КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
П Р О Т О К О Л
На 15 юни 2011 г., сряда, от 15.00 часа, се проведе редовното заседание на Комисията по труда и социалната политика в сградата на Народното събрание на площад "Княз Александър Първи" № 1, в зала № 456. То бе открито и ръководено от председателя на Комисията господин Драгомир Стойнев.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Добре дошли, колеги, имаме вече необходимия кворум и откривам редовното заседание на Комисията по труда и социалната политика.
Предлагам да гласуваме дневния ред, а именно:
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Изслушване на Доклад за текущия статус и напредъка в изпълнението на Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси 2007-2013 година".
2. Гласуване на законопроект за ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА СОЦИАЛНО ПОДПОМАГАНЕ, № 102 - 01 - 27, внесен от Министерския съвет на 09-ти май 2011 година, приет на първо гласуване на 26.V.2011 г., - за второ гласуване.
3. Разни.
Който е "За" така предложения дневен ред, моля да гласува:
"За" - 11 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - няма.
Дневният ред е одобрен.
В заседанието ще вземат участие:
- г- жа Диана Костадинова - заместник-министър на труда и социалната политика, добре дошла госпожо заместник-министър, с пожелания от Комисията за бъдещи успехи и за успешна съвместна дейност...;
- г - жа Росица Стелиянова - изпълнителен директор на Агенцията по заетостта;
- г - жа Зорница Русинова - директор на дирекция "Европейски фондове и международни програми и проекти", Министерство на труда и социалната политика
- г-жа Йоанна Германова - директор на дирекция "Социална закрила" в Министерството на труда и социалната политика;
Добре дошли всички присъстващи...
ПО ТОЧКА ПЪРВА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
По точка първа, Доклад за текущия статус за напредъка в изпълнението на Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" 2007 - 2013 г.
Вие бяхте така любезни да ни представите Доклада. Народните представители са запознати. Предлагам, да акцентирате върху най-важните неща от този Доклад, в смисъл да не го представяте изцяло и подробно, за да има достатъчно време за въпроси.
Благодаря Ви, имате думата. Госпожо Костадинова, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИАНА КОСТАДИНОВА:
Уважаеми господин председател!
Уважаеми госпожи и господа народни представители!
Ще се въздържим да преразказваме Доклада, предполагам, че всички вие сте го прочели. Аз ще се опитам да поставя няколко акцента в началото, свързани с изпълнението на Програмата, след което моите колеги са подготви презентация с детайлите, които да докажат тезите, които аз ще ви представя в момента.
Преди да преминем по същество, искам да благодаря на Комисията по труда и социалната политика в Народното събрание за организирането на тази дискусия. Считаме, че тя е изключително навременна и много важна, с оглед на предизвикателствата, които са изправени пред нас в момента и с оглед на бъдещото развитие на икономиката.
Нашата преценка, като управляващ орган, е, че Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси", към момента, се вписва изключително добре в общия пакет от мерките, предприети в сферата на социалната политика и на пазара на труда. Това е един сериозен инструмент, който считаме, че има реално въздействие за подобряване качеството на живот на хората и решаване на някои от техните конкретни проблеми. Ще се постараем да убедим и вас в тази теза, като, както казах, в конкретиката ще навлязат госпожа Зорница Русинова, която е главен директор на дирекцията, определена за управляващ орган по Оперативната програма и госпожа Росица Стелиянова, която е изпълнителен директор на Агенцията по заетостта и определена за междинно звено точно по двете приоритетни оси, които ще дискутираме днес - пазара на труда.
По принцип, това е програмата, която е най-достъпна за българските граждани. Данните сочат, че от момента на нейното стартиране, до настоящия момент, в инициативите, които са организирани по тази програма, и в схемите, които са отворени, са се възползвали повече от 505 хиляди български граждани, в сферата на пазара на труда, тук говорим за квалификация на заети и безработни, за подкрепа на работодателите, включително и за създаване на нови работни места.
В образованието са реализирани мерки, свързани с подобряване на квалификацията на педагогическите специалисти, с интеграции на..., с подкрепа на най-уязвимите групи, застрашени от отпадане от училище. Оперативната програма даде възможност и на много български граждани да ползват и социални услуги, адекватни социални услуги в общността, които да подкрепят тяхната интеграция в обществото. Не мога да не спомена и подкрепата, която беше оказана по тази програма за една много амбициозна политика на правителството, политиката по деиститунационализация на децата. За първи път получихме поздравително писмо, подписано от двама комисари в Европейската комисия, които заявиха ясната си подкрепа за напредъка по тази политика.
Техническият напредък, за който ви споменавам, има своето ясно отражение и финансов еквивалент. Резултатите са подкрепени и със сериозен ръст във финансовите параметри по програмата. Днеска, към юни месец две хиляди и единадесета година, договорните средства надхвърлят един милиард сто седемдесет и пет милиона лева. На практика това е ръст от над три пъти спрямо средата на две хиляди и девета година.
Още по-сериозен е напредъкът по отношение на средствата, които са разплатени. Към настоящия момент те надхвърлят 252 милиона лева, т.е. говорим за ръст от над 12 пъти повече разплатени средства по Програмата.
И тук искам да подчертая нещо много важно. Програмата демонстрира най-сериозен напредък именно там, където са най-болните теми на обществото в момента. Това са: безработицата и интегрирането на уязвимите групи в обществото. Не е случайно, че последните пет месеца се забелязва сериозен спад на регистрираните в Бюрата по труда Спрямо януари месец те са 362 447 човека, а към момента - 328 533 души. Дори когато отчитаме сезонната заетост, която е присъща на този пазар, трябва да имаме предвид, че показва спад, спрямо същите месеци на миналата година, което е една сериозна тенденция и ние се надяваме да я задържим.
Говорейки за приноса на Оперативната програма по отношение на развитието на пазара на труда, следва да имаме предвид и нещо друго, много важно. Безработицата, развитието на заетостта, това са икономически фактори, които зависят от икономическата среда т.е. от структурните фондове и конкретно в частност от Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" не можем да очакваме, че е в състояние да реши всички проблеми на пазара на труда. Тя може да подкрепи структурните реформи, които се осъществяват, но не и изцяло да създава нови работни места. Ето защо, не можем да приемем тезата, че спадът на заетостта се дължи на неуспех при осъществяването на оперативната програма. Намалението в броя на заетите е обективен процес, който може да се дължи и на положителни тенденции, повишаване на производителността, но конкретно, в конкретния случай, говорим за ефекта от икономическата криза. В периоди на икономически растеж, естествено, ще се увеличи броят на заетите. Целта на оперативната програма е да подкрепи този процес, като въздейства активно на пазара на труда. На практика, това е един от най-активните инструменти за активна политика на пазара на труда.
Вече стартирахме някои нови операции, в това число и такива, насочени към най-уязвимите групи на пазара. Това са дълготрайно безработните, икономически неактивните и обезкуражените лица. От началото на годината дадохме старт на схеми, които ще доведат и до подобряване на знанията и уменията на заетите лица и за подобряване на климата и условията на труд в предприятията.
В условията на криза подкрепихме и възможността на младежите за намиране на първо работно място. До края на годината ще бъде даден старт и на още няколко операции в сферата на пазара на труда, с които ще подкрепим работодателите да обучават своите служители, съобразно своите потребности и да подобрят условията, безопасните условия на труд в предприятията. Ще съдействаме и за насърчаването на трудовата мобилност на пазара на труда, която е изключително необходима в момента.
За 2011-та година сме предвидили стартирането на 47 схеми, като конкретно за двете приоритетни оси, които дискутираме днес, ориентирани към пазара на труда, сме предвидили 330 милиона лева.
Следва да се има предвид, обаче, че от стартирането на една схема, до реалното й осъществяване минават няколко месеца. Дори при най-ускорени темпове на оценка на проектните предложения, договаряне, изплащане на авансовите плащания, впоследствие сертифициране на разходите, е необходимо, има технологично време, което трябва да премине, за да може идеите, които стоят зад една схема, при нейното отваряне, да имат, да покажат реална полза за крайните бенефициенти на пазара на труда. Затова е изключително важно как се осъществява програмирането на отделните операции.
По принцип, стратегическата рамка следва да проследява икономическия цикъл и да се съобразява с него. И мисля, че един добър пример в тази посока е начинът, по който се развиха две от най-мащабните схеми на оперативната програма, това са: "Развитие" и "Аз мога".
Схемата "Развитие" даде възможност на безработните лица първо да преминават през обучение, след което да намират своето конкретно работно място. И ако към края на миналата година по тази схема бяха включени 1800 човека, то към настоящия момент по схемата са обучени над 13 000 безработни, т.е. това са десет пъти повече. Общият брой подадени заявления към момента надхвърлят 30 000, което показва изключителният интерес към схемата, но тъй като това е мащабна схема, с бюджет над 250 милиона лева, считаме, че ще успеем да удовлетворим всички заявки.
От друга страна е безспорно, че икономическата криза оказва много тежко влияние върху пазара на труда. Не само като показатели, но и по отношение на неговата специфика, така че, сега в момент на излизане от икономическата криза, пазарът на труда ще се преструктурира съобразно потребностите на икономиката. Затова, точно в такъв момент е изключително важна, гъвкавостта на работната сила. И тук своето място, намира схемата "Аз мога". В условията на най-сериозната криза на пазара на труда, по тази схема, са се включили в обучение 47 000 човека, като към настоящия момент своето обучение вече са приключили повече от 32 000 човека.
В заключение искам да изразя своето убеждение, че Оперативната програма "Развитие на човешките ресурси" има важен принос за подобряване и за подкрепа на пазара на труда и се надявам, че това ще продължава да е така. С мерките, които взехме в последните месеци, се надявам, че ще ускорим допълнително процеса по усвояването. Но, въпреки тази теза, която в момента излагам пред вас, винаги сме насреща за дискусия и да чуем вашите предложения, и да ги обсъдим, как бихме могли допълнително да подобрим нашата работа. А сега, с конкретните факти, давам думата на госпожа Зорница Русинова, да ни запознае.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
Заповядайте, госпожо Русинова.
ЗОРНИЦА РУСИНОВА:
Благодаря, уважаеми господин председател!
Уважаеми госпожи и господа народни представители!
Уважаема госпожо заместник-министър!
Ще се опитам, в рамките на няколко слайда да направя един кратък обзор за състоянието на Оперативната програма към момента. По отношение на финансови показатели, по отношение на договорени средства. А по-подробни данни имате и в Доклада, който сме предоставили пред вас.
По отношение на финансовите параметри, програмирането на Оперативната програма, се вижда, че в момента е на един доста висок процент - 98.3 %. Това са решения на Комитета за наблюдение, които дават възможност да бъдат открити процедури по отделните приоритетни оси. Виждате, че в голяма част от осите, имаме в момента стопроцентно програмиране на средствата, като на последното заседание на Комитета за наблюдение през април т.г., взехме едно важно решение, заедно с всички членове на Комитета, след анализ, който ще бъде направен от страна на междинните звена и управляващия орган, всички операции, които до септември месец т.г. не са стартирали и не е стартирало реално действие и плащания по тях, ще бъдат пренасочени към други мерки, което ще даде една голяма гъвкавост, препрограмиране на средства.
Освен това, към септември т.г. ще имаме и яснота по отношение на приключилите схеми и операции какви спестявания имаме до момента и ще имаме готовност на есенното заседание на Комитета бързо да преразпределим тези средства, за да имаме осигурен план как оттук нататък да изпълняваме Оперативната програма.
По отношение на финансовите параметри спрямо договарянето, това е броят на подадените проекто-предложения, виждате какъв е ръстът между отделните години - 2009, 2010 и началото на 2011-та година. За тази година, наистина, имаме доста амбициозна програма за отваряне на нови схеми. От 47 схеми, до момента са отворени 27. Към момента са в изпълнение 99 процедури, на обща стойност 1 783 000 лева. Изпълняват се 1771 договора, на обща стойност близо милион и сто и осемдесет лева. По отношение на договорените средства, към момента имаме около 50 % от Оперативната програма договорени, като нашите прогнози са, че до края на тази година ще стигнем около 80 %, като считаме, че това ще ни даде възможност в следващите години да имаме достатъчно плавен процес на верификация и на сертификация на средства към Европейската комисия и по този начин да гарантираме избягване на всякаква опасност от автоматично отнемане на средства по правилото N+2/N+3 на Оперативната програма.
На следващият слайд виждате финансовия напредък по отношение на плащанията. Имаме един плавен темп на разплащания, към момента са приблизително 252 милиона лева разплатените средства, като тук е важно да отчетем, че в тези 252 милиона лева не се виждат авансовите средства по мерките, които са насочени към конкретни бенефициенти, различните институции, поради самата система СЕБРА, която не отчита реален трансфер т.е., това са чисто средства, които са минали по банков път към изпълнители и трети страни.
Общата картинка за договорени платени бенефицирани и сертифицирани средства в проценти, по всяка една приоритетна ос може да видите на следващия слайд. Наистина, има, както виждате, в процента на договаряне и реално сертифициране на средства към Комисията. Това е обусловено от самият проектен цикъл и от нормативните актове, с които работим, които ни дават ясни и строги срокове по отношение на договаряне, авансови плащания и след това сертифициране към Комисията. Към момента, сертифицираните средства към Комисията са 5.4% от Оперативната програма, което ни дава сигурност, че първото правило N+3, което е в края на тази година, няма да имаме проблем.
В момента имаме близо 8 милиона евро, които са към Министерство на финансите, в следващ доклад подготвени, може би до края на месеца или началото на следващия ще бъдат изпратени за възстановяване от Европейската комисия.
По отношение на изпълнението на прогнозата в Лотър, знаете, че лотъра е един механизъм, който се използва от всички оперативни програми в България, който ни дава възможност много стриктно да следим и да наблюдаваме дали има опасност при прилагане на правилото N+2/ N+ 3 за някоя от програмите.
По отношение на прогнозите ни за тази година, 56% е изпълнена прогнозата ни за 2011-та година по отношение на договарянето, това, което сме си поставяли като амбиция. 42% е изпълнена прогнозата ни за верификация и 44% прогнозата за сертификация, така че считаме, че за момента, Програмата, наистина, има един нормален темп на изпълнение.
Какви са действията, които планираме през 2011 година. Както госпожа Костадинова спомена, и аз, имаме 47 операции, които трябва да стартираме, процедури, които трябва да стартираме през тази година, на стойност над един милиард лева, като: 330 милиона са насочени към подкрепа на политиката на пазара на труда; 513 милиона са за подкрепа на политиките в областта на образованието и обучението. Там има един съществен ресурс, който се надяваме да стартира от началото на тази учебна година с три много големи операции, на стойност над 250 милиона. 37 милиона са насочени за подкрепа на капацитета на институциите на пазара на труда, социалните и здравните услуги; 121 милиона за подкрепа на политиките в областта на социалното включване и 47 милиона за развитие на транснационалното и междурегионалното сътрудничество. Седма приоритетна ос досега беше неразработена по отношение на изпълнение на Оперативната програма. През този месец сме обявили първата схема по транснационалното сътрудничество. В момента насоките за кандидатстване са публикуване за предварителни коментари, така както е установено от Постановление № 121 на Министерския съвет и в началото на този месец ще започнем набиране на проекто-предложения и информационна кампания.
По отношение на функциониране на системите за управление и контрол досега в прилагащите органи няма съществени пропуски или нарушения, които да са идентифицирани от страна на контролни органи, Агенция одит на средства от Европейския съюз, одитът, който се извършва от Европейската комисия, Сметна палата или другите... Това е информацията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Русинова.
Госпожо Стелиянова, Вие желаете ли да вземете отношение?
Заповядайте.
РОСИЦА СТЕЛИЯНОВА:
Уважаеми господин председател!
Уважаеми госпожи и господа народни представители!
Аз ще ви представя накратко изпълнението на приоритетни оси едно и две, всъщност за които Агенцията по заетостта отговаря като междинно звено по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси". На първия слайд, който, всъщност, ще видите, че по отношение на програмирането Агенцията по заетостта има най-високо ниво на програмиране, спрямо всички останали оси. То се равнява на средното за цялата оперативна програма. На последните два Комитета за наблюдение, ние се постарахме, целият финансов ресурс, който беше свободен, да бъде насочен към програми и мерки, като по този начин чрез тях и тяхното изпълнение да бъдат покрити и индикаторите, които са заложени в Оперативната програма "Развитие на човешките ресурси".
Поради тази причина и предвид на големината и на схемите, които се реализират, ние имаме и най-високо ниво на договаряне, спрямо останалите приоритетни оси. Или, както виждате от слайда, то е в размер на малко над 77 %. При средно за оперативната програма 49.5% и със стартирането и на най-голямата схема през миналата година, схема "Развитие", при която плащанията, всъщност, се появиха и в началото на годината. Но, предвид на обхванатите от нея брой лица, вече близо 13 000, които изискват ежемесечни плащания, ние сме и с най-голям и най-ускорен темп на плащания, спрямо края на 2009 година, или имаме увеличение от 18 пъти.
По отношение на изпълнението на схема "Развитие", това са няколко цифри, които може да видите. Тя касае безработни лица, може да видите заявките тук, които са подадени от страна на безработните, които искат да се включат. Също така и заявките, които имаме от страна на работодателите. Както ви казах, близо 13 000 са лицата, които са включени, като продължават да се обучават лица и да влизат в различна заетост, като, може би, до края на годината, още десетина хиляди лица или близо 50 % от цялата схема ще бъдат включени в заетост, което е един много добър показател. И самото включване на лица, както казах, предизвиква месечно плащания някъде около два милиона.
По отношение на приоритетна ос две, по същият начин имаме посочено високо ниво на програмиране, както и на договаряне. И тук също започва много бързо да се извършват плащания. Още повече, че сега ще стартира и Операцията "Аз мога повече", която беше одобрена в края на миналата година, т.е. имаме допълнителни петдесет милиона лева и те ще поемат една част от лицата, които подадоха заявления миналата година през месец септември, за които не стигна финансов ресурс. Така че, и тук, тези средства много бързо ще бъдат разпределени в рамките на годината и ще продължим, разбира се, да плащаме с ускорени темпове по тях.
И тук, на следващият слайд, може да видите моментното изпълнение, или това, което заместник-министър Костадинова преди малко в своето представяне посочи като брой и цифри...
Изводите от двете схеми: че това са двете оси с най-бърз финансов напредък спрямо 2009-та година, постигнат е реален напредък по изпълнение на индикаторите и като брой лица обучени, и като лица, включени в заетост. На следващият слайд, всъщност, може да видите това в хиляди като изпълнение и на двете оси.
Може би, по-голям интерес ще представлява за вас това, което предстои през следващите месеци и до края на годината. И също така да ви дам малко информация по отношение, тъй като тук се развиват много бързо нещата. По приоритетна ос едно приключи вчера информационната кампания на схема "Вземи живота си в свои ръце", която е насочена към интеграция, в случая и квалификация и заетост, на представители от етническите ромски малцинства. Самата схема е с бюджет единадесет милиона лева, трябва да се реализира до края на 2013 година. Виждате кои са целевите групи /посочва на диаграмата на таблото-слайда/. Аз само ще посоча, че всъщност, тази програма е отворена за подаване на проекти и има доста голям интерес по места, на база на анкетите, които са проведени сред участниците в информационните дни. Така че, тук очакваме, тъй като бюджетът, все пак, не е чак толкова голям, да имаме достатъчно подадени проекти, за да можем да договорим почти изцяло бюджетът по тази схема.
Това, което предстои по приоритетна ос две: са няколко схеми, от които, имаме, както грантове, така и такива, които са за директно предоставяне. На първо място обучение и адаптация, която е насочена към лица, изтърпяващи наказания в местата за лишаване от свобода. Тази схема е малка като стойност, предвид на това, че в нея се предвижда да бъдат обхванати девет хиляди лица от тези места и на които, обаче, им предстои в рамките на една година да напуснат местата за лишаване от свобода. Схемата е почти готова. В момента се извършват финални корекции. Така че, тук, предстои подаването на проект от страна на Агенция по заетостта, тъй като това е схема за директно предоставяне, което означава, че до края на месец юли тази схема ще може вече, при одобрение на проекта от Комисията, в което не се съмнявам, че ще се случи, да стартира реално. Тя се изпълнява съвместно с главна дирекция "Изпълнение на наказанията" и фонд "Затворно дело".
Следващата схема, която предстои да стартира, също така, е конкурентен старт на пазара на труда. Тя в момента се разработва като покана към, отново Агенция по заетостта и предвижда да се изпълнява съвместно с българо-германските центрове за професионално обучение, като тук тази схема имаше един период, в който беше спряна, предвид промяната на статута на Центровете със Закона за насърчаване на заетостта, която вече е факт.
Схемата "Насърчаване стартирането на проекта за развиване на самостоятелна стопанска дейност". Ще дам по нея малко пояснения, тъй като предполагам, поне на базата на въпросите, които на мен ми се отправят, от страната, може би и вие, връщайки се по места и контактувайки с вашите избиратели, ви задават въпроси кога предстои да стартира тази схема за предприемачество, за стартиране на собствен бизнес.
По тази схема първият компонент стартира, избрани са консултантски фирми, които да насочват лицата при желание да започнат свой собствен бизнес. Схемата, обаче, беше променена през миналата година от Комитета за наблюдение, предвид на това да не се блокира в един бъдещ период, тъй като първоначално се предвиждаше посредством обществена поръчка да бъдат избрани центрове за професионално обучение. Предвид мащабността на операцията това предвиждаше над близо 28 лота да бъдат отворени, като в смисъл, няма да влизам в подробности, при едно обжалване това блокираше цялата схема. Поради тази причина, схемата беше променена и обучението вече ще става посредством ваучери, тъй като центровете са налице, те така или иначе вече са преминали през една оценка в Агенция по заетостта по останалите схеми, които се реализират посредством ваучери. Така че, в момента сме на този етап от проекта, организиране на работата с ваучери на лица, които желаят да стартират свой самостоятелен бизнес. И, всъщност, в най-скоро време, и тя ще бъде отворена за кандидатстване от страна на безработните.
Следващите схеми, които са стартирали: "Аз мога повече", аз вече ви посочих, тук е въпрос, наистина, на броени дни, тъй като към нея също има доста голям интерес. Аз ще ви кажа начина, по който тя ще стартира. Предварително първо предстои да бъдат обслужени всички лица, които до момента, до края на месец септември, са подали своите заявления в Бюрата по труда, но не е достигнал за тях финансов ресурс. След като те бъдат насочени и им бъдат предоставени ваучери, едва след това на база на остатъчния финансов ресурс, схемата ще бъде отворена за кандидатстване за нови ваучери, като отново периодът ще бъде кратък, тъй като, по всяка вероятност, ще има отново доста голям интерес и е възможно да няма последващ, т.е. отново да не ни достигне финансов ресурс. При програмирането, което имаме в момента, ще бъде по трудно да се намерят допълнително средства.
Схемата, друга схема, която е грантова, "Квалификационни услуги и обучение на заети лица", в момента е на финално съгласуване в Министерство на финансите, тъй като говорим за... самата схема предполага, че получавайки финансиране, един проект получава държавна помощ, така че по нея предстои до края на месец юни да стартира информационна кампания.
"Социални иновации в предприятията". Схемата вече е отворена, по нея може да се кандидатства. Схемата "По-близо до работа", която касае транспортния обхват, /просто много са схемите/, "По-близо до работа" предвижда предоставяне на средства за транспорт на лица, които живеят в едно населено място, а работят в друго. Тук, до 30 юни е срокът за подаване на проект, той е почти готов, по всяка вероятност, другата седмица ще бъде предоставен.
Останалите две схеми, в момента се работят и съгласно индикативната програма трябва до 30 юни да влязат за оценка в управляващия орган.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви и аз, госпожо Стелиянова.
Уважаеми дами и господа народни представители, имате думата.
Госпожо Масларова, заповядайте.
ГОСПОЖА ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА:
Благодаря Ви, уважаеми господин председателю!
Уважаема госпожо заместник-министър!
Колеги!
Мисля, че на мен се пада правото да започна по тази програма, да кажа и моето впечатление, и отношението си към работата на колегите, и разбира се, много ми се иска днешната дискусия и обсъждането да премине на експертно, а не на политическо равнище. Защото парите от Европейските фондове, без значение по кои програми са, по кои оси са, те са пари на всички ни и колкото по-добре те се използват, толкова по-добре за България. И от тази гледна точка, много ми се иска, действително да се опитаме експертно да гледаме на днешната дискусия.
Все пак, тук има нови колеги, и аз искам съвсем схематично, да посоча, че всъщност, да не спекулираме с това кой повече, кой по-малко, с пъти повече или по-малко, защото за новите депутати.../те вече не са нови, разбира се, натрупаха много опит, което е чудесно/. Аз искам да кажа, че Оперативна програма "Човешки ресурси", фактически, стартира септември месец 2007 година. Тя беше една от първите програми на Европейския съюз, която стартира, тя беше в първата петнадесетица на Европейския съюз, която стартира. Дефакто нямаше страни на Европейския съюз, нито една страна в Европейския съюз, която да усвоява и стартира до края на 2007 година. Така че, нека да не се спекулира с времето, а просто, да говорим реално какво е направено и какво може и трябва още да се направи.
В дух на последователност, аз искам да кажа, какво, всъщност, беше направено, систематизирано. Дефакто, Комитетът за наблюдение проведе своето първо редовно заседание в края на ноември 2007 година, доколкото си спомнят моите колеги тук и би трябвало те да си спомнят много добре, защото са участвали интензивно.
Към юли 2009 година, т.е. една година и половина след фактически стартирането на програмата, какво беше? Програмирани бяха един милиард триста и четиринадесет милиона лева, които бяха 55 % от общо предвидените средства. Аз тук искам да отворя една скоба, не скоба, а да поздравя колегите, че в момента нашата програма има най-висока степен на програмирани действия - над 98 %. /Г-жо Йорданова, много Ви моля, като обсъждаме, или излезте навън да говорите, какво е това дърдорене... Няма да се надвикваме... Достатъчно го правим в залата/... Поне тук искам експертно да се опитаме да работим. Така че, поздравявам ви колеги, защото това е много добре. Тази програма продължава, действително, да е в това отношение на първо място.
Договорени бяха 14 % т.е. с някъде около 340 милиона, доколкото си спомням и действително, не можеше да се усвоят много пари, защото имаше един период, в който трябваше и да се обсъдят и приетите от Комитета за наблюдение критерии за избор на операциите, подготвяха за одобрение съответните процедури, набираха се предложения и се класираха, сключваха се договори с изпълнители... Всичко това беше един процес. Така че, тогава бяха усвоени 40 милиона. Пак искам да кажа, че аз действително, поздравявам колегите, че сега са програмирани над два милиарди триста и трийсет милиона, съвсем не точно казвам, но, искам, все пак, няколко въпроса да задам.
Аз няма да влизам в детайли, предполагам че другите колеги ще вземат отношение. Договорираните средства, до момента, са 49.5 % горе-долу. Хайде да кажем, около 50 %. Спомням си едно изказване, и не само едно изказване на предишния заместник-министър, и амбицията на колегите, която е чудесна, разбира се, че фактически, до края на 2011 г., ще бъдат договорирани 80 % от предвидените средства. Това ще се случи ли или не? Защото, колеги, всички ние, които сме тук, много добре знаем, че по схемата N+3 ние имаме да усвояваме една доста голяма сума до края на 2011 година. Аз преди малко чух от госпожа Русинова, че може би ще се преразглеждат и ще се пренасочват средства. Което е малко притеснително, защото има приоритетни оси. Има и програми, по които нещата са доста тревожни и пренасочването на средствата, които са предвидени за нещо, да отидат на друго място, едва ли ще бъде най-доброто и няма да изпълни замисъла, което беше стартирано още в самото начало.
Предполагам, че тук госпожа Богданова, която е по-голям специалист в областта на образованието, защото не смятам, че Оперативна програма "Човешки ресурси" е само на Министерството на труда и социалната политика, сега тук, пак искам да кажа, че още от самото начало, от 2009 година, трудно работехме с Министерство на образованието. Признавам го. Тогава беше много трудно с това междинно звено. Все пак, тогава, срещу мен стоеше заместник-председател на Министерския съвет и беше много по-трудно да се работи. Не зная вие как ще се справите сега! Но и тогава трудничко, имахме... там, действително, определени проблеми.
Така че, колеги, има доста неща, които стоят като открити въпроси. Защото аз не приемам, казвам го съвсем откровено, това че намалихме парите по Националния план за действие по заетостта и фактически не можем да компенсираме с приоритетна ос едно и две това, което можеше да се покрие с Националния план за действие по заетостта. Това близо три пъти намаляване на средствата в тази насока си дава своето отражение. И това, няма какво да го оспорваме, това е факт.
За мен би било важно много, доколко може да се ускорят темповете за договаряне, изпълнение и усвояване на средствата. Това е много важно. Разбира се, много важно ще бъде и подобряване координацията с междинните звена. Не случайно, преди малко казах, това, което споменах току-що и разбира се, достигане на планирания практически ефект от реализацията на съответните схеми, направления и предвидени ресурси. Не зная, колегите, трябва специално управляващото мнозинство, трябва да разберат, че формирането на политики и критичните точки на въздействие в тази сфера, които трябва да се видят къде са е много важно, за да можем , действително, в максимална степен, да използваме този ресурс. Защото N+3 свършва, задава се N+2, а ние имаме доста много планирани действия, прогнозирани, имаме договорени, но насреща има едно ...До момента са усвоени, са разплатени, нали така, около 250 милиона, около 240-250 милиона, само секунда да видя къде беше, да не сгреша...т.е., колеги, дори това, което е договорирано до средата на 2009 година, 340 милиона, то не е усвоено, т.е., досега са усвоени само 250 милиона. Така че, разбира се, там най-напред върви Агенцията по заетостта, но така или иначе, има неща, които трябва много спокойно, съвсем колегиално да ги констатираме, не само да ги констатираме, а и да се опитаме с общи усилия да видим как може да се ускорят темповете и разбира се, пак казвам, за мен използването на средствата по оперативните програми е въпрос, който в никакъв случай не трябва да бъде политически, а трябва да бъде консенсусен и трябва в максимална степен да се интензизифицират усилията и да се използва всеки един от хората, които разбират, и знаят за какво става въпрос.
В тази връзка бих искала да кажа, че много бих се радвала и да няма непрекъснато административни сътресения, там, където хората вече са натрупали опит, знаят, могат и в крайна сметка са доказали, че тази програма е една от добрите програми. Аз лично, много се притесних, като видях резултатите от..., може би, и колегите са ги видели, в последния Доклад на ..., който го гледахме тук в последните дни, доклада на Кей Пи Ем Джи.
Съвсем на последно място сме. По контрактуваните средства сме на последно място. България е на последно място с 37 % по изплатените сме на предпоследно място с 10 %... Знам, че това е един доклад, който, разбира се, не отчита това, което се предвижда сега ускорено да се направи, но така или иначе това е факт. И това са неща, които ние не можем да ги подценим. Трябва в максимална степен да направим всичко възможно, за да излезем от дъното. И мисля си, аз специално смятам, че Министерството на труда и социалната политика има капацитет. При междинното звено - Агенцията по заетостта и Агенция за социално подпомагане - капацитет има, за Главната дирекция няма нужда да говоря... Но ми се струва, че на Вас, госпожо Костадинова, няма да Ви е никак лесно с едно друго междинно звено... А тук искам да посоча, че и парите по здравеопазване ги няма никакви, колеги... Там плащате за хонорари, а насреща няма нищо. Даже срокът е удължен, доколкото знам. Нали така? Така че, там също има ресурси, които в тази област, където има огромна потребност от ресурс и от подпомагане на населението, там също има едно доста сериозно затлачване...
Това е. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Масларова.
Тъй като имаше доста въпроси, предлагам да отговорите...Кой ще бъде...
Искате да добавите?
Добре, искате да се натрупат тогава въпроси повече, нека да се натрупат тогава повече въпроси.
Госпожо Богданова, заповядайте.
ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА:
Аз ще бъда коректна, към начина, по който е формулирана темата, но дори и заради госпожа Масларова, и заради това, че добросъвестно си записах цифрите, аз, наистина, имам притеснение, по това, какво правим по ос три и четири, независимо, че междинното звено е Министерството на образованието, младежта и науката, защото там процентът, който показва степента на договорираност е най-нисък - 17.1 % бяхте отбелязали по ос три и близо 25 /24.9 %/ по ос четири, а те са много важни оси. Аз се надявам, че ние ще успеем и в другата Комисия, която е ресорна, да направим това обсъждане и с участието на министър Игнатов. Но знам две неща: той имаше повод да отговаря на три парламентарни въпроса по организацията на Министерството и по начина, по който се работи по тези две оси, надявам се да ви е направило впечатление, напрежението, което беше свързано с цялата процедура за конкурентен подбор по ос четири, когато една група неправителствени организации с едно свое нарочно становище коментираха едно тотално /набляга на думата тотално/ закъснение, което няма как да не бъде отбелязано. Видимо е, видим е проблемът в Министерството. Да, чудесно е, че предстоят да се извършат операции в рамките на още 513 милиона, но в края на краищата, през 2010 година няма нито един сключен договор. Министър Игнатов беше коректен да обясни колко са сключените договори, колко се изпълняват още, какви стъпки са предприети, но всичко това е в бъдеще време. Очевидно, има някакъв проблем. Аз мисля, че управляващият орган има своето мнение по въпроса, динамиката като че ли там е обратна. Броят на обхванатите намалява, което не е добре. В края на март месец, ние чухме, че предстои най-сетне да стартира тази програма за ограмотяване на възрастни, която е две години. За която са предвидени 15 милиона лева, надявам се да е тръгнала.
Защото, вие разбирате, че цялото ни говорене след това, включване във форми за повишаване на квалификацията, няма да се случи, при условие, че няма придобит, поне начален образователен етап, поне четвърти клас, това, което сме предвидили в Закона и това, което тази програма може да гарантира. Така че, аз се надявам да чуя и вашата позиция по този въпрос и наистина, да се опитаме да търсим и форми на съдействие в рамките на парламентарните възможности, защото е важно тези пари да бъдат усвоени. Това е една важна сфера,която има и своите нужди. И ако няма свой капацитет, някой да й помогне, защото това беше част от отговора, който аз чух и който дълбоко не ме радва.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви и аз, госпожо Богданова.
Господин Адемов, заповядайте.
д-р ХАСАН АДЕМОВ:
Благодаря, господин председател.
Аз много, съвсем накратко, за да завършим с въпросите, може би.
Госпожо заместник-министър, госпожо Стелиянова, колеги!
Това, което искам да кажа, е първо, да ви поздравя за усилията, които полагате, защото те са очевидни.
Второ, вие, аз знам, че вие отдавна сте стигнали до извода, че никак не е лесно да бъдат усвоени тези пари.
Първият въпрос, който искам да формулирам, е че в България много институции се борят с неформалната икономика, със сивият сектор. По какъв начин вашите схеми, вашите програми допринасят за това да бъде намален сивият сектор? Защото, по информация на работодателите, той вече е 42 %, а по информация на самите работници и служители достига 50%, което е един огромен проблем за българската икономика, за конкурентоспособността на бизнеса, да не влизам в подробности.
Вторият въпрос, който ще се опитам да формулирам, много конкретно и много накратко е, какъв е ефектът от обучителните програми, както от Програмата "Схема за развитие", схемата "Аз мога", по отношение на тяхната реализация? Защото, пак в изказвания на работодатели става ясно, че пазара на труда, работодателите изпитват огромна потребност от квалифицирани кадри, т.е., каква е връзката между ефектът от тези квалификационни схеми и тяхната реализация от гледна точка на потребностите на работодателите в България?
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, доктор Адемов.
Госпожо Ангелова, Вие искате въпрос да зададете, заповядайте.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
Да... Благодаря.
Аз искам, първо, да благодаря на заместник-министъра Костадинова, госпожа Стелиянова и на госпожа Русинова за предварителния Доклад, който беше предоставен на всички членове на Комисията по труда и социална политика. Също така и за изчерпателната презентация.
От презентацията и от самият Доклад разбрахме, че през 2011 година в сферата на пазара на труда планирате да дадете старт на схеми за общо 330 милиона лева. В тази връзка какви ще са действията на управляващия орган и на междинните звена, в лицето на Агенцията по заетостта за подкрепа на пазара на труда през следващата година?
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
Госпожо Костадинова, Вие ли ще започнете да отговаряте на въпросите? Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КОСТАДИНОВА:
Първо, бих искала да благодаря за изключително конструктивния начин, по който поставяте въпросите си. Наистина, считам, че този добронамерен тон, който установяваме тук, ще бъде изключително полезен. Госпожо Масларова, вашият политически опит е безспорен. И мисля, че Вие веднага набелязахте приоритетите в моя работа за следващите, останалите години от мандата ми...
Действително, ангажимент на..., един от основните ми ангажименти ще бъде подобряване на взаимодействието с междинните звена. няма да се спирам в момента конкретно на схемите, с които... следва да бъдат отворени от Министерство на образованието, тъй като предлагам за това да има специална дискусия и да поканим, естествено, и министър Игнатов. Днеска с него имахме много продължителен разговор, с който набелязахме стъпки, по които да подобрим работата по тези приоритети. Но предлагам, той като ръководител на междинното звено да присъства на един такъв дебат.
По отношение на притеснението, което се прокрадна във Вашето изказване... Искам да подчертая, че политическата смяна, която беше направена, няма да доведе до промени на експертно ниво. Безспорно, в Министерството работят изключително специалисти, като администрация, така че, моя задача ще бъде да подкрепя тези специалисти и да осигуря една устойчивост в работата на оперативната програма, защото за всички нас е от изключително значение да повишим темпа на усвояване. А това не би могло да стане със сериозни структурни промени.
По отношение на това какво планираме за следващата година. Основният акцент, който ще поставим през настоящата година е да довършим отварянето на схемите, с които накратко ви запознахме сега. Но най-важното, което ще направим, е да се концентрираме върху усвояването. Тъй като ръстът на програмиране е важен, но той няма значение сам по себе си, ако след това не успеем да гарантираме и сертифицирането на тези средства, така че действително парите да могат да стигнат до работодателите, да стигнат до работниците и да можем да осигурим качествена работна сила, особено в процес, в който икономиката вече излиза от икономическата криза.
Така че, това ще бъде нашият приоритет в работата.
Заедно със започващата работа по разработването на Националния план за насърчаване на заетостта през следващата година, ние ще проследим какви ще бъдат мерките. И ще използваме всички възможности, които има оперативната програма, за да можем да компенсираме това намаляване, за което споменава госпожа Масларова и да можем да осигурим един комплексен пакет от мерки, които да са в интерес на работодателите. Така че, анализът, който ще направим за това къде не вървят схемите, къде е необходимо допълнително да се финансира, в рамките на тези приоритетни оси и на това програмиране, което е направено, ще ги насочим именно към потребностите, така както са заявени, включително и към потребностите на работодателите. Предвиждаме един много активен диалог с работодателите за формулиране точно на техните потребности, за да можем точно там да насочим парите, които ще останат от релокирането.
А по отношение на другите, конкретните въпроси, аз ще помоля за програмирането госпожа Русинова да ви запознае.
ЗОРНИЦА РУСИНОВА:
Благодаря.
Уважаеми господин председател!
Уважаеми госпожи и господа народни представители!
Бих искала само да допълня думите на госпожа Костадинова.
По отношение на програмирането, това, което взехме като решение на Комитета за септември месец е, да се направи задълбочен анализ кои са схемите, които до този момент трябва да бъдат стартирали. И ако има схеми, които в рамките на една или две години е трябвало да бъдат стартирани, но нямат предприети действия, ние считаме, че не е целесъобразно този ресурс да стои затворен в един договор, защото вероятността да има отново провалени поръчки или нестартирали поръчки е много голяма. И затова ще предложим на Комитета, тези средства да бъда насочени към реално работещите мерки. В тази връзка през тази година ние дадохме едно предложение за промяна в Постановление 121, което вече ни дава възможност в случаите на конкретни бенифициенти, когато се изпълняват мерките от институции, директно, с решение на Комитета, да може да бъде увеличаван финансовият ресурс по дадена схема, както и увеличение индикаторите.
Като пример ще дам както успешно върви програмата "Аз мога". Ние имаме първа фаза "Аз мога", втора фаза "Аз мога", трета фаза "Аз мога". Причината да имаме три фази е точно това ограничение, което има в Постановление 121. И макар да имаме решение на Комитета за наблюдение, след това от превръщането на решението на Комитета за наблюдение в реално изпълнение минават минимум шест месеца. Т.е. това ние считаме, че значително ще облекчи процедурно, там където има вървящи схеми, да се насочва бързо ресурс.
По отношение на договарянето, ние имаме, наистина, една амбициозна програма за тази година. Стартирали сме, както казах 27 процедури на обща стойност около 400 милиона лева. Засега контрактуването върви в срок. Знаете, там имаме стриктни срокове, които са регламентирани по 121-во постановление, които спазваме. До края на годината останалите мерки, които ще стартираме са на стойност още 600 милиона, т.е., считаме, че ще успеем да договорим голяма част от мерките, които стартирахме през тази година.
По отношение на договарянето, също бих искала да подчертая една инициатива, която е съвместна, заедно с централното координационно звено, да помислим за нормативни промени, как да имаме възможност да наддоговаряме финансов ресурс по оперативните програми. Нещо, което в много страни-членки се прави, което ще ни даде възможност, наистина, да наддоговаряме над сто процента финансов ресурс и да имаме по-голяма гъвкавост при изпълнение и сертифициране на разходите, така че ще подкрепим колегите от координационното звено при оформяне на нормативната база.
По отношение на операциите, които се управляват от междинно звено МОМН, бих искала да допълня нещо. Факт е, наистина, че през 2010 година няма сключени договори и имаше съществено забавяне по две грантови схеми в междинното звено. Но цикълът по операциите, които са програмирани в това междинно звено предполагаше, довършване на голям брой операции през миналата и през тази година, те са междинното звено, което управлява най-голям брой договори на ниска стойност. Имаха проблеми с капацитета. В тази връзка още през миналата година, бяхме предприели, в рамките на новосъздадена нормативна база за назначаване на служители на трудови договори, да има достатъчно бройки. В момента , доколкото знам текат конкурси, почти всички бройки ще бъдат запълнени. Така че, това ще гарантира, наистина, обезпечаване на достатъчно административен капацитет, за да може да бъде прилагана самата програма.
И наистина, има три ключови операции: това са подкрепата на целодневното обучение в средищните училища на стойност 180 милиона; една схема за подкрепа на училището привлекателно, нещо, което до момента се изпълняваше в грантови схеми, оттук нататък считаме, че това би трябвало да подкрепим колегите от Министерството да се превърне в политика, която да обхваща всички училища, затова тези мерки ще се изпълняват като директно предоставяне и ще стартират от началото на тази година; и подкрепа на училищните и студентски практики, тъй като става въпрос за мащабни, големи мерки, така както бяха големите операции в Агенцията по заетостта. В момента, заедно с колегите от междинното звено разработваме малко нормативни промени, които ще ни дадат възможност за по ясна отчетност и наистина, ускоряване на средствата. По останалите неща, може би госпожа Стелиянова, да вземе отношение...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДАРГОМИР СТОЙНЕВ.
Благодаря.
Заповядайте, госпожа Стелиянова.
Най-вече, също така ни интересува, може би забравихте парите, които са предназначени за сферата на здравеопазването... Защо в продължение на две години нищо не е направено?!
РОСИЦА СТЕЛИЯНОВА:
Благодаря.
Министерството на здравеопазването, наистина, има голям ресурс. по пета и по шеста ос. Факт е, че имаше голямо забавяне на операциите. Причините са чисто административни и политически със смяната на министрите и смяната на част от визиите по проектите. Но считаме, че към момента по всеки един от проектите са предприети достатъчно мерки. Стартирали са част от поръчките. Така че, считаме, че засега няма опасност тези проекти да не бъдат изпълнявани. На последното заседание на Комитета имаше и нови мерки по шеста приоритетна ос, която сега ние договаряме с тях, мислим че е създаден достатъчно адекватен капацитет в самото Министерство за управление на тези проекти. Тъй като те са сложни и разностранни. В непрекъснат контакт сме с двата екипа и считаме, че там няма опасност от съществени проблеми.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ :
Благодаря Ви.
Госпожо Стилиянова.
РОСИЦА СТЕЛИЯНОВА:
Благодаря.
Аз само на първия въпрос на госпожа Масларова, по отношение на договарянето. Двете оси, които са към Агенцията по заетостта... Аз лично нямам конкретни притеснения, защото в момента, с няколкото проекта, които са на оценка или предстои да влязат на оценка по приоритетна ос, ние така или иначе ще влезем в осемдесетте процента...
По отношение на схемите, пък, които са отворени, и до края на годината, т.е. декември месец, и началото на януари месец, е предвидено да се сключат договори. Така че, там, по същият начин, този процент ще покрие това, което е планирано.
По въпросите на доктор Адемов, които бяха конкретни по отношение на пазара на труда. Във връзка с неформалната икономика, няколко са мерките, за които, всъщност, в оперативната програма са предоставени средства. Едната, и всъщност най-голямото перо, са тези близо 70 милиона, които са предоставени на социалните партньори. Тъй като тази функция основно е предоставена на тях. Вие знаете, първото, с което те излязоха, е в Асоциация на индустриалния капитал, чиято основна цел на проекта е насочена към това, беше да се направи едно изследване, за да се види колко лица работят в сивия сектор. От друга страна, по двата проекта, на двата синдиката, са създадени общо 66 бюра за достоен труд на "Подкрепа" и за консултации на КНСБ, така че по тези проекти, целта на лицата, работещи в тези бюра, които са създадени, е именно, да се запознават с правата работниците, както тези, които си работят при нормални правоотношения, така и останалите, да се изваждат тези лица и да бъдат консултирани как да търсят своите права, така че да се намали делът на работещите в сивия сектор.
От друга страна, Агенцията по заетостта има проект, който е за трудови медиатори, които имат малко по-различна функция -вече да поемат лицата, обслужени, пък, от социалните партньори, насочвайки ги към бюрата по труда, така че ние да можем да ги регистрираме и съответно включим в заетост, като в момента приключват конкурсите за 250 трудови медиатори в цялата страна.
На база на проектите, обаче, на социалните партньори, така както са заложени като индикатори, считаме, че ефектът, много е рано още, тъй като тези проекти, все пак, стартираха преди година и половина и повечето от тях са свързани първоначално с анализи, вече подготвяме, знаете и за надомната работа предложение ... Голяма част от нещата, които влизат и тук, при вас във връзка с някои от промените и в Кодекса на труда, и в Закона за насърчаване на заетостта, са и на база дейности, които са извършени по тези проекти и конкретни предложения и дискусии, така че може би по-скоро , когато се направи една междинна оценка на програмата, каквото предстои, а те също ще влязат в тази междинна..., т.е. ще бъде направена междинна оценка на проектите на социалните партньори, ще може конкретно да се посочи какъв е реалният ефект, като това, което е заложено в самият програмен фиш, е това да стане в средата на периода, или това да стане след около половин година и предстои да бъде направена такава оценка.
По отношение ефектът от обучението в схемите, то е в две насоки: от една страна, когато работодател кандидатства, то е във връзка с разширение дейността на самото предприятие. Или пък, на непълно работно време, с цел запазване на работните места. Към днешна дата кооперативната, на лица, които са преминали на непълно работно време, е запазена заетостта на 1171 такива лица. В няколко предприятия общо пет големи предприятия, не се състояха въобще масови съкращения, просто преминаха чрез проекти на обучение, на такива лица. И продължават тези проекти да се развиват. Което означава, че лицата от една страна, запазват своята работа, от друга страна имат шанс и за повишаване или предоставянето им на по-високо възнаграждение.
По отношение на другата схема, която е "Аз мога", когато лицето само избира в какво да се обучи, ефектът най-вече се чувства при чуждоезиковото обучение и при това, че хората имат шанса да придобият по-висок доход. Или на база на проучването, което беше направено, всъщност, това е основната цел, поради която те се включват в подобен тип обучение, защото придобивайки по-висока квалификация или умения или знания, те имат шанса да получат по-висока заплата при работодателя, а немалко от лицата и смениха своите работодатели с по-добра работа.
Във връзка с квалификацията, която, пък, касае често безработните, данните, вие видяхте, те говорят сами за себе си. 80 % от всички които са приключи успешно професионална квалификация, вече работят по програма "Развитие", като тук има проекти не само на общини, разбира се, има и на доста частни работодатели. И в момента предстои да стартират и още две схеми, които са насочени към безработни, с цел тяхната квалификация и последващо включване в заетост. Т.е. ефектът малко или много се отразява в ..., след приключване на квалификационен курс, че се скъсява пътя на лицата от бюрото по труда до намирането на работа, било то субсидирана или на първичен пазар.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Стелиянова.
Други въпроси?
Аз имам един въпрос. Мисля, че Вие, госпожо ще ми отговорите. На страница втора, там където е този първият булет - оперативната програма съдейства за интеграцията на пазара на труда на уязвимите групи. Изречението "До края на миналата година общо 34 хиляди заети и безработни лица успешно са повишили своята професионална квалификация..." Много хубаво. Само че, каква част са заетите и каква част са безработните? Същото се отнася и за тези 49 хиляди души, които са придобили ключови компетенции. Каква част са заетите и каква част са безработните. Тъй като това може някой да го прочете и да си мисли, че са 17 хиляди, или пък са 30 хиляди заети и 4000 безработни... Просто, да ни дадете информация... Заповядайте.
РОСИЦА СТЕЛИЯНОВА:
По ключови компетенции всички са заети, тъй като ключови компетенции нямаме стартирали за лица, които са безработни. И такава е и логиката. Те, първо, трябва да придобият професионална квалификация, за да си намерят работа. И след това да придобиват допълнителни умения, тъй като не може едно лице, което няма никаква степен или образование да очакваме да започне да учи език и след това да си намери работа.
По отношение на лицата, пък, които са завършили професионална квалификация, около 32 са лицата, с последна цифра, предполагам, че не държите да кажа, около 32 хиляди са лицата, които са заети. Тъй като те са включени в проекти на работодатели, с цел повишаване на квалификацията и в програма "Аз мога" и около 2000 от лицата са безработни, които са по една от... , имаме една схема "Развитие", които, всъщност, са част от тази цифра 34 хиляди...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Да. Благодаря. Има разлика, ако така е написано. Разбира се, че разликата е съществена. Дали са 32, или 34 и всички ще ги сложат под един общ знаменател... И също отново към Вас. Относно физическият напредък, имам предвид индикаторите. Имате ли готовност с целите, които са за 2007 - 2013 година като брой безработни лица получили посреднически услуги, целта е сто хиляди души. Колко са те, какъв резултат сте постигнали? Същото важи и за броят безработни, започнали работа? Целта е 50 хиляди. Броят безработни, повишили или придобили професионална квалификация... Виждате, че имате амбициозна цел. 80 хиляди... Броят безработни лица, включени в заетост след обучение, цел 80 000. Брой роми, включени в обучение за професионална квалификация и ключови компетенции 22 000 имате като цел ... Досега какви резултати сте постигнали?
РОСИЦА СТЕЛИЯНОВА:
За да Ви отговоря конкретно, с цифри, ще ми трябва малко време ... Мисълта ми е, че мога да ги предоставя писмено, индикаторите се следят всеки месец. Така че, там има също съществен напредък. Тъй като самото програмиране на сто процента означава, че ние сме програмирали на сто процента индикаторите. Това следва да го имате предвид. А вече по самото изпълнение на индикаторите, най-актуални данни, ще трябва да направя допълнителна справка и ще я предоставя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Представете я на Комисията по труда и социална политика, тъй като от Доклада на Комитета за наблюдение от април месец, от броят безработни лица, получили посреднически услуги от цел сто хиляди са едва 12 000. Броят безработни, започнали работа: от 50 000 са едва 2000 човека. От брой безработни, повишили или придобили професионална квалификация от 80 0000 са едва 3800. От брой роми, включени в обучение, от 22 000 са едва 600 човека. Т.е., целта е наистина, дали може да ни предоставите актуалните данни, тъй като по този начин можем конкретно да сравним цифри...
Благодаря Ви.
Други въпроси, колеги?
Госпожо Петрова, заповядайте.
ВЯРА ПЕТРОВА:
Господин председател!
Колеги!
Аз искам да питам за една уязвима група. Това са младежите, които са до 24-годишна възраст. По последни данни от последното тримесечие се видя, че тези младежи са с доста висока степен на безработица. Дори така доста тревожни за нас. Това, наистина, е много уязвима група от младежи. Какво се предвижда, не чухме в оперативната програма за тях? Разбира се, това са данни не само за България, които важат като голям висок процент, но Вие какво предвиждате, за да го намалим?
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Петрова.
Кой ще отговори?
Госпожо Костадинова, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИАНА КОСТАДИНОВА:
Благодаря Ви.
Действително, госпожо Петрова, това е една уязвима група, дори в състояние на стабилен пазар на труда те са в неравностойно положение, тъй като се налага да се конкурират с доста по-опитни и квалифицирани специалисти. Така че, по отношение на тях вече сме разработили и сме стартирали една схема, която е конкретно насочена към тази целева група и това е схемата "Създаване на заетост сред младежите", чрез осигуряване на възможност за стаж. По тази схема ще бъдат обхванати 13 500 младежа, като към настоящия момент от тази възможност са се възползвали 500 човека.
В същото време знаем, че заетостта сред младежите е пряко обвързана с общата заетост, така че, подобряването на пазара на труда ще се отрази, ще рефлектира и върху заетостта на младежите. Така че, в общият контекст, те се възползват и от другата голяма схема, която в момента се осъществява и това е схемата"Развитие".
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Костадинова.
Други въпроси?
Госпожо Петрова, заповядайте.
ВЯРА ПЕТРОВА:
Аз да попитам за една от схемите, за която се спомена за транспорт. Как точно е съществото на тази работа и досега дали въобще е била работеща тази схема?
Транспорт, споменахте една схема... „По близко до работа”, извинявайте...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Кой ще отговори?
Госпожо Стелиянова, заповядайте.
РОСИЦА СТЕЛИЯНОВА:
Аз няколко пъти повторих в моята презентация. Може би бях прекалено бърза, защото времето ме пресира. И тя, точно накрая обясних, че в момента се разработва проект, тя е по график, се движи. Той си има подадена покана и това, в смисъл може би не сте обърнали внимание, аз ви посочих в моята презентация, че до 30 юни, е датата за подаване на проект. След като бъде подаден проектът, предстои един месец организационна работа в рамките на Комисия, след което тя ще стартира. Което означава, че 30 юни, ако приемем по този начин юли месец, значи август месец стартира.
Насочена към безработни лица, които са регистрирани в бюрата по труда, които са си намерили работа в населено място, различно от това, на което живеят. И всъщност, ние им предоставяме средства за първата година, ако в това населено място, в което ще работят е отдалечено на не повече от 80 км от там, където живеят.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
Други въпроси? Няма.
Предлагам, колеги, да благодарим на заместник-министър Костадинова, на госпожа Стилиянова, на госпожа Русинова, за изключително подробния отчет. Отговорихте на всички въпроси... Разбира се, може винаги още да се желае, но в наше лице, ще се намери един конструктивен партньор, който винаги ще помогнем... с каквото можем, от законодателна гледна точка, ще помагаме за усвояването на европейските средства. Знаете, че те са изключително важни, особено по време на криза. И особено ние сме чувствителни, когато се намалиха толкова значително парите за активни мерки за пазара на труда, пък особено по първа ос, с тези 23 милиона лева трудно бихме могли да ги компенсираме....
ПО ТОЧКА ВТОРА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Понеже няма повече желаещи да вземат думата по първата точка, предлагам да преминем към точка втора от дневния ред, а именно: Гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане. Да започнем със заглавието. Който е съгласен, моля да гласува:
"За" - 13 гласа;
"Въздържали се" - няма.
"Против" - няма.
Заглавието се приема.
§ 1, § 2, § 3.
По параграфи първи, втори и трети няма направени предложения. Някой желае ли думата?
Не виждам. Подлагам ан блок параграфи първи, втори и трети. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 13 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - няма.
Параграфи първи, втори и трети се приемат ан блок.
§ 4.
Параграф четвърти. Заповядайте, госпожо Тодорова.
УЛЯНА ТОДОРОВА:
Благодаря, уважаеми господин председател!
Уляна Тодорова, Правна дирекция на Парламента.
По параграф четвърти, на вносител, който се отнася до член 26-ти и е пред нас и се състои в замяна на думите "социално подпомагане " със "социална закрила", предлагам в съдържанието на параграфа да се включи и промяна на точка четвърта от чл. 26-ти, която ще се изрази в заличаване на думите "Държавната парично предметна лотария". Защото, междувременно, с едно изменение на Закона за хазарта, вие приехте, че държавното предприятие Парично-предметна лотария, се преобразува чрез вливане в Българския спортен тотализатор. И това изменение от 5-ти май е в сила. Тъй че, ако позволите, господин председател, да предложа на Вашето внимание текста на параграф четвърти, който да получи окончателна редакция, който да подкрепите като текст на Комисията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Момент само... Колеги, съгласни ли сте?
УЛЯНА ТОДОРОВА:
Параграф четвърти. В член 26-ти се правят следните изменения:
Първо, в текста преди точка първа, думите "социално подпомагане" се заменят със "социална закрила". Това е по текста на вносителя.
Второ, в точка четвърта думите "Държавната парично предметна лотария и на" се заличават. Това предлагам на Вашето внимание, не се променя волята на вносителя. Единствено сме адекватни към влязлото в сила изменение на Закона за хазарта и това, че вече в правния мир няма Държавно-парична предметна лотария като държавно предприятие. Заличаваме тези думи и остава само Българският спортен тотализатор.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Тодорова.
Госпожо Костадинова?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИАНА КОСТАДИНОВА:
Съгласни сме.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Добре. Колеги народни представители? Нямате възражения. Тогава, да гласуваме така прочетеният текст като текст на Комисията, който е "За", моля да гласува:
"За" - 13 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - няма.
Предложението се приема.
§ 5.
По параграф пети, заповядайте, госпожо Тодорова.
УЛЯНА ТОДОРОВА:
Благодаря.
Господин председател!
По параграф пети, който внася изменение в член 27-ми има две много кратки бележки.
Първата е по алинея първа, точка трета. Колегите-вносители са написали: "лица, вписани в регистъра по член 18-ти, алинея втора и трета". Но регистъра единствено се съдържа в член 18-ти, алинея втора. Предполагам, че може би, е техническа грешка. Думите "и три" да отпаднат, това е първата ми бележка.
И в алинея четвърта: средствата по ал. 1 се разходват /набляга на думата/. Не се казва се изразходват, а влизаме в корелация с алинея първа: средствата по фонда се разходват за ... Единствено променяме понятието: не изразходват, а "разходват".
Това са двете ми кратки бележки.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Тодорова.
Госпожо Костадинова?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИАНА КОСТАДИНОВА:
Съгласни сме да отпадне ал.3-та, тя на практика препраща към алинея втора, така че е коректно да отпадне.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Да. Благодаря Ви.
Колеги, подлагам на гласуване предложението на госпожа Тодорова, което става предложение на Комисията, който е "За", моля да гласува:
"За" - 13 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - няма.
Предложението се приема.
§ 6.
Госпожо Тодорова, заповядайте.
УЛЯНА ТОДОРОВА:
Благодаря Ви.
Една забележка, съвсем кратка, уважаеми господин председател. В алинея трета на вносител, параграфът е за чл. 28-ми. Вносителят е казал: "Министърът на труда и социалната политика определя членовете на Управителния съвет и председателят на Фонда". Такава фигура председател на Фонда няма. Трябва да бъде: И неговият председател. Става въпрос за председател на Управителния съвет. Бележката е съществена и мисля, че трябва да я приемете. Предполагам, че е допусната...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Това ли е? Да. Благодаря Ви.
Колеги, да гласуваме, който е "За", моля да гласува:
"За" - 11 гласа.
"Въздържали се" - 2 гласа.
"Против" - няма.
Предложението се приема.
§ 7.
Заповядайте по параграф седем.
УЛЯНА ТОДОРОВА:
Благодаря Ви, господин председател.
По параграф седем, той внася изменение в чл. 29-ти, аргументира Управителния съвет, неговите правомощия, свикването на заседания... Моята бележка се отнася конкретно за алинея втора: вносителите ни предлагат правна норма, с която определят, в присъствието на какъв кворум се свиква, заседава, как се взимат решение... Но аз съзирам известна непълнота и предлагам да я отстраним. Преди да заседават Управителният съвет трябва да се свика от някой. Да визираме с едно първо и ново изречение от кого се свиква. И ви предлагам на вашето внимание следния текст:
Ал. 2. Заседанията на Управителния съвет се свикват от неговия председател или по инициатива на една трета от членовете му.
Второ изречение става трето. Трето - четвърто...Нататък си върви текстът на вносителя. И в алинея 5, която е : "Управителният съвет приема Правилник за организацията и дейността на..фонд", да допълним тук със "социална закрила", за да може Правилникът да фигурира с коректното си наименование.
Благодаря Ви. Тези са забележките.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Госпожо Костадинова, приемате ли бележките?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИАНА КОСТАДИНОВА:
Да. Приемаме бележките...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Да. Благодаря Ви...
УЛЯНА ТОДОРОВА:
В алинея втора, да се създаде ново изречение първо, което да гласи:
"Заседанията на Управителния съвет се свикват от неговия председател или по инициатива на една трета от неговите членове." И нататък върви текстът на вносителя. Защото преди да заседава, все пак, съветът трябва да се свика от някой, затова внасяме с това уточнение/повтаря пояснява към залата/...
Да не бъде само председателят... Да може и членовете...Ако той не го свика, да могат и те да имат подобно правомощие. Обикновено, в такива текстове са дава възможност или председателят, или членовете... една трета. Аз съм се ориентирала към това. Ако колегите от Министерството имат някакво друго съображение...
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИАНА КОСТАДИНОВА:
Това е стандартни практика, когато председателя свиква заседание, да се дава възможност на членовете. Съгласни сме, за пълнота на текста, да бъде добавено...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви. Колеги, подлагам на гласуване така направените предложения в параграф седми. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 9 гласа.
"Въздържали се" - 4 гласа.
"Против" - няма.
Текстовете се приемат.
§ 8.
Няма и постъпили предложения, няма и бележки. Подлагам на гласуване параграф осем. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 9 гласа;
"Въздържали се" - 4 гласа.
"Против" - няма.
Приема се параграф осми.
§ 9.
Госпожо Тодорова, заповядайте.
УЛЯНА ТОДОРОВА:
Благодаря, господин председател.
По параграф девети предлагам, ще го изчета, той се отнася за член 30 и по волята на вносителите те предлагат стандартната замяна на думите "социално подпомагане" със "социална закрила". Действащият член 30-ти казва следното: "Министърът на труда и социалната политика утвърждава правилника за дейността на Управителния съвет на Фонд "Социално подпомагане". Но вече в предишен параграф, вие гласувахте, че ще има нов подзаконов нормативен акт и това ще бъде Правилник за организацията и дейността на Фонд "Социална закрила", който ще инкорпорира в себе си и дейността на Управителния съвет. Така че, не е необходимо да действат в правния мир и да се прилагат два Правилника. Затова предлагам на вашето внимание да не подкрепите текста на вносителя, а да гласувате параграф девети със следната редакция:
"§ 9. Чл. 30 се отменя." Т.е. от него вече няма нужда. Този Правилник, неговото съдържание ще бъде инкорпорирано в новия Правилник за организация и дейността...
Това е моята бележка. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Момент, бихте ли повторили... Бихте ли повторили точно какво имате предвид в параграф девет? Искате да кажете...
УЛЯНА ТОДОРОВА:
Комисията да не подкрепи текста на вносителя, а да гласува следната редакция на параграф девети: "Член 30-ти се отменя". Този член 30 да отпадне от тялото на Закона, защото този Правилник, който към момента действа, Правилник за дейността на Управителния съвет на Фонда "Социално подпомагане", вече става излишен след приемането на този голям Правилник, който ще регламентира организацията и дейността на целия фонд "Социална закрила".
И една неотменима част от него ще бъде и регламентацията и на Управителния съвет...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Да... Благодаря Ви, госпожо Тодорова...
Госпожо Костадинова, бележки, приемате ли ги?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИАНА КОСТАДИНОВА:
На практика, с предложението, което се прави се запазва компетентността, така че правилникът да бъде утвърден от министъра на труда и социалната политика, но при това положение се налага изменение на параграф 14-ти...също. Иначе, подкрепяме предложението...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Добре. Тогава, колеги, да продължим, да гласуваме параграф девет, който трябва да го отхвърлим и след това да приемем, че член 30 се отменя.
Който е "За" така направеното предложение, моля да гласува:
"За" - 14 гласа.
"Въздържали се" - 1 глас.
"Против" - няма.
Предложението се приема.
Гласуваме заглавието на подразделението, а именно Преходни и заключителни разпоредби. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 12 гласа.
"Въздържали се" - 1 глас.
"Против" - няма.
Предложението се приема.
§ 10.
Заповядайте...
УЛЯНА ТОДОРОВА:
Благодаря Ви, господин председател.
Параграфи десети, единадесети и дванадесети нямам бележки по тях, но бих ви предложила, непосредствено след наименованието Преходни и заключителни разпоредби, систематично да поставим параграфи със сегашни номера 13 и 14, тъй като те са непосредствено свързани с тялото на изменителния закон. А тези промени, които касаят други закони да дойдат след това. Така че, приемайки текста... Едно пренареждане , господин председател. Волята на Комисията ще бъде: Комисията подкрепя текста на вносителя за параграф десети, който става параграф 12-ти. Комисията подкрепя текста на вносителя за параграф 11-ти, който ще стане 13-ти. И съответно, за параграф 12 по вносител, който ще стане параграф 14-ти. Иначе по съдържанието няма бележки. Коректни са текстовете...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Колеги, подлагам на гласуване така направеното предложение. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 12 гласа.
"Въздържали се" - 1 глас.
"Против" - няма.
Предложението се приема.
§ 13.
Госпожо Тодорова?
УЛЯНА ТОДОРОВА:
Благодаря, господин председател.
Параграф 13, той ще стане параграф десети, т.е. той ще бъде водещ в наименованието и единствено в алинея втора на финала, не се казва датата на влизане в сила на този закон, а към... деня на влизането в сила на този закон... Това може и в текста на вносителя да го коригираме, за да не се налага да го четете. Това е единствената ни кратка забележка... Денят...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Госпожо Костадинова, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИАНА КОСТАДИНОВА:
С оглед на решението, което взехте преди малко, в алинея първа на параграф 14, тогава ще трябва да заличим думите: "Управителният съвет". Ще трябва да бъде само Правилник за организацията и дейността на Фонд "Социална закрила".
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Ние сме на текста, на тринадесети сме... още. Към деня. Който е "За" така направеното предложение за параграф тринадесети, моля да гласува:
"За" - 12 гласа.
"Въздържал се" - 1 глас.
"Против" - няма.
Предложението се приема.
§ 14.
Госпожо Тодорова, заповядайте.
УЛЯНА ТОДОРОВА:
Благодаря, уважаеми господин председател.
По финалния параграф четиринадесети, който ще стане параграф единадесет, имам следните забележки.
В алинея първа, Правилник за организацията и дейността на Управителния съвет на Фонд "Социална закрила" тук трябва да заличим думите Управителния съвет, защото подзаконовият акт е Правилник за организацията и дейността на фонд "Социална закрила". Така че тук, вероятно, е техническа грешка. Това е първата ми бележка по алинея първа.
По алинея втора нямам бележка. По алинея трета коректната препратка е по алинея втора: изпълнителният директор по ал. 2, защото в алинея първа няма такава хипотеза. И с оглед на това, което гласувахте - отмяната на член 30-ти, аз предлагам в този параграф, да се включи един, една нова алинея четвърта, ако позволите да я предложа на вниманието ви нейното съдържание:
Алинея четвърта: До утвърждаването на Правилника по алинея първа, се прилага Правилникът за дейността на Управителния съвет на Фонд "Социално подпомагане"(необнародван), издаден на основание на отменения член 30-ти. Става въпрос да покрием тези три месеца, които са дадени за утвърждаването на Правилника.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Госпожо Костадинова?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИАНА КОСТАДИНОВА:
Съгласни сме, да...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
Колеги, да гласуваме така направеното предложение за параграф четиринадесети. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 12 гласа.
"Въздържали се" - 1 глас.
"Против" - няма.
С това Законът е приет от Комисията по труда и социалната политика на второ гласуване.
Да благодарим на госпожа Костадинова. Надявам се, че й беше приятно сред нас. И пожелаваме много успех. И до нови срещи...
ПО ТОЧКА ТРЕТА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Колеги, ще ви помоля за внимание, относно точка три "Разни".
Както знаете, има писмо до Председателя на Комисията по икономическа политика, енергетика и туризъм Мартин Димитров и до мен от КТ "Подкрепа" и от КНСБ, във връзка с приватизацията на "Булгартабак". Работниците желаят да бъдат изслушани в двете комисии. Но, разбира се, това, за да влезе в дневния ред, трябва да го подложа на гласуване.
Така че, ако имате някакви съображения, кажете ги преди това, или веднага да го подложа на гласуване?
Заповядайте. Госпожо Спасова...
ЕМАНУЕЛА СПАСОВА:
Аз искам да попитам какво общо има Комисията по труда и социалната политика и Народното събрание с приватизацията на "Булгартабак"? Има назначен консултант. Имаме Агенция по приватизация. Мисля, че това е тяхна работа. И трябва, даже мисля, че в стратегията, която преди е разписана, предишното Народно събрание изрично пише, че всичко ще се прави от консултанти, че Народното събрание няма да има нищо общо. Затова питам каква е нашата роля?
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Напълно споделям Вашето мнение, но все пак от социална гледна точка хората са притеснени за своите работни места. И може би имат мотиви, затова искат да ги чуем... Но така или иначе, ще го подложа на гласуване дали да поканим членовете на двата синдиката за изслушване в Комисията. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 5 гласа.
"Въздържали се" - 9 гласа.
"Против" - 1 глас.
Предложението не се приема.
Благодаря ви. Уважаеми колеги, следващите три седмици ще отсъствам и Комисията ще се ръководи от госпожа Светлана Ангелова... Да й пожелая ползотворна работа. Благодаря ви. С това изчерпваме дневния ред и закривам заседанието на Комисията, благодаря ви...
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА