КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО, НАУКАТА И ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
16/10/2012
Второ гласуване на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта Nо 102-01-90, внесен от Министерския съвет на 30.12.2011г.
З А К О Н
ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА
ЗАКОНА ЗА ФИЗИЧЕСКОТО ВЪЗПИТАНИЕ И СПОРТА
(Обн., ДВ, бр. 58 от 1996 г.; Решение № 8 на Конституционния съд от 1997 г. - бр. 53 от 1997 г.; изм. и доп., бр. 124 от 1998 г., бр. 51 и 81 от 1999 г., бр. 53 от 2000 г.; попр., бр. 55 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 64 от 2000 г., бр. 75 от 2002 г.; Решение № 6 на Конституционния съд от 2002 г. - бр. 95 от 2002 г.; изм. и доп., бр. 120 от 2002 г., бр. 96 от 2004 г., бр. 88 и 103 от 2005 г., бр. 30, 34, 36 и 80 от 2006 г., бр. 41, 46 и 53 от 2007 г., бр. 50 от 2008 г., бр. 74 от 2009 г., бр. 50 и 96 от 2010 г. и бр. 35 и 99 от 2011 г., в сила от 1.01.2012 г., бр. 45 от 15.06.2012 г., в сила от 1.01.2013 г.
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на закона
§ 1. В чл. 4 се правят следните изменения:
1. В т. 4 думата „университетския” зе заменя със „студентския”.
2. В т. 8 думите „нормите на задължителния медицински контрол в борбата срещу употребата на допинг” се заменят с „антидопинговите правила в борбата срещу използването на допинг”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1
§ 2. В чл. 4а, т. 2 се изменя така:
„2.изграждат, поддържат и модернизират спортни обекти и съоръжения и обекти за социален туризъм – общинска собственост. ''
Предложение на н.п. Валя Богданова и Ивелин Николов:
В § 2, относно чл. 4а т. 2 да отпаднат думите: „и съоръжения и обекти за социален туризъм".
Комисията подкрепя по принцип предложението
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 2:
§ 2. В чл. 4а т. 2 се изменя така:
„2. изграждат, поддържат и модернизират спортни обекти и съоръжения – общинска собственост; ''.
§ 3. В чл. 8, ал. 3 се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 8 се изменя така:
„8. подготвя и предлага за утвърждаване от Министерския съвет дейности за усъвършенстване и подобряване на спортната инфраструктура и управлява спортните обекти и съоръжения и обектите за социален туризъм - държавна собственост, предоставени по съответния ред на министерството, съобразно нуждите, за които са предоставени;”.
2. Точки 10 и 11 се изменят така:
„10. упражнява контрол по спазването на режима за ползване на обектите, включени в приложения № 1 и 2 към чл. 47а, за нуждите на физическото възпитание, спорта и социалния туризъм;
11. назначава изпълнителния директор на Антидопинговия център, органите на управление на Българския спортен тотализатор и прави предложение до Министерския съвет за приемане на устройствените им правилници;”.
3. Точка 15 се изменя така:
„15. организира дейността по провеждане на допингов контрол, превенция и борба срещу използването на допинг в спорта чрез Антидопинговия център;”.
Предложение на н.п. Валя Богданова и Ивелин Николов:
В § 3 относно чл. 8, ал. 3:
1. В т. 8 да отпаднат думите: „и социалния туризъм".
2. В т. 10 да отпаднат думите: „и социалния туризъм".
Комисията подкрепя по принцип предложението по т.1 а предложението по т.2 бе оттеглено
Предложение на н.п. Огнян Стоичков:
В § 3, относно чл.8, ал. 3 , т.1 се изменя както следва:
„1. Точка 8 се изменя така:
„8. управлява спортните обекти и съоръжения - държавна собственост, предоставени по съответния ред на министерството, съобразно нуждите, за които са предоставени и подготвя и предлага за утвърждаване от Министерския съвет на програми за изграждане и модернизиране на спортната инфраструктура."
Комисията подкрепя предложението
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 3:
§ 3. В чл. 8, ал. 3 се правят следните изменения:
1. Точка 8 се изменя така:
„8. управлява спортните обекти и съоръжения - държавна собственост, предоставени по съответния ред на министерството, съобразно нуждите, за които са предоставени и подготвя и предлага за утвърждаване от Министерския съвет на програми за изграждане и модернизиране на спортната инфраструктура".
2. Точки 10 и 11 се изменят така:
„10. упражнява контрол по спазването на режима за ползване на обектите, включени в приложения № 1 и 2 за нуждите на физическото възпитание, спорта и социалния туризъм;
11. назначава изпълнителния директор на Антидопинговия център, органите на управление на Българския спортен тотализатор и прави предложение до Министерския съвет за приемане на устройствените им правилници; ”.
3. Точка 15 се изменя така:
„15. организира дейността по провеждане на допингов контрол, превенция и борба срещу използването на допинг в спорта чрез Антидопинговия център”.
§ 4. В чл. 11, ал. 2, т. 2 думите „школи и курсове за” се заменят с „и провеждат”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 4.
§ 5. В чл.12 ал. 4 се отменя.
Предложение на н.п. Мартин Димитров и Димо Гяуров:
В § 5 се правят следните изменения и допълнения:
В чл.12, ал.4 се изменя така:
„(4). Спортни обекти и съоръжения - публична държавна или публична общинска собственост, могат да се включват в имуществото на търговски дружества, в които Държавата е едноличен собственик на капитала."
Комисията не подкрепя предложението
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5
§ 6. В чл. 16 се създава ал. 5:
„(5) Българският спортен арбитраж е независима юрисдикция в областта на спорта към Българския олимпийски комитет, който приема устав и правилник за неговата дейност.”
Предложение на н.п. Ивайло Тошев:
§6 да отпадне
Комисията подкрепя предложението
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 6 да бъде отхвърлен
§ 7. В чл. 17, ал. 2, т. 5 думата „извършила” се заменя с „приела правила за”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7, който става § 6
§ 8. В чл. 17а се създава ал. 4:
„(4) Спортна организация, на която е отказано издаването на спортна лицензия, може да подава само още веднъж заявление по реда на чл. 17а, ал. 1. Заявлението се подава след изтичане на една година от влизането в сила на заповедта, с която е отказано издаването на спортна лицензия, и отстраняване на причините за отказа.”
Предложение на н.с. Ивайло Тошев:
В §8, чл. 17а, ал. 4 след израза „по реда на" да отпадне думата чл.17а".
Комисията подкрепя предложението
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 8, който става § 7:
§ 7. В чл. 17а се създава ал. 4:
„(4) Спортна организация, на която е отказано издаването на спортна лицензия, може да подава само още веднъж заявление по реда на ал. 1. Заявлението се подава след изтичане на една година от влизането в сила на заповедта, с която е отказано издаването на спортна лицензия, и отстраняване на причините за отказа.”
§9.В чл.17б, ал.2, т.1, буква „д” думата „употребата” се заменя с „използването”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 9, който става § 8.
§ 10. В чл. 17г се създава ал. 3:
„(3) Обжалването не спира изпълнението на заповедите по ал. 2.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 10, който става § 9
§ 11. В чл. 19, ал. 1, т. 9 думите „употреба на допингови средства и прилагане на допингови методи в тренировъчната и спортно-състезателната дейност” се заменят с „използване на забранени субстанции или забранени методи”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 11, който става § 10
§ 12. В чл. 23 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 6:
„(6) Училищните учебни планове на спортните училища се разработват въз основа на учебни планове, утвърдени от министъра на образованието, младежта и науката след съгласуване с министъра на физическото възпитание и спорта.”
2. Досегашните ал. 6, 7, 8 и 9 стават съответно ал. 7, 8, 9 и10.
3. Досегашната ал. 10 става съответно ал. 11 и в нея думата „приема” се заменя с „издава”.
4. Създава се ал. 12:
„(12) Часовете по учебния предмет „спортна подготовка” се провеждат в два слети учебни часа с обща продължителност 90 минути, като след тях се осигурява достатъчно време за почивка.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 12, който става § 11
§ 13. В чл. 35, ал. 3 след думата „федерации” се поставя точка и текстът до края се заличава.
Предложение на н.п. Огнян Стоичков:
„§ 13 .В чл.35 се правят следните изменя и допълнения:
1.Алинея 3 се изменя така
„ (3) Статутът на спортистите аматьори и професионалните спортисти се определя с правилници на спортните федерации, които влизат в сила след утвърждаването им от министъра на физическото възпитание и спорта и се публикуват на Интернет страниците на Министерство на физическото възпитание и спорта и съответната федерация. На основание на утвърдените правилници спортните клубове сключват договори със спортисти."
2. Създава се нова ал.4:
„ (4) Правилниците по ал. З, както и техните изменения и допълнения се предоставят за утвърждаване от министъра на физическото възпитание и спорт не по-късно от 7 дни след датата на приемането им от спортната федерация,"
3. Досегашните ал.4, 5 и 6 стават съответно 5, 6 и 7.
Комисията подкрепя предложението
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция за § 13, който става § 12:
§ 12 .В чл.35 се правят следните изменя и допълнения:
1.Алинея 3 се изменя така
„ (3) Статутът на спортистите аматьори и професионалните спортисти се определя с правилници на спортните федерации, които влизат в сила след утвърждаването им от министъра на физическото възпитание и спорта и се публикуват на Интернет страниците на Министерство на физическото възпитание и спорта и съответната федерация. На основание на утвърдените правилници спортните клубове сключват договори със спортисти."
2. Създава се нова ал.4:
„(4) Правилниците по ал. 3, както и техните изменения и допълнения се предоставят за утвърждаване от министъра на физическото възпитание и спорта не по-късно от 7 дни след датата на приемането им от спортната федерация."
3. Досегашните ал. 4, 5 и 6 стават съответно ал. 5, 6 и 7.
§ 14. В чл.35б, ал.2 думите „в който” се заменят с „към който”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 14, който става § 13
§15. В чл. 41, ал. 1, т. 5 думата „употребата” се заменя с „използването”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 15, който става § 14
§ 16. Създават се чл. 41а - 41в:
„Чл. 41а. (1) Национален орган за осъществяване на допингов контрол, превенция и борба срещу допинга в спорта е Антидопинговият център – второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на физическото възпитание и спорта.
(2) Структурата, функциите, съставът и числеността на Антидопинговия център се уреждат с правилник, приет от Министерския съвет.
(3) Антидопинговият център осъществява дейността си при условията, по реда и съгласно правомощията, уредени с правилника по ал. 2 и наредбата по чл. 45, ал. 3.
Чл. 41б. Дейността на Антидопинговия център се финансира от:
1. субсидия (трансфери) от републиканския бюджет чрез бюджета на Министерството на физическото възпитание и спорта;
2. собствени приходи от:
а) допингов контрол;
б)сертификация на лицата, които имат право да участват в състава на антидопинговите екипи, обучение и квалификация;
в) лабораторен анализ;
г) имуществените санкции и глобите, налагани по реда на този закон и наредбата по чл. 45, ал. 3;
д) национални и международни проекти и програми;
е) други източници.
Чл. 41в. Финансовите средства по чл. 41б се разходват за:
1. обезпечаване дейността на Антидопинговия център;
2. изпълнението на годишния план за разпределение на проверките, утвърден от министъра на физическото възпитание и спорта;
3. акредитация, поддържане на акредитацията, оборудване и консумативи за лабораторията за допингов контрол;
4. изпълнение на мониторингови програми;
5. разработване и изпълнение на научноизследователски проекти и обучение;
6. създаване и поддържане на регистрите, които се водят съгласно правилника по чл. 41а, ал. 2 и наредбата по чл. 45, ал. 3;
7. издателска и просветна дейност;
8. обучение на служителите на Антидопинговия център;
9. членство на Антидопинговия център в международни организации и участие в международни мероприятия, програми и договори;
10. възнаграждения за извършване на експертизи от външни експерти по реда на правилника по чл. 41а, ал. 2 и наредбата по чл. 45, ал. 3.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 16, който става § 15
§ 17. В чл. 42 след думата „мерки” се поставя запетая и се добавя „посочени в Наредбата за сигурността на спортните обекти и мерките срещу насилието и лошото поведение на зрители преди, по време и след провеждане на спортни прояви, организирани на стадиони и в спортни зали” и се поставя запетая.
Предложение на н.п. Огнян Стоичков:
§ 17 да отпадне
Комисията подкрепя предложението
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 17 да бъде отхвърлен
§ 18. В чл. 45 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 2 се изменя така:
„(2) Забранено е използването на допинг в спорта.”
2. В ал. 3 след думата „контрол” се поставя запетая и думите „при тренировъчната и спортно-състезателната дейност” се заменят с „превенцията и борбата срещу използване на допинг в спорта”.
3. В ал. 4 след думата „аматьори” съюзът „и” се заменя със запетая, а след думата „спортисти” се добавя „и длъжностни лица”.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 18, който става § 16:
§ 16. В чл. 45 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 2 се изменя така:
„(2) Забранено е използването на допинг в спорта.”
2. В ал. 3 след думата „контрол” се поставя запетая и думите „при тренировъчната и спортно-състезателната дейност” се заменят с „превенцията и борбата срещу използването на допинг в спорта”.
3. В ал. 4 думите „аматьори и професионалните спортисти” се заменят с «аматьори, професионалните спортисти и длъжностните лица”.
§ 19.В наименованието на глава десета след думата„съоръжения” се добавя „и обекти за социален туризъм”.
Предложение на н.п. Валя Богданова и Ивелин Николов:
В наименованието на глава десета да отпаднат думите: „и обекти за социален туризъм".
Комисията подкрепя предложението
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 19 да бъде отхвърлен
§ 20. В чл. 47, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 1 и 2 думата „отдих” се заменя със „забавления”.
2. Създава се т. 5:
„5. спортните обекти и съоръжения следва да отговарят на техническите препоръки и изисквания на съответната международна спортна организация по вида спорт.”
Предложение на н.п. Валя Богданова и Ивелин Николов:
По § 20 да отпадне текста на т.1, който изменя чл. 47, ал. 1, т. 1 и 2.
Комисията подкрепя предложението
Предложение на н.п. Огнян Стоичков:
В § 20, относно чл.47, ал. 1, точка 1 да отпадне
Комисията подкрепя предложението
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 20, който става § 17:
§ 17. В чл. 47, ал. 1 се създава т. 5:
„5. спортните обекти и съоръжения трябва да отговарят на техническите препоръки и изисквания на съответната международна спортна организация по вида спорт.”.
§ 21. В чл. 47б се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
„(1) Изискванията за сигурността на спортните обекти и съоръжения при провеждане на спортни и други обществени прояви се определят със специална наредба, приета от Министерския съвет.”
2. Алинеи 5 - 7 се изменят така:
„(5) Комисията разглежда постъпилите възражения и формира окончателното си становище относно годността за ползване на спортния обект, което отразява в протокол.
(6) Когато протоколът по ал. 5 съдържа положително становище, кметът на общината, към която е сформирана съответната комисия по ал. 2, издава акт, с който разрешава ползването на спортния обект за срок 3 години.
(7) Екземпляр от акта по ал. 6 се изпраща в едномесечен срок от издаването му до Министерството на физическото възпитание и спорта за вписване в публичния регистър на спортните обекти и съоръжения и обектите за социален туризъм.”
Предложение на н.п. Валя Богданова и Ивелин Николов:
По § 21 – в чл. 47б, ал.7 да отпаднат думите “и обектите за социален туризъм”
Предложението бе оттеглено
Предложение на н.п. Огнян Стоичков:
§ 21 да отпадне.
Комисията подкрепя предложението
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 21 да бъде отхвърлен
§ 22. В чл. 48 т. 4 се изменя така:
„4. спортните обекти и обектите за социален туризъм, които съгласувано с общинските съвети преминават в собственост на общините по реда на Закона за държавната собственост.”
Предложение на н.п. Валя Богданова и Ивелин Николов:
По § 22 – в чл. 48, т. 4 да отпаднат думите: „и обектите за социален туризъм".
Комисията подкрепя предложението
Предложение на н.п. Мартин Димитров и Димо Гяуров:
В § 22 се правят следните изменения и допълнения:
В чл.48 т.4 думите „и обектите за социален туризъм" да отпаднат, като се запази досега действащата редакция на текста.
Комисията подкрепя по принцип предложението
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 22, който става § 18:
§ 18. В чл. 48 т. 4 се изменя така:
„4. спортните обекти – държавна собственост, които съгласувано с общинските съвети се предоставят безвъзмездно в собственост на общините по реда на Закона за държавната собственост.”.
§ 23. В чл. 49 ал. 1 се изменя така:
„(1) Общинските съвети определят общинските спортни обекти и съоръжения и обектите за социален туризъм, техния статут, условията и реда за предоставянето им за ползване от спортните организации и вземат решение за разпореждане със спортни обекти - общинска собственост.”
Предложение на н.п. Валя Богданова и Ивелин Николов:
По § 23 – в чл. 49, ал. 1 да отпаднат думите: „и обектите за социален туризъм".
Комисията подкрепя предложението
Предложение на н.п. Мартин Димитров и Димо Гяуров:
В § 23 се правят следните изменения и допълнения:
В чл. 49 ал.1 пред „общинска собственост" се добавя думата „частна".
Комисията не подкрепя предложението
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 23, който става § 19:
§ 19. В чл. 49 ал. 1 се изменя така:
„(1) Общинските съвети определят общинските спортни обекти и съоръжения, техния статут, условията и реда за предоставянето им за ползване от спортните организации и вземат решение за разпореждане със спортни обекти - общинска собственост.”
§ 24. В чл. 50 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 и 2 след думата „съоръжения” се добавя „и обектите за социален туризъм”.
2. В ал. 3 думите „спортни и туристически обекти и съоръжения” се заменят с „ползването на спортни обекти и съоръжения и обекти за социален туризъм”.
3. В ал. 4 след думата „съоръжения” се добавя „и обектите за социален туризъм”.
4. В ал. 5 думите „спортни и туристически обекти и съоръжения” се заменят със „спортни обекти и съоръжения и обектите за социален туризъм”.
Предложение на н.п. Валя Богданова и Ивелин Николов:
По § 24 – в чл. 50, ал. 1, 2, 3, 4 и 5 да отпаднат думите: „и обектите за социален туризъм".
Комисията подкрепя предложението
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 24, който става § 20:
§ 20. В чл. 50 се правят следните изменения:
1. В ал. 3 думите „спортни и туристически обекти и съоръжения” се заменят с „ползването на спортни обекти и съоръжения ”.
2. В ал. 5 думите „спортни и туристически обекти и съоръжения” се заменят със „спортни обекти и съоръжения ”.
§ 25. В чл. 50а се правят следните изменения:
1. Алинеи 1 - 3 се изменят така:
„(1) Спортни обекти и съоръжения и обекти за социален туризъм - публична държавна и публична общинска собственост, могат да се отдават под наем за срок до 10 години само на юридически лица с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност, чиято основна дейност съответства на предназначението на имота, на лицензирани спортни организации и/или на спортни клубове - техни членове.
(2) Спортни обекти и съоръжения и обекти за социален туризъм - частна държавна и частна общинска собственост, могат да се отдават под наем за срок до 10 години само на спортни организации по чл. 10, ал. 2 и на спортни клубове по чл. 11 и чл. 12, ал. 1.
(3) Предоставянето под наем на имотите по ал. 1 и 2 се извършва при условия и по ред, определени с правилника за прилагане на закона, и при начална наемна цена, определена от независим оценител, вписан в регистъра на независимите оценители и притежаващ сертификат за правоспособност по Закона за независимите оценители.”
2. Алинеи 4 и 5 се отменят.
Предложение на н.п. Валя Богданова и Ивелин Николов:
В § 25, чл. 50а, ал. 1 и 2 да отпаднат думите: „и обекти за социален туризъм".
Предложението бе оттеглено
Предложение на н.п. Мартин Димитров и Димо Гяуров:
В § 25 се правят следните изменения и допълнения:
1.В чл. 50а. се правят следните изменения и допълнения: 1. Алинеи 1 - 3 се изменят така:
„(1) Спортните обекти и съоръжения и обекти за социален туризъм -публична държавна и публична общинска собственост, извън тези по приложения № 1 и 2, които са с национално значение, могат да се отдават под наем при условията на чл. 16, ал. 2 от Закона за държавната собственост и чл. 14, ал. 7 от Закона за общинската собственост само на юридически лица с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност, чиято основна дейност съответства на предназначението на имота. На лицензирани спортни организации и/или на спортни клубове - техни членове, срокът за предоставяне на имотите може да е 10 години.
(2) Спортни обекти и съоръжения и обекти за социален туризъм - частна държавна и частна общинска собственост, извън тези по приложения № 1 и 2, които са с национално значение, могат да се отдават под наем при условията на чл. 19 от Закона за държавната собственост и чл. 14 от Закона за общинската собственост само на спортните организации по чл. 10, ал. 2 и на спортните клубове по чл. 11 и чл. 12, ал. 1.
(3)Имотите по ал. 1 и 2 могат да се предоставят на лицензирани спортни организации от ръководителите на ведомства, областните управители или общинските съвети, при начална наемна цена, определена от независим оценител, вписан в регистъра на независимите оценители и притежаващ сертификат за правоспособност по Закона за независимите оценители и след съгласуване с министъра на физическото възпитание и спорта, по ред, определен в правилника за прилагане на закона."
2. Запазват се текстовете на ал.4 и ал.5
Комисията не подкрепя предложението
Предложение на н.п. Огнян Стоичков:
§ 25 да отпадне.
Комисията подкрепя предложението
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 25 да бъде отхвърлен
§ 26. Член 50б се изменя така:
„Чл. 50б. (1) Върху спортни обекти и съоръжения – държавна и общинска собственост, може да се учредява право на ползване на спортни клубове и спортни федерации, които:
1. са лицензирани по реда на този закон или членуват в лицензирана спортна организация;
2. упражняват дейността си не по-малко от 3 години;
3. не са в производство по несъстоятелност или ликвидация;
4. нямат изискуеми и ликвидни публични задължения към държавата или общините по смисъла на чл. 162, ал. 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, освен ако е допуснато разсрочване или отсрочване на задълженията;
5. нямат просрочени задължения, произтичащи от ползването на спортни обекти и/или съоръжения или обекти за социален туризъм - собственост на търговски дружества с 50 или над 50 на сто държавно или общинско участие в капитала.
(2) Правото на ползване по ал. 1 се учредява срещу представена от спортния клуб или спортната федерация финансово обезпечена инвестиционна програма за поддръжка, развитие и модернизация на спортните обекти и съоръжения. Осигуряването на финансиране и финансово обезпечена инвестиционна програма се доказва чрез:
1.представяне на инвестиционна програма с подробен анализ и разчет на предвидените инвестиции, етапно изпълнение и информация за произхода на средствата;
2.представяне на годишен финансов отчет за предходната година;
3.писмено заявено намерение за финансиране от страна на източника, когато финансирането е осигурено от международни спортни организации и/или от участие в международни програми за финансиране на спорта;
4.отариално заверено копие от сключен договор за финансиране, когато средствата са предоставени по силата на сключения договор, както и доказателства за финансови възможности на лицата, които предоставят средствата.
(3) Исканията за учредяване право на ползване върху спортни обекти и съоръжения – държавна собственост, се подават до ръководителя на ведомство или областен управител, на когото е предоставено правото на управление. Подадените искания се оповестяват на интернет страницата на ведомството и в един централен ежедневник в 7-дневен срок от постъпването им.
(4) В срок до един месец от деня на оповестяването по реда на ал. 3 искания за учредяване право на ползване за същия спортен обект и съоръжение – държавна собственост, могат да подадат и други лица, които отговарят на условията по ал. 1.
(5) Постъпилите искания за учредяване право на ползване върху спортни обекти и съоръжения – държавна собственост, се разглеждат в срок един месец от комисия, чийто състав и правила на работа се определят от Министерския съвет. Комисията включва представител на Министерския съвет, на Министерството на физическото възпитание и спорта, на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, на ръководителя на ведомство, на когото е предоставено правото на управление, на областната и на общинската администрация по местонахождението на спортния обект и съоръжението. Условията и редът за разглеждане на исканията се уреждат с Правилника за прилагане на Закона за физическото възпитание и спорта.
(6) При подадени две или повече искания за учредяване право на ползване за един и същ спортен обект и съоръжение по ал. 1 с предимство се класират кандидатите, които:
1. развиват спорта, за който е предназначен имотът;
2. са предложили финансово обезпечена инвестиционна програма за поддържане на спортния обект и съоръжение с по-висока стойност;
3. са представили данни за участие в национални и международни състезания през последните 4 години преди подаване на искането.
(7) Правото на ползване по ал.1 върху спортни обекти и съоръжения - публична и частна държавна собственост, се учредява от областния управител по местонахождението на имота въз основа на решение на Министерския съвет. Решението на Министерския съвет се приема въз основа на мотивиран съвместен доклад от министъра на физическото възпитание и спорта и:
1. ръководителя на ведомство, на когото е предоставено правото на управление;
2.министъра на регионалното развитие и благоустройството, когато имотът е предоставен за управление на областен управител.
(8) Докладът по ал. 7 се изготвя въз основа на предложение на комисията по ал. 5.
(9) Право на ползване върху спортни обекти и съоръжения - публична и частна държавна собственост, се учредява за срок до 20 години. Срокът започва да тече от датата на сключване на договора.
(10) Искането за учредяване право на ползване за общинските спортни обекти и съоръжения се подава до съответния общински съвет по местонахождението на спортния обект и съоръжение.
(11) Условията и редът за разглеждане на исканията и за учредяване право на ползване върху спортни обекти и съоръжения - общинска собственост, се определят в наредбата по чл. 8, ал. 2 от Закона за общинската собственост, приета от съответния общински съвет.
(12) Право на ползване върху спортни обекти и съоръжения - публична и частна общинска собственост, се учредява за срок до 20 години. Срокът започва да тече от датата на сключване на договора.
(13) Право на ползване на спортни обекти и съоръжения – публична общинска собственост, може да се учреди в полза на спортен клуб и спортна федерация без търг или конкурс след решение на общинския съвет, прието с мнозинство от две трети от общия брой на съветниците.
(14) Право на ползване на спортни обекти и съоръжения – частна общинска собственост може да се учреди в полза на спортен клуб и спортна федерация без търг или конкурс след решение на общинския съвет, прието с мнозинство от повече от половината от общия брой на съветниците.
(15) Въз основа на решение на Министерския съвет, съответно на общинския съвет, областният управител, съответно кметът на общината, издава заповед и сключва договор за учредяване право на ползване, в който се посочват и:
1. спортният обект и съоръжение;
2. срокът, за който се учредява правото на ползване;
3. инвестиционната програма, която е неразделна част от договора;
4. редът за установяване на вложените инвестиции;
5.условията за безвъзмездно ползване на обекта и съоръженията му от лицата по чл. 50, ал. 3, от националните отбори по различните видове спорт, от Националната спортна академия „Васил Левски", за спортна дейност на граждани, на юридически лица с нестопанска цел в обществена полза, осъществяващи спорт за всички, и за спорт на хора с увреждания, както и условията за обществен достъп;
6. основанията за предсрочно прекратяване на договора извън посочените в ал. 16.
(16) Правото на ползване по ал. 1 се прекратява преди изтичането на срока, за който е учредено, от областния управител, съответно от кмета на общината, въз основа на решение на Министерския съвет, съответно на общинския съвет, когато:
1. на спортния клуб е прекратено членството в съответната спортна федерация или на спортната федерация бъде отнет или не бъде продължен издаденият по реда на този закон спортен лиценз;
2.нарушени са разпоредбите на закона или условията на договора за учредяването му;
3.в продължение на 5 години от учредяване правото на ползване то не е упражнено.
(17) Решението на Министерския съвет по ал. 16 за предсрочно прекратяване на договора се взема по предложение на ръководителя на ведомството или на областния управител, на когото е предоставено правото на управление.
(18) По реда на ал. 1-17 може да се учредява право на ползване върху обекти за социален туризъм – държавна и общинска собственост, на туристически дружества по смисъла на чл. 33а, ал. 2 от закона, отговарящи на условията по ал. 1.
(19) Ползвателят на обект по ал. 1 поема за своя сметка разходите по: учредяване правото на ползване, публичните вземания, дължими за обекта за срока на договора, и застраховането му за целия срок на действие на договора.
(20) Спортните обекти и съоръжения - предмет на договора за ползване, се поддържат в добро състояние от ползвателя, отговарящо на изискванията за ползване по предназначение.
(21) За срока, за който е учредено правото на ползване върху спортен обект и съоръжение, лицата по ал. 1 нямат право да го преотстъпват под каквато и да е форма, както и да се разпореждат с него по какъвто и да било начин, включително за обезпечаване на задължения.”
Предложение на н.п. Валя Богданова и Ивелин Николов:
В § 26, чл. 506:
1. В ал. 1, т. 5 да отпаднат думите: „или обекти за социален туризъм".
2.Алинея 18 да отпадне
Предложението бе оттеглено
Предложение на н.п. Мартин Димитров и Димо Гяуров:
В § 26 се правят следните изменения и допълнения:
В член 506 се правят следните изменения и допълнения:
1. Ал. 1 се изменя така:
„Върху спортни обекти и съоръжения - частна държавна и частна общинска собственост, може да се учредява право на ползване с търг или конкурс при условията на чл. 47 ал.1 и ал.2, чл. 56 ал. 1 от Закона за държавната собственост и чл. 39 ал.1 и ал.2 от Закона за общинската собственост на спортни клубове и спортни федерации, които:
1.са лицензирани по реда на този закон или членуват в лицензирана спортна организация;
2. упражняват дейността си не по-малко от 3 години;
3.не са в производство по несъстоятелност или ликвидация;
4.нямат изискуеми и ликвидни публични задължения към държавата или общините по смисъла на чл. 162, ал. 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, освен ако е допуснато разсрочване или отсрочване на задълженията; 5, нямат просрочени задължения, произтичащи от ползването на спортни обекти и/или съоръжения или обекти за социален туризъм - собственост на търговски дружества с 50 или над 50 на сто държавно или общинско участие в капитала."
2. Навсякъде в ал.З, ал.4, ал.5 пред „държавна собственост" се поставя думата „частна".
3. Ал. 7 се изменя така:
„Правото на ползване по ал. 1 върху спортни обекти и съоръжения -частна държавна собственост, се учредява от областния управител по местонахождението на имота въз основа на решение на Министерския съвет. Решението на Министерския съвет се приема въз основа на мотивиран съвместен доклад от министъра на физическото възпитание и спорта и:
ръководителя на ведомство, на когото е предоставено правото на управление;
министъра на регионалното развитие и благоустройството, когато имотът е предоставен за управление на областен управител."
4. Ал.9 се изменя така:
„Право на ползване върху спортни обекти и съоръжения - частна държавна и частна общинска собственост, се учредява за срок до 10 години. Срокът започва да тече от датата на сключване на договора."
5. Ал.13 и ал.14 се заличават.
6. Ал. 15 става ал.13 и се изменя така:
„Въз основа на решение на Министерския съвет, съответно на общинския съвет, областният управител, съответно кметът на общината, издава заповед и сключва договор за учредяване право на ползване, в който се посочват и:
1. спортният обект и съоръжение;
2. срокът, за който се учредява правото на ползване;
3. инвестиционната програма, която е неразделна част от договора;
4. редът за установяване на вложените инвестиции;
5. условията за ползване на обекта и съоръженията му;
6. основанията за предсрочно прекратяване на договора извън посочените в ал. 14.7.
7. Ал.16 става ал.14;
8. Ал. 17 става ал. 15 и се изменя така:
„ Решението на Министерския съвет по ал. 14 за предсрочно прекратяване на договора се взема по предложение на ръководителя на ведомството или на областния управител, на когото е предоставено правото на управление."
9. Ал.18 става ал.16 и се изменя така:
„По реда на ал. 1-15 може да се учредява право на ползване върху обекти за социален туризъм - частна държавна и частна общинска собственост, на туристически дружества по смисъла на чл. 33а, ал. 2 от закона, отговарящи на условията по ал. 1."
10. Ал.19 става ал.17, ал. 20 става ал.18 и ал.21 става ал.19.
Комисията не подкрепя предложението
Предложение на н.п. Огнян Стоичков:
§ 26 да отпадне
Комисията подкрепя предложението
Предложение на н.п. Ивайло Тошев:
§ 26 да отпадне
Комисията подкрепя предложението
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 26 да бъде отхвърлен
§ 27. В чл. 50в ал. 1 се изменя така:
„(1) Спортни обекти и съоръжения и обекти за социален туризъм - държавна и общинска собственост, могат да се предоставят на физически и юридически лица чрез концесия по реда на Закона за концесиите.”
Предложение на н.п. Валя Богданова и Ивелин Николов:
По § 27 - в чл. 50в, ал. 1 да отпаднат думите: „и обекти за социален туризъм".
Предложението бе оттеглено
Предложение на н.п. Мартин Димитров и Димо Гяуров:
В § 27 се правят следните изменения и допълнения:
Чл. 50в ал. 1 се изменя така:
„(1) Спортни обекти и съоръжения и обекти за социален туризъм -държавна и общинска собственост, могат да се предоставят могат да се предоставят на концесия при условията и по реда на Закона за концесиите."
Комисията не подкрепя предложението
Предложение на н.п. Ивайло Тошев:
§ 27 да отпадне.
Комисията подкрепя предложението
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 27 да бъде отхвърлен
Предложение на н.п. Ивайло Тошев:
Създава се нов § 27а със следният текст:
„§ 27а. В чл. 50 г да отпадне ал. 15"
Комисията подкрепя предложението
Комисията предлага създаването на нов § 21 със следната редакция:
§ 21. В чл. 50 г ал. 15 се отменя.
Предложение на н.п. Ивайло Тошев:
Създава се нов § 27б със следното съдържание:
„§ 27б. В чл. 58, ал.1, т. 2 след думите „спортно - състезателна дейност" се добавят думите „както и за поддръжка и развитие на спортната и материално-техническа база"
Комисията подкрепя предложението
Комисията предлага създаването на нов § 22 със следната редакция:
§ 22. В чл. 58, ал.1, т. 2 след думите „спортно - състезателна дейност" се добавя „както и за поддръжка и развитие на спортната и материално-техническа база".
§ 28.В чл.59, ал.1, т.3 думите „изграждането и стопанисването” се заменят с „изграждането, реконструкцията, модернизацията и управлението”.
Комисията подкрепя текста на вносителя по § 28, който става § 23:
§ 29. В чл. 59а се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 2 се изменя така:
„2. изграждане, реконструкция и модернизация на спортни обекти и съоръжения и на обекти за социален туризъм с национално значение, както и на спортни обекти и съоръжения и на обекти за социален туризъм – държавна и общинска собственост;”.
2. В т. 15 накрая точката се заменя с точка и запетая.
3. Създават се т. 16 и 17:
„16. застраховане на спортисти в случаи на настъпване на събития, причиняващи увреждане на тяхно неимуществено благо или смърт, в процеса на спортно-състезателната им подготовка и участие в олимпийски игри, световни и европейски първенства;
17.чебно-тренировъчна и спортно-състезателна дейност в държавните спортни училища, както и за поддръжка и развитие на спортната им база.”
Предложение на н.п. Валя Богданова и Ивелин Николов:
В § 29 , чл. 59а, т. 2 да отпаднат думите: „и на обекти за социален туризъм".
Предложението бе оттеглено
Предложение на н.п. Ивайло Тошев:
В § 29 да отпадне т.17
Комисията подкрепя предложението
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 29, който става § 24:
§ 24. В чл. 59а се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 2 се изменя така:
„2. изграждане, реконструкция и модернизация на спортни обекти и съоръжения и на обекти за социален туризъм с национално значение, както и на спортни обекти и съоръжения и на обекти за социален туризъм – държавна и общинска собственост.”
2. Създава се т. 16 :
„16. застраховане на спортисти в случаи на настъпване на събития, причиняващи увреждане на тяхно неимуществено благо или смърт, в процеса на спортно-състезателната им подготовка и участие в олимпийски игри, световни и европейски първенства.”
§ 30. В чл. 59б се правят следните изменения:
1. В ал.1 думите „чл.9, ал.3, т.1” се заменят с „чл.9, ал.3”.
2. В ал. 2, т. 4 думите „изграждане, възстановяване и управление” се заменят с „изграждане, реконструкция и модернизация”.
Предложение на н.п. Ивайло Тошев:
В § 30, чл. 596 се правят следните изменения:
1. в ал, 1 думите „чл.9, ал.З" се заменят с думите „чл.14, ал.3
2. в ал. 2 се създава т. 6 :
„6. учебно-тренировъчна и спортно-състезателна дейност в държавните спортни училища, както и за поддръжка и развитие на спортната и материално-техническа база"
Комисията подкрепя предложението
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 30, който става § 25:
§ 25. В чл. 59б се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал.1 думите „чл.9, ал.3, т.1” се заменят с „ чл.14, ал.3”.
2. В ал. 2:
а) в т. 4 думите „изграждане, възстановяване и управление” се заменят с „изграждане, реконструкция и модернизация”;
б) създава се т. 6:
„6. учебно-тренировъчна и спортно-състезателна дейност в държавните спортни училища, както и за поддръжка и развитие на спортната и материално-техническа база." .
§ 31. В чл. 63 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 думите „министъра на финансите” и запетаята след тях се заличават.
2. Създава се нова ал. 2:
„(2) Държавата може да подпомага спортисти при условия и по ред, определени от министъра на физическото възпитание и спорта.”
3. Досегашните ал. 2 и 3 стават съответно ал. 3 и 4.
Комисията подкрепя текста на вносителя по § 31, който става § 26
§ 32. В чл. 65, ал. 3 думите „нарушила забраната по чл. 45, ал. 1” се заменят с „допуснала нарушение на забраните по чл. 45, ал. 1 и 2” .
Комисията подкрепя текста на вносителя по § 32, който става § 27
§ 33. Член 67 се изменя така:
„Чл. 67. (1) Нарушения на антидопинговите правила съставляват:
1. наличието на забранена субстанция, нейни метаболити или маркери в проба на спортист;
2. употребата или опитът за употреба от спортист на забранена субстанция или забранен метод;
3. отказът за участие или неучастие на спортист без уважителна причина във вземането на проби след получаване на известие съгласно установеното в Наредбата за допингов контрол при тренировъчна и състезателна дейност (ДВ бр.35 от 2011 г.) или избягването по какъвто и да е друг начин процедурата по вземане на проби;
4. нарушаването на изискванията, свързани със задължението на спортиста да бъде на разположение за извънсъстезателно тестване, включително неуспешното подаване на информация за местонахождение и пропуснатите проверки;
5. фалшифициране или опитът за фалшификация на която и да е част от процедурата за допингов контрол;
6. притежаване на забранени субстанции или забранени методи;
7. трафикът или опитът за трафик на забранени субстанции или забранени методи;
8. прилагането или опита за прилагане на забранена субстанция или забранен метод върху спортист, както и съдействието, подстрекаването, подпомагането, подбуждането, прикриването и всеки друг вид съучастничество, включващо нарушение или опит за нарушение на антидопинговите правила.
(2) Наказанията за нарушенията по ал. 1 са:
1. анулиране на състезателни резултати, включително отнемане на медали, точки и награди;
2. порицание;
3. лишаване от права за срок три месеца до окончателно лишаване от участие на спортист или длъжностно лице в състезания или дейности в областта на спорта, свързани с управлението или подпомагането на тренировъчния и състезателния процес, както и лишаване от финансиране.
(3) За нарушение на антидопинговите правила спортистите и длъжностните лица се наказват от съответната спортна федерация съгласно наредбата по чл. 45, ал. 3, разпоредбите на Световната антидопингова агенция, Международния олимпийски комитет и съответната международна федерация.
(4) Виновно длъжностно лице – треньор, инструктор, мениджър, агент, член на екипа на отбор, спортно-техническо, медицинско и всяко лице, което предоставя лечение, оказва съдействие или работи с участващ или подготвящ се за участие в спортно състезание спортист - допуснало или съдействало за използването на забранени субстанции или забранени методи или за неявяване на определен за тестване състезател, се наказва с глоба 1000 лв.”
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 33, който става § 28
Предложение на н.п. Огнян Стоичков:
Създава се нов § 33а със следното съдържание:
„§ 33а. В чл. 69 се създава ал.З със следния текст: „(3) На спортен клуб, който сключи договор със спортисти в нарушение на чл.35, ал.З, изречение второ,, се налага имуществена санкция в размер от 1000 до 5 000 лв."
Комисията подкрепя предложението
Комисията предлага създаването на нов § 29 със следната редакция:
§ 29. В чл. 69 се създава ал. 3 :
„(3) На спортен клуб, който сключи договор със спортисти в нарушение на чл.35, ал. 3, изречение второ се налага имуществена санкция в размер от 1000 до 5 000 лв. ”
§ 34. В § 1 от Допълнителната разпоредба се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 1 след думата „хората” се добавя „през свободното им време.
2. В т. 28 след думата „вида” съюзът „и” се заменя със запетая, а след думите „функционалното предназначение” се добавя „и специфична информация относно техническата инфраструктура, състоянието и оборудването”.
3. В т. 30 след думите „спортна инфраструктура” се поставя запетая и се добавя „част от социалната инфраструктура” и след думите „за провеждане на спортни” се поставя запетая.
4. Точка 32 се отменя.
5. Създава се т. 34:
„34. „Специализирани технически кадри” са лицата, които извършват помощни и обслужващи дейности, свързани със спецификата на съответния вид спорт.”
Предложение на н.п. Валя Богданова и Ивелин Николов:
В § 34 – в § 1 от Допълнителната разпоредби, , в т. 30 да отпаднат думите „част от социалната инфраструктура".
Комисията подкрепя предложението
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за § 34, който става § 30
§ 30. В § 1 от допълнителната разпоредба се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 1 след думата „хората” се добавя „през свободното им време ''.
2. В т. 28 след думата „вида” съюзът „и” се заменя със запетая, а след думите „функционалното предназначение” се добавя „и специфична информация относно техническата инфраструктура, състоянието и оборудването”.
3. В т. 30 след думите „за провеждане на спортни” се поставя запетая.
4. Точка 32 се отменя.
5. Създава се т. 34:
„34. „Специализирани технически кадри” са лицата, които извършват помощни и обслужващи дейности, свързани със спецификата на съответния вид спорт. ''
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следното наименование на подразделението:
„ ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ „
§ 35. За възникналите и незавършили към датата на влизане в сила на този закон правоотношения и производства се прилага досегашният ред.
Предложение на н.п. Ивайло Тошев по реда на чл.73, ал.4, т. 2 от ПОДНС:
§ 35 да отпадне
Комисията подкрепя предложението
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 35 да бъде отхвърлен
Предложение на н.п. Огнян Стоичков:
Създава се нов § 35а със следното съдържание:
„§ 35а. В Закона за публично-частното партньорство (Обн., ДВ, бр. 45 от 15.06.2012 г., в сила от 1.01.2013 г) в § 11 от Преходни и заключителни разпоредби т. 2 се отменя."
Комисията подкрепя предложението
Комисията предлага създаването на нов § 31 със следната редакция:
§ 31. В Закона за публично-частното партньорство (ДВ, бр. 45 от 2012 г., в сила от 1.01.2013 г) в преходните и заключителните разпоредби в § 11 т. 2 се отменя."
§ 36. Този закон влиза в сила от датата на обнародването му в „Държавен вестник” с изключение на разпоредбата на § 29, т. 3 относно чл. 59а, т. 16, която влиза в сила от 1 януари 2012 г.
Предложение на н.п. Ивайло Тошев:
В § 36 думите „влиза в сила от 1 януари 2012 г." се заменят с
думите „влиза в сила от 1 януари 2013 г."
Комисията подкрепя предложението
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на на § 36, които става § 32:
§ 32. Този закон влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник” с изключение на разпоредбите на § 21, § 24, т. 2 и § 31, които влизат в сила от 1 януари 2013 г.
Предложение на н.п. Огнян Стоичков:
Създава се § 36а със следния текст:
„§ 36а. Параграф 35а влиза в сила от 1.01.2013 г."
Комисията подкрепя предложението, което е отразено на систематичното му място в § 32.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ОГНЯН СТОИЧКОВ