КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
11/04/2012 първо гласуване
Д О К Л А Д
по Законопроект за допълнение на Закона за насърчаване на заетостта, № 254-01-31, внесен от Емилия Радкова Масларова и Драгомир Велков Стойнев на 06.03.2012 г.
Комисията по труда и социална политика на свое редовно заседание, проведено на 11 април 2012 г., разгледа и обсъди Законопроект за допълнение на Закона за насърчаване на заетостта, № 254-01-31, внесен от Емилия Радкова Масларова и Драгомир Велков Стойнев на 06.03.2012 г.
На заседанието присъства г-жа Елка Димитрова – директор на дирекция „Политика на пазара на труда” в Министерството на труда и социалната политика. Присъстваха и представители на социалните партньори и на неправителствени организации.
Законопроектът беше представен от народния представител Емилия Масларова, която подчерта, че той е част от пакета законопроекти за стимулиране заетостта на младежите и намаляване на младежката безработица. Законопроектът поставя акцент върху насърчаване на работодателите да наемат младежи без трудов опит, които започват първа работа. Във връзка с това се предлага работодателя да бъде облекчен от заплащане на осигурителните вноски за негова сметка за период от 4 до 6 месеца. Същевременно се предвижда работодателя да запази заетостта на работника или служителя за период равен на субсидирания. Според вносителите тази мярка се различава от мярката по чл. 36 от Закона за насърчаване на заетостта.
Предлага се средствата да се осигуряват от държавния бюджет чрез Националния план за действие по заетостта. Подчертано бе, че съгласно Закона за насърчаване на заетостта министърът на труда и социалната политика има право след 31 март да направи корекции в Националния план за действие по заетостта по определени мерки и програми и да насочи средства към други, които са по атрактивни.
На основание чл. 69 от Правилника за организация и дейността на Народното събрание законопроектът е изпратен за становище от Националния съвет за тристранно сътрудничество, като е следван мултидисциплинарния и мултиинституционалния подход в работата на Съвета за интегрирано разглеждане на пакета от законодателни инициативи за ограничаване на безработицата сред младежите. Становище по законопроекта от Националния съвет за тристранно сътрудничество не е получено.
В хода на дискусията от Министерството на труда и социалната политика бе уточнено, че и в сега действащото законодателство има изискване за ползване на насърчителните мерки само при условие за осигуряване на заетост, равна на срока на субсидираната, като бе подчертано че според министерството проблемът се корени в инициативата на работодателите. Посочени бяха последните промени в тази област, сред които: нови посреднически услуги за младежите, промени в мерките за стажуване и увеличение на средствата за всички мерки за младежите. Народните представители бяха информирани за Националната инициатива „Работа за младите хора в България”, по която предстои подписване на споразумение между правителството и работодателските организации за осигуряването на първа работа. Също така беше посочено, че е създадена работна група, която да направи преглед на законодателството и да предложи законодателни мерки срещу младежката безработица, като част от пакет от политики и мерки за ограничаване на безработицата сред неравнопоставените групи на пазара на труда.
Народните представители от ПП ГЕРБ коментираха, че е необходимо понятието „първа работа” да се детайлизира, както и че предлагания нов стимул се съдържа в действащия към момента текст на чл. 36, ал.1. Изказаха се и мнения, че предложението е рестриктивно предвид факта, че ако лице бъде освободено, в следващите три месеца работодателят не може да използва други мерки за субсидирана заетост.
От Коалиция за България поддържат становището си, че предложеният законопроект е надграждане на съществуващото законодателство, като сред приведените аргументи бяха, че съществуващото законодателство третира новоразкрито работно място, а предложението е за нает млад човек. Също така посочиха, че в приетия на първо гласуване Закон за младежта няма конкретни предложения за по-висока младежка заетост. Акцентирано бе и върху факта, че предвидените средства в Националния план за действие по заетостта за 1 500 лица са незначителни на фона на приблизително 90-те хиляди безработни младежи.
Според „Синята коалиция” законопроектът съдържа редица рационални идеи, които биха могли да се оценят през призмата на работодателските организации относно ефективното стимулиране на работодателите.
След проведено гласуване с резултати: „За”- 2 гласа, „Против” – няма и „Въздържали се” – 9 гласа,
Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:
Предлага на Народното събрание да не подкрепи на първо гласуване Законопроект за допълнение на Закона за насърчаване на заетостта, № 254-01-31, внесен от Емилия Радкова Масларова и Драгомир Велков Стойнев на 06.03.2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ