КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
П Р О Т О К О Л
На 1-ви февруари две хиляди и дванадесета година, сряда, от 15.00 часа, в зала № 456 в сградата на Народното събрание на площад "Княз Александър Първи" се проведе редовното заседание на Комисията по труда и социалната политика. То бе открито и ръководено от председателя на Комисията господин Драгомир Стойнев.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Дами и господа, имаме необходимия кворум и откривам редовното заседание на Комисията по труда и социалната политика. Гласуваме дневния ред:
ДНЕВЕН РЕД:
1. Представяне, обсъждане и гласуване на ГОДИШНА ПРОГРАМА ЗА УЧАСТИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ В ПРОЦЕСА НА ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ 2012 г., № 202 - 03 - 2, внесен от Министерския съвет на 13.01.2012 г.
2. Представяне, обсъждане и гласуване на ОТЧЕТ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 2010 год. и ГОДИШНИЯ ДОКЛАД И ОТЧЕТ ЗА ДЕЙНОСТТА НА ДЪРЖАВНИЯ ФОНД ЗА ГАРАНТИРАНЕ НА УСТОЙЧИВОСТ НА ДЪРВЖАВНАТА ПЕНСИОННА СИСТЕМА ЗА 2010 г., № 102 - 00 - 42, внесен от Министерския съвет на 04.07.2011 г.
3. Представяне, обсъждане и гласуване на ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА, № 202 - 01 - 3, внесен от Министерския съвет на 18.01.2012 година.
Който е съгласен с така прочетения дневен ред, моля да гласува:
"За" - 15 гласа.
"Против" - няма.
"Въздържали се" - няма.
Дневният ред е приет.
Гости и участници в днешното заседание ще бъдат:
- г-н Камен Кичев - заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията;
- г-жа Ася Чолашка - директор на дирекция "Европейски въпроси и международно сътрудничество" в Министерството на труда и социалната политика;
- г-жа Наталия Нинова - директор на дирекция "Финанси" в Министерството на труда и социалната политика;
- г-жа Костадинка Пергелова - и.д. "директор" на дирекция "Политика за хората с увреждания, равни възможности и социални помощи" в Министерството на труда и социалната политика;
- г-жа Светла Костова - директор на дирекция в Министерството на финансите;
- г-н Владимир Петров - директор на дирекция в Министерството на финансите;
- г-жа Стефка Лиманска - началник отдел дирекция "Политика на пазара на труда" в Министерството на труда и социалната политика;
- г-жа Красимира Стоянова - началник отдел "Правен" в Министерството на транспорта;
- г-н Любомир Малчев - началник отдел в Министерството на финансите.
ПО ТОЧКА ПЪРВА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
...Колеги, по точка първа, относно Представяне, обсъждане и гласуване на Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз 2012 година.
Уважаеми дами и господа народни представители!
Както знаете, ние няма да одобряваме Годишната програма, тя се одобрява от Министерския съвет, а съгласно Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, Годишната работна програма съдържа списък от проекти за актове и инициативи на Европейския съюз, по които Народното събрание осъществява наблюдение и контрол. Т.е., в края ние ще гласуваме решение по кои актове на Европейския съюз ще желаем да имаме наблюдение или контрол, като Комисията по европейски въпроси и контрол на европейските фондове ще обобщи предложенията на всички комисии, които впоследствие ще обсъдим и приемем в пленарна зала. От страна на Министерството на труда и социалната политика госпожа Ася Чолашка, заповядайте, имате думата.
АСЯ ЧОЛАШКА:
Благодаря, господин председател.
Уважаеми дами и господа народни представители!
На 13 януари т.г., с решение № 25, Министерският съвет одобри и прие Годишната програма за участие на България в процеса на вземане на решения в рамките на Европейския съюз. Министерството на труда и социалната политика предвижда, съобразно своите компетенции, мерки в няколко области:
Първата област е трудова мобилност. По отношение на трудовата мобилност България ще продължи да работи по премахване на преходните периоди за достъп на български работници до пазарите на труда на държави-членки на Европейския съюз. Както знаете, преходните периоди, в общия размер, са в седем години. Считано от първи януари тази година стартира последният тригодишен етап, за продължаване на ограниченията за достъп до пазара на труда на граждани на България и на Румъния. Към момента, спрямо България, девет страни запазиха разрешителните си режими. Считано от първи януари, Италия освободи пазара си на труда и ние, в момента, имаме равен достъп до пазара на труда на Италия, както всички граждани на държавите-членки. Останалите държави, които не освободиха пазара на труда, са: Австрия, Белгия, Германия, Ирландия, Люксембург, Малта, Холандия, Великобритания, Франция.
Също, бих искала да кажа, че Германия значително либерализира, независимо че не освободи пазара си на труд, в определени сектори Германия либерализира достъпа си по отношение на български работници.
Това е едната основна насоченост на нашата работа, по премахване на преходните периоди за достъп на български работници. Ще продължи работата по реформиране на мрежата европейски служби по заетостта. Като се дискутира възможността финансирането на тези дейности да премине към Европейския социален фонд. Имаме готовност да участваме в обсъжданията на ниво Европейски съюз, по отношение на законодателните инициативи, свързани с командироване на работници и координация на асистент за социална сигурност и допълнителни пенсионни права.
По отношение на миграцията. Миграцията е в пакет правосъдие и вътрешни работи. Ще продължи работата по две от останалите досиета по законна заетост, законна миграция, това са трудова заетост на граждани от трети държави, чрез вътрешно-корпоративен трансфер и сезонна заетост. С приключването на работата по тези досиета ще се приеме този пакет директиви в областта на легалната миграция.
Подкрепяме, като следваща стъпка, разработването на един Имиграционен кодекс, който, вероятно, ще обхване, освен този пакет от директиви за легална миграция и директивите за връщане, убежище, това е в процес на дискусия.
В областта на интеграцията на гражданите на трети държави ще продължим участието си в инициативи на Европейския съюз. Едната е много важна - да обвържем интеграцията с потребностите от работна сила на пазара на труда в България. Подкрепяме инициативата за осъвременяване на глобалния подход към миграцията, където се обсъждат възможности за разширяване на обхвата и включване на въпроси по мобилността.
Едно интересно направление, с активно участие на България, това е сътрудничеството по линия на партньорството за мобилност. Към момента Европейският съюз е сключил споразумения с Молдова, Грузия и Армения, обсъжда се източно направление, към което България проявява интерес към Украйна, сътрудничеството... Ние оказваме участие и помощ на тези страни, по отношение на стратегическо планиране, управление на миграцията, режим на работа и ще продължим да съдействаме за задълбочаване на това сътрудничество.
В областта на заетостта. В областта на заетостта ще продължим своята работа, чрез предприемането на мерки, за постигане на целите на Европа 20/20, чрез Националния план за действие по заетостта за 2012 година. Визията на този план е, осигуряване на качествена заетост. С акцент върху неравнопоставените групи на пазара на труда.
Вторият семестър, по линия на Европейския съюз, се очаква да започне след публикуването на годишния преглед на растежа за 2012-та година, който включва и съвместен доклад по заетостта. Въз основа на анализа, очертаването на предизвикателствата и препоръките към България, България ще предприеме мерки, които ще включи в Националната програма за реформи. На 30-и този месец наш представител участва в консултации с Европейската комисия. Становището на Европейската комисия е, че предлаганите активни мерки на пазара на труда са много добър инструмент, да обърнем внимание на по-доброто използване на възможностите на Европейския социален фонд, при неговата реализация и на мерките, по отношение на продължителната безработица и на младежката безработица.
Както знаете, проблемът с младежката безработица е проблем, който засяга всички държави-членки, в това число и нашата страна, и спрямо която група ние имаме специални програми и мерки в Националния план по заетостта.
В края на юни се предвижда приемането на нов документ на пакет по заетостта, с три, вътре включени елемента; съобщение на Комисията към възстановяване, съчетано със заетост; специфичен пакет за гъвкавост и сигурност и реформиране на мрежата EURES, както казах, това е мрежата европейски служби за заетост за активизиране на възможностите за публично и частно партньорства.
По отношение на трудовото право очакваме да се разглежда Директива 2003/88. Това са някои аспекти на работното време. Тази директива вече повече от пет-шест години се разглежда по инициатива на различни председателства. През последните, 2009-та година, в Европейската комисия отново стартира разглеждане на директивата за работното време, свързано с необходимостта от отразяване на новите икономически реалности в държавите-членки. В момента се провеждат консултации между социалните партньори. Ако те не достигнат до споразумение през месец септември т.г., тогава Комисията ще направи предложения за законодателно изменение. Другата възможност е, в случай, че партньорите на европейско ниво - синдикати и работодатели, достигнат до споразумение, то ще обхване тази проблематика и ще послужи, след това, като основа за промяна на директивата. За България. България единствено, в случай, че се приеме подобна директива, говорим в по-дългосрочен план, и вероятно, ще излезем извън 2012-та година, ще се отнася до необходимостта от уреждане на времето за дежурства на активната и неактивна част, вероятно, с промяна на съответната подзаконова нормативна уредба.
Друго законодателно предложение, това е относно работниците на морски и плавателни съдове, това е намерението на Европейската комисия да включи в обхвата на директивите по трудово право и тази категория работници, с цел осигуряване на адекватна защита на техните права.
В областта на равенство на жените и мъжете и антидискриминацията подкрепяме усилията за постигане на компромисно предложение, по отношение проекта на директива за насърчаване подобряването на безопасността и здравето по време на работа на бременни работнички и на работнички-родилки или кърмачки. Това, което беше, целта на промяната на тази директива е да се създаде по-голяма защита на работничките от тази група, като предложението беше да се увеличи отпускът по майчинство от 14 на 18 седмици и те да получават възнаграждение, в рамките на сто процента от последното месечно възнаграждение, което са получавали. Изключителен спор, сред държавите-членки. И в двата елемента - и по отношение на продължителността на отпуска, и по отношение размерът на възнаграждението. В повечето държави за тях са неприемливи тези предложения.
В резултат, след съгласуване с Европейския парламент, той, от своя страна, пък, предложи да се увеличи отпускът на майчинство на 20 седмици, поради което не се стигна до споразумение по проекта по тази директива. За България размерът на отпуска, както знаете, значително превишава посочените седмици. Трудност, която ще настъпи за България, е по отношение на възнаграждението, тъй като знаете, че при нас то се изчислява на 90 процента от средно месечното възнаграждение на средно осигурителния доход за последните 24 месеца, съгласно последните изменения.
Господин председател!
Дами и господа!
Това са най-основните направления на работа, в които България ще се включи в областта на труда и социалната политика.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Чолашка.
Дами и господа народни представители!
Имате думата.
Желаещи?
Госпожо Масларова, заповядайте.
ГОСПОЖА ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА:
Благодаря.
Аз мисля, че няма какво, ... ние, при всички случаи, ще изразим едно положително становище, имайки предвид усилията, които се полагат за взимане на решения, които са свързани с тази Годишна програма на участие на нашата страна в решаването на тези въпроси.
Разбира се, трябва да кажа, че, що се касае до първата част, която изложи госпожа Чолашка, трудовата мобилност и разбира се, усилията на България да паднат ограниченията за страната ни, явно, всички разбираме, че то не зависи само от нашата страна, само от нашето желание... Това е решение на всяка една страна-членка на Европейския съюз, особено след като й се дават възможности до 2014 година, това е последният срок, да ... Така че, в период на криза, всеки ще се предпазва, малко или много, от такова движение на работна сила, при положение, че виждате, колко бързо и динамично се изменят показателите в областта на заетостта, и на безработицата.
Аз, обаче, искам да поставя въпросът, който е много важен, и на който, ми се струва, че, все пак, трябва специално Социалната комисия да бъде много сериозно ангажирана, която е свързана с качествената заетост и особено заетостта на неравнопоставените групи. Значи, тези неравнопоставени групи, не са само хората в пред пенсионна възраст. Съвсем правилно Европейският съюз обръща много сериозно внимание на младежката безработица. И, за съжаление, искам да споделя тревогата си, смятам, че всички ние го разбираме, защото младежката безработица води до едни много сериозни последствия в един по-дълъг период от време. Това значи, че младото семейство или младите хора, изпадат в една ситуация на по-сериозно накърняване на стандарта на живот, в демобилизация, в, ако щете, в така, едно отчаяние, което, пък, води до нарушаване на демографските характеристики и възпроизводството на нацията... И ми се струва, че Националният план за действия по заетостта за 2012 г., в никакъв случай не отговаря на тази амбиция на Европейския съюз. Нека да бъдем честни и да кажем, че с пъти, не с проценти, се намаляват ресурсите, които са насочени по Националния план за действие по заетостта в тази насока за младежката безработица.
Друг е въпросът, че има програми, които са по линия на ... европейските програми. Тук няма нищо лошо, и би било добре, ако ние успеем да използваме тези ресурси. Но имайки предвид и процента на усвоените, не говоря на договорените, значи, нека да говорим вече за усвоени средства, тъй като 2013-та година дойде... То, няма за кога. Става въпрос за усвоените. т.е., трябва да се насочат максимално усилия за час по-скоро усвояване на повече средства към програмите за т.нар. "неравнопоставени групи" и разбира се, младежката безработица. Крайно време е, говорейки за неравнопоставени групи, да не си завираме главата като щрауса в пясъка, и да не коментираме за това, което се случва с част от етническите групи, особено от ромския етнос. Значи, там, проблемите вървят много сериозно. Това е въпрос на образование, оттам липса на квалификация, оттам липса на работа, оттам липса на пари, оттам - престъпност... И всичко това става една затворена система. Така че, моето пожелание е, работейки, Министерството на труда и социалната политика приемайки, присъединявайки се, това да бъде и реализирано, и подплатено с конкретни действия, още повече, че аз много внимателно прочетох доклада, който беше внесен от премиера, във връзка с полското председателство, и сега датското председателство, и много внимателно видях какви ангажименти поема нашата страна. За съжаление, обаче, тези ангажименти, на този етап, не ги виждам, лично аз, може би не съм гледала достатъчно добре... не ги виждам като реализация в съответните ресурси, които се осигуряват за постигане на част от целите... Но, така или иначе, това е една ... един материал, който, аз мисля, че ние трябва да го приветстваме и да направим така, да съдействаме, час по-скоро да бъдат реализирани тези, предвидени от него мерки и усилия.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Масларова.
Доктор Адемов, заповядайте...
д-р ХАСАН АДЕМОВ:
Колеги!
Уважаеми гости!
Госпожо Чолашка, аз, по-скоро, искам да задам няколко въпроса, защото ние ще подкрепим проекта за решение, но тук ми прави впечатление идеята за преразглеждане на директиви на Европейския парламент и на Съвета от 3 юни 2009 г. - 2003/41 на Европейската общност. Относно дейности и надзор в институции за професионално пенсионно осигуряване. Тук сте записали, че целта е да се изравнят изискванията за пенсионните дружества и за застрахователите. Което ще се постигне чрез изграждането на устойчива система от правила за платежоспособност. Сега, приликата между осигуряването и застраховането е, че няма никаква прилика. Независимо от дългогодишните спорове, че става въпрос за грешен превод, за терминологично разминаване и т.н., осигуряването е система, която на базата на осигурителни вноски, при настъпване на осигурителното събитие, изплаща, реализира определени права, осигурителни права. Докато застраховането е съвършено различна система. Застрахователна премия и при настъпване, забележете, само на щета, но не и в никакъв случай за профилактика, хайде, тук отиваме вече към здравно осигурителните фондове, но... и към животозастраховане, но, когато става въпрос за пенсионното осигуряване, едва ли, поне според мен, могат да се изравнят тези изисквания за пенсионните дружества и за застрахователните. И в този смисъл, каква е позицията на Министерството на труда и социалната политика и респективно на българското правителство, каква позиция ще защитава във връзка при разглеждането на тази директива.
Следващият въпрос е, по отношение на предложението за регламент на Европейския парламент, и на Съвета, относно Европейския социален фонд и регламент 1081/2006-та. Сега, там е казано, че България, принципно, подкрепя предложението 25 % от средствата от структурните фондове да се заделят към Европейския социален фонд. Тук, разбира се, има ... ако ние сме съгласни с тези 25 процента, от подкрепата на Европейския социален фонд, за насърчаване на социално приобщаване и борба с бедността. Ако ние сме съгласни с тези 25 процента, това означава, че ние по един или друг начин загърбваме кохезионната политика. И така, даваме приоритет на инвестиционната политика. Имайки предвид фактът, че България е страна, която има за цел, както каза в своето първо обръщение и президента Плевнелиев, България има за цел да догони и да достигне средно европейски нива на заетост и т.н., как, при този намален процент за подкрепа на Европейския социален фонд, може да реализираме тази подкрепа?! Това е в общи линии. Разбира се, с другите неща, в общи линии, съм съгласен.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, доктор Адемов.
Други народни представители?
Господин Гумнеров, заповядайте.
КИРИЛ ГУМНЕРОВ:
Ще бъда съвсем кратък.
По точка първа, явно, моето мнение много се различава от мнението на по-голямата част от колегите ми. Защото, аз смятам, че от трудовата миграция, от отварянето на пазарите на всички Западни държави, условно казано, губи България. Защото от България изтичат най-квалифицираните кадри. Срещу което България не получава нищо. Като искам да отбележа, че тези кадри са квалифицирани с български пари, т.е., на българския данъкоплатец. И изнасяйки този капитал навън, губи България. Но, това е въпрос, по който, очевидно, никой не иска да го повдига и никой не иска да взима решение.
Така че, аз ще мина по точка втора, където ще изразя несъгласие с госпожа Масларова, защото аз смятам, че ние, почти двайсет години , вървим по линия на един много лош и неправилен път. Това е пътят да отделяме все повече и повече пари, за интегриране на малцинствата и за тяхната помощ. Практиката доказва, че ние не можем насила да интегрираме, колкото и пари да наливаме там, едни хора, които не желаят да бъдат интегрирани. Крайно време е България да се замисли за един нов начин, по който тези хора да бъдат приканени, да бъдат интегрирани, защото наливането на пари в тази бездънна бъчва, няма да реши проблемите, напротив, задълбочава ги. Така че, аз, за себе си, няма да подкрепя точка първа, моето решение ще бъде "въздържал се".
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, господин Гумнеров.
Госпожо Масларова?
ГОСПОЖА ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА:
Да... Аз нещо пропуснах за това, което коментирах за майчинските. Няма да влизам в спора за младежката безработица и за хората, които са от ромския етнос, разбрах за какво става въпрос и какво каза колегата. Защото, ние, съвсем скоро, трябва да приемем и друг документ на Министерския съвет, и друг материал, свързан с ромската интеграция, така че, искаме - не искаме, тези хора живеят в България! И ние сме длъжни да направим нещо за тях. Но това е друг въпрос...Аз исках само да кажа по въпросът, който е решението на Европа е такова смело решение - цели осемнайсет седмици майките да са в отпуск по майчинство и да получават сто процента от заплатата в последния месец. Аз мисля, че това, всъщност е три пъти по-малко като време, отколкото България вече е постигнала. И съм повече от убедена, че не бихме могли да се справим там и да не говорим за сто процента. В крайна сметка ние сме предпочели по-дълъг период от време майките да бъдат, с малко по-ниско възнаграждение. Така че, мисля, че не трябва да имате притеснения от тази гледна точка. Знам, че винаги можете да се обосновете и да се защитите както трябва...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря.
Госпожо Чолашка? Имате думата. Заповядайте.
АСЯ ЧОЛАШКА:
Господин председател!
Бих искала да подчертая, да, съзнаваме, че мерките, насочени към борбата с младежката безработица са от изключителна важност, тъй като към момента, безработните младежи представляват 19.8 % от всички регистрирани безработни лица. Това, което е характерно е, че 62.1 от тях са с ниска, без квалификация. И във връзка с това, в Националния план по заетостта, чийто размер е 350 милиона лева, стартира една нова програма - "Работа за младите хора в България", т.е. отчитаме загрижеността, която изрази и госпожа Масларова, но отчитаме, че това е предизвикателство пред България, особено в тази, бих казала, уязвима група. Затова, в рамките на този пакет, на тази инициатива, има редица мерки. Активиране, мотивиране, насърчаване, облекчен достъп до регистрация, стажуване в частния сектор, в публичната администрация, обучение на работното място, субсидирана заетост..., т.е. предвиждаме един комплекс от мерки.
Има и още нещо. Това, което предвиждаме, и се прие при нас, че ще се субсидират, освен разходите за социални възнаграждения, които са за сметка на работодателя, но и разходите за трудови възнаграждения на наетите младежи. те., определено, това е една целева група, която иска и спрямо която сме насочили пакет от мерки с приоритетно внимание.
По отношение на Директива 2010/41, за която господин Адемов спомена. Необходимостта от изменения, които ще дискутираме, те са включени не в програмата, а в плана за действие, и е свързана с решение на Съда на Европейския съюз от първи март 2011 г. Това решение предвижда да се спре възможността да се отлага до безкрайност въвеждането на принципа на изключение на равно третиране, по отношение на финансовите услуги, което България, всъщност, в своята нормативна уредба, беше предвидила такова изключение. Така че, всъщност, тук ще бъде и проведена дискусията за съответните промени. При такова решение, знаете, ние сме задължени да направим съответните промени. Разбира се, това ще бъде съпътствано със съответната обосновка, с таблица със съответствие и това трябва да стане до крайния срок първи ноември 2012-та година.
По отношение на Европейския социален фонд. Разбира се, че за нас е от приоритетно значение повишаване на средствата, предвидени за Европейския социален фонд, каквато е и намерението и целта на Европейската комисия и в момента, по дискусиите. Знаете, че за нас е изключително важно да има балансирано разходване по този фонд. Точно заради целите по Стратегия 20/20 и борбата ни с бедността е целта в България намаляване на бедните с 260 хиляди души.
Това, което в момента получихме, при консултациите от Комисията е, точно да използваме по-активно Европейския социален фонд. Подкрепят и считат, мерките, които сме предвидили, за постигане на тези цели, за адекватни. Въпросът е да осигурим финансово обезпечаване на изпълнението на тези мерки, за което ще направим всичко възможно. Запознати сте с цифрите, че към момента усвояването е към 20 % - 22% на Европейския социален фонд. Но амбициозните ни цели са да се стигне поне до 50 % към края на програмния период.
По отношение на свободното движение на работници. Съгласна съм, че губим потенциал, частично, дотолкова, доколкото това е основна - една от четирите основни свободи на Европейския съюз. Ние, България, защитава принципът на равнопоставеност, на равни права, на всички граждани на Европейския съюз. Не случайно, към датата на присъединяване - първи януари 2007-ма година, ние освободихме пазара на труда за всички държави-членки, и с държавите от Европейското икономическо пространство и Швейцария. Това е въпрос на равнопоставеност. Не бива нашите граждани да бъдат третирани по различен начин от другите граждани на Европейския съюз, да не говорим спрямо режима към граждани на трети държави, което е заложено в договора ни за присъединяване на България и Румъния към Европейския съюз. Така че, от тази гледна точка, като принцип, мисля, че не би следвало да има и капка съмнение, че ние трябва да защитим равнопоставеното третиране на българските граждани в този единен общ пазар на труда.
Мисля, че това бяха въпросите, господин председател.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Чолашка.
Други въпроси от народните представители?
Заповядайте, господин Гумнеров.
КИРИЛ ГУМНЕРОВ:
Аз искам, да ви уверя, че съм последният човек, който ще застане срещу защитата на българските граждани по отношение на равнопоставеността, защото е факт, че ние сме отворили пазарите си, но редица държави не са. Аз, просто, изказвам едно мнение, че ние губим от този процес, независимо, независимо от това, че подписвайки тези документи, сме задължени да го направим, проблемът е това, че в останалите държави, всъщност, не навреме спряха тези условия...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, господин Гумнеров.
Не виждам други желаещи за въпроси.
Колеги, предлагам следния проект на решение:
Комисията по труда и социалната политика предлага в Годишната работна програма на Народното събрание за 2012 година да се включат като подлежащи на наблюдение и контрол следните актове на Европейските институции:
Първо, пакет за заетостта, по пътя на възстановяване, включващо създаването на работни места; Специален пакет за гъвкавата сигурност; Реформа на европейските служби по заетостта - EURES; Изменение на тяхното правно основание.
Второ, включване на работниците в областта на мореплаването и на плавателните съдове в обхвата на няколко директиви на Европейския съюз в областта на трудовото право.
Трето, Защита на допълнителните пенсионни права на лицата, които сменят работата си.
Четвърто, Свободно движение на работници в Съюза.
Който е "За", моля да гласува:
"За" - 14 гласа.
"Против" - няма.
"Въздържали се" - 1 глас.
Приет е проектът на решение.
Благодаря, госпожо Чолашка. Благодаря на всички представители на Министерството на труда и социалната политика...
Моля, място да заемат представителите на Министерството на финансите и да преминем към следващата точка...
ПО ТОЧКА ВТОРА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Точка втора е Представяне, обсъждане и гласуване на Отчет за изпълнението на държавния бюджет на република България 2010 г. и Годишния доклад и Отчет за дейността на държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2010 г., № 102 - 00 - 42, внесен от Министерския съвет на 4 юли 2011 година.
От Министерство на финансите, кой ще представи Отчета?
Заповядайте.
СВЕТЛА КОСТОВА:
Добър ден.
Казвам се Светла Костова, за протокола, директор на дирекция "Държавно съкровище" в Министерство на финансите.
Уважаеми господин председател!
Уважаеми дами и господа народни представители!
Съвсем накратко ще представя основните акценти в изпълнението на Бюджета за 2010 година.
Първите няколко месеца на 2010-та година преминаха под знака на сериозен натиск върху бюджетната позиция, свързан, от една страна, с по-ниските от планираните приходи, и от друга страна, под натиска върху разходите за осигуряване на ресурс за разплащане на задълженията от предходни години, които не бяха заложени в годишните разчети за 2010-та година.
Протичащите промени в структурата на икономиката и ориентирането й към растеж, основан повече на експорт, доведоха до промяна в тенденциите в приходите спрямо допусканията в края на 2009-та година, заложени в бюджетната рамка към Закона за 2010-та година. Променените тенденции в приходите и натискът върху разходите, от възникнали в края на 2009-та година задължения, наложиха ревизия на фискалните параметри за 2010 година. Въз основа на актуализираните оценки за 2010 г., правителството внесе в Народното събрание проект за изменение на закона за държавния бюджет за 2010 година. На 8 юли, Народното събрание прие промените, заложената част в актуализираната фискална рамка за годината на консолидирано ниво, бе дефицитът на касова основа да не превиши 4.8 от прогнозния БВП, съответно на начислена основа да не превиши 3.8 от брутния.
Параметрите по изпълнението на бюджета, след приетата от Народното събрание актуализация, се развиха в рамките на ревизираните разчети. Данъчните приходи, включително приходните от осигурителни вноски за 2010 година, представляват 98.9 от годишния разчет на консолидирано ниво, като нашите приходи по Републиканския бюджет са изпълнени 102 процента. Постъпленията, общо, за групата на косвените данъци, представлява 101 спрямо плана, ДДС е 100.2 процента, изпълнение. По-големите изпълнения са това.
Параметрите, в частта на разходите, също се развиха в рамките на актуализираната програма за годината, като отчетените разходи на консолидирано ниво представляват 95.8 % за годината, т.е. бяха направени допълнителни икономии, с оглед затягане на фискалната позиция. С актуализацията бе осигурен допълнителен ресурс за посрещане на възникнали задължения от предходни години, и заедно с това бяха положени усилия за подобряване на финансовата дисциплина и повишаване на изискванията, в процеса на финансово управление. В съответствие с изискванията на Закона за финансово управление и контрол и отговорностите на съответните ръководители, бяха изведени много указания, бяха положени много усилия и мерки, набелязани, така че, да се подобри финансовата дисциплина и финансовото управление.
Въз основа на тези резултати, бюджетното салдо за 2010-та година, на консолидирано ниво, е отрицателно, т.е. дефицит, в размер на 2 милиарда 822.8 милиона лева или 4 % от брутния, което е под, значително под заложения дефицит на консолидиране - 4.8, с актуализацията на закона, мерките за фискална консолидация в разходите и разплащането на основна част от възникналите задължения от предходни години рефлектираха и върху дефицита на правителството, оценен по методологията ЕС 95, това са европейските стандарти, където отчетеното фискално подобрение на бюджетната позиция е дефицит в размер на 3.1 от брутния, което е също значително под целта, която си бяхме поставили - 3.8 от брутния вътрешен продукт.
Така, основните акценти по отчета за изпълнението за 2010 година са изпълнение на приходите и помощите по републиканския - 100.5, на консолидирания бюджет - 97.5, всъщност, изпълнението ни беше по-ниско, основно, по бюджета на социалното осигуряване, като там бяха, съответно, набелязани мерки, и имаше промени в Кодекса за социално осигуряване, така че от гледна точка на консолидирания бюджет, това изменение остана, т.е., с тези мерки беше постигната една неутрална позиция по бюджета на социалното осигуряване. Общите разходи за годината, по Републиканския бюджет, представляват 89.2 от актуализираните разчети, а на консолидирано ниво - 95.8; дефицитът на касова основа е 4 % при 4.8 % планиран, фискалния резерв в края на 2010 година възлезе на 6 милиарда, минималният размер по закон, знаете, е 4.5; размерът на дефицита на сектор "Държавно управление" е 3.1, при 4.3 прогнозиран. Бюджетната позиция съответства на препоръките на Съвета на Европейския съюз във връзка с процедурата за наличие на прекомерен дефицит в България, в частта им за 2010 година, постигнатото фискално подобрение през 2010 година е решителна крачка към прекратяване на процедурата за наличие на прекомерен дефицит в България, което се очаква да стане след обявяване на данните за 2011 г., през април тази година. И всички предварителни оценки и наши сочат, че това ще бъде постигнато.
По отношение на разходите по функции. Функциите, които са, разходите за функции "социално осигуряване, подпомагане и грижи", което е основно във вашето полезрение, са традиционно с най-голям относителен дял, спрямо разходите в консолидираната фискална програма. Те са в размер на 9 милиарда 592.7 милиона лева или 13.6 от брутния вътрешен продукт. Разходите нарастват с 0.3 процентни пункта, спрямо предходната година. Извършваното на няколко стъпки през 2009 година осъвременяване на индексирането на пенсиите оказа, така, сериозен ефект върху социалните плащания за 2010 година. Ръстът на безработицата, както и по-високите плащания за обезщетения и помощи, също доведоха до по-високи разходи. Така, че, всъщност, тези разходи, са едни от приоритетните, по отношение на изпълнението на планирането на изпълнението на бюджета като цяло. Знаете, че и с всяка година, в последните години, със Закона за бюджета за социалното осигуряване, се одобряват ежегодно не малък ресурс за покриване на недостига по бюджета на социалното осигуряване. В годишните закони също има изискване, при недостиг, той да се покрива от Републиканския бюджет, което означава, и което в последните 2010 и 2011 година е факт, означава мерки и свиване на разходи в Републиканския бюджет, така че да може безпроблемно да бъдат финансирани разходите по бюджета на Държавното обществено осигуряване. За 2010 година беше осигурен минимален ресурс, общо взето, той е в размер на 35 милиона и 34.2 милиона лева. Но пак казвам, това е благодарение на мерките и в разходите, така че да се постигне една неутралност на бюджета на социалното осигуряване.
Здравеопазването. То е също една от приоритетните области...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
... Не, не.. Госпожо Костова. Недейте... Дайте това, по-важните числа, които по-скоро ги интересува Комисията по труда и социалната политика...
Може би, госпожо Нинова, Вие, ако желаете, да вземете отношение, касаещо Министерството на труда и социалната политика?
Да, още повече, че, дами и господа народни представители, ние приехме отчета на Държавното обществено осигуряване... И в момента сме в процедура по свръхдефицит, нали така? Април месец, ще се вземе решението... Но това е много важно. Защото министърът на финансите в зала говори едни съвсем други неща... но,... на микрофона, ако обичате, госпожо...
СВЕТЛА КОСТОВА:
Извинявам се... Няма съмнение, че ние вече сме извън тези страни. Даже сега, миналият месец, имаше заседание на Европейската комисия, където бяха разглеждани позициите на т.нар. "лоши", тези които лоши финансови показатели. България, изобщо, не беше на дневен ред. Т.е., тук, просто, трябва да се мине процедурата, за да може да се вземе това решение официално. Но неофициално, ние сме вече извън полезрението на страните, на които трябва специално внимание да се обръща...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Да, разбрах Ви, госпожо Костова.
Други въпроси има ли към Отчета на бюджета за 2010-та година? Няма.
Кой ще представи отчетът за дейността на държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система? Вие? Заповядайте, госпожо Костова.
СВЕТЛА КОСТОВА:
Отчетът за дейността на фонда, всъщност, основното, което трябва да се каже за управлението на средствата, които са набрани в държавния фонд гарантирана устойчивост на държавната пенсионна система, през 2010 година, акцентът е бил безрисково или нискорисково управление. Т.е. срещу 2010 г., натрупан средства, които в началото на годината са милиард 623 в края на годината са милиард 682 милиона, са управлявани чрез депозити в Българска народна банка. В края на 2009-та година бяха положени усилия за промяна в общите правила на Българска народна банка, по отношение на лихвените нива. Така че, 2010-та година, те подобриха малко тези условия и 2010 г. имаше едно увеличаване на постъпленията от лихви, разбира се, те не са много големи. А постъпленията са 3.4 милиона. Но, управлението беше изключително консервативно, с оглед запазване на натрупаните ресурси в т.нар. "Сребърен фонд". Така че, тези данни, даже Министерството на финансите публикува ежемесечно на сайта си, т.е. абсолютна прозрачна информация има от гледна точка на ресурсите. Това е характерно за 2010-та година...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Костова. Един въпрос. Готвите ли промени в закона за Сребърния фонд?... Моля Ви, на микрофона, ако обичате...
Това, което обяви господин Дянков, има създадена работна група. Има предложени промени. И всички промени, които се готвят в закона, са именно от гледна точка на подобряване на доходността. Но, отново се обръща, ... акцентът е консервативно управление на средствата. В никакъв случай, поне към момента, не се коментират други схеми. Тези промени ще бъдат първо разгледани в Управителния съвет на Фонда, след което вече ще бъдат официално обявени и представени за дискусия.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Костова.
Доктор Адемов, заповядайте...
А, първо Вие, заповядайте, господин Гумнеров.
КИРИЛ ГУМНЕРОВ:
Един въпрос. Имате ли представа, чисто, като цифра, при какъв процент са в момента парите в БНБ?
СВЕТЛА КОСТОВА:
Парите на фонда? Всъщност, аз казах, че това са общите правила на БНБ. т.е., те са инвестирани при двумесечни, тримесечни, шестмесечни, нали, в зависимост от ...така, моментното състояние и изменение на лихвите, които знаете, че всеки ден се променят. Сега имаме проблем, тъй като, вследствие на кризата, вече от края на миналата година не спадна много. Нулев е лихвеният процент. И затова, всъщност, сега се обсъждат точно тези промени, така че да се постигне една по-голяма доходност, при нискорисково инвестиране на средствата.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Костова.
Доктор Адемов, заповядайте.
д-р ХАСАН АДЕМОВ:
Благодаря Ви, господин председател!
Уважаеми колеги!
Усмихвам се, защото аз не разбирам това понятие, висока доходност при криза. Винаги съм се опитвал да го разбера, но няма как да го разбера. Аз знам, че политиката на Управителния съвет на Фонда, е респективно на Министерския съвет, защото Министерският съвет одобрява предложенията на Управителния съвет, е да се инвестира в нискорискови инструменти, предвид това, което сега се случва на фондовата борса, предвид това, което губим като резултат от икономическата и финансовата криза... Но, аз тук имам, едно решение на Министерския съвет, което разглежда проблематиката, свързана с мерките за подкрепа на заетостта , домакинствата, бизнеса и фискалната позиция... Една от тези мерки предвижда либерализация на инвестиционния режим. Какво означава тази либерализация? Как ще се либерализира режима на инвестиране на средствата от Фонда? По какъв начин тази либерализация, приета в това решение, се връзва с това, което Вие казвате, че трябва да се инвестира в сигурни инструменти, с цел по-голяма доходност?! Цялата тази обвързаност, някак си, ми се изплъзва, затова исках да чуя Вашето мнение, въпреки че Вие нито сте говорител на Фонда, нито вземате решенията, само обявявате това, което е като резултат.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Заповядайте, госпожо Костова.
СВЕТЛА КОСТОВА:
Доколкото мога, всъщност, общо взето, това решение, за което Вие говорите, все пак, беше преди може би повече от година, така че последните промени, като цяло, в рамките на Европейския съюз, няма как да не дадат отражение и върху така, промяна и в решенията и това, което в момента се дискутира, и което се очаква да бъде дискутирано вече на по-широка основа е сигурен инструмент дотолкова, доколкото наистина ... Инструментите, в които ще се инвестира, да са, наистина, ниско рискови. Повече от това не мога да кажа, защото, все пак, трябва да се обявят официално, евентуално, промените и тогава вече може по-конкретно да се задават... Но определено мога да кажа, че поне засега, няма идеи за инвестиране в някакви...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Костова... Нали, все пак, гледаме Отчета за 2010-та година, за нас беше важно да знаем дали, наистина, се готвят промени в този законопроект, тъй като сме доста чувствителни на тази тема, още повече, че голяма част тук от хората сме участвали в създаването на този законопроект...
Други народни представители?
Няма. Тогава, колеги, подлагам на гласуване Отчет за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2010 година и Годишен отчет и Отчет за дейността на държавен фонд за гарантиране на устойчивост на държавната пенсионна система за 2010 година, № 102 - 00 - 49, внесен от Министерския съвет на 4.07.2011 година. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 11 гласа.
"Против" - 1 глас.
"Въздържали се" - 2 гласа.
Благодаря на представителите на Министерството на труда и социалната политика и на Министерство на финансите, благодаря ви...
ПО ТОЧКА ТРЕТА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Преминаваме към точка трета - Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата. Господин Кичев, заместник-министър на транспорта, заповядайте. Моля да ни представите законопроекта... Имате думата, господин Кичев.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КАМЕН КИЧЕВ:
Уважаеми господин председател!
Уважаеми дами и господа народни представители!
Тук съм, за да ви представя проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата. Няма да изчета всичко, което е пред мен, просто, с думи прости ще обясня предложенията.
Основното, което внасяме в закона, е промяна на думата "инвалид" с думата "хора с трайни увреждания". Заличават се думите инвалид, навсякъде ще използваме тази новата дума.
Другото нещо, което е много важно за този Закон е, хората, които са с трайни увреждания, имат карти, с което се легитимира тяхното състояние. Тези карти, отсега - нататък, след този Закон, ще бъдат валидни в цялата държава, във всички общини. Към момента една община издава такава карта, на човек с трайно увреждане, оттук-нататък тази карта трябва да бъде валидна за всички общини, това касае най-вече паркирането и други такива привилегии. В случая ние говорим за паркирането.
Глоба от 500 лева се въвежда за лицата, които паркират на обозначените специални места за хора с трайни увреждания. Към момента тази глоба е 50 лева. Увеличаваме я десет пъти, защото смятаме, че е крайно нередно. И в момента, в България, тези места не се ползват подобаващо, създаваме и тази глоба.
От друга страна, ще признаваме картите, които издава Общността в България, и всички хора с трайни увреждания, които имат карти, в България издадени, ще бъдат валидни и в страните от Европейския съюз където съответното законодателство е приело съответната директива, по която тези промени са въведени. Това са основните неща, които въвеждаме в промените, които предлагаме.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, господин Кичев.
Дами и господа народни представители, имате думата.
Заповядайте, госпожо Боянова.
ЛИЛИ БОЯНОВА:
Благодаря.
Предвидено ли е как ще бъдат издавани тези карти и коя ще е организацията - на база на решение на ТЕЛК ли ще се издават тези карти, за лица с трайни увреждания? По какъв начин ще бъдат издавани? След като ще бъдат валидни в страните-членки на Европейския съюз, защото може лице с трайно увреждане да е, примерно, с изкуствена клапа. Това ще му дава ли право да има такава карта и да паркира... или раково болни, примерно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Боянова.
Други народни представители?
Доктор Йорданов, заповядайте.
д-р АНАТОЛИЙ ЙОРДАНОВ:
Господин председателю!
Уважаеми колеги!
Искам да попитам, тези карти поименно ли ще бъдат или на МПС-то на човека с трайно увреждане. На определената кола или на определения човек ще бъдат издавани? Защото, един такъв човек, например, може да има две-три коли. Какво правим тогава?
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
Доктор Адемов, заповядайте.
д-р ХАСАН АДЕМОВ:
Благодаря Ви, господин председател!
Колеги!
Господин заместник-министър!
Уважаеми гости!
Ние няма начин как да не подкрепим тези предложения, когато става дума за хора с увреждания. Взимам думата, защото искам да обърна внимание на параграф 6-ти, където точка 1, или в подточка три са записали термина "физически увреждания". Ако този термин мине през Националния съвет за интеграция на хората с увреждания, този проект ще го скъсат и ще го хвърлят през прозореца. Може би да имате предвид увреждане на опорно двигателния апарат, или нещо друго, защото коректният термин, както вие сте го написали, навсякъде в закона е "трайни увреждания".
Имали сте предвид физически увреждания, ето докторът е специалист по това да се справи с физически увреждания. Физическо увреждане е и една фрактура, например, едно счупване. Вероятно, този принцип, като е минал през Министерския съвет, е минал съгласувателни процедури, и е минал през Министерството на труда и социалната политика. И, ако там не са го забелязали, и аз не мога да се включа, защото не знам какъв е този член този 137 "а" в момента. Ако може да дадете разяснения, да не би да си навлечем гнева на хората с трайни увреждания, тъй като те са много чувствителни на тази тема.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Господин Кичев, ще отговорите ли на народните представители?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КАМЕН КИЧЕВ
Ще отговоря на въпросите, които са от компетенцията на Министерството на транспорта и след това ще дам думата на колегите от Министерството на ..., от Социалното министерство.
По отношение на картата. Създаден е именно модел, който ще бъде изпратен на всички общини. Всички общини ще бъдат призовани да използват този модел, издавайки картите, които ще са валидни за хората с трайни увреждания. Отделно всички общини имат своето право да вкарват в тези карти, ако пожелаят, кодове, допълнителни идентификационни номера или каквито и да било различителни знаци, за да намалим корупцията, за съжаление, каквато съществува в момента. Това е едното, с което аз съм запознат, че ще бъде направено.
По отношение "човек с трайно увреждане" е лице, което вследствие на анатомично физиологично или психическо увреждане е с трайно намалени възможности да изпълнява дейности, по начин и степен, възможни за здравия човек. И за което органите на медицинска експертиза са установили, степен на намалена работоспособност или са определили вид и степен на увреждане 50 или над 50 на сто.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Чакайте /оживление в залата/, господин Кичев, тук имаме един проблем, колеги. Вижте, физическите увреждания...
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КАМЕН КИЧЕВ:
... Да, да, да, ще стигнем и до това. Аз, просто, коментирам кои са лицата, които... защото коментирахте и за такива травми, нали, говорим за 50 и над 50 процента. Тук давам думата на колежката от Социалното министерство.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Заповядайте, за протокола, ако обичате, да се представите.
КОСТАДИНКА ПЕРГЕЛОВА:
Благодаря.
Уважаеми господин председател!
Уважаеми дами и господа народни представители!
Казвам се Костадина Пергелова, от Министерството на труда и социалната политика, отдел "Интеграция на хората с увреждания".
По въпроса относно създаването на точка три: лицата, които поради физически увреждания управляват моторни превозни средства, адаптирани съобразно техните нужди, се има предвид, по-скоро увреждания на опорно-двигателния апарат. Това се имаше в предвид, и евентуално, ще го подложим, пак на обсъждаме, и ще го коригираме, евентуално.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Да. Благодаря Ви.
Моля ви, колеги, моля ви, който иска да каже нещо, за протокола да вземе думата, ще му дам думата и ще се изкаже... Сега. Господин Кичев, ние - от Коалиция за България, ще подкрепим законопроекта. Но между първо и второ четене, смятам, че има работа по този законопроект.
Вие казвате, че с предлаганата промяна се /чета мотивите/: се цели издадената карта да е валидна на територията на цялата държава. Много хубаво, колеги. Само че, аз тези промени в законопроекта не ги виждам. Имам предвид, че Вие тук, няма, тъй като, прочетете сега действащия закон и законопроекта и от къде е ясно, че тези промени ще важат, че тази карта ще важи абсолютно за територията на цялата държава?! Тъй като, от Закона за движението по пътищата, член 99 "а", карта за паркиране на места, определени за паркиране на превозни средства и т.н. се издава от кмета на съответната община, колеги. И алинея трета: карта за паркиране на местата, определени за паркиране на превозни средства, обслужващи хора с увреждания, и използване на улесняване при паркиране, издадена от друга държава-членка на Европейския съюз, е валидна на територията на Република България. т.е. от друга държава-членка! Никъде Вие не предлагате промяна, която да предвижда, че тази, ще важи за абсолютно всички населени места!
И второто, което е. Господин Кичев, Вие давате дефиниция на човек с трайно увреждане. Защо давате дефиниция в този закон, когато изцяло е преписана от Закона за интеграция на хората с увреждания?! Още повече, то няма смисъл според мен тук да има дефиниция, но, уважаеми колеги, ние миналата седмица приехме Конвенцията за правата на хората с увреждания. Там има конкретна дефиниция, която тепърва ще трябва да влезе в законодателството и абсолютно всички законопроекти трябва да се съобразят с нея, а тя е различна от тази дефиниция, която е тук! Т.е., между първо и второ четене, ще трябва, наистина, тези неща да се изчистят... Те ще бъдат подкрепени от нас, пак повтарям, тъй като това, което правите е много хубаво, но начинът, по който го предлагате, и промените, които предлагате, дефакто ги няма тук в законопроекта...
Госпожо Масларова...
ГОСПОЖА ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА:
Аз, просто, за да допълня това, което каза господин Стойнев, ще ми позволите все пак да попитам, по-скоро да обясня, това, което той постави като въпрос. След като хората имат такава карта, която важи за цялата страна. Общината хикс е с по-големи финансови възможности и тя в тази карта вписва и безплатното пътуване с автобусен транспорт в рамките на цялата община. Община игрек, обаче, не дава такива преференции. Защото, ние знаем, че пътуването на хората с увреждане по автобусите, беше отменено, остана само за влаковете. Т.е., след като тази карта важи за цялата страна, ако в една община е записано, в този код, че ще има такива правомощия, а в друга община, тя, общината ако няма средства, просто, за да даде такива възможности, какво правим?! Има неща които трябва да се изяснят. Това трябва да се изясни. Намеренията са чудесни, но зад добрите намерения, трябва да има разписани и много точни неща, защото ние ще затрудним по този начин общините. И фактически, ще прехвърлим, така, негативното отношение, евентуално, на хората, когато той е с тази карта върху общините, а не към нас, защото ние, така, меко казано, ще си измием ръцете с това... Така че, просто, това също трябва да се види, между първо и второ четене...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Масларова.
Само ще Ви помоля, господин Кичев, да отговорите и на въпроса на доктор Йорданов - картата как е - за човека, или за автомобилите, ако някой има няколко автомобила, как ще се използва, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КАМЕН КИЧЕВ:
По уточнение на това, къде е записано в закона, тъй като въпросът е изцяло юридически, ще дам думата на госпожа Стоянова, която е директор на дирекция "Правна" към Министерството на транспорта.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Момент само, не отговорихте на въпроса на доктор Йорданов, относно стикера. Не, не е до дефиницията, а до този стикер, който го получава човекът с уврежданията - ако има два, три автомобила, на автомобила ли, на човека ли, къде се поставя?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КАМЕН КИЧЕВ:
На автомобила. На автомобила е , който обслужва човека.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Добре. Точно. На автомобила, който обслужва човекът. Благодаря Ви.
Тишина, моля ви, моля ви...
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КАМЕН КИЧЕВ:
Тук имаше диспут. Дали тези автомобили трябва да бъдат обозначавани, защото това, само по себе си, също не е приемливо за много хора да им бъде обозначен автомобилът. Затова картата не се залепва на прозореца, само се слага, когато те пожелаят. Имаше го и този.../момент/ Защото, ние искахме, да ги задължим да лепят лепенката, впоследствие излезе коментар дали трябва да бъде залепена, дали не трябва да бъде залепена...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
А може ли да се случи, примерно, следната ситуация: картата е към автомобила, само че се управлява от човек, който не е с трайни увреждания. Тогава, той може да се възползва от тази карта, за да паркира някъде. Тогава Вие, по никакъв начин, не можете да го санкционирате. Тази карта, не трябва ли да бъде, освен на автомобила и на човека?
/шум и разговори в залата/
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КАМЕН КИЧЕВ:
Тук отново е дискусионна темата. Защото има придружаващи хора, които отиват да вземат лице, което е с .. . и то става..., какво да обяснявам ... Разбирам ви..., но...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
И ние Ви разбираме, но ... от правния отдел на Министерството на транспорта, заповядайте...
КРАСИМИРА СТОЯНОВА:
Благодаря, господин Стойнев.
За протокола, Красимира Стоянова съм.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
...Момент, извинявайте.
Много ви моля за тишина, ако обичате, тишина, моля!
Заповядайте. Имате думата.
КРАСИМИРА СТОЯНОВА:
За протокола Красимира Стоянова, директор на дирекция "Правна" в Министерството на транспорта.
Действително, определението, което сме дали в Законопроекта за хора с трайни увреждания преповтаря това определение, което е в закона за интеграция на хората с увреждания. Действително така е, вече е въпрос на правна техника и на преценка дали да съществува и в този Закон, или да се възползваме от определението, което е дадено в другия закон. Ако, междувременно, бъде приета Конвенцията, която цитирахте, вече като международен договор, който е обнародван, влязъл в сила, тя ще има преимущество и съответно, тя ще се прилага и в тази област.
По отношение на втория въпрос, който е в член 137 "а", алинея втора, лицата, които поради физически увреждания, управляват моторни превозни средства, действително, може би, текстът се нуждае от прецизиране... Да помогна, обаче, разпоредбата се отнася относно "могат да не ползват обезопасителни колани". Т.е., това са лица, на които се позволява да не ползват обезопасителните колани. И допълваме: Лица, които поради физически увреждания управляват моторни превозни средства, адаптирани съобразно техните нужди. Разбира се, ще се съобразим с вашата препоръка. И съобразно възможностите, с които разполагаме, ще прецизираме съответния текст и с помощта и на колегите от Министерството на труда и социалната политика, които, основно, бяха инициатори на тези промени. Ние основно се съобразихме с техните изисквания.
По отношение на това, къде е промяната, че вече картата за паркиране, която ще ползват лицата с трайни увреждания да се прилага на територията на цялата община, текстът, както ..., извинявайте на територията на цялата страна, на всяка община, на територията на цялата страна, текстът, може би не сме постигнали най-точната формулировка, но поне това е намерението ни. Към настоящия момент, алинея трета казва, че картата за паркиране на местата, определени за превозните средства, обслужващи хора с увреждания, използване на улесненията при паркиране, запетая, издадена от друга държава-членка на Европейския съюз, е валидна на територията на Република България, ако е издадена в съответствие с изискването на препоръката по алинея втора.
Промяната, която сме направили, е, че е отпаднала думата "друга". Това означава, че тази карта, издадена от държава-членка на Европейския съюз, т.е. включително и Република България, която е държава-членка на Европейския съюз. И с това минимално изменение, сме се опитали да направим така, че тази карта да бъде валидна на територията на цялата страна. Като сме махнали думата "друга".
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Да... тишина, моля ви.... само ще Ви помоля, тъй като не е ясно, /към Красимира Стоянова/, наистина да бъде преработен този текст, тъй като по никакъв начин това не означава ,че, ако е от една община, това ще важи за цялата държава. По никакъв начин не е ясно. Предложението е хубаво...И за колко време? Наистина, трябва да има сериозна корекция в тази част! Но пак Ви казвам: имаме Указ № 883 от 24 април 1974 г., където член 37, алинея първа: думи или изрази, с утвърдено правно значение, говоря за прилагане на Закона за нормативните актове..., се използват с едни и същи смисъл във всички нормативни актове... Т.е. тук няма смисъл да слагате цялата дефиниция. Разбира се, това е чисто правно. Вие си преценявате, но няма смисъл, все пак това ще мине на второ четене в Народното събрание, нали, да не е, както се казва, да не поставяме в неудобно положение народните представители, после няма смисъл да се гласува това нещо. Но трябва, наистина, съществени промени да има за изясняване за това, което искате да постигнете в мотивите и неговия правен израз.
Да, заповядайте, още нещо?
КРАСИМИРА СТОЯНОВА:
Да. И ако позволите, още малко пояснение. Картата за паркиране, бих искала да поясня, че става дума само за карта за паркиране, и нищо повече, която няма да има възможност, съответната общината, в зависимост от нейното финансово състояние, възможности и т.н. да предвижда нещо повече. Става дума само изключително за една карта за паркиране.
Още един детайл, който, също така, е важен. Карта за паркиране трябва да отговаря на изискванията на приложение към една препоръка на Съвета от 1998 г., относно картата за паркиране на хората с увреждания. В препоръката има един формуляр, като образец, как общо взето, как би следвало да изглежда една препоръка и съответната община, когато издава картата, за да бъде тя валидна, би следвало да се съобрази с минималните изисквания, които се съдържат в приложението към тази препоръка. За съжаление, не взех текста и приложението, за да го видите примерно...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Да. Благодаря Ви.
Вие, госпожо Боянова.
ЛИЛИ БОЯНОВА:
Искам да уточня нещо, от всички обяснения, до тук, е ясно, че тази карта, ще бъде издадена и ще бъде валидна във всички страни-членки на Европейския съюз. Така. Това означава, че който и да отиде в друга страна-членка, с тази карта ще може да паркира там, където има знак за паркиране. Но по-важно е, какъв ще бъде срокът на тази карта. Защото, един инвалид може да бъде с трайна инвалидност, примерно, за две години, за една година, за три години, пожизнено... Значи, кой ще определя това нещо. Защото, в един момент тази карта, ако е с валидност една година - да, добре... Всяка година ще се преиздава. Мислили ли сте в тази посока? Как ще се издават тези карти, за какъв срок ще бъдат валидни? Това е много важен въпрос.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Доктор Йорданов, заповядайте.
д-р АНАТОЛИЙ ЙОРДАНОВ:
Трябваше, още като отговаряте, да отговорите на това - тя важи само за тези паркови места, които са определени за хората с такова.. /увреждане/. Значи, ако нямат /места/, там има две места и те са заети, какво прави третият?
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Заповядайте, да отговорите на госпожа Боянова на въпроса.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КАМЕН КИЧЕВ:
По отношение валидността на картата давам думата на Министерството на труда и социалната политика, на Социалното министерство...
КОСТАДИНКА ПЕРГЕЛОВА:
Благодаря Ви.
Всички сме наясно, че в експертните решения на ТЕЛК, в които се определя срокът на намалената работоспособност, т.е. трайното увреждане на човека с увреждане има посочен срок. Или пожизнено, когато заболяването е необратимо. Така че, би следвало, да бъдат съобразени тези неща със срокът на инвалидност, защото, след изтичане на срокът на даденото експертно-решение, може да има подобряване в състоянието на даден човек и след това да не е освидетелстван наново.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Доцент Алексиева, заповядайте.
доц. ГЕНОВЕВА АЛЕКСИЕВА:
Благодаря.
Господин председател!
Колеги!
Уважаеми заместник-министър!
Сега какво е положението? Слагаш си картата за инвалид на колата, минава контрольорът, набира номера и проверява дали картата е валидна или е изтекла вече. В бъдеще как ще стане в цялата страна това нещо да се проверява. Сега, с тази карта, в София, веднага могат да разберат дали ти имаш право да ползваш тези привилегии. Но като отидеш с нея в Пловдив, те там не проверяват. Не знам защо. И така... Как ще бъде в бъдеще?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КАМЕН КИЧЕВ:
Ако те са паркирали на такова място на тях ще им бъде наложена глоба от петстотин лева.
Някаква информация от Министерството на труда и социалната политика, която да позволи да проверяваме валидността и действителността на тези карти./без микрофон/. Не е моментът тук /да коментираме/, че хора с фалшиви карти са решили да паркират на такива места. Ние, това, смятам, като решим, смятам, че ще решим и една много голяма част от проблем, който в момента съществува, за съжаление...
доц. ГЕНОВЕВА АЛЕКСИЕВА:
То и сега е така. Не можеш да паркираш. И ако паркираш там, идва контрольорът и ти слагат скоба или те глобяват.. Или извикват да се вдигне колата, и сега има санкции... А може би само това е. Може би само ще се увеличат глобите, защото и сега се контролира от контрольорите...
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КАМЕН КИЧЕВ:
Едно е глоба от тридесет лева, друго е - от петстотин лева... Към момента глобата е акт, пишат там в зависимост от общината, между другото, и се плаща за услугата на репортиране на автомобила, средството.
А при новият закон глобата ще е петстотин лева.
доц. ГЕНОВЕВА АЛЕКСИЕВА:
Всъщност, това е промяната. Цената на...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Тишина, моля ви, моля за тишина.
Господин Гумнеров, заповядайте.
КИРИЛ ГУМНЕРОВ:
Кирил Гумнеров, за протокола. Аз, просто, наистина много уважавам идеята на този проект. И най-вероятно, ако направите промените, които казаха колегите, мисля, че всички независими, ще го подкрепят. Но, аз имам два въпроса към вас, не ги приемайте лично, аз, общо взето ги задавам на почти всички, особено вторият, на всички представители на министерства, които идват.
Първо, ние разбрахме, че, ако има такава карта човекът, може да паркира във всички държави в Европейския съюз. Въпросът е те знаят ли го и кои от тях го знаят. За да не се окаже, че той смята, че има право да паркира, а да бъде неприятно изненадан в някоя чужда държава - например във Франция, Германия или така нататък.
Вторият ми въпрос е, аз него го задавам, наистина, на всички представители на министерства. Аз принципно съм съгласен, че има логика в това, глобата да бъде завишена, примерно, от 50 на 500 лева. Но, идвайки тук, този материал, на мен ми се иска да знам, има ли някакъв анализ, някаква експертиза, колко, всъщност, глоби досега са наложени на базата на 50 лева примерно, за последните години? Защото, ако са наложени петдесет или сто глоби в страната, то е безсмислено да го вдигаме. Идеята е, и сега тези 50 лева, всеки човек, който паркира на поне удобно инвалидно място, заплаща, аз ви уверявам, че на тези места няма да паркират абсолютно никой, който не е инвалид.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Господин Кичев, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КАМЕН КИЧЕВ:
Да. Благодаря, господин председател.
По отношение на първия въпрос - познаването и непознаването на Закона е грижа на всеки един гражданин. А по отношение на валидността на картите в чужбина. Те са валидни в държавите, които са приели и са ратифицирали или са привели тяхното законодателство към директивите. Ако има такива държави, които не са, съответно там тези карти не са валидни. Но това е, за съжаление, то всъщност не е за съжаление, това е право на човека, който пътува, да провери съответното законодателство за неговите правомощия с този документ там.
По отношение на статистиката за глобите. Не, нямаме такава статистика. На този етап, ако мога да получа от всички общини такава статистика, но общините не водят такава. Или, аз не съм я виждал тази статистика. А и глобите ги издава КАТ, от друга страна. В смисъл, който вече е в Министерство на вътрешните работи. Ние смятаме, че това, което е факт, към момента, и това, което се вижда, и сме получили достатъчно сигнали за това, в смисъл, промяната е от една страна, диференцирана от европейско законодателство, от друга страна на базата на сигнали, които сме получили от министерството, че не се спазват тези правила в България. Смятам, че в България, за да се научим да бъдем такива, каквито трябва да бъдем, е необходимо да завишим тези глоби от 50 на петстотин. Смятам, че петстотин лева е една сериозна глоба, която ... платена ли е веднъж, човекът ще се замисли дави втори път ще направи същото, дали ще постъпи така втори път...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, господин Кичев.
Колеги, смятам, че няма повече дебат по въпроса. Закривам разискванията и подлагам на гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата, № 202 - 01 - 3, внесен от Министерския съвет, на 18.01.2012 година. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 13 гласа.
"Против" - няма.
"Въздържали се" - няма.
Законопроектът е приет.
Благодаря Ви, господин Кичев, с молба за второ четене всички недоразумения да бъдат изчистени.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР КАМЕН КИЧЕВ:
...Така ще бъде...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Закривам заседанието. Благодаря за участието на всички.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ