Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО, НАУКАТА И ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
17/11/2010

    П Р О Т О К О Л

    На 17 ноември 2010 година се проведе заседание на Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Изслушване на компетентните органи относно манипулиране на резултатите от срещите на футболните първенства в България (черно тото).
    2. Разни.

    На заседанието присъстваха: Свилен Нейков – министър на физическото възпитание и спорта, Борислав Михайлов – президент на Българския футболен съюз, Бойко Найденов – заместник-главен прокурор по разследването и директор на Националната следствена служба, ген. Васил Василев – председател на Комисията по етика и феърплей към Българския футболен съюз, Николай Гигов – президент на ФК „Локомотив”, Сергей Кацаров - ГДБОП, Костадин Костадинов, председател на съдийската колегия в БФС, Калоян Кръстев, председател на Държавната комисия по хазарта.

    Заседанието беше открито в 15,05 часа и ръководено от председателя на Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта Огнян Стоичков.

    * * *

    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Добър ден на всички. Предварително обявеният дневен ред за работа на комисията е:
    ИЗСЛУШВАНЕ НА КОМПЕТЕНТНИТЕ ОРГАНИ ОТНОСНО МАНИПУЛИРАНЕ НА РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ СРЕЩИТЕ НА ФУТБОЛНИТЕ ПЪРВЕНСТВА В БЪЛГАРИЯ (ЧЕРНО ТОТО).
    Целта на настоящето изслушване е по две линии. Парламентарната комисия по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта има две правомощия. Първото правомощия е парламентарният контрол. Второто правомощие е законодателна инициатива. Двете функции са свързани една с друга.
    Парламентарният контрол днес ще осъществим по линия на компетентните органи, а това са: Българският футболен съюз, Министерството на физическото възпитание и спорта, разследващите органи в лицето на Комисията по хазарта, ГДБОП и прокуратурата. Ще чуем тяхното становище относно този проблем, който е обществено значим от известно време, бих казал, от 2008 година, тъй като сигналите, които бяха изнесени в медиите, са за манипулиране на 8 срещи за период 2008 – 2010 година.
    Проблемът е особено сериозен, с оглед кандидатурата на България за предстоящото европейско първенство за юноши. Следва и този въпрос да разгледаме – доколко авторитетът на България, не дай боже, може да пострада, ако всички компетентни органи не вземат своевременно и адекватно решение по този въпрос.
    В края на заседанието ще помоля колегите журналисти за около 15 минути да ни оставят в залата, като при „закрити врати” ще изслушаме конкретните разследващи органи, които по тяхна молба заявиха желание да бъдат изслушани, но при „закрити врати” от комисията и аз уважих тази молба.
    Предлагам като процедура на изслушването да чуем първо президента на Българския футболен съюз, както и членовете на Изпълкома. Очакваме министъра на спорта, който ще вземе становище по въпроса. Това е едната функционална система, която трябва да осъществи функция на контрол.
    Другата функционална система естествено са разследващите органи. В този порядък предлагам да изслушаме и тях – Комисията по хазарта, ГДБОП и прокуратурата.
    Представил съм на членовете на комисията кратка анотация, за да бъдат запознати и с нормативната база. По мое мнение нормативната база е остаряла. Това беше споделено и от главния прокурор Борис Велчев. Наказателният кодекс от 1968 година, дори с последните изменения от тази година, не визира тези нови престъпни деяния, каквито са уговорка на мачове, манипулиране на резултати, залагане на игри. Това са различни състави, които трябва да бъдат внимателно и прецизно изследвани.
    Нормативната уредба по Наказателния кодекс предвижда за организиране на хазартни игри без надлежно разрешение лишаване от свобода до три години и глоба до 150 лв. А по Закона за хазарта глобата е от 20 000 до 50 000 лв. Тоест аз като извършител като че ли ще съм по-склонен да ме осъдят по Наказателния кодекс, да съм престъпник и да платя 150 лв., отколкото да съм нарушител по Закона за хазарта и да платя 50 000 лв. Тези аномалии са предмет на разглеждане в комисията.
    В края на изслушването ще предложа всички заинтересовани лица – компетентни органи, в оптимален за тях срок – предполагам, че един месец е достатъчен, да представят на комисията в писмен вид техните становища за усъвършенстване на законодателството, след което на последващо заседание на комисията след Нова година да вземем решение за създаване на работна група в тази законодателна насока.
    Знам, че в Министерството на финансите подлежи на разглеждане Закон за хазарта, в който се визират именно залаганията чрез интернет мрежата, нещо, което е съотносимо към днешния дебат.
    Колеги, така предлагам да работим.
    По процедура – заповядайте, колега Местан.
    ЛЮТВИ МЕСТАН: Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми гости, уважаеми представители на медиите! Господин председател, инициативата Ви за тази среща заслужава адмирации. Но моята процедура е в следния смисъл.
    Ние притежаваме уникалната способност сами така да се очерним пред външния свят, че после има да се чудим защо има толкова негативно отношение към България като страна. Разбирам сериозността на проблема, разбирам откъде тръгва и този проблем. Но когато Мишел Платини казва, че това е едно уродливо явление в световния футбол, с което федерациите трябва да се преборят, казва, че няма изключениs и че и за България има съмнение за няколко срещи. И той показва България далеч не като водещия пример за бог знае каква корупция в спорта.
    Ние естествено като специализирана комисия сме заинтересовани да чуем истините, за да може това петно, ако е незаслужено, да се изтрие от лицето и на федерацията, и на футболната общност в България. Но когато пред медиите казваме, че последните 15 минути от заседанието ще бъдат закрити, защото специализираните институции в страната имат да споделят с нас бог знае каква тайна, ние всъщност завършваме процедурата по самоочернянето.
    Нямам нищо против, ако има да се казват неща, които не са за медиите, да бъдат споделени насаме. Но при всички случаи впоследствие предлагам да се даде в обобщен вид информация за медиите, за да не извлечем от процедурата на нарочно, насаме изслушване на тези специализирани органи да се направят некоректни изводи за бог знае каква дълбока корупция в българския футбол и т.н.
    Ако има подобни явления, те трябва да бъдат преследвани, изкоренени. Предполагам, че това никой няма да го отрече. Но не бих искал чрез процедурите ние да привнасяме допълнително усещане или внушение за кой знае какви проблеми точно с българския футбол и че по този показател ние сме едва ли не най-зле в Европа. И без това се смятаме за най-корумпираната страна. Благодаря.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря, колега Местан. Напълно споделям това, което казвате. В стенограмата на комисията ще бъде затаена самоличността на разследващия орган, а съдържанието на неговите обяснения ще бъде публично и в понеделник ще бъде на сайта на Народното събрание. Действително сте прав. Няма нищо тайно и много журналисти ме питаха дали могат да присъстват и да снимат. Ние говорим за спорт, говорим за Министерството на спорта. Комисията по ДАНС и други комисии с по-секретно съдържание имат режим на достъп. Ние сме открита комисия и аз това съм го заявявал винаги.
    САШО ДИКОВ: Една процедура в продължение на това, господин Стоичков.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Заповядайте.
    САШО ДИКОВ: Смятам, че, за разлика от господин Местан, въпреки че ние сме бялата лястовичка, ние сме чисти и бели пред Европа, го докарахме до странното положение Европа да ни казва кои са ни съмнителните мачове. Още по-срамно от това виждам само компетентните органи да искат тайно изслушване. Компетентните органи до този момент, през всичките тези години са в огромен дълг спрямо всички приятели на футбола, спрямо цялата нация.
    Така че, ако може, каквото има да казват, най-после да започнат да го казват. Корупцията мирише отвсякъде в нашия футбол и това всеки добросъвестен човек може да го каже, включително и от устата на Йордан Лечков и от доста други хора от официалните, включително Батков, Димитър Борисов и т.н. Стига вече мълчание и стига да се правим, че корупция няма и няма уговорени мачове. Чудовищна е корупцията и това всеки от хората, които седят срещу мене, го знае.
    Аз се радвам, че те са тук и това им прави чест. Но нека да спрем да мълчим, защото нищо не става. Благодаря.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Разбрах, господин Диков.
    Колеги, други становища? – Не виждам.
    Който е съгласен с така прочетения дневен ред и процедура, моля да гласува.
    Против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.
    Както обявих в началото, ще дам думата на президента на Българския футболен съюз Борислав Михайлов относно въпросите, свързани със сигнали, постъпили в Българския футболен съюз – колко са тези сигнали, кога са постъпили, провеждана ли е вътрешна проверка по тези случаи, какви мерки е взел Българският футболен съюз да противодейства на тези явления, как прилага дисциплинарния правилник на Българския футболен съюз и дисциплинарната комисия на Българския футболен съюз. Тоест да изчерпим мерките по предварителния вътрешен контрол.
    Напълно споделям становището на уважаемия главен прокурор - не следва контролните функции на държавата, на обществените организации да се неглижират и да се абстрахираме от тях и всяка папка, всяко дело, всеки сигнал да постъпва само и единствено в Главната прокуратура, не защото те нямат капацитет да ги разследват, но защото имат нужда и от помощ и събиране на първична информация. А само що се отнася до информацията от 2008 година, че по някои срещи залозите са особено високи, извън обичайните за България, позволете ми да бъда песимист, Главна прокуратура по този сигнал не може да направи нищо.
    Така че ви давам думата да изясните тези няколко въпроса. Благодаря ви.
    БОРИСЛАВ МИХАЙЛОВ: Благодаря, господин председател. Добър ден на всички от мене.
    Искам да благодаря и за думите но господин Местан, защото не затова, че аз съм президент на Българския футболен съюз, но съм сигурен, че Футболният съюз и футболът в България не е най-корумпираната среда. И затова съм дошъл тук, защото съм сигурен, че не е така.
    Не съм съгласен въобще с думите на господин Диков. Но така или иначе той продава по този начин своя продукт.
    В Българския футболен съюз има постоянна комисия „Ред, феърплей и сигурност”, на която председател е генерал Василев. През последните две години създадохме нова комисия, която се опитва да противодейства на евентуалните уговорени мачове, в която има представители на Върховната касационна прокуратура, на ГДБОП, на Комисията по хазарта и на СДВР. Всички сигнали, които сме получавали, са били изпращани – говоря за сигнали от България за съмнения за мачове. Казвам пак - съмнения. Това каза и господин Платини. Имаме от УЕФА осем писма със съмнения евентуално за уговаряне на резултата, което се следи единствено по паричния поток, свързан със залаганията. Всичките тези залагания са извън България. И той също каза на пресконференцията, повечето от журналистите бяха на тази среща, че това са само съмнения и няма никакви доказателства.
    Така че това, за което говори господин Местан, не е петно върху България. Девет милиона евро на година харчи УЕФА за всички страни - 53 членки на УЕФА. Така че има сигнали и съмнения – пак казвам, единствено съмнения. В България те са осем.
    Аз ще дам думата на господин Василев да ви каже как се упражнява нашият дисциплинарен правилник, какво правят тези две комисии, като едната е постоянна, другата е временна, колко са сигналите, изпратени до компетентните органи. Съответно в нашия дисциплинарен правилник има точка, която казва, че ако се докаже подобно нещо от компетентния държавен орган, ние имаме право да извадим отбора от групата, да накажем президентът повече да не е президент, да извадим футболист да не е повече футболист. Но всичко това можем да го направим, след като бъде доказано от компетентните органи.
    Така че предлагам да вземе думата господин Василев да даде по-компетентна информация.
    ГЕН. ВАСИЛ ВАСИЛЕВ: Благодаря. Уважаеми господин председател, уважаеми журналисти, уважаеми депутати! В Българския футболен съюз има една постоянна комисия – Комисията за феърплей и сигурност, която е съставена от 7 души, в който състав влизат прокурор от Върховната касационна прокуратура, служители на Министерството на вътрешните работи. Така че може да се каже, че съставът на комисията е доста качествен и хората, които участват в тази комисия, разбират от материята.
    Искам да кажа, че комисията работи на обществени начала и не е платена. Чувах на няколко пъти да казват: нали взимате големите заплати във Футболния съюз! Във Футболния съюз не получаваме никакви възнаграждения. Ние сме на обществени начала.
    Не можем да се самосезираме. Ние получаваме сигналите, които са адресирани до нас чрез ръководството на Българския футболен съюз. Провеждаме, да се каже разследване, е силна дума, тъй като разследването си има своя специфика, и ако счетем, че има елемент на престъпление, евентуален елемент на престъпление, ние изпращаме материалите на съответната прокуратура, за да вземе отношение.
    Искам да ви кажа, че в началото на миналата година – през месец април 2009 година, ние сме го отразили това и в средствата за масова информация, сме направили две писма, мога да ги цитирам. Те са от 16 април 2009 година до главния прокурор на Република България Борис Велчев и до министъра на вътрешните работи тогава Михаил Миков. Тези писма аз мога да ги прочета, те са съвсем кратки.
    „Българският футболен съюз осъществява дейност в съответствие с българското законодателство и правилата на надзорното спортно администриране и сътрудничество.
    В последно време ръководството на Футболния съюз е сериозно обезпокоено от информацията в средствата за масова информация и изказванията на спортни деятели за предварително договорени футболни срещи с ясен и цитиран краен резултат, което сериозно уврежда авторитета на Българския футболен съюз.
    В тази връзка молим за оказване на пълно съдействие от компетентните институции за вземане на законови превантивни мерки.
    Българският футболен съюз, както и досега, ще окаже необходимото съдействие на прокуратурата и на Министерството на вътрешните работи в изпълнение на ваши законови правомощия.”
    Заведено е в прокуратурата с номер, заведено е в Министерството на вътрешните работи с номер.
    Комисията към Българския футболен съюз се е занимавала със следните сигнали, а именно:
    В Комисията за ред и сигурност е получен сигнал от покойния президент на ПФК „Рилски спортист” Юри Галев за футболна среща ПФК „Велбъжд” – Кюстендил – ПФК „Рилски спортист” – Самоков, че съдията на срещата Ивайло Стоянов е получил подкуп, който му е бил даден, за да манипулира мача.
    В тази връзка ние сме изпратили всички материали по случая – говоря като материали, това са писма на хората, които правят жалбата. Изпращаме им протоколите от дежурните делегати, изпращаме им протокола от дежурния съдийски наблюдател и евентуално от охраната на мача – има вътре съдържание от полицията.
    Изпратили сме сигнала незабавно, след два дена на Софийската окръжна прокуратура за разследване. Софийската окръжна прокуратура прави разследване и ни пише едно писмо, в което искат да й се даде допълнително време да продължи разследването.
    Възложено е на ОДП – София да получи допълнителни обяснения. Вътре се снема какви задачи да изпълни ОДП по разкриване на цялата ситуация, която е изложена в писмото.
    Провежда разследването, след което Окръжна прокуратура – София издава постановление за отказ да се образува досъдебно производство. Това са материалите.
    Изпратен е сигнал за футболния мач „Ботев” – Пловдив – ПФК „Беласица” – Петрич. Полученият сигнал от „Спортинг бет” доведе до преустановяване приемането на залози за въпросната среща и информация за извършваната проверка от съответните органи.
    Българският футболен съюз също изпраща писмо до Софийска градска прокуратура за работа по случая.
    Изпратени са писма запитвания до Министерството на вътрешните работи, до Областна дирекция – Пловдив и Благоевград за получени сигнали в комисията дали се разполага с информация за футболни мачове между ПФК „Локомотив” – Пловдив и ПФК „Вихрен” – Сандански, между ПФК „Пирин” – Благоевград и ПФК „Ботев” – Пловдив.
    Получили сме отговор от двете областни дирекции, че в момента не се води разследване и нямат сигнали за тези уредени мачове.
    В западната преса бившият изпълнителен директор на „Черноморец” – Бургас Фреди Бобич казва, че в България има черно тото и още не знам какви работи. Така беше писано в немската преса. Писмата се взеха, преведоха се и Фреди Бобич беше извикан в комисията да даде обяснение за изказването си, но той отказа. Каза, че не знае за такова нещо.
    Получихме сигнал от Канал 3 за мача ПФК „Спартак” – Плевен – ПФК „Белите орли”. Изпратени бяха всички материали. Събра се комисията, извикахме президентите на отборите, които категорично отрекоха това, което са казвали пред телевизията. Били се объркали, били много нервни. Ние друг начин да ги накараме да говорят, освен с разговор, не можем, защото нито имаме мазе във Българския футболен съюз, нито имаме тояга. С негласни средства не работим.
    И във връзка с това се обърнахме към две прокуратури с материали и наистина се проведе разследване. Проведоха го от ОДП – Плевен. Но отново получихме отказ да се образува производство, тъй като липсвали елементите на престъплението.
    Разследван беше и мачът ФК „Лудогорец”... (Неразбираема реплика на Сашо Диков.).
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Господин Диков, моля да не го прекъсвате. Ще говорите, като Ви дам думата.
    ГЕН. ВАСИЛ ВАСИЛЕВ: Приключи и тази проверка. Материалите ще бъдат изпратени.
    Това са материалите, по които комисията е работила. И тук ви прилагам писма, с които е кореспондирала със съответните органи, какво е получила, какво е дадено.
    Искам пак да се върна и да ви кажа, че Комисията за ред и сигурност има и друга работа. В момента знаете, че по Закона за спортното хулиганство назначи служители, които отговарят за сигурността на отборите. Това е стара европейска мярка. Обучението трябва да бъде извършено от нашата комисия.
    Има и още въпроси, които ние трябва да отработим.
    Пак ви казвам, комисията работи на обществени начала. И ние нямаме онези възможности, каквито на някои се иска, да провеждаме следствие. Ние можем да разговаряме с футболните хора и когато счетем, че има престъпление, да изпратим сигнал. Когато ни се върне отговор, че наистина има такова нещо и има виновни лица, ние внасяме материалите в Изпълкома на Българския футболен съюз за взимане на съответното решение.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря, ген. Василев.
    Колеги, ще ви запозная с информация, която вероятно и вие я знаете, с оглед съществения проблем, който изслушваме в момента, не само в България, но и в Европа. И аз се радвам, ако в България такъв проблем няма. Радвам се, ако бием предварително детето, като го изпращаме със стомна за вода, преди да счупи стомната.
    На 12 октомври 2010 година Европейската комисия и Белгийската комисия по игрите и хазарт правят кръгла маса именно по тези проблеми, като констатират, че през последните 10 години 58 процента от европейците залагат по интернет и от 15 хиляди сайта за залози 85 процента са незаконни.
    Сумите, които се въртят в това интернет пространство достигат за тази година до 9,7 билиона(милиарда) евро. От тези 9,7 билиона(милиатра) евро излиза, че 85 процента са незаконни, ако приемем, че всички те се въртят в тези 15 хиляди сайта. Това го прави Европейската комисия заедно с Белгийската, чието председателство е от белгийска страна.
    Затова ще се радвам, ако въобще има петно и говорим за петно, ако петното пред родния футбол го изчистим предварително, преди това, което се случва в Европа, да се случи в България. Тъй като, както знаем и по информация в медиите, за българското първенство залозите стигат до 16 хил. евро, което за европейския букмейкърски пазар е абсолютно нищо като размер.
    Но аз не разбрах от изложението на ген. Василев, за което му благодаря, този дисциплинарен правилник, по който вие работите, който е приет през месец юни тази година и който е валиден за сезон 2010 – 2011 година, и това, което уважаемият Борислав Михайлов каза – чл. 46: „Когато по надлежен ред компетентните за това органи установят и докажат данни за осъществени подкуп, договорен резултат, симулативна игра или други подобни, административният орган налага санкции, както следва: за виновните състезатели, за клубовете” и т.н. Аз обаче се чудя кои ще са тези компетентни органи и кой ще е този състав за договорен резултат и симулативна игра.
    В Наказателния кодекс такива разпоредби няма. Ние с Вас, господин генерал, сме юристи. В Изпълкома има плеяда от адвокати, има съдия от Върховния административен съд. И вашият дисциплинарен правилник не знам на практика как работи. Кой орган в България ще установи по надлежен ред осъществената симулативна игра и договорен резултат, за да може вие да се сезирате и да донакажате това, което не е свършил наказващият орган? Благодаря.
    БОРИСЛАВ МИХАЙЛОВ: Както каза и господин Платини, той цитира неговото име и моето, ние не сме прокурори, следователи и съдии. Очевидно, както е в цяла Европа, това се доказва от компетентния орган според мене, без да съм юрист – прокуратура, полиция и т.н. И след това вече в правилника на Българският футболен съюз като обществена организация е казано какви наказания следва да наложат.
    Така че ние сме за наказателни промени, които естествено вие, юристите, трябва да ги направите, да го има това в НПК и ако има такива лица, съответно да бъдат наказани.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Аз Ви разбрах, господин Михайлов, но Вие не ме разбрахте. Няма такива състави, към които препраща вашият дисциплинарен правилник. От месец юни 2010 година вие правите един правилник, който препраща към едни престъпни състави, които ги няма в Наказателния кодекс – „симулативна игра”, „договорен резултат”. Днес това са изявленията на Главна прокуратура. Няма такива състави. Има „организиране на хазартна игра без разрешение” и аз ви казах, че там глобата е 150 лв. За залози, дори и 16 хил. евро, ако ме глобите 100 евро, глобявайте ме и аз продължавам да залагам.
    Това вече не е ваш проблем, съгласен съм, това е наш проблем – на законодателите и на изпълнителната власт. Но вашият проблем е, че имате дисциплинарен правилник и дисциплинарна комисия, на която аз си изяснявам механизма на сработване. Защото получих сигнал, препратих сигнал, защото нямам мазе и тояга – някак си с пълното уважение не ми звучи.
    Защото и Вие го казахте, уважаеми ген. Василев. Имате доклад на делегат за всеки мач, имате доклад на съдията. Всичките тези първични доказателства могат да ползват страшно много разследващите органи. Казвам ви го като юрист. И вие тези неща, аз съм сигурен, че добросъвестно сте ги събирали. Въпросът е вие като контролен вътрешен орган не да заместите прокуратурата, не да правите разследване, а да я подпомогнете с първични доказателства.
    ГЕН. ВАСИЛ ВАСИЛЕВ: Когато правим инструктажите на делегатите - преди започване на всеки сезон се прави инструктаж както на съдийските деятели и на делегатите, вътре казваме, че освен за сигурността на стадионите те могат да съберат и данни, ако могат да получат данни, дали някъде има уговорен мач и всичко това да бъде отразено: да, имам такъв сигнал, отразявам го в протокола и го описвам.
    Тогава вече аз няма да занимавам нито прокуратурата, нито ще занимавам органите на полицията. Тогава просто ще внесем в Изпълкома, че по доклада на делегата и по проведената проверка после с различни футболисти, с които може да се говори, или с ръководители, които се сочат вътре, да бъде анулиран резултатът и да бъдат санкционирани лицата.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Заповядайте, господин Михайлов.
    БОРИСЛАВ МИХАЙЛОВ: Аз искам да ви кажа, защото повечето от вас са юристи, аз съм бил обаче футболист. Това, за което говорите, няма такъв делегат по света, защото ние работим по правилниците на УЕФА и на ФИФА, който да напише, че според него мачът е манипулиран. Това няма как да се докаже. Дали вратарят се е спънал, паднал, изкашлял се или каквото и да е, това не се доказва.
    Точно поради тази причина ние работим по правилниците на УЕФА и на ФИФА. Даже там има още по-малко текстове от този, който имаме ние в дисциплинарния правилник. Ако вие кажете какво трябва да напишем в нашия дисциплинарен правилник, което да ползва компетентните органи, ние ще го напишем и може още на полусезона да го променим, защото изпълкомът може да променя всякакъв правилник.
    Така че ние очакваме от вас нещо, което можем да ползваме. Ние сме готови да го направим в нашия правилник.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря Ви за тази готовност.
    Николай Гигов иска думата. Благодаря Ви за участието. Вие сте президент на футболен клуб, така че и като член на Изпълкома Вашето становище е важно.
    НИКОЛАЙ ГИГОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми гости! Думата „симулативна игра” за мене е несериозна тъй като всеки загубил отбор може да бъде обвинен в симулативна игра. Друго е уговарянето на мачове, когато се докаже по надлежния ред, разбира се. Но да се обвини в симулативна игра, в днешно време е малко несериозно за мене.
    Така че специално тази част и тези думи в новия правилник нямат доказване. Всеки паднал отбор може да бъде обвинен в подобно нещо. Това е абсурд. Когато се уговарят мачове – да, когато се играе тото – да. Но специално в тази част аз мисля, че това е несериозно.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря Ви, господин Гигов. Заповядайте, прокурор Найденов.
    ПРОКУРОР БОЙКО НАЙДЕНОВ: Аз просто искам още в началото на дискусията да поставя проблема, че тук всеки говори за доказателства, за компетентни органи. Проблемът е, че в Наказателния кодекс, както Вие казахте, не съществува такъв вид престъпление. Тоест не би могло и да се събират доказателства за текстове, които не съществуват. Не може да се търсят компетентните органи, защото прокуратурата и полицията разследват престъпления, а тук такова престъпление няма.
    Затова нека изначално да избягваме прехвърлянето на преписки, където и да било. Прокуратурата няма какво да направи. Ние можем да разследваме престъпление. Не може да има престъпление подкуп, тъй като съдията не е длъжностно лице. Който е юрист, го знае. А и другите трябва да го разберат. Нито може да има подкуп, нито може да има измама. Защото не можем да измамиш един милион хора, които някъде в Тайланд са залагали. Няма такъв вид престъпление.
    Това, което ние с колегите сме обсъдили, за да се изчистят нещата, е да се създаде специален текст, така, както го има в Италия, така, както го има в други страни, което строго да регламентира такъв вид престъпление, ако се обяви за такова законодателят, какъвто единствено Народното събрание може да направи. В крайна сметка тогава бихме могли да бъдем полезни с това, че, ако създадем такива текстове, съответно трябва да помислим и как биха могли да се доказват. Защото доказването може да бъде единствено с помощта на специални разузнавателни средства. Оттам се изисква то да бъде обявено за тежко умишлено престъпление. Но пак ви казвам, това е чисто законодателен въпрос. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря, господин Найденов.
    Заповядайте, колега Ивелин Николов.
    ИВЕЛИН НИКОЛАЕВ НИКОЛОВ: Благодаря, господин председател. Уважаеми колеги, дами и господа журналисти! Аз искам да чуя шефа на съдийската комисия, който да стане и да каже как работи комисията. Защото аз като гражданин не виждам тази комисия да си върши добре работата. Искам да стане и да говори конкретно, а не да отговаря: „Ние нямаме данни” и т.н.
    Целта на съдийската комисия е да направи анализ след мачовете на съдиите. Това нещо не се прави по надлежния ред. искам да стане той тук пред всички и да се изкаже. По-късно ще му зададем и други въпроси.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Има думата Костадин Костадинов – председател на съдийската комисия към Българския футболен съюз.
    КОСТАДИН КОСТАДИНОВ: Добър ден и от мене. Пряко задавате въпроса.
    Нашата работа е свързана от чисто спортно-техническа гледна точка. След всеки мач се прави оценка на съдията от съдийския наблюдател, който съответно оценява представянето на съдията чисто спортно-технически и получава съответно оценка. Имаме доклад, който е задължителен, съобразен с рамките на УЕФА и ФИФА. И при нас са въведени същите норми. Нямаме нещо, което да е по-различно.
    Говорейки по тази тема, искам да ви кажа, че не може един съдия да си позволи да казва, че еди-кой си мач е уговорен и след като каже „а”, да не може да каже „я”. Много е трудно да сложиш на карта – от единия отбор са примерно 30 картотекирани футболисти плюс спортно-технически щаб, плюс хората в клуба, 50 и 50 - 100 човека да ги заложиш на карта, без да можеш да кажеш „я”.
    Искам да ме разберете, защото аз съм бил съдия, за разлика от вас.
    Има и още нещо. Самото спортно-техническо ниво на футбола е изключително ниско и понякога и самите футболисти изглежда, че все едно са хванати, така да се каже. Но просто спортно-техническото ниво е толкова ниско.
    Аз мога да ви отговарям по съдийски въпроси. Да, ние назначаваме съдиите, обучаваме ги, оценяваме ги и правим ранг-листа, при която се селектират съдиите. Ако ми кажете по какъв начин и с какво да ви помогна, с удоволствие ще го направя, нещо, което е по-различно или аз може би не съм разбрал.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Господин Костадинов, ние сме депутати и едва ли ще ви даваме на Вас акъл как да си вършите работи. Колегата Николов имаше предвид това, което и аз прочетох в медиите – за една среща примерно, няма да споменавам отборите, в последната минута един от футболистите вкарва със задна ножица и изравнява резултата, прави го 3:3. И неговите съотборници буквално го гонят по терена ядосани да го бият защо е изравнил мача. Това нещо вие го виждате и го чувате и можете да го възпроизведете в доклада.
    За такива земни неща говорим. Вие не сте прокурор, не сте ГДБОП, но можете да отразите в доклада това, което чувате и виждате, нищо повече.
    КОСТАДИН КОСТАДИНОВ: Аз Ви разбирам. Но примерно за това, което говорите, аз съм председател на съдийската комисия от една година, даже няма и една година – от месец февруари. Болшинството от тези мачове са станали преди това. Мисля, че за всеки един от тези мачове Футболният съюз има доклад от делегат и от съдийския наблюдател. Аз мога да изискам от съдиите нещо, което е нередно, да го опишат. Това е, което мога да направя.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря Ви. Румен Стоилов, заповядайте.
    РУМЕН СТОИЛОВ: Господин председател, господин министър, уважаеми колеги и гости! Имам чувството, че сме се събрали да открием топлата вода. Наистина чуват се много неща, знаем ги всички, които се интересуваме от футбол – едни като любители, друга част такива, които са били в общността на големия спорт.
    Изслушах внимателно господин Найденов и той е много прав. Но аз като народен представители, колегите ми и господин Стоичков не само като народен представител, а и като юрист знаем много добре, че голямата злина идва от несъвършенството на нормативната ни уредба.
    Когато казах за топлата вода, защо не погледнем немския опит? Няма да открием със сигурност нещо ново в България.
    Колегите от Футболния съюз, както и прокурорите, и не само прокурорите, но и журналистите много добре следяха преди година-две случая в Германия, който е много пресен и точно и ясно се вижда как хората работеха.
    Имам едно предложение на Футболния съюз, на хора от спорта от нашата комисия, да вземем този опит. Вие споменахте Италия. Пак казвам, нищо ново няма да открием. В целия свят е едно и също – където има много пари, те се въртят в хазарта. И там – Вие го коментирахте преди малко – ще има опити и за престъпления. Това е.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря, колега Стоилов. Италия я спомена прокурор Бойко Найденов. Аз тогава съм бил дете. През 1980 година знам, че на Паоло Роси му отнеха правата за две години. Тогава бях на 12 години. Тогава той за мене беше идол, беше на стената ми като снимка. Като му отнеха правата, аз се разочаровах от моя идол.
    Така че нека да погледнем този проблем и от тази страна – в какво възпитаваме младите, юношите, тези, които идват отдолу.
    Няма го тук членът на Изпълкома, който в медиите тревожно би сигнала, че за юношите се дават по 120 лв. на мач, за да „легнат”, за да не играят. Дано да не е вярно. Значи ние говорим за подрастващите, говорим за спорта и като възпитание, не само като за пари.
    Заповядайте, колега Костадинов.
    КАМЕН КОСТАДИНОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Аз за разлика от всички останали колеги имам привилегията да бъда член на Изпълнителния комитет на Футболния съюз, което ми дава основание да познавам волята и желанието на този състав на Изпълнителния комитет и на предния за борба с всички тези неща, за които се говори. Казвам това, за да опонирам на журналистите и на уважаемия от мене колега Диков, който на лягане и на ставане обяснява как няма воля във Футболния съюз да свърши работа.
    Тук е абсолютно прав заместник-главния прокурор господин Найденов, че ако ние искаме да има някаква полза от днешното събиране и то да не остане една седянка, ще има според мене успех, ако се намери политическа воля да се направят съответните промени в Наказателния кодекс и съпътстващите го наказателни закони, които да правят възможно проследяването и инкриминирането на това постъпление.
    Очевидно говорим за престъпление, което е доста съвременно, ново, технологично престъпление, за което няма адекватната наказателна процедура в Наказателния кодекс, както и в съпътстващите наказателни закони, за да позволи разследването на това престъпление.
    Виждам, че колегите от ГЕРБ в рамките на този парламент имат воля да откликват на проблеми в областта на спорта, за което получават моите поздравления – и по промените в закона, който се надявам след утре да бъде гласувани.
    Аз за съжаление в рамките на предходните парламенти, когато бях част от мнозинството, не успях да намеря воля сред моите колеги да променим Наказателния кодекс. Надявам се сега да бъде направено, за което, ако има такава воля, те ще получат подкрепата и на политическата сила, която аз представлявам. Ако не направим това, всичко останало ще бъде в сферата на приказките.
    Аз съм абсолютно убеден в наличието на воля и на капацитет във Футболния съюз за борба с това неприятно, уродливо явление, но за съжаление Футболният съюз не може да прави своята нормативна база и тя да виси във въздуха. Когато има препратки, а няма към кого да се препрати, се получава това, за което говори почитаемият председател. Благодаря.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря, господин Костадинов. Господин Диков, заповядайте.
    САШО ДИКОВ: Господин Стоичков, наистина Вие и вашият колега зададохте няколко логични въпроси, с които се чудите защо така в дисциплинарния правилник на Футболния съюз става дума за препратки към компетентни органи за престъпления, които ги няма. Ами това е, защото тези престъпления преди пет-шест години бяха, така да се каже, в територията на Футболния съюз. Но да си измие ръцете Футболният съюз, измениха дисциплинарния правилник така, че за подкуп, договаряне и т.н. натовариха компетентните органи. И така от година на година преписват едно и също. И никой юрист във Футболния съюз, а очевидно и в държавата, не се е замислил, че за такова престъпление няма нормативна база.
    От една страна, господин Найденов е прав, че ако за тези престъпления, мъгляви уговорки за симулативна игра няма нормативна база, има прекрасна нормативна база за основното и голямо престъпление, за което има една изключително сериозна заблуда.
    Днес чета, че господин Явор Колев е казал, че от черно тото у нас се въртят 1 млрд. и 200 млн. през 2008 година, 1 млрд. и 500 млн. лв. през 2009 година, а през 2010 година се очакват 2 млрд. лв. Той му казва черно тото. Само че черно тото в най-чистия си вид е в Перник - на три пъти залавят по няколко човека, които залагат извън всякакви букмейкъри.
    Очевидно господин Явор Колев, който не е наясно, нарича черно тото съвсем бялото тото, което е по целия свят. Но може би черно тото го нарича, защото законово не е уреден въпросът със залаганията по интернет за чуждите букмейкъри.
    Ето, тук е големият проблем. И най-големият проблем е с уреждането на мачове и залагането на мачове от футболисти и треньори за собствените си отбори. Или като се образува една групичка от по двама-трима треньори и играчи в няколко различни отбори, тъй като не може да се залага само на един и същи мач по принцип от българското първенство, ето ти една групичка, която е в състояние да дирижира цялото първенство.
    И тук аз се учудвам, че трябва да припомня на господин Найденов, на мене днес ми припомниха от раздаден лист – чета чл. 327, т. 4, който казва така: „Който системно участва в хазартни игри, като знае, че са организирани без разрешение, се наказва с лишаване от свобода за една година и с глоба от 100 до 300 лв.”. Какво повече искате, господин Найденов? Какво повече от това?
    Големият бич, не само на нашия, а и на световния футбол е именно този член – залаганията на легални букмейкъри, само че се уговарят резултатите. И Хойцер в Германия е именно това – залагане на официални букмейкъри, но се уговарят мачове. Какво повече искате? Каква повече нормативна база искате, а се изсулвате с това, че нямало нормативна база!
    Ако може да кажете явно пред всички – осемте сигнала, които имате за мачовете, за кои мачове става дума от чужбина. Мишел Платини не отрече, не каза „Не”, на три пъти го питах могат ли да се отворят тези писма.
    Второ, за „Ботев” – Пловдив и „Беласица” – Петрич. В Пловдив започна разследване. Какво стана? Какво става във Върховна касационна прокуратура, която натръшка тридесетина човека миналата година с това разследване? Какво стана с последния случай – четирима натръшкани, след 24 часа тримата пуснати! Някакви резултати най-после някой да каже.
    На Коце Костадинов. Коце, защо цяла година не пращаш ти Антон Генов на мач на „Литекс?.
    Към Боби Михайлов – Вие, господин Михайлов, проверихте ли има ли имот господин Антон Генов в Несебър и край Несебър или няма имот? Нима не знаете за този случай от 29 октомври, когато футболистът Страти Илиев каза, че Антон Генов получи парцела в Несебър, за да вкара местните от „А” група по време на бараж с „Добруджа” през 2004 година! Това предполагам не го чувате за първи път. Какво направихте по всичките тези работи?
    Към прокуратурата. Борис Велчев го питам три пъти: Защо не извикате Батков и Борисов, когато двама се изказват, че ЦСКА го разследват за два мача по линия на УЕФА, на което Борисов отговори, че „Левски” го разследват за четири мача уговорени? Това не е достатъчен повод ли? Борис Велчев не можа да ми отговори дума.
    И така мога да продължа. Защото тук съм се заредил със сума ти такива неща, за които всички, които са на отсрещната маса, се правят на луди, на слепи и на глухи. И затова казвам, че никой не иска да разследва този бич на световния футбол, не на нашия. Ние сме най-дребните риби.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря, господин Диков.
    Кой желае да отговори на поставените въпроси? Николай Гигов, заповядайте.
    НИКОЛАЙ ГИГОВ: Залаганията легални ли са?
    САШО ДИКОВ: Залаганията на Еврофутбол са абсолютно легални за България.
    НИКОЛАЙ ГИГОВ: Какво можем да направим ние и заместник-главният прокурор в тази посока? Как да ги спрем?
    САШО ДИКОВ: Не става дума да се спират.
    НИКОЛАЙ ГИГОВ: Ами тогава? Или да се правим всичките на луди и да казваме, че не можем да спрем залаганията. Как да спрем залаганията?
    САШО ДИКОВ: Когато за „Ботев” и „Беласица” или за „Левски” и „Локомотив” – Мездра преди мача се пише, че първото полувреме ще завърши 0:1 и крайният резултат ще бъде 3:1 и всичко така става така и букмейкърите го свалят от тиражите си, някой да вземе да провери, господин Найденов. Или може би и той не знае.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Господин Найденов, заповядайте.
    БОЙКО НАЙДЕНОВ: В крайна сметка аз не можах да разбера какво точно да проверим. Ние, господин Диков, можем да проверяваме нещо, което е обявено за престъпление в Наказателния кодекс.
    САШО ДИКОВ: Член 327, т. 4.
    БОЙКО НАЙДЕНОВ: Член 327 се отнася за този, който организира такива игри.
    САШО ДИКОВ: Прочетох ви го – който системно участва. Не който организира. Точка 1 се отнася за този, който организира хазарта.
    БОЙКО НАЙДЕНОВ: Точка 4 казва: който участва в тези игри.
    САШО ДИКОВ: Да, така е.
    БОЙКО НАЙДЕНОВ: Но това не са такива игри, господин Диков. Сега ако ще се образоваме юридически, това е съвсем друга тема.
    САШО ДИКОВ: Те са организирани без разрешение.
    БОЙКО НАЙДЕНОВ: Те са организирани с разрешение на съответните азиатски букмейкъри. Не бъркайте нещата.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Ще стигнем и до букмейкърите. Тогава ще помоля представителят на Комисията по хазарта да вземе становище.
    Колеги, съжалявам, че ще наруша предварително обявения дневен ред за изказване. Министърът на спорта желае да вземе становище относно механизмите на взаимодействие с Българския футболен съюз и функциите във връзка с тези деяния. Заповядайте, господин министър.
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Добър ден на всички. Това, което са нашите законови позиции, и това, което държавата трябва да направи в случая, можем да търсим единствено обединение във всички тези действия, които трябва да бъдат насочени към една честна, феърплей игра, за да може да не се обезсмисля спортното движение като цяло. Защото това нарушава моралните принципи на обществото и тегли в друга посока.
    Както обаче казахме, това не е наш проблем, това е световен проблем.
    Искам да кажа, че на последния конгрес в Баку в неформалната среща на министрите това залегна като една от основните точки за борба с корупцията в тази насока и се взе становище да се обединят всички сили, да се намерят начини. Но това няма да стане изведнъж, а ще стане постепенно. Но действително трябва да се създадат съответно работни групи, които да дават резултати от тяхната дейност. Което в бъдеще, ако успеем да го направим, ще бъде добре.
    А колкото до нормативната база, действително това, което е в Наказателния кодекс и в НПК, може да се изчисти и да бъдат съответстващи тези наказателни норми. Защо? Една глоба от 20 000 или 50 000 лв., която се налага при неправилно, незаконно построяване и използване на бинго или някаква зала, не съответства на тези от една до три години лишаване от свобода или пък на тези 150 лв.
    Тук има едно несъответствие, което се получава. Това действително би могло да се изчисти в един оперативен порядък. Но останалото, където искаме конкретни решения – какво се прави срещу конкретни мачове и срещу конкретни лица и т.н., това е един много сложен проблем, по който материята е много обща. И никой на Европейската конференция не даде конкретен пример. Всички се консолидират около общи правила – какво би могло да се направи, какво би трябвало да се направи. Но никой няма конкретни препоръки и не дава конкретни мерки какво точно да се направи по въпроса.
    Така че това е един много труден път. Не вярвам някой да излезе с конкретно становище. Но може да се определят по един представител от определени институции, които да помислят, да разработят нещо и в бъдеще да се тръгне по някакъв път. Иначе, ако продължаваме по този начин... Ясно е за всички, за целия свят, че през последните години с много високи темпове се комерсиализира спортът. Не само футболната игра, а спортът като цяло се комерсиализира. И това се явява една двигателна сила и има опасност моралните устои на обществото да се нарушат.
    Така че по отношение не само на футбола, а на целия български спорт трябва да сме много внимателни. Защото ние подготвяме спортисти, след което те обаче са примамени от други държави, които им осигуряват финансов ресурс и ние ги изпускаме. Така че там можем да говорим на същата тема.
    Но конкретно за тази тема, за която сме се събрали, искам да изкажа едно становище, че ние сме готови, имаме някакви предложения. С Борислав Михайлов неведнъж сме се срещали и сме коментирали този въпрос. Готов съм в бъдеще да вземем конкретни мерки и да предприемем конкретни действия по отношение на този въпрос.
    Това исках да кажа. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря Ви, господин министър. Това, което казах в началото на комисията, Вие дойдохте в последствие, беше, че предложението, което ще поставя на гласуване, е до 17 декември, в едномесечен срок от днес всички заинтересовани органи и институции да предоставят на Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта техните становища за законодателна уредба. Защото ние, законодателите, без ваша помощ няма как да я запълним.
    Разбира се, ако комисията приеме това мое работно предложение, след като разгледаме постъпилите писмени предложения от Министерството на физическото възпитание и спорта, от Главна прокуратура, от Комисията по хазарта, от Българския футболен съюз, от ГДБОП и други, след Нова година ще създадем работна група за усъвършенстване на съответните закони в тази област. Защото ние се съсредоточихме само върху наказателния закон. Има Закон за мерките срещу изпиране на пари. Там спортните организации са задължени субекти по този закон. Те имат функция на мониторинг – това, което Мишел Платини го прави срещу 9 млн. евро. Нашата федерация по закон има същото задължение. Но за това, че нашата федерация не изпълнява това задължение, тя няма вина. Защото мониторингът в Сингапур няма как да се направи в България.
    В тази връзка се усъвършенства новият Закон за хазарта и ще бъдат задължени всички компютърни доставчици на интернет услуги по съответния технически път, IР адреси и дублиращ сървър в България, всичко, което се залага в Азия, да минава първо през български сървъри, да се контролира и по този начин да се прави този мониторинг на международните залози. Иначе аз в Сингапур ще си пусна два превода по 1 млн. лв. като печалба, тя не се облага с данъци и аз ще имам узаконен доход от една виртуална букмейкърска къща някъде по света.
    Това е проблемът, за който ние сме се събрали и около който сме се обединили. Не сме се събрали да си прехвърляме топката кой е по-по-най, кой е по-виновен от другия. Това не е смисълът на нашето изслушване.
    Емил Димитров, заповядайте.
    ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, уважаеми гости, уважаеми журналисти! Първо, господин Диков, мисля, че квалификацията Ви е, меко казано, некоректна. Ако ние от тази страна бяхме глухи и слепи, нямаше да я има тази комисия, нито Вие щяхте да се изказвате.
    И трябва да Ви кажа, че сигурно е прецедент в парламентарния правилник журналист да се изказва в комисия. В което няма лошо. Вие винаги сте били в предната линия на тези, които са търсили наболелите проблеми. Просто ще Ви помоля...
    САШО ДИКОВ: Извинявайте, аз забравих да кажа, че поздравявам комисията и господин Стоичков за инициативата. Прекрасно е, че нещо се прави, каквото и да е, в тази насока. Имам предвид хората от така наречените компетентни органи........
    ЕМИЛ ДИМИТРОВ: Нека да не дискутираме. Просто Ви моля за повече коректност.
    Колеги, нека да търсим първопричината, за да се случват тези манипулации. И първопричината за добро или за лошо, откакто свят светува, са парите. Чухме сумите, които се разиграват в световен мащаб, чухме вашата оценка за сумите, които се разиграват в България. Дали са точни или не, няма да коментирам. Но така или иначе каквото и да се напише в Наказателния кодекс, след като се разиграват такива пари, винаги ще има такива, които под угрозата и на много години затвор при достатъчно солидна сума пак ще си позволят да го правят.
    Според мене трябва да намерим икономическите механизми, за да може отборите, отделни състезатели, треньори да не участват в подобни схеми. Какво имам предвид.
    Като изключим тези двама приятели, които се хванали на бас за по 50 лв. за мача, което аз не го считам за нелегален хазарт, имаме според мене два вида организирани престъпни групи. Или може би се припокриват. Едните са, които манипулират залаганията при редовни, лицензирани букмейкъри, тоест те играят срещу тях, другите, които сами си организират букмейкърска дейност. Но и в двата случая, за да успеят да постигнат своя резултат, те трябва да намерят отбор, клуб и т.н., който да им съдейства, за да направят манипулацията.
    Господин Стоичков спомена за Закона за хазарта, който се очаква. По всяка вероятност волята на парламента ще бъде да задължи тези букмейкъри да бъдат регистрирани в България, дали ще имат сървъри тук или ще получават лиценз и каквато и да е норма, което е много хубаво. Защото се коментират суми от порядъка на 1 млрд. евро, които изтичат от България. На всичкото отгоре те ни нарушават и междутърговския баланс.
    Така че когато гласуваме този закон, трябва да имаме предвид например, че на един футболен форум чухме една идея, която може би трябва да разгледаме - част от тези отчисления, които се плащат като данъци, защото те данъци трябва да плащат, да отива в държавния бюджет. Дали да не помислим за варианта другата част да отива за клубовете и то не само по футбол, а волейболни, баскетболни, ако щете, и за шах, всички мероприятия, на които се залага, като процент от това, което е заложено за определения двубой? Защо?
    Защото когато букмейкър има съмнение, че даден клуб се занимава с уговорени срещи, този букмейкър автоматично вади клуба от тиражите. И този отбор има две алтернативи – едната е да играе честно, да участва в тиражите, да получава по-малко средства, но постоянно и регулярно и да се радва на честно заработени пари, другият вариант е да играе по другия начин, с което рискува по-големите наказания, които ще заложим в Наказателния кодекс, и рискува да не участва никога в тези тиражи и да не получава пари.
    Истината е, че в България болшинството футболни клубове едва свързват двата края. Няма ги приходите на публиката от билети, няма ги спонсорите по куп причини, няма ги рекламодателите. Това ще бъде едно перо, което ще бъде много важно за клубовете. Ако те имат това перо, това им е финансовият стимул да играят честно.
    Ако това успеем да го направим, ако се прецени, че е логично, разбира се, това е лично мое мнение, тогава може би в много голяма степен ще се реши проблемът с чисто пазарни средства. Благодаря.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря Ви. Заповядайте, колега Местан.
    ЛЮТВИ МЕСТАН: Благодаря, господин председател. Уважаеми колеги, уважаеми господин Найденов! Винаги съм реагирал остро, когато при анализа на едно или друго уродливо явление първичният рефлекс е да се промени законът. Търсим причината в дефицитите в закона. А много често става въпрос за прилагане на закона.
    В конкретния случай аз съм съгласен с вас. Това е много важно. И, господин председател, нашето заседание всъщност вече успя. Защото стана ясно и въпреки определени съмнения никой няма да оспори това, че по отношение на тези сравнително нови престъпления има бели петна в Наказателния кодекс, които трябва да бъдат запълнени.
    Между впрочем законът изпълнява и превантивна функция. Това, че ние ще се занимаваме със законодателни промени, не означава непременно, че ги има в бог знае какъв мащаб тези уродливи явления. Възможно е да ги няма и въпреки това, с оглед превантивната роля на закона ние да дефинираме тези нови престъпления.
    Стана ясно, че проблемът не е в нелегалния хазарт, че проблемът е, ако мога образно да се изразя, в „бялото тото”, зад което стои черната договорка. И в този смисъл едно от проявленията – уговореният мач, трябва да се дефинира като особено тежко престъпление. Защото вече обществената му опасност не се свежда до това, че един отбор некоректно би се спасил от изпадане или би се придвижил с едно или две места напред, а защото ще кореспондира с престъплението пране на пари или незаконно забогатяване и т.н. Или измама на трето лице, разбира се.
    В този смисъл ясно е, че има необходимост от допълнителни текстове в Наказателния кодекс. Всички предпоставки за това са налице. И позволете ми да ги изредя.
    Първо, Българският футболен съюз съвършено коректно, искрено настоява за промени в Наказателния кодекс, за да може да се въоръжи с достатъчен инструментариум ефективно да противодейства на тези уродливи явления.
    Прокуратурата е съгласна, че тези бели петна в закона ги има и че те също пречат те да изпълнят своята част.
    И забележете, след като сме съгласни с всичко това, се оказва, че е налице и политическата воля от страна на основния субект на властта – колегите от ГЕРБ. Те са съгласни с тези оценки и изразиха политическа воля да приемат измененията в Наказателния кодекс. Какво по-хубаво от това, когато и опозицията е съгласна да се върви към съгласие, да подкрепи тези предложения. Председателят даде срок, в който те да бъдат направени. И ние като парламентарна комисия ще поемем своята отговорност вероятно да бъдем съвносители, ако е с консенсус – още по-добре, на тези предложения, с които ще запълним белите петна.
    И след като всичко това вече бъде свършено, позволете ми да кажа, че законът повече няма да е виновен и няма да ревизира ничие бездействие. Тогава вече отговорността за тези уродливи явления откровено ще стои във вашето поле. Благодаря за вниманието.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря, колега Местан. Иво Димов.
    ИВО ДИМОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, уважаеми гости и журналисти! Всичко, което каза господин Местан, аз ще го препотвърдя.
    Слушайки всички компетентни органи, аз мисля, че се намираме в един омагьосан кръг. Всеки си върши работата, а в крайна сметка резултатът е никакъв. Българският футболен съюз няма как да установи тези нарушения, прокуратурата няма възможност, тъй като – всички ще се съгласите с мене – има празноти в закона, тя няма как да направи това, което трябва да направи. Съдийската колегия съответно спазва правилата на Футболния съюз, пишат се доклади, делегатите упоменават всичко, но в крайна сметка резултатът е никакъв. И в крайна сметка остава единствен господин Диков, който постоянно апелира за това, което се случва в българския спорт и в частност в българския футбол.
    Аз мисля, че колкото по-бързо започнем да работим в тази насока, ще бъде по-добре не само за българския футбол, а в частност за българския спорт и бих казал, в частност за нашето общество. Защото наистина това, което се случва с този вид черно тото, ако мога така да го нарека, това не е проблем само в България, то е проблем в цяла Европа. Но колкото по-бързо ние изчистим имиджа си на спортна нация, на държава, която се бори с всички тези недоразумения, за нас е по-добре.
    Тук обаче искам да обърна внимание на колегите журналисти. Уважаеми колеги, вие сте корективът на общественото мнение и аз апелирам към вас да бъдете безкомпромисни всеки път, когато има най-малкото съмнение за нещо нередно, най-малкото съмнение за нещо уредено. И тук смея да твърдя, че един уговорен мач, дори във втора и трета дивизия на българското първенство, поне за мене специално много лесно може да се познае. Колкото и да си казваме, че това е трудно доказуемо, това са мачове, които според мене си личат отдалече, че има някаква уговорка и има нещо нередно.
    Господин Камен Костадинов каза и господин Местан потвърди – ГЕРБ наистина има волята, има желанието да направи всичко възможно. В тази насока са и тези стъпки, които предприехме за промяна в закона.
    Сигурен съм, че всички ние заедно ще намерим общия език, ще намерим възможността да направим така, че наистина да изчистим или да започнем да работим в насока, в която е необходимо да се работи.
    Аз не можах да разбера, господин Стоичков, Вашето предложение относно това, което предлагате като решение на комисията – да се остави един гратисен период, в който всички институции да дадат своите предложения и впоследствие да се обособи работна група или днес тук да излезем ....
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Моето работно предложение, което ще поставя на гласуване, е до 17 декември всички компетентни органи да депозират писмено становище за законодателни промени. След като постъпят тези становища, след Нова година излъчваме работна група от комисията, заедно с привлечени експерти - както казах, във Футболния съюз има брилянтни юристи, от Главна прокуратура, от Комисията по хазарта, на чийто представител също ще дам думата след малко, на представителя на ГДБОП също ще дам думата, за да кажат тяхната гледна точка.
    Това са нещата, които се случват. Аз внимателно слушах и Вас, и колегата Местан. Всичко това, което казахте, е много добре. Но си задавам въпроса защо чакахме Мишел Платини да дойде, за да видим, че има законодателна празнота, че има проблеми в дисциплинарния правилник на Футболния съюз, че има нещо несвършено. Липсва ни българско самочувствие ли да си показваме проблемите? Какво ни липсва, не знам. Разбрах само, че
    Но не знам защо до момента ние говорим, колеги, за проблеми от 2008 година. През 2008 година в Наказателният кодекс за лишаване от свобода под три години има давностен срок три години. Ако в началото на 2008 година част от деянията евентуално са погасени по давност, за какво говорим? Ние след три години се сещаме, че нещо се е случило през 2008 година! И никой тук не каза – аз ще помоля, ако прецени представителят на Главна прокуратура уважаемият господин Бойко Найденов, да ни уведоми за кои 8 срещи става въпрос и за кои отбори, за да се сложи един път завинаги точка с изнесената информация. Тъй като отборите, срещу които тече тази предварителна проверка, знаят за нея. Така че не би следвало да е следствена тайна или нещо от този вид по Наказателния кодекс.

    БОЙКО НАЙДЕНОВ: Мога само да Ви кажа, че нямаме такава готовност да огласяваме данни от предварителна проверка, колкото и да ви звучи странно. Но когато се върши една предварителна проверка, правилото е, че не би трябвало да се огласява срещу кого се върши. Дали те го знаят или не го знаят, е нещо, което аз не бих могъл да дискутирам.
    Само към началото на Вашето изложение. Наистина колегата ми каза, че всъщност от началото на 2009 година има работна група с Комисията по хазарта, с Върховната касационна прокуратура, с ГДБОП, които работят по тази проблематика. Изискали сме законодателната уредба от Германия, от Италия, от Франция и от всички други европейски страни. Тоест по това се работи. Не сме чакали идването на Мишел Платини или на когото и да било. Колегите от Футболния съюз също биха могли да го потвърдят.
    Така че аз смятам, че най-важното в момента е действително в максимално ускорени срокове да изготвим нашите предложения, да ги представим на законодателя, да огледаме всеки един етап, за да не създадем някакво недоносче, което да не роди нищо. Трябва изключително прецизно да формулираме проблема, да го заложим законодателно и едва тогава да видим какво ще стане. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Ако ми позволите, имам още един уточняващ въпрос. В какви срокове предвиждате да приключат тези предварителни проверки? Защото сам го казахте – колкото по-бързо и по-ясно, толкова по-добре.
    БОЙКО НАЙДЕНОВ: Мисля, че колегите в двуседмичен срок спокойно биха могли да се произнесат.
    И пак ще се върна на това – какво биха могли да кажат, дали има уговорена среща или не?
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Тоест искате да кажете, че проверките предварително са обречени.
    БОЙКО НАЙДЕНОВ: Това го казах в началото на дискусията.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Ще ми позволите да дам думата на представителя на Комисията по хазарта господин Калоян Кръстев. След това ще дам думата на представителя на ГДБОП, за да чуем всички компетентни органи. Заповядайте.
    КАЛОЯН КРЪСТЕВ: Здравейте. Аз съм председател на Държавната комисия по хазарта към министъра на финансите.
    Стана вече въпрос за действащото българско законодателство. Разбрахме, че прокуратурата и ГДБОП прилагат Наказателния кодекс НПК, Закона за МВР.
    Държавната комисия по хазарта изпълнява Закона за хазарта, който за съжаление също е доста остарял. Той пак е от миналия век, от 1999 година. Наказателният кодекс е от 1968 година. Там последните промени на чл. 327 са от 1982 и 1993 година.
    Но тъй като и нашият закон, който ние прилагаме, също е безнадеждно остарял, ние работим още от пролетта и сме подготвили един проект на изцяло нов Закон за хазарта. Даже през лятото от 5 юли до 5 август правихме едно публично обществено обсъждане, имахме доста срещи, в резултат на което получихме много голям брой предложения по конкретни текстове на законопроекта. Така че продължава работата по този законопроект. Даже в него сме предвидили в Преходните и заключителни разпоредби промени на прословутия чл. 327 от Наказателния кодекс.
    Не знам тук идеята на уважаемите депутати каква е – дали да има нарочен Закон за изменение и допълнение на Наказателния кодекс или биха приели по този начин да се промени Наказателният кодекс.
    Така че в момента, в който ние сме готови и направим един добър законопроект, разбира се, той трябва да бъде съгласуван и с Европейската комисия в Брюксел – там има нотификационна процедура, този законопроект ще бъде входиран в парламента. Така че ние продължаваме да работим по него.
    Темата на тази среща е черното тото. Това не е много точно. Хазартната игра е залагания на резултати от спортни състезания. Защото тотото е друг вид хазартна игра, там се теглят случайни числа. А тук говорим за резултати от спортни състезания,
    най-често футболни мачове.
    Така че този вид хазартна игра и сега е регламентирана, макар и твърде оскъдно в действащия Закон за хазарта. Аз подписвам наказателни постановления, издаваме такива. Административнонаказателна е отговорността, за което господин Нейков каза, че имуществената санкция и глобата е 20 000 лв. по Закона за хазарта. Предвидили сме по-голям размер на санкциите в новия Закон за хазарта.
    Искам да ви уверя, че ние продължаваме своята работа по този законопроект. Когато получим сигнали за такива нелегални, незаконни залагания, извършваме проверки, включително с усилията на ГДБОП. Така че за нас проблемът е пределно ясен.
    Разбира се, по отношение манипулиране на самите резултати, ако не са свързани със залагания върху резултатите от спортни срещи, това е извън нашите компетенции.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Господин Кръстев, благодаря Ви. Аз имах един конкретен въпрос: вашата Комисия по хазарта самосезирала ли се е, има ли образувани проверки, с оглед действащата административнонаказателна отговорност по чл. 93, ал. 2? Какво вие сте свършили в действащата законова рамка? Когато бъде изготвена бъдещата законова рамка, ще я коментираме. Аз Ви питам: какво вие направихте в рамките на вашата компетентност?
    КАЛОЯН КРЪСТЕВ: Ние извършваме проверки по всеки един сигнал, който получим, за такива незаконни залагания върху резултати от спортни състезания, включително и върху резултати от футболни мачове, разбира се. Така че това е в нашата компетенция – да установим кой организира тези залагания, кой приема залозите, кой изплаща печалбите. В повечето случаи се оказва, че са замесени такива интернет сайтове, в смисъл, залагания върху резултати, които се извършват през интернет. За съжаление в действащия закон нямаме никаква нормативна уредба по отношение на залагания върху резултати от спортни състезания през интернет.
    Така че не само в Наказателния кодекс, а и в Закона за хазарта има празнота, която трябва да запълним.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Добре, господин Кръстев. Аз си мисля, че има чл. 93, ал. 2 за организиране на хазартни игри без разрешение.
    КАЛОЯН КРЪСТЕВ: Има, да.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Аз Ви питам: по този текст вие дали сте образували производство или чакате сигнал? Защото аз сигнал не чаках. Чета медии и за мене е достатъчна информацията в медиите да се самосезирам и да организирам настоящата кръгла маса.
    КАЛОЯН КРЪСТЕВ: Имаме не малко такива наказателни постановления. Даже някои от тях са влезли в сила. Но, разбира се, повечето от тях биват обжалвани. Има производства през съд.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Имате наказателни производства срещу...?
    КАЛОЯН КРЪСТЕВ: Имаме административнонаказателни производства.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Срещу?
    КАЛОЯН КРЪСТЕВ: Срещу организатори на хазартни игри, които го правят без разрешение на Държавната комисия по хазарта.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Физически лица, които участват.
    КАЛОЯН КРЪСТЕВ: Те са така наречените букмейкъри, посредници, които приемат залози.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Във връзка с футболното първенство.
    КАЛОЯН КРЪСТЕВ: Не само. Разбира се, свързани с футболни мачове, но и във връзка с други такива незаконни срещи.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Само за футбола се говори.
    КАЛОЯНКРЪСТЕВ: За футбола също имаме.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Имате от това първенство, което тече в момента, образувани при вас и завършили с наказателни постановления?
    КАЛОЯН КРЪСТЕВ: Не. Все още завършили нямаме.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Добре. Колеги, ще дам думата на представителя на ГДБОП, след това по молба на Българския футболен съюз ще се насочим към приключване, тъй като има важна среща довечера.
    Заповядайте, господин Кацаров.
    СЕРГЕЙ КАЦАРОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители! Аз съм началник отдел „Трансгранична организирана престъпност” в ГДБОП и сектора „Компютърни престъпления, интелектуална собственост и хазарт”.
    Както казаха изказалите се преди мене, да разграничаваме. Черно тото за нас се приема организирането на хазартна дейност без надлежното разрешение. От миналата година досега сме разбили над три организирани престъпни групи, които именно с това се занимават. Дадени лица имат някакъв неясен капитал, събират залози и изплащат печалби. Те обаче досега нямат съответното разрешение от Комисията по хазарта и са изпълнили този чл. 327.
    Що се отнася до манипулация на спортни събития или футболни мачове, няма такъв текст в Наказателния кодекс. Както Вие казахте за въпросните 8 мача, анализа на букмейкърите, букмейкъри, които са анализирали движението на коефициентите. Но на този етап ние нито има как, нито като сме ги попитали, те са ни отговори на какви IP адреси отговарят в България, за да може да правим някакво разследване или анализ. Именно затова, както всички тук предлагат, трябва да се направят тези изменения в Закона за хазарта.
    За залаганията в интернет – това, за което Вие цитирахте господин Колев, той говореше, че през залагания в интернет изтичат такива големи суми от страната. Но за да може държавата да си събира данъците от тези пари и да може да се контролират, се говори да бъдат тези сървъри в България и тези, които имат право на територията на България да извършват тази дейност, да бъдат с разрешение на Комисията по хазарта. Тогава, когато има и член от Наказателния кодекс, може да се води разследване.
    САШО ДИКОВ: Извинявайте, господин Борисов каза, че се разследват доста мачове и че скоро ще стане ясно кой урежда мачовете в България. Тъй като в отговор на това Вие казвате, че няма престъпления. След като няма престъпления, господин Найденов, какъв е проблемът да обявите тези мачове? Аз не разбирам какъв е проблемът да се обявят тези мачове, тези осем мача? Какъв е проблемът?
    Ще се обърна към господин Михайлов. Разбрахме, че за уговорени мачове при нас може само да си чешем езиците. Ето, обявете ги осемте мача.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Аз съм готов, ако разследващите органи преценят, да ми напишат тези мачове на едно листче, аз ще ги обявя и ще се откажа от имунитета си. Какво тайно има в цялата тази работа?
    БОЙКО НАЙДЕНОВ: Колеги, разберете, че не може и не бива да се огласяват в публичното пространство съмнения за нещо от страна на надлежен орган, който проверява. Ако се докаже такова нещо...
    САШО ДИКОВ: Чакайте, господин Цветанов говори за Филчев... А господин Найденов ни казва: не могло да се огласява!
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Господин Диков, това, което моля господин Найденов, не е по-различно от Вашето. Аз не казвам да се обявят съмнения за образуване на наказателни производства, а за проверки, които текат, и разпитаните лица представители на кои отбори са. Тези разпитани лица знаят, че са разпитани. Няма някакви внезапни следствени действия, които ще се предприемат, за да ги пазим в тайна.
    САШО ДИКОВ: Господин Стоичков, как ще разпитват лица за неизвършени престъпления?
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Говорим само за предварителни проверки. Прокурор Найденов каза, ако не греша, че до две седмици тези проверки ще приключат с конкретен резултат. Така че да запазим търпение и да уважим позицията на прокуратурата.
    Аз от моя страна няма да правя изслушване в края на заседанието при закрити врати. След като всичко е тайна, аз няма за какво да правя изслушване при закрити врати.


    Колега Методиев, заповядайте.
    ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Благодаря, господин председателю. Само за две минути ще злоупотребя с търпението на аудиторията.
    Първо, искам да Ви поздравя за днешното заседание и за това, че ни свикахте.
    Второ, искам да кажа, че тази тема за корупцията е свързана с два проблема: единият е тото, другият е кой отбор ще бъде в челото на класиранията.
    Това са два различни въпроса. Те трябва да бъдат разделени, ако ще се правят състави.
    И трето, тази тежка болест има едно единствено решение и това е забрана на хазарта. Друго решение, половинчато, винаги ще води след себе си до проблеми.
    Предложението за забраната на хазарта е част от борбата с организираната престъпност в България – това го знае и днешното правителство на страната, включително министър-председателят и министърът на вътрешните работи. Знае го и министърът на правосъдието.
    Така че моето предложение към работната група ще бъде това – ако се изключва възможността да се залага, няма да има проблеми в българския футбол.
    Ще остане обаче откритият въпрос кой съдия при кого отива в съблекалнята и как стигаме до първите три отбора в „А” група. Това не е част от тотото, а това е част от друг проблем. За него заслужава да се мисли върху тези понятия, за които Вие говорихте. И сте прав, че те са дупка в наказателното законодателство.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря, колега Методиев.

    Колеги, ако няма други становища, подлагам на гласуване предложението ми, което ще бъде оформено с писма до всяка една институция, до 17 декември да ни предоставят, заедно с работната група, която работи от 2009 година към прокуратурата, предложения за законодателна уредба, след което ще излъчим работна група от нашата комисия.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.
    Благодаря ви. Благодаря на нашите гости и България да бие.
    Закривам заседанието на комисията.

    (Закрито в 16,30 часа)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО ОБРАЗОВАНИЕТО, НАУКАТА И
    ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА,
    МЛАДЕЖТА И СПОРТА:
    (Огнян Стоичков)

    Форма за търсене
    Ключова дума