Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО, НАУКАТА И ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
02/11/2011

    П Р О Т О К О Л

    На 2 ноември 2011 година се проведе заседание на Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Разглеждане на Национална стратегия за развитие на физическото възпитание и спорта № 102-03-26, внесена от Министерския съвет на 10.10.2011 г.
    2. Разни.

    Заседанието беше открито в 15,10 часа и ръководено от Огнян Стоичков – председател на Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта.


    * * * *

    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Колеги, добър ден. Откривам редовното заседание на Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Разглеждане на Национална стратегия за развитие на физическото възпитание и спорта № 102-03-26, внесена от Министерския съвет на 10.10.2011 г.
    2. Разни.

    Има ли други предложения? – Няма.
    Който е съгласен с предложения дневен ред, моля да гласува.
    Против и въздържали се няма.
    Дневният ред се приема.
    По точка първа гости на комисията са:
    Свилен Нейков – министър на физическото възпитание и спорта
    Иван Ценов – заместник-министър на физическото възпитание и спорта
    Лазар Каменов – заместник-министър на физическото възпитание и спорта
    Проф. Цветан Желязков – от Министерството на физическото възпитание и спорта
    Евгения Костадинова – МОМН
    Сергей Атанасов – дирекция „Правна”
    Ирена Димитрова – Столична община
    Проф. Даниела Дашева – НСА „Васил Левски”
    Стела Стоянова – изпълнителен директор на Българската федерация по бокс
    Доц. Анджелина Янева – Софийски университет, Спортен департамент
    И представител на Параолимпийската асоциация.

    Започваме с първа точка от дневния ред:
    РАЗГЛЕЖДАНЕ НА НАЦИОНАЛНА СТРАТЕГИЯ ЗА РАЗВИТИЕ НА ФИЗИЧЕСКОТО ВЪЗПИТАНИЕ И СПОРТА № 102-03-26, ВНЕСЕНА ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 10.10.2011 Г.
    По тази точка са постъпили становища от:
    Община Варна, Столична община, община Пловдив, МВР, Министерството на отбраната, Българската федерация по волейбол, Българската федерация по бокс, Българския олимпийски комитет, Българската параолимпийска асоциация, Софийския университет „Климент Охридски”, становище от Министерството на образованието, младежта и науката, което току-що ни беше раздадено. Има и становище на Националната спортна академия, което аз ще докладвам на членовете на комисията.
    Уважаеми колеги, по точка първа от името на вносителя давам думата на министър Свилен Нейков. Заповядайте.
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Добър ден! Това, което е предмет на днешното заседание, е свързано с едно от решенията на Министерския съвет. Знаете, че при разглеждане на Стратегията на заседание на парламентарната комисия се установи, че са постъпили становища от Министерството на отбраната, Министерството на образованието, младежта и науката, от Асоциацията за университетски спорт, както и предложения от народни представители за прецизиране на текстове от Стратегията.
    Освен това към този момент има и промени в европейското и българското законодателство, което налагаше актуализирането й.
    Предвид горното и с цел приемане от Народното събрание на Стратегията за развитие на физическото възпитание и спорта за период от 10 години, която максимално да отговаря на приоритетите на правителството в тази насока, същата беше оттеглена, за да бъде актуализирана в съответствие с новите предложения и законодателни промени.
    Настоящата стратегия е основополагащ документ на правителството за ролята и мястото на физическото възпитание и спорта в Република България. Тя отразява необходимостта от качествено преустройство на системата за физическо възпитание и спорт като задължителен компонент на политическите, икономическите, социалните и други промени в обществото. В нея са изложени основните принципи и подходи и теоретични постановки, определяща главната цел и основна задача на националната система за физическо възпитание и спорт, основните принципи и т.н.
    Основните положения в Националната стратегия произтичат от приоритетите и целите, залегнали в Конституцията на Република България, Закона за физическото възпитание и спорта, приетите с консенсус документи от Съвета на Европа, както и от Международната харта за физическо възпитание на ЮНЕСКО Олимпийската харта на Международния олимпийски комитет, които разкриват фундаменталната роля на физическото възпитание и спорта за жизнения просперитет на човечеството.
    Стратегията не разглежда механизмите и технологиите. Всичко това ще бъде отразено с документ, който да отговаря на тази стратегия. Това са правилниците и наредбата, която ще се изготви в съответните срокове. А финансовата част също ще залегне там.
    Тоест ако във времето успеем да увеличим бюджета по отношение изпълнение на задачите както на Министерството на физическото възпитание и спорта, така и на местната власт, имам предвид общините, на които ние много разчитаме, естествено контролът ще бъде наложен от съответната федерация. Бюджетът във времето може да бъде увеличен. Това само ще допринесе за по-добрия процент на всички тези, които се занимават с физическо възпитание и спорт, тоест с тази двигателна активност.
    Така че от тази гледна точка се обръщам към вас за разглеждане на внесената стратегия за развитие на физическото възпитание и спорта на Република България. Благодаря ви. Ако има въпроси, мога да отговарям.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря на министър Нейков.
    Само искам да допълня. При предходното разглеждане на Стратегията в началото на тази календарна година ние помолихме за становища и общините в България за състоянието на тяхната спорна база, общинска собственост. Представили сме на вашето внимание, уважаеми дами и господа народни представители, една обобщена справка за това ,което са ни представили 19 общини, пак казвам, по-големите общини, с по-големи бюджети и възможности в сферата на спорта и социалните дейности. Те са описали и са предоставили на нашето внимание брой на стадиони с над 3000 седящи места, брой на зали с над 500 седящи места, брой на съоръжения, включително плувни басейни, спортни комплекси, лекоатлетически писти и други. Справката е пред вас. По тази справка, без да претендирам за категоричност в обобщенията си, е видно, че голяма част от тези изброени от мене обекти представляват общинска, публична или частна собственост, с изключение на спортните обекти на територията на Столична община.
    В тази връзка благодаря изключително много за становищата, които са ни изпратили от община Варна, община София и община Пловдив – трите големи града в България.
    Заслужават внимание и допълненията, които предлага Столична община, да се включат в Националната стратегия за физическо възпитание и спорт.
    Така например Варненска община съвсем просто и ясно, на разбираем за всички език обобщава своята дейност в пет направления, които се развиват във Варна: ученически спорт, студентски спорт, работнически спорт, спорт за хора с увреждания и спорт за ветерани. Пет вида спорт. Просто и ясно. Тоест на работното място, в средно или във висше училище и двете тематични групи – хора с увреждания и ветерани. Като Столична община към тези пет основни направления предлага и семейно ориентиран спорт, тоест спорт по местоживеене. Цялото семейство – татко, мама и аз, по местоживеене упражняват определени спортни и двигателни активности.
    Пак казвам, заслужава внимание всичко, което сме получили.
    Благодаря още веднъж на федерациите, които, освен през декември месец 2010 година, и днес имат много добри предложения. Това са и Федерацията по бокс, и Волейболната федерация, и Българският олимпийски комитет, разбира се.
    Уважаемите заместник-министри желаят ли да добавят нещо към първоначалните думи? Не.
    Колеги, откривам дискусията. Имате думата за въпроси, за становища. Нашите гости също, ако желаят да подкрепят или да поставят акценти в становищата, които са депозирали на нашето внимание, също могат да вземат думата и да изразят становища по представената национална стратегия.
    Докато се подготвят колегите, искам да кажа, че действително този вариант на Стратегията, който е на наше внимание, приет на 7 октомври на Министерски съвет, е значително подобрен и усъвършенстван, с една сериозна аналитична част, която представлява почти една трета от Стратегията, една аналитична и критична част, с много критични нотки за състоянието на спорта в България като бази, кадри, финансиране, структура, тенденции. Така че благодаря на Министерството за физическото възпитание и спорта за положения труд.
    Току-що ни беше раздадено становището на Министерството на образованието, младежта и спорта. Те предлагат прецизиране на отделни текстове в Стратегията. Колеги от спортното министерство, съжалявам, че сега го получаваме. В момента се запознавам с него, но е изключително важно това становище да бъде разбрано и дискутирано в Националната стратегия за физическо възпитание и спорт, защото все пак физическото възпитание като педагогически процес е в компетентността на Министерството на образованието, младежта и науката. Така че в този сегмент действително трябва да обсъдим становището на министъра на образованието, младежта и науката.
    Представителите на МОМН могат ли с няколко думи да изложат основните акценти, ако желаят? Заповядайте, госпожо Костадинова.
    ЕВГЕНИЯ КОСТАДИНОВА: Благодаря. Уважаеми господин министър, уважаеми господин председател, уважаеми господа народни представители! Наистина имате пред себе си становището на Министерството на образованието, младежта и науката.
    Нека предварително да кажа, че Министерството на образованието, младежта и науката подкрепя така разработената стратегия, като оценява, че дейностите и мерките, както и приоритетите, заложени в Стратегията, кореспондират с политиките и приоритетите на Министерството на образованието, младежта и науката.
    Министерството на образованието, младежта и науката в своето становище се е спряло на някои конкретни раздели, които са от компетентността на ведомството. И отчитайки положителното в Стратегията, дава само отделни бележки, свързани с прецизиране на текстовете.
    Деуйствително пред себе си имате становището и можете да видите кои са тези конкретни бележки.
    Без да се спирам подробно на всичко, ще обърна внимание на онези моменти, които са отбелязани като поле, което смятаме ,че трябва да се прецизира.
    От гледна точка на раздел 3. 2.1 – „Физическо възпитание и спорт на учащите се”, в текста, който касае академични кредити, които се формират от задължителни факултативни или свободно избираеми предмети и форми на обучение, бихме препоръчали самият термин да се прецизира, дотолкова доколкото в нормативната уредба и в Наредбата за държавните изисквания за придобиване на висше образование текстът звучи като „задължителни факултативни избираеми предмети”. Форми на обучение не се коментират. Наистина става въпрос за една редакционна бележка, като считаме, че тя следва да бъде съобразена с действащата нормативна уредба.
    По отношение на следващата ни бележка. В булетите, които коментират извънкласната и извънучилищната спортна дейност, считаме, че трябва да бъде отговорен по-широк кръг от организационни форми на извънкласни и извънучилищни дейности, дотолкова, доколкото в съответствие с Наредба № 14 извънучилищната тренировъчна дейност се организира в ученически спортни школи, спортни секции, спортни клубове и други форми, определени с нормативен акт. Просто да се разшири спектърът от форми, които да предлагат такава извънучилищна и извънкласна дейност.
    Считаме, че е необходимо прецизиране на текста в раздела, който касае правоспособността със спортна насоченост във връзка с образователно квалификационните степени, придобивани във висши училища. Просто понятието „правоспособност със спортна насоченост” е обобщаващо и не фигурира като такова в нормативната уредба. Може би да бъде нещо в посока на професионална квалификация, учителска правоспособност, учител по физическо възпитание и спорт или педагогическа правоспособност, треньор по вид спорт, педагогика. Но става въпрос пак за чисто редакционна бележка.
    Последното нещо, на което бих си позволила да обърна внимание, е свързано вече с раздел 5.1.2, където се говори за поемане на отговорности за реконструкция и модернизация на спортната база в училищните заведения, съответно публична, общинска, частна собственост. Просто бихме искали да обърнем внимание, че училищата в страната ни са с различна форма на собственост. И вече стана въпрос за това, че голяма част от тях, бидейки общински, се финансират през общините.
    От тази гледна точка, съгласно Закона за народната просвета, общините осигуряват и контролират средства за издръжка, изграждане, обзавеждане и основен ремонт на училища, детски градини, обслужващи звена. И дотолкова, доколкото Министерството на образованието, младежта и науката не е финансиращ орган на спортната база на всички училища и детски градини, следва да се отбележи това разнообразие в органите на финансиране. Благодаря.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Заповядайте, министър Нейков.
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Благодаря на колегите от Министерството на образованието, младежта и науката. Действително аз много се радвам, че с такъв интерес подхождат към стратегията.
    По-голяма част от забележките са терминологични, с които ние, разбира се, ще се съобразим и ги приемаме.
    Това, което се каза за точка 5.1.2 – „Министерството на образованието, младежта и науката подкрепя политиката за осъществяване на ръководство и контрол в обучението по физическо възпитание и спорт”, става въпрос за ремонт, реконструкция и модернизация на спортната база, искам да кажа ,че Министерството на физическото възпитание и спорта има възможност чрез хазарта да отдели средства за ремонт и реконструкция на такива бази – спортни съоръжения, физкултурни салони и т.н., което е регламентирано в закона. Така че от тази гледна точка аз нямам притеснение и ние това ще го направим в бъдеще.
    Още веднъж благодаря за бележките. Ние ще се съобразим с сях.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря Ви, господин министър. Имате копие от становището на Националната спортна академия.
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Току-що го получихме.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Току-що беше представено в комисията. Ако желаете да се запознаете с него и в хода на дискусията ще ви дам възможност да изразите становище. Колеги, имате думата.
    Заповядайте, господин Николов.
    ИВЕЛИН НИКОЛОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми господин министър, уважаеми колеги! Понеже веднъж имаше едно обсъждане, от тази гледна точка първо искам да кажа, че проектът за Стратегия най-общо е качествен. Самата му философия заслужава да бъде подкрепена.
    Ние обаче сме поставени в една проблемна ситуация. За разлика от законопроекти, когато бихме могли между отделните четения да коригираме текстове, тук няма как да го направим. И те са за мене три принципни въпроси.
    Всички сме наясно, че една стратегия като документ не може да изписва конкретни политики и конкретни нормативни документи. Затова е прието обикновено в стратегиите с особени прилагателни, с конкретните ресурсни осигурявания да си личат приоритетите.
    Четейки главната стратегическа цел на системата, никъде по-нататък в ресурсното осигуряване не си личи приоритетността на организирания спорт за всички пред спорта с високи постижения, колкото и да искаме да имаме високи постижения. А това би могло да бъде отразено.
    На следващо място, при финансирането има два изключително положителни елемента – първо, утвърждаването на програмно-проектния подход, който е записан в Стратегията и не на последно място, исканите законови промени за диференциран минимален размер за спорт за всеки гражданин. Но такъв тип диференциация по източници на финансиране като държавен бюджет, министерство, общини, собствени приходи – може би изпускам нещо, е насочен изцяло към поддържане на спортната база. Той не е насочен към спортните дейности.
    Аз казвам, че би могло да се доусъвършенства. Още повече, в голяма част от становищата има конкретни предложения и по стила на документа, и преди малко стана дума в изказването на колегата от Министерството на образованието – по неговата терминологична част.
    Лично аз съм не искам да съм против или да се въздържа. Имаме една добра основа. Може ли да го доработим на базата на становищата за една седмица и другата седмица да го гледаме? Защото знаем, че като го приемем, няма второ четене.
    Формално казано, предлагам отлагане на гласуването днес чисто процедурно. Това, което имаме, е добра основа и може да се доработи. А ние веднъж гласуваме ли го, нямаме възможност до пленарна зала да го променяме – това е проблемът. Завърших.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря, господин Николов. След като процедурно предлагате отлагане на гласуването, ние ще си проведем обсъждането. Аз бих подкрепим това процедурно предложение. Защо? Защото пак казвам, имаме изключително добра основа, която ни представя министърът на спорта. Много добра основа е този вариант на Националната стратегия, върху който вариант можем да обединим постъпилите становища. Например в Софийския университет – имаше много разумни предложения, примерно трите лева за учащи да не са три лева, защото това постановление на Министерския съвет е от 2000 година и не можем да сме актуални до 2020 година с три лева на учащи. Те предлагат примерно да е 2 процента от минималната работна заплата или образуван по друг начин.
    Бихме могли да обсъдим, и то много внимателно, опита на общините, който е представен и който би могъл да усъвършенства Националната стратегия. Защото Националната стратегия трябва да бъде припозната от всички субекти. Тук не става въпрос само за всички партии в парламента. Но защо не и от всички партии? Аз ще се радвам, ако тази стратегия бъде подкрепена от всички нас с единодушие, когато се обединим и я доработим. Ако приемете това предложение, това ще отнеме една седмица, защото аз виждам, че доработката на стратегията изисква изключително малко време и малко усилия. Аз когато се изказвам по същество по Стратегията, ще направя моите предложения по нея. И ми се струва, че по този начин бихме направили един полезен документ за субектите на спорта. Всички, които се занимават със спорт, трябва да намерят себе си в тази стратегия и тя да им е полезна, просто да я търсят на рафта в библиотеката си, да я търсят като необходим документ за развитието си.
    Така че аз бих подкрепил да си направим днес обсъждането, да се обединим или не върху всички предложения, които са ни представени. И ако подкрепим едно отлагане за следващата сряда, когато вече в работен текст ще бъдат раздадени до понеделник на всички, включително и на Министерството на физическото възпитание и спорта, предложенията, които ще направи една работна група съвсем в динамичен порядък, да доусъвършенстваме, пак казвам, добрия текст, който ни е представен днес на нашето внимание.
    Пак казвам, аз като се изказвам след малко по същество, ще направя своите предложения.
    Заповядайте, господин Имамов.
    АЛИОСМАН ИМАМОВ: Благодаря, господин председател. Аз вземам думата не защото мисля, че съм експерт по спорта – далеч съм от тази област. Но все пак тук става дума за програмни документи - стратегии, планове, програми, и за управление на една система. От тази гледна точка искам да взема думата.
    Наистина документът е преработен в положителна посока от последното му обсъждане. И съм съгласен с Вашето определение, че това може да бъде база за такава доработка, която да отрази според мене изключително полезните становища, които ни бяха раздадени, някои от тях днес. Тук има много полезни идеи, които биха могли да намерят място.
    Според мене обаче в тази стратегия наистина не могат да се залагат конкретни неща, с изключение на едно – това е крайната цел или крайните цели. Крайните цели трябва да бъдат конкретизирани. Аз ще дам един пример.
    Стратегия „Европа 2020” има система от индикатори, които са ясно и точно разписани. Ще кажа някои от тях.
    75 процента от населението между 25 и 65 години трябва да бъде заето. Това е конкретен и ясен параметър;
    3 процента от европейския брутен вътрешен продукт трябва да се отделят за научноизследователска работа – конкретен и ясен параметър на стратегията;
    20 процента редукция на въглеродните емисии;
    20 процента възобновяема енергия и т.н.
    Аз мисля, че тази стратегия трябва да има такава система от показатели, които тя да заложи като цели за онова, което трябва да се случи в края на периода, в резултат на изпълнението на тази стратегия.
    На второ място, много колеги направиха забележка по финансирането. Аз също смятам, че системата за финансиране тук е твърде обща и най-вече не е обвързана с резултатите и цялостната финансова система на държавата – кой и какво ще финансира, откъде ще взема пари и т.н. Всичко това трябва да се разработи като един ясен механизъм.
    И на трето място, може да не съм прав, но ми се струва, че в тази стратегия трябва да намерят по-сериозно място мерките за борба с расизма и ксенофобията. В спорта мисля, че това е един сериозен проблем, който също трябва да намери своето място в тази стратегия.
    Аз мисля, че финансирането на спорта в България е изключително сериозен проблем. Той има отношение не само към самия спорт, а има отношение и към данъчната политика на държавата. Ние сме свидетели на много проблеми, свързани с това, включително и прословутия проблем с уреждане на мачове, с черно тото и т.н.
    Така че подобни актуални въпроси, на които днес ние търсим решение, трябва да намерят по някакъв начин място в тази стратегия. Благодаря.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря, колега Имамов. Румен Стоилов, заповядайте.
    РУМЕН СТОИЛОВ: Господин председател, господин министър, уважаеми колеги! Аз успях да прочета и препоръките на Националната спортна академия и на Министерството на образованието, младежта и науката. И единствено има логика в това да се поработи още малко. Базата е много сериозна.
    Господин министър, аз съм абсолютно сигурен, че и Вие ще се съгласите, че имат място препоръките и на Министерството на образованието, независимо, както казахте, че те са чисто структурни.
    Вие сте прочели становището на Националната спортна академия. Като преподавател в Спортната академия Вие знаете, че нашите колеги имат сериозен опит. И мисля, че ако имате нужда от нашата помощ – говоря за комисията, ще седнем и за една седмица ще доработим нещата. Така че има логика да ги обмислим.
    Аз съм на мнение, че трябва да включим още няколко полезни дейности и точки.
    Преди малко тук чух за точни и ясни стратегии. Наистина в една стратегия можем да посочим пътя. Но в абсолютни изражения и формули мисля, че много трудно ще успеем да го направим. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря, колега Стоилов. Заповядайте, госпожо Богданова.
    ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА: Господин председателю, господин министър, господа заместник-министри! Аз няма да повтарям аргументите на колегите. Няма спор, че документът е много по-различен от този, който гледахме първия път.
    Аз съм съгласна с колегата Николов, че не е добре и аз да гласувам „въздържала се”. Не съм против. Напротив, смятам, че наистина всички разумни идеи трябва да ги има вътре. Добре би било да са по-конкретни. Защото е нужно – документът е за 9 години – да разчетем и необходимите нормативни промени, които вие предлагате, защото това има смисъл.
    Абсолютно подкрепям становището на Министерството на образованието, младежта и науката. Съжалявам, че това на Националната спортна академия така и не го видях.
    Добре би било в тази стратегия, да си спестим в рамките на тези 9 години понятия от типа на „в разумни граници”. Примерно еди-какъв си документ трябва да бъде приет в разумни граници. Няма разумни граници, имаме разчет за 9 години.
    Добре е да видим в динамика тези мерки. Няма драма в това, те могат да бъдат мислени с някакъв времеви ред, който да бъде поне коректен. Защото нито има такова юридическо понятие, нито дава някаква идея за това как ще подредим нещата натам.
    Има смисъл в това да се доработи, включително и да се изчистят някои противоречия, които са чисто юридически даже. Ако ги погледнете и ги изясним като такива. Аз съм готова да кажа след това на Горяна Тодева това, което аз успях да видя. Дано е въпрос на мое не съвсем прецизно прочитане на текста. Но има смисъл да бъде направен един документ, който да бъде подкрепен и то да бъде подкрепен сериозно от всички. В края на краищата това е обща теза. Приключих.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Заповядайте, господин министър.
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Аз много внимателно слушах колегите. Нямам против да се съглася с общото мнение като цяло.
    Но искам да ви кажа, че действително имаше експертна група, която работеше, имаше представители от всички ведомства и всеки един от тях е можел да си направи забележките.
    Нямам против да отложим с една седмица решението. Но молбата ми е нека този път да бъде за последно. Защото това е като една дисертация – тя винаги може да бъде усъвършенствана и това никога да няма край. А на нас наистина е необходим документ за стратегия.
    Във връзка с това, което казвате за конкретни и точни цифри, има голяма опасност. Защото когато заложиш конкретни цифри в една стратегическа обосновка, е по-голяма вероятността да сбъркаш.
    Ние тук имаме някакви конкретни примери. Примерно по отношение на тези 3 лв., за които говорим. Даже и финансовият министър не е съгласен това да е процент от минималната работна заплата, дори за олимпийските премии в момента. Той много държи това нещо да бъде съобразено с моментното състояние на развитието на държавата, икономически как се развиваме, ако искате, във всички други области и сфери – социална и т.н. защото има опасност да сбъркаме отново.
    Иначе като процент – колко процента от населението да се обхване в спортна дейност и т.н., тук наистина можем да бъдем малко по-конкретни.
    Наистина една седмица няма да ни забави много. Нека да се съобразим с тези последни бележки на колегите и действително да преминем към един документ. защо? Защото в миналите четири години е нямало стратегия, която да е утвърдена, поради което остават под въпрос дейностите, които са били извършвани. А ние не искаме по време на нашето управление да работим с такъв документ, който непрекъснато ще се отлага. Естествено не искаме и той да бъде негоден или недостатъчно качествено обработен и да не бъде подкрепен. Да, по-добре за нас самите да бъде подкрепен от всички.
    Препоръките на Министерството на образованието, младежта и науката са повече терминологични, а не са съдържателни.
    Ако действително има някои по-сериозни неща, готови сме да ги отразим за една седмица. Но нека това, което направим последно, да е за последно. Имайте предвид, че това бави другите два документа – правилника и програмата за нейното изпълнение. А не е добре пред обществото да работим по този начин. Благодаря.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря, господин министър. Заповядайте, господин Николов.
    ИВЕЛИН НИКОЛАЕВ НИКОЛОВ: Уважаеми колеги! Аз предлагам предложението на колегата Николов и това, което каза министър, да гласуваме и наистина комисията за една седмица да се съобрази със забележките. Всички разбрахме, че наистина е добра основата на Стратегията. Ида преминаваме към работа. Наистина тази комисия за една седмица този път наистина за последно да си свърши работата и другата седмица да гласуваме Стратегията. Това е моето предложение. И да прекратим дебатите.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Заповядайте, колега Николов.
    ИВЕЛИН НИКОЛОВ: Само едно изречение. Оформя се някакво съгласие за доработване на документа. Аз искам да постигнем някакво разбиране.
    Аз напълно разбирам господин министъра, че тази стратегия на тях ще бъде после гръб за други документи и затова е необходимо тя да бъде по-рано приета.
    В съдържателно отношение аз си мисля, че Стратегията ще е по-силна, ако, както се прави при всяко едно стратегическо планиране, след главната стратегическа цел и подцелите напишем основните задачи, които си поставяме сега. Оставям с впечатление, че първата подцел на главната цел е оправяне на спортните имоти. (Реплики в залата).
    Аз ви казвам, дайте да го усъвършенстваме и да го направим по-добро, за да го имат предвид колегите. Сложете наистина процента на обхванатото в масовия спорт население и т.н. И да има очаквани резултати. Тогава наистина документът става издържан от стратегическа гледна точка. За да може наистина като седнем, на нас да ни стане ясно. Доц. Имамов говори за индикатори, той не говори за конкретни цифри. Какъв е индикаторът, че през 2020 година ще имаме някакво изпълнение на тази стратегия?
    Това са нещата, които са основни в нейното усъвършенстване. Не говоря за термините.
    Исках да обърна внимание на тези два елемента – аранжиране на подцелите ,поставяне на общите задачи и очаквани резултати. Това ако имаме, ние ще имаме по по-различен начин представа тази стратегия може ли да бъде изпълнена или не. Защото ние освен програмата, която ще разработвате, предполагам, че ще стъпите на някои законодателни инициативи. Дали ще е свързано с процент от минималната работна заплата, икономическото мнение напоследък е, че трябва все по-малко да се обвързваме с нея, но то може да бъде свързано с ръста на брутния вътрешен продукт. Просто трябва да се помисли за конкретен индикатор. Благодаря.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря Ви. Има предложение за отлагане на гласуването. В момента върви процедура по обсъждане, след което отлагаме гласуването. Тоест обсъждането трябва да го направим, за да е ясно на работната група около кои критерии, които се приемат от комисията, ще работи, тоест къде имаме съгласие, в кои точки имаме съгласие.
    Ако позволите, и аз да кажа няколко думи по същество на стратегията, за да ги поставя на вашето внимание. Оттам нататък вие ще прецените дали ще бъдат част от дневния ред на работната група или са неприемливи. Аз съм ги обсъдим с ръководството на Министерството на физическото възпитание и спорта. Те касаят най-вече двата основни въпроса, които повдигат и федерациите – това е материалната база и финансовото осигуряване. Това са двата основни въпроса за спортните организации.
    Преди малко се говореше, че основната подцел на главната стратегическа цел е спортната инфраструктура. Виждаме изложена главната стратегическа цел и главната подцел е модернизация на спортната инфраструктура. След което казваме в Раздел ІV – 1,че по отношение на спортната база междуведомствена група ще прави задълбочен анализ на съществуващата инфраструктура и ще се изготви Национална стратегия за спортната инфраструктура. Тоест излиза, че тази Национална стратегия няма да касае основната си подцел. Не може ние да казваме, че главната стратегическа цел обхваща две подцели: първо, модернизация на спортна инфраструктура, анализ и т.н. и едновременно с това да казваме, че тази стратегия няма да касае спортната инфраструктура. Пак казвам, в раздел ІV – 1 „Спортна база” казваме, че ще изготвим друга национална стратегия за физическо възпитание и спорт – тук може би е техническа грешка...
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Грешка.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Остава обаче спортната инфраструктура.
    Тоест ние трябва да се обединим имаме ли готовност да поставим основните критерии. Защото в предходния вариант на стратегията, която ни представихте, беше записано, че спортните обекти с национално значение ще се управляват от Министерството на физическото възпитание и спорта.
    Затова ние с изменението на закона от месец май 2011 година увеличихме правомощията на спортното ведомство, голяма част от обектите ги направихме с национално значение – стадион „Академик” и т.н. Но тук липсва този текст – тези обекти кой ще ги управлява оперативно.
    Аз съм далеч от мисълта, че ние от тази сряда до другата сряда ще направим задълбочения анализ на спортната инфраструктура. Явно е трудна работа, след като за две години до момента не сме го направили. Но все пак да дадем критериите, методиката, принципите – тези с национално значение ги управлява Министерството на физическото възпитание и спорта, ведомственият спорт е към Министерството на отбраната и МВР, както сте дали принципите.
    Що се касае за индикаторите за изпълнение, те не са само индикатори за изпълнение, а и стратегическа цел. Във въведението на стратегията се позовавате на програмата на правителството на ГЕРБ за европейско развитие на Република България за периода 2009 – 2013 година. В част „Спорт” – поне на дневен ред е тази част, е много добре разработена тази програма – цели, индикатори, цифри.
    Обръщам внимание само на една от най-важните цифри – това е т. 88 от програмата на ГЕРБ - ежегодно осигуряване чрез Закона за държавния бюджет на Република България на средства за развитие на спорт в размер не по-малък от 0,5 процента от републиканския бюджет.
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: 0,4 е в момента, искаме да е 0,5.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: 0,1 процент е. Тук е въпрос на терминология. 0,5 процента от брутния вътрешен продукт. Явно няма как да е от републиканския бюджет.
    Тоест тази стратегическа финансова цел е залегнала в програмата за управление на ГЕРБ и тя е добре разработена. Но според мене мястото й е в стратегията. И не държавният бюджет да е меродавен и ние да напасваме стратегията според това какво финансовият министър е склонен да отпусне, а обратното – законите за държавния бюджет до 2020 година ще се съобразяват с тази стратегия, ако се приеме с консенсус от Народното събрание. Както тази година правителството каза: даваме повече пари за образование за 2012 година, поне такъв е девизът, ще се радвам през 2013 година след приемане на тази стратегия да кажат: в тази стратегия е казано 0,5 процента от брутния вътрешен продукт трябва да отделим за спорт. Закон – стратегията е приета. Финансовият министър, както и да се казва, до 2020 година да бъде обвързан с тези финансови параметри.
    Иначе ако нямаме финансов параметър – средства за спорт, ако нямаме материална база, инфраструктура, ние може да си говорим лозунги от типа на „Дайте да дадем”, учениците да не затлъстяват, олимпийците да печелят медали. Но това без пари и без база ще си остане коледни картички, пожелания.
    Аз няма да обременявам аудиторията с други бележки. Но ние не се ли обединим според мене около тези основни неща.... Все пак трябва да се запише според мене, както в Националната стратегия за научни изследвания, която приехме преди два месеца, беше записано. Министерството на образованието, младежта и науката заложи 1,5 процента от брутния вътрешен продукт до 2020 година за наука и иновации. Едно цяло и пет процента от брутния вътрешен продукт за наука и иновации по Националната стратегия за научни изследвания, която ние вече приехме. И това е добър делови подход.
    За мене тази стратегия трябва да изисква средства от бюджета. Вие на заседание на Министерския съвет сте казали, че приемането на тази стратегия няма да налага това. Трябва да има много пари за спорт. И в наше лице – на Комисията за спорт, вие имате нашата подкрепа. Ние сме спортна комисия.
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Ние това го разбираме. Но знаете, че се намираме в условия на финансова дисциплина, която е наложена от финансовия министър. Неговият термин е: Вие си пишете колкото искате, а аз ще ви дам колкото трябва. Така че на нас на спорта в момента ни трябват около 200 млн. лв., за да се поправят всички бази, всички писти, всички стадиони и т.н. Обаче имаме определена рамка, в която влизане. Можем да си пишем, можем да го заложим, не е проблем. Но после когато не се изпълни, кой ще бъде виновен?
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Ние затова говорим за процент от брутния вътрешен продукт, не говорим като абсолютни суми, които в зависимост от степента на кризата през отделни бюджетни години е различна. Но ние говорим, образно казано, за парчето от пицата. Каквато и да е тя – и да е постна, и да не е постна, да има гарантирано парче от пицата, както има гарантирано парче за науката и образованието, поне по Националната стратегия, която приехме. Ние това искаме. Може да са 3 лв., може да са 5 лв., но да е ясно. ГЕРБ е заложил 0,5 процента до 2013 година. Защо да не е 1 процент до 2020 година? Защото пак казвам – от 2007 година правителствата, независимо кои са и какви са, дават 0,1 процент за спорт. Заложеното във вашата програма е 0,5 процента до 2013 година. Защо да не помислим, разбира се, с анализи и разчети от Министерството на финансите, до 2020 година да заложим един много амбициозен като цел 1 процент за спорт? Защото ние трябва да се съгласим кое е важно за българската нация. За мене е важно преди човек да бъде обучен, да бъде жизнеспособен. Оттам нататък можеш да работиш върху него.
    Други становища? Заместник-министър Ценов, заповядайте.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН ЦЕНОВ: Ако разрешите, едно пояснение. Изготвянето в Националната стратегия на спортната инфраструктура е изискване, за да влезе спортната инфраструктура като нещо, за което може да се кандидатства по европейски проекти. И няма нищо общо с Националната стратегия за спорта. Това е отделен документ, който е изискване, за да можем да кандидатстваме. Защото досега никога не е правено това нещо и сега имаме някакви надежди че нещо може да се случи. Може би сме единствената страна в Европейския съюз, която не е усвоила нито едно евро за спортна инфраструктура. С гаранция няма друга държава като нашата. И това изискване просто става тавтология – и едното е стратегия, и другото е стратегия, и едното е национална, и другото е национална. Но тя е конкретна.
    А по отношение на тази междуведомствена група вече се работи. Самият сайт е готов. В момента ще тръгнат писма към общините с много подробно описание на всички спортни обекти, за да може да се направи наистина един хубав публичен регистър. След което федерациите ще определят за какво ниво състезания става всеки обект. Така че можем да имаме много ясна представа за всеки един спортен обект, освен на това с какво се отоплява, има ли генератори или не, за какво ниво състезания става по всеки един вид спорт.
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Това е много амбициозно между другото, защото обхваща голям брой общини.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Също така бих допълнил това, което беше казано от доц. Имамов. Добре е макар и с няколко изречения да се засегне един от актуалните проблеми, нерешени в момента – за спортното хулиганство. Образно ние свързваме спортното хулиганство с футбола. Черното тото надявам се поне законодателно да го решихме.
    Между другото от 26 октомври Съветът на Европейския съюз препоръчва на държавите членки да изработят национално законодателство за борба срещу незаконните залагания в спорта. Тоест това е нещо, с което ние бихме могли да се похвалим. Може да го пишете в стратегията, че този въпрос законодателно у нас е решен. Ние сме действително една от малкото държави членки, които законодателно са решили проблема за черното тото. Струва ми се, че би могло с няколко изречения да се каже.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН ЦЕНОВ: Само да довърша нещо по въпроса за финансирането. Това е наистина много добра идея да се включи такъв процент. Но тук разглеждаме само парите, които влизат директно в Министерството на физическото възпитание и спорта. И на фона на тези 34 млн. лв. за миналата година общините са дали над 65 млн. лв. за спорт. Аз не знам те дали са включени в този процент от държавния бюджет. Мисля, че те са съвсем отделно и са по решение на общинските съвети.
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Съвсем отделно са.
    ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ИВАН ЦЕНОВ: Значи стават горе-долу 3 процента.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря за това напомняне. Ние сме го обсъждали с вас. Тоест не само държавата да отделя определен процент от брутния вътрешен продукт, но и по линия на делегираните бюджети към общините може би общината също да има задължение, дали на жител, дали на брой жители, дали на процент от общинския бюджет да бъде обвързана да отделя средства за спорта. И това голяма част от общините го правят. Но една част не го правят. Аз в началото прочетох, че една голяма част от големите спортни обекти извън София са общински. Тоест ние хубаво говорим за държавата, но да видим мястото и на общините във финансирането. Става въпрос за процент от техния общински бюджет, който бихме могли да го обсъдим в тази работна група и да го заложим, за да го обсъдим с Националното сдружение на общините и с тази структура.
    Други становища? – Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението за отлагане на гласуването по тази точка.
    Гласували: за 14, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Допълвам. Ориентировъчен час утре 15 часа за работна група. Техническият сътрудник на комисията ще се свърже с всеки един от парламентарните групи. Нашите гости също са поканени и ще бъдат уведомени да участват в тази работна група. Отсега с ваше позволение насрочвам в проектодневния ред за сряда следващата седмица като точка първа гласуване на Националната стратегия. Благодаря за вниманието.
    Преминаваме към точка
    РАЗНИ.
    Има думата Иво Димов.
    ИВО ДИМОВ: Господин председател, искам да кажа само няколко думи в точка „Разни”. Уважаеми господин председател, уважаеми господин министър, уважаеми господа заместник-министри. За мое огромно съжаление искам да ви кажа, че това беше моето последно заседание в Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта.
    Искам да благодаря на всички – на техническите сътрудници, на хората, с които работихме, на всички колеги. За мене беше огромна радост и удоволствие.
    И тук си позволявам, освен да отправя моите благодарности към Вас, господин Стоичков, като председател за това, което правихме заедно през тези две години, да ви кажа, че тази комисия има нужда от малко живец за душата. И аз си позволявам да отправя една покана като бъдещ кмет на община Димитровград да направите едно изнесено заседание в нашата община. И се надявам това нещо да стане факт и да ми гостувате в Димитровград.
    Още един път благодаря на всички. Чест и удоволствие беше за мене.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: С това нашата работа завърши. Закривам заседанието.
    (Закрито в 16 часа)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
    ПО НАУКАТА, ОБРАЗОВАНИЕТО И
    ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА
    И СПОРТА:
    ОГНЯН СТОИЧКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума