КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО, НАУКАТА И ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
ПРОТОКОЛ
№ 2
На 9 септември 2009 г., сряда, се проведе заседание на Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Обсъждане за второ гласуване на Законопроект за изменение на Закона за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение, № 902-01-5, внесен от Министерски съвет на 28.08.2009 г.
2. Разни.
Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и на гостите се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 14,35 ч. и ръководено от господин Огнян Стоичков - председател на комисията.
* * *
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Уважаеми колеги, пристъпваме към разглеждането на първата точка.
Първото предложение е на народния представител Галина Банковска. Текстът на вносителя съгласно Закона за нормативните актове следва да придобие следната редакция: „Закон за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение”.
Моля, гласувайте заглавието. Приема се с единодушие. Благодаря ви.
Следващият текст, който е предложение от народния представител Галина Банковска, е след думите „Преходните и заключителни разпоредби” да се добавят думите „към Закона за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение”.
Работната група предлага следната редакция на § 1:
„§ 1. В § 18 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 след думите „2004-2005 г.” се добавя „и 2005-2006 г.”, след думите „2005-2006 г.” се добавя „и 2006-2007 г.”, а думите „през учебната 2009-2010 г.” се заличават.
2. В ал. 2 думите „2005-2006 г.” се заменят с „2006-2007 г.”, а думите „2006-2007 г.” се заличават.”
ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА: Ако сега променяме Закона за професионалното образование, дали § 18 е текстът, който променяме?
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Този въпрос го зададох и аз. Параграф 18 от Закона за изменение и допълнение на закона е към момента и § 18 от предлагания закон, което изменяме.
Други въпроси имате ли по предложенията на комисията, към новата редакция на § 1? Няма.
Моля, гласувайте.
Приема се единодушно.
Преминаваме към следващото предложение. В Заключителните разпоредби наименованието следва да отпадне, тъй като систематичното място е след § 2.
Има ли становища по това предложение? Не виждам.
Моля, гласувайте. Приема се с единодушие.
Текстът на вносителя за § 2 следва да стане „Допълнителна разпоредба” със следната редакция:
„Допълнителна разпоредба
§ 2. Навсякъде в закона думите „министърът на образованието и науката”, „министъра на образованието и науката” и „Министерството на образованието и науката” се заменят съответно с „министърът на образованието, младежта и науката”, „министъра на образованието, младежта и науката” и „Министерството на образованието, младежта и науката”.”
Има ли въпроси или становища по така предложения параграф? Не виждам.
Моля, гласувайте. Приема се единодушно.
„Заключителни разпоредби” е преди § 5, след което следва § 3 с текста, който съществуваше към момента. Текстът на вносителя за § 3 следва да се подкрепи с това допълнение.
Моля за вашите становища.
Не виждам желаещи. Моля, гласувайте. Приема се единодушно.
Текстът на вносителя за § 4 следва да придобие следната редакция:
„§ 4. Навсякъде в Закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план думите „министъра на образованието и науката” и „Министерството на образованието и науката” се заменят съответно с „министъра на образованието, младежта и науката” и „Министерство на образованието, младежта и науката”.”
Като забележка е посочено, че в закона не се среща „министърът на образованието и науката”.
Преминаваме към § 5:
„§ 5. Навсякъде в Закона за висшето образование думите „министърът на образованието и науката”, „министъра на образованието и науката” и „Министерството на образованието и науката” се заменят съответно с „министърът на образованието, младежта и науката”, „министъра на образованието, младежта и науката” и „Министерството на образованието, младежта и науката”.”
Има ли становища по това предложение на вносителя? Не виждам.
Моля, гласувайте. Приема се единодушно.
Текстът на вносителя за § 6 е в следната редакция:
„§ 6. Навсякъде в Закона за акредитиране на студенти и докторанти думите „министърът на образованието и науката”, „министъра на образованието и науката”, „заместник-министър на образованието и науката” и „Министерството на образованието и науката” се заменят съответно с „министърът на образованието, младежта и науката”, „министъра на образованието, младежта и науката”, „заместник-министър на образованието, младежта и науката” и „Министерството на образованието, младежта и науката”.”
В първоначалния текст беше пропуснато „заместник-министър на образованието и науката”.
Има ли становища по тази редакция? Не виждам.
Моля, гласувайте. Приема се единодушно.
ЛЮТВИ МЕСТАН: Може ли една процедура? По текстовете на вносителя няма постъпили предложения за изменения на второ гласуване. Предлагам да пристъпим директно към гласуване.
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Има намесени много редакции.
ЛЮТВИ МЕСТАН: В тези случаи – да, но когато няма постъпили предложения и такива не се правят на заседанията, предлагам да преминем към гласуване.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря Ви, господин Местан. Напълно сте прав. По-нататък ще подложа на общо гласуване остатъка, но тези допълнения, които синхронизират отделните закони… Понеже тук има кратки редакции, ще си позволя да ви отнема малко време, за да ги изчета.
Преминаваме към § 7:
„§ 7. Навсякъде в Закона за насърчаване на научните изследвания думите „министърът на образованието и науката”, „министъра на образованието и науката” и „Министерството на образованието и науката” се заменят съответно с „министърът на образованието, младежта и науката”, „министъра на образованието, младежта и науката” и „Министерството на образованието, младежта и науката”.”
Имате ли въпроси и становища по така предложения текст? Не виждам.
Моля, гласувайте. Приема се единодушно.
Текстът на вносителя за § 8 следва да се подкрепи и да придобие следната редакция:
„§ 8. В Закона за Селскостопанската академия в чл. 2 думите „министъра на образованието и науката” се заменят с „министъра на образованието, младежта и науката”.”
Това понятие се среща само в чл. 2.
Преминаваме към текста на вносителя за § 9:
„§ 9. Навсякъде в Закона за признаване на професионални квалификации думите „министърът на образованието и науката”, „министъра на образованието и науката” и „Министерството на образованието и науката” се заменят съответно с „министърът на образованието, младежта и науката”, „министъра на образованието, младежта и науката” и „Министерството на образованието, младежта и науката”.”
Подлагам на гласуване § 8. Приема се единодушно.
Моля, гласувайте § 9. Приема се единодушно.
Това, което предложи господин Местан, го подкрепям напълно – всички останали параграфи касаят изменения и допълнения на технологията на Министерството на образованието, младежта и науката, съответно на министъра и заместник-министрите, като в текста на вносителя комисията има бележки, отразени в § 23. Що се касае до Закона за държавния бюджет, по Конституция законодателната инициатива принадлежи само на Министерския съвет.
В § 28 също е конкретизирано, че става въпрос само за чл. 20, ал. 1.
В § 30 относно Заключителните разпоредби на Закона за защита срещу домашното насилие следва да отпадне, тъй като срокът в Заключителната разпоредба е изтекъл.
В § 36 в Закона за Министерство на вътрешните работи се прецизира, че понятието се среща само в чл. 131.
В § 45 отново се конкретизира, че в Закона за филмовата индустрия тази технология се използва само в чл. 11, ал. 2.
С тези бележки и допълнения, вкл. бележката, че § 49 на този етап не следва да се обсъжда и приема, тъй като Семейният кодекс е отменен с нов, който влиза в сила от 1 октомври, така че днес, на 9-и септември не можем да работим в тази насока, на вашето внимание най-сетне е представен докладът на комисията с корекциите на новите параграфи от 10 до 47.
ИВЕЛИН НИКОЛАЕВ НИКОЛОВ: По отношение на § 49 – не може ли да се запише, че той влиза в сила от 1 октомври?
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Параграф 49 става § 47. В § 48 е записано, че тази разпоредба влиза в сила от 1 октомври. В момента коментираме само параграфи от 10 до 47.
Има ли становища или въпроси?
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Трябва да призная, че съм впечатлен от този прагматизъм. Не виждам основание в Закона за нормативните актове да се изписва така законодателството, че има решение на Народното събрание за нова структура на Министерския съвет. Ако законодателството тръгне по този път ще правим промени, в които, честно да призная, не виждам смисъл. Има йерархия, която е по конституця. Такъв тип промени не са наложителни.
Защо е тази забележка в § 23? Това е точно, но защо го пишем изобщо в този доклад?
РЕПЛИКИ: Това е работен доклад за народния представител.
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Ако това е пояснение с оглед на работата на депутатите – добре. Необходимо е да се знае и да се напомни, но няма място в доклада за второ четене. Тоест, тези забележки са сламки към обсъжданията.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: За тази технология, с която ние се занимаваме в момента, главният виновник е Министерският съвет, който е вносител. В правото, някои казват и в любовта, или казваш всичко или нищо. В законопроекта си Министерският съвет е започнал да изброява ненужно, според мен – и Вие сте прав. Но понеже вносителят е започнал тази тема, не може да му я доредактираме. В тази насока или трябва да се казва всичко, или, както Вие казвате, просто да не се пипа тази материя и тя по аналогия е свързана с работата на съответните дирекции.
ЛЮТВИ МЕСТАН: Понеже вече имаме дискусия по същество, ако трябва да избираме между това законодателството да следва всичко онова, което произтича от решение на парламента за промяна на структурата на Министерския съвет или с оглед на йерархията на актовете законите да имат предимствата пред решенията на Народното събрание точно заради йерархията, аз избирам второто. Но, за съжаление, този принцип не може да се прилага дословно, защото е ясно, че съгласно последното решение на Народното събрание за нова структура на Министерския съвет, ние ликвидирахме цели министерства, създадохме нови. Отникъде не следва автоматично функциите на тези министерства от кои органи се наследяват, а не може да има празнота! Така че колкото и да е досадно, трябва да се придържаме към една традиция с оглед уважението към правото на всяко едно мнозинство. Впоследствие да отразим всичко онова, което, макар и произтичащо от акт с по-нисък ранг, каквото е безспорно решението на Народното събрание в съответните закони, за да се предпазим от риска да оставим неуредени обществени отношения. Това беше реплика към господин Методиев.
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Аз ще се възползвам от дупликата, ако разреши господин председателят, но в името на колегиалното обсъждане в комисията.
Решението за създаване на дружеството завършва с един текст, в който се казва, че в едномесечен срок правителството трябва да уреди приемствеността на някакви институции… Всяко правителство и мнозинство извършва подобни действия.
Що се отнася до тази тематичност, с която в момента се занимаваме, ще гласувам „за”, това е вън от съмнение. Казвам ви го за протокола – че такова нещо с такава педантичност не съм виждал и ми беше много любопитно да го разгледам, особено с тези забележки, които сламки.
Така че правя процедурно предложение да гласуваме параграфите от 10 до 47.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Има ли други въпроси? Не виждам.
Моля, гласувайте предложението на господин Методиев за гласуване ан блок на параграфите от 10 до 47. Приема се единодушно.
Давам думата на госпожа Банковска по предложението за § 50.
ГАЛИНА БАНКОВСКА: Оттеглям направеното от мен предложение по § 50.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Преминаваме към § 48:
„§ 48. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник”, с изключение на § 1, който влиза в сила от 15 септември 2008 г. и § 47, който влиза в сила от 1 октомври 2009 г.”
Имате ли въпроси и становища? Не виждам.
Моля, гласувайте. Приема се единодушно.
Така представеният ви работен доклад ще придобие, разбира се, с всичките допълнения, редакции и бележки, които са направени, формата на доклад на второ четене. Надяваме се утре или най-късно в петък да влезе в пленарната зала. Може би ще се наложи извънреден брой на „Държавен вестник”, за да се публикува с оглед на настъпващата нова учебна година.
Давам думата на заместник-министър Коджабашева.
МИЛКА КОДЖАБАШЕВА: Приемам направените забележки. За мен е от особена важност допълнението по § 48, по отношение на § 1 от законопроекта, така че да се гарантира възможността да влезе до 15 септември в сила, дори да има известно забавяне докато излезе в „Държавен вестник”. Приемам забележките.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря ви за участието.
Продължаваме със следващата точка от дневния ред – точка втора „Разни”.
(Закрито в 15,09ч.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Огнян Стоичков
Стенограф:
А. Лазаров