КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
П Р О Т О К О Л
На 20 януари 2010 г., сряда от 15.05 часа, се проведе заседание на Комисията по труда и социалната политика в зала № 456, в сградата на Народното събрание „пл. Княз Александър І” № 1. То бе открито и председателствано от зам.- председателя на Комисията доц. Геновева Алексиева.
ПРЕДС. доц. АЛЕКСИЕВА:
Колеги, имаме дневния ред. Той се състои от три точки и четвърта „Разни”. Имате ли предложения за промени? Няма. Тогава, да гласуваме дневния ред:
„За” – 13 гласа.
„Въздържали се” – няма.
„Против” – Няма.
Приемаме да работим по следния
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Представяне, обсъждане и гласуване на ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА КОДЕКСА ЗА СОЦИАЛНО ОСИГУРЯВАНЕ, № 902 – 01 – 65, внесен от Министерския съвет на 29.ХІІ.2009 г.
2. Представяне, обсъждане и гласуване на ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ЗДРАВОСЛОВНИ И БЕЗОПАСНИ УСЛОВИЯ НА ТРУД, № 002 – 01 – 1, внесен от Министерския съвет на 04.01.2010 г.
3. Представяне, обсъждане и гласуване на ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ЗАКРИВАНЕ НА СОЦИАЛНОИНВЕСТИЦИОННИЯ ФОНД, № 002 – 01–6, внесен от Министерския съвет на 11.01.2010 г.
4. Разни.
Днес са поканени за участие като гости:
-г-жа Христина Митрева – зам.-министър на труда и социалната политика
-г-жа Валентина Симеонова – зам.-министър на труда и социалната политика
-г-н Емил Георгиев Мирославов – директор на Дирекция „Индустриални отношения” – Министерство на труда и социалната политика
-г-жа Даниела Христова Попова – старши експерт в кабинета на Парламентарния секретар
-г-жа Ася Гонева – КНСБ
-г-н Атанас Иванов – Съюз на пенсионерите
-г-жа Величка Микова – КНСБ
-г-жа Весела Караиванова-Начева – подуправител на НОИ
-г-н Георги Русанов – Съюз на пенсионерите
-г-жа Диана Инджова – Център за психически изследвания
-г-жа Даниела Данчева – Председател на Асоциацията на шофьорите инвалиди
-г-н Емил Димитров – КТ „Подкрепа”
-г-жа Емилия Димитрова – КНСБ
-г-жа Екатерина Ташкова-Иванова – Агенция на хората с увреждания
-г-н Ивелин Желязков – АИКБ
-г-жа Ивелина Колева – Министерство на културата
-г-н Иван Раднев – КНСБ
-г-н Йосиф Милошев – НОИ
-г-жа Михаела Тодорова – КНСБ
-г-н Николай Славчев – АИКБ
-г-н Олег Чулев – КТ „Подкрепа”
-г-жа Снежана Малакова – НОИ
-г-жа Стратийка Игнатова – Комисия по социална защита на пенсионерите
-Тодор Томов – КНСБ
-г-н Чавдар Христов – КНСБ
-г-н Хари Хараламбов – Национален съюз на студентите-инвалиди
-г-н Васил Ангелов Панев – председател на Съюза на глухите в България
-г-н Васил Трифонов Долапчиев – Съюз на слепите в България
-г-н Петко Кенанов – БАЛИЗ
-г-жа Веска Събева – Асоциация на родители на деца с епилепсия
-г-н Красимир Петков Цонев - Съюз на инвалидите в България
-г-н Светослав Гришев Чернев – Национална организация „Малки български хора”
-г-жа Елка Николова Тодорова – Национална федерация на работодателите на инвалидите”
-г-н Лазар Георгиев Живанкин – Асоциация на родители на деца с нарушено зрение
-г-жа Виолета Митрушинова Антонова – Българска конфедерация за невромускулни заболявания
-г-н Петър Траянов Велчев – Съюз на военноинвалидите и военно пострадалите
-г-н Христо Александров Гагов – Съюз за стопанска инициатива
-г-жа Елисавета Петрова – Център за психологически изследвания
Колеги, виждате сред нас и множество представители на пресата,
както и придружители на поканените гости.
ПО ТОЧКА ТРЕТА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:
Уважаеми колеги, следва да ви известя, че госпожа Христина Митрева, която следва да представи законопроекта от името на вносителя, се намира в друга комисия в момента, затова предлагам да започнем с трета точка, защото госпожа Валентина Симеонова като представител на вносителя по т.3 е тук и може да ни запознае със законопроекта, който разглеждаме днес.
Имате думата, госпожо Симеонова.
ЗАМ.-МИНИСТЪР ВАЛЕНТИНА СИМЕОНОВА:
Благодаря Ви, госпожо председател!
Уважаеми госпожи и господа народни представители!
Уважаеми колеги и госпожи и господа гости!
Това, което аз ще представя на вашето внимание е едно решение на Министерския съвет за закриване на Социално инвестиционния фонд. Социалноинвестиционният фонд е създаден със Закона за социалноинвестиционния фонд, специален закон, като юридическо лице, второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на труда и социалната политика и с цел подкрепа на изпълнението на приоритетни проекти и дейности, включени в националния план за икономическо развитие и в националния план за регионално развитие. Тези национални планове са с функции и с действие и актуални до края на 2006 година.
След направен анализ на състоянието на административните структури и изпълнение на мерките на правителството за реформа в държавната администрация, Съветът за административна реформа към Министерски съвет, с решение от 25.ХІ.2009 г. е приел, че по отношение на структурите на Министерството на труда и социалната политика се предвижда закриване на Социалноинвестиционния фонд. Мотивите на решението са: функциите, изпълнявани от СИВ, в подкрепа на националния план за икономическо развитие и националния план за регионално развитие са неактуални, поради изтичане на техния срок през 2006 година. Констатирано е дублиране на редица функции на Фонда с такива, изпълнявани от Министерството на труда и социалната политика и Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Има възможности за финансиране на проекти от фондовете на Европейския съюз, вместо със субсидии от държавния бюджет.
Междувременно, със Закон е ратифицирано Заемно споразумение между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие, съгласно което Социалноинвестиционният фонд поема цялата техническа отговорност за изпълнението на проекта. С оглед обезпечаване на поетите ангажименти към Международната банка за възстановяване и развитие и осигуряване на устойчивост и приемственост по стартиралия проект, предстои обособяване на звено за управление на проекта в Министерството на труда и социалната политика, което да поеме управлението по дейностите на този проект.
Въпросът, свързан със закриването на СИВ и осъществяване на дейността от Министерство на труда и социалната политика е обсъден и с експерти на Международната банка за възстановяване и развитие, които изразяват принципна подкрепа и съгласие. В тази връзка се предлага функциите и дейностите по проект за социално включване да преминат към Министерството на труда и социалната политика, като за служителите на Социалноинвестиционния фонд се предвижда прекратяване на правоотношенията, при условията на чл. 328 ал. 1, т.1 от Кодекса на труда. Дейността ще бъде обезпечена чрез увеличаване на щатната численост на Министерството с осем щатни бройки, за сметка на бройки от закрития Фонд, с постановление на Министерския съвет, като на тези осем бройки ще бъдат преназначени хора, които работят в Социалноинвестицианния фонд и това са водещите експерти, които са работили и по други проекти на Световна банка. В проекта се предвижда Министерският съвет в срок до един месец от влизането в сила на Закона да назначи ликвидационна комисия, която да извърши ликвидацията в срок от три месеца от назначаването й. Предлаганите промени няма да доведат до допълнителни разходи от бюджета на Министерството на труда и социалната политика. Благодаря ви за вниманието.
ПРЕДС. доц. АЛЕКСИЕВА:
Благодаря Ви, госпожо Симеонова.
Колеги, откривам дебата по законопроекта.
Заповядайте, господин Адемов.
д-р ХАСАН АДЕМОВ:
Госпожо Алексиева!
Госпожо заместник-министър!
Аз искам да формулирам един въпрос, за който Вие загатнахте във Вашето изложение: по чл. 328 ал. 1, т. 1 от Кодекса на труда работодателят може да прекрати трудовия договор, като отправи писмено предизвестие в срок 30 дни или не по-късно от три месеца, както е указано в Кодекса. Колко човека работят в момента? /към зам.министър Симеонова/ Около 20 човека. Всички те или най-добрите експерти ще бъдат преназначени?
ЗАМ.- МИНИСТЪР ВАЛЕНТИНА СИМЕОНОВА:
Ще бъдат обявени конкурси и наистина на практика най-добрите експерти ще бъдат преназначени.
ПРЕДС. доц. АЛЕКСИЕВА:
Колеги, аз предлагам да подкрепим това предложение на Министерския съвет, защото доста са сериозни мотивите да се закрие този Фонд. И доста аргументирани са причините, с които се предлага неговото закриване. Добре е, че всичко е предвидено: какво ще се случи с дейността му, какво ще се случи с хората, които работят там, това е предвидено в законопроекта и в бъдещите промени с този Фонд, така че намирам, че е уместно да подкрепим това предложение.
Има ли други да се изкажат, да вземат отношение? Ако няма, да пристъпим към гласуване на този законопроект. Така че, предлагам да гласуваме, с вдигане на ръка:
„За” – 12 гласа.
"Въздържал се” – 3 гласа.
„Против” – няма.
Законопроектът и текстовете са приети от Комисията на първо гласуване.
По този законопроект, тъй като няма предложения и в съответствие с процедурите в ПОДНС, след приемането му на първо гласуване в пленарна зала, е целесъобразно, да го предложим да бъде гласуван и за второ гласуване. Да го гласуваме предложението сега, имате ли нещо против това?
„За” – 12 гласа.
„Въздържал се” – 3 гласа.
„Против” – няма.
Приема се законопроектът да бъде предложен и за второ гласуване. Благодаря за участието.
ПО ТОЧКА ПЪРВА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:
ПРЕДС. доц. АЛЕКСИЕВА:
Колеги, да се съсредоточим върху точка първа от дневния ред:
Представяне, обсъждане и гласуване на законопроекта за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, № 902 - 01- 65, внесен от Министерски съвет на 29.ХІІ.2009 година.
Давам думата на госпожа Митрева като представител на вносителите.
ЗАМ.-МИНИСТЪР ХРИСТИНА МИТРЕВА:
Благодаря Ви, уважаема госпожо председател!
Уважаеми дами и господа народни представители!
Уважаеми гости!
Извинявам се за закъснението, идвам от друга комисия, в която също се разглеждаше този законопроект.
Със законопроекта за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване основно се предлагат промени, свързани с задължението на България да регулира национална процедура за извършване на прехвърляне на средства между пенсионните схеми на България и специалната пенсионна схема на Европейските общности. Правилникът за длъжностните лица на Европейските общности и условията за работа на другите служители на Европейската икономическа общност и Европейската общност за атомна енергия създават право на служителите на Общностите да прехвърлят паричен еквивалент на свои бъдещи пенсионни права от едната схема в другата, когато променят работата си от такава в държава-членка към институция на Общностите или обратното. Поради това е необходимо да се регулира детайлно как това право се упражнява на национално ниво.
Предлагаме да се обособи нова част 2А – взаимодействие с пенсионната схема на Общностите, тъй като подобни обществени отношения се регулират за първи път в пенсионната ни система и засягат едновременно материя на Държавното обществено осигуряване и на допълнителното пенсионно осигуряване. По отношение на включените национални схеми, това следва да са всички схеми, свързани със заетост. Поради това са включени фонд „Пенсии” на Държавното обществено осигуряване, пенсионните фондове от втория стълб, универсалните и професионални, както и фондовете за доброволно пенсионно осигуряване по професионални схеми.
По отношение на кръга на лицата, които имат право на прехвърляне, т.е. кои лица са служители на Общностите, които могат да ползват правата на горните регламенти, както и предпоставките и сроковете за неговото упражняване, се препраща към самия Правилник на длъжностите лица на Европейските общности и условията за работа на другите служители на Общностите. Право на прехвърляне на пенсионни права в пенсионната схема на Общностите ще има осигурявано по българското законодателство лице, което постъпи на работа като служител на Общностите. То ще прехвърля, ако направи информиран избор да се възползва от възможността за прехвърляне, в пенсионната схема на Общностите, средствата от Фонд „Пенсии” на Държавното обществено осигуряване или средствата по своята индивидуална партида в универсален пенсионен фонд, професионален пенсионен фонд и фонд за допълнително доброволно осигуряване по професионални схеми.
Последиците от прехвърлянето на пенсионни права в пенсионната система на Общностите ще бъдат, че осигурителният стаж за прехвърляне на актюерския еквивалент от Държавното обществено осигуряване не може да се ползва за определяне на правото и размера на пенсия за осигурителен стаж и възраст. С прехвърлянето на средства от универсален пенсионен фонд, професионален пенсионен фонд и фонд за допълнително доброволно осигуряване по професионални схеми, по сметката на органа на Общностите, от своя страна ще се погасява правото на пенсия от съответния фонд за допълнително пенсионно осигуряване, а индивидуалната партида във Фонда се закрива.
Право на прехвърляне на пенсионни права от пенсионната схема на Общностите ще има лице, чието правоотношение с орган на Общностите, по което е било осигурявано в пенсионната схема на Общностите, е прекратено и се завръща на работа в България. Такова лице, когато започне да упражнява трудова дейност, има право, по свой избор, да прехвърли средствата, представляващи придобитите от него в тази схема пенсионни права във Фонд „Пенсии” на Държавното обществено осигуряване, както и в универсален пенсионен фонд, ако е родено след 31 декември 1959 година, във фонд за допълнително доброволно пенсионно осигуряване, който изплаща пожизнени пенсии на застраховател по Кодекса за застраховането.
При осъществяване на обратно прехвърляне на средства от Общностите към България за осигурителен стаж в Република България ще се зачита сборът от стажа, за който са били прехвърлени средства от България и действителният стаж в Общностите, включително осигурителните периоди от други държави, зачетени в стажа на Общностите.
Ако лице избере да прехвърли само по фонд за допълнително доброволно пенсионно осигуряване средствата, представляващи неговите пенсионни права от пенсионната схема на Общностите, то няма право да ги изтегли, преди придобиване на право на пенсия от Фонда, нито право на еднократно или разсрочено изплащане на средствата. Лицето ще придобие право на пенсия от този фонд при навършване на възрастта за придобиване на право за пенсия за осигурителен стаж и възраст, която може да е само пожизнена пенсия.
Националният осигурителен институт е българската институция, чиито функции са най-близки до изискването за разпределяне на постъпилите средства от пенсионната схема на Европейските общности към фонд „Пенсии” на Държавното обществено осигуряване и пенсионно осигурителните дружества, които управляват фондове от втория и третия стълб.
Със законопроекта се предвиждат и промени в чл. 6 от Кодекса за социално осигуряване, произтичащи от изискванията на европейското законодателство към осигурителния режим при изпращане на работа в друга държава-членка. Касае се за създаването на нова алинея 3, регламентираща осигурителната база при изпращане на работа в друга държава-членка.
Поради това, че в последния момент от Националния осигурителен институт предлагат промени, тук присъства представител на Националния осигурителен институт, който ще изложи мотивите какво налага промени в последния момент. Ако разрешите, просто, представителят им да се включи.
Благодаря.
ПРЕДС. доц. АЛЕКСИЕВА:
Благодаря Ви, госпожо Митрева.
Заповядайте Вие от Националния осигурителен институт, даже е полезно, че ще го изясните.
СНЕЖАНА МАЛАКОВА:
Текстът на цялата разпоредба на новата ал. 3 на чл. 6 се възпроизвежда, като се предлага да бъде като чл. 6А, за да не се преномерират алинеите на чл. 6.
ПРЕДС. доц. АЛЕКСИЕВА:
Колеги, това, което чухме, може би е добро, но лошото е това, че народните представители го нямат пред себе си, за да разберат още по-добре, това, което предлагате.
ЗАМ.-МИНИСТЪР ХРИСТИНА МИТРЕВА:
Моля, ако разрешите, да дам пояснения.
Възпроизвежда се цялата разпоредба на новата ал. 3 на чл. 6, но се предлага да бъде като чл. 6А, за да не се преномерират алинеите на чл. 6. Освен това чл. 6 се отнася за осигурителния доход за лицата, които работят в България. Алинея 3 въвежда норма за командированите лица. И в тази връзка се предлага вместо нова алинея 3 да се създаде нов чл. 6А, без да се налага преномериране в чл. 6, в другите алинеи и без да се налагат промени в Закона за здравното осигуряване и други поднормативни актове, които, всъщност, визират тази нова алинея 3. Просто, това е молбата, съжалявам, че така се е получило, но и аз в последния момент разбирам за това предложение на Националния осигурителен институт, между първо и второ четене, ако се съгласите, да бъде даден ход …
ПРЕДС. доц. АЛЕКСИЕВА.
Заповядайте, господин Адемов.
д-р ХАСАН АДЕМОВ:
Благодаря Ви, госпожо Алексиева.
Колеги!
Този законопроект трябва да бъде подкрепен, защото той е част от координационните механизми, част от един от основните принципи на Европейския съюз, а именно трансфер на осигурителни права, във връзка със свободното движение. Аз ще се опитам да задам един въпрос, госпожо Митрева, може би към Вас, понеже тук сте казали, че прехвърлянето на средствата в пенсионните схеми на Общностите се извършва, ако не е отпусната пенсия от Държавното обществено осигуряване, респективно от съответния фонд за допълнително пенсионно осигуряване и т.н., да не ги изброявам всичките, има ли срок, в който примерно пет години преди това, десет години преди това, една година преди това? Това е първият ми въпрос.
И вторият ми въпрос: нищо не се казва за Учителския пенсионен фонд?! Него го изпускаме навсякъде.
ЗАМ.-МИНИСТЪР ХРИСТИНА МИТРЕВА:
Благодаря Ви.
Няма срок. Това е, ако лицето пожелае да си прехвърли средствата, може да е след една година, след две години от както е станало служител на институция към Европейските общности, просто, това е право, което не е свързано с определен срок. Само едно пояснение. Става въпрос, че за тези хора не се прилага регламент 1408, защото това е специална схема, към която могат да участват, в която могат да участват само работещите в институциите на Европейските общности. По Анекс 8 и по правилата за наемане на работа. Изборът и прехвърлянето на средствата от фонд „Пенсии” на Държавното обществено осигуряване е задължително. А на средствата от професионалните, универсалните пенсионни фондове, на втория стълб и фондове, доброволните фондове от третия стълб по професионална схема е по избор на лицето. То може да прехвърли средствата от всички видове фондове, може само от Държавното обществено осигуряване, ако реши. Но от Държавното обществено осигуряване прехвърлянето е задължително.
И е записано, че всъщност прехвърлянето на средствата не означава, че на това лице му се признат толкова години стаж, колкото то има в България, затова казваме, че работим с актюерски еквивалент. Примерно: прехвърлят се 10 000 лева, които 10 хиляди лева тук означават покритие на 8 години осигурителен стаж, примерно. Но тези десет хиляди лева, прехвърлени в схемата на Общностите, пенсионната схема, могат да се равняват на две години стаж, приравнявайки ги на вноските за позицията която лицето заема, неговата заплата. Така че се прехвърля само еквивалента, без да се казва, че тези вноски отговарят и там на осем години стаж. Това е една по-сложна материя, но тя е уредена точно в правилника за служителите, работещи в Европейските общности и в Анекс 8. И България е една от първите държави-членки от десетте, които бяха приети през 2004 година.
Въпреки, че ние имахме пет години период от приемането ни за член на Европейския съюз, в националното законодателство е необходимо да въведем такива законови уредби. Всичко това е съгласувано с Европейската комисия, с експерти по тази пенсионна схема, специална схема на Общностите, така че текстовете са изчистени от тази гледна точка.
ПРЕДС. доц. АЛЕКСИЕВА:
Последователно, моля, ще има и други въпроси. Други въпроси? Коментари? Ако няма предложения, изказвания, въпроси, да преминем към гласуване?
Вие имате думата, заповядайте, представете се за протокола.
ВЕСКА СЪБЕВА:
Добър ден. Веска Събева, председател на Асоциация на родители на деца с епилепсия и заместник-председател на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания.
Уважаема госпожо Алексиева, госпожо председател!
Уважаеми дами и господа народни представители!
Тези промени, които са представени в КСО ние не коментираме тях. Но искам да ви предложа и ви предложих на вашето внимание, когато се променя Кодекса за социално осигуряване, повече от три години, ние се опитвахме да променим една част в него и по–точно чл. 98, който изключително касае хората с увреждания. Тези проблеми, които години наред са трупани, до този момент никой не пожела /да подеме/, аргументирайки се с това, че този Кодекс трудно се променя и трудно би могло да се стигне до каквато и да било промяна и се отлагаше във времето.
В тази връзка ние си позволихме, днес всички колеги тук от Националния съвет, членове на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания, да ви предложим тази промяна, с ваше решение, някой от вас да я припознае и да я предложи при предстоящата промяна на Кодекса за социално осигуряване.
За какво става въпрос? Чл. 98 противоречи на Административно- процесуалния кодекс, който е регламентирал обжалванията да бъдат в 14-дневен срок. Законът за здравето е съобразил това и е дал също обжалването в 14-дневен срок. В Кодекса за социално осигуряване НОИ е представен в привилегирована позиция. Той обжалва след като комисия се е събрала, разгледала ТЕЛК-овите решения и в едномесечен срок след събирането на тази комисия той може да обжалва или да излезе с каквото и да било решение. Това във времето забавя изключително много действието на ТЕЛК-овите решения. Освен това, да ви обърна внимание, че НОИ е на изходна позиция, той участва във ТЕЛК-овите комисии, които вземат това решение, и в същото време, е и на изхода на системата за даване на медицинската експертиза. Там, комисията, която се събира, няма регламент как тя оценява, че дадено ТЕЛК-ово решение не й харесва. В ТЕЛК-овите комисии участват специалисти с определени критерии – до десет години трудов стаж, до десет години да имат стаж по специалност. Там, извинете, нямам проблеми с лекарите, които ще цитирам, но не може физиотерапевт да дава абсолютно за всичко своята оценка по ТЕЛК-ово решение. ТЕЛК-ът е този, който е дал. Ако има някакво отношение и някакво съмнение, има ред, който е регламентиран в държавата.
Затова ви моля да обърнете много сериозно внимание на това предложение. В момента тече точно промяната в Кодекса за социално осигуряване. Това сме го коментирали и в Министерството на здравеопазването, което също няма против, тъй като обикновено те са потърпевшите, тъй като лекарите са в ТЕЛК-овите комисии и обикновено жалбите отиват в Министерството на здравеопазването и то също е потърпевшо, няма никаква колизия между нас и тях. И ние всички сме съгласни, че трябва НОИ да се постави в равнопоставена позиция. Всички страни да бъдат равно третирани.
Благодаря ви за вниманието.
ПРЕДС. доц. АЛЕКСИЕВА:
Добре. Разбрахме Ви, Благодаря Ви за изказването.
Заповядайте, господин Йорданов.
Господин Йорданов, само преди да започнете, искам да предупредя всички участници днес на заседанието, че нашият ред – на Комисията, предвижда 5 минути за изказване. Това го приехме във вътрешния правилник, изисква пет минути изказване, за да може всички да вземат думата и да не се повтаря едно и също нещо.
Заповядайте.
НАРОДЕН ПРЕСТАВИТЕЛ Д- Р АНАТОЛИ ЙОРДАНОВ:
Аз искам да попитам. Щом давате, щом критикувате създаването на тези комисии към НОИ, защото аз съм участвал в такава комисия, сега, до влизането в Парламента, според Вас какви специалисти трябва да бъдат там, щом като критикувате дали физиотерапевт или не! НАП, знаете ли колко са МКБ-тата?, т.е. кодовете по заболявания! И как може да стане универсалност, точно в тази комисия?!
ПРЕДС. Доц. АЛЕКСИЕВА:
Готови ли сте да кажете какви специалисти искате? Мисля да не преминаваме към това.
ВЕСКА СЪБЕВА:
Мисля, че това са подробности. Аз говоря, че няма регламент, аз говоря за регламент. Комисията не вижда пациента, който е отишъл, а работи по документи.
ПРЕДС. доц. АЛЕКСИЕВА:
Добре. Друг иска ли думата?
Вие, имате думата, представете се на микрофона.
ЕЛИСАВЕТА ПЕТРОВА:
Елисавета Петрова от Център за психологически изследвания, национално представена организация. Само да допълня госпожа Събева. Значи, това е наша последователна политика в това отношение и ще си позволя да ви цитирам един протокол на Националния съвет от 11.08.2008 г., за да бъда точна като чета решение едно: „Приема се чл. 112, ал.1, НОИ да се изключи, за да не бъде в позиция на нарушаване принципа за равно третиране. Обжалванията на НОИ да бъдат пред Административен съд, по реда на Административно-процесуалния кодекс. Да бъде изключена привилегированата позиция на Националния осигурителен институт в експертните комисии, разписано в чл. 112 от Закона за здравето”.
ПРЕДС. доц. АЛЕКСИЕВА:
Добре. Благодаря Ви.
ЕЛИСАВЕТА ПЕТРОВА:
И аз благодаря.
ПРЕДС. доц. АЛЕКСИЕВА:
Други изказвания?
Ако няма, не виждам такива желания, да преминем към гласуване на Закона, който досега разглеждахме, Закона за изменение и допълнение на КСО в този вид, в който е представен, ще го гласуваме сега, а тези допълнителни промени ще станат в друг параграф, който ще се създаде между първо и второ четене. Не можем сега да въведем тези промени, защото в момента се разглеждат основните принципи на законопроекта и не е възможно да се правят каквито и да било конкретни промени и в този смисъл не могат да бъдат гласувани. Значи гласуваме законопроекта така, както ни е представен, за изменение и допълнение на Кодекса за социалното осигуряване.
„За”- 16 гласа, пълно единодушие.
„Въздържали се” – няма.
„Против” – няма.
Текстовете са приети.
ПО ТОЧКА ВТОРА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:
ПРЕДС. доц. АЛЕКСИЕВА:
Преминаваме към точката Обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравословни и безопасни условия на труд № 002 - 01 – 1, внесен от Министерския съвет на 04.01.2010 г.
Заповядайте, вносителите. Госпожо Митрева, слушаме Ви.
ЗАМ.-МИНИСТЪР ХРИСТИНА МИТРЕВА:
Благодаря Ви, госпожо председател!
Всъщност, промяната касае само член 15, това е да се удължи срока за подаване на декларацията, определена в чл. 15 в Закона за здравословни и безопасни условия на труд, като се предвиди възможност декларацията за 2009 г. да се подава в срок до 30 юни 2010 година. С оглед информационното осигуряване на процеса на докладване е разработен проект на наредба, с който са определени формата, съдържанието, видът и начинът за подаване и съхраняване на декларация, с която юридическите и физическите лица ще декларират в териториална дирекция Инспекция по труда по адреса на регистрация на предприятието, изпълнението на основните задължения за осигуряване на безопасност и здраве при работа и състоянието на условията на труд в предприятията. Това произтича от задълженията на държавите-членки на Европейския съюз да изготвят доклади, относно практическото прилагане на разпоредбите, на директивите в областта на безопасността и здравето при работа.
И сега се подава такава декларация, която е на хартиен носител, но тази декларация представлява около една десета от задължителните клаузи, които се изискват по европейските директиви за безопасност и здраве при работа. И в тази връзка се разработва специален софтуер и декларацията ще се подава на електронен носител. Тази декларация няма да затруднява работодателите повече от това, което те до момента правеха, защото софтуерът е така направен, че ако има промяна в някои от факторите за работа, които влияят върху безопасността и здравето при работа, ще се променят само тези показатели, при които има промяна. Веднъж попълнена декларацията на електронен носител ще може да се обновява всяка година, като в новото обновяване ще влизат само променените обстоятелства, които работодателят счита, че в течение на годината са повлияли на условията за безопасни и здравословни условия на труд. Срокът се променя, тъй като софтуерът е нов и за работодателите ще е необходимо време също така за тестване и на софтуера и за свикване с новия вид декларация. Но това е изискване, което ние трябва да изпълним. Благодаря ви.
ПРЕДС. доц. АЛЕКСИЕВА:
И аз Ви благодаря, госпожо Митрева.
ЗАМ.-МИНИСТЪР ХРИСТИНА МИТРЕВА:
Самоосигуряващите се лица няма да попълват такава декларация, което също е особено важно и пропуснах да изясня.
ПРЕДС. доц. АЛЕКСИЕВА:
Доколкото виждам, има три важни неща: Първото е, че се удължава срокът. Второто е, че улесняваме работодателите - по електронен път. И трето, че освобождаваме самоосигуряващите се. И трите неща, според мен, са много добри.
Колеги, някой да има желание да вземе отношение?
Тогава да преминем към гласуване.
Който е съгласен, така предложеният законопроект да го приемем:
„За” – 16 гласа.
„Въздържали се” – няма.
„Против” – няма.
Текстовете са приети.
Значи, с пълно единодушие приемаме законопроекта…И ние благодарим на всички за участието.
Да допълня ли още нещо? В съответствие с процедурите по ПОДНС е целесъобразно след приемането му на първо гласуване да го предложим в зала и за второ гласуване. Гласуваме сега, за да го предложим и за второ четене на едно и също заседание.
„За” – 16 гласа.
Няма „въздържали се”, няма „против” .
ПО ТОЧКА ЧЕТВЪРТА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:
ПРЕДС. доц. АЛЕКСИЕВА:
Колеги, поради изчерпване на дневния ред, щом няма никакви изказвания и по последната точка, закривам заседанието.
/Заседанието закрито в 15.45 часа. /
ЗАМЕСТНИК-П Р Е Д С Е Д А Т Е Л: ГЕНОВЕВА АЛЕКСИЕВА