Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
23/11/2011
    П Р О Т О К О Л
    На 23-ти ноември две хиляди и единадесета година, сряда, от 14.55 часа, в зала № 456 в сградата на Народното събрание на площад "Княз Александър Първи" се проведе заседание на Комисията по труда и социалната политика. То бе открито от заместник-председателката на Комисията госпожа Светлана Ангелова и ръководено след 15.05 часа от председателя на Комисията по труда и социалната политика господин Драгомир Стойнев.

    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Колеги, имаме вече необходимият кворум и откривам днешното заседание на Комисията.Заседанието на Комисията по труда и социалната политика ще се проведе при следния:

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Обсъждане и гласуване на Законопроект за ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ВЕТЕРАНИТЕ ОТ ВОЙНИТЕ, № 154 - 01 - 99, внесен от Ангел Петров Найденов и Евгений Желев Желев на 21.ІХ.2011 година - за второ гласуване.

    2 . Разни.

    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува:
    "За" - 12 гласа.
    "Против" - няма.
    "Въздържали се" - няма.
    Дневният ред се приема.

    Гости на днешното заседание ще бъдат:
    - г - жа Емилия Ташева - от Министерство на здравеопазването;
    - г - жа Мирела Маринова - също от Министерство на здравеопазването;
    - г - н Тодор Анастасов - председател на Съюза на ветераните от войните;
    - г - н Марин Петков - Гл.секретар на Съюза на ветераните от войните.

    Преминаваме към работа по дневния ред.

    ПО ТОЧКА ПЪРВА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Преминаваме към гласуване на заглавието на закона за изменения на Закона за ветераните от войните...
    Който е съгласен с така представения текст на наименованието на Закона, моля да гласува:
    "За" - 12 гласа.
    "Против" - няма.
    "Въздържали се" - няма.
    Приема се наименованието на Закона.

    § 1.
    По параграф първи е постъпило предложение на народните представители Ангел Найденов и Евгений Желев.
    В параграф първи, точка едно се изменя така:
    1. Създава се нова точка 2:
    "2. медицинска и дентална помощ за всички дейности, извън обхвата на основния пакет от здравни дейности, гарантиран от бюджета на Националната здравно-осигурителна каса, по ред и списък, утвърден от министъра на здравеопазването. Средствата са за сметка на държавния бюджет".
    Вносителите? Имате ли какво да кажете по така представените предложения?
    Заповядайте, господин Найденов.

    АНГЕЛ НАЙДЕНОВ:
    Уважаема госпожо председател!
    Уважаеми колеги!
    Ние с доктор Желев се опитахме да се съобразим, в предложението, което сме направили, да се съобразим със забележките, и съответно, с предложенията за по-висока степен на яснота, по отношение на реда и начина, по който ще бъде утвърждавана денталната и медицинската помощ. Разбира се, съобразихме се и с факта, че имаше бележки от страна на министерствата, че има твърде широко формулирано очакване за дентална и медицинска помощ от страна на държавата. В този смисъл предложението ни е това да става по ред и списък, който утвърждава министърът на здравеопазването. Разбира се, в диалог с представителите на Съюза на ветераните. И, естествено, да се отчитат финансовите възможности на съответния етап на държавата. В този смисъл сме направили и предложението, което е на вашето внимание.

    Разсъждавахме доста в посока на това необходимо ли е изрично да се разписва, че заплащането, изобщо разплащането, става по начин, който да бъде утвърден с акт на Министерския съвет. В крайна сметка се отказахме от това намерение, защото в текста на основния закон има достатъчно ясни текстове, задължаващи Министерския съвет да приеме Правилник за прилагането на Закона. В който Правилник, съвсем естествено, се урежда и начинът, по който става разплащането на средствата, които са за сметка на държавния бюджет, съответно самите получатели на средствата, чрез които се осъществява второстепенното разпределение, съответно разплащане на конкретните средства и съответно на конкретните услуги. Затова се отказахме от това си намерение.

    Всъщност, предложението, което сме направили с доктор Желев, засяга конкретно уточняването на реда и начина, по който ще се предоставя денталната и медицинската помощ. И съответно, нека да изчерпя по-нататък и да си спестя коментара, предложение за датата, от която ще влезе в сила, ако бъде одобрено предложението за изменение и допълнение на Закона за ветераните, именно от първи януари на следващата година. Т.е неща, които да бъдат фиксирани в сегашния бюджет, съответно за новата година да влезе в сила изменението и допълнението.
    Благодаря ви за вниманието.

    СВЕТЛАНА АНГЛОВА:
    Благодаря Ви, господин Найденов.
    Някой от колегите?
    Госпожа Боянова, заповядайте.

    ЛИЛИ БОЯНОВА:
    Благодаря, госпожо председател.
    Въпросът ми е към вносителите - дали тези средства, които се предвиждат в Законопроекта, да се отделят от държавния бюджет, са съгласувани с настоящия проект за държавния бюджет? Знаете, че Държавния бюджет, проектът за Държавния бюджет мина на първо четене. Има ли ги отделени в Държавния бюджет? Дали е съгласувано с Комисията по бюджет и финанси?
    /Влиза председателят господин Драгомир Стойнев/:

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Добър ден на всички, извинявам се за закъснението.
    Заповядайте.

    доц. ГЕНОВЕВА АЛЕКСИЕВА:
    Аз съм удовлетворена от факта, че има корекция в текста. Както миналият път каза доктор Адемов, аз също смятах, че думата "безплатна" не е най-точната. И виждам, че вносителите са се съобразили с нашите предложения. Освен това ме удовлетворява и фактът, че е посочено точно кой ще плаща за тези дейности, а не виси в пространството предложение за това те да не плащат, но кой точно... За да не остават изпълнителите на тази помощ с усещането, че те ще бъдат тези, които ще подпомогнат ветераните. Така че ме удовлетворява сегашният текст.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви.
    Други народни представители?
    Вие, от Министерство на здравеопазването, желаете ли да вземете отношение? Заповядайте.

    МИРЕЛА МАРИНОВА:
    Аз съм Мирела Маринова, от дирекция "Правни нормативни дейности и човешки ресурси" на Министерството на здравеопазването.

    Ние, по принцип, подкрепяме предложения текст. Въпросът е, наистина, както беше повдигнат, дали има предвидени средства за тази дейност, защото това е ..., означава поемане на един ангажимент, който трябва да е обезпечен по някакъв начин със средства от бюджета.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Доктор Желев...

    Д-Р ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ:
    Да отговоря на въпроса.
    Благодаря, господин председател!
    Уважаеми дами и господа народни представители!
    Уважаеми колеги!
    Когато говорихме със заместник-министър Боянов, той предложи един текст да се създаде, допълнително, за разплащането от държавния бюджет, с акт на Министерския съвет, но господин Найденов обясни, че има Правилник, който ще трябва да се допълни. А що се отнася до средствата в ЦРБ - Централния републикански бюджет, има достатъчно средства, които са на разположение на..., лично на министъра на финансите и той е в състояние в течение на финансовата година да направи съответните промени, компенсирани бюджетни промени, както се казва, от един параграф в друг, и на базата на установен или направен списък, след приемането на Закона, от страна на Министерството на здравеопазването и министъра на здравеопазването, уточняването точно на възможните средства и на базата на това, в хода на финансовата година, оттам, могат да се черпят съответните средства, без да бъдат упоменати в специален ред, така както ЦРБ не се разпределя, не се представя в съответния параграф.

    Така че, предварителните разчети, аз миналия път казах, са някъде около три милиона, нещо, което не е проблем за централния републикански бюджет.
    Благодаря ви.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, доктор Желев.
    Други народни представители?
    Госпожо Ангелова, заповядайте.

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Действително, така предложеният текст на вносителите е по-ясен. Единствено притеснението е за тези средства, дали ще могат да бъдат отделени и предвидени точно от първи януари следващата година. За което, значи, ние подкрепяме законопроекта, но предлагам, може би не му е тук мястото, когато се гледа параграф три, Законопроектът да влезе в сила от първи юни или от първи юли, за да има време и възможност да се изчисти този въпрос.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви.
    Други колеги?
    Заповядайте.

    ЛИЛИ БОЯНОВА:
    Благодаря, господин председател!
    От казаното до момента се разбира, че тези три милиона лева не са осигурени в Държавния бюджет и няма как този Закон да започне да действа от първи януари. Така че, подкрепям предложението на госпожа Ангелова - срокът за влизане в сила на закона да се отложи със шест месеца.
    Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Господин Найденов, заповядайте.

    АНГЕЛ НАЙДЕНОВ:
    Благодаря Ви, господин председателю.
    Аз приемам, че това е възможно решение на въпроса - да бъде след изтичане на първото тримесечие, или след изтичане на първото шестмесечие... Това е вече въпрос на допълнителна преценка. Мисля си, че няма да бъде фатално, дори ако бъде записано, обаче, от първи януари, както и да изглежда сега това предложение. Защото, според мен, е напълно възможно в рамките до окончателното приемане на Закона за бюджета да се уточни обемът от медицинска и дентална помощ, който ще предоставя съответно Министерството на здравеопазването. Това да бъде условно остойностено и да бъде, съответно, предвидено в Закона за бюджета. Примерно, ако приемем че, аз напълно приемам, че е реалистична тази преценка на доктор Желев, че това са в рамките до 3 три милиона, спокойно могат да бъдат предвидени тези три милиона лева съответно в Централния бюджет, които да отидат за разплащане.

    И това може да стане сега, в рамките на приемането на Закона за държавния бюджет... Няма да има никаква пречка. Няма да се отрази по никакъв начин ... Има оперативен резерв, който ... чрез този оперативен резерв няма никаква пречка да бъдат предвидени като целеви средства до три милиона или до пет милиона лева, за нуждите на, съответно, ветераните. Това е въпрос на допълнително решение. Аз не мисля, че в случая ще решим проблема в този момент чрез промените в Закона за ветераните, който обсъждаме.
    Няма да има никаква пречка. няма да се отрази по никакъв начин...

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Момент... На всички ще дам думата...
    Благодаря Ви.
    Госпожо Ангелова?

    СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Аз пак искам да кажа: Значи, ние подкрепихме, от парламентарната група на ГЕРБ, този Законопроект. Ние нямаме нищо против тези две предложения и за безплатната медицинска и дентална помощ, и за еднократната помощ за погребение. Но в момента, и от така предложения текст, е видно, че министърът на здравеопазването трябва да одобри списък за всички дейности, медицински и дентални дейности, извън обхвата на основния пакет от здравните дейности. Това ще изисква време. Аз смятам, в момента сме края на годината, знаете че се занимават с бюджет, с други дейности... затова мисля, че по-разумно е този срок да бъде отложен. За да могат да се изчистят напълно нещата и да не създаваме напрежение. Защото, аз не съм сигурна, че ако го приемем от първи януари, от първи януари, ако един ветеран от войната отиде и си поиска новите права, че те ще му бъдат отпуснати от първи януари...т.е. не от първи януари, но, нали, от първия работен ден на януари месец... Това са ми опасенията.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви.
    Доктор Костов? Заповядайте.

    Д-р ЦВЕТАН КОСТОВ:
    Благодаря Ви.
    Ами, моите опасения, всъщност, ги изрази госпожа Ангелова - за влизане в сила на Закона от първи януари. И затова аз не смятам, че има особен проблем с финансирането на този обем дейност. И затова предлагам от първи април да влезе в сила, защото...
    /От залата реплика: първи април не е хубава дата.../

    д-р ЦВЕТАН КОСТОВ:
    Добре, приемам, от първи март.../шеговито/

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Заповядайте.

    ЛИЛИ БОЯНОВА:
    Разплащане може да стартира, само ако са предвидени средства. А тези средства, всъщност, все още, не са предвидени. И за тези резерви, за които говорите, господин Найденов, те, дори не са договаряни, за момента говоря. Ако се договорят и наистина съществуват такива резерви, няма нищо лошо да влезе в сила закона от първи януари. Но, реално, виждате, говорим за един Закон, който трябва да стартира, без да е осигурено финансирането!
    Благодаря.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви.
    Доктор Желев.

    д-р ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ:
    Аз съм склонен да приемем тезата, и тя, така, вярна е, защото, действително, ще трябва време да се направи и от страна на Министерството на здравеопазването - и съответния ред, и съответните преценки, и съответните разговори с ветераните, а, евентуално, да се изработи правилник и да вземем някаква компромисна дата - от първи март, защото ние колкото по-го отлагаме, то толкова по-няма смисъл да има от закона... биологично...
    /свободни разговори в залата за срока/
    От 30 март, хайде, да кажем...

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Завършихте ли, доктор Желев?
    Госпожо Георгиева, микрофона си оправете, да няма този шум...

    д-р ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА:
    Подкрепям идеята за първи април, примерно, независимо че смятам, че не можем да смятаме, че Законът ще бъде урочасан от тая дата. В такъв случай трябва да вземем да направим и закон против уроките, защото нали.../шеговит тон/. Въпросът е в това, нека се съобразим с това, с мисълта, че тези хора вече нямат много време за чакане. Самите те. И че, ако ние, наистина, искаме да направим един жест към тези хора, трябва да го направим час по-скоро. Да, аз също съм съгласна, че може би ще има, ако се приеме от първи януари, ще бъде много трудно да се влезе в график, но от първи април Министерството ще трябва да успее да се справи за три месеца! Не е кой знае какво!

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви.
    Заповядайте, от Министерството на здравеопазването.

    ЕМИЛИЯ ТАШЕВА:
    Ние считаме, че освен че трябва да се извършва и кореспонденция, и разни технологични процеси по финансите, на нас ни трябва ясна визия за средствата, за да разпишем адекватен списък и технологично време да го направим това. Така че, за нас е по-реално първото предложение - второто шестмесечие...

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    По-тихо, моля, залата... Не Ви разбрах, кое е по-реалното? ...Моля ви за тишина, колеги...

    ЕМИЛИЯ ТАШЕВА:
    На госпожа Ангелова предложението за нас е по-реално. Второто шестмесечие, т.е. от първи юли.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви.
    Други народни представители?
    ... /към въпрос от залата/ ...Но, това в крайна сметка е в следващия параграф, нали, параграф първи още не е гласуван, нали така?
    Заповядайте.

    ЕМИЛИЯ ТАШЕВА:
    Също исках да кажа допълнително, че схемата за реализиране на това законово право няма да е толкова лесна. Защото трябва да има и договор с изпълнители на медицинска помощ. Има такава практика, да речем, при родилките. Знаете, че ние плащаме, правим трансфер на Националната здравно-осигурителна каса за родилки, които са неосигурени. Но пък Касата ги плаща, защото тя има договор с лечебните заведения. И тъй като, аз предполагам, че ние в този списък ще разпишем и извънболничната дейност..., а схемата за плащане на извънболничната дейност е много сложна..., за мен ще имат право на изпълнение на такива дейности за тези хора всички извънболнични договорни партньори на Националната здравно-осигурителна каса. Това е доста трудна схема за реализиране. И може би на тях всички трябва да им се запише и в договорите за изпълнение и т.н. Би следвало да го обмислим добре този механизъм. По принцип, подкрепяме, добър е текстът, приемаме го, но схемата за реализация за нас е доста трудна.

    Освен средствата, които, разбира се, вие сте..., то не е наша работа да ги коментираме, те, да речем, ще бъдат гарантирани, но схемата за реализация на мен ми се вижда доста сложна, така, от позицията на моя опит експертен...

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви.
    Доктор Желев?

    д-р ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ:
    Действително има, не проблем, а просто, технология, в която, всичко е човешко, направо... Няма невъзможни неща. И ако се обединим около датата - второто шестмесечие, аз мисля, че ще има достатъчно време да се отработят всякакви схеми, още повече, те вече са функционирали между Министерството на финансите и Министерството на здравеопазването.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    Благодаря Ви, доктор Желев.
    Други народни представители?
    Няма.

    Тогава, подлагам на гласуване по параграф първи предложение на народните представители Ангел Найденов и Евгений Желев. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.
    И гласуваме параграф първи на вносителите, с приетото вече предложение. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.

    § 2.
    Сега отиваме на параграф втори. По параграф втори няма постъпили предложения. Гласуваме параграф втори, който е "За", моля да гласува:
    "За" - 13 гласа.
    "Въздържали се" - 1 глас.
    "Против" - няма.

    И сега отиваме вече на спорния текст. Предложение на народните представители Ангел Найденов и Евгений Желев. Главното, колеги, тук е записано, „Законът да влезе в сила от първия януари 2012 година.”
    Господин Желев, или господин Найденов, може би Вие да направите коментар?
    Комисията ли? Ние решаваме?
    т.е., Вашето предложение е да бъде така:
    т.1: създава се подразделение, с наименование "Заключителна разпоредба".
    т. 2. Създава се § 3.
    § 3. Законът влиза в сила от първи юли 2012 година.
    Колеги, изказвания?
    Госпожо Георгиева.

    д-р ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА:
    Не разбрах, сега. Те правят ли сега формално предложение датата да е първи юли или?

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
    В резултат на /разговори в залата/…дискусията в залата и ако се обединяваме около това предложение за влизане в сила от първи юли, то ще бъде оформено като становище на Комисията.

    Колеги гласуваме по принцип предложението на Ангел Найденов и Евгений Желев, който е "За", моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" – няма.
    "Против" - няма.

    Колеги гласуваме предложението за създаването на § 3, което е подкрепено от Комисията по принцип и в резултат на дискусията Комисията предлага следната редакция: Законът влиза в сила от първи юли, повтарям, от първи юли 2012 година. Който е съгласен, моля да гласува:
    "За" - 14 гласа.
    "Въздържали се" - няма.
    "Против" - няма.

    С това Законопроектът е приет.

    И благодаря на всички.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ
    Форма за търсене
    Ключова дума