Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО, НАУКАТА И ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
26/07/2011 второ гласуване

    Общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за висшето образование, внесен на 21 юли 2011 г., изготвен по реда на чл.71, ал. 2 от ПОДНС на основата на законопроект за изменение и допълнение на Закона за висшето образование № 102-01-45. внесен от Министерски съвет на 17 юни 2011 година и законопроект за изменение и допълнение на Закона за висшето образование 154-01-71, внесен от Огнян Стоичков и Станислав Станилов на 04 юли 2011 година.
    ЗАКОН
    за изменение и допълнение на Закона за висшето образование

    (Обн., ДВ, бр. 112 от 1995 г.; изм., бр. 28 от 1996 г., бр. 56 от 1997 г.; попр., бр. 57 от 1997 г.; изм. и доп., бр. 58 от 1997 г., бр. 60 от 1999 г.; попр., бр. 66 от 1999 г.; изм. и доп., бр. Ш и 113 от 1999 г., бр. 54 от 2000 г., бр. 22 от 2001 г., бр. 40 и 53 от 2002 г., бр. 48 и 70 от 2004 г., бр. 77, 83 и 103 от 2005 г., бр. 30, 36, 62 и 108 от 2006 г., бр. 41 от 2007 г., бр. 13, 43 и 69 от 2008 г., бр. 42, 74 и 99 от 2009 г. ибр. 38, 50, 56,63 и 101 от2010г.)
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона.
    Предложение на н. п. Стефани Михайлова: 1. Да се създаде нов § 1:
    ,,§ 1. В чл. 10, ал. 2, т. 4 накрая се добавя „извън случаите на признаване на степени на висше образование по реда на чл. 21, ал. 1, т. 13.". Предложението е оттеглено.

    § 1. Вариант 1: В чл. 20 след думата „изяви" се.поставя запетая и думите „и свобода на обучението" се заменят със „свобода на обучението и свобода на сътрудничество за съвместна учебна, научноизследователска, художественотворческа, проектна и иновационна дейност с други висши училища в страната и в чужбина, признати по законодателството на съответната държава".
    Вариант 2:В чл. 20 след думата „изяви" се поставя запетая, а думите „и свобода на обучението" се заменят със „свобода на обучението, свобода на сътрудничество за извършване на съвместна учебна дейност с други висши училища, както и за научно¬изследователска, художествено-творческа, проектна и иновационна дейност с други висши училища и организации в страната и чужбина".
    Предложение на и. п. Стефани Михайлова: § 1 да се измени така:
    „§ 1. В чл. 20 след думата „изяви" се поставя запетая, а думите „и свобода на обучението" се заменят със „свобода на обучението, свобода на сътрудничество за извършване на съвместна учебна дейност и на образователен франчайз с други висши училища, както и на съвместна научно-изследователска, художествено-творческа, проектна и иновационна дейност с други висши училища и организации в страната и чужбина.".
    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция за § 1:
    § 1. В чл. 20 след думата „изяви" се поставя запетая, а думите „и свобода на обучението" се заменят със „свобода на обучението, свобода на сътрудничество за извършване на съвместна учебна дейност с други висши училища и научни организации и на образователен франчайз с други висши училища, както и на съвместна научно-изследователска, художествено-творческа, проектна и иновационна дейност с други висши училища и организации в страната и чужбина."


    § 2. Вариант 1: В чл. 21, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Точка 9 се изменя така:
    „9. право на сдружаване с български и чуждестранни светски висши училища, признати по законодателството на съответната държава, за съвместно обучение на студенти, докторанти и специализанти, за осъществяване на учебна, научноизследователска, художественотворческа, проектна и иновационна дейност, за обучение през целия живот, за образователен франчайз и други форми на партньорство;".
    2. Създава се т. 13:
    „13. право на признаване в съответствие с държавните изисквания на придобита в чужбина степен на висше образование или периоди на обучение, завършени в чуждестранни висши училища, с цел продължаване на обучението в същото висше училище."
    Вариант 2: В чл. 21 се правят следните изменения и допълнения:
    1.Вал. 1:
    а) в т. 8 след думата „изследвания" се добавя „за художествено-творческа, проектна и
    иновационна дейност";
    б) точка 9 се изменя така:
    „9. право на сдружаване с български и чуждестранни висши училища, признати по законодателството на съответната държава за осъществяване на съвместно обучение на студенти, докторанти и специализанти и на учебна дейност и обучение през целия живот, както и право на сдружаване с висши училища и други организации в страната и чужбина при изпълнение на дейностите по т. 8;
    в) в т. 10, буква „б" думите "научни специалности" се заменят с „докторски програми";
    г) точка 12 се изменя така:
    „12. право на организиране на международно сътрудничество, на членуване в международни организации, сключване на договори за съвместна учебна, научно¬изследователска, художествено-творческа, проектна и иновационна дейност и за други форми на съвместна дейност с чуждестранни висши училища при спазване на изискванията по § 4, ал. 4.";
    2. В ал. 2 изречение първо се изменя така:
    „(2) Висшите училища, получили при институционална акредитация оценка от 6.00 до 10.00, имат право след решение на академичния съвет да извършват обучение срещу заплащане в образователно-квалификационна степен „бакалавър" и в образователно-квалификационна степен „магистър" след придобито средно образование по специалности от професионални направления и от регулираните професии, които са получили при
    програмната акредитация оценка от 6.00 до 10.00.
    3. Алинея 3 се изменя така:
    „(3) Висшите училища, получили при институционалната акредитация оценка от 6.00 до 10.00, имат право да извършват обучение срещу заплащане в образователно-квалификационна степен „магистър" след придобита образователно-квалификационна степен „бакалавър" или „магистър", по специалности, които са получили при програмната акредитацията оценка от 6.00 до 10.00, при условия, определени в правилника за дейността на висшето училище и с договор между студентите и висшето училище."
    4. В ал. 5 думата „много добра" се заменя с „ от 8.00 до 10.00".

    Предложение на н. п. Снежана Дукова и Костадин Язов:
    Чл. 21, ал. 4 числото (4) след думата „добър" отпада и придобива следния текст: „Правото по ал. 3 ползват лицата, които имат успех не по-малко от „добър" от диплома за завършена степен на висшето образование. " Комисията подкрепя предложението.

    Предложение на н. п. Стефани Михайлова: § 2 да се измени така:
    § 2. В чл. 21 се правят следните изменения и допълнения: 1.В ал. 1:
    а) в т. 8 след думата „изследвания" се добавя „за художествено-творческа,
    проектна и иновационна дейност, ".
    б) точка 9 се изменя така:
    „9. право на сдружаване с български и/или чуждестранни висши училища, признати по законодателството на съответната държава, за осъществяване на съвместно обучение на студенти, докторанти и специализанти, на учебна дейност и обучение през целия живот, на образователен франчайз, както и право на сдружаване с висши училища и други организации в страната и чужбина при изпълнение на дейностите по т. 8;"
    в)в т. 10, буква „6" думите „научни специалности" се заменят с „докторски програми ";
    г) точка 12 се изменя така:
    „ 12. право на организиране на международно сътрудничество, на членуване в международни организации, на сключване на договори за съвместна учебна дейност и на договори за образователен франчайз с чуждестранни висши училища, при спазване на изискванията на § 4, ал. 4 от допълнителните разпоредби, както и на договори за съвместна научно-изследователска, художествено-творческа, проектна и иновационна дейност и други форми на съвместна дейност с чуждестранни висши училища и организации, признати по законодателството на съответната държава. "; д)създава се т. 13:
    „ 13. право на признаване в съответствие с държавните изисквания на придобита в чужбина степен на висше образование ши на периоди на обучение, завършени в чуждестранни висши училища, с цел продължаване на обучението във висшето училище, което извършва признаването."
    2. В ал. 2, изречение първо се изменя така:
    „(2) Висшите училища, получили при институционална акредитация оценка от 6.00 до 10.00, имат право след решение на академичния съвет да извършват обучение срещу заплащане в образователно-квалификационна степен „бакалавър" и в образователно-квалификационна степен „магистър" след придобито средно образование по специалности от професионални направления и от регулираните професии, които са получили при програмната акредитация оценка от 6.00 до 10.00. ";
    3. Алинея 3 се изменя така:
    „ (3) Висшите училища, получили при институционалната акредитация оценка от 6.00 до 10.00, имат право да извършват обучение срещу заплащане в образователно-квалификационна степен „магистър" след придобита образователно- квалификационна степен „ бакалавър" ши „магистър", по специалности, които са получши при програмната
    акредитацията оценка от 6.00 до 10.00, при условия, определени в правилника за дейността ла висшето училище и с договор между студентите и висшето училище. 4. Алинея 5 се изменя така:
    „(5) Висшите училища, получили при институционална акредитация оценка от 8.00 до 10.00, и организациите по чл. 47 имат право да извършват обучение срещу заплащане в образователна и научна степен „доктор" по докторски програми, които са получили при акредитацията оценка от 8.00 до 10.00, при условия, определени в правилниците за дейността им и с договор между тях и докторантите. "
    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителите и предлага следната редакция за § 2:
    § 2. В чл. 21 се правят следните изменения и допълнения: 1.В ал. 1:
    а) в т. 8 след думата „изследвания" се добавя „за художествено-творческа,
    проектна и иновационна дейност,";
    б) точка 9 се изменя така:
    „9. право на сдружаване с български и/или чуждестранни висши училища, признати по законодателството на съответната държава, за осъществяване на съвместно обучение на студенти, докторанти и специализанти, на учебна дейност и обучение през целия живот, на образователен франчайз, както и право на сдружаване с висши училища и други организации в страната и чужбина при изпълнение на дейностите по т. 8;"
    в) в т. 10, буква „б" думите „научни специалности" се заменят с „докторски
    програми";
    г) точка 12 се изменя така:
    „12. право на организиране на международно сътрудничество, на членуване в международни организации, на сключване на договори за съвместна учебна дейност и на договори за образователен франчайз с чуждестранни висши училища, при спазване на изискванията на § 4, ал. 4 от допълнителните разпоредби, както и на договори за съвместна научно-изследователска, художествено-творческа, проектна и иновационна дейност и други форми на съвместна дейност с чуждестранни висши училища и организации, признати по законодателството на съответната държава.";
    д) създава се т. 13:
    „13. право на признаване в съответствие с държавните изисквания на придобита в чужбина степен на висше образование или на периоди на обучение, завършени в чуждестранни висши училища, признати по законодателството на съответната държава, с цел продължаване на обучението във висшето училище, което извършва признаването."
    2. В ал. 2, изречение първо се изменя така:
    „(2) Висшите училища, получили при институционална акредитация оценка от 6.00 до 10.00, имат право след решение на академичния съвет да извършват обучение срещу заплащане в образователно-квалификационна степен „бакалавър" и в образователно-квалификационна степен „магистър" след придобито средно образование по специалности от професионални направления и от регулираните професии, които са получили при програмната акредитация оценка от 6.00 до 10.00. ";
    3. Алинея 3 се изменя така:
    „(3) Виещите училища, получили при институционална акредитация оценка от 6.00 до 10.00, имат право да извършват обучение срещу заплащане в образователно-квалификационна степен „магистър" след придобита образователно- квалификационна степен „бакалавър" или „магистър", по специалности, които са получили при програмната акредитация оценка от 6.00 до 10.00, при условия, определени в правилника за дейността на висшето училище и е договор между студентите и висшето училище."
    4. Алинея 4 се изменя така:
    „(4) Правото по ал. 3 ползват лицата, които имат успех не по-малко от „добър" от диплома за завършена степен на висшето образование." 5. Алинея 5 се изменя така:
    „(5) Висшите училища, получили при институционална акредитация оценка от 8.00 до 10.00, и организациите по чл. 47 имат право да извършват обучение срещу заплащане в образователна и научна степен „доктор" по докторски програми, които са получили при акредитацията оценка от 8.00 до 10.00, при условия, определени в правилниците за дейността им и с договор между тях и докторантите."


    § 3. В чл. 30, ал. 1 т. 10 се изменя така:
    „10. взема решение за сдружаване с български и чуждестранни висши училища, за членуване в международни организации, за разкриване на звена в чужбина, за сключване на договори за съвместна учебна, научноизследователска, художественотворческа, проектна и иновационна дейност, за осъществяване на съвместни образователни програми, за признаване на висше образование, придобито в чужбина, с цел продължаване на образованието в същото училище, за сключване на договори за образователен франчайз и за други форми на партньорство;".

    Предложение на н. п. Стефани Михайлова:
    § 3 да се измени така: § 3. В чл. 30, ал, 1 т. 10 се изменя така: „ 10. взема решение за:
    а) сдружаване с български и/или чуждестранни висши училища за осъществяване на
    съвместно обучение на студенти, докторанти и специализанти, на учебна дейност и
    обучение през целия живот и на образователен франчайз, както и за сдружаване с висши
    училища и други организации в страната и чужбина при изпълнение на дейностите по чл. 21,
    ал.1, т. 8;
    б) за сключване на договори за съвместна учебна дейност и за осъществяване на
    съвместни образователни програми с чуждестранни висши училища, за откриване на звена
    в чужбина, както на договори за съвместна научно-изследователска, художествено-
    творческа, проектна и иновационна и други форми на съвместна дейност с чуждестранни
    висши училища и организации, признати по законодателството на съответната държава.
    в) за членуване в международни организации,
    г) за признаване на висше образование, придобито в чужбина, с цел продължаване на
    образованието във висшето училище. ".
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 3:
    § 3. В чл. 30, ал. 1 т. 10 се изменя така: „10. взема решение за:
    а) сдружаване с български и/или чуждестранни висши училища за осъществяване
    на съвместно обучение на студенти, докторанти и специализанти, на учебна дейност и
    обучение през целия живот и на образователен франчайз, както и за сдружаване е
    висши училища и други организации в страната и чужбина при изпълнение на
    дейностите по чл. 21, ал. 1, т. 8;
    б) сключване на договори за съвместна учебна дейност и за осъществяване на
    съвместни образователни програми с чуждестранни висши училища, за откриване на
    звена в чужбина, както и на договори за съвместна научно-изследователска,
    художествено-творческа, проектна и иновационна и други форми на съвместна дейност
    с чуждестранни висши училища и организации, признати по законодателството на
    съответната държава;
    в) членуване в международни организации;
    г) признаване на висше образование, придобито в чужбина, с цел продължаване на образованието във висшето училище."


    § 4. В чл. 39 ал. 1 се изменя така:
    „(1) Учебният процес в българските висши училища се провежда само в техни основни звена и филиали, разкрити по реда на чл. 9, ал. 2, т. 1 и ал. 3, т. 3 или в съответните организационни структури, разкрити по законодателството на държавата, където се провежда обучението, когато учебният процес се извършва в чужбина от чуждестранно висше училище по договор за съвместна учебна дейност или за образователен франчайз."

    Предложение на н. п. Стефани Михайлова:
    § 4 да се измени така: § 4. В чл. 39 ал. 1 се изменя така:
    „(1) Учебният процес се провежда само в основни звена и филиали на висшето училище, разкрити по реда на чл. 9, ал. 2, т. 1 и ал. 3, т. 3. В случаите, когато обучението се извършва в чужбина от чуждестранно висше училище в изпълнение на договор за съвместна учебна дейност или за образователен франчайз, учебният процес се провежда само в съответните организационни структури на чуждестранното висше училище, признати по законодателството на съответната държава."
    Предложението е оттеглено.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 4:
    § 4. В чл. 39 ал. 1 се изменя така:
    „(1) Учебният процес в българските висши училища се провежда само в техни основни звена и филиали, разкрити по реда на чл. 9, ал. 2, т. 1 и ал. 3, т. 3 или в съответните организационни структури, признати по законодателството на държавата, където се провежда обучението, когато учебният процес се извършва в чужбина от чуждестранно висше училище по договор за съвместна учебна дейност или за образователен франчайз."


    § 5. В чл. 42, ал. 4 думите „научни специалности" се заменят с „докторски програми". Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5.
    § 6. В чл. 47, ал. 1 думите „научни специалности" се заменят с „докторски програми". Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6.
    § 7. В чл. 75 ал. 4 и 5 се изменят така:
    „(4) Националната агенция за оценяване и акредитация оценява проектите за:
    1. откриване и преобразуване на висше училище, факултет, филиал и колеж, включително и на филиал или колеж в чужбина;
    2. откриване на професионални направления и специалности от регулираните професии;
    3. програми за обучение на студенти, извършвано от български висши училища по
    договор за съвместна учебна дейност с чуждестранни висши училища;
    (5) На програмна акредитация подлежи и правото на висшите училища и организациите по чл. 47, ал. 1 да провеждат обучение по образователна и научна степен „доктор".
    Предложение на н. п. Стефани Михайлова:
    В § 7, в чл.75, ал. 4, т. 3 накрая да се добави „включително и на програми за обучение на студенти, извършвано от чуждестранно висше училище по договор за образователен франчайз.".
    Предложението е оттеглено.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция за $ 7:
    § 7. В чл. 75, ал. 5 думите „научни специалности" се заменят с „докторски програми".

    § 8. В чл. 76 ал. 3 се изменя така:
    „(3) Оценка на проекти по чл. 75, ал. 4, т. 1 и 2 за откриване на основни звена, филиали, колежи, професионални направления и на специалности от регулираните професии, както и на програмите по чл. 75, ал. 4, т. 3, може да бъде поискана от висше училище, което е получило институционална акредитация.
    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 8 да се отхвърли.
    § 9. В чл. 77, ал. 3 думите „две висши училища" се заменят с „едно висше училище".

    Предложение на н. п. Любен Корнезов: § 9 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 9 да се отхвърли.


    § 10. В чл. 78, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думите „научна специалност" се заменят с „докторска програма";
    2. Създава се ал. 4:
    „(4) Обект на оценяване при програмната акредитация по чл. 75, ал. 5 са:
    1. наличие на хабилитиран академичен състав и съответна научна среда;
    2. материални и информационни условия;
    3. качество на образователната дейност;
    4. публикации на докторантите;
    5. докторски програми по заявка на потребители."

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 10. който става § 8:
    § 8. В чл. 78, ал. 1 думите „научна специалност" се заменят с „докторска програма".
    § 11. Член 79 се изменя така:
    „Чл. 79 (I) Оценяването при акредитацията се извършва по десетобална система, включваща оценките от 0 до 10.00. Оценката по всеки критерий за оценяване на обектите по чл. 77, ал. 2 и чл. 78, ал. 3 и 4 се формира като средно аритметична от оценките, получени по всички негови показатели в съответствие с техния коефицент.
    (2) За всеки критерий за институционална и програмна акредитация, Акредитационният съвет на Националната агенция за оценяване и акредитация утвърждава показатели с теглови коефициенти. Критерият „научна дейност" има най-голяма относителна тежест.
    (3) Проектите за откриване на висши училища, както и на факултети, филиали, колежи и на професионални направления и специалности от регулираните професии, се оценяват с положителна или отрицателна оценка.
    (4) Срокът на валидност на акредитацията е:

    1. 8 години, когато получената оценка е от 9.00 до 10.00;
    2. 6 години, когато получената оценка е от 7,00 до 8.99;
    3. 5 години - при оценки от 5,00 до 6,99;
    4. три години - при оценки от 4,00 до 4,99.
    (5) При получена оценка от 0 до 3,99 се прави отказ за акредитация.
    (6) Отказ за акредитация се прави и в случаите, когато при институционалната
    акредитация висшето училището е получило оценка от 0 до 3,99 по един или няколко от
    следните критерии:
    1. вътрешна система за оценяване и поддържане качеството на образованието;
    2. профил и квалификацията на преподавателския състав;
    3. материално-техническа осигуреност на обучението;
    (7) Отрицателна оценка при програмната акредитация получават професионалните
    направления с оценка по-малко от 3.99 по един или няколко от следните критерии:
    1. учебна документация и образователен процес на професионалното
    направление или специалност от регулираните професии;
    2. профил и калификация на академичния състав на професионалното направление или специалност от регулираните професии;
    3. материално-техническа и информационна база, специализирана за обучението в професионалното направление/специалност от регулираните професии.

    Предложение на н. п. Стефани Михайлова:
    В § 11, чл. 79, в ал. 3 да се направят следните изменения и допълнения:
    а) Досегашният текст да стане изречение първо и в него след думата „професии" да
    се добави „ както и за откриване на програмите по чл. 75, ал.4, т.З".
    б) Да се създаде изречение второ: „ Оценяването на проектите за откриване на
    програми за обучение на студенти, осъществявано от чуждестранно висше училище по
    договор за образователен франчайз, се извършва чрез проверка на съответствието на
    предлаганата програма с професионалните направления и специалности от регулираните
    професии, за които съответното висше училище е получило акредитация. "
    Предложението е оттеглено.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 11. който става § 9:
    § 9. Член 79 се изменя така:
    „Чл. 79 (1) Оценяването при институционална и програмна акредитация се извършва по десетобална система, включваща оценките от 0 до 10.00. Оценката по всеки критерий за оценяване на обектите по чл. 77, ал. 2 и чл. 78, ал. 3 се формира като средно аритметична от оценките, получени по всички негови показатели в съответствие с техния коефициент.
    (2) За всеки критерий за институционална и програмна акредитация,
    Акредитационният съвет на Националната агенция за оценяване и акредитация
    утвърждава показатели с теглови коефициенти. Критерият „научна дейност" има най-
    голяма относителна тежест.
    (3) Проектите за откриване на висши училища, както и на факултети, филиали, колежи и на професионални направления и специалности от регулираните професии, се оценяват с положителна или отрицателна оценка.
    (4) Срокът на валидност на акредитацията е:

    1. 8 години- когато получената оценка е от 9.00 до 10.00;
    2. 6 години - когато получената оценка е от 7,00 до 8.99;
    3. 5 години - когато получената оценка е от 5,00 до 6,99;
    4. три години - когато получената оценка е от 4,00 до 4,99.
    (5) При получена оценка от 0 до 3,99 се прави отказ за акредитация.
    (6) Отказ за акредитация се прави и в случаите, когато при институционалната акредитация висшето училище е получило оценка от 0 до 3,99 по един или няколко от следните критерии;

    1. вътрешна система за оценяване и поддържане качеството на образованието;
    2. профил и квалификация на преподавателския състав;
    3. материално-техническа осигуреност на обучението;
    (7) Отрицателна оценка при програмната акредитация получават
    професионалните направления с оценка по-малко от 4.00 по един или няколко от
    следните критерии:
    1. учебна документация и образователен процес на професионалното
    направление или специалност от регулираните професии;
    2. профил и квалификация на академичния състав на професионалното
    направление или специалност от регулираните професии;
    3. материално-техническа и информационна база, специализирана за обучението в
    професионалното направление или специалност от регулираните професии."


    § 12. Създава се чл. 79а:
    „Чл. 79а. (1) Висши училища с оценка от програмната акредитация от 4,00 до 4,99 имат право да обучават само в образователно-квалификационна степен „бакалавър" по съответното професионално направление или специалност от регулираните професии.
    (2) При получена оценка от програмната акредитация от 5,00 до 10,00 висшите училища имат право да обучават за придобиване на образователната и квалификационна стенен „бакалавър" и „магистър", както и за придобиване на образователната и научна степен „доктор" при условията на чл. 80, ал. 2.
    (3) Висшите училища, получили акредитация по реда на този закон, могат да извършват обучение на студенти и на докторанти по договор за съвместна учебна дейност с чуждестранни висши училища, които отговарят на следните изисквания:

    1. да имат акредитация от агенция, член на Европейската асоциация за осигуряване качеството във висшето образование (ENQA), и/или вписана в Европейския регистър на агенциите за осигуряване на европейско качество във висшето образование (EQAR)- за участващите в образователния процес висши училища от държави - членки на Европейския съюз и на Европейското икономическо пространство;
    2. да имат акредитации съгласно националното им законодателство - за участващите в образователния процес чужди висши училища от трети държави.

    Предложение на н. п. Стефани Михайлова: В § 12, в чл. 79а, ал. 3 да се измени така:
    „(3) Висшите училища, получили акредитация по реда на този закон, могат да извършват обучение на студенти и на докторанти по договор за съвместна учебна дейност, както и обучение на студенти по договор за образователен франчайз с чуждестранни висши училища, които:
    1. имат акредитация от агенция, член на Европейската асоциация за осигуряване качеството във висшето образование (ENQA) и/или вписана в Европейския регистър на агенциите за осигуряване на европейско качество във висшето образование (EQAR)- за висшите училища от държави - членки на Европейския съюз и на Европейското икономическо пространство, или
    2. имат акредитация или право да извършват съответно обучение на студенти, съгласно националното им законодателство - за висшите училища от трети държави.
    Предложението е оттеглено.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за S 12, който става § 10.
    § 13. В чл. 80 се правят следните изменения:
    1. Алинея 2 се изменя така:
    „(2) Висшите училища и организациите по чл. 47, ал. 1 могат да провеждат обучение за придобиване на образователна и научна степен „доктор" по докторски програми, които са получили при програмната акредитация оценка от 8,00 до 10,00";
    2. В ал. 3 думите „научни специалности" се заменят с „докторски програми";


    Предложение на н. п. Стефани Михайлова: В § 13, в чл. 80, ал. 5 да се измени така:
    „ (5) Разпоредбите по ал. 1, 3 и 4 не се прилагат за новооткритите висши училища, основни звена, филиали, професионални направления или специалности от регулираните професии, както и новооткритите програми по чл. 75, ал. 4, т. 3, до изтичането на срока, посочен в решението по чл. 84, ал. 2
    Предложението е оттеглено.

    Предложение на н. п. Огнян Стоичков: В параграф 13 да се добави:
    В алинея 5 след думата „ професии " да се добави „ , както и новооткритите програми по чл. 75, ал. 4, т. 3, "
    Предложението е оттеглено.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 13, който става § 11.
    § 14. В чл. 81, в ал. 1 се правят следните изменения и допълнения: 1.Вт.2:
    а) в буква „в" думите „научни специалности" се заменят с „докторски програми;
    б) в буква „г" думите „научни специалности" се заменят с „докторски програми;
    в) създава се буква „д":
    „д) програми за обучение на студенти, извършвано от български висши училища по договор за съвместна учебна дейност с чуждестранни висши училища - по искане на висшето училище;"
    2. В т. 5 след думата „филиал" се добавя „включително и на филиал или колеж в чужбина".

    Предложение на н. п. Стефани Михайлова: § 14 да се измени така:
    „§ 14. В чл. 81, в ал. I се правят следните изменения и допълнения: 1.В т. 2:
    а) в буква „ в " думите „ научни специалности " се заменят с „ докторски програми ";
    б) в буква „ г " думите „ научни специалности " се заменят с „ докторски програми ";
    в) създават се букви „д" и „е":
    ,д) програми за обучение на студенти, извършвано от български висши училища по договор за съвместна учебна дейност с чуждестранни висши училища и
    е) на програми за обучение на студенти, извършвано от чуждестранно висше училище по договор за образователен франчайз - по искане на българското висшето училище ".
    2, В т. 5 след думата „ филиал" се добавя „ включително и на филиал или колеж в
    чужбина ".
    3. В т. 6 се създават букви „в" и „г":
    ,,в) програми за обучение на студенти, извършвано от български висши училища по договор за съвместна учебна дейност с чуждестранни висши училища и
    г) на програми за обучение на студенти, извършвано от чуждестранно висше училище по договор за образователен франчайз - по искане на българското висшето училище;". Предложението е оттеглено.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 14, който става § 12:
    § 12. В чл. 81, ал. 1, т. 2 се правят следните изменения:
    1. В буква „в" думите „научни специалности" се заменят с „докторски програми";
    2. В буква „г" думите „научни специалности" се заменят с „докторски програми.
    Предложение на н. п. Огнян Стоичков: В чл. 83:
    а) Създава се нова алинея 5:
    „ (5) При неизпълнение на препоръките по ал.З, т.2 се налагат санкции, както следва:
    1. намаляване на образователния капацитет на висшето училище - общо или по професионални направления;
    2. намаляване на акредитационната оценка, съответно на срока на акредитация на висшето училище и на неговите професионални направления;
    3. отнемане на акредитацията на висшето училище. "
    б) Алинеи 5, би 7 стават съответно 6, 7 и 8
    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Комисията предлага да се създаде § 14а, който става § 13 със следната редакция:
    § 13. В чл. 83 се правят следните изменения и допълнения: 1. Създава се нова ал. 7:
    „(7) При неизпълнение на препоръките по ал. 3, т. 2 се налагат следните
    санкции:
    1. намаляване на образователния капацитет на висшето училище - общо или
    по професионални направления;
    2. намаляване на акредитационната оценка, съответно на срока на
    акредитация на висшето училище и на неговите професионални направления;
    3. отнемане на акредитацията на висшето училище."
    2. Досегашната ал.7 става ал. 8.


    § 15. В чл. 84 се правят следните изменения:
    1. В ал. 2 думите „или на научна специалност" се заменят с „или на докторска програма".
    2. В ал. 3 думите „научни специалности" се заменят с „докторски програми".


    Предложение на н. п. Стефани Михайлова: § 15 да се измени така: § 15 В чл. 84, ал. 2 и 3 се изменят така:
    „ (2) В решението за оценяване на проект с положителна оценка се посочва срокът, в който трябва да се поиска акредитация след откриването на висшето училище, основно звено, филиал, професионално направление, специалност от регулираните професии, докторската програма или съответната програма по чл. 75, ал.4, т. 3.
    (3) Новооткритите висши училища, основни звена, филиали, професионални направления, специалности от регулираните професии и докторски програми, в които се провежда обучение, както и програмите по чл. 75, ал.4, т. 3 имат статут на акредитирани за срока, определен в ал. 2. "
    Предложението е оттеглено.
    Предложение на н. п. Огнян Стоичков: В параграф 15:
    а)В т. 1 думите „или докторска програма" се заменят с „докторска програма или съответната програма по чл. 75, ал. 4, т. 3. "
    б) В т. 2 след думата „ обучение " се добавя „ както и програмите по чл. 75, ал. 4, " Предложението е оттеглено.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 15, който става § 14.
    § 16. В чл. 85, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 1 се създава предложение второ: „критериите за оценяване по чл. 79, ал. 1 се утвърждават от НАОА, съгласувано с министъра на образованието, младежта и науката, след положително становище на Съвета на ректорите.".
    2. Точка 3 се изменя така:
    „3. оценява проектите за откриване и преобразуване на висше училище, факултет, филиал и колеж, включително и на филиал или колеж в чужбина; на професионални направления, специалности от регулираните професии и докторски програми, както и програми за обучение на студенти, извършвано от български висши училища по договор за съвместна учебна дейност с чуждестранни висши училища.
    3. В т. 6 думите „научни специалности" се заменят с „докторски програми" и накрая се добавя „и за програмите за обучение на студенти, извършвано от български висши училища по договор за съвместна учебна дейност с чуждестранни висши училища";
    4. В т. 7 думите „ научни специалности" се заменят с „ докторски програми"


    Предложение на н. п. Стефани Михайлова;
    В § 16 да се направят следните изменения и допълнения:
    а) Точка 2 да се измени така: „ 2. Точка 3 се изменя така: „ 3. оценява проектите за:
    а) откриване и преобразуване на висше училище, основни звена, филиали и колежи,
    включително и на филиал ши колеж в чужбина;
    б) откриване на професионални направления, специалности от регулираните
    професии и докторски програми;
    в) откриване на програми за обучение на студенти, извършвано от български висши
    училища по договор за съвместна учебна дейност с чуждестранни висши училища, както и
    на програми за обучение на студенти, извършвано от чуждестранно висше училище по
    договор за образователен франчайз. ".
    б) Точка 3 да се измени така:
    „3. В т. 6 думите „научни специалности" се заменят с „докторски програми" и накрая се добавя „ и за програмите за обучение на студенти, извършвано от български висши училища по договор за съвместна учебна дейност, включително по договор за образователен франчайз, с чуждестранни висши училища";
    Предложението е оттеглено.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 16, който става § 15:
    § 15. В чл. 85, ал. 1 се правят следните изменения:
    1. В т. 3 думите „ научни специалности" се заменят с „докторски програми";
    2. В т. 6 думите „ научни специалности" се заменят с „докторски програми";
    3. В т. 7 думите „ научни специалности" се заменят с „ докторски програми".
    § 17. В чл. 88 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1.
    2. Създава се ал. 2:
    „(2) В състава на експертните групи по ал. 1, т. 4 могат да участват български и/или чуждестранни експерти, определени от Акредитационния съвет на Националната агенция за оценяване и акредитация, включително представители на съсловните и браншови организации и на сдружения на работодателите.".
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 17, който става § 16.
    § 18. В чл. 88а се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 3:
    „(3) Оценяването при процедурите по чл. 81, ал. 1, т. 1, т. 2, буква „а" и буква „в", т. 3, 4, 5 и т. 6, буква „а" може да се извършва и от чуждестранни агенции, членове на Европейската асоциация за осигуряване качеството във висшето образование ( ENQA ) и/или вписани в Европейския регистър на агенциите за осигуряване на европейско качество във висшето образование (EQAR), по покана на съответното висше училище."
    2. Досегашните ал. 3, 4 и 5 стават съответно ал. 4, 5 и 6.

    Предложение на н. п. Стефани Михайлова:
    В § 18 да се направят следните изменения и допълнения:
    1. Точка 2 да се измени така:
    „ 2. Досегашната ал. 3 става ал. 4 ".
    2. Да се създадат т. 3 ит. 4:
    „ 3. Досегашната ал. 4 става ал. 5 и в нея, в т . 1 накрая се добавя „в" и „г ".
    3. Досегашните ал. 5 стават съответно ал. 6. ".
    Предложението е оттеглено.

    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 18. който става § 17.
    § 19, В чл. 886, т. 2 думите „научни специалности" се заменят с „докторски програми". Комисията подкрепя текста на вносителя за § 19, който става § 18.
    § 20. В чл. 91, ал. 3, т. 1 думите „научни специалности" се заменят с „докторски програми";
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 20, който става § 19.
    § 21. В чл. 95, ал. 4 думите „чл. 21, ал. 2 и 3" се заменят с „чл. 21, ал. 2". Комисията подкрепя текста на вносителя за § 21, който става § 20.
    § 22. В Допълнителните разпоредби се правят следните допълнения: 1. В § 4 се създават ал. 3 и 4:
    „(3) Българските висши училища могат да разкриват свои звена в чужбина при условията и по реда на този закон и при спазване законодателството на приемащата държава. (4) В случаите на договори за съвместна учебна и научноизследователска,
    художествено-творческа, проектна и иновационна дейност и за образователен франчайз се прилага българското законодателство, освен когато документът вследствие на проведеното обучение се издава само от чуждестранното висше училище, с което е сключен договорът." 2. В § 4д:
    а) в т. 1 накрая се поставя запетая и се добавя „а за академичната длъжност „асистент"
    - и трудовият договор, сключен на основание чл. 67, ал. 1, т. 2 от Кодекса на труда";
    б) създава се т. 7:
    „7. „Образователен франчайз" е съвкупност от права на интелектуална собственост върху марки, фирмени знаци, изработени модели, дизайни, авторски права, ноу-хау или патенти, предоставени от едно висше училище (франчайзингодател) на друго висше училище (франчайзингополучател) срещу възнаграждение, за да се ползват за подготовката на висококвалифицирани специалисти над средното образование, способни да прилагат и развиват научни знания в различни области на човешката дейност, за повишаване квалификацията на специалисти и за развитието на науката, културата и иновационната дейност."

    Предложение на н, п. Стефани Михайлова: § 22 да се измени така:
    § 22. В Допълнителните разпоредби се правят следните допълнения:
    1. В § 4 се създават ал. 3 и 4:
    „ (3) Българските висши училища могат да разкриват филиали или колежи в чужбина при условията и по реда на този закон и при спазване законодателството на съответната държава.
    (4) При провеждане на обучение на студенти и/или докторанти по договори за съвместна учебна дейност или за образователен франчайз се прилага българското законодателство, освен когато документът, удостоверяващ проведеното обучение, се издава само от чуждестранното висше училище, с което е сключен договорът. "
    2. В§ 4д:
    а) е т. 1 накрая се поставя запетая и се добавя „а за академичната длъжност
    „асистент" - и трудовият договор, сключен на основание чл. 67, ал. 1, т. 2 от Кодекса на
    труда ";
    б) създава се т. 7:
    „7. „Образователен франчайз" е съвкупност от права на интелектуална собственост върху марки, фирмени знаци, изработени модели, дизайни, авторски права, ноу-хау или патенти или върху програми за обучение на студенти, предоставени от едно висше училище (франчайзингодател) на друго висше училище (франчайзингополучател) срещу възнаграждение, за да се ползват за подготовката на висококвалифицирани специалисти над средното образование, способни да прилагат и развиват научни знания в различни области на човешката дейност, за повишаване квалификацията на специалисти и за развитието на науката, културата и иновационната дейност. "
    Предложението е оттеглено по т. 1 и по т. 2, буква „а".
    Комисията подкрепя предложението по т. 2. буква ..б".

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за $ 22, който става § 21:
    § 21. В Допълнителните разпоредби се правят следните допълнения: 1. В § 4 се създават ал. 3 и 4:
    „(3) Българските висши училища могат да разкриват свои звена в чужбина при условията и по реда на този закон и при спазване законодателството на приемащата държава.
    (4) В случаите на договори за съвместна учебна и научноизследователска, художествено-творческа, проектна и иновационна дейност и за образователен франчайз се прилага българското законодателство, освен когато документът вследствие на
    проведеното обучение се издава само от чуждестранното висше училище, е което е сключен договорът." 2. В § 4д:
    а) в т. 1 накрая се поставя запетая и се добавя „а за академичната длъжност
    „асистент" - и трудовият договор, сключен на основание чл. 67, ал. 1, т. 2 от Кодекса на
    труда";
    б) създава се т. 7:
    „7. „Образователен франчайз" е съвкупност от права на интелектуална собственост върху марки, фирмени знаци, изработени модели, дизайни, авторски права, ноу-хау или патенти или върху програми за обучение на студенти, предоставени от едно висше училище (франчайзингодател) на друго висше училище (франчайзингополучател) срещу възнаграждение, за да се ползват за подготовката на висококвалифицирани специалисти над средното образование, способни да прилагат и развиват научни знания в различни области на човешката дейност, за повишаване квалификацията на специалисти и за развитието на науката, културата и иновационната дейност."


    Комисията предлага да се създаде § 22а, който става S 22 със следната редакция: § 22. В § 7 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за висшето образование (ДВ, бр. 63 от 2010 г.), ал. 4 се отменя.
    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.

    § 23. Откритите до влизането в сила на този закон процедури за институционална и програмна акредитация се довършват по реда на този закон. Комисията подкрепя текста на вносителя за § 23.
    § 24. (1) Получената от висшите училища до влизането в сила на този закон институционална и програмна акредитация е валидна до изтичане на срока по чл. 83, ал. 3, т. 1.
    (2) Действащите до влизането в сила на този закон оценки от четирибалната система „много добра", „добра", „задоволителна" и „незадоволителна" се приравняват към оценките от десетобалната система по чл. 79, ал. 1 по правила, утвърдени от НАОА.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 24.
    § 25. Отменя се § 7, ал. 4 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за висшето образование (ДВ, бр. 63 от 2010 г.).
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 25, който е отразен на съответното МУ систематично място като § 22.
    Комисията предлага § 25 да се отхвърли.

    Предложение нан.п. Огнян Стоичков, направено по реда чл. 73, ал. 4, т. 2 отПОДНС: Да се създаде нов §25а :
    § 25а. Откритите до влизането в сила на този закон процедури по признаване на придобито в чуждестранни висши училища висше образование се разглеждат по досегашния ред.
    Комисията подкрепя предложението.

    Комисията предлага да се създаде $ 25а, който става § 25 със следната редакция:
    § 25. Откритите до влизането в сила на този закон процедури по признаване на придобито в чуждестранни висши училища висше образование се разглеждат по досегашния ред.
    § 26. В Закона за признаване на професионални квалификации (обн. ДВ. бр. 13 от 2008г., изм. бр. 41 и 74 от 2009г., изм. бр.98 от 20 Юг., изм. бр. 8, 9 и 43 от 2011г.), в § За от допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал.1.
    2. Създава се ал. 2:
    „(2) Когато доказателствата за професионална квалификация по ал. 1, удостоверяващи специализираните знания и умения за професиите по чл. 4, ал.1 са издадени от трета държава, която не е страна по двустранно или многостранно споразумение, в което участва и българската държава, органът по признаване на професионални квалификации предлага полагане на изпитите, посочени в единните държавни изисквания по чл. 177 от Закона за здравето.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 26.
    § 27. В срок до три месеца от влизането в сила на този закон Министерския съвет привежда в съответствие с него Правилника за изменение и допълнение на Правилника за дейността на НАОА.

    Предложение на н. п. Стефани Михайлова:
    В § 27 накрая да се добави „ и наредбата по чл. 9, ал. 3, т.9".
    Комисията подкрепя по принцип предложението.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за $ 27:
    § 27. В срок до 4 месеца от влизането в сила на този закон Министерският съвет привежда в съответствие с него Правилника за дейността на Националната агенция за оценяване и акредитация и наредбата за държавните изисквания по чл. 9, ал. 3, т. 9.


    § 28. В срок до един месец от влизането в сила на този закон Акредитационният съвет на НАОА утвърждава правилата по параграф 20, ал. 2.

    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 28:
    § 28. В срок до два месеца от влизането в сила на този закон Акредитационният съвет на Националната агенция за оценяване и акредитация утвърждава правилата по § 24, ал. 2.
    Предложение на н. п. Стефани Михайлова: Да се създаде § 29:
    „§ 29. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник", с изключение на § 9, който влиза в сила от учебната 2014/2015 г. "
    Предложението е оттеглено.

    Предложение на н. п. Огнян Стоичков: Да се създаде § 29:
    „ § 29. Разпоредбата на Параграф 9, относно чл. 77, ал.3, се прилага три години след влизането в сила на този закон. "
    Предложението е оттеглено.

    Председател на
    Комисията по образованието, науката и
    въпросите на децата, младежта и спорта:
    Огнян Стоичков
    Форма за търсене
    Ключова дума