КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО, НАУКАТА И ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
19/09/2012 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на обществения ред при провеждане на спортни мероприятия, № 202-01-47, внесен от Министерски съвет на 17.07.2012 г.
На свое редовно заседание, проведено на 19 септември 2012 г., Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта обсъди внесения от Министерски съвет законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на обществения ред при провеждане на спортни мероприятия.
В заседанието на комисията взеха участие Иван Ценов – заместник министър на физическото възпитание и спорта, доц. Веселин Вучков – заместник-министър на вътрешните работи, представители на Българския футболен съюз, Сдружението на българските футболни привърженици и други неправителствени организации.
Законопроектът бе представен от заместник министрите на вътрешните работи и физическото възпитание и спорта.
В изложението си вносителите представиха основните изменения, предложени с настоящия законопроект, свързани с необходимостта от предприемане на адекватни мерки за превенция на противообществените прояви.
С предлаганите изменения на ЗООРПСМ се цели прецизиране на функциите на отговорника по сигурността на спортния обект и ръководителите на спортни мероприятия. Въвеждат се допълнителни изисквания към монтирането и използването на видеокамерите в спортната зона.
Със законопроекта се въвежда фигурата на стюарда, с което се цели ясно да се дефинират дейностите, свързани с извършване на разпоредителни функции, от една страна, и да се ограничат функциите на придружителите на привържениците и органите, осъществяващи охранителна дейност - от друга. Регламентират се правомощията на стюардите при провеждане на спортни мероприятия.
По нов начин се регламентират критериите и условията, при които лица под 18 години, могат да бъдат допускани като посетители на спортни мероприятия.
Със законопроекта се дава правна възможност за налагане на наказанието „полагане на безвъзмезден труд в полза на обществото”, когато по обективни или субективни причини наказанието глоба не може да се заплати от дееца.
Законопроектът предвижда промяна и в процедурата по налагане на ПАМ - „спиране използването на спортния обект за провеждане на спортни мероприятия”.
С промените се завишават налаганите санкции, като се предвижда диференциация на наказанията в зависимост от тежестта на противообществената проява.
В началото на дискусията бяха представени писмени становища по Законопроекта от министъра на физическото възпитание и спорта, Български футболен съюз, Българската федерация по волейбол, Националното сдружение на общините и Сдружението на българските футболни привърженици. Във всички тях се изразява подкрепа по отношение на философията на законопроекта, но се посочват конкретни текстове, които трябва да бъдат обсъдени и допълнени към проекта.
В хода на дискусията членовете на комисията подкрепиха духът и философията на законопроекта, които развиват идеята за повече самоорганизация и по-малко намеса на органите на вътрешния ред, но наред с това се концентрираха върху някои основни пункта на предложените изменения и допълнения, както следва:
Първо: Функциите, правата и задълженията на служебните лица не са ясно посочени. Налице са множество повторения и разминавания, както във функциите, така и по отношение на отговорностите при описаните ръководни лица по сигурността на спортната зона, спортното съоръжение и при провеждане на спортното мероприятие. Това създава риск за опорочаване на добрата идея за самоорганизацията.
Второ: Съдържащата се в § 16 нова редакция на чл. 21:
Не е ясно кое налага новата редакция на понятието „спортно хулиганство”, дефинирано в законопроекта като по-лека форма на хулиганство по смисъла на чл.325 от НК. Описани са и други форми на изпълнителни деяния – неизпълнение на разпореждане на полицейски орган, унищожаване и повреждане на чуждо имущество, притежание и използване на оръжие, които съставляват и престъпления по НК. Не се изяснява при подобни деяния кой закон ще се прилага..
Трето: В § 11, относно изменението на чл.16, засягащо видео наблюдението по време на спортни мероприятия, беше изказано предложение, Министерството на физическото възпитание и спорта, както и спортните федерации и клубове да предвиждат средства в бюджетите си за оборудване на видеонаблюдение и системи за сигурност на спортните обекти.
Наред с това, участниците в дискусията изразиха опасение относно съхранението на записите, както и липсата на текстове за реда, по който ще се извършва тяхното унищожаване.
Четвърто: С оглед въвеждането на нови критерии в § 11, касаещи достъпа на лица под 18 години до спортни мероприятия, беше посочена липсата на хипотеза за организирани посещения на ученици и членове на спортни клубове.
Възражения и предложения за промени бяха направени и по отношение на декларираното съгласие на родителя или придружителя на непълнолетно лице на спортни събития , както и към самата декларация (приложение 1 ,§ 36) . Прочитът й показва, че всъщност става въпрос не за една, а за две декларации наречени Част 1 и Част 2.
По време на обсъждането бе направена принципна забележка от страна на народните представители, че е необходимо да се изисква анализ на прилагането на действащия закон, преди да се пристъпи към промяната.
От страна на представителите на Сдружението на българските футболни привърженици беше декларирана принципна подкрепа за промените в законопроекта с изискване към законодателя, нормите да бъдат приложими, работещи и съобразени с условията в България.
След приключване на дебатите и проведено гласуване с резултати:
„за" – 14 , „против” – 0, „въздържали се” – 5, Комисията по образованието, науката, въпросите на децата, младежта и спорта, предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за опазване на обществения ред при провеждане на спортни мероприятия, № 202-01-47, внесен от Министерски съвет на 17.07.2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ОГНЯН СТОИЧКОВ