Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
23/06/2010
    ПРОТОКОЛ
    На 23.06.2010 г. сряда от 15.05 часа се проведе редовно заседание на Комисията по труда и социалната политика в зала № 456 в сградата на Народното събрание на площад "Княз Александър І-ви". То бе открито и ръководено от председателя на Комисията господин Драгомир Стойнев.

    ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Предлагам да започнем заседанието, събрахме се всички... Предлагам първо да гласуваме проекта на решение за дневен ред, който е в две точки, като първата точка е обсъждане и гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта и обичайна втора точка "Разни"..

    Моля, който е съгласен с така предложения дневен ред да даде мнението си, гласуваме:
    "За" - 15 гласа.
    "Против" - няма.
    "Въздържали се"- няма.
    Единодушно приехме да работим по следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и гласуване на ЗАКОНОПРОЕКТ за ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ЗАЕТОСТТА, № 002 - 01 - 52, внесен от Министерски съвет на 14.VІ.2010 година.

    2. Разни.

    Участници в днешното заседание на Комисията по труда и социалната политика е господин Тотю Младенов - министър на труда и социалната политика и неговият заместник господин Красимир Попов; г-жа Росица Стелианова - изпълнителен директор на Агенцията по заетостта; г-жа Елка Димитрова - директор на дирекция "Политика на пазара на труда", г-жа Наталия Кирова - главен юрисконсулт в Главна инспекция по труда; г-жа Веселина Атанасова - директор на дирекция "Международна трудова миграция" в Главна инспекция по труда, г-жа Даниела Попова - старши експерт в кабинета на парламентарния секретар. Тук виждаме и още няколко човека, по приложения списък, така че да започваме работа.

    ПО ТОЧКА ПЪРВА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:

    ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Преди да започнем обсъждането на внесения законопроект, бих искал да благодаря на министъра на труда и социалната политика. Тъй като беше отправена покана до всички участници, до всички членове на Комисията, да вземат участие в изготвянето на законопроекта... Знам, че е имало представители от нашата комисия /по труда/, още веднъж благодаря, господин министър и се надявам и в бъдеще да имаме все същия подход и да имаме ползотворна работа...

    Точка първа, както казахме, е Закон за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта. От вносителите, кой би искал да ни запознае?
    Господин министър, имате думата:

    МИНИСТЪР ТОТЮ МЛАДЕНОВ:
    Благодаря.
    Господин председател!
    Уважаеми дами и господа народни представители!
    Първо, искам да се извиня за моето отсъствие днес от зала за Кодекса на труда, тъй като имахме Министерски съвет и имаше много важни документи, включително и с мое участие, във връзка и със Съвета за развитие и във връзка с икономиката, така че моите заместници бяха там и искам да благодаря за това, че беше приет Закона на второ четене.

    Действително, ние подходихме по един доста разширен начин, когато готвихме промените в Закона за насърчаване на заетостта. Обърнахме се към Социалната комисия и към социалните партньори, бяха събрани голямо количество предложения, бяха обсъдени в Националния съвет по насърчаване на заетостта, в Националния съвет за тристранно сътрудничество. Обсъдени бяха и в Министерския съвет...

    И искам само да се спра на някои основни моменти, които сме акцентирали в тези промени:
    На първо място, разширяване на възможностите за финансиране на активната политика по заетост, чрез регламентиране на възможността за предоставяне на средства за прогнозиране на пазара на труда. Разходи за възнаграждения на външни експерти за участие в Комисии и за провеждане на изпити за придобиване на професионална квалификация, възстановяване на разходи по заповеди за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектни оси едно и две на оперативната програма. Всички тези неща сме ги заимствали от процедурите и принципите, които са залегнали в изпълнението на Оперативната програма "Човешки ресурси".
    Удължаване на срока на стажуване на младежи, завършили през последните 24 месеца професионално обучение и без трудов стаж по специалността при работодател от 6 на 9 месеца. Удължаването на срока им на стажуване при младежите има за цел да ускори по-добрата им реализация за придобитите знания и умения на конкретни работни места и ограничаване на младежката безработица.

    На следващо съществено място, нещо което предлагаме, е предоставянето на суми на работодатели, наели на работа за период до 12 месеца на т.нар. "зелени работни места" безработни лица с непрекъснато поддържана регистрация в дирекциите Бюро по труда за период не по-кратък от 6 месеца. Насърчаването на заетостта в т.нар. "зелени работни места" е една от водещите цели в Европейския съюз, и е залегнало и в Стратегията Европа 20/20. Субсидирането на работни места в новите перспективни екологични области, предоставя възможност както за опазването на околната среда, така и за създаването на нова, качествена заетост.

    Списъкът по икономически дейности, свързани с производството на стоки и предоставянето на услуги, подпомагащи опазването на околната среда, ще бъде утвърден от министъра на околната среда и водите и министъра на труда и социалната политика. В тази връзка ние предвиждаме не в законопроекта, а в правилника за прилагането на Закона за насърчаване на заетостта, да бъдат упоменати този списък с професии, тези работни места, които се водят за зелени работни места. В тази връзка съм създал работна група с представители на Министерството на околната среда, Министерство на труда и социалната политика, Агенцията по заетостта, Министерството на икономиката, както и национално представителните организации на работодателите за конкретни предложения, за да можем да бъдем готови, след като бъдат приети промените в Закона, да направим и този списък в правилника за прилагането.

    На следващо място сме предвидили подобряване на нормативните условия за предоставяне на качествени услуги по заетост, намаляване на санкционният срок, в който лицата имат право на следваща регистрация в Бюрото по труда от 12 на 6 месеца, това е доста съществено, което предлагаме. То има за цел лицата да имат право на следваща регистрация в Бюрото по труда от 12 на 6 месеца и с цел да върнат безработните в по-кратък срок на пазара на труда и да им се осигури достъп до широк кръг от услуги, които да ползват.

    Регламентиране на задължения за работодателите от публичната администрация да обявяват в териториалните поделения на Агенцията по заетостта свободните работни места за наемането по трудово правоотношение в администрацията. Осигуряване на възможност за частните посредници да предоставят на Агенцията по заетостта информация за обявените при тях свободни работни места и за работните места, които вече са заети. Въвеждане на допълнителни изисквания към физическите и юридическите лица, които кандидатстват за регистрация за извършване на посредническа дейност по наемане на работа.

    Също така, на следващо място, сме предвидили в промените в Закона за насърчаване на заетостта насърчаване на партньортствата и регионалния подход, което е изключително важно при разработването на програми и проекти за осъществяване на приоритетите на активната политика по заетостта, чрез предоставяне на възможност за финансиране и реализиране на проекти за увеличаване на заетостта, които са разработени заедно с неправителствения сектор и социалните партньори. От повишаване на ефективността на контролната дейност, извършвана от Изпълнителна агенция, Главна инспекция по труда по спазването на Закона за насърчаване на заетостта при извършване на посредническа дейност по наемане на работа. Тук се затяга контролът, а именно увеличаване размерът на глобите, съответно на имуществената санкция от хиляда до две хиляди и петстотин лева, а при повторно нарушение - от две хиляди и петстотин до пет хиляди лева за физически и/или юридически лица, извършващи посредническа дейност и услуги в нарушение на изискванията на осъществяването на тази дейност. Въвеждане на санкция за работодател, наел по трудово правоотношение чужденец, без регистрация в Агенцията по заетостта, студенти или командировани работници, както и санкция за самите чужденци, които извършват трудова дейност без регистрация. Новата или имуществената санкция е в размер, определен по чл. 48 от Закона за чужденците в Република България, освен ако не подлежи на по-тежко наказание. Регламентиране на възможностите за изпращане по пощата на съставените от контролните органи актове и т.н.

    И не на последно място, промяна на мерките, свързани с насърчаване на предприемачеството. Отпада мярката за предоставяне на услуги за обучение на професионална квалификация на лица, получили кредит по проект "Гаранционен фонд на микрокредитиране", поради разширяване и разнообразяване на възможностите за предоставяне на обучение на заети лица, включително и чрез получаване на ваучери. Отпадане и на мярката за предоставяне на средства за безработни лица, след одобряване на бизнеспроект за земеделска дейност, тези разходи се разглеждат както оперативни помощи, които не са съвместими с общия пазар и не могат да бъдат предмет за подпомагане чрез държавна помощ.

    Уважаеми господин председател!
    Уважаеми, дами и господа, народни представители!
    Тези промени, които предлагаме, имат за цел, от една страна, да синхронизират изпълнението на мерките, както от националния план по заетостта, от една страна и от друга страна, с изискванията по реализацията на проектите по Оперативната програма "Човешки ресурси".

    Естествено, ние бихме се съобразили и с други предложения, ако има, от Социалната комисия.
    Благодаря.

    ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, господин министър!
    Благодаря Ви за изчерпателното представяне на измененията и допълненията на Закона за насърчаване на заетостта.

    Уважаеми колеги, народни представители!
    Имате думата.
    Заповядайте, госпожо Алексиева.

    доц. ГЕНОВЕВА АЛЕКСИЕВА:
    Благодаря.
    Господин председател!
    Уважаеми колеги!
    Уважаеми господин министър!
    Уважаеми гости!
    Моето мнение е, че това предложение за промяна в този Закон беше необходимо и даже, бих казала, закъсняващо. Да го определя като навременно. Защото, в условията, в които сега се намира България, в тази икономическа криза и при наличието на много безработни, има нужда нашето законодателство да въведе нови регламенти, с което да се намали и тази безработица. В пресата даже излезе някакво проучване на Статистическия институт, че след като са направили проучване върху например 1600 души, в продължение на две години и половина, само 39 % от тях са намерили работа. Което е доста лоша статистика. И затова, наличието на регламентирани посредници, на вкарване на проекта "Човешки ресурси" в цялата тази програма на заетост, може би ще промени тази статистика и следващият път няма да имаме такива лоши показатели.
    Благодаря ви, за вниманието.

    ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, госпожо Алексиева.
    Имате думата, господин Адемов.

    д-р ХАСАН АДЕМОВ:
    Благодаря Ви, господин председател!
    Господин министър!
    Колеги!
    Аз и нашата парламентарна група ще подкрепим този законопроект по няколко причини.

    На първо място, този законопроект дава възможност за разширяване на възможността за финансиране на активната политика на пазара на труда. Става въпрос за подпомагане на усвояването на средствата по оперативна програма "Развитие на човешките ресурси".

    На следващо място, има няколко неща, които са в правилна посока. Става въпрос за удължаване на срока за стажуване на младежите, завършили през последните 24 месеца професионално обучение, от 6 на 9 месеца. Това е изключително важно, защото, както добре знаете, младежката възраст - до 29 години - е тази, която е една от рисковите групи на пазара на труда и подпомагането, чрез едно такова удължаване на възможностите... Между другото в Министерство на труда има хора, които от тази програма са останали на работа за постоянно в самото Министерство, влизайки по този начин, с тази..., с помощта на тази програма, не искам да ги казвам сега, кои са...
    На следващо място, т.нар. "преференции за работодателите", които наемат на работа за период от 12 месеца на т.нар. "зелени работни места". В Допълнителните разпоредби е обяснено какво означава "зелено работно място", това е изключително важно от гледна точка и на Европа 20/20 и от гледна точка на Стратегията за устойчиво развитие, тъй като еколого съобразните "зелени работни места" така наречени, са част от трайните работни места, които трябва да бъдат приоритетни.
    И последното нещо, на което искам да наблегна, е намаляването на санкциониращия срок. Знаете, че тези, които бяха наказани, лицата които имат право на следваща регистрация в Бюрата по труда, срокът беше до една година. Сега този срок, в условия на криза, е правилно да бъде намален на 6 месеца, за да може тези хора отново да се включат в мерките и програмите, които предлага Агенцията по заетостта...

    И, хайде да не казвам пак последно, защото може и друго нещо да се сетя, единната система за регистрация на свободните работни места, за търсенето и предлагането на работна сила. Това е единната база данни, която за свободните работни места на пазара на труда, чрез страниците на Агенцията по заетостта, това е една от големите мечти на синдикати и работодатели през последните да не кажем десет, но през последните пет-шест години, така че, самият факт, че това сега се урежда е в правилна посока.

    Има някои неща, които могат да бъдат променени между първо и второ четене, но в общи линии, това е което, ме кара да подкрепя този законопроект.

    ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, доктор Адемов.
    Извинявайте, но преди всичко да приветствам и господин Красимир Попов, който се присъедини към нас, в момента.
    Може би да се натрупат въпроси и тогава да отговаря господин министъра, или веднага да отговаряте, как бихте предпочел?
    Да, имате думата.

    МИНИСТЪР ТОТЮ МЛАДЕНОВ:
    Аз ще помоля колегите от Агенцията по заетостта и колегите от дирекцията на Министерството да предоставят на Социалната комисия тези два вида изследвания, които бяха направени. А аз искам само да ги разгранича. Първото е изследването чрез Статистическия институт. То обхваща безработните лица. Тези лица, които са ползвали услугите на трудовите посредници в Бюрата по труда.

    А другото изследване е направено със собствени усилия на самата Агенция по заетостта. То обхваща работодателите. Работодатели от цялата страна, 2400 работодатели близо, от различни браншове, от различни отрасли, в различни по големина предприятия - микро, малки, средни и големи предприятия. Интересни са изводите, които, действително, се показват в тези два вида изследвания. Аз искам да ви уверя, че те ще бъдат една от базите, ще ги ползваме като база, когато определяме, примерно, следващия национален план по заетостта за 2011 година.

    Но какво прави впечатление и аз искам да го кажа пред Комисията, какво прави впечатление от тези изследвания?

    Първо, за работодателите. Около 15 % от работодателите твърдят, че са имали затруднения през последната една година, когато са искали да назначат и са търсили специалисти, високо квалифицирани, висококвалифицирани специалисти. Което показва, че действително, въпреки нивото на безработица в България, действително, трябва да се наблегне върху това какви нужди има бизнесът, от какъв тип работна ръка, за да може да се преориентират програмите за обучение, квалификация и преквалификация.

    На следващо място, около 60 % от работодателите заявяват, че биха заделели собствени средства през следващата година за допълнително обучение и квалификация на своите работници и служители.

    И на трето място, около 55 % от работодателите заявяват, че през следващата година биха наели, средно, между един и шест човека допълнително в своите предприятия. Това са основно предприятия средни и малки предприятия в България. Това, което ни показват докладите на трудовите посредници в страната, показват, че близо 37 % от работодателите през следващата година нито биха наели допълнително работна ръка, нито биха съкратили такава. Т.е., ние имаме една перспектива от една година напред, за нагласите на бизнеса в тази икономическа ситуация.

    На второ място, следващото изследване, което третира безработните лица, които по една или друга причина, са ползвали услугите на Бюрата по труда. 61 % от безработните, които са ползвали услугите на Бюрата по труда, са намерили работа. Това е един много висок процент. И то една голяма част от тях в реалната икономика. Искам да ви кажа, че на месец от свободните работни места, които се обявяват от работодателите в Бюрата по труда, примерно за месец май, от 14 000 обявени работни места, 12 000 са наети безработни в реалната икономика. И това е всеки месец. Т.е. има нужда от това и вие предполагам, че знаете, че при безработицата в България, от тези близо 346 000 безработни лица, близо половината и малко над половината, са хора, които са без всякакво образование и без всякаква квалификация.

    Именно от тази гледна точка, аз мисля, че ние много навременно с промените в Закона за социално подпомагане, направихме така, че тези, които получават социални помощи да полагат обществено полезен труд. Вече 32 000 човека в цялата страна, 14 дни в месеца, по четири часа, трябва да работят при кметовете, където те ги разпределят и чак тогава ще получават помощи.

    Искам да ви кажа, че някои взеха да се отказват от социални помощи. Да, започнаха да се отказват. Казват: "Щом ме карате да работя, не искам тия помощи". Така е записано и в закона. Т.е., има ефект от мерките, които се предприемат. Има, естествено, и какво да се желае още в тази посока. И аз мисля, че тепърва тези програми, които стартираха по Оперативната програма "Човешки ресурси", тези мерки, именно които работят в момента и които ще бъдат отворени след някой и друг месец, действително ще покажат дали трябва нещо да се коригира в движение, за да бъдат те по-ефективни, както за безработните, така и за заетите лица.
    Благодаря.

    ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, господин министър.
    Други? Народни представители?
    Имате думата, господин Гумнеров.

    КИРИЛ ГУМНЕРОВ:
    Уважаеми господин министър!
    Уважаеми господин председател!
    Колеги!
    Аз смятам, че моята група - групата на "Атака" ще подкрепи проекто-закона категорично. Поне това ще е моята препоръка. Аз се радвам, че са предприети стъпки в тази насока и особено приветствам стъпките, свързани с възможността за разширяване възможностите, които са за финансиране на активната политика по заетостта.
    Макар че, в период на криза, аз имам малко по-различно мнение. Смятам, че т.нар. "криза" удари не толкова работните места на хората, колкото тяхната платежоспособност. Друг е въпросът, че част от безработните, просто не желаят да полагат обществено полезен труд в България. И не желаят да работят. Това също не бива да се изпуска от поглед. Но при всички положения, аз ще препоръчам на групата да подкрепи Закона, защото той е една добра стъпка, една поредица от стъпки, в правилната посока.

    Това, което искам да споделя. Прави впечатление, това, което каза господин Младенов, за анкетата, правена сред работодателите. И смятам, че е време, наистина, да обърнем внимание по-голямо наистина, на самите работодатели. Защото те са хората, които предлагат възможностите за труд. Факт е, тъй че в България на този етап няма достатъчно, за съжаление, квалифицирани работници, няма достатъчно квалифицирана работна ръка, която да отговаря на нуждите на пазара на труда. Факт е, че тук особено през последната година, година и половина, се предприеха редица мерки в тази насока. На мен ми се иска, ако има възможност, по-нататък те да се задълбочат, защото от това страда цялата икономика, не само отделните работодатели.
    Благодаря ви.

    ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, господин Гумнеров.
    Други народни представители?
    Господин Адемов.

    д-р ХАСАН АДЕМОВ:
    Понеже, извинявам се, господин председател, понеже така се провокира дискусията, мисля че е изключително важно, по-нататък Комисията по труда и социалната политика да бъде запозната с резултатите от приложението на Оперативната програма "Развитие на човешките ресурси", защото е изключително важно каква част от хората, които са квалифицирани, които са получили преквалификация, са реализирани на първичния пазар на труда. Това, на практика, ни кара да се замислим върху резултата от приложението на мерките и програмите.

    Много важно е, че всички тези мерки трябва да бъдат насочени и в посока на повишаване, преди малко с госпожа Ангелова за това си говорихме, работодателите като че ли, все още, нямат доверие на тези, които са регистрирани или това доверие не е достатъчно необходимото ниво. На тези, които са регистрирани в бюрата по труда. Предпочитат по различни пътища, но не и по официалния път - от трудовите посредници, Бюрата по труда, да наемат съответните квалифицирани работници. Иначе, няма нищо по-добро от това, в условия на криза, работната ръка в България да бъде квалифицирана, да бъде преквалифицирана и да придобие ключови компетенции за тези, които нямат никаква квалификация да бъдат и ограмотени, ако щете...Защото има една група обезкуражени, които нито искат да се квалифицират, нито искат да работят, знаете за какво става въпрос. Те са, по информация на националната статистика, 220 хиляди човека, обезкуражени, дълготрайни безработни, които не ги интересуват нито мерки, нито квалификация, нито преквалификация, интересува ги само, ако могат, от някъде социални помощи да получат, подпомагане ...и т.н. И обществото има негативна оценка към тези хора, и то справедливо негативна, затова, пак повтарям, връщам се на първоначалната си теза, че всички тези мерки и програми, квалификация, преквалификация, трябва през определени периоди да бъдат отчитани, за да може в крайна сметка да се налучква в коя посока трябва да бъдат взети съответните мерки, от какво има нужда на пазара. Защото знаете, че най-важното нещо е това, което предлага, което искат работодателите, пазарът на труда, да го предлага - съответната квалификация. Съответната квалификация да бъде налична, защото имаше периоди, в които висококвалифицирани работници и служители отсъстваха от пазара на труда. Сега нещата са малко по-променени, но така или иначе, пак повтарям, след кризата, все някога ще излезем от тази криза, българската икономика, европейската икономика, българският пазар на труда, няма да бъдат същите, каквито бяха преди кризата. Тези, които имат квалификация, ще се реализират по-лесно. Тези, които по някакъв начин са загърбили проблема квалификация и преквалификация, ще им е много трудно и ще бъдат в тежест на социалните програми, на защитната социална мрежа.

    ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, господин Адемов.
    Ще коментирате ли, ще отговорите ли на това, което казаха? Не.
    Добре. Други народни представители? Няма.

    Аз, първо, бих искал да кажа, че Коалиция за България ще подкрепи законопроекта. Смятам, че когато става дума за закони и политика за насърчаване на заетостта и дума не може да става за политически пристрастия и надали има политическа сила, която да не желае Вашият успех.
    Въпреки това, имам няколко технически въпроса, на които ще Ви помоля да ми отговорите.
    В параграф едно - създаването на алинея две: за споразумението между Изпълнителната агенция "Главна инспекция по труда" и "Агенцията по заетостта. Тук се говори, че ще има споразумение. Как ще се реализира това споразумение и налага ли се това да бъде елемент от Закона?

    Второто, което е, в параграф две, т. 15, относно "разходите по заповедите за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по приоритетни оси едно и две..." Кое налага тези разходи да са за сметка на държавния бюджет. Аз, до колкото знам, там има и техническа помощ или може би се бъркам?

    Другото, което бих искал да попитам...За глобите няма да питам. Днеска ги намалявахме, тук има увеличаване... да не влизаме в тази тема, че ...
    Другото което е, относно единната система База данни за пазара на труда. Бих искал допълнителна информация, как този законопроект...дали ще е възможно да допринесе за нейното изграждане?
    Това са ми трите въпроса.
    Благодаря Ви.
    Госпожо Стелианова...

    РОСИЦА СТЕЛИАНОВА:
    Благодаря, господин председател!
    Аз, всъщност, да Ви отговоря на първия въпрос. И към настоящия момент Агенция по заетостта има подписано споразумение с Главна инспекция по труда и не само с тях, също така и с Министерството на вътрешните работи, Министерството на външните работи... Но, до момента това не беше облечено, чисто законово, за да можем да си разпределим по-ясно отделните задачи между двете Агенции. Т.е., с този текст целим единствено да официализираме взаимодействието си, с цел подобряване на контролната дейност, като също искам да Ви кажа, че тук през последната година, значително се подобриха отношенията ни, начинът ни на работа и обмен на информация. Но считам, че тъй като става въпрос, все пак, от една страна санкционираща агенция, а от друга страна за такава, която извършва проверки и пък регистрира, т.е. ние сме на входа, те са към изхода, че би било добре това да залегне в Закона. Това е причината. И една препоръка имаме и на Сметна палата в тази връзка, тъй като ние се позоваваме често в нашата дейност, определени действия, че са базирани на споразумението, което вече е подписано.
    И така, тяхното предложение също беше в тази насока, че е добре да е и законово уредено.

    ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви.
    Само един доуточняващ въпрос. Понеже няма срок за подписване на това споразумение, кога смятате да го подпишете?

    РОСИЦА СТЕЛИАНОВА:
    То е подписано. В момента, всяка година се подновява и се поставят задачите. Сега само ще го...

    ПРЕДС. ДРАГМИР СТОЙНЕВ:
    ...Сега само го уточнявате. Благодаря.
    Господин Попов?

    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КРАСИМИР ПОПОВ:
    Благодаря Ви, господин председател!
    Уважаеми госпожи и господа народни представители!
    Всъщност, предложението, това предложение за текст в Закона за насърчаване на заетостта дойде от управляващия орган на Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси". Идеята на този текст е да даде възможност при хипотеза, в която има невъзстановяване на разходи от страна на Европейската комисия, които са целесъобразни, законосъобразни, в контекста на Закона да могат да бъдат покрити с национални средства. И ще ви кажа защо го правим. Защото на мен ми се искаше, като отговорен и за пазара на труда, да дам една допълнителна увереност на колегите да действат по-мащабно и по-решително във времето, в което е необходимо. Много ясно е, че е възможно да възникнат технически грешки. Не говорим за нередности или дори нещо да не е съвсем наред и пр. Човек, който не работи, той не греши.

    От друга страна, те трябва да имат някакъв механизъм. Т.е. механизъм, който да ги защити, ако всичко е наред, ако всичко е законно и целесъобразно да бъдат покрити тези ресурси. Това е съвсем накратко.
    Благодаря.

    ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, господин Попов.
    И относно единната система база данни на пазара на труда. Как върви тази реализация, този законопроект ще донесе ли...
    Госпожо Стелианова?

    РОСИЦА СТЕЛИАНОВА:
    Благодаря.
    Както вече Ви казах, всъщност, имаме в момента реализация до известна степен на подобна система. Тя се казва Електронна трудова борса. Качена е на страницата, достъпна е, но за съжаление, тя не съдържа всичката информация, която предполага такава единна система. В тази връзка с тези промени в Закона, това не е нещо, което е изключение в Европейския съюз. Има и доста държави, които го направиха. Най-малкото с цел превенция и спрямо сивия сектор. Защото, карайки работодателите да обявят своите работни места в системата, ще ни даде една по-пълна картина. Също така, от това изследване, което се цитира, по отношение на безработните лица, ако сте обърнали внимание, така излезе и като информация, че голяма част от тях разчитат повече на познати и роднини за търсене на работа, а не толкова на Бюрата по труда. Така че, с това, с тази мярка ще решим и този проблем, като съберем на едно място максимално всичко, всички работни места.

    Друг проблем, който възниква в Агенция по заетостта и затова той е насочен и към държавните предприятия и институции. Например, много често имаме жалби от безработни, че примерно, работно място обявено в определена община е заето без конкурс от определено лице и Бюрото по труда не е предоставило такава информация. Това също ще го решим с този Закон.

    И не на последно място, частните трудови посредници. Голяма част от тях имат електронни сайтове. Ние ще дадем възможност, не възможност, а ще ги задължим всъщност, да ни предоставят, всъщност, права към техните сайтове, т.е. лицата, влизайки в нашата база ще имат достъп и до тях, а тези, които нямат сайтове с работните места ще могат да ги предоставят в Агенцията и ние също да ги вкараме и тях в базата данни. Като, разбира се, там ще стои името на посредника, а не на работодателя. В настоящият момент ние сме предприели нещо подобно в тази насока, но то пак не е законово регламентирано. Имаме около 33 сключени споразумения с частни трудови посредници, на които предоставяме информационно пространство. Считаме, че наистина, с тези промени в Закона, ще успеем да изпълним и тази мярка, която беше предприета от правителството, а именно за създаване на единен електронен портал и да повишим информираността на всички, не само безработни, търсещи работа, чрез услугите, които предоставяме.
    Благодаря.

    ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, госпожо Стелианова.
    Тъй като е постъпило становище на Българската стопанска камара, предполагам, че сте запознати и Вие, бихте ли взели, имате ли желание да вземете отношение или да го гледаме на второ четене?
    Добре.
    Други колеги народни представители?
    Няма. Тогава, подлагам на гласуване Закон за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта. Който е "за", моля да гласува:
    "За" - 15 гласа.
    "Въздържа ли се" - няма.
    "Против" - няма.
    Единодушно се приема.


    ПО ТОЧКА ВТОРА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:

    ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    По точка втора, но преди това господин министър, тъй като точка втора ни е "Разни", благодаря, че уважихте заседанието на Комисията. Но в точка втора, аз имах идеята, това трябваше да е съгласувано с колегите народни представители. Смятах и пред Вас да е изложено, за да съгласувам и с Вас, и се радвам, че Вие сте тук. Тъй като много чуваме за предстоящата пенсионна реформа. За съжаление, голяма част от народните представители се информират единствено от медиите. Желанието ми е, ако Вие приемете една покана, следващата сряда, Вие и управителят на Националния осигурителен институт да уважите Комисията и да представите Концепцията за реформа в пенсионната система. Смятам, че това е хубаво за всички народни представители от Социалната комисия, да са запознати с конкретните варианти, мерки, какво следва, за да имаме, както се казва, да черпим вода от извора. И предполагам не само колеги народни представители, понеже първо трябваше да го съгласуваме с Вас, но понеже Вие сте тук, господин министър, ще имате ли такава възможност, приемате ли подобна покана? Или на бъдещ, по-късен етап... не знам как...Но понеже вече започнаха и дискусии, вече от пресата се информираме, чуваме и за "кръгли маси" и не намирам за нормално представителите на Социалната комисия да се информират от пресата.
    Благодаря Ви.

    МИНИСТЪР ТОТЮ МЛАДЕНОВ:
    Аз също благодаря.
    Абсолютно приемаме, не само това, само молбата ми е, ако може, да не е следващата сряда, а по-следващата сряда, защото следващата сряда ще трябва да бъда в Добрич - има там мероприятия...Аз искам да ви информирам за следното: нищо не крием, значи ние направихме редица срещи със синдикатите, с работодателите. Гледахме принципната концепция в Националния съвет за тристранно сътрудничество. От тук нататък започнаха кръглите маси - първата беше тази седмица в София; утре е в Бургас; други ден е във Варна; след това - в Пловдив и т.н. Аз ще помоля списъкът да се предостави на Комисията с кръглите маси, които се предвиждат в цялата страна. Не само че ще направим презентацията, но ние имаме намерение по парламентарни групи, в Парламента, преди да бъдат приети промените от правителството, и преди да влязат в Парламента, ние да направим такива срещи. Защото тази реформа касае абсолютни всички българи. Така че, приемам, само молбата ми е, ако може да не е сега в сряда, а в по-следващата сряда.

    ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Разбира се, господин министър. Предлагам, колеги, да се съобразим с графика на министъра и с парламентарния секретар да видим коя дата ще Ви е удобно...
    Имате думата, господин Гумнеров.

    КИРИЛ ГУМНЕРОВ:
    Аз се възползвам това, че Вашият екип е тук, господин министър. Става дума за въпрос, който между другото, мислех да поставя на парламентарен контрол, но се радвам, че сте тук. Преди малко заговорихме за квалификациите. Искам да Ви попитам докъде стигна така широко рекламираната ваучерна програма, която според мое мнение беше най-добра възможност за квалификация, на какъв етап е, понеже знам, че бяха изчерпани средства, и ...

    РОСИЦА СТЕЛИАНОВА:
    От лицата, които са подали заявления, около 52 хиляди са лицата, които са одобрени за получаване на ваучери. Към настоящия момент вече 26 хиляди вече са си получили ваучерите, в смисъл над 26 хиляди и са включени и към настоящата дата се обучават; 4900 лица вече са завършили обучение - за тях има подадени заявки за плащане и около половин милион вече са изплатени на центровете. Това, което, предвид на това, че лицата които кандидатстваха са доста повече от финансовия ресурс, който беше одобрен, на комитета за наблюдение на програмата преди месец беше направено предложение за увеличаване на този ресурс. Същото беше прието, като увеличението е за 25 милиона лева, с които да се покрият всички отговарящи на изискванията от подадените до момента заявления за предоставяне на ваучери и също така за набиране на нови, като междувременно Агенцията по заетостта има и определени икономии, тъй като имаме и две фирми с много тежки злоупотреби, в които имаше насочени доста средства. Там има образувани и досъдебни производства. Така че, по този начин върви мярката. Някъде до около... предстои сега, тъй като вече протоколът е одобрен от комитета, предстои да бъде изготвена покана за предоставяне на ново проектно предложение, такава е процедурата. След което, може би, към началото на август, отново ще бъдат, ще се възобнови даването на ваучери и кандидатстването...

    ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, госпожо Стелианова.
    Колеги, да благодарим на министъра и на неговия екип, за участието им в редовното заседание на Комисията по труда и социална политика. Благодарим...
    Закривам заседанието.

    /Заседанието закрито в 15.50 часа/.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума