Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
07/09/2011
    П Р О Т О К О Л
    На 7-ми септември две хиляди и единадесета година, сряда, от 15.00 часа, се проведе редовното заседание на Комисията по труда и социалната политика в сградата на Народното събрание, на площад "Княз Александър
    Първи" № 1, в зала 456. То бе открито и ръководено от председателя на Комисията господин Драгомир Стойнев.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Уважаеми колеги и гости, имаме вече необходимият кворум и откривам редовното заседание на Комисията по труда и социалната политика. Предлагам да гласуваме за днешното заседание, първо, дневният ред в следния вид:

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Представяне, обсъждане и гласуване на ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА КОДЕКСА НА ТРУДА, № 102 - 01 - 53, внесен от Министерския съвет на 29.VІІ.2011 година.

    2. Представяне, обсъждане и гласуване на ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА АДМИНИСТРАЦИЯТА, № 102 - 01 - 58, внесен от Министерския съвет на 04.VІІІ.2011 година.

    3. Представяне, обсъждане и гласуване на ПРОЕКТ ЗА РЕШЕНИЕ ЗА ОТПУСКАНЕ НА ПЕНСИЯ ЗА ОСОБЕНИ ЗАСЛУГИ към държавата и нацията, № 102 - 03 - 20, внесен от Министерския съвет на 04.VІІІ.2011 година.

    4. Представяне, обсъждане и гласуване на ПРОЕКТ ЗА РЕШЕНИЕ ЗА ОТПУСКАНЕ НА ПЕНСИЯ ЗА ОСОБЕНИ ЗАСЛУГИ към държавата и нацията, № 102 - 03 - 21, внесен от Министерския съвет на 04.VІІІ.2011 година.

    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува:
    "За" - 12 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Дневният ред е приет.

    Участие в днешното заседание на Комисия по труда и социалната политика ще вземат:
    - г- н Тотю Младенов, добре дошъл - министър на труда и социалната политика;
    - г-н Емил Мирославов - директор в Министерството на труда и социалната политика;
    - г- жа Галя Маринска - директор на Дирекция "Правна" в Министерския съвет, добре дошла;
    - г - жа Лилия Улева - секретар на Съвета за административна реформа в Министерския съвет;
    - г - жа Красимира Филипова - здравейте, директор на Дирекция "Сценични изкуства и творческо поколение" в Министерството на културата.
    Добре дошли всички...

    ПО ТОЧКА ПЪРВА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Това е Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 102 - 01 - 53, внесен от Министерския съвет на 29.VІІ.2011 г. От вносителите, господин министър, заповядайте, имате думата.

    МИНИСТЪР ТОТЮ МЛАДЕНОВ:
    Благодаря.
    Уважаеми господин председател!
    Уважаеми дами и господа народни представители!
    Уважаеми гости!
    С промените в Кодекса на труда, това, което предлага Министерския съвет, е Закона за изменение и допълнение, изготвен във връзка с необходимостта от предприемането на необходимите мерки за прилагане на европейското рамково споразумение за работа от разстояние още от 2002 година, между социалните партньори на европейското ниво.

    Знаете, че миналата година, от социалните партньори направиха споразумение по отношение регламентирането на надомната работа, което вече е факт с промените в Кодекса на труда и дистанционната работа, което предлагаме днес. На практика, ние сме вкарали това споразумение в промените в Кодекса на труда. Смятам, че по този начин, след предварителното одобрение на социалните партньори, това, което предлагаме, смятам, че има по-добър консенсус и по-добре отразява тези промени, които предлагаме в Кодекса на труда.

    Целта на законопроекта е да уредим нормативно специфичните трудови правоотношения по отношение на работата от разстояние. Със законопроекта се предвижда, че работата от разстояние е форма на организиране на работа, изнесена извън помещение на работодателя, извършвана по трудово правоотношение, чрез използването на информационни технологии, която преди изнасянето е била или би могла да бъде извършвана в помещение на самия работодател.

    Регламентират се и условията и редът за работата от разстояние, изискванията по отношение на работно място, техническо оборудване, и неговото поддържане, както и възможност в индивидуалния трудов договор да се уговори използването на собствено оборудване, на работника или служителя, право на работника и на служителя, който извършва работа от разстояние, сам да организира своето работно време, определя почивките в работното време и ползва отпуски, възможност в индивидуалния трудовия договор да се изключи полагането на извънреден и нощен труд по време на национални празници, същите трудови и синдикални права, както и същият достъп до обучение и възможности за развитие на кариерата, каквито имат работниците и служителите, които работят в помещение на самия работодател. Прилагането на общите разпоредби на Кодекса на труда за неуредените в предложния нов раздел въпроси, също така понятието "командироване" по смисъла на чл. 121, ал. 3 и допълнителни понятия "работодател" и "работно място".

    Предложени са и промени в други текстове от Кодекса на труда и в Закона за информиране и консултиране на работниците и на служителите в многонационалните предприятия и групи предприятия и в европейски дружества, всичко това е съгласувано със социалните партньори. Тези промени са гледани в Националния съвет за тристранно сътрудничество, преди да бъдат приети от Министерския съвет и предложени като промени в Комисията и оттам в Парламента.

    Също така, господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, смятам, че с регламентирането, с промените в Кодекса на труда на надомната работа, на дистанционната работа и в много напреднала фаза сме и по отношение регламентирането на агенциите за временна работа, също текат последни консултации между синдикатите и работодателите и до края на годината ще предложим и тези промени, за да може, в крайна сметка да изпълним нашите изисквания по еврорегламента.

    Така че, с тези промени, смятам, че действително пазарът на труда ще стане по-гъвкав и ще се използват всичките тези възможности за заетост от една страна и от друга страна, ще бъдат напълно защитени трудовите и осигурителни права на хората.
    Така че, благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря, господин министър.
    Уважаеми дами и господа народни представители! Имате думата.
    Заповядайте.

    АНТОНИЙ ЙОРДАНОВ:
    Уважаеми господин председател!
    Уважаеми господин министър!
    Уважаеми колеги, гости.
    Групата на ГЕРБ ще подкрепи така внесения законопроект. Както каза и министърът, с него се регламентира работата от разстояние, това е едно добро предложение, благодарение на което работниците и служителите, които работят от разстояние, ще могат да работят на трудов договор и да се възползват от всички трудови и осигурителни права, както останалите работници. Работникът и служителят, който извършва работа от разстояние, ще може сам да организира своето работно време, да определя почивките в работното време, и ползва отпуски по ред, вид и размер, съгласно установеното трудово законодателство.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, господин Йорданов.
    Други народни представители?
    Госпожо Масларова, заповядайте.

    ГОСПОЖА ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА:
    Благодаря Ви, уважаеми господин председател.
    Уважаеми господин министър!
    Колеги!
    Може би, най-напред, трябва да се поздравим с новата парламентарна сесия, да си пожелаем през нея да работим ползотворно, да бъдем по-спокойни, и по-бързо да вземаме решения, които, предполагам, че ще бъдат в интерес на всички ни.
    Аз искам да кажа, че ние също ще подкрепим законопроекта.

    Разбира се, беше казано още в представянето на министъра, че това е в изпълнение на рамковото споразумение между социалните партньори на Европейския съюз, още от 2002-ра година, доколкото си спомням, в 2008 година, имаше доклад на Европейската комисия, която препоръчваше това рамково споразумение на социалните партньори да бъде трансформирано в съответното трудово законодателство на страните-членки на Европейския съюз.

    Безспорно, с включването в Кодекса на труда на тези текстове, касаещи дистанционната или работата от разстояние, се създава възможност за повече работни места или за нови работни места, и ще се получи един по-добър баланс, между, бих казала, трудовия и семейния живот, т.е. има повече гъвкавост и повече сигурност, което, всъщност, мисля, че отговоря на изискванията, които самите ние сме си поставили на европейско равнище.

    За мен, обаче, така, бих искала да поставя един въпрос, който, при всички случаи, сигурно между първо и второ четене ще се доизясни, по-скоро прецизира: Как ще се прилага равнопоставено Законът за безопасни и здравословни условия на труд? Тъй като тук има нюанси, касаещи надомната работа и този вид работа, по-скоро присъствието на контролните органи в едното и другото. Не е, някак си текстът е пренесен не съвсем, според мен, не съвсем коректно, от рамковото споразумение и малко духът на Кодекса на труда е един, а споразумението е с малко по-различен дух. Някак си, законодателните акценти трябва да бъдат по-ясно отразени. Според мен, това е, но ние, всъщност, ще подкрепим законопроекта на първо четене.
    Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Други народни представители? Няма.
    Господин министър, заповядайте.

    МИНИСТЪР ТОТЮ МЛАДЕНОВ:
    Както за надомната работа, така и за дистанционната работа, Главна инспекция по труда е органът, който ще контролира тези взаимоотношения. Те участваха, техни представители, в разработката на споразумението между синдикатите и работодателите по отношение на дистанционната работа. И аз мисля, аз смятам, че няма да има проблем. Всичко е в техните правомощия, които имат по закон.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, господин министър.
    Други народни представители? Няма.
    Колеги, има и становище от отдел "Европейско право" . Всички сте запознати с него. Желаете ли да вземете отношение? Моля?
    Други народни представители? Няма.

    Тогава, подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 102 - 01 - 53, внесен от Министерския съвет на 29-ти юли тази години, който е "за", моля да гласува:
    "За" - 13 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Законопроектът е приет на първо гласуване.

    ПО ТОЧКА ВТОРА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Представяне и обсъждане, и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 102 -01 - 58, внесен от Министерския съвет на 4-ти август две хиляди и единадесета година. От вносителите, кой ще представи законопроекта? Госпожо Улева, заповядайте.

    ЛИЛИЯ УЛЕВА:
    Благодаря Ви.
    Уважаеми господин председател!
    Уважаеми народни представители!
    Ще ви представя мотивите към проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за администрацията. Законопроектът цели създаването на обща уредба, относно консултативните съвети, регламентира се единно основание за създаването на консултативни съвети като административни структури, създадени от Министерския съвет .

    Съгласно новата редакция на чл. 21, ал. 1 от Закона за администрацията, съветите са постоянно действащи консултативни органи на правителството, осигуряващи координация в сферата на изпълнителната власт, както и сътрудничество с всички държавни органи, органите на местно управление, и с неправителствените организации при определяне и провеждане на държавната политика в дадена област и по особено важни въпроси от обществена значимост.
    Със законопроектът се предвижда изменение на чл. 53 и съответните изменения и допълнения на членове 45, 47 и 54. Съгласно предвидените промени в членове 45, 47 и 54 от Закона за администрацията, министрите и председателите на Държавните агенции и изпълнителните директори на изпълнителните агенции ще могат да създават консултативни звена само с експертен характер, за решаване на проблеми от специалната им компетентност. Законопроектът предвижда съветите да се ръководят от министър-председателя или от друг член на правителството и да включват еднолични органи и техните заместници, както и членове на колегиални органи на изпълнителната власт.

    В съветите могат да се привличат за участие както представители на други държавни органи и на органи на местното самоуправление, така и представители на неправителствени организации, имащи отношение към дейността на съответния съвет. Предвижда се още по-широко участие на представители на неправителствени организации, като е уредена възможността съветите да формират наред с основния състав и разширен състав, включващ наблюдатели без право на глас.

    Съветите да организират и осъществяват определените им задачи, въз основа на приета от тях Годишна работна програма и да представят ежегодно доклад за дейността си пред Министерския съвет. Председателят, членовете и наблюдателите да не получават възнаграждение за участието си в съвета.

    Урежда се видът на акта, с който се създават, преобразуват и закриват съветите, а именно Постановление на Министерския съвет, като се изисква създаването на всеки съвет да е въз основа на мотивирано предложение. В Постановлението за създаването на съответния съвет, ще се определят неговите задачи и структурен състав, както и администрацията, осигуряваща финансовото, експертното и техническото им подпомагане.

    Предвижда се организацията на дейността, както и редът за конституиране на всички съвети по чл. 21, ал. 1 да се уредят с Правилник, приет от Министерския съвет. Този Правилник ще се прилага за всеки съвет, доколкото друго не е предвидено в Постановлението за създаването им.
    Въвеждат се задължения за Министерския съвет да приведе вече приетите от него актове за създаване на съвети в съответствие с новата законова уредба, както и задължение за съответните министри и председатели на държавни агенции, изпълнителни директори на изпълнителните агенции да закрият създадените от тях съвети, с изключение на тези, които функционират като експертни консултативни съвети.

    С предлаганите изменения на Закона за държавния служител се цели разширяването на обхвата на делегациите по чл. 6, ал. 2 чрез предоставяне на възможност на Главния секретар да се възлагат и правомощията по назначаването, преместването по чл. 81 "б", дисциплинарното наказание по чл. 90, ал. 1 - точки три, четири и пет. Главният секретар ще може да упражнява всички правомощия по служебните правоотношения с държавните служители в администрацията, след като той е лицето, което я ръководи и носи отговорност за нейната работа.

    Същевременно, органите на държавната власт, чиито основни функции са свързани с разработването на политики ще могат да се съсредоточат върху изпълнението на тази си дейност.
    Като резултат ще намалеят административните им задължения, свързани със служебните правоотношения със служителите от подпомагащата ги администрация. Органът на държавната власт ще може да възложи само отделни права или генерално да прехвърли всички свои права по служебно правоотношение на главния секретар.

    Делегацията не засяга служители, за които в Закона е предвидена специална уредба на служебните правоотношения. По отношение на служителите в териториалните звена, и в териториалните поделения, органът може да овласти с правата по служебни правоотношения главния секретар или да делегира на ръководителите от отделните правомощия по служебните правоотношения, с изключение на назначаването и преместваното по чл. 81 "б", прекратяването на правоотношението, както и налагането на дисциплинарно наказание, по член 90, алинея едно, точка пета, а именно уволнение.

    Действащата разпоредба на чл. 12 регламентира изпитателният срок само при преназначаване и при постъпване в друга администрация. Остава неуреден случая при прекратяване на служебното правоотношение и последващо назначаване в същата администрация. С предложеното изменение се урежда и тази хипотеза.

    Въвежда се задължение за държавния служител да декларира при назначаването своето имотно състояние, както и получените през предходната календарна година възнаграждения, свързани с полагането на труд, извън служебното правоотношение и основанията за тяхното получаване. Промяната е свързана с осигуряването на прозрачност при изпълнение на служебните задължения и превенция срещу корупция сред служителите в държавната администрация.

    С изменение на чл. 107 "а" от Кодекса на труда се предлага въвеждане на задължително деклариране и от работещите по трудови правоотношения в държавната администрация на доходи, от договори за допълнителен труд по чл. 111 от Кодекса на труда, доходи и възнаграждения по извънтрудови правоотношения, както и работодателят, възложителят, който ги е изплатил. Аналогично на предложеното изменение в чл. 29 от Закона за държавния служител.

    Урежда се правото на платен годишен отпуск, което ще се упражнява вече и при наличие на осем месеца трудов или осигурителен стаж, а не само при наличието на служебен стаж, предлаганите изменения в Закона за администрацията, които са в пряка връзка с изменение на Закона за държавния служител, както и някои уточняващи текстове.
    Благодаря Ви.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, госпожо Улева.
    Господин Мирославов? Тъй като Вие ще заместите, навярно, министъра, нещо да допълните?

    ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ:
    Ние, просто, сме си го съгласували...

    ЛИЛИЯ УЛЕВА:
    Само да уточня, внася го вицепремиерът Симеон Дянков, като ресорен вицепремиер на административната реформа.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Да, да... Разбирам. Но, все пак... министърът може да допълни законопроекта със становище...Колеги народни представители, имате думата...Заповядайте, госпожо Петрова.

    ВЯРА ПЕТРОВА:
    Уважаеми колеги!
    Внесеният законопроект, който гледаме в момента, при нас се отнася само параграф 16-ти, който е за изменения по Кодекса на труда.

    Ние, не смятам, че точно поправката, която трябва да гласуваме с вас, не е одобрена, защото до 30 април служителят трябва да декларира пред своя работодател своето имотно състояние за доходите, които е получил от предходната година, както и работодателят, който му ги е изплатил. Смятам, че във връзка с по-голямата откритост на работата на държавните служители в администрацията, за техните доходи, които трябва да получават, това е много добро условие. Затова смятам, че заради тази част ние сме длъжни да подкрепим законопроекта.

    Другата промяна, която се отнася до нашата Комисия по труда и социалната политика, за това, че се урежда правото на платен годишен отпуск, който може да се упражнява вече и при наличие на осем месеца трудов, и/или осигурителен стаж, а не само, така го разбирам, при наличието на служебен стаж, както е... Така че, с тези две поправки към нашата Комисия, които са, надявам се, с колегите да подкрепим законопроекта. Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря, госпожо Петрова.
    Аз имам, госпожо Улева, два въпроса.
    Първо е параграф втори. Член трети, алинея трета. Създава се изречение второ: в администрацията на Министерския съвет могат да се създават и самостоятелни отдели... Само че, доколкото знам, администрацията е организирана в дирекции. Това противоречи ли на Закона? Или само в Министерския съвет ще могат да се създават...

    ЛИЛИЯ УЛЕВА:
    Това изключение ще бъде само за Министерския съвет.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Ще има изключение за Министерски съвет ?
    Вторият ми въпрос е в параграф четвърти. Член 21 се изменя така: алинея пета: за участие в съветите могат да се привличат неправителствени организации. Това е много добре. И е хубаво. Но какво означава "могат"? Че не е задължително, че може или не може, евентуално ако могат, ако имат такива представители, те ще бъдат ли пълноправни членове с другите, или...Заповядайте, госпожо Улева...

    ЛИЛИЯ УЛЕВА:
    Благодаря.
    Факт е, че те могат да бъдат привлечени при тяхно желание. Когато желание от тяхна страна, че имат компетентност и се интересуват от дейността на съответния съвет, те могат да искат да участват. В момента, когато се привлекат, те стават равноправни членове с право на глас. Или в зависимост от постановлението, както е за създаване, могат, да се реши да бъдат в разширения състав, само като наблюдатели.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря.
    Други народни представители?
    Няма.
    Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за администрацията, № 102 - 01 - 58, внесен от Министерския съвет на 4-ти август две хиляди и единадесета година.
    Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 12 гласа.
    "Въздържали се" - 3 гласа.
    "Против" - няма.
    Законопроектът е приет.
    Благодаря ви.

    ПО ТОЧКА ТРЕТА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Остават точка три и точка четири, еднородни, подобни са...Започвам с точка трета - представяне, обсъждане и гласуване на проект за пенсия за особени заслуги към държавата и нацията, № 102 - 03 - 20, внесен от Министерския съвет на четвърти август тази година...
    Кой ще го представи? Госпожа Филипова, Вие ли? Заповядайте.

    КРАСИМИРА ФИЛИПОВА:
    Господин председател!
    Уважаеми дами и господа народни представители!
    Вероятно, понеже чух, вече че в две точки ще се разглеждат двете предложения за пенсиите ... моля, господин председателят да ми каже, за кого най-напред да ...

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Нека първа да е Валя Балканска...

    КРАСИМИРА ФИЛИПОВА:
    Добре, аз с такова голямо удоволствие ще представя пред вас предложението за удостояване на госпожа Балканска с тази пенсия. Тя, впрочем, е една енигматична личност, която не се нуждае от представяне, но заради протокола, ще кажа, че родената през 1942 г. народна певица, започва кариерата си в далечната 1960-та година като солистка в държавния ансамбъл за народни песни и танци "Родопа" - Смолян. Голям репертоар, тук са изброени нейните песни, които всички ние сме слушали: "Шар планина", "Девойко, болно ли ти е", "Триста са пушки пукнали", "Хайдути не се молеха" и т.н. Знаете, че песента "Излел е Дельо хайдутин" лети някъде в космоса. Тя е една от певиците, които ни показват, че родопската песен е звучна, волна, широка, гальовна и наред с произведенията на Хендел, Бах и Моцарт звучи в гласовете на земята в космоса с космическия кораб "Вояджер 1"...

    Безспорно - жива легенда. Наградите, и отличията, които е получавала, са от всички краища на земята. Носител е на приза "Златен феномен" за популяризирането на българския фолклор по целия свят и за родолюбивата й позиция. Известна е на всички. За уникалния си глас, който характеризира мощта на българското изкуство, Валя Балканска има златен медал на олимпиадата по изкуствата в Лос Анджелис.

    По повод 60-та й годишнина и за изключителния й принос в певческото изкуство тя е наградена с орден "Стара планина", номинирана е с държавната награда "Свети Паисий Хилендарски" за 2005 година.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви.
    Колеги народни представители! Имате думата.
    Доктор Шайлекова, заповядайте.

    д-р СТАНКА ШАЙЛЕКОВА:
    Благодаря, господин председател!
    Депутатите от парламентарната група на политическа партия ГЕРБ ще подкрепят това предложение. Мисля, че не е нужно, след това представяне, което направихте, да се казва каквото и било за тази, наистина, велика наша певица - Валя Балканска. Още повече, че за всеки българин е голяма гордост и чест, че една от нейните песни - "Излел е Дельо хайдутин" - ще бъде излъчвана следващите сто хиляди години...Така че, мисля, че всеки един от нас би трябвало да подкрепи това предложение.
    Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, доктор Шайлекова. Аз също се надявам, че единодушно ще бъде подкрепена тази пенсия. Други народни представители? Заповядайте, господин Господинов.

    СТЕФАН ГОСПОДИНОВ:
    Аз искам да взема отношение господин председател. Ами това с пенсиите, вече втора година, откак сме в Парламента, продължава и има единични случаи, когато, действително, хора, които са заслужили и имат сериозен принос в българската култура... ги получават... Но аз апелирам към Министерството на културата да се опитат да изработят някакви критерии, за да може принципно да се решават въпросите, защото така, може да се получи, че да имаме заседания само по тази тема в един момент... В заседание на Комисията само такива въпроси ще решаваме? Там ми е апелът, към Министерството на културата, по-добре са запознати от нас с приноса на всеки един културен деец, така че, молбата ми е, да се помисли, да се изработят някакви критерии, иначе сме "За" госпожа Валя Балканска...Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, господин Господинов.
    Този дебат, наистина, го водим в Комисията винаги. Даже, последният път, прехвърчаха и малко искри. Аз разбирам какво имате предвид. То не може да важи, дори само за Министерство на културата, тъй като има велики български спортисти, които по никакъв начин не могат да получат подобна пенсия за заслуги, но дайте да не водим сега точно тук сега дебатът за тези велики двама българи, които трябва да получат такава пенсия. Затова, колеги, подлагам на гласуване Проект за решение за отпускане на пенсия за особени заслуги към държавата и нацията, № 102 - 03 - 20, внесен от Министерския съвет на 4-ти август 2011 година.
    Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 16 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Приема се единодушно.

    ПО ТОЧКА ЧЕТВЪРТА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Тя касае представяне, обсъждане и гласуване проект за решение за отпускане на пенсия за особени заслуги към държавата и нацията, № 102 - 03 - 21, внесен от Министерския съвет на 4-ти август две хиляди и единадесета година. Става въпрос за господин Велко Кънев. Заповядайте.
    Госпожо Филипова?

    КРАСИМИРА ФИЛИПОВА:
    Благодаря Ви.
    Господин председател!
    Само две думи, разрешете, към господин Господинов. Ако позволите, ще кажа две думи по отношение на критериите. В изкуството това е страшно трудно. Защото, нали знаете, че там всички са велики, и няма лошо да е така. Докато при спортистите има резултати. Аз ще си позволя да кажа, че ще бъде много трудно да изработим критерии, които да са далеч като ориентири, защото творчеството е много трудно, не би могло да бъде подложено на някакви обективни обстоятелства, които да ви бъдат в полза. Но това е мое лично мнение в скоба.

    А сега, за господин Велко Кънев. Също твърде известен на всички ни голям български театрален актьор. Тук ще кажа - една скоба също, господин Кънев има голям проблем. На този етап, той така да кажа, загуби основния си инструментариум, с който артистът борави, дай Боже той да се възстанови след операцията в Германия. Той в момента загуби своя глас, но всички дълбоко се надяваме, че ще го видим отново на сцената. Затова засега предимно се занимава с режисура.
    Впрочем, той завършва ВИТИЗ през 1973 година. И помнят се неговите емблематични роли в Сливенската трупа, когато заедно с големия български режисьор, вече покойник Слави Чушкаров и с една група артисти играе известно време там, след което веднага е артист в Народния театър "Иван Вазов".

    Многобройни са ролите му. Вероятно, имате пред себе си тези образи. Аз бих прибавила тук, че е изпусната една голяма негова роля в "Илинденско вино" на Константин Илиев спектакъла.... И тук, разбира се, големите му роли, във Вазовия "Двубой", като Сганарел в "Дон Жуан", или като Анастасий в "Сън" от Иван Радоев, или като "Великият комбинатор"- Остап Бендер в произведението на Илф и Петров. Знаете го и като една от основните фигури в прекрасната трупа "НЛО", която има и своите плочи, и своите многобройни предавания, както и по-късно участието му в предаването "Царете на комедията"... Много сериозни роли в киното, където ще спомена най-вече незабравимият образ от "Да обичаш на инат", или пък в "Онова нещо", или в "Тази хубава зряла възраст", "Маневри на петия етаж" и други, които са изброени тук. Изобщо, една голяма, сериозна фигура, която чертае път в българския театър. Тук не са изброени негови режисьорски работи от последните години, както на сцената в Бургас, и във вече бившия театър "Сълза и смях", както и в самия Народен театър "Иван Вазов" ...

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, госпожо Филипова.
    Госпожо Караиванова, Вие желаете ли да вземете отношение? Заповядайте.

    ВЕСЕЛА КАРАИВАНОВА-НАЧЕВА:
    С извинение към цялата Комисия, и към Вас, но заседанието на Комисията по култура продължи доста дълго. Имаше дебати по отношение дали така трябва да продължаваме, дали в този ред, дали трябва да се нарича пенсия за особени заслуги, с оглед на приносът на тези лица в осигурителната система. Но това е дебат, който е присъщ на Комисията по труда и социалната политика. За първи път тази година сега се проведе и в Комисията по култура. Но както и да е, безспорно е фактът, за заслугата на тези личности към изкуството, към културата, към популяризиране на страната ни в чужбина. Това никой не го оспорва. Има решение на Министерски съвет.

    И сега единственото, което бих искала да докладвам, е какво е към настоящия момент състоянието на Велко Кънев и на Валя Балканска. По отношение на дохода от пенсии, госпожа Валя Балканска получава от 1999 г. пенсия за осигурителен стаж и възраст в размер на 149 лева и при положение, че вие днес тук вземете решение за отпускането й на пенсия за особени заслуги от първи август, ние ще прекратим пенсията за осигурителен стаж и възраст и ще й изплащаме максималният размер, който е към момента 700 лева като пенсия за особени заслуги. Те се изплащат от фонд "Пенсии несвързани с трудова дейност". И предполагам, че трябва да има становище на Министерството на финансите по отношение на средствата, които ще бъдат заделяни, те идват от Републиканския бюджет.

    Господин Велко Кънев на 29 август е подал заявление за отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст. Прави впечатление, че той през периода на неговата творческа дейност и когато е бил като самоосигуряващо се лице и в трудово правоотношение се е осигурявал на висок осигурителен доход, така че, разликата, която ние ще доплатим до максималния размер на пенсията, като особени заслуги, ще бъде малко.

    Така че, това е към настоящият момент. Извинявайте, Валя Балканска е от първи юли, а господин Велко Кънев е от първи август. Извинете още веднъж за закъснението. Това е, готови сме да администрираме процесът. Така че, всичко което зависи от Националния осигурителен институт, което ще бъде възложено за изпълнение, ние ще го направим.
    Благодаря ви.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря и аз, госпожо Караиванова.
    Колеги народни представители, имате думата.
    Заповядайте, доктор Шайлекова...

    д-р СТАНКА ШАЙЛЕКОВА:
    Благодаря, господин председател!
    Ние ще подкрепим предложението за пенсия за особени заслуги на господин Велко Кънев - един от най-обичаните актьори, както театрален, така и филмов. Освен това, вече втора година, той се бори с тежко заболяване и въпреки тежката операция, която претърпя, той не спира да работи. Сега се занимава с режисура, така че, смятам че всички трябва да подкрепим неговите заслуги.
    Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви и аз, доктор Шайлекова.
    Други народни представители? Няма.

    Тогава подлагам на гласуване Проект за решение за отпускане на пенсия за особени заслуги към държавата и нацията, № 102 - 03 - 21, внесен от Министерския съвет на 4-ти август две хиляди и единадесета година.
    Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 16 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    Проектът за решение е приет.

    КРАСИМИРА ФИЛИПОВА:
    Благодаря на всички за решенията, успех в сесията...

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви и аз.
    Поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието. Благодаря на всички за участието.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума