Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
13/10/2010
    П Р О Т О К О Л
    На 13-ти октомври 2010 година, сряда, от 15.05 часа, се състоя редовното заседание на Комисията по труда и социалната политика в зала № 456 в сградата на Народното събрание на площад "Княз Александър І-ви". То бе открито и ръководено от заместник-председателя на Комисията госпожа Светлана Ангелова.


    ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Колеги, имаме вече кворум...
    Откривам заседанието на Комисията по труда и социалната политика.
    Днешният дневен ред на заседанието на Комисията ще протече по следния:

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане, № 002 - 01 - 85, внесен от Министерския съвет на 1.10.2010 г.

    2. Определения на Конституционния съд от 21.ІХ.2010 г., с които Народното събрание е конституирано като страна по Конституционно Дело № 16/2010 год., присъединено към Конституционно Дело № 15/2010 год., за установяване на противоконституционност на някои разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Кодекса на труда (Обн., ДВ, бр. 58 от 2010 год.).

    3. Разни.

    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува с вдигане на ръка:
    "За" - 17 гласа.
    "Против" - няма.
    "Въздържали се" - няма.

    Гости на днешното заседание от Министерство на финансите са:
    - госпожа Лидия Атева - началник отдел "Данъчна политика" в Министерство на финансите;
    - господин Димитър Войнов - главен експерт "Данъчна политика" в Министерство на финансите;
    - господин Росен Иванов - директор на дирекция "Данъчна осигурителна методология" в Националната агенция по приходите /НАП/
    - господин Мирослав Каракашев - от Министерство на финансите, отдел "Данъци" .
    От страна на Министерство на труда и социалната политика /МТСП/: господин Емил Мирославов - директор на дирекция "Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд" .

    ПО ТОЧКА ПЪРВА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:

    ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    По първа точка, колеги, давам думата на вносителите. Кой иска да вземе думата от вносителите?
    Госпожа Атева, Вие ли ще вземете думата? Заповядайте.

    ЛИДИЯ АТЕВА:
    Благодаря.
    Уважаеми дами и господа!
    Представям ви проекта за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане, който е изготвен с цел усъвършенстване на данъчното законодателство и въвеждане на изисквания, налагани от правото на Европейския съюз.

    Основно, промените в проекта могат да бъдат обобщени в три главни направления:

    Първото е, промени свързани с хармонизацията, съгласно Директива 2003/49/ЕО на Съвета, относно общата система на данъчно облагане на плащания на лихви и роялти и между свързани дружества от различни държави-членки. Държавите-членки нямат право да облагат доходите от лихви, авторски и лицензионни възнаграждения, начислени от местни дружества, в полза на дружества от други държави-членки, когато платецът и получателят на дохода са свързани лица. България е договорила преходен период до 31-ви декември 2014-та година, да въведе напълно тази директива и считано от първи януари 2011-та година, или до 31.ХІІ.2010 година, ние имаме ангажимент, съгласно Договора за присъединяване на България и Румъния, да намалим действащата в момента ставка - 10 %, да бъде намалена на пет процента, ставката, която се прилага, по отношение облагането на доходите от лихви, авторски и лицензионни възнаграждения. В тази връзка са въведени и в Закона специални условия, кога едно лице се счита за свързано и при какви конкретни условия действа възможността за прилагането на намалената данъчна ставка.

    На второ място, в законопроекта се предлага облагане на чуждестранни юридически лица, установени в юрисдикции с преференциален данъчен режим, или така наречените офшорни зони, с данък от десет процента по отношение на доходите от услуги, с източник в България. В законопроекта подробно са изброени кои са тези юрисдикции. Тук се включват Фолкландските острови, Нидерландските Антили, Кралство Тога, Тобаго и т.н. и на второ място, това са държави и територии, с които България няма влязла в сила спогодба за избягване на двойно данъчно облагане. Въвеждането на тази мярка е с цел противодействие на възможни данъчни измами и „прането на пари”. Както знаете, в повечето случаи, зад тези транзакции, не стоят реални услуги и не е възможно да бъде извършена обменна информация със съответната чуждестранна администрация, за да бъде установен получателят й и произходът на получателя на дохода.

    На трето място, в графа други, са промени, свързани с подобряване на данъчната практика. В тази група промени можем да посочим, че това са приравняване счетоводното приравняване на данъчното третиране на грешки, свързани с данъчни амортизируеми активи, което се изравнява с общия ред на третиране на счетоводни грешки.

    По отношение доходите от наем или друго, предоставено за ползване недвижимо имущество, отново се изравнява удържането на данъка с този по общия ред, а именно вече няма да се облагат, данъкът да се удържа от чуждестранното лице, което е наемодател, а от платеца на доходи.

    По отношение на данъчно задължените лица, извършващи морско корабоплаване, тук предложените промени са свързани с измененията в европейските актове, касаещи дейността на операторите с кораби.

    И на последно място, най-различни терминологични промени, които целят отстраняване на съществуващи трудности по прилагането на Закона.
    Благодаря за вниманието.

    ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Благодаря Ви, госпожо Атева.
    Други искат ли да вземат думата? Желае ли някой от вносителите да вземе думата още? Добре.
    Тогава да дам думата на народните представители.
    Колеги? Някой от вас?
    Заповядайте, госпожо.

    ВЯРА ПЕТРОВА:
    Към вносителите, вносителите може ли да обясните, все пак сме в Комисията по труда и социалната политика, това, което се отнася до нашата сфера, във връзка с ваучерите? Това да ни обясните.

    МИРОСЛАВ КАРАКАШЕВ:
    / не е включил микрофона си/
    Чл. 209 разглежда реда по издаване на ваучерите за храна като социална придобивка... ...Те са нещо като данъчни индулгенции,... свързани с чл. 277"а"...от Закона...

    ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Благодаря.
    Колеги, има ли други изказвания?
    Господин Гумнеров, заповядайте.

    КИРИЛ ГУМНЕРОВ:
    По отношение на промените, свързани с офшорните зони, всички услуги ли вече ще бъдат облагани, съответно с данък и какво става, примерно, с авторските права на хора, които са регистрирани там и фактически, само дават авторските права в България, ще говоря за България. Това. Ще бъдат облагани авторските права?...

    РОСЕН ИВАНОВ:
    Национална агенция за приходите.
    Приходите, значи, приходите, или по-точно разходите, които българските компании извършват към офшорни зони за авторски права, и към настоящия момент се облагат с десет процента данък на източника. В случая става въпрос за облагане не само на тези доходи, които са посочени в Закона за корпоративното подоходно облагане и които се облагат без значение държавата, към която се изплаща доходът, а за облагане на всички видове услуги, абсолютни всички видове услуги, включително, естествено, авторските и лицензионните възнаграждения, които се изплащат към някои от тези зони, както и за изплащане на някои доходи, които трудно биха могли да се квалифицират дори като услуги, като например, неустойките и обезщетенията. Тъй като там, да се квалифицира една неустойка като услуга, мисля че, не е много коректно, това не е услуга, но за съжаление, се оказва, че много често, с подобни разплащания се избягва плащането на данъци.

    ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Други изказвания, други въпроси от колегите?
    Има ли? Ако няма да преминем към гласуване на първо четене на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане № 002 - 01 - 85, внесен от Министерския съвет на 1.10.2012-та година.
    Ще помоля стенографката да поправи годината, в раздадения материал има техническа грешка 2012-та година, вместо 2010 г. Трябва да е 2010-та година.

    Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 17 гласа.
    "Против" - няма.
    "Въздържали се" - няма.
    Да благодарим на гостите...

    ПО ТОЧКА ВТОРА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:

    ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Да преминем, колеги, към точка две от дневния ред. По втора точка от дневния ни ред: Определения на Конституционния съд от 21.ІХ.2010 година, с които Народното събрание е конституирано като страна по Конституционно дело № 16/2010 година, присъединено към Конституционно дело № 15/2010 година, за установяване на противоконституционност на някои разпоредби от Закона за изменение и допълнение на Кодекса на труда, (обн., ДВ, бр. 58 от 2010 година.).

    На основание чл. 81 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, с разпореждане на председателя на Народното събрание № 050 - 01 - 294 от 1.10.2010 година са предоставени определенията на Конституционния съд на Комисията по труда и социалната политика. На основание чл. 81, ал. 2 от Правилника за организация дейността на Народното събрание, Комисията има правна възможност, а не задължение, да приеме становище. Също така, практиката на Парламента до този момент е, да не дава становища по конституционни дела, по които Народното събрание е конституирано като страна и ние вече сме се произнесли по този закон, така или иначе чрез неговото повторно приемане...

    Давам думата на колегите да изразят мнение или за изказвания по този въпрос. Въпросът е, дали ще се произнесем със становище или не. Но, аз ви казвам, че практиката на Народното събрание досега е да не дава становища.

    /свободни разговори в залата/
    Моля ви се, господин Гумнеров, заповядайте, вземете думата, не всички заедно...

    КИРИЛ ГУМНЕРОВ:
    Аз предлагам, да не даваме становище, тъй като ние веднъж, първо, това което казаха колегите, сме дали нашето становище; вторият път, ние сме страна. Така че, логичното е, да не даваме становище.
    Благодаря.

    ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Благодаря.
    Някои други имат ли да кажат нещо по това?
    Госпожа Петрова, заповядайте.

    ВЯРА ПЕТРОВА:
    Аз, от името на нашата парламентарна група на ГЕРБ, също ще кажа, че трябва да не излизаме със становище: веднъж, вече сме гласували, изговорили сме цялата тази материя, всеки от нас си е дал становището, така че, не би трябвало да излизаме със такова...

    ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Благодаря.
    Тогава, предлагам Комисията по труда и социалната политика да не изготвя становище по конституционно дело № 15/2010 г. и по конституционно дело № 16/2010 година.
    Който е съгласен с така направеното предложение, моля да гласува:
    "За" - 16 гласа.
    "Против" - няма.
    "Въздържали се" - няма.
    Благодаря.

    ПО ТОЧКА ТРЕТА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:

    ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    По тази точка трета - разни, имате ли някакви въпроси, заповядайте, господин Гумнеров.

    КИРИЛ ГУМНЕРОВ:
    Аз съжалявам, че и господин Стойнев не е тук... Аз искам да направя едно предложение: крайно време е, наистина, ние сме Комисия, която се занимава със социални въпроси, крайно време е нашата Комисия, освен да си седи в София да заседава, да тръгне и из страната, по регионите, за да можем на място да се срещнем, да се запознаем с хората, с проблемите на администрацията, и т.н. Така че, аз правя предложение официално, вече да направим едно, две, три или поредица, предварително съгласувани с ръководството на Парламента, изнесени заседания.
    Благодаря.

    ЗАМ.-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Благодаря Ви.
    Други предложения по точка Разни има ли някой?
    Моето предложение е да започнем с региона на вносителя... /шум в залата/

    Уважаеми колеги, изслушайте ми предложението. Предлагам да започнем с региона от вносителя, там от където е той, аз съм "за"...

    Добре, други няма, благодаря ви колеги, закривам днешното заседание.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума