Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
07/11/2012
    П Р О Т О К О Л
    На 7-ми ноември 2012 год., сряда, от 13.30 часа, в зала № 456 в сградата на Народното събрание на площад "Княз Александър Първи", се проведе редовното заседание на Комисията по труда и социалната политика, ръководено от заместник-председателя на Комисията госпожа Светлана Ангелова.

    х х х х х

    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Уважаеми колеги и гости, откривам днешното заседание. Имаме нужния кворум. Заседанието на Комисията по труда и социална политика ще бъде проведено при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Представяне, обсъждане и гласуване на ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА КОДЕКСА ЗА ЗАСТРАХОВАНЕТО, № 202 - 01 - 70, внесен от Министерския съвет на 26 октомври 2012 година.

    2. Представяне, обсъждане и гласуване на ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ПУБЛИЧНИТЕ ФИНАНСИ, № 202 - 01 - 60, внесен от Министерския съвет на 10 октомври 2012 година.

    Който е съгласен с така предложения дневен ред на Комисията по труда и социалната политика, моля да гласува:
    "За" - 13 гласа.
    "Против" - няма.
    "Въздържали се" - няма.
    Дневният ред е приет.

    Гости на днешното заседание на Комисията по труда и социалната политика са:

    - г-н Борислав Богоев - заместник-председател на Комисията за финансов надзор;
    - г-н Николай Петков - началник отдел "Надзорна политика и анализи" към Комисията за финансов надзор;
    - г-жа Анна Андонова - началник отдел "Нормативна дейност" в Комисията за финансов надзор;
    -г-жа Милена Бойкова – директор на дирекция „Държавен дълг и финансови пазари”от Министерството на финансите;
    - г-жа Цветанка Михайлова - от Министерството на финансите - дирекция „Държавен дълг и финансови пазари";
    - г-жа Румяна Герова - експерт в същата Дирекция на Министерството на
    финансите;
    - г-жа Антоанета Ганчева - Главен актюер в Националния осигурителен институт.


    ПО ТОЧКА ПЪРВА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:

    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Преминаваме към първа точка от дневния ред. А именно: представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането, № 202 - 01 - 70, внесен от Министерския съвет на 26 октомври 2012 година.
    Кой ще го представи?
    Заповядайте Вие.

    МИЛЕНА БОЙКОВА:
    Благодаря за предоставената ми дума, госпожо заместник-председател.
    Казвам се Милена Бойкова и съм директор на дирекция "Държавен дълг и финансови пазари" в Министерството на финансите. И Ви благодаря за предоставената ми възможност, от името на съвносителя Министерството на финансите, да представя на вашето внимание, съвсем накратко, разбира се, Законопроектът за изменение на Кодекса за застраховането.

    На първо място, бих искала, да спра вниманието ви върху причините, които доведоха до това изменение, които се базират и са следствие от адаптирането на практика на българското законодателство, с решението на съда на Европейския съюз, по Дело С - 236 / 09 (Test - Achats), за осигуряване на коректно прилагане на Директива 2004/113 на Съвета от 13 декември 2004 г., която касае прилагането на принципа на равно третиране и на мъжете, и на жените, по отношение на достъпа и предоставянето на стоки и услуги, с цел гарантиране прилагането от страна на застрахователите и на пенсионно-осигурителните дружества, разбира се, на правилото за изплащане на премии, базирано и независещо от пола на застрахователните премии, и пенсии, съгласно изискванията на визираното съдебно решение.

    Със съдебното решение се обявява разпоредбата на член 5-ти, параграф две от Директивата за невалидна, като тази невалидност се счита от 21-ви декември 2012-та година. На практика тази разпоредба допускаше държавите-членки да разрешават пропорционални разлики по отношение на премиите и добавките за осигурените лица, когато полът е определящ фактор при изчисляване на рисковете, въз основа на подходящи и точни актюерски статистически данни.

    С какво се касаят направените промени в тази връзка? Обявяването на разпоредбата, както казах, на член пети, параграф две от визираната Директива за невалидна налага съответните промени в разпоредбите на член 65 "а", алинея 1 от Кодекса за застраховането и респективно член 246, алинея 3 от Кодекса за социалното осигуряване да бъдат изменени, като в тях бъде въведена пълна забрана за използването на пола като актюерски фактор при определянето на застрахователната премия и при изчисляването на размера на жизнената пенсия от фонд Допълнително доброволно пенсионно осигуряване. Без допускането, разбира се, на каквито и да било изключения от този ... от тази разпоредба.

    Законопроектът, също така, предвижда и отмяна на параграф 11 "а" от Преходните и Заключителни разпоредби на Кодекса за застраховането и респективно параграф 11 "в" от Преходните и заключителните разпоредби на Кодекса за социално осигуряване, поради отпадане на необходимостта и основанието за приемане от Комисията за финансов надзор на доклад, относно използването на пола като актюерски фактор при определяне на застрахователните премии и при определяне на пожизнените пенсии.

    В Насоките на Европейската комисия за прилагане на Директивата по отношение на застрахователните услуги е указано, също така, че правилото на член 5-ти, параграф едно на зависещите от пола на застраховането лица при премия и плащания на застрахователите се прилага от 21 декември т.г. Това налага очертаването на две групи застрахователни договори: такива, които са сключени до 20 декември т.г., за които ще се допуска определянето на премията с оглед на актюерските фактори пол, и такива договори, които ще са сключени след датата, а именно след 20-ти декември 2012 год., за които ще се прилага правилото за независещи от пола премии.

    С цел ясното разграничаване между застрахователните договори се създава нов параграф 11"б" в Преходните и Заключителните разпоредби на Кодекса за застраховане.
    Тъй като биометричните таблици за изчисляване на размера на пожизнените пенсии подлежат на одобряване от заместник-председателя на Комисията за финансов надзор, който имаме честта да се присъедини към нас, току-що, ръководството на управление осигурителен надзор, застрахователен надзор, Законопроектът предвижда и нова точка едно в алинея осма на чл. 246 на Кодекса за социално осигуряване. По този начин се създава основание за отказ за одобряването на посочените таблици, когато с това отчитат полът като актюерски фактор.
    Също така, с цел ясното разграничаване на пенсионните договори, по отношение на които се прилагат заварените биометрични таблици и тези, при които ще се прилага правилото за независещи от пола обезщетения, в съответствие с посоченото решение на Съда на Европейския съюз, в Преходните и Заключителните разпоредби на Кодекса за социално осигуряване е създаден и нов параграф 11 "г".
    На последно място, с промени в Закона за здравното осигуряване, с цялата уредба на доброволното здравно осигуряване, в т.ч. и тази на здравно-осигурителните договори, е прехвърлена в Кодекса за застраховането. И независимо от това, в преходния едногодишен период по параграф 29 алинея едно от Преходните и Заключителните разпоредби на Закона за здравното осигуряване, който продължава от 7-ми август 2012 г. до 7-ми август 2013 г., здравно-осигурителните дружества ще продължават да сключват здравно-осигурителните договори по правилата на отменените разпоредби на Закона за здравното осигуряване. Този период на практика съвпада с периода, в който националното ни законодателство трябва да се приведе в съответствие с решенията на Европейския съюз, което пък, респективно, налага необходимостта от допълване на Преходните и Заключителни разпоредби и на Закона за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване.

    Или с цел създаване на правно основание в преходния период здравно-осигурителните дружества да спазват разпоредбите, забраняващи използването на пола като фактор за определяне на премиите или обезщетенията, се създава и нов параграф четвърти към Закона за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането.

    Това е накратко, което искахме да представим на вниманието ви, като сме готови за въпроси.

    ЗЕМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Благодаря, госпожо Бойкова, за изчерпателното представяне на Законопроекта.
    Някой друг - от Министерството на финансите или от Комисията за финансов надзор? Господин Богоев, нещо искате ли да добавите?

    БОРИСЛАВ БОГОЕВ:
    Благодаря, госпожо председател.
    Уважаеми дами и господа народни представители!
    Освен да се присъединя към казаното от колежката Милена Бойкова, това е един Законопроект, който е изцяло продиктуван от стремежа за равноправие между половете. Така, като наблюдавам, по-голямата част от членовете на Комисията по труда и социалната политика са дами, така че в интерес на истината...

    Но тук трябва да кажа нашите очаквания какви са. Най-вероятно, цените на застраховките по отношение на дамите, също ще бъдат леко повишени, поради простата причина, че досега се смяташе, по актюерски разчети, че са малко по-внимателни и по-малко рискова група.
    Така че, това е. Благодаря...

    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Благодаря, господин Богоев.
    Откривам дискусията, моля колегите народни представители, който иска да изкаже своето мнение... Давам думата на колегите народни представители... Има ли някой желаещ?
    Не виждам. Явно, всичко е така ясно. И дефакто, този Законопроект не е спорен. Дефакто, с промените, които се правят, се синхронизира нашето законодателство.

    Тогава преминаваме към гласуване. Подлагам на гласуване Законопроект за изменение допълнение на Кодекса за застраховането, № 202 - 01 - 70, внесен от Министерския съвет на 26 октомври 2012 година. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 15 гласа.
    "Против" - няма.
    "Въздържали се" - няма.
    Законопроектът е приет единодушно.
    Благодаря ви...


    ПО ТОЧКА ВТОРА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:

    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Преминаваме към втора точка от Дневния ред, а именно: Представяне, обсъждане и гласуване на Законопроект за публичните финанси, № 202 - 01 - 60, внесен от Министерския съвет на 10 октомври 2012 година.

    От Министерството на финансите, кой ще представи Законопроекта? От Министерството на финансите вие сте посочени, като ... /свободен разговор в залата/

    ГОСПОЖА ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА:
    Аз предлагам, да отложим тази точка и категорично настоявам за присъствието на най-малко заместник-министър от финансите, а не на хора, които не са политически лица. Въпросът..., този Законопроект е изключително... да не кажа скандален, тук има неща, които нямат нищо общо с Директивата, зад която се крие Законът. И не е нормално, хора, които не са политически лица и не могат да поемат каквато и да е политическа отговорност да ни представят Законопроекта! Т.е., да си дойде заместник-министър, да ни обясни, да ни каже, ние да си питаме... Аз мислех, че ще има тука... Тук, стига в нашата Комисия са идвали началници на отдели, директори и т.н. Както Министерството на труда има отношение към тази Комисия, така и Финансово ще имат отношение, тъй като тук става въпрос, в които има неща, свързани със социален диалог, с общини и т.н. Така че, моля ви, процедурно, ние... И без друго няма кой да ни го представи Законопроектът...

    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Това не е ... Аз смятам, че това не е нали, грешка, това е грешка на самите експерти, защото аз разчитам на тях. Значи, попитах преди да вляза в заседанието, попитах дали са поканени гостите. Дали знаят гостите. Експертите на Комисията ми казаха: ето списъкът, да, и с двете точки са осигурени гостите... И аз разчитам на тези експерти!

    ГОСПОЖА ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА:
    ... Началник отдел не е човек, който може да ни дава ...

    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Да, но тук няма нито началник отдел, никой няма. Тук няма никой в момента!

    ВЯРА ПЕТРОВА:
    Може ли и аз процедурно?

    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Да. Заповядайте, госпожо Петрова.

    ВЯРА ПЕТРОВА:
    Говорим, все пак, експертите да се обадят на парламентарния секретар и да видим защо е станало това несъответствие. Имаме почивка от десет минутки докато уточним казуса...

    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Да... Явно съм подведена!
    /шум в залата, свободни коментари/
    ...В момента няма никой! В момента няма никой. Значи, тук не става въпрос, че има експерти или началник отдел. Просто, никой няма по втора точка!?

    ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА:
    ... Да се отложи, да не губим време... нямаме време!

    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    Обявявам петминутна почивка...

    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА:
    /след почивката/
    Колеги, има процедурно предложение от госпожа Масларова за отлагане на точка втора от дневния ред. Подлагам на гласуване процедурното предложение, направено от госпожа Масларова. Който е "За", моля да гласува:
    "За" - 15 гласа.
    "Против" - няма.
    "Въздържали се" - няма.
    Приема се, защото няма кой да представи Законопроекта. И е редно така...

    При това положение закривам днешното заседание. Благодаря на колегите...



    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛАНА АНГЕЛОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума