КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
15/02/2012 първо гласуване
Д О К Л А Д
по Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 254-01-3, внесен от Захари Димитров Георгиев на 13. 01. 2012 г.
Комисията по труда и социална политика на свое редовно заседание, проведено на 15 февруари 2012 г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 254-01-3, внесен от Захари Димитров Георгиев на 13.01.2012 г.
На заседанието присъстваха: г-н Бисер Петков – управител на Националния осигурителен институт, г-жа Елена Кременлиева – директор на дирекция „Социално включване” в Министерството на труда и социалната политика, г-н Емил Мирославов – директор на дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд” в Министерството на труда и социалната политика, народния представител г-н Захари Георгиев и представители на национално представителните организации на работодателите и на работниците и служителите.
Законопроектът бе представен от вносителя, г-н Захари Георгиев, който подчерта, че с предложените изменения се цели да се преодолее съществуваща празнота в законодателството, както и да се усъвършенстват политиките за подкрепа на осиновяването. Във връзка с това се предлагат разпоредби, с които според вносителя ще се отговори на потребността да се гарантира адаптационен период след осиновяването за двете страни – осиновители и осиновени деца, който ще подпомогне взаимното опознаване. Също така ще допринесе и за подобряване на социалните умения на осиновените деца за съжителство в семейна среда и създаването на предпоставки за техния пълноценен живот.
Предвидени са разпоредби, с които се предлага осиновителите на дете до 5-годишна възраст, при режим на пълно осиновяване, да имат право на платен отпуск за отглеждане и адаптация в семейна среда за период от 365 дни от деня на предаването на детето за осиновяване, но най-късно до навършването на 5-годишна възраст на детето. В допълнение, при осиновяване на дете на възраст до 5 години, след ползване на опуска поради осиновяване, ако детето не е настанено в детско заведение, се предлага работничката или служителката да има право на допълнителен отпуск за отглеждане на дете в размер на 365 дни.
Предвидени са и съответните разпоредби в Кодекса за социално осигуряване, с които се уреждат и осигурителните права на осиновителите при ползването на двата вида платени отпуски.
При представянето на законопроекта вносителя акцентира върху продължителността на процедурата по осиновяване и реалната невъзможност за осиновителите да ползват предвидените в действащата нормативна уредба трудови и социално-осигурителни права, свързани с отпуска при бременност и раждане и отпуска за отглеждане на малко дете до навършване на 2-годишна възраст. Бе отбелязано, че предвидения законопроект не изисква допълнителни финансови средства, а би могъл да се приложи чрез пренасочване на предвидените средства за издръжка за децата в социалните заведения към осиновителите.
На основание чл. 69 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание законопроекта е изпратен за становище на Министерството на труда и социалната политика, Министерството на финансите, Националния осигурителен институт и национално представителните организации на работниците и служителите и на работодателите.
В своите становища държавните органи и национално представителните социални партньори споделят необходимостта от допълнително развитие на политиката за демографско развитие и в частност на осиновяването, като най-добрата алтернатива на институционалната грижа. Същевременно подчертават, че законодателството осигурява и гарантира равни права на биологичните родители и осиновителите по отношение на отпуските и обезщетенията при бременност и раждане и отглеждане на малко дете. В становищата се посочва, че с предложенията по същество се въвежда нов осигурителен риск, който не е присъщ на осигурените социални рискове на държавното обществено осигуряване, нарушава се принципа на равнопоставеност на осигурените лица и се създават предпоставки за привилегировано третиране на осиновителите пред биологичните родители по отношение на продължителността на ползването на отпуските и получаване на предвидените за тях обезщетения от осигурителната система. Набляга се на опасността предложенията да доведат до неравнопоставено третиране на децата, осиновени при пълно осиновяване и тези, осиновени при непълно осиновяване. Повдигнати са и редица въпроси свързани с определянето на възрастовата граница на осиновените деца, за които осиновителите ще се ползват от предложените отпуски, потенциалните бенефициенти и евентуалните финансови средства, необходими за реализирането на предвидените трудови и социални права.
Народните представители от Парламентарната група на ПП ГЕРБ споделят идеите за стимулиране процесите по осиновяване чрез предвиждането на период за адаптация на родители и деца, но считат че той не следва да се търси в рамките на отпуска при бременност и раждане и отглеждане на малко дете до навършването на 2-годишна възраст. Също така, според тях, предложенията свързани с продължителността на предлаганите отпуски и получаването на съответните обезщетения не са достатъчно аргументирани, не съдържат прогнози за очаквания брой ползватели и за необходимите финансови средства, поради което се въздържат от подкрепа на законопроекта.
След проведено гласуване с резултати: „За”- 3 гласа, „Против” - няма и „Въздържали се” – 10 гласа,
Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да не подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 254-01-3, внесен от Захари Димитров Георгиев на 13. 01. 2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ