Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО, НАУКАТА И ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
09/06/2011

    П Р О Т О К О Л

    На 9 юни 2011 година се проведе извънредно заседание на Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Разглеждане на проект за решение за откриване на филиал в Хасково в структурата на Тракийския университет – Стара Загора, за обучение на студенти по специалностите от регулираните професии „Медицинска сестра” и „Акушерка”.
    2. Разни.
    На заседанието присъстваха: заместник-министър Петя Евтимова - Министерство на образованието, младежта и науката, проф. Боян Биолчев – председател на НАОА, проф. Иван Станков – ректор на Тракийския университет – Стара Загора, д-р Ана Варсанова – началник отдел „Управление на държавните лечебни заведения” в Министерството на здравеопазването, Петя Недкова – представител на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи, Мария Балевска – от Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи, Веселина Бранкова – младши експерт в дирекция „Медицински дейности” в Министерството на здравеопазването.
    Заседанието беше открито в 15,04 часа и ръководено от председателя на Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта Огнян Стоичков.



    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Колеги, добър ден. Откривам извънредното заседание на Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Разглеждане на проект за решение за откриване на филиал в Хасково в структурата на Тракийския университет – Стара Загора, за обучение на студенти по специалностите от регулираните професии „Медицинска сестра” и „Акушерка”.
    2. Разни.
    Има ли други предложения? – Не виждам.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    Против и въздържали се няма.
    Дневният ред се приема единодушно.
    Наши гости на заседанието са: Петя Евтимова – заместник-министър на образованието, младежта и науката, проф. Иван Станков – ректор на Тракийския университет – Стара Загора, д-р Ана Варсанова – началник отдел „Управление на държавните лечебни заведения” в Министерството на здравеопазването, Петя Недкова – представител на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи, Мария Балевска – от Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи, Веселина Бранкова – младши експерт в дирекция „Медицински дейности” в Министерството на здравеопазването, Любомир Йосифов – Министерството на образованието, младежта и науката. Благодаря на нашите гости.

    Започваме с първа точка от дневния ред:
    РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ПРОЕКТ ЗА РЕШЕНИЕ ЗА ОТКРИВАНЕ НА ФИЛИАЛ В ХАСКОВО В СТРУКТУРАТА НА ТРАКИЙСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ – СТАРА ЗАГОРА, ЗА ОБУЧЕНИЕ НА СТУДЕНТИ ПО СПЕЦИАЛНОСТИТЕ ОТ РЕГУЛИРАНИТЕ ПРОФЕСИИ „МЕДИЦИНСКА СЕСТРА” И „АКУШЕРКА”.
    По тази точка е постъпило становище от Министерството на здравеопазването. С това становище се подкрепя разкриването на филиала в Хасково.
    Постъпило е становище и от Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи, които също подкрепят разкриване на филиали, разкриване на здравни центрове във всяка община и изтъкват като един от проблемите за недостиг на медицински сестри и акушерки липсата на мотивация за придобиване на образование по тези професии, както и липсата на мотивация за упражняване на професията в Република България. Благодарим за становището.
    От името на вносителя давам думата на заместник-министър на образованието, младежта и науката Петя Евтимова.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПЕТЯ ЕВТИМОВА: Благодаря, господин председател. Уважаеми дами и господа народни представители! Представям на вашето внимание проект на решение за откриване на филиал в Хасково в структурата на Тракийския университет в Стара Загора с предмет на дейност обучение на студенти по специалностите от регулираните професии „Медицинска сестра” и „Акушерка” от професионално направление „Здравни грижи”.
    Всички вие имате мотивите към това решение. Ще се спра съвсем накратко на основните моменти.
    Проектът е оценен положително от Националната агенция за оценяване и акредитация. Във филиала се предвижда обучение по специалностите от регулираните професии „Медицинска сестра” и „Акушерка” от професионално направление „Здравни грижи” за придобиване на образователно квалификационна степен „бакалавър” с редовна форма на обучение.
    Университетът има положително оценени проекти от Националната агенция за оценяване и акредитация за откриване на специалностите „Медицинска сестра” и „Акушерка” от 2008 година. Учебните планове са съобразени с единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по тези специалности.
    Обучението ще се осигурява от преподаватели на Тракийския университет и преподаватели от закрития медицински колеж в Хасково.
    Учебната практика ще се осъществява основно в акредитираните бази на МБАЛ – Хасково, МБАЛ – „Атанас Даховски” – Кърджали и ДКЦ 1, както и в междуобластния Диспансер за онкологични заболявания – Хасково, Дом за медико-социални грижи за деца, детски ясли, Дом за възрастни хора в Хасково.
    Капацитетът на филиала, определен от Националната агенция за оценяване и акредитация, е 200 студенти по специалността „Медицинска сестра” и 120 студенти по специалността „Акушерка”.
    Тракийският университет разполага и със собствена сграда в град Хасково, строена за нуждите на бившия Медицински колеж, както и със социално битов комплекс с общежитие, студентски стол и спортни съоръжения. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря Ви, госпожо заместник-министър.
    Колеги, на заседанието присъства и новоизбраният председател на Националната агенция по оценяване и акредитация проф. Боян Биолчев. Добре дошъл. Позволявам си да Ви поздравя от името на комисията за избирането Ви на този важен пост. Надявам се на ползотворно сътрудничество с оглавяваната от Вас агенция.
    Ректорът на Тракийският университет желае ли да вземе становище на този етап по проекта за разкриване на филиала? Ако искате, може след това да отговаряте само на въпроси.
    Колеги, откривам дискусията. Имате думата. Заповядайте, госпожо Богданова.
    ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА: Смятам, че проблемът е ясен, законопроектът е ясен.
    Аз се пошегувах преди началото на заседанието, че съм гласувала за закриването на този колеж. Днес ще гласувам за повторното му откриване.
    Има два въпроса. Единият е към ректора, а вторият е добре да бъде коментиран в нашия доклад, с който ще представим позицията на комисията.
    Понеже документът, който е предоставила Националната агенция за оценяване и акредитация, е пред мене, да, ясна е оценката по отделните критерии. Има обаче една оценка, която е оформена като препоръка, свързана с осигуряване на преподавателския състав. Добре е, проф. Станков, аз мисля, че Вие имате готовност за решение, но е добре да го коментираме днес тук, тъй като записът е факт.
    Вторият проблем е важен и ясен. Има недостиг на медицински сестри, има недостиг на акушерки. Но така или иначе големият проблем не е в това, че ние ще обучим тези специалисти, големият проблем е, че ние трябва да ги задържим в България. Защото иначе коментарът, че средната възраст расте и възрастовата структура на упражняващите тази професия не е особено надеждна, е факт. Но ние с откриването на нови колежи, с разкриването на нови възможности за обучение няма да решим този проблем. Просто ще подарим на Европа готови и добре подготвени специалисти. Защото вярно е, че този колеж даваше такава подготовка.
    Така че аз ще гласувам „за”, но е добре да изясним въпросите, които поставих, защото те са важни според мене. Благодаря.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря, колега Богданова. Други въпроси, становища? Заповядайте, господин Методиев.
    ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Аз искам принципно да заявя пред колегите си, че според мене всяко откриване на образователно средище, което дава занаят, е много положително и директно ще го нарека с езика на предизборната програма на Синята коалиция антикризисна мярка. Тъй като има занаяти, казвам го в кръга на шегата, особено пред новия шеф на Агенцията за оценяване и акредитация – да му е честито на проф. Биолчев, които той самият ги нарича „по изобщото” в рамките на това да бъдеш културен, високообразован и прочие. Те имат своя смисъл и правото на своето съществуване.
    Но има занаяти, които са като този, които имат пряко приложение във всекидневието на хората и в ситуация на криза имат двойствено значение – от една страна, че се отнасят вътре в страната и за укрепване на позициите на дадената професия и, от друга страна, че се дава шанс на младите хора да добият професия, която могат да упражняват и извън страната, тъй като ние сме част от един много голям пазар на Европейския съюз.
    В тази област в резултат на много голяма традиция, която надминава вече един век, сме създали все пак школи, ползваме се с добро име в образованието и по медицина, и по сестрински грижи.
    От тази гледна точка поради този принцип е естествено и аз да подкрепя конкретното решение.
    Иначе и аз съм много любопитен, но не държа да ми се изяснява, защо е бил закрит съответният колеж. Важното е, че сега му се дава зелена светлина и че всички тези принципни въпроси имат своето развитие.
    Така че, господин председателю, колеги, моля да броите гласа ми „за”, тъй като след десетина минути поради обективни причини – че трябва да се явявам на предварителни избори в неделя, ще напусна заседанието на комисията.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря, колега Методиев. Заповядайте, Румен Стоилов.
    РУМЕН СТОИЛОВ: Господин председател, уважаеми гости, колеги! Аз само ще подкрепя становището на госпожа Богданова и на господин Методиев, но ще продължа с няколко думи.
    Госпожо Богданова, аз съм абсолютно сигурен, че Вие разбирате, че много сериозна част от парите на нашите възпитаници на различните висши училища, които излизат от България да работят в чужбина, независимо дали в Европа или в други държави извън Европейския съюз, се връщат в България за техните деца, родители и т.н. Така че това е още една дейност. Нека ние да си ги обучим, да им дадем възможност да работят. А държавата наистина трябва да се подсигури тези хора да имат работа, но не е страшно, че работят и навън. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Колеги, други становища? Заповядайте, Нели Калнева.
    НЕЛИ КАЛНЕВА-МИТЕВА: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, уважаеми господин ректор! Аз подкрепям предложението за откриване на филиал на Тракийския университет в град Хасково.
    Осезаем е недостигът на специалисти – медицински сестри и акушерки, което, от своя страна, води до влошаване на качеството на здравното обслужване в нашата страна.
    Смятам, че пътят за задържане на тези специалисти, които ще завършат филиала, и изобщо на завършващите в България университетите, имам предвид кадрите, които се обучават в специалността „Медицина” и другите медицински специалности, е в това, че ще се реформира здравната система, което, от своя страна, ще доведе до осигуряване на по-добри условия на труд и съответно адекватно заплащане за положения труд.
    Освен това искам да ви кажа, че Тракийският университет е един от водещите университети в страната. В момента в университета се обучават такива специалисти. Университетът разполага с необходимите преподаватели, разполага, както разбрахме и от мотивите, с необходимата материална база в Хасково, която все още се поддържа трудно в тези времена, но все пак се поддържа. Тази база не е изоставена и ето, че тя е необходима на университета и е имало защо да се грижи университетът за нея.
    Така че аз ви призовавам, колеги, да подкрепим решението, което е предложено за подкрепа на нашата комисия. Благодаря.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря, колега. Фани Христова, заповядайте.
    ФАНИ ХРИСТОВА: Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми колеги, може би ще направя едно малко емоционално изказване.
    Аз предварително искам да благодаря на тези от вас, които ще подкрепят проекта за решение. Аз съм учила в това медицинско училище – нека така да го нарека. Не знам по кое време беше, дали не беше по времето на господин Методиев, когато учихме в УПК. Така че аз съм завършила УПК в това медицинско училище, след което вече като юрист съм била пет години преподавател в този колеж.
    Като преподавател отново видях колежа от друга гледна точка, освен че бях и ученичка там. Трябва да ви кажа, че изключително болезнено и лично приех неговото закриване. Наричам го медицинско училище, защото през неговата 60-годишна история това медицинско училище е било полувисш институт, институт за подготовка на здравни кадри със средно специално образование, медицински колеж и сега, надявам се, филиал към Тракийския университет в Стара Загора, който ще обучава специалисти по здравни грижи със степен „бакалавър” и с възможности за магистратура след това.
    Благодаря за всичко, което казахте. Аз не искам да се повтарям. Просто искам да изразя пред вас личното си мнение и да споделя моята разбираема емоция. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря, госпожо Христова. Заповядайте, госпожо Дукова.
    СНЕЖАНА ДУКОВА: Аз ще бъда много бърза. Хубаво е да си удовлетворен с този апломб, с който се приема – и то така трябва да бъде, разбира се, - едно висше училище. Но две неща са много важни. Не защото просто се открива наново, а защото този регион има нужда от такова училище и защото този регион е много важен. Не е тайна, че той е със силно етническо присъствие и развитието на тези кадри, което предполага оставането им в България, е също страшно важно. Няма лошо да имаме конкурентни професии на пазара, каквито и да са те, и в сферата на глобалното пространство.
    Следващото нещо, което искам да кажа, е следното. Бих искала да чуя от ректора, тъй като се пише, че това ще бъде бакалавърска степен, общо взето там имаше много сериозни проблеми с това, че излизаха специалисти с висше образование, това така ли ще бъде.
    Провокирана съм и от това, че има два момента, които Вие поне трябваше да обясните, че в учебните планове трябва да има промяна. Това са много съществени неща. Може би трябва много бързо да се променят, преди да бъде решен изцяло въпросът. Благодаря.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря, госпожо Дукова. Заповядайте, проф. Станилов.
    СТАНИСЛАВ СТАНИЛОВ: Всички колеги народни представители знаят, че аз съм принципиален и върл противник на откриването на всякакви нови висши и полувисши учебни заведения и колежи. Обаче този път ще пренебрегна своята принципност, защото аз съм убеден – аз съм представител на този район, - че наистина това висше училище е целесъобразно да бъде открито. Друг е въпросът дали ще успеят да съберат студенти, дали ще има кандидати и изобщо как ще се попълни бройката. Защото знаете какво е положението и знаете как се събират студенти.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря, проф. Станилов. Проф. Биолчев, заповядайте.
    ПРОФ. БОЯН БИОЛЧЕВ: Според мене при откриването на институция, свързана с висшето образование, единственото основно съображение е това ще бъде ли висше училище или не. Другите съображения са съпътстващи, понякога симпатични. Но това е важното.
    Тук улових на няколко пъти, че се казва: закрива се и се открива. Това са две отделни неща, това са две отделни институции. Закрива се колеж, който е работил в една колежанска, относително затворена аура, а се открива филиал, който принадлежи към доказал се университет. Той попада в съвършено друг контекст, попада в друг хоризонт на очакване и на други изисквания.
    Това е изключително важно и според мене даже това е пътят към решаване на проблема с роенето на отделни висши институции, едно окрупняване, тъй като се получава естествено подчиняване на високите критерии, които самостоятелно много трудно ще бъдат постигнати. Това си е факултет. Предполагам, че той ще бъде под непрекъснато наблюдение и най-важното – с непрекъснато съратничество.
    Знае се, че аз съм може би по-голям враг от колегата Станилов на роенето на университетите. Но тук виждам точно обратното явление, което е начин безконфликтно да омекотяваме този важен проблем в България.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря Ви, проф. Биолчев. Други колеги? Заповядайте, колега Имамов.
    АЛИОСМАН ИМАМОВ: Аз ще подкрепя проекта за решение. Но имам един въпрос, свързан с отрицателната оценка, касаеща преподавателския състав.
    Тук е дадена препоръка да се осигурят преподаватели със съответната специалност. Това означава ли, че досега по този въпрос изобщо не е мислено? Има ли се предвид преподавателският състав, осигурени ли са тези 22-ма хабилитирани преподаватели, които трябва да покрият учебния процес? Местни ли ще бъдат, с един трудов договор ли ще бъдат или ще бъдат гастролиращи от някъде другаде, да речем, от университета майка? Какво е положението с преподавателския състав? Благодаря.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Други колеги? – Не виждам.
    Ако позволите, преди да дам думата на ректора на Тракийския университет, да поставя няколко въпроса и от моя скромна милост.
    Действително нещото, което прави жизнеспособен филиалът, университетът и въобще всяка структура на висше училище, е първо, преподавателският състав, второ, студентската аудитория. И на трето място, вече реализацията на трудовия пазар. Защото в мотивите към законопроекта един от въпросите, който е поставен, е, че застаряващото население в този Източнородопски регион има нужда от по-бързо, по-близко и квалифицирано медицинско обслужване, тоест от медицински сестри и акушерки.
    Аз впоследствие ще поставя въпроса, най-вече пред представителите на Министерството на здравеопазването и на асоциацията, защото ние не сме специализирана комисия в тази област, колко е стартовата заплата на медицинските сестри и акушерките в България. Тези млади специалисти, на които, ако не ме лъже паметта, таксата за обучение е 800 лв. , за четири години това прави общо 3200 лв. Тоест, оставайки да работят дай боже в Хасковски регион, може би година и половина – две години ще избиват – извинявам се за израза – обучението си. По-лесно биха го избили в Германия.
    Къде са лостовете и гаранциите, че тези млади специалисти, от които Хасковски регион има нужда, ще останат в Хасковския регион?
    Разбира се, това не е въпрос на законопроекта за откриване на филиала, това е въпрос вече на политика на здравеопазването, на политика на заплащането на медицинските кадри и т.н.
    На следващо място, четейки мотивите на Академичния съвет на Тракийския университет, там е записано, че понеже е затруднена поддръжката на базата и евентуално ще има поток на студенти от Турция, това са били мотивите да се вземе решение от Академичния съвет. Сигурно това не са единствените мотиви, но просто така е записано – че ви затруднява да поддържате базата и очаквате студенти от Турция, затова е най-добре да направите филиала в Хасково. Така е записано във вашия протокол.
    На въпроса на Веселин Методиев мисля, че Валентина Богданова отговори, с уговорката на проф. Биолчев, която напълно приемам – че медицинският колеж, съществуващ до 2007 година, е един субект на образователни услуги, а филиал на престижно учебно заведение, какъвто е Тракийският университет, е съвсем друг образователен субект.
    Но така или иначе трябва да си кажем истината, че през 2007 година този образователен субект е бил закрит, тъй като е имало само 20 студенти.
    Затова аз ще попитам: какви са прогнозите за прием през настоящата академична година, която предполагам ще бъде стартова за филиала, какви са прогнозите именно за студентска аудитория и за натовареност? Вече беше поставен от колегите въпросът за академичния състав.
    Мисля да спра дотук. Аз също ще подкрепя законопроекта, но е добре и тук в комисията, и в пленарната зала да изясним тези въпроси за доброто на образованието в региона. Благодаря ви.
    Колеги, ако няма други въпроси, давам думата на проф. Станков.
    ПРОФ. ИВАН СТАНКОВ: Благодаря. Уважаеми господин Стоичков, уважаеми господа депутати! Първо искам да благодаря за това, че насрочихте това извънредно заседание, за да разгледате този много важен за нас въпрос. Също така искам да ви благодаря за положителното отношение, за положителните изказвания, за това, че всички сте с тази грижа, че този филиал трябва да бъде създаден.
    Аз мисля, че мотивите се казаха ясно от заместник-министър Евтимова. Всички вие сте се запознали с тези мотиви.
    Необходимостта от такива кадри е много голяма. Също така налице е материална база, налице е преподавателски състав. И аз искам да ви кажа, че въпреки отрицателната оценка, която е дадена – единствената отрицателна оценка, - ние с преподавателите разполагаме, но не можем да ги назначим предварително, когато няма студенти там. Там има четирима-пет преподаватели, има и други чакащи в момента, готови всеки момент да отидат на работа там. Така че ние разполагаме с този преподавателски състав, който е необходим. Това е второто след материалната база.
    На трето място, ние сме разработили и наистина са осъвременени учебните планове и учебните програми. Те са подобни на тези, по които се води обучението в Стара Загора. Трябва да ви кажа, че там много беше направено. Госпожа Калнева каза вече. Там се създадоха много лаборатории, оборудваха се със съвременни апарати. Така че много неща се направиха и всичко това го има и в Хасково.
    Когато дойде Комисията по акредитация, тя беше силно впечатлена и на няколко пъти споделиха с мене, че те са ходили и на други места, в другите звена, които обучават студенти по медицина и по здравни грижи, но тези звена не разполагат с такава материална база. Аз мога да кажа, че и в Стара Загора не е такава базата.
    Защо е закрит колежът, на мене ми е много трудно да ви кажа. Аз не съм бил ректор тогава. Но тогава имаше такива законови постановки, имаше страхотна реакция в нашия академичен съвет, имаше несъгласие. Но в края на краищата тогавашният ректор проф. Светлин Танчев започна да моли всички: разберете, че това трябва да стане, това е неизбежно. И така Академичният съвет с 50 плюс 1 гласа се съгласи да бъде закрит тогавашният колеж.
    Сега аз съм съгласен, че филиалът има друг статут. Но смятам, че ние имаме пълна готовност, смятам, че има търсене на подобни кадри и има желание от тяхна страна да се обучават. Защото ние сме направили едно проучване в района – това е Хасково, Кърджали, целият този район. Там има достатъчно кандидати. Даже ние няма да можем да приемем всички кандидати и ще има един сериозен конкурс.
    Така че аз смятам, че можем да направим това обучение, то да бъде качествено, да бъде на ниво. И мисля, че, ако вие гласувате и дадете положителен вот, ще оправдаем това доверие. Благодаря. Ако има други въпроси, готов съм да отговарям.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: А какъв прием очаквате тази академична година? Колко студенти очаквате?
    ПРОФ. ИВАН СТАНКОВ: Капацитетът, който ни е даден, е 320 студенти – за четири години на ниво „бакалавър”, това означава годишен прием 80 студенти, от които 50 медицински сестри и 30 акушерки.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Заповядайте, заместник-министър Евтимова.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПЕТЯ ЕВТИМОВА: Благодаря, господин председател. Взимам думата, за да внеса малко разяснение, тъй като съм участвала в разговорите и съм свидетел на промяната в закона, която доведе до закриването на този колеж.
    През 2006 година се водиха предприсъединителните разговори с Европейската комисия. Тогава действаха три специални директиви по отношение на медицинските професии, които после бяха заменени с директива 2005/36 за признаване на професионалните квалификации.
    Вследствие на тези директиви беше записано като предприсъединителен ангажимент на България да направи образованието по специалностите „Медицинска сестра” и „Акушерка” на образователно квалификационна степен „бакалавър”. Това беше записано в техническите адаптации по Договора за присъединяване на България към Европейския съюз и залегна като ангажимент на страната. Вследствие на този ангажимент в средата на 2006 година беше изменен Законът за здравето, в който се казваше вече, че обучение по тези специалности може да се извършва само на степен „бакалавър”. Тогавашните колежи извършваха обучение на степен „специалист”.
    Вследствие на промяната в закона за новата учебна година 2006 – 2007 на практика този колеж беше обезлюден. Поради това предполагам, че се е стигнало до решението на Академичния съвет да бъде закрит този колеж. Това са причините накратко, които доведоха до закриването на този колеж през 2007 г. Благодаря.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря Ви, госпожо Евтимова. Заповядайте, проф. Станков.
    ПРОФ. ИВАН СТАНКОВ: Студентите от Турция може би ще бъдат повече от българските студенти. Става дума за българи изселници в Турция, които проявяват много голям интерес. Непрекъснато ми се обаждат родители.
    Аз бях няколко дни в Турция, за да правим реклама на нашите специалности. Много родители се интересуваха именно от този колеж. Казват, че за тях най-удобно и за транспорт, и за всичко е Хасково. Пловдив идва малко по-настрани, Стара Загора вече е далече. Така че имаше много голям интерес от страна на Турция.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Аз съм изключително доволен от това, което чувам. Аз се радвам да има повече чуждестранни студенти в България. Това е радващо. Но как се съотнася това към мотивите на законопроекта, че това застаряващо население от Хасковския регион има нужда от медицински специалисти? Тези турски студенти дали ще останат тук? Нали затова правим районирането, с оглед демографските, икономическите и социалните особености на България? Така е записано в закона. Но се радвам на това пояснение и ви желая успех в привличането на още чуждестранни студенти. Това е хубаво. Дай боже да има такива студенти.
    Имаше въпрос за стартовите заплати на младите специалисти. Има думата Ана Варсанова от Министерството на здравеопазването да вземе отношение по така поставения въпрос.
    АНА ВАРСАНОВА: Бих искала да кажа, че в Колективния трудов договор е определена минималната заплата. Но едно лице, което завърши този факултет, би имало перспектива за развитие. Тоест то има право да избере по каква специалност ще работи. Все едно както един лекар от една специалност, която е по-трудоемка и се извършва с повече усилия, там може да спечели повече пари, така е и тук. Ако той направи този избор да полага повече усилия, той би могъл да печели повече.
    Освен това се дава насока за друг вид развитие. Има много медицински сестри, които заемат длъжности не само в Министерството на здравеопазването, но и в наши регионални структури и на други позиции, в които те могат да имат добро развитие.
    Друго, и тук е така, както е при лекарите – че всеки един специалист, освен работата в лечебното заведение за болнична помощ, има право да работи и в друг вид лечебно заведение, може да работи в здравни кабинети, да извършва работа по специалността с друг вид заплащане. Така че мисля, че има перспектива за едно добро развитие.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: А като оставим настрана перспективата, с каква заплата започват да работят? Ние не сме специализирана комисия, но предполагам, че ще започва с 400 – 500 лв.
    Заповядайте, госпожо Недкова.
    ПЕТЯ НЕДКОВА: Аз съм заместник-председател на Българската асоциация на професионалисти по здравни грижи. По професия съм медицинска сестра.
    Трябва да ви кажа, че в Колективния трудов договор е предвидена минимална заплата за сестра и акушерка 440 лв. Годишната такса за обучение във вузовете, където се обучават медицински сестри и акушерки, е 700 лв. Така че на практика те учат 4 години, получават бакалавърска степен, излизат и започват работа с минимална работна заплата 440 лв.
    За съжаление в това отношение не мисля, че е много перспективна идеята тези студенти да се задържат в България. Въпреки всичко ние подкрепяме проекта за решение, защото смятаме, че наистина колкото се може повече хора трябва да бъдат обучени и с промяна във вече нормативни документи, което не е предмет на този разговор. Но ако се създадат такива центрове за здравни грижи, каквито има в целия свят, за грижа на хората след активно лечение, структури на принципа на предишните поликлиники, каквито ние многократно предлагаме, с промяна в Закона за лечебните заведения например, тогава вече наистина могат да бъдат реализирани тези хора, могат да преминат към частна практика. Още повече, че Министерството на здравеопазването през месец февруари утвърди една наредба за дейностите, които самостоятелно могат да бъдат извършвани от медицински сестри, акушерки и от останалите професионалисти по здравни грижи.
    Така че вече имаме базата и биха могли да бъдат разкрити такива структури по места, за да може да бъде обслужено това население, което действително има огромна нужда точно от такива здравни грижи, не толкова от медицински, колкото от здравни грижи по места.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря Ви. Има ли други желаещи за изказване? Становища? – Не виждам.
    Закривам дебата и обявявам режим на гласуване по точка първа – проект за решение за откриване на филиал Хасково в структурата на Тракийския университет в Стара Загора № 102-03-14, внесен от Министерския съвет. Който е „за”, моля да гласува.
    Гласували: за 14, против и въздържали се няма.
    Законопроектът се приема единодушно.
    Благодаря на всички за присъствието. Закривам заседанието на комисията.

    (Закрито в 15,40)
    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО ОБРАЗОВАНИЕТО, НАУКАТА И
    ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА:
    (Огнян Стоичков)
    Форма за търсене
    Ключова дума