КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
П Р О Т О К О Л
На 30-ти ноември две хиляди и единадесета година, сряда, от 15.00 часа, в зала № 456 в сградата на Народното събрание на площад "Княз Александър Първи" се проведе редовното заседание на Комисията по труда и социалната политика. То бе открито и ръководено от председателя на Комисията господин Драгомир Стойнев.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Колеги, вече имаме необходимия кворум и откривам днешното редовно заседание на Комисията по труда и социална политика...
Днешното заседание на Комисията ще се проведе при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане и гласуване на ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА КОДЕКСА НА ТРУДА, № 102 - 01 - 75, внесен от Министерски съвет на 11.ХІ.2011 г. - за второ гласуване.
2. Представяне, обсъждане и гласуване на ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА МИНИСТЕРСТВОТО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ, № 154 - 01 - 103, внесен от Йордан Иванов Бакалов на 09.ХІ.2011 година.
3. Представяне, обсъждане и гласуване на ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДЪРЖАВНИЯ СЛУЖИТЕЛ, № 102 - 01 - 78, внесен от Министерски съвет 21.ХІ.2011 година.
Ще го гласуваме, но преди това да чуем, има предложение... Заповядайте.
д-р СТАНКА ШАЙЛЕКОВА:
Уважаеми господин председател!
Уважаеми колеги!
Моето процедурно предложение е да отпадне от дневния ред точка трета - Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавния служител, внесен от Министерски съвет, тъй като водещата Комисия по този законопроект е Правната комисия, а в нейния дневен ред не фигурира обсъждане на този законопроект за тази седмица. Практиката е, след като водещата Комисия го разгледа, тогава да го гледаме ние, ние не сме водеща Комисия и аз моля това да се има предвид.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, доктор Шайлекова.
Наистина, колеги, преди да дойда насам, аз проверих дали фигурира... Но, това означава, че като гледам дневния ред на Народното събрание, може би до края на годината няма да успеем да го разгледаме и да мине този законопроект. Също така, не искам в никакъв случай да го гледа Правна комисия, а ние да нямаме становище по този законопроект. За да не стане само да мине през Правна комисия... А иначе, до края остават три работни седмици на Народното събрание... По никакъв начин няма да успеем... за да влезе в сила от първи януари този законопроект. Аз нямам нищо против и да не го гледаме, но все пак... Управляващите, те преценяват, кои са им най-важни законопроекти, но моето мнение е, че е хубаво да го гледаме...
Заповядайте.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
Благодаря, господин председател!
Току-що колежката Шайлекова направи процедурно предложение за отпадане на точка трета от дневния ред. Това процедурно предложение беше мотивирано, следва да го подложите на гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Това е най-малкият проблем, че ще го подложа на гласуване... Важното е, да си изясним работата в Комисията. Ако, наистина, волята на управляващите е този законопроект да не влезе от началото на годината, още по-добре, бих казал, защото той е толкова спорен законопроект, толкова много неща има по него, които трябва да бъдат изчистени, така че аз с радост ще подкрепя това предложение да не влиза в дневния ред, затова го подлагам на гласуване да отпадне точка трета...
Който е съгласен с предложението, моля да гласува:
"За" - 15 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - няма.
... Е, още по-добре е така... Дано и този законопроект да не влезе в сила от началото на годината,
Дневният ред приехме...
Има изключително много гости, има представители и на Министерството на труда и социалната политика, на НАП, виждате работодатели, социални партньори, на всички гости добре дошли, участници в днешното заседание ще бъдат:
- г-жа Диана Костадинова - заместник министър на труда и социалната политика;
- г-н Емил Мирославов - директор в Министерството на труда и социалната политика;
- г-жа Смела Нинева - началник отдел в Министерството на труда и социалната политика;
- г-жа Лариса Тодорова - държавен експерт в Министерството на труда и социалната политика;
- г-жа Весела Караиванова-Начева - подуправител на Националния осигурителен институт;
- г-жа Антоанета Ганчева - главен актюер в Националния осигурителен институт;
- г-н Йосиф Милошев - Националeн осигурителен институт;
- г-жа Снежана Малакова – Национален осигурителен институт;
- г-н Бойко Славчев - началник на политическия кабинет в МВР;
- г-н Николай Нанков - началник на отдел в Дирекция "Правно нормативна" в МВР;
- г-жа Лилия Улева - секретар на САР в Министерския съвет;
- г-жа Климентина Попова - съветник към САР в Министерския съвет;
- г-жа Катя Кашъмова - Националната агенция по приходите;
- г-жа Лиляна Кошарска - Националната агенция по приходите;
- г-жа Димитринка Митова - Националната агенция по приходите;
- г-жа Мадлена Фенерска - Националната агенция по приходите;
- г-н Драгомир Желязков - експерт в Министерски съвет;
- г-н Ангел Джалъзов - Комисия за финансов надзор (КФН);
- г-жа Ирена Борисова - КФН;
- г-.н Цветан Симеонов - председател на Българска търговско промишлена палата /(БТПП);
- г-жа Валентина Зартова - БТПП;
- г-н Васил Тодоров - БТПП;
- г-жа Наталия Събева - БСК;
- г-н Евгени Иванов - Конфедерация на работодателите и индустриалците в България (КРИБ);
- г-н Петър Кънев - КРИБ;
- г-н Чавдар Христов - КНСБ;
- г-н Тодор Томов - КНСБ;
- г-н Христо Христов - КНСБ;
- г-н Николай Недев - КНСБ;
- г-жа Силвия Васева - КНСБ;
- г-н Петър Бунев - КНСБ;
- г-жа Румяна Георгиева - КРИБ.
Пристъпваме към работа по дневния ред.
ПО ТОЧКА ПЪРВА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, за второ четене.
Тук виждам, че има и гости, които са дошли специално за този законопроект, могат да останат на заседанието на Комисията, добре са дошли,... довиждане на тези, които не ги интересува дневният ред...
Второ гласуване на Закона за изменение и допълнение на Кодекса на труда...
Гласуваме наименованието на Законопроекта.
Който е "За", моля да гласува:
"За" - 16 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - няма.
Колеги, тук има, в целия Законопроект ще видите предложения на работодателите, на синдикатите, които не са предложения по реда на чл. 73, ал. 1 от Правилника за организация и дейността на Народното събрание. Но, такъв е духът, в Комисията по труда и социалната политика, когато са за второ гласуване, в писмен вид изпратени, да влязат в доклада за второ гласуване. Всеки един народен представител може да ги припознае, и тогава да бъдат подложени на гласуване, ако обаче народен представител не ги припознае, няма да се подлагат на гласуване.
Първото предложение е на Конфедерацията на независимите синдикати. На всеки един ще дам думата, но максимум в една минута. Тъй като ние имаме, получили сме ги предложенията, има и становища на всеки, който е направил писмено своето предложение, максимум за една минута да го представи пред народните представители.
Заповядайте, госпожо Георгиева.
д-р ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА:
Процедурно предложение.
Господин председател!
Само ще Ви помоля, господин председателю, тъй като ние това изявление сме го чували от Вас и друг път - в рамките на една минута или на две-три, а после стават седемнайсет... Ще Ви помоля, ако обичате, да спазвате собствения си регламент и наистина, къмто едната или трите минути, според както сте ги определили, да прекъсвате говорещите.
Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Разбира се, госпожо Георгиева. Щом една минута ще бъде една минута... Но, в крайна сметка, тук е Комисията по труда и социална политика и мнението на работодателите и синдикатите е изключително важно, още повече, когато става въпрос за един толкова важен законопроект, така че, хубаво е да чуем какво мислят и работодателите, и синдикатите...
Не, няма да влизаме в диалог, разбрахме се.
Първото предложение на Конфедерацията на независимите синдикати. Някой желае ли да вземе отношение? Няма.
§ 1.
Параграф първи е по вносител. Колеги народни представители, имате думата. Няма желаещи. Подлагам на гласуване параграф първи по вносител. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 15 гласа.
"Въздържали се" - 1 глас.
"Против" - няма.
Параграф първи е приет.
§ 2.
Параграф втори. Предложение на народните представители Светлана Ангелова, Станка Шайлекова и Катя Колева.
Доктор Шайлекова, заповядайте.
д-р СТАНКА ШАЙЛЕКОВА:
Ние предлагаме в параграф 2, чл. 34, т. 2, думите "всеки отрасъл" да се заменят с "всяка икономическа дейност". Предложението е с цел прецизиране на текста.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, доктор Шайлекова.
Други народни представители?
От вносителите? Заповядайте. Няма.
Подлагам на гласуване предложение на народните представители Светлана Ангелова, Станка Шайлекова и Катя Колева. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 15 гласа.
"Въздържали се" - 1 глас.
"Против" - няма.
Предложението е прието.
Сега подлагам на гласуване параграф втори по вносител, с приетото вече предложение от народните представители. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 15 гласа.
"Въздържали се" - 1 глас.
"Против" - няма.
Предложението е прието.
§ 3.
Предложения на народните представители:
- Румен Петков;
- на народните представители Тодор Великов, Димитър Чукарски, Светлана Ангелова, Станка Шайлекова, Катя Колева;
- на народните представители Мартин Димитров, Кирчо Димитров, Цветан Костов;
- предложение на народния представител Светлана Ангелова.
Всички са по реда на внасяне в Комисията. Доста, три-четири, са в един и същи дух. Касае параграф трети, чл. 35-ти.
Взимам думата от името на първия вносител Румен Петков, ал. 1, т. 5 да отпадне, а това е, касаеща критериите за преброяване на работодателските организации, да не "извършват дейности, изрично възложени само на нея със закон или с нормативен акт". И в зала заявихме, че сме категорично "против", тъй като тук се визира конкретно една работодателска организация, и това е Българската търговско-промишлена палата. Смятаме, че не е редно с този текст директно да се отписва от национално представени организации една работодателска организация, ето го и нейният председател, добре дошъл.
Други народни представители?
Доктор Костов, заповядайте.
д-р ЦВЕТАН КОСТОВ:
Благодаря Ви.
Аз ще кажа само това, че доводите ни са същите. Въвеждането на по-стриктни критерии за представителност на работодателските организации стесняват социалния диалог, те са в ущърб на демократичната уредба, те възпрепятстват и правото на сдружаване. А конкретно за предложението, което съвпада с току-що прочетеното от Вас, господин председател, смятаме, че е недопустимо в законов акт, да се включва текст, който, определено, е насочен срещу отстраняването на определена организация. Затова предлагаме, точка пет, в чл. 35, ал. 1-ва да отпадне.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, доктор Костов.
Други народни представители?
Доктор Адемов, заповядайте.
д-р ХАСАН АДЕМОВ:
В този параграф, аз смятам, че предложението на Българската стопанска камара заслужава внимание. Да променя алинея втора и трета. По начинът, по който е направено това предложение, текстът, свързан с упълномощаването се прецизира, като се разграничават ясно възможните хипотези на упълномощаване. Искам сега да подложите на гласуване, ако трябва аз го припознавам това предложение, защото на първо място, отпада упълномощаването от работодател на браншова организация в случаите, когато работодателят членува само в една браншова организация; на следващо място - упълномощаването от работодател на браншовата организация се изисква когато работодателят членува в повече от една браншова организация. На трето място, регламентира се прякото упълномощаване от работодател на организация, кандидатстваща за национално представителна, в случаите, когато става въпрос за пряко членство.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, доктор Адемов.
Други народни представители?
Доктор Шайлекова.
д-р СТАНКА ШАЙЛЕКОВА:
Ние отново сме направили предложение, с цел прецизиране на текста. В ал. 1 на т.2, на член 35-ти.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Заповядайте, госпожо Ангелова.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
Аз искам да мотивирам направеното предложение в параграф трети, член 35, ал. 1, т. 2 - това допълнение, което правя към текста на вносителите. Целта е да се постигне по-адекватно представителство на работодателите.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
Други народни представители? Няма. Колеги, преди да тръгнем към гласуване, нека да чуем и предложенията на социалните партньори, тъй като тук има и на Съюза на стопанската инициатива, и на Стопанската камара, и на Българската търговско промишлена палата... Някой желае ли да вземе отношение?
Заповядайте, една минута имате. Представете се...
ИВЕЛИН ЖЕЛЯЗКОВ:
Благодаря Ви, от Съюза на индустриалния капитал в България съм. Само по чл. 35-ти, ал. 1, т. 2-ра, много е хубаво направеното предложение за допълване с алтернативна възможност, тъй като то преодолява едно несъвършенство на досегашната редакция, а именно това, че от 99 икономически дейности, девет не съществуват от тях, остават 90, от тези 90 има такива, които по дефиниция не могат съществуват, работодатели, т.е. би трябвало и те да се редуцират. И не на последно място съществуват такива, в които има абсолютно несъответствие в броя заети лица. 623 на ....
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
...Извинявайте, че Ви прекъсвам... /към залата/ Много ви моля за тишина, ако обичате!
ИВЕЛИН ЖЕЛЯЗКОВ:
... 623 заети лица в добив на нефт и газ, 103 хиляди, заети в производство на облекло. Сами разбирате, че това са с не еднаква тежест икономически дейности и не могат да бъдат такива. Затова, ние бяхме направили, разбира се, такова предложение, хубаво би било, в наредбата на Министерския съвет, да се прецизира колко точно са тези икономически дейности, в които е възможно и е адекватно да има работодателско представителство.
Благодаря за вниманието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви и аз.
Господин Симеонов, заповядайте.
ЦВЕТАН СИМЕОНОВ:
Благодаря Ви, господин председател!
Уважаеми народни представители!
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Извинявайте, че Ви прекъсвам. Искам само да кажа, че Вашето предложение бе припознато от доктор Адемов... Не, всъщност не, това беше на Стопанската камара, извинявайте...
ЦВЕТАН СИМЕОНОВ:
Да, благодаря. Благодаря на тези, всъщност, нашето искане беше да отпадне текста на чл. 35-ти, ал. 1-ва, точка 5-та, което не съответства, един дискриминационен текст, насочен към една-единствена организация, която иначе по всички критерии е призната за работодателска, която включително е призната като член на Международната организация на работодателите, която е последна инстанция, що се отнася до представителството на работодателските интереси на тая Земя. В тоя смисъл, сме изключително благодарни на разбирането, проведохме доста разговори, на всички депутати са разпратени нашите мотиви, нямам никакво намерение да ги преповтарям, разпратени са писмата на Международната организация на работодателите, на Европейските палати и на писмото на Международната търговска камара, в което се дава пример с Американската представителна организация на работодателите, която е също,... заслужила доверието, издава карнети, каквито и ние издаваме, които са споменати и в нашия закон, което ще бъде смешно - в Америка да може, в България да не може...
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви много, господин Симеонов.
От Министерството на труда и социалната политика? Господин Мирославов, заповядайте.
ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ:
Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми господин председател!
Уважаеми дами и господа народни представители!
Ние настояваме да се запази разпоредбата на чл. 35, ал. 1, т. 5-та. Съгласно чл. 5-ти от Кодекса на труда, работодателите имат право да се сдружават доброволно. Когато, обаче, на една работодателска организация, или на една организация, се възложи със закон да издават карнети или нещо друго, то в тези случаи членуването в тази организация не е доброволно, аз отивам, защото имам стопански интерес от това, а не защото искам да участвам в социалния диалог. И в този смисъл, спомнете си изказването на министър Младенов в пленарната зала при първото гласуване на законопроекта, той каза, че именно Българската търговско-промишлена палата не участва в колективното договаряне. Тя не участва в социалния диалог.
Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря и аз. ../към залата/ Не, не, няма да влизаме в...
Заповядайте, госпожата от Стопанската камара...
НАТАЛИЯ СЪБЕВА:
Благодаря Ви, господин председател!
Ние предлагаме прецизиране на текста, свързан с упълномощаването, като се разграничат отделните хипотези. Предлагаме да отпадне възможността и необходимостта от упълномощаване от работодател, тогава, когато членува само в една браншова организация. Защото членството предопределя и мисията на браншовата организация да го представлява. Имаме опасения, че, ако Законът, Уставът, решенията на Общите събрания, които предопределят членствените правоотношения, се подменят с една бележка, подписана от директори на предприятия, това ще отвори възможност за недобросъвестни практики с тази бележка. Става дума за тези хиляди пълномощни, в тези случаи, в които трябва да бъдат преброявани от, съответно, от държавната администрация, което е една огромна по обем работа и напълно излишна.
Предлагаме да се запази възможността, обаче, когато членува в повече от една браншова организация и чрез нея членува в национална, тогава да прави избор. Тогава има смисъл от този избор.
И още едно изречение. Да бъдат упълномощавани направо национално представителните организации пряко от работодателите тогава, когато и членството е пряко. Защото, в противен случай, ако членството е чрез браншова организация в съответната национална, не бива да бъде прескачано това браншово ниво на което, съответно, се провежда колективното трудово договаряне на това ниво, чрез тази браншова организация.
Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Разбрахме Ви. Да, благодаря Ви.
Госпожо Георгиева, заповядайте.
д-р ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА:
Дали правилно разбрах, от изказванията на заместник министър Мирославов, че... /смях и шум в залата/... о, извинявайте, наистина, ... но няма лошо, не сте заместник-министър, извинете ме. Исках само да разбера дали от това изказване става дума за атака срещу една конкретна браншова организация или за принципно решение?
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Георгиева.
Господин Мирославов, имате думата.
ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ:
Благодаря Ви, господин председател!
Уважаеми господин председател!
Уважаеми дами и господа народни представители!
За съжаление, не можем да подкрепим изказването на Българската стопанска камара. Нека да четем внимателно текста. В случаите, когато един работодател членува пряко или чрез браншова или отраслова организация в две или повече национални организации... Защо да четем по-нататък текста!? Касае се единствено и само когато членува в две. Никой не забранява да членува в две, в шест, в шестнайсет, но задължително, за социалния диалог, трябва да упълномощи една. Няма такъв вариант, когато членува в една, да дава пълномощно. Това, просто, не знам къде е четено! Другото е, когато една браншова членува в две или повече, дава пълномощно. Това е текст, който съществуваше и досега.
Благодаря .
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, господин Мирославов.
Заповядайте, от КРИБ, ето тук има свободно място, освободи се стол пред микрофона, заповядайте.
РУМЯНА ГЕОРГИЕВА:
От КРИБ, както знаете, ние сме дали нашето предложение, нищо ново по-различно няма да кажа от това, което е в Кодекса на труда. Според нас, предложените промени са в посока завишаване на критериите за представителност и целят едно създаване на една обективност и безпристрастни критерии. И относно проблемите в социалния диалог и дебатираните проблеми - ние сме ги изложили. Ние сме "за" и винаги сме изразявали тази позиция - за доброволно сдружаване и членство според интереси. Предложените критерии за изрично упълномощаване, според нас, целят доказване представителността на национално ниво. И в никакъв случай не ограничават правото за членство и сдружаване, каквото се предвижда. Има вече успешна практика с браншовите организации, които издават пълномощно. И смятаме, че разпростирането и върху индивидуалното членство, не ограничава правото, само създава ред и прецизност при установяване представителността на работодателските организации.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
Някой друг желае ли думата? Няма.
Колеги, прекъсвам разискванията и подлагам на гласуване едно по едно всички предложения. Сега, относно предложението на социалните партньори. Тишина, моля ви...!
Доктор Адемов, Вие припознахте на Българската стопанска камара. Други народни представители да припознаят предложения? Няма.
Тогава, подлагам на гласуване предложението на народния представител Румен Петков. Няма да го чета. Параграф трети, член 35-ти, алинея първа, точка пет да отпадне,... много ви моля, вдигнете си високо ръката, защото е много важно, съсредоточете се, касае Българска търговско промишлена палата. Предложението на Румен Петков, който е "За" точка пет да отпадне, моля да гласува:
"За" - 7 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - 8 гласа.
Предложението не се приема.
Гласуваме предложението на народните представители Тодор Великов и Димитър Чукарски, което е същото, както предходното. Който е "За" , моля да гласува:
"За" - 7 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - 8 гласа.
Предложението не се приема.
Гласуваме предложението на народните представители Светлана Ангелова, Станка Шайлекова и Катя Колева. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 12 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - няма.
Гласуваме предложението на народните представители Мартин Димитров, Кирчо Димитров и Цветан Костов. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 6 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - 9 гласа.
Предложението не се приема.
Гласуваме предложението на народния представител Светлана Ангелова. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 10 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - 4 гласа.
Предложението се приема.
Гласуваме предложението на Българската стопанска камара, което е припознато от доктор Хасан Адемов. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 4 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - 10 гласа.
Предложението не се приема.
Сега гласуваме параграф три по вносител, с приетите предложения на народните представители. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 10 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - 6 гласа.
Параграф три е приет.
Постъпило е предложение на КНСБ по член 36-ти от Кодекса на труда.Има ли представител на КНСБ, имате една минута, заповядайте... Ще Ви моля и двете да ги представите - и по член 36-ти и по член 46-ти и евентуално, ако народен представител ги ...
НИКОЛАЙ НЕДЕВ:
Казвам се Николай Недев - изпълнителен секретар на Конфедерацията. Ние сме внесли тези предложения със съответните мотиви. Аз бих призовал народните представители да ги подкрепят, мотивите са очевидни.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
Някой народен представител иска ли думата, да го припознава?
Няма, не мога да ги подложа на гласуване.
Предложение на народния представител Менда Стоянова. Заповядайте.
ЛИЛИ БОЯНОВА:
От името на вносителя искам да кажа за какво става дума. Става въпрос за създаване на едно допълнително правомощие на органите по приходите на Националната агенция за приходите да установяват някои нарушения по чл. 414, ал. 3 от Кодекса на труда, а именно: липса на писмен трудов договор, при съществуващо трудово правоотношение и неизпълнение на задължението за изпращане на уведомление до Националната агенция по приходите; при сключване, промяна или прекратяване на трудовия договор; и другото, другият момент е, когато работодателят не е предоставил на работника екземпляр от сключения трудов договор и уведомлението от Националната агенция по приходите или го е допуснал на работа, без да му е предоставил посочените екземпляри. Това е общо взето.Правомощията на Националната агенция по приходите се разширяват.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Да, благодаря Ви.
От... Госпожо Кашъмова, желаете ли да вземете отношение? Заповядайте.
КАТЯ КАШЪМОВА:
Благодаря.
Уважаеми дами и господа народни представители!
Националната агенция по приходите подкрепя и е съгласна с така направеното предложение от госпожа Менда Стоянова. Подкрепяме направените мотиви, дадените мотиви.
Аз искам само да кажа, че капацитетът, с който разполага Националната агенция за приходите, в частност оперативния контрол, може едновременно да извършва и тези правомощия, които са предложени към Агенцията.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Кашъмова.
От Министерството желаете ли да вземете отношение?
Заповядайте, госпожо Костадинова.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПО ТРУДА ДИЯНА КОСТАДИНОВА:
Благодаря.
Подкрепяме предложението.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
От народните представители, кой? Имате думата.
Сега, аз се запознах с предложението на госпожа Менда Стоянова. Но дефакто, колеги, ние тук, създаваме, едва ли не, нов контролен орган. Това не трябва ли да влезе като отделен законопроект? Ами така, се вкарва единствено ... бързаме, и на второ четене... Да ги огледаме, да се изказваме, да имаме отношение, да има възможност и за народните представители да направят също конкретни предложения по тях... Съгласувани ли са тези предложения с Тристранния съвет? Някой може ли да каже? Вие? От Министерството на финансите? Заповядайте.
КРАСИМИР СИВОВ:
От Министерство на финансите, за протокола.
Искаме да подкрепим предложението. Във връзка с това, че не се създава нов контролен орган, а просто, се предават по-детайлно разписани функции на сега действащите разпоредби, свързани с правомощията на Националната агенция по приходите в тази област... Засега, те, така или иначе, контролират този текст, но техните правомощия се простират само до там, за да предоставят справка и да констатират тези нарушения, да предоставят информация на Главна инспекция по труда, което, фактически, затруднява процесът, защото Главната инспекция по труда трябва отново да преповтори всички констатации, направени в Националната агенция за приходите и да предаде това административно-наказателно производство, което, фактически, към тоя момент е показало недобри резултати, с оглед на това, че и към този момент, Националната агенция за приходите имат над 17 хиляди проверки, извършени в тази област, които биха могли да завършват със съответните констатации.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви. Но да прекъсна... Моето мнение е, че този пакет от мерки трябваше да влезе като отделен законопроект, тъй като, за мен, лично, прекалено много се разширяват функциите на Националната агенция по приходите. Затова трябваше да има един дебат, който да мине на първо четене, на второ четене, народните представители да могат също да направят своите предложения... Съгласувани ли са в Тристранния съвет тези мерки? Какво е мнението на синдикатите, на работодателите по този въпрос, имате ли становище по това? Питам.
КРАСИМИР СИВОВ:
Искам да кажа отново, относно това, легитимацията на техните контролни функции. Те ги има и в Закона за инспектиране на труда. Имат си правомощия чрез Закона за Националната агенция по приходите, който препраща към трудовото законодателство и всички предвидени функции в друг закон, както и в Кодекса на труда. В тази връзка ние отново препотвърждаваме позицията на колегите на Националната агенция по приходите и на вносителя на предложението, че не се създава нов контролен орган.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
...Контролни функции, имах предвид...
Добре, разбрахме се.
Други народни представители? Няма.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Менда Стоянова. Който е "За", моля да гласува:
За" -11 гласа.
"Въздържали се" - 4 гласа.
"Против" - 2 гласа.
Предложението е прието.
§ 4 .
Параграф четвърти е по вносител.
Народните представители имат думата. Желаещи? Няма.
Подлагам на гласуване параграф четири. Който е съгласен, моля да гласува:
"За" - 13 гласа.
"Въздържали се" - 1 глас.
"Против" - 1 глас.
Параграф четири се приема.
§ 5.
Параграф пети е по вносител. От народните представители няма предложение. Има предложение от социалните партньори. Някой желае ли да вземе думата от социалните партньори? Не...
Някой от народните представители припознава ли предложението на социалните партньори? Не.
Подлагам на гласуване параграф пет. По вносител. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 11 гласа.
"Въздържали се" - 1 глас.
"Против" - 3 гласа.
Параграф пети е приет.
§ 6, § 7, § 8.
Параграф шести, параграф седми, параграф осми. Тези параграфи са по вносител. Народните представители имат думата.
Който е "За", параграф шести, седми и осми, моля да гласува:
"За" - 12 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - няма.
Предложението е прието.
По параграф осем?... Заповядайте.
УЛЯНА ТОДОРОВА:
Благодаря.
Уважаеми господин председател!
"Правна" дирекция на Парламента, за протокола.
Благодаря много, господин председател.
Уважаеми господин председател!
Предлагам, след параграф осем, да гласувате създаването на нов параграф с условна номерация осем "а". Неговото създаване се налага от фактът, че в предишния параграф осми става преномерация на досегашната точка три, която се става четири, а в член 130 "г", който не е предмет на Закона, има позоваване. Така че, единствено съдържанието на параграфа, който ще ви предложа, е една техническа корекция и привеждане на препратката да се актуализира. Съдържанието, чета господин председател, на новия параграф 8 "а":В член 130 "г", алинея втора, т. 4-та, думите: "точка две и три" се заменят с "точка две, три и четири". Дотук вече е съдържанието. Тъй като точка три е станала четири, единствено това предлагам.
Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
Получихме одобрението на Министерството на труда и социалната политика.
Колеги, предлагам да гласуваме създаването на параграф осем "а". Който е "За", моля да гласува:
"За" - 13 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - няма.
Предложението е прието.
§ 9 и § 10.
Параграфи девети и десети са по вносител. Колеги народни представители, имате думата. Желаещи? Няма. Гласуваме параграфи 9-ти и 10-ти по вносител. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 15 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - няма.
Предложението е прието.
§ 11.
Параграф единадесети е по вносител. Но имаме предложение от Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България. Някой желае ли думата? Няма. Някой да го припознава, народен представител... Няма. Гласуваме параграф единадесети по вносител. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 14 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - няма.
Заповядайте, госпожо Тодорова.
УЛЯНА ТОДОРОВА:
Благодаря, уважаеми господин председател!
Отново със същите аргументи Ви предлагам да приемете параграф 11 "а", в който да се актуализира препращане към член 325-ти, защото, както ще видите, в следващия параграф, той вече става с две алинеи. Затова съдържанието на параграфа, който предлагам е следното:
"§ 11 "а": В член 222, ал. 2, думите "член 325 т. 9 се заменят с чл. 325, ал. 1, т. 9". Техническа е корекцията.
Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря и аз.
От Министерството, приемате предложението...
Колеги, подлагам на гласуване създаването на параграф 11"а". Който е "За", моля да гласува:
"За" - 14 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - няма.
Предложението се приема.
§ 12 и § 13.
Тези параграфи - дванадесети и тринадесети са по вносители. Народните представители имат думата. Желаещи? Не виждам. Подлагам на гласуване § 12 и § 13. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 14 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - няма.
Предложението е прието.
§ 14.
Постъпило е предложение по параграф четиринадесети от народните представители Драгомир Стойнев, Емилия Масларова и Валентина Богданова. Предложение на Българската стопанска камара. И другите са на: Търговско промишлената палата, на Работодателите и индустриалците в България. Те са идентични, като нашето предложение. Колеги, тук, и в зала, заявихме, нашето категорично становище от Коалиция за България, че не приемаме така направеното предложение в частния сектор, за разлика от работодателския сектор, за разлика от държавната администрация, когато един човек има вече възрастта и стажа за пенсиониране, т.е. изпълнени са всички условия, да не може да бъде уволняван по този критерий, докато в държавната администрация това остава. Смятаме, че има неравнопоставеност. Това е единствената гледна точка. Ако говорим за всичките критерии за оставане по-дълго на работа - да, но, ако се прави за частния сектор, нормално е да бъде и за държавната администрация.
Тишина в залата, моля ви!...
Госпожо Богданова, заповядайте.
ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА:
По отношение нашето предложение за отпадане на точка десет в алинея първа на член 328, който касае професори, доценти и доктори на науките, както е записано тук. Да, това е текст, вие сте го променили, в Кодекса на труда, заради това, че вече старши научни сътрудници първа и втора степен няма, но мисля, че записът е изключително непрецизен, тъй като "професор" и "доцент", това е длъжност, тогава има сключен трудов договор, само че да ни кажете на какво основание ще пенсионираме на 65 години хората, които притежават научна степен "Доктор на науките"?! Това не е свързано с трудови правоотношения! /набляга/ Докторите, които са станали професори, няма ли да ги пенсионираме на някаква необходима възраст?! Просто, няма разлика между научна степен, образователна степен и заеманата длъжност! Така че, по-добре да не си играем с този текст .....на някой ще увреди! ...Не може да се пенсионира доктор на науките, това е... - той и на 90 години ще бъде доктор на науките...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Богданова.
Господин Мирославов, заповядайте.
ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ:
Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми господин председател!
Уважаеми дами и господа народни представители!
Тук въобще не става дума за пенсиониране нито на професори, нито на доценти, нито на доктори на науките. Бих могъл да дам пример. Ако един преподавател в Минно геоложкия институт е бил маркшайдер десет години, той може да се пенсионира и на 57 години, като работещ от първа категория труд. 65 г. не е възраст за пенсиониране, макар че многократно това се бърка... 65 години е възрастта, до която те могат да работят и съгласно параграф 11 от Закона за висшето образование могат да работят още две години, по решение на Академичния съвет.
Но, не знам, може би само доктор Адемов се сеща, през 2001-ва година, когато... , този текст е търпял много изменения, но през 2001-ва година, в зала, тогавашният министър Иван Нейков, каза че този текст няма абсолютно нищо общо с трудовото право, което е вярно. Той няма нищо общо и с осигурителното право. Това е текст, измислен от академическата мисъл, за защита от самата академична мисъл!
Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Госпожо Богданова, заповядайте.
ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА:
Господин Мирославов, Вие разбирате, че говорим за две различни понятия - "професор" и "доцент" са длъжности. Те, хората, които са такива, в рамките на своите трудови правоотношения са професори и доценти. Докторът на науката може да е и безработен. Т.е. там не е такъв в рамките на някакви трудови правоотношения, уреждани чрез Кодекса на труда. И в този смисъл твърдя, че текстът е изключително непрецизен, тъй като засяга две различни /набляга/ категории човеци.
ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ:
Ние сме се движили по досегашния текст на чл. 328, чието последно изменение беше от 2010 година. Да, значи работодателят може да уволни, да прекрати трудовият договор като отправи писмено предизвестие на работника и служителя в следните случаи: при навършване на 65-годишна възраст за професори, доценти и доктори на науките, досегашният текст, махаме едни "придобиване право на пенсия", остава само последното. Дали това е прецизно или не, това вече е вече съвсем отделен въпрос. Но, това е текст, който, аз ви казвам, не е свързан с трудовото право. И ние взимаме нещо, което е предложено още тогава от Министерството на образованието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, господин Мирославов.
Други народни представители?
Няма.
По предложението на Стопанската камара, Търговско промишлената палата - те съвпадат с предложението на народните представители от Коалиция за България, затова предлагам на гласуване предложението на народните представители Драгомир Стойнев, Емилия Масларова и Валентина Богданова. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 4 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - 8 гласа.
Предложението не се приема.
§ 14.
Параграф 14-ти по вносител. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 9 гласа.
"Въздържали се" - 2 гласа.
"Против" - 2 гласа.
Предложението се приема.
§ 15.
Параграф 15-ти е по вносител. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 14 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - няма.
Предложението се приема.
Тишина, моля ви, не знам защо днес не можем да се чуваме! Всеки си говори! Ако сте уморени, да прекратявам заседанието на Комисията?!Много ви моля, не се чува, някаква говорилня става!
Предложение на народния представител Менда Стоянова.
Заповядайте.
ЛИЛИ БОЯНОВА:
Благодаря.
Господин председател!
Само искам да поясня, че с това предложение от Националната агенция по приходите ще могат да съставят актове за установяване на административно нарушение и съответно, да се издават наказателни постановления. Това е...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
Министерството на труда и социалната политика?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИАНА КОСТАДИНОВА:
Подкрепяме предложението.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
От народните представители? Няма желаещи. Подлагам на гласуване предложението на народния представител Менда Стоянова. Който е "За, моля да гласува:
"За" - 13 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - 2 гласа.
Това е. Предложението се приема.
§ 16.
Параграф 16-ти е по вносител. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 14 гласа.
"Въздържали се" - 2 гласа.
"Против" - няма.
Предложението се приема.
§ 17.
Параграф 17-ти, предложение на народния представител Менда Стоянова... ще взимате ли отношение или?
ЛИЛИ БОЯНОВА:
Смятам, че е достатъчно ясно описано. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Да. Благодаря и аз.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Менда Стоянова. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 13 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - 2 гласа.
Предложението се приема.
...Искате да попитате вносителите? Заповядайте.
УЛЯНА ТОДОРОВА:
Прощавайте, искам да попитам предложението на госпожа Стоянова заместващ текст ли е на вносителя или е допълващ? Ще се инкорпорират двата. Просто, и Министерството да каже, но да чуем за вашата воля - предложението допълва текста на вносителя и текста става със съответното предложение или е заместващ текст?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИАНА КОСТАДИНОВА:
...Допълващ текст.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря и аз.
Подлагам на гласуване параграф 17-ти, по вносител, с прието вече предложение на народния представител Менда Стоянова. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 11 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - 2 гласа.
Предложението се приема.
Предложение на народния представител Менда Стоянова да се създадат параграфи 17 "а" и 17 "б". Който е "За", моля да гласува:
"За" - 12 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - 2 гласа.
Предложението се приема.
§ 18.
По параграф 18-ти е постъпило предложение на народния представител Михаил Миков параграф 18-ти да отпадне. Подлагам на гласуване предложението на народния представител Михаил Миков. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 2 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - 11 гласа.
Предложението не се приема.
Подлагам на гласуване параграф 18-ти по вносител. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 12 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" 3 гласа.
Предложението се приема.
§ 19.
По параграф 19-ти има две предложения:
- на народните представители Драгомир Стойнев, Емилия Масларова и Валентина Богданова - парагарф 19 да отпадне;
- и също предложение на Михаил Миков.
Колеги, това е, този параграф, за мен лично, като представител на Социалистическата партия, е скандален - да се глобява, работникът също да бъде глобяван, затова, че работи без трудов договор. Аз, лично, не мога да го приема. Не го казвам... не че искам да се заяждам, не че сме опозиция, но в моите представи, особено в тази тежка ситуация, не мога да си представя, че и работодателят, и работникът имат еднакви права. По-скоро, в тази ситуация, работодателят изнудва работника, особено както сме във време на доста висока безработица. И подлагам на гласуване този параграф да отпадне. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 5 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - 11 гласа.
Предложението не се приема.
Предложение на народния представител Михаил Миков ...
Много ви моля за тишина! Ако продължаваме така да не се изслушваме и да си говорим, да прекъсвам заседанието и това е! Гласуваме предложението на народния представител Михаил Миков - параграф 19-ти да отпадне. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 5 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - 11 гласа.
Предложението не се приема.
И сега гласуваме параграф 19-ти по вносител. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 11 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - 4 гласа.
Предложението се приема.
§ 20.
Параграф 20-ти е по вносител. От народните представители някой желае ли думата? Никой не желае... Подлагам на гласуване параграф 20-ти по вносител. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 11 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - 2 гласа.
Предложението се приема.
Постъпило е предложение на народния представител Менда Стоянова да се създадат параграфи 20 "а" и 20 "б". Подлагам го на гласуване. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 11 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - 2 гласа.
Предложението се приема.
§ 21.
Параграф 21-ви по вносител. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 11 гласа.
"Въздържали се" - 2 гласа.
"Против" - 1 глас.
Предложението се приема.
Предложение на народния представител Менда Стоянова да се създадат параграфи 21 "а" и 21 "б". Който е "За", моля да гласува:
"За" - 11 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - 4 гласа.
Предложението се приема.
§ 22.
Параграф 22 е по вносител. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 11 гласа.
"Въздържали се" - 3 гласа.
"Против" - няма.
Предложението се приема.
Гласуване наименованието на подразделението Допълнителна разпоредба.
Който е "За", моля да гласува:
"За" - 14 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - няма.
Предложението се приема.
§ 23.
По този параграф 23-ти има предложение на народните представители Светлана Ангелова, Станка Шайлекова и Катя Колева. Доктор Шайлекова, заповядайте.
д-р СТАНКА ШАЙЛЕКОВА:
Нашето предложение е с цел прецизиране на текста.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, доктор Шайлекова.
Други народни представители? Няма.
Подлагам на гласуване предложението на народните представители Светлана Ангелова, Станка Шайлекова и Катя Колева. Който е "За" моля да гласува:
"За" - 14 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - няма.
Предложението се приема.
И сега параграф 23-ти с гласуваното, вече приетото от нас, но то става изцяло, ... става 23...Не го подлагам на гласуване...
Сега гласуваме наименованието на подразделение Преходни и Заключителни разпоредби.
Който е "За", моля да гласува:
"За" - 13 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - няма.
Предложението се приема.
§ 24, § 25, § 26, § 27.
Параграфи 24-ти, 25-ти, 26-ти и 27-ми са по вносител. Колеги народни представители, имате думата.
Няма желаещи... Подлагам на гласуване ан блок параграф 24-ти, параграф 25-ти, параграф 26-ти и параграф 27-ми, които са по вносител. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 15 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - няма.
Текстовете на тези параграфи се приемат.
§ 28
Параграф 28-ми... на страница 33-та, предложение на народния представител Михаил Миков и предложение на народния представител Геновева Алексиева. И Вие ли?
Госпожо Ангелова, заповядайте.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
Аз също имам предложение по параграф 28-ми. А именно: в член, значи да се добавят нови точка четири и точка пет. В параграф 28-ми. Две предложения. Член 72 "а", алинея 2: думите "Националната агенция за приходите" да се заменят с Агенцията по заетостта. И думите "по реда на чл. 62, ал. 3 от Кодекса на труда" се заменят с: "В седемдневен срок".
Второто предложение е за нова точка пет: " В член 74 "в" се създава алинея 6-та.
"Ал.6-та: Правата по алинея две, точка три, извинявайте, правата по алинея две, точка две, три, пет, шест и седем се ползват и от чужденците, получили разрешение за продължително пребиваване като научни работници по чл. 24 "б" от Закона за чужденците в Република България." Мотивите за тези предложения: Съгласно член 4, ал. 1, т. "в" от тази Директива, държавите-членки задължават работодателите да уведомяват компетентните органи, определени от държавите-членки за началото на наемането на работа на граждани на трета държава в срок, определен от всяка държава-членка.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
...Моля, много ви моля, не се чува нищо! Тишина, ако обичате...Продължете, госпожо Ангелова.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
При транспониране на Директивата в националното ни законодателство е пренебрегнат фактът, че Националната агенция за приходите не е компетентен орган, по смисъла на Директива 2009/52 ЕО. Агенцията не е компетентна да осъществява контрол върху наемането на работа на незаконно пребиваващи граждани на трети държави. Противодействие на незаконната миграция, чрез засилване на мерките срещу наемане на работа на незаконно пребиваващи граждани на трети държави, е извън функциите и правомощията на Националната агенция по приходите.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
От Министерството на труда и социалната политика? Съгласни ли сте?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ДИАНА КОСТАДИНОВА:
Подкрепяме предложението.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
Колеги, нека да ги гласуваме по ... Има и предложение на народния представител Геновева Алексиева, извинете.
Госпожо Алексиева...
доц. ГЕНОВЕВА АЛЕКСИЕВА:
Уважаеми господин председател!
Уважаеми дами и господа народни представители!
Гости!
Предлагам да се въведе нова точка 11-та, а съществуващата точка единадесета, към параграф 28-ми, да стане точка 12-та, за да... приложенията да са накрая на този параграф. И предлагам тази нова точка единадесет, с такава цел, да се уеднаквят сроковете, предвидени и в Закона за насърчаване на заетостта, и в Кодекса за социално осигуряване, Държавния бюджет. Това са ми съображенията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, доцент Алексиева.
Народните представители, имате думата. Добре... Тогава подлагам на гласуване...
Започваме с предложението на народния представител Михаил Миков. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 3 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - 11 гласа.
Предложение на народния представител Геновева Алексиева. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 11 гласа.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - 2 гласа.
Предложението се приема.
Предложение на народния представител Светлана Ангелова. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 11 гласа.
"Въздържали се" - 1 глас.
"Против" - 1 глас.
Предложението се приема.
И сега гласуваме параграф 28-ми по вносител, с приетите предложения на народните представители. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 11 гласа.
"Въздържали се" - 2 гласа.
"Против" - няма.
Предложението се приема.
§ 29.
Параграф 29-ти е по вносител, като тук ще настъпи съответно преномериране в зависимост от приетите вече предложения. Който е "За", моля да гласува....
"За" - 12 гласа.
"Въздържали се" - 2 гласа.
"Против" - няма.
С това Законопроектът е гласуван на второ четене в Комисията по труда и социалната политика.
ПО ТОЧКА ВТОРА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Преминаваме, колеги, към точка втора от днешния дневен ред... А именно: Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за Министерство на вътрешните работи, № 154 - 01 - 103, внесен от Йордан Бакалов.
Доктор Костов, Вие ли ще го представите?
Заповядайте.
д-р ЦВЕТАН КОСТОВ:
Ще бъда кратък, само няколко думи ще кажа.
С внесения законопроект за изменение и допълнение на Закона за Министерството на вътрешните работи, вносителят господин Йордан Бакалов, предлага да отпадне точка...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
...Малко по-високо, извинявайте, ...не се чува!
д-р ЦВЕТАН КОСТОВ:
Далеч е да... Да отпадне точка 13-та, ал. 1-ва от член 245 на Закона за МВР. Тъй като точки едно и две, които също включват различни възможности за прекратяване на служебно правоотношение на служителите има обективен критерий, пределна възраст в точка първа, навършване на възраст и наличен осигурен стаж за пенсия по точка втора, в точка 13-та всичко е оставено на субективната преценка на органа по назначаване и позволява пенсиониране в твърде ранна възраст, при това против... в някои случаи против волята на служителя. Създават се предпоставки за неравноправно третиране. А и не изглежда много логична тази норма и в светлината на обсъжданите бюджетни икономии и тенденцията за повишаване на осигурителния стаж на служителите, не на последно място, може би, се прахосва и натрупан професионален опит.С тези мотиви господин Бакалов внася този в проект изменения в Закона за МВР.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, доктор Костов.
От Министерството на вътрешните работи?
Моля да се представите за протокола... Заповядайте.
БОЙКО СЛАВЧЕВ:
Уважаеми господин председател!
Уважаеми дами и господа народни представители!
Казвам се Бойко Славчев, началник съм на кабинета на министъра на вътрешните работи.
По предложението на господин Бакалов ние имаме изготвено официално становище до господин Анастасов, преди една седмица сме го изпратили тук, в Народното събрание, не знам дали го имате размножено на разположение пред вас...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Имаме го, да , имаме го...
БОЙКО СЛАВЧЕВ:
Ние не сме съгласни... с това предложение и аз ще се опитам да го обоснова накратко.
Член 245-ти от Закона за МВР дава всички хипотези, те са петнайсет на брой, при които се прекратяват правоотношенията с държавните служители. Служебните правоотношения с държавните служители от МВР, те са петнайсет. И аз, съвсем накратко, ще дам основните от тях. Това е: пределна възраст 60 години за Министерството; при придобиване право за пенсия за осигурителен стаж и възраст; по здравословни причини; по собствено желание; при съкращаване на длъжността; при обективна невъзможност да изпълнява задълженията си; поради различни хипотези, които изчерпателно са изброени; при дисциплинарни наказания и уволнение; при преминаване на изборна длъжност; в периода на срока на изпитване, поради несправяне със служебните задължения; при смърт на държавния служител и идваме на точка 13-та, която е обект на предложението... Аз ще я цитирам точно: При придобиване право на пенсия при условията на чл. 69-ти от Кодекса за социално осигуряване, по искане на служителя или по инициатива на органа по назначаване. Тази точка 13-та, пряко кореспондира с член 69-ти от Кодекса за социално осигуряване. И ако тя отпадне, този текст от Кодекса за социално осигуряване е неприложим, той не може да бъде превърнат в друга хипотеза, освен по реда на тази точка 13-та от член 245 на Закона за МВР.
Има две хипотези по тази точка: едната е освобождаване по инициатива на служителя, другата е по инициатива на органа на назначаване. Когато, представете си, един държавен служител, полицай, пожарникар, един служител, който гаси пожари или участва в патрулната своя дейност, който е започвал своята трудова дейност на 20, 25 години своят трудов път в Министерството на вътрешните работи, когато навърши 25 години или 27 години работа в МВР, той ще бъде над 50 години, представете си един такъв служител, дали ще бъде физически и психически здрав да изпълнява своите задължения. И искам да ви кажа, че 95 % от освободените по тази точка, е по собствено желание на служителя, когато той сам е преценил, че няма възможност повече да изпълнява тези свои функции и служебни задължения.
Само около 5 % от служителите са освободени по инициатива на органа на назначаване, респективно от министъра на вътрешните работи. И аз смятам, не аз, ами нашето становище, изразява, че това пряко кореспондира със задълженията на министъра, които са разписани в чл. 21-ви от Закона за МВР, а именно основното задължение на министъра е да провежда държавната политика за защита на правата и свободите на гражданите, националната сигурност, общественият ред и защита при бедствия. При изпълнението на тези свои основни задължения, министърът осъществява различни функции, като една от основните функции е да ръководи управлението на човешките ресурси. И нормата на този текст в една или друга степен ще блокира и ще наруши тези негови задължения да ръководи човешките ресурси в Министерството.
Друг наш довод е, че този текст има аналогични текстове в Закона за държавния служител. Обръщам внимание на чл. 106-ти, ал. 1-ва, точка пета, от Закона за държавния служител, където е записано, че органът по назначаването може да прекрати служебното правоотношение с едномесечно предизвестие, точка пет, при придобито право на пенсия за осигурителен стаж и възраст.
Също така, има аналогичен текст в Кодекса на труда, където е записано, че като отправи писмено предизвестие до работника или служителя при придобиване право на пенсия за осигурителен стаж и възраст. Аналогични текстове има и в Закона за данъците, ще ви цитирам текста: "член 110-ти, ал. 1-ва, т. 2-ра, в Закона за съдебната власт, който касае следователите и младши следователите, член 393-ти, ал. 2-ра, Законът за изпълнение на наказанията - чл. 19-ти, ал. 3-та". Изнасяйки всичко това пред вас, ние предлагаме, предложението на господин Бакалов да не бъде прието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, господин Славчев.
Господин Мирославов, Вие ще вземете ли отношение, тъй като има становище ...
ЕМИЛ МИРОСЛАВОВ:
Благодаря Ви.
Уважаеми господин председател!
Уважаеми дами и господа народни представители!
Ние сме дали писменото си становище до господин Анастасов, но ще кажа най-общото. Двете основания за уволнение - едното поради придобиване на право на пенсия за осигурителен стаж и възраст, и придобиване право на пенсия по чл. 69-ти, са две различни основания, които налагат съществуването едновременно и на тях, и на двете тези основания. Първо, тази пенсия, която придобиват служителите от МВР, по чл. 69-ти не е пенсия за осигурителен стаж и възраст. При нея има стаж, безспорно, но няма възраст. И затова е чл. 69-ти, за да определи специфичните условия, при които те могат да се пенсионират. Другото, обаче, което е точка втора от цитирания текст, е пенсия за осигурителен стаж и възраст. И, ако не се лъжа, преди време имаше решение на ВАС, в което се оспорваха някои от уволненията в МВР и това наложи да бъдат направени тези, съответните промени. За нас, оставането на този текст 69-ти, придобиването на право на пенсия по чл. 69-ти е необходимо.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря и аз, господин Мирославов.
Колеги народни представители, имате думата.
Заповядайте, госпожо Ангелова.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
Ние, от парламентарната група на ГЕРБ, няма да приемем това предложение. Защото, ако приемем това предложение, а именно отмяна на член 245-ти, алинея едно, точка тринайсет, от Закона за МВР, ще се премахне изцяло възможността за упражняване на правата на държавните служители в МВР, които права им дава разпоредбата на чл. 69-ти от Кодекса за социално осигуряване.
Също така, чрез отмяна на този член, ще се лишат държавните служители в МВР от законоопределените права, което е в разрез с основните принципи на правото.
Така че, няма как да подкрепим този текст.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
Други народни представители?
Няма. Тогава, подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за Министерство на вътрешните работи, № 154 - 01 - 103, внесен от Йордан Бакалов на 9.ХІ.2011 година. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 1 глас.
"Въздържали се" - 4 гласа.
"Против" - 11 гласа.
Законопроектът не е приет.
Поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието.
Благодаря ви...
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ