КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
П Р О Т О К О Л
На 9-ти май две хиляди и дванадесета година, сряда, от 15.00 часа, в зала № 456, в сградата на Народното събрание на площад "Княз Александър Първи", се проведе редовното заседание на Комисията по труда и социалната политика. То бе открито и ръководено от председателя на Комисията господин Драгомир Стойнев.
х х х
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Уважаеми колеги и гости, имаме вече необходимия кворум и откривам редовното заседание на Комисията по труда и социалната политика. Дневен ред ще имаме от три точки, но първо да го гласуваме:
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Проект на Общ ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА СЕМЕЙНИ ПОМОЩИ ЗА ДЕЦА, изготвен въз основа на приетите на първо гласуване Законопроекти за изменение и допълнение на Закона за семейните помощи за деца, № 254 - 01 - 16, внесен от Цветан Костов Костов и група народни представители и № 254 - 01 - 39, внесен от Светлана Ангелова Найденова, Станка Лалева Шайлекова и Галина Димитрова Банковска.
2. Представяне на ОТЧЕТ ЗА ДЕЙНОСТТА НА ИКОНОМИЧЕСКИЯ И СОЦИАЛЕН СЪВЕТ ЗА 2011 г., № 256 - 32 - 3, внесен от Икономическия и социален съвет на 22.ІІІ.2012 година.
3. Разни.
Който е "За" така прочетения дневен ред, моля да гласува:
"За" - 13 гласа.
"Против" - няма.
"Въздържали се" - няма.
Дневният ред е приет.
Уважаеми дами и господа народни представители, днес е девети май - една важна дата и от историческа гледна точка... Както знаете, на 9-ти май 1950 година, френският външен министър Робърт Шуман произнася една изключително важна декларация сред международната преса, който поставя основите на обединена Европа, Европа на гражданите. И именно в този ден, тъй като това е Денят на Европа, поканих Икономическия и социален съвет, като гражданския парламент, който изповядва европейските ценности, демократична институция, да представи своя Отчет именно днес, за което благодаря за тяхното присъствие.
И преминаваме към точка първа.
ПО ТОЧКА ПЪРВА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Тази точка е Проект на Общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за семейни помощи за деца.
Съгласно Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, когато на първо гласуване са приети повече от един законопроект, уреждащ една и съща материя, водещата Комисия, нашата Комисия, с участието на вносителите, на приетите на първо гласуване законопроекти, изготвя един общ Законопроект, който се представя на председателя на Народното събрание за изготвянето след това на писмени предложения по този законопроект. След като го представим на г-жа Цецка Цачева, започва да тече и срокът - между първо и второ четене, и както се разбрахме, когато гласувахме и двата законопроекта, да създадем работна група, така че да се избегнат всякакви възможности за злоупотреби по този законопроект.
Това е днешния законопроект. Всички народни представители го имат. Имате думата. Ако имате въпроси, питания по този Законопроект, ако не - да го приемем чисто формално или направо да го гласуваме, Общият законопроект.
Само да кажа, че тук имаме гости, все пак, да ги представя, да ги уважа, че дойдоха и уважиха Комисията:
- г-жа Нина Мутафова - държавен експерт в дирекция "Социално включване" на Министерството на труда и социалната политика;
- г-жа Румяна Георгиева - директор на дирекция "Социално подпомагане" в Агенцията по социално подпомагане;
- г-жа Елена Гюдюлева - началник отдел "Методология на социалните помощи" в Агенцията за социално подпомагане.
Добре дошли и на трите сред нас.
Това е, уважаеми дами и господа народни представители!
Госпожо Ангелова, заповядайте.
СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
Благодаря.
Това е екипът, с който ще работи работната група. Аз заради това настоявах да има не само от Министерството на труда и социалната политика, но и от Агенцията за социално подпомагане, които пряко ще прилагат този закон. И предлагам от всяка парламентарна група да се излъчи представител в работната група и другата седмица да се съберем в удобно време за нас, където да работим по текстовете.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Чудесно.
Благодаря и аз, госпожо Ангелова.
Разбирам, че ще работим заедно. Това е един хубав законопроект. Надявам се, че ще постигнем успехът, който всички ние искаме. И съм убеден, че ще го постигнем.
Колеги, някой друг желае ли думата, да вземе отношение по Общия законопроект? Не виждам. Тогава, подлагам на гласуване Общ Законопроект за изменение и допълнение на Закона за семейни помощи за деца. Който е "За", моля да гласува:
"За" - 12 гласа.
"Против" - няма.
"Въздържали се" - няма.
Текстовете са приети.
Благодаря ви и ще поддържаме връзка, следващата седмица да поработим.../свободни реплики из залата/ ...
ГОСПОЖА ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА:
... И един представител от Министерството на финансите...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Ще го преценим по време на обсъжданията ... ще го обсъдим това...Благодаря ви за вниманието и следващата седмица, „одобрени сте” - /към гостите/, запознахме се, засега довиждане...
И сега преминаваме към следващата точка...
ПО ТОЧКА ВТОРА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Професор Дулевски, професор Нено Павлов, заповядайте... Относно представянето на Отчет за дейността на Икономическия и социален съвет за 2011-та година, № 256 - 32 - 3, внесен от Икономическия и социален съвет на 22 май 2012 година.
Професор Дулевски, имате думата, заповядайте.
ЛАЛКО ДУЛЕВСКИ:
Благодаря Ви.
Уважаеми господин председател!
Уважаеми членове на парламентарната Комисия по труда и социалната политика!
Аз имах възможност да говоря пред вас доста пъти и да изложа доста просторно характера и структурата на Съвета, но затова ми позволете, след като Отчетът е наличен, да бъда по-кратък, и по-систематизиран в основните посоки.
През 2011 година, две хиляди и единадесета година беше една добра година за Икономическия и социален съвет на България, искам да кажа това още в самото начало. Основно, нашата работа беше структурирана по европейски приоритети и политики, с които участвахме в общоевропейския дебат в консултации, както и някои ключови проблеми на България.
През годината ние се произнесохме по такива ключови и европейски приоритети като Акта за единия пазар, Общата селскостопанска политика след 2013 година, Кохезионната политика на Европейския съюз. Специално внимание и акцент в нашата работа беше "Европа 2020". В тази връзка ние приехме своя резолюция по проекта за национална програма за реформи на Република България, както и два съпътстващи документа за демографските предизвикателства в контекста на "Европа 2020", на България демографските предизвикателства и проблемите на пазара на труда, в контекста на "Европа 2020".
Ще мога да ви кажа и резултатите от това... Ние сме дали резултати от нашите предложения в Отчета доста подробно. Но, искам да ви кажа, че много широк отзвук получихме от гледна точка на актовете ни и позициите ни по "Европа 2020" и националната програма за реформи.
Първо, ние получихме отговор от Министерство на финансите като координатор по разработването на Националната програма за реформи, с което ни информират колко от нашите предложения са намерили отражение в последния вариант на правителствената програма.
Искам да ви кажа, че ключовото предложение за цел 60 % да достигнем брутен вътрешен продукт на лице от населението по паритет на покупателната способност е предложение на Съвета, което е прието в националната програма за реформи.
Също така, на европейско ниво, ние получихме отговор и от името на президента Барозо, както и от името на председателя на Европейския икономически и социален съвет комитет.
Второто направление, в нашата дейност, беше организиране на консултации, дискусии и други форуми. В тази връзка, ще изредя три важни форума: едното е консултацията по българската позиция, относно бъдещето на Общата селскостопанска политика, след 2013 година, която се проведе на базата на нашия проект пак; Вторият голям форум, международен, беше свързан с демографски предизвикателства и пазарът на труда, в контекста на Стратегия "Европа 2020"; и третият, беше организираното гражданско общество, в отговор на предизвикателствата пред Европейския съюз.
През тази година, през 2011 година, българският опит беше проучван от делегации, които дойдоха тук да се запознаят и след това да прилагат българския опит, на Албания, на държавата Палестина и Азербайджан. По този начин, заедно с Израел, Македония, Сърбия, Унгария и други страни, Русия също - Руската обществена палата, това са страни, чиито делегации посетиха България, за да проучват българският опит.
Мога да обобщя, ако ми разрешите, господин председател, следното: Европа преживява много трудни времена, не само в социално-икономическото си развитие, но и по отношение на националните съвети. Аз следя внимателно състоянието на националните съвети в Европа в момента, и трябва да ви кажа, че вече в редица страни има много сериозни проблеми. И тези проблеми произтичат не само и не толкова като взаимоотношения между националните съвети и местните правителства, националните правителства, а те са, преди всичко, като проблеми, които възникват в националните съвети между групите. Особено между синдикатите и другите групи, работодателските съюзи...
На фона на всичко това, което казвам, колкото и нескромно да звучи, понеже съм председател на нашия Икономически и социален съвет, искам да ви кажа, че, ако миналата година аз говорех, че сме в четворката-петицата - като добри примери, добри практики, смея да твърдя, че тази година вече сме не само в тройката, но може би и в двойката на Европа. Съвсем наскоро, дори и холандците, чийто Съвет вече е 51-годишен, създаден горе-долу с Европейския съюз, констатираха, че са на ръба, в резултат на големите проблеми, противоречия, които имат между работодателите и синдикатите. На първо място - осем години и половина, този конструктивен дух и консенсусен дух между социалните партньори и организациите от третия сектор се запази.
Второ, вече с трето правителство, и с трети парламент, мисля, че водим един доста конструктивен и коректен диалог и всъщност, тази политическа подкрепа, която в България има за този форум, не се среща много често вече в Европа. И това е констатация на Брюксел. Именно затова Брюксел в момента проучва българския опит не за друго, давам само един пример и финализирам, на 25 май ще има голямо събитие, което е номинирано от Европейската комисия за опита на страните за въвличане на гражданското общество в "Европа 2020".
Искам да ви кажа тук, аз предната седмица бях в Брюксел, като член на Европейския икономически и социален комитет, с мен поиска среща председателя на проучвателния комитет "Европа 2020", който ясно заяви, че примерът, който ще бъде даден там, е България. И след това - Португалия. Понеже в другите страни, не могат да намерят такъв политически консенсус и среда, която съществува, и подобни резултати.
Разбира се, в много страни, казах, има големи проблеми. И те са проблеми не само от гледна точка на политическата среда, но и от гледна точка на взаимодействията, взаимоотношенията между партньорите. В това отношение аз, наистина, съм изключително щастлив и благодарен, че в България конструктивният диалог, и взаимно уважение, мисля, и коректност между Икономическия и социален съвет и националните държавни институции - на изпълнителната и законодателната власт, са пример за европейската практика. И това го заявявам съвсем отговорно и ще го видите и в официални европейски документи.
И второ, аз съм изключително щастлив, че независимо, че в Тристранния съвет и в другите форми на социален диалог, социалните партньори понякога влизат в остри противоречия, и това е нормално, защото такъв е типът на диалога, в Икономическият и социален съвет до този момент този диалог съществува изключително конструктивно. Това е една, смятам, голяма ценност, която не е резултат на Лалко Дулевски, Константин Тренчев, Пламен Димитров, Божидар Данев или Васил Велев, тя е, преди всичко, резултат на политическата воля и подкрепа към този Съвет и към тази демокрация. Искам само смело да ви кажа, че официално се заявява, и то в развити страни - за Словения, за Унгария, че, просто, властта има страх да създаде такъв независим съвет, защото след това можела да си има проблеми. Осем години и половина българският модел показа, че такъв съвет може да бъде и конструктивен партньор, който не създава проблеми на страната си, а просто, утвърждава нейният имидж.
И финално, като доказателство за това, аз искам да припомня, че на десети декември миналата година, ние, формално, приключихме втория мандат, макар че той започна сега на 25-ти април, с осем години от основаването на Икономическия и социален съвет и като пример за това , което говорих досега, е, че на това тържество в България, и това се случва за първи път с държава-членка, пристигнаха всички президенти на Европейския и икономическия и социален комитет от 2002-ра година до сега, плюс настоящият президент, плюс бъдещите такива трима президенти. И филмът, който беше създаден по тоя повод, е широко разпространен в Брюксел. Както и отделни наши резултати от съвместни събития, са отпечатани и разпространени.
Така че, аз използвам случая да благодаря, наистина, на уважаемите народни представители, и особено на тази Комисия, защото по стечение на обстоятелствата, съм имал възможност да заявя, най-тясното ни сътрудничество с Парламента е преминавало, обикновено, през тази Комисия и през председателя на Парламента. Ние нямаме толкова добро сътрудничество и взаимодействие с друг тип Комисии, но това е, може би, нормално, тъй като социалната проблематика, като че ли, надделява повече в контактите на правителството и на Парламента с неправителствения сектор. Подобно нещо е с Министерството на труда и социалната политика, от гледна точка на органите на изпълнителна власт.
Тъй като знам, че времето ви е много напрегнато, аз ще спра до тук и съм готов, наистина, да отговоря на всички ваши въпроси, с още една голяма благодарност за подкрепата, която, аз имах възможност тук, при присъствието на господин Дянков, за административната реформа, да изразя, за подкрепата, която оказахте и към Съвета, и лично към мен, чрез избора ми за трети мандат за председател на Икономическия и социален съвет, защото това е подкрепа и към Икономическия и социален съвет.
Благодаря също така, и за разбирането, което беше споделено след нашите мотиви, за това, че Икономическият и социален съвет не е институция на държавната власт и разбирането на министър Дянков, аз съм много щастлив да обявя нашата благодарност, и удовлетвореност, че Икономическият и социален съвет е изваден от списъка на институциите, които са органи на държавна власт.
Благодаря Ви, господин председател.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви и аз, професор Дулевски.
Дами и господа народни представители, имате думата.
Желаещи?
Не виждам.
Професор Дулевски, аз бих...казал, наистина, както Вие споделихте с нас - 2011-та година е успешна за Икономическия и социалния съвет. Запознах се подробно с Отчета, три становища, един анализ, четири резолюции, оставям настрана всичките консултации, които сте организирали и провели, дискусии, конференции, в които сте участвали.. . Но, през 2011-та година, ако мога да направя такава препратка, към боксов мач, имаше и няколко рунда между управляващи и опозиция, касаещи пенсионната реформа. И промените, които са в законодателството, знаете, в момента чакаме и становище на Конституционния съд, бих се радвал, ако може да има и становище на Икономическия и социален съвет по тези промени, които бяха направени и по – конкретно за ефекта на тези промени. Как вие виждате държавното и обществено осигуряване и стабилността на пенсионната система у нас.
И второто, което бих искал, да видя и да прочета Ваше становище, макар че вече законопроектът е факт, касае Сребърният фонд. Законопроектът вече е внесен в Народното събрание. Но, доколкото си спомням, Вие участвахте в изготвянето на антикризисните мерки на правителството преди три години и тогава дори апелирахте към повече източници на финансиране за този Сребърен фонд. Дали работите по тези две изключително важни теми, не само за народните представители, ами и за българското общество и смятате ли да има някакъв начин да ни информирате или кога смятате, че ще бъдат готови?
ЛАЛКО ДУЛЕВСКИ:
Благодаря Ви.
Ще отговоря направо и откровено.
В Икономическия и социален съвет се наложи дух на едно такова разбиране, че в Икономическият и социален съвет ние трябва да обсъждаме и разглеждаме въпроси от стратегически интерес, политики, стратегии и други ключови дейности, по които, всички партньори - работодателите, синдикатите и третия сектор, могат да направят допустимите компромиси и да достигнем до консенсус. А останалите въпроси, където, примерно, са по-конкретни, и консенсусът няма да се случи в Икономическия и социален съвет, просто, има едно негласно разбиране, те да остават на дебат във формите на социален диалог, какъвто е, например, Националният съвет за тристранно сътрудничество.
В случая, и може би, по-конкретно въпросът Ви е за възрастта, разбира се, който беше ключовият въпрос за промените, които настъпиха. Реално, и честно казано, аз не вкарах в Икономическия и социален съвет, за да запазя Съвета от едно напрежение, което щеше да се създаде, тъй като той беше поляризиран. Вие много добре знаете, че синдикатите бяха твърдо против, работодателите поддържаха. Подобни нюанси има и по отношение на конкретно на Сребърния фонд. Но що се касае до нашата позиция, за не само Държавното обществено осигуряване, но за бъдещето им и стабилността на пенсионната система, ние сме изразили още преди две години и нещо, с едно много голямо становище за развитието на пенсионната система в България, както сме изразили отделно становище за неравнопоставеност по отношение на втория стълб между родените преди 1959-та година и след 1959-та година с конкретни предложения. Но нека, наистина, има моменти, в които детайлно Съветът не може да влезе, предвид на това, че има непримиримост между позициите на работодателите и синдикатите. Необходима е дискусия, където да се изложат позиции. Но тъй като достатъчно изложиха автентични позиции, и работодатели, и синдикати, една нова дискусия щеше да преповтори това, което се случваше.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Благодаря Ви, професор Дулевски.
Други народни представители? Не виждам...
Колеги, тогава да подкрепим Отчетът за 2011-та година, да го гласуваме, тъй като той няма да се гласува в зала. Затова го подлагам на гласуване, който е "За", така предоставения ни Отчет за дейността на Икономическия и социален съвет за 2011 година, моля да гласува:
"За" - 12 гласа.
"Против" - няма.
"Въздържали се" - няма.
Приет е единодушно.
Отчетът е приет от Комисията по труда и социалната политика .
И с пожелание от Комисията все така да изготвяте становища , резолюции, тъй като все повече и повече Ваши предложения вече намират и законодателно отражение.
Благодаря Ви.
Благодаря, че дойдохте и взехте участие днес в заседанието.
Колеги към следващата точка.
ПО ТОЧКА ТРЕТА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:
ПРЕДСЕДАТЕЛ ДРАГОМИР СТОЙНЕВ:
Колеги, преминаваме по точка трета от дневния ред - точка три - Разни.
Бих искал да Ви запозная, …много Ви моля, само за една минутка...
Във връзка със задължението на Министерския съвет да информира Народното събрание по въпросите, отнасящи се до задълженията, произтичащи за Република България от нейното членството в Европейския съюз и в изпълнение на чл. 105, алинея трета от Конституцията на Република България, в Народното събрание са постъпили за сведение следните документи, разработени от правителството:
Първо, "Европа 2020/" Национална програма за реформи, актуализация за 2012 година, одобрена от Министерския съвет решение №289 от 11 април 2012 година;
Второ, Конвенгетна програма на Република България 2012 - 2015 година, одобрена от Министерския съвет с решение № 290, от 11 април 2012-та година.
Двата документа са изпратени по електронната поща на всички народни представители, също са на разположение на официалната страница на Комисията в интернет в раздел документи, както и на хартиен носител, в секретариата на Комисията по труда и социалната политика.
Това е, което исках да ви кажа. Доста обемни са документите, но е полезно да се запознаете с тях...
И поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието...
Благодаря на всички за участието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ