КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
П Р О Т О К О Л
На 23 май 2012 г., сряда, от 11.00 часа, в зала „Изток”, в сградата на Народното събрание на площад "Народно събрание", се проведе заседание на Комисията по труда и социалната политика. То бе открито и ръководено от председателя на Комисията господин Драгомир Стойнев.
х х х
Д Н Е В Е Н Р Е Д:
1. Законопроект за ратифициране на Спогодбата между Република България и Република Сърбия за социална сигурност, № 202 – 01 - 17, внесен от Министерски съвет на 10.05.2012 г.
2. Разни.
След гласуване с резултати:
"За" - 11 гласа.
"Против" - няма.
"Въздържали се" - няма.
Дневният ред бе приет.
Гост на заседанието бе г-н Емил Мирославов – директор на дирекция „Трудово право, обществено осигуряване и условия на труд”, Министерство на труда и социалната политика.
ПО ТОЧКА ПЪРВА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:
Законопроектът за ратифициране на Спогодбата между Република България и Република Сърбия за социална сигурност бе представен от г-н Емил Мирославов, който поясни, че Спогодбата е подписана на 29 септември 2011 г. в Белград и с решение № 362 от 10 май 2012 г. е одобрена от Министерски съвет.
Разработването на Спогодбата е породено от променената политическа конюнктура и икономически отношения в Балканския регион, при зачитане на принципите и нормите на международното право и на правото на Европейския съюз в областта на социалната сигурност.
В съответствие със съвременните реалности Спогодбата урежда социалните права на българските граждани, които живеят или работят в съседна Сърбия, както и реда за развиване на дейност на фирмите, работещи в двете страни. Спогодбата има за цел да се създадат по-благоприятни условия за развитие на икономическите връзки и свързаните с тях социално-икономически права на гражданите от договарящите се страни.
За българската страна Спогодбата се отнася за следните видове обезщетения: за медицинските услуги извън обхвата на задължителното здравно осигуряване; за медицинската помощ в обхвата на задължителното здравно осигуряване; за държавното обществено осигуряване за временна неработоспособност, майчинство, старост, инвалидност, трудова злополука, професионална болест, безработица, смърт и за семейните помощи за деца.
За сръбската страна Спогодбата покрива обезщетенията за: здравно осигуряване и здравна помощ, майчинство, пенсионно и инвалидно осигуряване, трудови злополуки и професионалните болести, безработица, детски добавки.
Във връзка с приложимото право като общ принцип е възприето прилагането на правните разпоредби на държавата, на чиято територия лицето упражнява трудовата си дейност. Предвидени са изключения от това общо правило – в случаите на командироване, пътуващ персонал на транспортни предприятия, персонал на дипломатически и консулски представителства и др.
Паричните обезщетения, отпуснати съгласно законодателството на договарящата държава, се изплащат на правоимащите лица, които имат пребиваване в другата договаряща държава, като те не могат да бъдат намалявани, изменяни, спирани или прекратявани по съображение, че правоимащото лице е с пребиваване на територията на другата договаряща страна.
Тези разпоредби не се прилагат за граждани на Република България по отношение на паричните обезщетения за безработица, помощта при смърт и семейните помощи за деца, а за граждани на Република Сърбия по отношение на минималната пенсия, детските добавки, паричните обезщетения за безработица и помощите при смърт.
В проекта на спогодбата са уредени и обезщетения в натура (медицински услуги и лекарства).
Предвижда се взаимно зачитане на осигурителните периоди, завършени съгласно законодателствата на двете държави, като те се сумират за преценяване правото и продължителността на обезщетенията от видовете, включени в материалния обхват на Спогодбата. Ще се зачитат и периоди, придобити преди влизане в сила на тази нова Спогодба.
Спогодбата влиза в сила от първия ден на втория месец, следващ месеца, в който са разменени ратификационните документи, като от този ден се прекратява действието на Конвенцията по социалното осигуряване между Народна република България и Федеративна народна република Югославия, сключена на 18 декември 1957 г. в Белград. Едновременно със Спогодбата влиза в сила и Административното споразумение за прилагане на спогодбата, сключено между компетентните органи на двете страни на 19 септември 2011 г. в Белград.
Спогодбата се сключва за неопределено време, като всяка от договарящите страни може да я денонсира най-късно до три месеца преди изтичане на текущата календарна година, по съответния ред и при запазване на правата, придобити до деня на прекратяване на нейното действие.
В хода на представянето народните представители бяха информирани, че според прогнозите се предвижда разходите за пенсии по тази спогодба за периода 2012 – 2014 година да са, както следва: 2012 г. – 124 000 лв. за 70 правоимащи лица, 2013 г. - 157 000 лв. за 85 правоимащи лица, 2014 г. – 188 000 лв. за 98 правоимащи лица. Разходите за парични обезщетения се предвижда да бъдат, както следва: 2012 г. – 230 000 лв., 2013 г. – 240 000 лв. и за 2014 г. – 240 000 лв. Разходите за подкрепа на семействата с деца в размер на 261 600 годишно.
На основание чл. 85, ал.1, т. 4, 5, 6 и 8 от Конституцията на Република България Спогодбата подлежи на ратификация от Народното събрание, защото поражда финансови задължения за Република България, предвижда участие на държавата в арбитражно уреждане на спорове, урежда правото на обществено осигуряване и произтичащите от него права, като основно право на човека и изрично предвижда ратификация.
След гласуване с резултати:
"За" - 11 гласа.
"Против" - няма.
"Въздържали се" - няма.
Законопроектът бе подкрепен.
ПО ТОЧКА ВТОРА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:
Председателят на Комисията по труда и социалната политика информира народните представители за постъпилата в Комисията Справка относно Дейността на органите на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда”, Националния осигурителен институт и Националната агенция по приходите, по осъществявания контрол във връзка с неизпълнение на задълженията на работодателите по трудовото законодателство, за периода 01.01.2011 г. – 31.03.2012 г.
Специален акцент бе поставен върху предложенията на Върховната административна прокуратура, свързани с усъвършенстване на законодателството, регламентиращо задълженията на работодателите за изплащане на трудовото възнаграждение и дължимите осигурителни вноски, които след съответното обсъждане биха могли да станат предмет на законодателна инициатива.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДРАГОМИР СТОЙНЕВ