КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
П Р О Т О К О Л
На 15-ти февруари две хиляди и дванадесета година, сряда, от 14.30 часа, в зала № 456 в сградата на Народното събрание на площад "Княз Александър Първи" се проведе редовното заседание на Комисията по труда и социалната политика. То бе открито и ръководено от председателя на Комисията господин Драгомир Стойнев.
# # #
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Колеги, добре дошли на всички, вече имаме кворум и откривам редовното заседание на Комисията по труда и социалната политика.
Предлагам да гласуваме предложения дневен ред:
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Представяне, обсъждане и гласуване на ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА СОЦИАЛНО ПОДПОМАГАНЕ, № 202 - 01 - 9, внесен от Министерския съвет на 03.ІІ.2012 г.
2. Представяне, обсъждане и гласуване на ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ на КОДЕКСА НА ТРУДА, № 254 - 01 - 3, внесен от Захари Димитров Георгиев, на 13.01.2012 г.
3. Представяне, обсъждане и гласуване на ПРОЕКТ ЗА РЕШЕНИЕ ЗА ОТПУСКАНЕ НА ПЕНСИЯ ЗА ОСОБЕНИ ЗАСЛУГИ КЪМ ДЪРЖАВАТА И НАЦИЯТА, № 202 - 03 - 6, внесен от Министерския съвет на 03.ІІ.2012 г.
4. Разни.
Който е съгласен с така прочетения дневен ред, моля да гласува:
"За" - 15 гласа.
"Против" - няма.
"Въздържали се" - няма.
Дневният ред е приет.
Участие в днешното заседание на Комисията по труда и социалната политика ще вземат:
- г-жа Валентина Симеонова - заместник министър на труда и социалната политика; добре дошла.
- г-н Емил Мирославов – директор на дирекция в Министерството на труда и социалната политика;
- г-на Елена Кременлиева - директор на дирекция в Министерството на труда и социалната политика;
- г-н Бисер Петков - управител на Националния осигурителен институт;
- г-жа Крисимира Филипова - от Министерство на културата;
- г-жа Даниела Ушатова - Национално сдружение на общините в Република България;
Има също представители на националната мрежа за деца, също така и на неправителствените организации на и за хора с увреждания, социални партньори, на всички добре дошли...
ПО ТОЧКА ПЪРВА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
По точка първа, госпожо Симеонова, заповядайте, имате думата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАЛЕНТИНА СИМЕОНОВА:
Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители!
Ние сме ви предоставили подробно разписани мотиви кое налага промяната в Закона за социалното подпомагане. Аз ще кажа само няколко думи като акцент. Всъщност, какви са нашите цели с тези промени:
От една страна, целите на Закона е подкрепата за социалното включване на лицата, които получават социални помощи и лицата, които ползват социални услуги. Ние тук правим едно разграничение, като разширяваме достъпа до социалните услуги не само от гледна точка на необходимостта на лицата, които са на социално подпомагане, определени като рискови групи, които получават социални помощи, а разширяваме достъпа до услуги и до...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
...Извинявайте, че Ви прекъсвам, много се извинявам...
/към залата/ Много ви моля за тишина в залата, ако обичате! Нека да се изслушваме, много моля и гостите да бъдат така добри да слушат и да не си говорят по между си...
Благодаря Ви.
Продължете.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАЛЕНТИНА СИМЕОНОВА:
Разширяваме достъпа до услуги на онези рискови групи от населението, които се нуждаят от подкрепа, с цел по-адекватно и по-ефективно социално включване.
Освен това, ние въвеждаме един нов начин на дефиниране на социалните услуги, който, всъщност, целта му е, да направим така, че да отворим, възможностите за социалните услуги, които да не са само в рамките на списъка, който одобрява социалните услуги като такива в Правилника за прилагане на Закона за социалното подпомагане, а да направим възможно предоставянето на мобилност на услугите, описанието по друг начин на услугата, според потребностите на хората...
Важна промяна, която предлагаме, от гледна точка на системата за мониторинг и контрол върху социалните услуги, ние смятаме, че е редно, както направихме възможно регионалното планиране на социалните услуги, според потребностите на регионите, така ви предоставям тази функция за мониторинг и контрол върху социалните услуги, от гледна точка на ефективност и ефикасност на услугите на регионалните дирекции за социално подпомагане. Като тук бързам да кажа, че това не предполага допълнителното увеличение на щатни бройки или допълнително увеличение на бюджета на Агенцията, защото сега инспекторатът разполага с 59 бройки, които ще бъдат разпределени към регионалните дирекции "Социално подпомагане" и там ще се създадат екипи, които ще осъществяват на място регионалния мониторинг на услугите.
Ще получи, сега, механизмът, който се прилага по отношение контролът на услугите, не е ефективен и поради това се допуска наред съществуването и на така наречените "кухи услуги", т.е. услуги, които не са необходими на хората на място. За сметка на това, ние разходвайки бюджетния ресурс, нямаме възможност да финансираме услуги, които, наистина, са полезни. Въвеждайки принципът на регионален мониторинг и контрол върху услугите, ние се надяваме да преодолеем тази съществуваща слабост сега в системата...
И... третият важен акцент, за който искам да кажа, е във връзка с услугата "приемна грижа". Дефинирана е приемната грижа като услуга, а не само като приемно семейство. Защото, освен приемното семейство, в услугата "приемна грижа" се включват подбор на приемните семейства, обучение на приемните семейства, което сега отсъстваше от финансовия стандарт и не беше обезпечено. Това изисква, най-вече, проектът, който в момента осъществяваме, който се финансира по оперативната програма "Развитие на човешките ресурси". И чрез тази промяна ние целим да делегираме права на общините да бъдат доставчици, да предоставят тази услуга "приемна грижа", защото на този етап, това се предоставя само от дирекция "Социално подпомагане".
Благодаря, това е.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Симеонова.
Дами и господа народни представители! Имате думата.
Не виждам някой от народните представители да иска думата... Може би някой от нашите гости? Получени са становища от Националното сдружение на общините, също така има и от неправителствени организации...
От Националното сдружение на общините, някой желае ли думата?
Само отсега да се уточним, извън народните представители, въвеждаме регламент за изказване в рамките на три минути...
Заповядайте. Елате, седнете на масата пред микрофона, представете се за протокола...
ДАНИЕЛА УШАТОВА:
Добър ден.
Благодаря Ви.
Уважаеми господин председател!
Уважаеми дами и господа народни представители!
Вие разполагате с нашето становище и аз ще си позволя да обърна внимание само на няколко приоритетни теми, които засягат пряко общините и за които имаше реакции от страна на колегите от общините.
Става въпрос за предложението по параграф 9-ти, което касае редакция на член 18"а", в частта му на алинея първа. Колегите от общините настояват да се запази старият текст, съгласно който кметът-работодател на ръководителите на социалните услуги, които са в неговата пряка отговорност.
По отношение на алинея втора, на алинея четвърта и пета, в точка 4.2. е описано нашето предложение. Ние предлагаме, редакция на текста на алинея пета, по отношение на финансирането. С оглед на това, че искаме да създадем условия и възможности, това, което е договорено в рамките на възлагането на управлението на социални услуги, да се изпълнява стриктно от общините. И ние не сме убедени, че текстът има правилна редакция, която да даде еднопосочно тълкуване.
Съобразно обемите на предоставените социални услуги общините винаги са предоставяли необходимите средства на доставчиците на социални услуги, при условие, че договорът е достатъчно обемен.
И по отношение на текстовете на член 19-ти, алинея две, по параграф 10-ти, това, което касае общините: ако е възможно да отпадне съгласуването с дирекциите "Социално подпомагане" и да остане само съгласуване на общинските стратегии и планове с регионалните дирекции за социално подпомагане.
По-важните теми, които подлежат на дебат и би следвало да се отчете мнението на вносителите, според нас, до колко е възможно да се обвърже получаването на социални помощи с ползване на социални услуги.
И другото предложение: ние не възразяваме срещу контрола. Ние сме "За" контрола, но по отношение на ефективност и ефикасност, държим да има открояване на обективни критерии, евентуално извеждане в подходяща нормативна уредба.
Благодаря ви за вниманието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
Госпожо Симеонова, имате думата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАЛЕНТИНА СИМЕОНОВА:
Аз ще кажа само няколко неща и ще дам думата и на Елена Кременлиева, тъй като тя работи основно по Закона в детайли.
Ще започна, с последната Ви забележка, извинявайте, по отношение на какво... по отношение на критериите за ефективност и ефикасност. Ние предвиждаме да се направи една наредба, каквато съществува към момента, но само за услугите да бъдат критерии и стандарти за социални услуги, смятаме да направим една наредба общо, за всички услуги, така че, тази бележка ще влезе точно там.
Ще се разработят критериите и стандартите за всички услуги, социални услуги.
Сега ще дам думата на Елена Кременлиева, но мисля, че тези текстове, които съществуват и в сега действащия закон, т.е., ние не сме ги променяли тези текстове.
ЕЛЕНА КРЕМЕНЛИЕВА:
Благодаря.
Аз ще започна с предпоследната бележка, която е свързана, именно, с параграф 10-ти. Действащият Закон за социално подпомагане предвижда, че областните стратегии се съгласуват с Регионална дирекция за социално подпомагане за социалните услуги. А общинските стратегии - с дирекция "Социално подпомагане". С оглед новата функция, която имат регионалните дирекции за социално подпомагане за планиране, изобщо координиране на този процес на социалните услуги, предвиждаме да се съгласуват и с двете дирекции. Това е мотивът за предложената промяна. Не трябва да забравяме, все пак, че имаме само 28 областни, регионални дирекции на областно ниво. Но дирекциите на общинско ниво са изключително важни, тъй като, както знаете, те правят и първоначалният анализ за нуждите от социални услуги.
Именно поради тази причина не сме променили действащия текст на Закона за социално подпомагане, като оставяме съгласуваността с двете дирекции. Идеята за съгласуване с регионалните дирекции, ако мога за вкарам мотива на това предложение, че това е новото предложение, е свързано с това, че реално, общинските стратегии трябва да бъдат съответни с областните стратегии. В това отношение комбинатите от регионалните дирекции за социално подпомагане ще е много важна. Това е мотивът. Просто, не искахме да изключим нито едно от нивата.
По отношение бележката по параграф 9-ти, за член 18 "а" алинея 1-ва. Действащият текст е, наистина, така. Но той не отчита възможността, когато общината, чрез създадено от нея юридическо лице предостави услуги, реално услугата, ръководителят на услугата няма да бъде назначен от кмета, а ще бъде назначен, именно, от това юридическо лице, което предоставя услугата от името на общината. Това е мотивът за промяната на този текст. Не мисля че, това ще наруши нормалният ритъм на работа.
Мисля, че това бяха въпросите.
ДАНИЕЛА УШАТОВА:
Може ли?
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Да, заповядайте, госпожо. Ушатова.
ДАНИЕЛА УШАТОВА:
Предполагам, че не сте разбрали, става въпрос, че не е необходимо да се усложнява работата на общините по приемане на годишните планове за изпълнение на стратегиите за развитие на социалните услуги, защото регионалните дирекции могат по служебен път да изискват мнението на съответната дирекция на ниво община. Това ни беше предложението. Не сме искали нищо по-различно. Идеята е да облекчим работата и на общините, и на вашите екипи.
По отношение на юридическите лица. Много важно е да се каже, че юридическите лица, които ще предоставят социални услуги, които са създадени от общините, могат да бъдат само търговците по Търговския закон или юридически лица, с нестопанска цел. И затова, в останалите точки на нашето предложение, ако има възможност, да обърнете внимание, ние предлагаме разделяне на общините отделно от общинските юридически лица, които са търговци или фондации и НПО-та. Това е с оглед на факта, че всички фондации и търговски дружества, ще се конкурират, ние го предлагаме това, ако го приемете, ще се конкурират с останалите доставчици на социални услуги и мисля, че и доставчиците също ще ни подкрепят.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
Желаете ли да вземете отношение, госпожо Симеонова?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАЛЕНТИНА СИМЕОНОВА:
Не, но в групата се обсъждаше много тази идея. Имаше и много неправителствени организации, различни доставчици на услуги, както и на общините. Просто, искаме всички да бъдат при еднакъв режим поставени, за да не се получава това обвинение, което в момента съществува, че се толерират едни доставчици за сметка на други, защото те не минават по същия ред и същия режим. Поставяме всички при еднакви условия, при еднакъв режим.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Симеонова.
Заповядайте от Национална мрежа за децата, представете се и изказването нека бъде в три минути, ако обичате...
ГЕОРГИ БОГДАНОВ:
Казвам се Георги Богданов, изпълнителен директор съм на Националната мрежа за децата.
Уважаеми госпожи и господа народни представители!
Госпожо Симеонова!
Първо, искам да Ви поздравя за това, че, наистина, искате да се направи промяна в Закона за социалното подпомагане, с оглед на регламентиране на взаимоотношенията между доставчици на социални услуги, за създаване на едни по-добри и по-качествени социални услуги.
На първо място, това, което бих искал да кажа, че ние, още когато беше публикуван Законът за изменение на Закона за социалното подпомагане на 12-ти декември, ние изразихме нашето становище и тогава ви поздравихме поне за четири неща, които се предвиждаха да се направят:
А това са предприемачеството в социалната сфера, чрез предоставяне на социални услуги на физически и юридически лица и публично-частните партньортства. Това беше едно нещо, което, наистина, беше много полезно. Сега, в този Закон, ние не го виждаме.
Не виждаме, също така, прякото договаряме между общините и между доставчиците на социални услуги, които вече са разкрили социални услуги по други проекти т.е, тогава, когато ние имаме една неправителствена организация, или търговско лице, което развие социална услуга, не да се прави отделно конкурс отново, тъй като, така или иначе, това ще е доста..., е ясно, че това ще бъде човекът, който... , лицето, което ще управлява тази услуга и е необходимо, наистина, да се въведе това пряко договаряне.
Другото нещо, което е много важно, бе, сега също не се вижда в достатъчна степен, но това, което сега Вие разяснихте, може би е по-ясно, лицензирането на всички лица да се извършва в социални услуги. Не е толкова ясно казано, в този текст, тъй като, тук, вие сте казали, че държавата..., т.е. което ние предлагаме да бъде, ако може да бъде, да отпадне, т.е. и общини, и неправителствени организации, и търговски лица, да могат да се лицензират, защото е важно всички да са при еднакъв режим на действие.
Следващото нещо, за което ние искаме да обърнем внимание, според нас, това е изключително важно, е, ... вие в мотивите се казва, че държавата е извадена от кръга на преките доставчици на социални услуги. Но, в същото време, в член 6-ти, алинея първа, се казва, че Агенцията за социално подпомагане осъществява дейност по предоставяне на помощи и социални услуги, освен това и по отношение на приемната грижа, така че, това е нещо, според, нас, което също трябва да се прецизира.
Другото нещо, което е изключително важно за нас и с което ние отдавна сме категорични, е по отношение на това, че социалните помощи да бъдат обвързани с полагането на обществено-полезен труд.
Според нас, този тип..., този подход е отдавна отречен във всички Европейски страни, дори вече и някои азиатски страни също премахват този тип, така че това е изключително важно и ние сме доста уязвими, от гледна точка на Европейската социална харта.
Другата тема, която, според нас, е важна, е необходимо да се засили много по-ясно в този Закон за изменение, е това, да бъдат по-ясно разписани функциите на Агенцията от гледна точка на методическа подкрепа на дирекциите за социална подкрепа, подпомагане и доставчици на социални услуги. Така че, да имаме еднакви стандарти на качество във всички, навсякъде, и разбира се, ако има възможност, още по-ясно да бъдат разписани ангажиментите и отговорностите на Регионалните дирекции по социално подпомагане по отношение на...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Господин Богданов, много подробности, много въпроси има, ненужно, всички народни представители имат становището...
Госпожо Симеонова?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАЛЕНТИНА СИМЕОНОВА:
Съвсем накратко. По отношение на публично-частното партньорство. Коректна е бележката на господин Богданов. Наистина, с първата редакция на Закона имаше публично-частно партньорство. Но, след съгласуване, по тази процедура имаше много "против" съществуването й и отделянето в Закона за социалното подпомагане на публично-частно партньорство по отношение на социалните услуги при условие, че в момента тече дискусия около Закона за публично-частното партньорство и се смята, че социалните услуги ще бъдат част от този нов закон. Това беше аргументът, за да го махнем от Закона за социалното подпомагане.
По отношение на това, че има разписан текст за АСП. За Агенцията за социално подпомагане като доставчик, там пише, не доставчик, а извършва дейности по осъществяване на социални услуги, нали така, по предоставяне на социални услуги. Има се предвид, че част от дейността е социалната анкета, която се прави, част от дейността е оценката на подробностите, която се прави, така че, просто, няма как, това, като функция на Агенцията за социално подпомагане да отпадне, защото не е редно...
Елена, ако имаш нещо по отношение на другите бележки?
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Заповядайте. Желаете ли да добавите нещо?
ЕЛЕНА КРЕМЕНЛИЕВА:
Не, това е...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
Господин Долапчиев, заповядайте. Имате думата.
ВАСИЛ ДОЛАПЧИЕВ:
Ние приемаме, по принцип, Закона за изменение и допълнение на Закона за социалното подпомагане. Но считаме, че има много добри нови моменти, които доразвиват този сектор от социалната политика. Част от въпросите, които искаме да поставим, вече бяха поставени.
На два момента искам да обърна внимание. И ако може, госпожа Сименова да бъде така добра, да ни даде необходимото обяснение.
В мотивите и по-късно в Закона, първо в чл. 6-ти, алинея пета, и по-надолу се въвежда един нов термин "функции на подкрепа". Когато се коментира, че трябва да бъдат създадени стандарти за качество на услугите, което категорично трябва да стане и те трябва да бъдат обвързани с функции на подкрепа. Този термин сега за първи път се появява в нашето законодателство. Никъде не е разшифрован...
В член 18 "а", алинея пета, ако не греша, е развита позицията и е регламентирано задължението на общините, след като получат субсидиите от държавния бюджет, веднага да ги превеждат на доставчиците на услуги. До тук всичко е чудесно. Подобно нещо е разписано и в мотивите на Закона. Там, обаче, има две изречения, които дават възможност, даже задължават доставчиците на услуги, авансово да финансират предоставените от тях услуги. Не е ясно в какъв времеви диапазон ще получат субсидията, няма ясен ангажимент. И, тъй като, познаваме финансовите възможности на значима част от доставчиците на услуги, ако се въведе принципът те авансово, в неопределен период от време да финансират социалните услуги, които в зависимост от капацитета на дадената услуга, понякога сумата не е пренебрежима, може да се стигне до затваряне на определен вид услуги. Искаме обяснение в тази посока. За първи път се говори за авансови ангажименти на доставчика на услуги.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
Госпожо Симеонова...
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАЛЕНТИНА СИМЕОНОВА:
Да, благодаря Ви.
Сега, по отношение на функциите на подкрепа. Въвежда се този термин от гледна точка на ефективността и ефикасността на услугите. Т.е. когато се финансира услугата, да не се гледа само капацитетът. Сега се финансира само капацитет. Например, разкривам една услуга за 40 потребители. И няма значение точно, нали, по какъв начин ще бъдат определени тези 40 потребители. Те са по един списък, който остава непроменен. Т.е., дали потребителя, дали един потребител ползва на ден един час само от услугата, дали ползва два часа или осем часа, какъвто е капацитетът 8 часа на услугата, в момента това не се регулира и не се отчита по никакъв начин. Затова, въвеждайки това определение "функции на подкрепа" ние имаме предвид да разпишем отново подробно всички функции, които ще бъдат предоставени чрез конкретната услуга, подробно разписание на дейностите на услугата, както и подробно разписание на това ползвателите как ще ползват тази услуга - дали ще бъде за един час, дали ще бъде за два часа, дали ще бъде за целодневно ползване на услугата. Това е много важно, от гледна точка на ефикасността на услугите, защото вярвате ли, има много услуги, които в момента, например, има старчески домове или домове за възрастни хора за дневна грижа, които отчитат 8 часа капацитет на услугата, а всичките проверки досега показват, че тази услуга се ползва от всички ползватели не повече от два часа. Така че, смятаме, че това трябва да се преодолее като проблем.
По вторият въпрос, за финансовите стандарти, ще дам думата на Елена Кременлиева.
ЕЛЕНА КРЕМЕНЛИЕВА:
Благодаря.
Мисля, че тук има само едно недоразумение. Тъй като подкрепяте текста. В мотивите се казва точно обратното - че въвеждаме това задължение към общината, за да се предотврати необходимостта частния доставчик сам да финансира услугите, да речем първия месец...Такава е редакцията, но всъщност, тъкмо това е ситуация от практиката. И ние имаме такива сигнали от доставчици, на които е възложено управлението на услугите, за непредоставяне на субсидията в съответния срок. Съответно, това води до необходимост самият доставчик да извади от собствените си средства, за да може да финансира услугата, а получава последващо от общината субсидията. Това е в мотивите. Обратното на това, което Вие казахте.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Да, благодаря Ви.
От народните представители, някой желае ли да вземе отношение?
Други?
Вие? Бихте ли се представили?
МИХАЕЛА ТОДОРОВА:
Михаела Тодорова, КНСБ.
Уважаеми вносители!
Уважаеми дами и господа народни представители!
Нашата организация смята, че така разписани, така разписан законопроектът, няма да постигне целите, които са заложени в мотивите - за едно качествено предлагане на социалните услуги. Считаме, че, не сме против въвеждането на стандарти за качество, но качеството има цена. То трябва да бъде остойностено и да бъде адекватно финансирано от държавата, а ние това не го виждаме в законопроекта.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
Госпожо Симеонова?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАЛЕНТИНА СИМЕОНОВА:
Значи, тази част от Закона ще влезе през 2013-та година. Точно с тази идея, за да сме наясно, финансовите стандарти, разписаните по нов начин услуги колко ще струват.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
Други не виждам...
От народните представители?
Госпожа Ангелова, заповядайте.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
Ние, от парламентарната група на ГЕРБ, ще подкрепим Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане. Видно и от мотивите на вносителите, промените касаят три неща основни, именно: промени в областта на социалните услуги, контролните функции на Агенцията за социално подпомагане и чрез Преходните и заключителните разпоредби на Закона за социално подпомагане се правят промени в Закона за закрила на детето, по отношение свързани с услугата "приемна грижа".
Смятаме, че направените промени в Закона за социално подпомагане ще допринесат за по-ефективен и ефикасен контрол по отношение на предоставянето на социалните услуги, особено чрез делегиране на контролните функции на регионалните дирекции за социално подпомагане. По този начин, при наличието на сигнал, експертите от регионалните дирекции за социално подпомагане ще могат да осъществяват по-навременен и спешен контрол в заведенията за социални услуги.
Също така приветствам и промените, които са в Закона за закрила на детето, а именно по отношение на това, че вече доставчик на социалната услуга "приемна грижа" ще бъдат не само дирекциите "Социално подпомагане", както е сега, но ще има възможност да бъдат и общините, и частни доставчици на социалната услуга "приемна грижа", които са получили лиценз от Държавната агенция за закрила на детето.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
Други народни представители?
Аз, госпожо Симеонова, бих искал да Ви попитам, тъй като, както каза колежката преди малко, правите промени в Закона за закрила на детето. Всички очакваме Закона за детето. Докъде сте стигнали? И също така, в Закона за социално подпомагане, виждам че тук се внася и може би тук и господин Бисер Петков, може би и той очаква с нетърпение и инвалидните, и социалните пенсии вече да се плащат чрез системата за социално подпомагане... Бихте ли, така, информирали, народните представители, на какъв етап сте с тези промени?
Благодаря Ви.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ВАЛЕНТИНА СИМЕОНОВА:
Благодаря Ви за въпроса.
Тъй като, Законът за детето, това е един съвсем нов закон, не е промяна в сега действащия закон, така, провокира много сериозна обществена дискусия. На нас ни се иска тя да продължи. Наистина, в момента, ние водим дискусия с различни професионални общности, искаме да чуем тяхното мнение. Защото някои от текстовете на този закон са, наистина, доста авангардни и те се приемат не дотам на сто процента от хората. Ще продължи дискусията. Предвиждаме в дневния ред на Министерския съвет Законът да влезе в края на месец май, преди първи юни.
По отношение на втория Ви въпрос. Има създадена работна група, която в момента много интензивно работи, заедно с Националния осигурителен институт, по прехвърляне на тези плащания към Агенцията за социално подпомагане от първи януари 2013 година.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Симеонова.
Други народни представители?
Няма. Тогава, закривам дискусията и подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за социално подпомагане, № 202 - 01 - 9, внесен от Министерския съвет на 3 февруари 2012 г. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 10 гласа.
"Против" - няма.
"Въздържали се" - 4 гласа.
Законопроектът е приет.
Благодаря ви, благодаря за участието на всички.
ПО ТОЧКА ВТОРА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Преминаваме към точка втора: Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 254 - 01 - 3, внесен от Захари Георгиев на 13-ти януари 2012 г.
Господин Георгиев, моля да представите мотивите на вашия законопроект.
ЗАХАРИ ГЕОРГИЕВ:
Благодаря Ви, господин председател!
Уважаеми господин председател!
Уважаеми госпожи и господа народни представители!
Законопроектът и мотивите към него са на вашето внимание. Имам една малка надежда, че сте успели да хвърлите поглед върху тях.Те видяха белия лист, т.е. застанаха на белия лист, след мои многократни срещи с фондации на осиновители, асоциации на такива, срещи със социални работници, с психолози, защото, според тях всички, има една празнота, или не дотам добре регулиран процес на подпомагане и на стимулиране на осиновителите в нашето законодателство. Съгласно законодателството, над две години децата когато са, родителите- осиновители нямат възможност да получават платен отпуск за майчинство или за отглеждане на дете.
Предполагам, че мнозина от вас са разсъждавали над този проблем. И знаят колко важно е в обществото да се реализира стратегията за премахване или силно редуциране на тези социални заведения, в които се отглеждат децата без родителски грижи. Информацията, която получих от Агенцията за социално подпомагане сочи, че към настоящия момент в България има около три хиляди деца, които са подходящи за осиновяване при условията на пълно осиновяване, разделени са в различни възрастови групи, но най-много са тези, които са след седем годишна възраст; прави добро, за мен добро впечатление, че се наблюдава една тенденция за увеличаване на броя на осиновените деца в последните пет-шест години и се движи от порядъка на 600-700-800-900 деца на година. Но, това не означава, че, числото, което споменах преди малко, около три хиляди деца, може автоматически да се реши въпросът със закриването на тези домове, каквато е стратегията.
В законопроекта е предвидено да има възможност за получаване на майчинство от родители-осиновители на деца до петгодишна възраст. Защо до пет? Всъщност, тази граница разбира се, може и да не е пет, може и да е четири, може и да е три, въпрос на преценка на хората, които имат по-добър поглед от мен върху тези процеси. Но, според мен, не е справедливо, думата майчинство да се употребява само за тези - биологичните майки, а не и за майките-осиновители. Тъй като в много случаи осиновените деца имат не по-малка нужда от такива грижи, в т.ч. непрекъснати грижи, а не от учебни и предучилищни заведения, отколкото другите деца.
Практически, най-търсената възраст за осиновяване, статистически, е във възрастта до три години, са най-много осиновените деца. Тези, които са се интересували знаят, че една процедура за осиновяване трае немалко и в много случаи до едногодишна възраст не може да стане осиновяването , което означава, че автоматически, по чл. 53, мисля че беше, от Кодекса, осиновителите са лишени от възможността да получат тези средства и евентуално имат възможност да го направят в следващия раздел за отглеждането на детето до двегодишна възраст. Но това не изчерпва всичките деца в различните възрастови групи. И затова тези от хората, които се занимават професионално с този въпрос, в т.ч. и осиновители, които са изминали този път, считат, че ще бъде стимулиращо и много полезно, и за родители, и за деца, да имат те тази възможност за този близък контакт в продължение на времето, което е предвидено и за другите родители, биологичните родители.
Колкото до финансовата обосновка. Касае се за средства, от една страна, които са в Агенцията за социално подпомагане, от друга страна, пък, в Националния осигурителен институт. Това означава, че, ако се прецени, че няма достатъчно буфери, а не съм сигурен дали няма достатъчно буфери, може да се приеме началната дата за влизането в сила на тези текстове от следващата календарна година. Но, към днешна дата, средствата, необходими за издръжката на едно дете в социално заведение са от порядъка на малко над 6000 лева годишно, което прави малко над 500 лева месечно. Ако тези пари се транслират към семействата на осиновителите, то не само ще са предостатъчни, но и ще се получат в икономия на бюджетни средства. Т.е. откъм финансова гледна точка, този процес е по-добър. По-добър ще бъде и от към гледна точка на обществения интерес, защото един такъв близък контакт предполага много по-добре адаптирани деца към семейството, към обществото и по-спокойно детство, респективно и в по-нататъшния живот на тези деца да бъде.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, господин Георгиев за изчерпателното представление на мотивите към Законопроекта.
Уважаеми дами и господа народни представители!
Това са вижданията, има много становища. И от Министерството на труда и социалната политика, и от Националния осигурителен институт, и от Министерството на финансите, и от КНСБ, и от работодателите. Може би..., господин Бисер Петков, може би ще вземете отношение по случая, желаете ли?
Заповядайте.
БИСЕР ПЕТКОВ:
Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители!
Уважаеми гости!
Националният осигурителен институт е предоставил писмено становище по законопроекта на народния представител Захари Георгиев. Аз няма да го представям в цялост. Вие разполагате с него. Само ще центрирам върху няколко положения.
Първо, считаме, че по същество, с предлагания законопроект, по отношение промените, които се инициират в Кодекса за социално осигуряване, се предлага да бъде включен и един допълнителен риск, свързан с необходимостта от адаптация на осиновеното дете към осиновителите и на осиновените към него, риск, който по същество не е предвиден и с него се разширява рискът "майчинство", който е регламентиран в Кодекса за социално осигуряване. Както и че, всъщност, за този риск е предвиден един по-дълъг период, който на практика надхвърля значително периодът за изплащане на парични обезщетения при бременност и раждане и за отглеждане на малко дете, който, както знаете, е две години, до двегодишна възраст на детето.
Виждаме, всъщност, проблем с нарушаване принципа на равнопоставеност на осигурените лица, който е прокламиран в член трети, точка трета от Кодекса за социално осигуряване, който изисква те да имат равни осигурителни права. В случая, направените предложения за увеличаване на срока, за който се ползва отпуск и изплаща обезщетение за майчинство, водят, именно, до неравнопоставеност между осигурените лица, дори в рамките на правния институт на осиновяването предвиждането на тези права само по отношение на децата, осиновени при пълно осиновяване, води до неравнопоставеност с децата, осиновени при непълно осиновяване.
Така че, това са нашите съображения, които сме изложили в становището, което е представено от Националния осигурителен институт.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Да, разбира се. Благодаря Ви.
Господин Захари Георгиев...
ЗАХАРИ ГЕОРГИЕВ:
Или има неразбиране, на това, което е предложено, или има неразбиране на това, което е написано. За неравнопоставеност може да говорим сега. И когато говорим за срок за изплащане на тези обезщетения, срокът е същият, както и срокът при биологичните родители. Тук говорим за увеличаване на възможната възраст и одеве, в началото казах, че пет години е едно предложено решение, но то може да се намали, за да може да се възползват от тези свои права и майките, и родителите, които осиновяват дете. За тях денят хикс, все едно денят на раждането, е денят, когато детето отива в техния дом. И оттогава насетне те ще имат същите права, както и биологичните родители. Точно за това равнопоставено положение говорим, другото е неравнопоставено, което е в момента.
И съгласете се, че когато, при условията на пълно осигуряване, се осинови дете, то става вече част от семейството, то става твоето дете и ти си му майката. Това е майчинство. И говорим за едногодишно майчинство. И след това за още една година за отглеждане на това дете.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, господин Георгиев.
Друг? Заповядайте, имате думата.
ЕЛЕНА КРЕМЕНЛИЕВА:
Благодаря.
Аз също няма да представям подробно нашето становище, още повече, че има много допирни точки, с вече изразеното становище. Поддържаме изразеното становище, че не подкрепяме самия Законопроект. Но, аз искам да кажа само няколко думи, които са много важни. Напълно сме съгласни, че периодът на адаптиране между детето и осиновителите е особено важен. Не случайно сме въвели програма за обучение на осиновителите, на кандидат-осиновителите и т.н., това са важни неща. Подкрепяме ги и със съответни социални услуги. Но за нас е изключително важно да запазим този режим на не дискриминация, на равнопоставеност между биологичните родители и осиновителите. Както знаете, в социалното законодателство, всички семейни помощи, които се предоставят, с изключение на една специфична, а именно поради раждането, се предоставят и на семействата на осиновени деца. В тази връзка не подкрепяме законопроекта, именно, защото създава ситуация на по-привилегировано положение на осиновителите, спрямо биологичните родители.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
Народните представители? Някой желае ли да вземе отношение?
Заповядайте, доктор Шайлекова.
д-р СТАНКА ШАЙЛЕКОВА:
Благодаря, господин председател!
Както и госпожа Кременлиева каза, действително, всички сме съгласни, че такъв период, в който трябва да има едно приспособяване както на детето, осиновеното дете към семейната среда, така и на осиновителите към него, безспорно такъв период трябва да има. Но на мен не ми стана ясно защо този период е точно 365 дни, а не, например, 360 дни? И защо пределната възраст, която давате и многократно казахте, че може да бъде четири години, три години, защо, а какво правят хората, които са осиновили дете на 6 години? Защото, макар и редки, има и такива случаи. Нима те нямат тази необходимост да се адаптират както към детето, така и детето към тях?! Значи, това, с тази граница на възрастта, ми се струва, че трябва да се коментира по-широко и да се промени.
Освен това, действително противопоставяне на осиновителите и на биологичните родители има, на биологичната майка има. Защото, аз съм лекар и ще ви дам един друг пример. Ако една майка роди дете с увреждане, 365 дни са много малко, за да се приспособи това дете и за грижите, които тя ще положи за него. Т.е. противопоставяне има, така както сте предложили вие вашите изменения в Кодекса на труда.
Освен това, в мотивите ви никъде няма прогнозния брой на майките, които биха се облагодетелствали от тези обезщетения, които ще се предоставят, нито пък има някаква финансова обосновка на вашето предложение.
Поради тези причини, ние ще се въздържим от подкрепа.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви.
Да, заповядайте, господин Георгиев.
ЗАХАРИ ГЕОРГИЕВ:
Защо 365 дни? 365 дни, защото 45 дни преди раждането майката има право на платен отпуск. Разликата между 365 и 410 е точно това. Затова е 365 дни.
Казвате, защо точно пет години? Даже не съм убеден, че пет години не е твърде висока такава възрастова граница, която съм предложил. Оттам насетне децата са по-изградени вече, независимо че са расли в условията на тези общежития, да ги наречем, така. Но в никакъв случай не мога да се съглася с Вас, че дискриминираме някого, защото му даваме равни права с другите. Какво общо има това, че едно дете може да бъде родено с увреждане от биологичните си родители и това, че едно дете - осиновено, ще бъде със същите тези дни 365? Какво общо има това? Говорим за различни, съвсем различни случаи. И може би не сте успели да видите обосновката, или не сте ме чули, като казвах, обосновката е, финансовата обосновка е, че държавата от цялото това действие ще има положителен ефект по отношение на средствата.
Що се касае до последния Ви въпрос, за прогнозите. Нали не мислите, че аз мога да правя прогнози на това, колко деца биха били осиновени? Но ви казах едни числа. Миналата година са били осиновени 900 деца. В този момент, към края на миналата година, са налични в списъка за деца, които са подходящи за пълно осиновяване, петстотин и няколко деца, на тази възрастова група от нула до три години, и още 600 деца до седемгодишна възраст.
От нула до три години е най-предпочитана възраст от осиновителите за осиновяване. Е, повече от тези числа и прогнози, какво да направя, какво да кажа аз... Нали не мислите, че съм специалист-работник по социално осигуряване или по някои други подобни сходни дейности?!
Благодаря.
За да ви освободя да гласувате, както намерите за добре, благодаря Ви, за това че ме изслушахте, всеки от вас ще реши как да гласува /напуска залата/...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви и аз за Вашето присъствие.
Други народни представители? Няма. Колеги, закривам дискусията и подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на труда, № 254 - 01 - 3, внесен от Захари Георгиев на 13.01.2012 година. Който е съгласен, моля да гласува:
"За" - 3 гласа.
"Въздържали се" - 10 гласа.
"Против" - няма.
Законопроектът не е приет.
ПО ТОЧКА ТРЕТА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
И преминаваме към точка трета: Представяне, обсъждане и гласуване на Проект за решение за отпускане на пенсия за особени заслуги към държавата и нацията, № 202 - 03 - 6, внесен от Министерския съвет на 3-ти февруари тази година.
Госпожо Филипова, заповядайте, имате думата.
КРАСИМИРА ФИЛИПОВА:
Благодаря, господин председател!
Уважаеми дами и господа народни представители!
Аз съм изключително улеснена да представя мотивите за предложението да бъде удостоен с пенсия за особени заслуги към държавата и нацията господин Георги Найденов. Той е известен в публичното пространство като Гого, защото на тая маса, и около нея, пък и навсякъде, в публичния свят на тази държава той е една изключително популярна личност - четиридесет години занимаваща се в областта на попмузиката. Разбира се, вие имате и мотивираното предложение на ..., мотивите на министър-председателя пред себе си.
Все пак, ще спомена, че бидейки член на различни, много популярни групи, като "Домино", "Тоника", "Тоника СВ", "Фамилията Тоника", той е един от изключителните артисти, които популяризираха смислената популярна музика на тази страна сред една огромна аудитория от зрители и няма да е преувеличено да кажа, че е любимец... Знаете, и неговото здравословно състояние, споменавам го в скоба, но не това е нашият мотив, на Министерството на културата да предложи на Министерския съвет да направи това предложение.
Считам, че това е една, така, значителна фигура в областта на българската култура и се надявам да гласувате той да получи пенсия в максималния размер, предвиден в чл. 91 на Кодекса за социално осигуряване, в размер на 700 лева, за да, ... така, което ще обозначи неговото присъствие в българското културно пространство.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, госпожо Филипова.
Господин Петков, желаете ли да вземете отношение? Заповядайте...
БИСЕР ПЕТКОВ:
Благодаря Ви, господин председател!
Уважаеми госпожи и господа народни представители!
Вземам отношение, само за да ви информирам за да ви представя една справка за получаваната пенсия от господин Георги Найденов. Към момента той получава лична пенсия за инвалидност, поради общо заболяване, лична социална пенсия за инвалидност и добавка за чужда помощ. Личната пенсия за инвалидност поради общо заболяване е отпусната от 12 август 2010 година, на база на предоставено и снето решение на ТЕЛК за трайна временна неработоспособност над 90 на сто с чужда помощ. Но тя е в минималния за вида пенсия и размер от 156.49 стотинки, поради малкия осигурителен стаж, който е декларирал лицето.
Също така получава лична социална пенсия за инвалидност, която се изплаща в 25 % от пълния й размер, понеже се явява втора, и размерът й е 30.26 стотинки, така че общият размер на изплащаните две пенсии е 186.75 стотинки. Към тях на основание чл. 103-ти от Кодекса за социално осигуряване се изплаща добавка за чужда помощ, която в настоящия момент възлиза на 75.65 стотинки. В случай, че Народното събрание приеме предложението на Министерския съвет, да отпусне пенсия за особени заслуги към държавата и нацията на господин Георги Найденов, изплащаните лична и социална пенсии за общо заболяване и социална за инвалидност ще бъдат спрени. Но заедно с пенсията за особени заслуги, ще продължи да се изплаща добавката за чужда помощ.
Подкрепяме, принципно, предложението.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви господин Петков.
Дами и господа народни представите?
Госпожо Петрова, заповядайте.
ВЯРА ПЕТРОВА:
Колеги, аз само ще кажа, мисля, че е излишно всъщност, да говорим за така наречения Гого - Георги Найденов, на всички ни е известно най-вече неговото състояние, с което той се бори от доста дълго време. В момента също е..., нека да кажем, че това е човек, който участва в много групи, популярни от доста време. Той има доста хитове. Групите, всичките, са донасяли радост, през всичкото време на концертите, които са изнасяли, радва ни със своят глас и своите изпълнения. разбира се, аз съм и пристрастна, защото съм от този регион, а той живее в съседен град, в Айтос, аз се надявам, че всички вие ще гласувате "За", за този достоен човек, който заслужава тази пенсия, за да може достойно ... дори да се лекува, така да се каже...
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Госпожо Петрова, убеден съм, че всички тук ще гласуваме "За". Всички тук познаваме творчеството му и Гого... Други народни представители? Няма.
Закривам дискусията и подлагам на гласуване Проекта за решение за отпускане на пенсия за особени заслуги към държавата и нацията, № 202 - 03 - 6, внесен от Министерския съвет на 3-ти февруари тази година.
Който е "За", моля да гласува:
"За" - 13 гласа.
"Против" - няма.
"Въздържали се" - няма.
Проектът за решение е приет.
Благодаря на участниците в днешното заседание на Комисията.
ПО ТОЧКА ЧЕТВЪРТА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Колеги, много ви моля. Преминаваме към точка четвърта от дневния ред... Точка Разни. Знаете, че Конституционния съд е сезиран по Кодекса на труда и разбира се, ние трябва, по Правилника за организация на дейността на Народното събрание, може да гласуваме да изготвим като Комисия становище по искането и мотивите на народните представители, които са сезирали Конституционния съд или да не взимаме становище, говоря за Комисията.
Трябва да отбележа, че ние сме го гледали този Законопроект на първо, на второ четене, има и вето на президента, преценете трябва ли Комисията да се ангажира с такова становище... Досега не сме го правили. Но, все пак, трябва да го гласуваме… Направо го подлагам на гласуване. Който е "За" да се изготви становище от името на Комисията по труда и социалната политика, моля да гласува:
"За" - няма.
"Въздържали се" - няма.
"Против" - 13 гласа.
С това приключихме днес, изчерпахме дневния ред, благодаря на всички за участието, приятна вечер, и ... до утре. Благодаря....
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ