Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО, НАУКАТА И ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
03/10/2012

    П Р О Т О К О Л

    На 3 октомври 2012 година се проведе заседание на Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Разглеждане за второ гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта № 102-01-90, внесен от Министерския съвет на 20.12.2011 г.
    2. Разни.
    На заседанието присъстваха: Свилен Нейков – министър на физическото възпитание и спорта, Горяна Тодева – съветник, Марин Мариянов - МФВС.
    Заседанието беше открито в 15,10 часа и ръководено от Огнян Стоичков – председател на Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта.



    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ:Колеги, добър ден. Откривам редовното заседание на Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта при следния проектодневен ред:
    1. Разглеждане за второ гласуване на законопроект за предучилищното и училищното образование № 202-01-20, внесен от Министерския съвет на 05.04.2012 г.
    2. Разглеждане за второ гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта № 102-01-90, внесен от Министерския съвет на 20.12.2011 г.
    3. Разни.
    Има ли други предложения? Изказвания? Заповядайте, колега Банковска.
    ГАЛИНА БАНКОВСКА: Господин председателю, уважаеми колеги! Предлагам първа точка от дневния ред да отпадне, тъй като спешни и неотложни ангажименти възпрепятстват присъствието на министър Сергей Игнатов и заместник-министър Милена Дамянова да присъстват на днешното заседание.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Други изказвания? – Не виждам.
    Подлагам на гласуване процедурното предложение за отпадане на законопроекта за предучилищното и училищното образование.
    Гласували: за 15, против няма, въздържал се 1.
    Приема се.
    Заповядайте, Георги Терзийски, за процедурен въпрос.
    ГЕОРГИ ТЕРЗИЙСКИ: Процедурен въпрос. Аз гласувах „въздържал се”, защото разбрах, че отсъстват и господин министърът, и госпожа заместник-министърът, но не разбрах защо отсъствах. Все пак ние тук сме комисия, съставена от народни представители, и имаме обявена програма в дневния ред. и е редно поне да разберем защо министърът и заместник-министърът отсъстват и пренебрегват народното представителство и комисията. Явно имат сериозни ангажименти и основателна причина за това отсъствие, но не знаем каква. Затова гласувах „въздържал се”.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Заповядайте, госпожо Банковска.
    ГАЛИНА БАНКОВСКА: Господин председателю, колеги! Ако ми позволите, да отговоря на колегата Терзийски. на всички ни е известна каква е работата на един министър и на един заместник-министър. Тя е свързана с международни срещи, участия и понякога възникват ангажименти, които не са предвидени в предварителната програма на министерството. Този случай е точно такъв. Вие знаете, че всяка седмица на всяко заседание те са тук с целия си екип.
    Не бих приела това, че тяхното отсъствие днес е пренебрегване на нашата работа като народни представители. моля ви да бъдете коректен и толерантен и да проявите разбиране.
    ГЕОРГИ ТЕРЗИЙСКИ: Благодаря за отговора. Аз съм убеден, че те при всички положения имат някакъв ангажимент. Просто позволих си да попитам какъв е той. А че имат ангажимент – в това съм сигурен.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Колеги, по въпроса, който постави колегата Терзийски, на следващото заседание да поискаме отговор от министерството.
    Ще ви запозная по точка „Разни” със следния въпрос. Постъпили са в Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта по данни от секретариата становище и предложения от собствениците и ползвателите на заведения за хранене и развлечение. Заповядайте, госпожо Михнева, да съобщите кога са постъпили предложенията.
    ДАНИЕЛА МИХНЕВА: Във връзка с предходно заседание, на което трябваше собствениците да депозират становища до 12 часа вчера, едното предложение постъпи вчера в 17,44 часа, а другото предложение постъпи днес в 11 часа.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: В 17,45 часа вчера е постъпило предложение, което не е подписано, без автори. Помолихме за следващия път да имаме авторство. И в 11 часа, както разбрахте, е постъпило това становище от собственици и ползватели на заведение. В точка „Разни” предлагам всеки да каже становище по тези въпроси.



    Преминаваме към първа точка от дневния ред:
    РАЗГЛЕЖДАНЕ ЗА ВТОРО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ФИЗИЧЕСКОТО ВЪЗПИТАНИЕ И СПОРТА № 102-01-90, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 20.12.2011 Г.
    Гости на заседанието са: министърът на физическото възпитание и спорта Свилен Нейков – добре дошъл, Горяна Тодева – парламентарен секретар и представител на Правния отдел Марин Маринов. Благодаря ви за участието.
    Преминаваме към доклада за второ гласуване.
    Заглавието на законопроекта е „Закон за изменение и допълнение на Закона за физическото възпитание и спорта”.
    Изказвания по заглавието? – Не виждам.
    Който е съгласен да приемем това заглавие, моля да гласува.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    § 1. Няма направени предложения. Изказвания? – Не виждам.
    Който е съгласен да приемем § 1 по вносител, моля да гласува.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.
    По § 2. Има предложение на народните представители Валентина Богданова и Ивелин Николов. Заповядайте за изказвания.
    ИВЕЛИН НИКОЛОВ: Уважаеми господин председател, господин министър, уважаеми колеги! Ще си позволя да ви помоля веднъж да мотивирам предложенията ни, тъй като те оттук нататък се повтарят като смисъл, за да не се изказвам по всеки параграф.
    Знаете, че още при обсъждането на първо четене на законопроекта ние проведохме срещи с Българския туристически съюз, който до голяма степен управлява повечето бази за социален туризъм в страната. представителите на Българския туристически съюз изразиха недоумение и притеснение от вкарването на обектите за социален туризъм в текстовете, предвиждащи по-добро управление на държавната собственост в този закон.
    В тази връзка ние още на първо четене заявихме, че според нас те трябва да отпаднат от този законопроект. С нескрито удовлетворение разбрахме, че и господин министърът подкрепя тази наша идея. Но понеже той очевидно няма възможността между двете четения да внесе поправки, решихме да го направим ние.
    Така че аз ви предлагам тези наши предложения да се гласуват не само в § 2, а да се отчетат и за по-нататък.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Заповядайте, колега Стоилов.
    РУМЕН СТОИЛОВ: Господин председател, господин министър, гости, уважаеми колеги! Не е нужно да се повтарям. Аз се радвам, че колегите от левицата внесоха уточнение в закона. Ние също имахме среща с туристически организации и със самия Български туристически съюз. Смятам, че предложенията на колегите от БСП са коректни и ще ги подкрепим.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Становище на министерството?
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Ние подкрепяме предложението по принцип така, както е направено. Мисля ,че стигнахме до договореност. Интересът на всички е да запазим по най-добрия начин стопанисването, реновирането и съхранението на спортните обекти, които са свързани със социалния туризъм, защото това е нашето богатство и то трябва да бъде съхранено. Благодаря.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Тоест подкрепяте по принцип текста на вносителите. След отпадането на предложения текст възможната редакция е:
    „2. изграждат, поддържат и модернизират спортни обекти и съоръжения – общинска собственост”.
    Подлагам на гласуване по принцип предложението на Валентина Богданова и Ивелин Николов.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Гласуваме текста на вносителя с приетата редакция. Повтарям отново:
    „2. изграждат, поддържат и модернизират спортни обекти и съоръжения – общинска собственост.”
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.
    По § 3. Има предложение на Валентина Богданова и Ивелин Николов, което е идентично; предложение на Огнян Стоичков. Имате думата за изказвания. Колегите от БСП казаха своите аргументи. Аз ще кажа аргументите ми за изменение на т. 8. Те са насочени към това да се дадат по-големи права, правомощия и отговорности на Министерския съвет. Точка 8 с редакцията, която предлагам, е раздадена на вашето внимание, а именно:
    „8. управлява спортни обекти и съоръжения – държавна собственост, предоставени по съответния ред на министерството, съобразно нуждите, за които са предоставени и подготвя и предлага за утвърждаване от Министерския съвет на програми за изграждане и модернизиране на спортната инфраструктура.” Това е текстът, който аз предлагам. Изказвания? Заповядайте, колега Тошев.
    ИВАЙЛО ТОШЕВ: Благодаря, господин председател. Уважаеми колеги, уважаеми господин министър! Аз считам, че предложението е коректно и както Вие отбелязахте, то дава едни по-големи права и едни по-големи отговорности на Министерския съвет. Така че мисля, че трябва да подкрепим това предложение.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Други изказвания? – Не виждам. Становище от министерството?
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Подкрепяме предложението.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: По принцип ние вече приехме предложението на Валентина Богданова и Ивелин Николов.
    Подлагам на гласуване предложението на Огнян Стоичков.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя със следната редакция:
    „8. управлява спортни обекти и съоръжения – държавна собственост, предоставени по съответния ред на министерството, съобразно нуждите, за които са предоставени и подготвя и предлага за утвърждаване от Министерския съвет на програми за изграждане и модернизиране на спортната инфраструктура.”
    Точки 10 и 11 се изменят така:
    „10. упражнява контрол по спазването на режима за ползване на обектите, включени в приложения № 1 и 2 към чл. 47а за нуждите на физическото възпитание, спорта и социалния туризъм.
    11. назначава изпълнителен директор на Антидопинговия център, органите на управление на Българския спортен тотализатор и прави предложения до Министерския съвет за приемане на устройствените им правилници.
    15. Организира дейността по провеждане на допингов контрол, превенция и борба срещу използване на допинг в спорта чрез Антидопинговия център.”
    Заповядайте, колега Терзийски.
    ГЕОРГИ ТЕРЗИЙСКИ: От т. 10 нали отпада социалният туризъм. Тук става въпрос за контрола.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Разбрах – т. 10 да остане така, както я прочетох, включително със социалният туризъм.
    ГЕОРГИ ТЕРЗИЙСКИ: Уважаеми господин председател, т. 8 изцяло се видоизмени по текста, който Вие предлагате. По т. 10 обаче има предложение да отпадне „и социалния туризъм”. Когато Вие изчетохте текста, го прочетохте заедно с „и социалния туризъм”.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Становище от Министерството на спорта? Заповядайте, госпожо Тодева.
    ГОРЯНА ТОДЕВА: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! По отношение на предложението на госпожа Богданова и господин Николов да отпадне текстът „и социалния туризъм” в т. 10, ние считаме, че това предложение не намира тук систематичното си място. и веднага ще обясня защо.
    В действащия закон е разписано, че министърът упражнява контрол по спазване на режима за ползване на националните спортни обекти и обектите и съоръжения – държавна собственост, за нуждите на физическото възпитание, спорта и социалния туризъм. Социалният туризъм в момента е част от ресора към физическото възпитание и спорта. И ако го извадим оттук, той просто се обезличава като ресор.
    Затова ние предлагаме да го оставите така, както е в действащия текст.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Подлагам на гласуване текста така, както прочетох преди малко, по § 3.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 4. Няма направени предложения. Изказвания? – Не виждам.
    Подлагам на гласуване § 4 по вносител относно чл. 11.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.
    По § 5. Има предложение на народните представители Мартин Димитров и Димо Гяуров. Изказвания? Вносителите са поканени, но не присъстват в залата. Заповядайте, колега Николов.
    ИВЕЛИН НИКОЛОВ: Аз си мислех, че ще има становище на вносителя или на министерството. Но е очевидно, че това предложение противоречи и на Търговския закон, и на Закона за държавната собственост. Няма как да правиш фирма с публична собственост. Не знам мотивите.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Становище на Министерството на физическото възпитание и спорта.
    ГОРЯНА ТОДЕВА: Ние също не подкрепяме внесеното предложение от господата Гяуров и Димитров, защото е в противоречие с действащата нормативна уредба.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Подлагам на гласуване предложението на народните представители Мартин Димитров и Димо Гяуров.
    Гласували: за няма, против няма, въздържали се 16.
    Не се подкрепя.
    Подлагам на гласуване текста на § 5 по вносител относно отмяната на чл. 12, ал. 4.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 6 относно чл. 16. Има предложение на Ивайло Тошев. Изказване? Заповядайте, колега Тошев.
    ИВАЙЛО ТОШЕВ: Господин председател, уважаеми колеги! Предложението ми се базира на проведената дискусия, направените обсъждания и дебати между първо и второ четене във връзка със създаването на една нова юрисдикция, което не е удачно да се направи в този закон. Така че съм направил предложение за отпадането на този параграф.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Становище от министерството?
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Подкрепяме предложението.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Други изказвания? – Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на Ивайло Тошев.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно. Параграф 6 по вносител отпада.
    По § 7 относно чл. 17.Няма направени предложения. Изказвания? – Не виждам.
    Подлагам на гласуване § 7 по вносител, който става § 6.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се.
    По § 8. Има предложение на народния представител Ивайло Тошев. Изказвания? Това е по-скоро редакционна бележка. Министерството на спорта?
    ГОРЯНА ТОДЕВА: Подкрепяме предложението.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Подлагам на гласуване предложението на Ивайло Тошев.
    Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се.
    Поставям на гласуване текста на вносителя по § 8, който става § 7, а именно:
    „§ 7. В чл. 17а се създава ал. 4:
    Ал. 4. Спортна организация, на която е отказано издаването на спортна лицензия, може да подава само още веднъж заявление по реда на чл. 1а, ал. 1. Заявлението се подава след изтичане на една година от влизането в сила на заповедта, с която е отказано издаването на спортна лицензия, и отстраняването на причините за отказа.”
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували: за 14, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 9. Няма направени предложения. Изказвания? – Не виждам.
    Подлагам на гласуване текста по вносител по § 9, който става § 8.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 10 по вносител. Изказвания? – Няма.
    Подлагам на гласуване § 10 по вносител, който става § 9.
    Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се.
    По § 11. Изказвания? – Няма.
    Подлагам на гласуване § 11 по вносител, който става § 10.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се.
    § 12. Няма направени предложения. Изказвания? – Няма.
    Подлагам на гласуване § 12 по вносител, който се преномерира на § 11.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.

    Подкрепя се.
    § 13. Има предложение на народния представител Огнян Стоичков. Ако позволите, аргументи по моето предложение. И към момента по действащия закон правилниците на спортните федерации се утвърждаваха от министъра на физическото възпитание и спорта, който по силата на този закон изпълнява държавната политика в областта на тези две области – физическото възпитание и спорта.
    Аз предлагам на вашето внимание да запазим тази добра разпоредба в чл. 35, като съм я доразвил с по-детайлно описание на най-важните реквизити в правилника на спортните федерации, които да влизат в сила след утвърждаването им от министъра.
    Становище от министъра?
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Принципно подкрепяме това предложение. Мисля, че е обективно да има съгласувани действия между двете ведомства.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Други изказвания? Заповядайте, Румен Стоилов.
    РУМЕН СТОИЛОВ: Мисля, че едно по-детайлно описание, както е предложението на председателя на нашата комисия, само ще е в полза на Министерството на спорта. Аз като спортен човек и колегите ми подкрепяме това предложение. Мисля, че много по-ясни стават нещата. Благодаря.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: И аз благодаря. Ако няма други изказвания, подлагам на гласуване предложението на Огнян Стоичков по принцип.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Поставям на гласуване текста на вносителя с редакцията, която току-що приехме по принцип:
    „В чл. 35 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 3 се изменя така:
    „Ал. 3. Статутът на спортистите аматьори и професионалните спортисти се определя с правилниците на спортните федерации, които влизат в сила след утвърждаването им от министъра на физическото възпитание и спорта и се публикуват на Интернет страниците на Министерството на физическото възпитание и спорта и съответната федерация. На основание на утвърдените правилници спортните клубове сключват договори със спортистите.”
    2. Създава се нова ал. 4:
    „Ал. 4. Правилниците по ал. 3, както и техните изменения и допълнения се предоставят за утвърждаване от министъра на физическото възпитание и спорт не по-късно от 7 дни след датата на приемането им от спортната федерация.”
    3. Досегашните ал. 4, 5 и 6 стават съответно 5, 6 и 7.”
    Който е съгласен с този текст, моля да гласува.
    Гласували: за 13, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се.
    Има предложение на Огнян Стоичков за създаване на нов § 13а със съдържание, което предлагам на вашето внимание. При положение че сме въвели задължението в предходен параграф 2, според мене следва при неизпълнение на тези ангажименти от спортните клубове да има съответна имуществена санкция към тях. Това е моето предложение за ал. 3 на чл. 69 - налага се имуществена санкция в размер от 1000 до 5000 лв. на такъв спортен клуб.
    Изказвания? – Не виждам. Становище от министерството?
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Ние подкрепяме това предложение, което е важно в случая. Това, което е доброто, е, че по този начин контролът ще бъде по-голям и наистина глобите са в много добър размер. Така че е редно федерациите да съгласуват своето поведение с министъра.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Подлагам на гласуване по принцип предложението на Огнян Стоичков.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема.
    Гласуваме текста с редакцията:
    „§ 13а. В чл. 69 се създава ал. 3 със следния текст:
    „Ал. 3. На спортен клуб, който сключи договор със спортисти в нарушение на чл. 35, ал. 3, изречение второ, се налага имуществена санкция в размер от 1000 до 5000 лв.”
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 14 по вносител. Няма направени предложения. Изказвания? – Не виждам.
    Който е съгласен с § 14 по вносител, моля да гласува.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 15 по вносител. Няма направени предложения. Изказвания? – Няма.
    Който е съгласен с § 15 по вносител, моля да гласува.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.
    По § 16 по вносител. Няма направени предложения. Изказвания? – Няма.
    Който е съгласен с § 16 по вносител, моля да гласува.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се единодушно.
    По § 17 по вносител. Има предложение от Огнян Стоичков § 17 да отпадне. Аргументите ми в тази насока са следните. Предстои да разгледаме на второ четене законопроекта за борба срещу така нареченото спортно хулиганство, както и наредбата за сигурността на спортните обекти. До момента министърът на спорта е бил органът, който е следял именно за тези обстоятелства, свързани със сигурността на спортните обекти. Затова предлагам § 17 да отпадне. Становище от министерството?
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Ние това го решихме преди известно време със Закона за опазване на обществения ред, който изцяло беше подготвен от структурите на МВР. Ние бяхме участвали в съвместната подготовка. Една част от нашите предложения по отношение на стюардите, реда и опазването е наша. Така че подкрепяме този параграф да отпадне, тъй като има нов Закон за обществения ред.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря, господин министър. Други изказвания? – Не виждам.
    Който е за предложението на народния представител Огнян Стоичков, моля да гласува.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.
    Подлагам на гласуване предложението § 17 да бъде отхвърлен.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.
    По § 18 по вносител. Изказвания? - Не виждам. Становище от министерството?
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Подкрепяме тази редакция, тъй като политиката в Европейския съюз е точно такава, като се използва превенция и борба срещу използването на допинг в спорта. За да уеднаквим стандартите между нас и европейските изисквания, предлагам да бъде новата редакция – „превенция и борба срещу използване на допинг”.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Ще прочета редакцията, която се предлага.
    „§ 18. В чл. 45 се правят следните изменения и допълнения”
    1. Алинея 2 се изменя така:
    „Ал. 2. Забранено е използването на допинг в спорта.”
    2. В ал. 3 след думата „контрол” се поставя запетая и думите „при тренировъчната и спортно-състезателната дейност” се заменят с „превенцията и борбата срещу използване на допинг в спорта”.
    3. В ал. 4. Думите „аматьори и професионални спортисти” се заменят с „аматьори, професионални спортисти и длъжностните лица”.
    Който е съгласен с текста на вносителя с прочетената редакция, моля да гласува.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 19 по вносител. Има предложение на Валентина Богданова и Ивелин Николов. Чухме аргументи по това предложение. Гласувахме вече отпадането на думите „и обекти за социален туризъм”.
    Комисията подкрепя предложението и предлага § 19 да бъде отхвърлен.
    Моля да гласуваме отпадането на § 19.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.
    По § 20. Има предложение на Валентина Богданова и Валентин Николов и предложение на Огнян Стоичков. Изказвания? Заповядайте, господин Николов.
    ИВЕЛИН НИКОЛОВ: Изказването ми е много кратко. Аз не разбирам мотива за това предложения. Мисля, че досегашният текст е по-подходящ за този закон. Мотивът думата „отдих” да се замени със „забавления” точно в Закона за физическото възпитание и спорта не ми е ясен.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Моето предложение и идентично . т. 1 да отпадне. Становище от министерството?
    ГОРЯНА ТОДЕВА: Подкрепяме предложенията.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Подлагам на гласуване по принцип предложението на Валентина Богданова и Ивелин Николов.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Поставям на гласуване предложението на Огнян Стоичков.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 20, който става § 18:
    „В чл. 47, ал. 1се създава т. 5:
    „5. спортните обекти и съоръжения следва да отговарят на техническите препоръки и изисквания на съответната международна спортна организация по вида спорт.”
    Който е съгласен с този текст, моля да гласува.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 21. Има идентично предложение на Валентина Богданова и Ивелин Николов за отпадане на думите „и обектите за социален туризъм” в чл. 47б, ал. 7.
    Има предложение на Огнян Стоичков § 21 да отпадне.
    Изказвания? Ивелин Николов, заповядайте.
    ИВЕЛИН НИКОЛОВ: Ние оттегляме това наше предложение.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Становище на министерството по предложението на Огнян Стоичков за отпадане на § 21?
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Подкрепяме го.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Подлагам на гласуване предложението за отпадане на § 21 по вносител.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.
    По § 22. Има предложение на Валентина Богданова и Ивелин Николов и предложение на Мартин Димитров и Димо Гяуров. Изказвания? – Не виждам.
    Становище на министерството по предложението на Димитров и Гяуров?
    ГОРЯНА ТОДЕВА: И предложението на господата Богданова – Николов, и предложението на Димитров и Гяуров ги подкрепяме принципно, защото те са идентични - в чл. 48, т. 4 да отпаднат думите „и обектите за социален туризъм”.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Други изказвания? – Не виждам.
    Гласуваме предложението на Валентина Богданова и Ивелин Димитров.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Гласуваме предложението на Мартин Димитров и Димо Гяуров.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Гласуваме текста на вносителя със следната редакция: на § 22, който става § 19:
    „В чл. 48 т. 4 се изменя така:
    „4. спортните обекти – държавна собственост, които съгласувано с общинските съвети, се предоставят безвъзмездно в собственост на общините по реда на Закона за държавната собственост.”
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.
    По § 23. Има предложение на народните представители Богданова и Николов и предложение на народните представители Мартин Димитров и Димо Гяуров. Изказвания? – Не виждам. Становище на министерството?
    ГОРЯНА ТОДЕВА: Подкрепяме по принцип предложението на госпожа Богданова и господин Николов. По отношение на предложението на господин Димитров и господин Гяуров – не го подкрепяме и считаме, че не е законосъобразно да се разделя разпореждането с общинска собственост на публична и частна, при положение, че в Закона за общинска собственост е уредено как става това разпореждане и не го подкрепяме.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Изказвания? Заповядайте.
    ИВЕЛИН НИКОЛОВ: Между другото това предложение на господата Димитров и Гяуров, които съжалявам, че ги няма, е в пълно противоречие с предишното им предложение. Но то подобрява според мене текста. Това е мое лично мнение. Защото наистина става въпрос за обекти, които са частна общинска собственост.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Други изказвания? Колега Николов, ако правилно съм разбрал Вашето изказване, подкрепящо това предложение, пред „общинска собственост” се добавя думата „частна”. Тоест общинските съвети да се занимават само с частната общинска собственост. А с публичната общинска собственост кой се занимава?
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Това не е наша работа.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Така разбирам аз смисъла на тяхното предложение. Затова ми се струва неприемливо – че общинските съвети ще се занимават само с частната общинска собственост. Тя е частна общинска и публична общинска. Ако кажем, че се занимава само с частната общинска собственост, а с публичната общинска кой ще се занимава? Затова не намирам аргументи за подкрепа на това предложение. Заповядайте, колега Николов.
    ИВЕЛИН НИКОЛОВ: Прав сте, в § 25 се коригира.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Подлагам на гласуване предложението на Валентина Богданова и Ивелин Николов.
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Гласуваме предложението на Мартин Димитров и Димо Гяуров.
    Гласували: за няма, против и въздържали се 16.
    Не се подкрепя.
    Поставям на гласуване следната редакция на § 23, който става § 20:
    „§ 23. В чл. 49 ал. 1се изменя така:
    „Ал. 1. Общинските съвети определят общинските спортни обекти и съоръжения, техния статут условията и реда за предоставянето им за ползване от спортните организации и вземат решение за разпореждане със спортни обекти – общинска собственост.”
    Гласували: за 16, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се единодушно.
    По § 24 по вносител. Има предложение на Валентина Богданова и Ивелин Николов. Изказвания? – Не виждам. Становище на министерството?
    ГОРЯНА ТОДЕВА: Подкрепяме направеното предложение.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Подлагам на гласуване предложението на Богданова и Николов.
    Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се единодушно.
    Комисията подкрепя по принцип предложението на вносителя и предлага следната редакция на § 24, който става § 21:
    „§ 24. В чл. 50 се правят следните изменения и допълнения:
    1. в ал. 3 думите „спортни и туристически обекти и съоръжения” се заменят с „ползването на спортни обекти и съоръжения”.
    2. в ал. 5 думите „спортни и туристически обекти и съоръжения” се заменят със „”спортни обекти и съоръжения”.”
    Поставям на гласуване това предложение.
    Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 25. Има предложение на Валентина Богданова и Ивелин Николов; предложение на Мартин Димитров и Димо Гяуров; предложение на Огнян Стоичков. Колеги, имате думата за изказвания. – Не виждам.
    Становище от министерството?
    ГОРЯНА ТОДЕВА: Подкрепяме предложението на господата Богданова и Николов.
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Ние подкрепяме да си остане старото положение, а не да прибавяме новото, тъй като става въпрос за разпореждането да останат пак 10 години: осъществяване на обществено полезна дейност с нестопанска цел чиято основна дейност съответства на предназначението на имота, на лицензирани спортни организации и/или на спортни клубове – техни членове.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Тоест подкрепяте последното предложение - § 25 да отпадне, за да запазим старото положение.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Поставям на гласуване предложенията: на Валентина Богданова и Ивелин Николов следва да не го подкрепим, да се подкрепим предложението на Мартин Димитров и Димо Гяуров и да подкрепим предложението на Огнян Стоичков. Заповядайте, Румен Стоилов.
    РУМЕН СТОИЛОВ: Господин председател, радвам се, че колегите от БСП не си оттеглят предложението, защото аз исках да взема отношение. Това са обектите с национално значение. Много пъти сме говорили, така че се радвам, че ще имаме пълно единодушие по този въпрос.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Вие оттегляте ли вашето предложение?
    ИВЕЛИН НИКОЛОВ: Само искам да ви кажа, че в момента го оттегляме. Освен това, за да не го гласуваме по-нататък, нашето предложение е по отношение на § 26 , по отношение на § 27 и по отношение на § 29.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Подлагам на гласуване предложението на народните представители Димо Гяуров и Мартин Димитров.
    Гласували: за няма, против няма, въздържали се 15.
    Не се подкрепя.
    Подлагам на гласуване предложението на народния представител Огнян Стоичков да отпадне § 25.
    Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    По § 26. Оттеглено е предложението на Ивелин Николов и Валентина Богданова.
    Има предложение на Мартин Димитров и Димо Гяуров; предложение на народния представител Огнян Стоичков и предложение на народния представител Ивайло Тошев. Изказвания? – Заповядайте, Ивайло Тошев.
    ИВАЙЛО ТОШЕВ: Моето първо изказване е малко като процедура – първо да разгледаме моето и Вашето предложение, тъй като те са идентични, а след това да разглеждаме предложението на колегите. Тъй като ако приемем нашето, то става безсмислено.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Не съм съвсем съгласен по процедурата, колега Тошев. Защото аз когато съм писал моето предложение § 26 да отпадне, не съм знаел предложението на Димо Гяуров и Мартин Димитров. Те могат да предлагат нещо по-различно. Предлагам да вървим по реда на предложенията – според мене така ще е по-добре. Защото те могат да предлагат нещо, което аз не съм имал предвид. Аз съм имал предвид само текста на вносителя по § 26.
    Становище от министерството?
    ГОРЯНА ТОДЕВА: Не подкрепяме предложението на господата Гяуров и Димитров, а подкрепяме внесеното от Вас, господин председател, и от господин Тошев предложение. Защото това е наше първоначално предложение – за учредяване вещно право на ползване в дългосрочен план и то изгуби своето значение след влизането в сила на Закона за публично частно партньорство, който урежда тази материя.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Подлагам на гласуване предложението на Мартин Димитров и Димо Гяуров.
    Гласували: за няма, против няма, въздържали се 15.
    Не се подкрепя.
    Подлагам на гласуване предложението на Огнян Стоичков.
    Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се.
    Подлагам на гласуване предложението на Ивайло Тошев.
    Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се.
    Комисията предлага § 26 да бъде отхвърлен. Подлагам на гласуване това предложение.
    Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се единодушно.
    По § 27. Има предложение на Богданова и Николов, което е оттеглено; предложение на Мартин Димитров и Димо Гяуров; предложение на колегата Ивайло Тошев. Имате думата за изказване. – Не виждам.
    Становище от министъра на спорта?
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Приемаме предложението на Ивайло Тошев.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Подлагам на гласуване предложението на Мартин Димитров и Димо Гяуров.
    Гласували: за няма, против няма, въздържали се 15.
    Не се подкрепя.
    Подлагам на гласуване предложението на Ивайло Тошев за § 27. Комисията предлага § 27 да бъде отхвърлен.
    Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Има предложение на народния представител Ивайло Тошев за създаване на нов § 27а. изказвания?
    ИВАЙЛО ТОШЕВ: Предложението ми е свързано с § 50г за отпадане на ал. 15. Тя е пак обусловена с предходните промени, които са направени.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Становище от Министерството на спорта?
    ГОРЯНА ТОДЕВА: Ние подкрепяме предложението на господин Тошев да отпадне ал. 15, тъй като с изменения Закон за физическото възпитание и спорта и Преходните и заключителни разпоредби на Закона за публично-частно партньорство § 50в се измени и този ред, който беше действащ реално вече не съществува.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Изказвания? Да прочета действащата ал. 15:
    „Ал. 15. Когато спортната федерация е изпълнила задълженията си по договора по ал. 10, след изтичането на срока тя може да кандидатства за ползване на същия имот по реда на чл. 50б.” тъй като чл. 50б е променен със Закона за публично-частното партньорство, тази препратка в случая е коректна.
    Изказвания? – Не виждам. Подлагам на гласуване по принцип предложението на Ивайло Тошев.
    Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.
    Комисията предлага създаването на нов § 22 със следната редакция:
    „В чл. 50г ал. 15 се отменя.”
    Който е съгласен, моля да гласува.
    Гласували: за 15, против и въздържали се няма
    Приема се единодушно.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: По § 28. Изказвания? – Не виждам.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя по § 27, който става § 23.
    Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.
    Има предложение на народния представител Ивайло Тошев за създаване на нов § 28а. изказвания? Заповядайте, колега Тошев.
    ИВАЙЛО ТОШЕВ: Предлаганата от мене допълнителна нова разпоредба е свързана с по-детайлно уреждане на тези отношения и считам, че е добре да бъде подкрепена.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Становище от министерството?
    ГОРЯНА ТОДЕВА: Ние подкрепяме предложението на господин Тошев, свързано с възможността освен спортно-състезателна дейност да бъде добавено „както и за поддръжка и развитие на спортната и материално-техническата база”. Разширяваме обхвата, което е добре. Така че го подкрепяме.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Други изказвания? – Не виждам.
    Който е съгласен с предложението на колегата Тошев по принцип, моля да гласува.
    Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се единодушно.
    Комисията предлага създаването на нов § 23 със следната редакция:
    „§ 23. В чл. 58, ал. 1, т. 2 след думите „спортно-състезателна дейност” се добавя „както и за поддръжка и развитие на спортната и материално-техническа база”.
    Който е съгласен с този текст, моля да гласува.
    Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.
    По § 29 по вносител. Има предложение на Валентина Богданова и Ивелин Николов. Вие го оттегляте. Има предложение на Ивайло Тошев. Имате думата.
    ИВАЙЛО ТОШЕВ: Тъй като в предложението, което съм направил, е допусната една техническа грешка и е посочен § 30, а това е § 29, за коректност искам да се отбележи, че предложението ми е свързано с т. 16 и 17 и да се касае за § 29, а не за § 30.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Становище на министерството?
    ГОРЯНА ТОДЕВА: Ние подкрепяме направеното предложение, тъй като в следващо негово то намира систематично място, отново свързано с учебно-тренирвъчна и спортно-състезателна дейност в държавните спортни училища. така че го подкрепяме.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Други изказвания не виждам.
    Подлагам на гласуване по принцип предложението на ИВайло Тошев.
    Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се единодушно.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя със следната редакция на § 29, който става § 24:
    „§ 24. В чл. 59а се правят следните изменения и допълнения:
    1. Точка 2 се изменя така:
    „2. изграждане, реконструкция и модернизация на спортни обекти и съоръжения и на обекти за социален туризъм с национално значение, както и на спортни обекти и съоръжения и на обекти за социален туризъм – държавна и общинска собственост.”
    2. Създава се т. 16:
    „16. Застраховане на спортисти в случай на настъпване на събития, причиняващи увреждане на тяхното неимуществено благо или смърт в процеса на спортно-състезателната им подготовка и участие в олимпийски игри, световни и европейски първенства.”
    Редакция на израза „неимуществено благо”?
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Тяхното здраве или тяхното здравословно състояние или тяхното физическо състояние.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Румен Стоилов, заповядайте.
    РУМЕН СТОИЛОВ: Господин председател, господин министър, колеги! Трябва да се промени терминът. Това е физическо и психическо здраве, господин министър. Независимо че психическото здраве е трудно доказуемо пред застрахователите, ние трябва да го включим.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Давам думата на Анна Емануилова от Законодателна дирекция.
    АННА ЕМАНУИЛОВА: Мисля, че терминът е от Кодекса за застраховането. Все пак, ако искате, да го проверя още веднъж.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Ще подложа на гласуване този текст. В случай, че Законодателната дирекция каже, че това е легална дефиниция от Закона за застраховането, ще го приемем. Все пак говорим за застрахователни правоотношения.
    Който е за този текст, моля да гласува.
    Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.
    РУМЕН СТОИЛОВ: Господин председател! Аз като председател на федерация имам такива случаи и наистина бих поискал едно разяснение от Правната дирекция. Не съм юрист, нито съм застраховател. Но „неимуществено благо” какво означава? Представете си един спортист, който остава парализиран, не може повече да работи, а работата му е активна физическа дейност. Спортистите са на заплата. Какво означава за един спортист „неимуществено благо”? Тук има хора юристи. Наистина въпросът ми е много сериозен. Няма да давам примери за последните три-четири години.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: До края на заседанието ще се направи справка в Застрахователния кодекс и ще се отговори на въпроса Ви? Приемате ли тази процедура?
    РУМЕН СТОИЛОВ: Благодаря.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: По § 30. Има предложение на Ивайло Тошев. Изказвания? Ивайло Тошев, заповядайте.
    ИВАЙЛО ТОШЕВ: Само мога да поясня, господин председател. Предложението ми по първа точка е свързано с промяната на Закона за хазарта и това вече не е чл. 9, ал. 3, а чл. 14, ал. 3.
    По т. 2 предложението е допълване за какво се разходват средствата от постъпленията, още една възможност, по която да бъдат разпределяни тези средства.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Становище от министерството?
    ГОРЯНА ТОДЕВА: Подкрепяме предложението по т. 1, а по отношение на създаването на нова т. 6, има го в контекст на това, което господин Тошев направи като предложение за отмяна на т. 17 – да могат средства, които постъпват по реда на Закона за хазарта, да бъдат разпределяни освен за спортно-състезателна дейност и за материално-техническа база за училищата.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Други изказвания? – Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на Ивайло Тошев по принцип.
    Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
    Приема се единодушно.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя със следната редакция на § 30, който става § 25:
    „§ 25. В чл. 59б се правят следните изменения:
    1. в ал. 1 думите „чл. 9, ал. 3, т. 1” се заменят с „чл. 14, ал. 3”.
    2. в ал. 2 подточка „а”, т. 4 думите „изграждане, възстановяване и управление” се заменят с „изграждане, реконструкция и модернизация”.
    Подточка „б”: създава се т. 6:
    „6. учебно-тренировъчна и спортно-състезателна дейност в държавните спортни училища, както и за поддръжка и развитие на спортната и материално-техническа база.”
    Коректен ли е този текст – това е въпросът ми към Министерството на спорта?
    ГОРЯНА ТОДЕВА: Да.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Който е съгласен с този текст, моля да гласува.
    Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    § 31 по вносител. Няма направени предложения. Изказвания?
    ГОРЯНА ТОДЕВА: Господин председател, ако не възразявате, бих искала да дам думата на колегата господин Маринов. Ние забелязахме, че е наш пропуск като вносител да отбележим в чл. 64, свързан с чл. 63. Той сега ще разясни.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Заповядайте, колега Маринов.
    МАРИЯН МАРИНОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми депутати! Идеята е, понеже отпада разрешението от страна на министъра на финансите, по който ред да се издава наредбата за условията и реда за финансово подпомагане, и се предоставя само на министъра на физическото възпитание и спорта. В сега действащия Закон за физическото възпитание и спорта следващият чл. 64 регламентира също отговорността на двамата министри, но по отношение на целесъобразността на изразходването на тези средства.
    Нашето предложение е това заличаване на думите „министъра на финансите” да бъде отразено в двата члена – в чл. 63, ал. 1 и в чл. 64, разбира се, ако нямате нищо против.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Ние нямаме по вносител чл. 64.
    МАРИЯН МАРИНОВ: Просто защото иначе би се получило, че ще има разминаване: условията и редът ще бъдат определяни от министъра на физическото възпитание и спорта, ако бъде приета редакцията в сегашния й вид, а самото отчитане по отношение на целесъобразността ще остане със съгласието на министъра на финансите, което не е много редно. Пропускът, разбира се, е наш.
    АЛИОСМАН ИМАМОВ: Имам един въпрос – какви средства ще идват при вас? Все пак министърът на финансите как ще реагира на това?
    МАРИЯН МАРИНОВ: Контролът е единствено по отношение на целесъобразността на разследваните средства, а не по отношение на тяхното разходване по законосъобразност. А компетентен в тази сфера е министърът на физическото възпитание и спорта по отношение на целесъобразността на разходваните средства. А самият ред, по който става предоставянето, разходването и отчитането на средствата е описан в подзаконов нормативен акт.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Преди внасянето на съгласувателната процедура в Министерския съвет Министерството на финансите съгласува със забележки или без забележки законопроекта?
    ГОРЯНА ТОДЕВА: В тази му част – без забележки.
    МАРИЯН МАРИНОВ: Даже идеята за изменението на чл. 64 е точно на Министерството на финансите.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Колеги, имате думата. Би следвало да бъде само като предложение на комисията за създаване на нов § 31а за редакция на чл. 64 текстът „министъра на финансите” да се заличи. А чл. 64 гласи следното:
    „Чл. 64. Спортните организации отчитат и доказват целесъобразността на разходваните средства, получени от държавата и общините, по ред, определен от министъра на финансите, министърът на физическото възпитание и спорта и общинските съвети.”
    Предложението от Министерството на физическото възпитание и спорта е текстът „министъра на финансите” да отпадне в тази разпоредба, тъй като отпада като орган и в предходния чл. 63, който гласи:
    „Чл. 63. Държавата и общините подпомагат лицензираните спортни организации и техните членове при условия и по ред, определени от министъра на финансите, министъра на физическото възпитание и спорта и общинските съвети.”
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Подкрепяме тази редакция.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Министърът на спорта подкрепя тази редакция на чл. 64 във връзка с чл. 63. Изказвания? Ивайло Тошев, заповядайте.
    ИВАЙЛО ТОШЕВ: Господин председател, колеги! Ние разглеждаме текста на чл. 63, където, както Вие прочетохте, е казано, че се подпомага, тоест даването на пари даваме възможност да стане само от министъра на физическото възпитание и спорта. А в чл. 64 действително е казано ,че става въпрос за отчитането на тези средства и то само за тяхната целесъобразност. По-голямата възможност сме я дали вече в чл. 63. Смятам да удачно да отпадне в чл. 64 терминът „министъра на финансите”.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Обръщам внимание, колеги, че все пак има известна разлика в процедурата. По чл. 63 – съжалявам, ако действащият текст не е пред вас и ако има нужда, ще се размножи – се казва, че държавата и общините подпомагат спортните организации при условия и по ред, определен от министъра на финансите и от министъра на спорта. Подпомагат по някакъв ред, съгласуван от двамата министри. А по чл. 64 се казва, че те отчитат разходваните средства, макар и по целесъобразност, по ред, определен от министъра на финансите и от министъра на физическото възпитание и спорта.
    ИВАЙЛО ТОШЕВ: Аз затова казах, че сегашното предложение е в § 31 в ал. 1 на чл. 63 изразът „министъра на финансите” да отпадне. Затова казвам, че приемайки този вариант в ал. 1, където прочетохте „и министъра на финансите”, там ще отпадне. Затова аз казвам, че ако приемем в чл. 63, ал. 1 да отпадне „министъра на финансите”, резонно е да приемем и в чл. 64 да отпадне.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Не следва съвсем автоматично. Защото утре министърът на финансите ще каже: след това изменение аз не мога да контролирам разходваните средства от държавата на спортните организации. Ивелин Николов, заповядайте.
    ИВЕЛИН НИКОЛОВ: Господин Стоичков, точната дума според мене тук не е „подпомагат и отчитат”, а е „целесъобразност”. Ние не говорим за счетоводна отчетност и законна отчетност. Те ще продължават да се отчитат по всички правила финансово. Въпросът е доколко министърът на финансите трябва да преценява дали целесъобразно са организирани спортни състезания.
    От тази гледна точка аз съм склонен да подкрепя това предложение. Защото тук не става въпрос за законосъобразност и счетоводна отчетност, а за целесъобразност.
    МИНИСТЪР СВИЛЕН НЕЙКОВ: Аз подкрепям това предложение и съм съгласен с него. Защото не става въпрос за отчетност. Ние правим отчетността през Сметната палата. Сметната палата следи за това как и по какъв ред и начин сме отчели съответните средства.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Колегата Хамид поиска думата.
    ХАМИД ХАМИД: Благодаря, господин председател. Аз искам само да добавя, че отговорността по целесъобразност по този закон е само на министъра на физическото възпитание и спорта и негово право е разходването на средствата. А когато става въпрос за законосъобразност на разходваните средства, си има други органи, които и без това контролират правилното разходване на тези средства. Затова подкрепям предложението да отпаднат думите „министъра на финансите”.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Вървим по реда на постъпилите предложения по § 31. Ако няма други изказвания, подлагам на гласуване предложенията по вносител на § 31, който става § 26.
    Гласували: за 15, против и въздържали се няма.
    Приема се.
    Комисията предлага да се създаде нов § 26а със следното съдържание:
    „§ 26а. В чл. В чл. 64 думите „министъра на финансите,” да се заличат.”
    Коректен ли е този текст, питам Министерството на физическото възпитание и спорта?
    ГОРЯНА ТОДЕВА: Подкрепяме го.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Подлагам на гласуване предложението на комисията за нов § 26а.
    Гласували: за 17, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се единодушно. След това ще преценим дали да е § 26а или § 27.
    По § 32 и § 33 няма направени предложения. Изказвания? – Не виждам.
    Подлагам на гласуване ан блок текста по вносител на § 32, който става § 27 и текста на вносител за § 33, който става § 28.
    Гласували: за 17, против и въздържали ес няма.
    Приема се единодушно.
    По § 34 по вносител. Има предложение на Валентина Богданова и Ивелин Николов. Изказвания? Заповядайте, колега Николов.
    ИВЕЛИН НИКОЛОВ: Тук няма нищо общо със социалния туризъм. Въпросът е друг – откъде в един момент ни идва философската идея да определим, че спортната инфраструктура е част от социалната инфраструктура. То всичко е част от социалната инфраструктура. Не виждам откъде идва тази логика.
    ГОРЯНА ТОДЕВА: Подкрепяме вашето предложение.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Министерството на спорта подкрепя направеното предложение. Други изказвания? – Не виждам.
    Подлагам на гласуване по принцип предложението на колегите Богданова и Николов.
    Гласували: за 17, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се единодушно.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя по § 34, който става § 29 със следната редакция:
    „ В § 1 от Допълнителната разпоредба се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 1 след думата „хората” се добавя „през свободното им …”. Тук не е коректен текстът, нещо е пропуснато.
    2. В т. 28 след думата „вида” съюзът „и” се заменя със запетая, а след думите „функционалното предназначение” се добавя „и специфична информация относно техническата инфраструктура, състоянието и оборудването”.
    3. В т. 30 след думите „за провеждане на спортни” се поставя запетая.
    4. Точка 32 се отменя.
    5. Създава се т. 34:
    „34. „Специализирани технически кадри” са лицата, които извършват помощни и обслужващи дейности, свързани със спецификата на съответния вид спорт.”
    Във връзка с пропуска в т. 1 моля представителят на Законодателната дирекция.
    АННА ЕМАНУИЛОВА: Трябва да има допълнение. Не е коректен текстът по вносител. Трябва да бъде „през свободното им време”.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Становище на Министерството на спорта за текста на т. 1?
    ГОРЯНА ТОДЕВА: Това е техническа грешка. Трябва да бъде „през свободното им време”.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: С тази корекция подлагам на гласуване прочетения текст.
    Гласували: за 17, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се единодушно.
    Преминаваме към „Преходни и заключителни разпоредби”. Изказвания по наименованието? – Не виждам. Подлагам на гласуване наименованието на раздела.
    Гласували: за 17, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се единодушно.
    По § 35. Има предложение на Ивайло Тошев. Заповядайте.
    ИВАЙЛО ТОШЕВ: Господин председател, уважаеми колеги, господин министър! Аз считам, че този параграф трябва да отпадне, тъй като се касае, е за възникнали и незавършени към датата на влизане в сила на този закон правоотношения и производства се прилага досегашният ред. Считам, че не е удачно това да бъде така, а да се прилага новият ред. нямам направено конкретно предложение между първо и второ четене, но на настоящото заседание правя по реда на чл. 73 предложение този параграф да отпадне.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Становище на министерството?
    ГОРЯНА ТОДЕВА: Подкрепяме предложението, тъй като незавършилите правоотношения биха били по чл. 50б и чл. 50в, а те влизат в сила от 1 януари 2013 г. Затова няма смисъл да фигурира такава разпоредба.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Други изказвания? – Не виждам.
    Подлагам на гласуване предложението на Ивайло Тошев за отпадане на § 35.
    Гласували: за 14, против няма, въздържали се 3.
    Приема се предложението за отпадане на § 35.
    Има предложение на народния представител Огнян Стоичков за създаване на нов § 35а. колеги, да аргументирам моето предложение. Съгласно Закона за публично-частното партньорство в § 11 се измени Законът за физическото възпитание и спорта. В това изменение в т. 2 се записа, че чл. 47а, ал. 5 се отменя. А чл. 47а, ал. 5 гласеше: „Обектите и съоръженията по приложения 1 и 2 не могат да бъдат предоставяни за ползване по реда на чл. 50в.”
    Тоест с моето предложение аз предлагам на вашето внимание да възстановим действащия Закон за физическото възпитание и спорта преди влизане в сила на Закона за публично- частното партньорство, който го измени, отменяйки т. 2. Румен Стоилов иска думата.
    РУМЕН СТОИЛОВ: Господин председател, господин министър, колеги! Трябва да подкрепим това предложение. Тези обекти вече сме ги гледали в предишния Закон за физическото възпитание и спорта и те трябва да се разделят от публично-частното партньорство, както е по предложението на председателя на комисията. ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Становище от министерството?
    РУМЯНА ТОДЕВА: Министерството подкрепя Вашето предложение.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Колеги, както знаем, в чл. 47а са и обектите на Националната спортна академия. Те също са с национално значение, но са по смисъла на ал. 4. Също така са защитени и в едно от следващите заседания ще представя на вашето внимание проектопредложение по отношение на националната спортна база в гр. Несебър. Имам предложение, което ще представя на вашето внимание и на вниманието на министъра на спорта. Заповядайте.
    ГОРЯНА ТОДЕВА: Ако позволите, по темата, която току-що коментирахме, в Министерството на физическото възпитание и спорта също постъпи предложение от ръководството на Националната спортна академия, свързано с добавянето на водно-учебната база в Равда в Приложение № 1 към списъка на Закона за физическото възпитание и спорта. Така че и при нас постъпи подобно предложение за инициатива.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Заповядайте, Румен Стоилов.
    РУМЕН СТОИЛОВ: Господин председател, господин министър, колеги! Дори да прозвучи като лична молба, господин председател, това Ваше предложение, което е входирано вече, и молбата на Спортната академия към Министерството на спорта, по възможност по най-бърз начин да бъде докладвано в комисията. Благодаря.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря и аз.
    ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА: Процедурно да спазим реда и да гласуваме Вашето предложение, гласувайки до края закона, а след това в точка „Разни” да уточним това, за което колегата Стоилов говори.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Приемам тази бележка. Подлагам на гласуване предложението на Огнян Стоичков за създаване на нов § 35а.
    Гласували: за 17, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се единодушно.
    По § 36 по вносител. Обръщам внимание, че накрая текстът е „2012 г.”. Има предложение на Ивайло Тошев към § 36.. колегата Тошев не иска да го развие. Становище от министерството?
    ГОРЯНА ТОДЕВА: Ние го подкрепяме, тъй като вносители на този законопроект това се случи към края на 2011 г. И през цялото това време влизаше в различни съпътстващи комисии и беше разглеждан бавно. Така че е логично като норма да влезе в сила от 1 януари 2013 г.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Ивайло Тошев, заповядайте.
    ИВАЙЛО ТОШЕВ: Разменени са.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Точно това искам да уточня. Анна Емануилова, заповядайте.
    АННА ЕМАНУИЛОВА: Моля да се гласуват двете предложения във връзка с влизането в сила и накрая ще оформим окончателния текст на § 36. Да се гласува Вашето предложение и предложението на господин Тошев и вече въз основа на гласуването ще оформим текста.
    ГЕОРГИ ТЕРЗИЙСКИ: Господин председател, доколкото аз чета Вашето предложение, то касае § 35а по отношение на Вашето предложение в Закона за публично-частното партньорство. А предложението на господин Тошев касае § 36, където да се замени 2012 с 2013 г. Това са две предложения, които на външен вид си приличат, но касаят два различни текста. Единият касае § 35а, който сега приехме като нов, а другият касае § 36. Затова смятам, че трябва да бъдат систематично разделени.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Две отделни гласувания. Това предлагат и от Законодателната дирекция.
    Подлагам на гласуване предложението на Огнян Стоичков.
    Гласували: за 17, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се единодушно.
    Гласуваме предложението на Ивайло Тошев по § 36 на вносител.
    Гласували: за 17, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се единодушно.
    Гласуваме текста на вносителя по § 36, който става § 32, с подкрепеното предложение на Ивайло Тошев.
    Гласували: за 17, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се единодушно.
    Преди да приключим, давам думата на Анна Емануилова относно „неимущественото благо”.
    АННА ЕМАНУИЛОВА: Имам една молба. Окончателната редакция на § 36 да бъде накрая „с изключение на § 35а, който влиза в сила от 1 януари 2013 г.”.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Подлагам на гласуване това предложение.
    Гласували: за 17, против и въздържали се няма.
    Подкрепя се единодушно.
    А относно „неимущественото благо”?
    АННА ЕМАНУИЛОВА: В Закона за застраховането в Допълнителните разпоредби, § 1, т. 4 гласи: „Застраховано е лицето, чиито имуществени и/или неимуществени блага са предмет на застрахователен договор”. Така че „неимуществено благо” като термин е коректно в закона.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: И не налага промяна.
    ИВАЙЛО ТОШЕВ: Господин председател, искам да се върнем на един текст, а именно § 13. Ние гласувахме, че в чл. 69 се създава нова ал. 3. Аз съм съгласен не по същество да разгледаме този текст, но смятам, че систематичното му място трябва да е в Допълнителните и по-точно в Административнонаказателните разпоредби – там да се намери място на този нов параграф.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Така че бъде направено. Абсолютно сте прав – ще отиде в Преходните и заключителни разпоредби. Това е задължение на Законодателната дирекция. Да благодарим на министъра на спорта и екипа за участието и честито за новия вариант на Закона за физическото възпитание и спорта.

    Преминаваме към втора точка от дневния ред:
    РАЗНИ.
    Относно предложенията на собствениците на заведения в Студентския град. Отново напомням, че неподписаното предложение бе изпратено по електронната поща в комисията вчера в 17,43 часа, а днес в 11 часа дойде второто, подписано от собственици и ползватели на заведения.
    Срокът за предложения за второ четене изтича на 18 октомври. Тоест ние имаме време при постъпили нови предложения, ако вие решите, уважаеми колеги, да поканим вносителите на тези предложения, въпреки че няма такава процедура по правилника ни. Тези предложения ще бъдат раздадени на всеки народен представител. Но ако желаете, бихме могли да ги поканим. Веселин Методиев, заповядайте.
    ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Господин председател, аз имам предложение към тези, които сме вносители на текста. Тъй като въпросът има висок обществен интерес, мисля, че е разумно да се удържи политическото съгласие помежду ни и за второ четене. Това означава, че ако колегите са съгласни, ние се нуждаем във висока степен от разговор помежду ни преди комисията изобщо да се събере или дори преди някакъв външен разговор. Дори бих помолил въобще журналисти да не присъстват. Защото в някаква степен те няма да могат да ни помогнат. Те винаги ни помагат много, но в случая надали ще могат да ни помогнат. Това беше шега.
    Пак се връщам на сериозното. Нека ние петимата да направим такава среща в удобно време за всеки от нас, във Вашия кабинет, да изкоментираме тези текстове. Аз имам някакъв проблем с пощата – не получавам нещата, които ми се пращат, става въпрос за пощата в Нов български университет. Явно има някакъв проблем. и там вече да поговорим малко за тези изключения, с които се запознах сега, тъй като става дума за изключения.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря Ви. Ивелин Николов, заповядайте.
    ИВЕЛИН НИКОЛОВ: Моето изказване е продължение на мислите на господин Методиев. С изключение на това ,че журналистите няма да ни пречат, даже ще ни е по-лесно, ако дойдат на тази среща.
    Припомням, че преди да бъдем вносители ние бяхме работна група на комисията. От тази гледна точка си мисля ,че е нормално същата работна група да се събере. Защото аз виждам в тези предложения неща, в които има проявен разум, не във всички. А и ние публично оповестихме, че има неща, които биха могли да се усъвършенстват преди второ четене. Вие прецените утре или в началото на следващата седмица и ако е възможно, да внесем общи предложения между двете четения на законопроекта.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Ивайло Тошев, заповядайте.
    ИВАЙЛО ТОШЕВ: Господин председател, аз подкрепям становището на колегите. Само не знам дали ще бъде удачно срещата да бъде в този разширен формат, който през течение на времето доста се изменяше. В крайна сметка нека наистина да се съберем и да кажем кои предложения приемаме и кои – не, а след това вече в разширен състав да дебатираме каква е нашата позиция по направените предложения.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Колеги, на 18 октомври, това е след две седмици, четвъртък изтича срокът. Предложението, което беше направено от колегите, е, ако е удобно за всички вас, сега да се разберем, да се съберем в сряда, 10 октомври от 14 часа, преди заседанието на комисията, заповядайте в кабинета на комисията във формата на вносителите. Разглеждаме постъпилите предложения, като казвам пак, моля и медиите да чуят, че вратите на комисията са отворени за нови предложения до следващата сряда. Ще ги разгледаме в сряда в 14 часа вносителите в този съкратен вариант на работна група, както вече беше предложено, и ако се прецени, до следващата сряда на 17 октомври би могло, ако правилно съм разбрал колегите Методиев и Николов, да поканим в по-разширен състав и останалата част от работната група от 14 институции.
    ИВЕЛИН НИКОЛОВ: Само народните представители.
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Не съм Ви разбрал коректно. Само народните представители.
    Това приемливо ли е за всички – следващата сряда, 10 октомври от 14 часа? Заповядайте, колега Стоилов.
    РУМЕН СТОИЛОВ: Господин председател. Само искам да попитам: нали става въпрос за всички предложения? Защото аз и няколко колеги имаме предложение, което вече е входирано и трябва да е до Вас. Нали става въпрос за абсолютно всички предложения?
    ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Да, няма причина да вземем предвид абсолютно всички предложения. Ние в момента говорихме за предложенията, които постъпват от собствениците на заведения. Разбира се, ще се разгледат всички предложения. Приема се.
    С това нашата работа завърши. Закривам заседанието.
    (Закрито в 16,40 часа)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    (Огнян Стоичков)
    Форма за търсене
    Ключова дума