Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
11/07/2012

    Д О К Л А Д

    по Годишен отчет за дейността на Комисията за финансов надзор за 2011 г., Годишен финансов отчет и отчет за изпълнението на бюджета на Комисията за финансов надзор за 2011 г. на Комисията за финансов надзор за 2011 г., № 220-00-35, внесен от Комисията за финансов надзор на 30.05.2012 г.
    Комисията по труда и социалната политика на свое редовно заседание, проведено на 11 юли 2011 г., разгледа и обсъди Годишен отчет за дейността на Комисията за финансов надзор за 2011 г., Годишен финансов отчет и отчет за изпълнението на бюджета на Комисията за финансов надзор за 2011 г., № 220-00-35, внесен от Комисията за финансов надзор на 30.05.2012 г.

    От Комисията за финансов надзор на заседанието присъстваха г-н Николай Попов, заместник-председател и г-жа Антония Гинева, член.

    Отчетите бяха представени от г-н Николай Попов, заместник-председател на Комисията за финансов надзор, който подчерта, че те са разработени в съответствие с разпоредбите на чл. 29 от Закона за Комисията за финансов надзор.

    Годишният отчет отразява цялостната дейност на Комисията през 2011 г. за усъвършенстване и развитие на надзорната и контролна дейност на небанковия финансов сектор в България, с цел транспониране на настъпили промени в европейското законодателство.

    Отчетът за дейността на Комисията през 2011 г. съдържа данни за регулаторната дейност на КФН през 2011 г., насочена към стабилизиране на капиталовия, застрахователния и пенсионноосигурителния пазар и към по-голяма защита на потребителите чрез увеличаване обема на контролните правомощия, подобряване на взаимодействието с европейските органи, засилване на координацията между КФН и другите органи, институции и чужди финансови регулатори. Акцентира се върху направените промени в законовата и подзаконовата нормативна уредба в областта на пазарите на инвестиционни, застрахователни и осигурителни услуги с цел актуализиране на действащата правна рамка и повишаване ефективността на административното регулиране и контрол върху дейността на поднадзорните лица. Направен е преглед на дейността на Комисията по управление на рисковете на небанковия финансов сектор от прилагането на системен подход при определянето на рисковете във финансовия сектор и специфичните рискове за небанковия финансов сектор. Отчетът съдържа данни за лицензионната дейност, разрешителните режими, нотификации и сертифициране.

    В Комисията по труда и социалната политика акцент бе поставен върху дейността на Комисията за финансов надзор по отношение на допълнителното пенсионно осигуряване.

    През 2011 г. се запазва броят на пенсионноосигурителните дружества, които са 9 и този на управляваните фондове за допълнително пенсионно осигуряване – 29. Това се дължи на обстоятелството, че пазарът на този вид финансови услуги е достигнал сравнително висока степен на насищане.

    През отчетния период са открити 45 нови административни процедури по отношение на допълнителното пенсионно осигуряване, като до края на годината 15 от тях са завършени. Постановени са общо 11 решения за одобрение на заявените изменения и допълнения в правилниците на пенсионните фондове.

    Отчетът показва резултатите от надзорната дейност на Комисията през 2011 г. чрез извършения дистанционен контрол и проверки на място на поднадзорните лица в рамките на небанковия финансов сектор. Общият брой от 7 140 ежедневни проверки и анализи на получената информация за дейността на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване (ФДПО) е намалял спрямо 2010 г., като най-голям дял има ежедневният надзор. Извършени са 59 извънредни проверки, свързани с възникнали проблеми при осъществяване на текущия контрол и 108 проверки на представените периодично месечни, тримесечни и годишни финансови отчети и справки за дейността на всяко от деветте лицензирани пенсионноосигурителни дружества. Извършени са и 336 проверки на месечни, тримесечни и годишни финансови отчети и справки за дейността на управляваните от пенсионните дружества фондовете за допълнително пенсионно осигуряване. Във всички пенсионноосигурителни дружества и управляваните от тях фондове за допълнително пенсионно осигуряване са осъществени общо 12 проверки на място. Съставени са 40 акта за установяване на административни нарушения на разпоредбите на Кодекса за социално осигуряване и на подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане. Наложени са глоби и имуществени санкции в общ размер на 228 300 лв., от които 220 000 лв. на пенсионноосигурителни дружества и 8 300 лв. на физически лица. Открити са 32 производства по принудителни административни мерки спрямо пенсионноосигурителните дружества, които не са обжалвани и са изпълнени в определените срокове.

    Съгласно анализа на небанковия финансов сектор нетните активи на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване продължават да нарастват трета поредна година, макар и с по-бавни темпове, като през 2011 г. те бележат ръст от 15%, дължащ се основно на постъпленията от осигурителни вноски. Така делът на тези дружества във финансовото посредничество нараства до 5.1%. Пенсионноосигурителните фондове увеличават дела на нетните си активи от 5.7 % на 6.1 % от БВП.

    Тенденцията на нарастване през 2010 г. на нетните активи на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване се запазва и през 2011 г., като към края на годината нетните активи са в размер на почти 4 573 млн. лв. Средната рентабилност от дейността на тези фондове към края на 2011 г. е 7.8 % спрямо 7.5% за 2010 г. и се дължи на отчетените печалби или намалени загуби от предходната година. Капиталовата адекватност на пенсионноосигурителните дружествата достига 239.8 на сто спрямо 218 за 2010 г.

    Брутните постъпления от осигурителни вноски във фондовете за допълнително пенсионно осигуряване през 2011 г. се увеличават с 4.3 % спрямо постъпленията през предходната година и сравнено с темпа на нарастване от 1.4% през 2010 г. спрямо 2009 г. показва ускорено акумулиране, което е свързано основно с включването на новоосигурени лица на пазара на труда.

    При професионалните пенсионни фондове се забелязва намаление на размера на балансовите активи от 8.5 % поради прехвърлените 107.7 млн. лв. от активите им във фонд „Пенсии” на държавното обществено осигуряване.

    В края на 2011 г. лицата, осигурени в доброволните и професионалните пенсионни фондове, заемат съответно дял от 14.9 % и 6.2 % в структурата на разпределение на осигурените лица, а най-малък остава делът на тези в доброволните пенсионни фондове по професионални схеми – само 0.1 %.

    Инвестициите на фондовете за допълнително пенсионно осигуряване през 2011 г. запазват тенденцията си на нарастване, като ръстът им спрямо предходната година е 13.7%, но независимо от тази тенденция положителен прираст запазват единствено брутните постъпления от осигурителни вноски при универсални пенсионни фондове (УПФ), а при останалите три вида фондове приходите от осигурителни вноски намаляват спрямо тези през 2010 г. Това се дължи в голяма степен на факта, че за периода м. януари – м. юни 2011 г. дължимите вноски за лицата по Параграф 4 от Преходни и заключителни разпоредби на Кодекса за социално осигуряване (впоследствие обявен за противоконституционен), са превеждани от Националната агенция по приходите към фонд „Пенсии” на държавното обществено осигуряване.

    По данни на отчета общият брой на разкритите индивидуални партиди към 31.12.2011 г. е 3 992 506, като се отчита обстоятелството, че (едно лице може да се осигурява в повече от един вид пенсионен фонд. Броят на работещите при условията на първа и втора категория труд, осигурени в професионални пенсионни фондове е 247 333 лица, а на тези в допълнителни доброволни схеми е 600 365. Участието в универсалните и професионалните фондове има задължителен характер, за разлика от това в доброволните фондове. Участието в доброволните фондове зависи от текущите нива на доходите, очакванията за бъдещото развитие на икономиката, както и доверието в пенсионните фондове и тяхната стабилност и поради това се наблюдава негативна тенденция на намаляване на броя на осигурените лица в доброволни пенсионни фондове с 2 497, което е с 0.4 % спрямо края на предходната година.

    Отчетът за изпълнението на бюджета на Комисията за финансов надзор и годишният й финансов отчет са съпроводени с одитно становище за заверка без резерви от Сметната палата.

    В последвалата дискусия бяха обсъдени въпроси, свързани с доходността на пенсионните фондове, която показва, макар и слабо изразена, тенденция на стабилизиране.

    След проведено гласуване с резултати: „За”- 13 гласа, „Против” и „Въздържал се”- няма,

    Комисията по труда и социалната политика прие следното становище:

    Предлага на Народното събрание да приеме Годишен отчет за дейността на Комисията за финансов надзор за 2011 г., Годишен финансов отчет и отчет за изпълнението на бюджета на Комисията за финансов надзор за 2011 г., № 220-00-35, внесен от Комисията за финансов надзор на 30.05.2012 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума