КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО, НАУКАТА И ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
Разглеждане на второ гласуване на Законопроект за предучилищното и училищното образование - продължение
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
Комисия по образованието, науката и въпросите на децата,
младежта и спорта
ПРОТОКОЛ
На 20 ноември 2012 г., вторник, се проведе заседание на Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта при следния
ДНЕВЕН РЕД:
Законопроект за предучилищното и училищното образование - продължение.
Списъкът на присъствалите на заседанието народни представители и на гостите се прилага към протокола.
Заседанието беше открито в 10,00 ч. и ръководено от госпожа Галина Банковска – заместник-председател на комисията.
* * *
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Колеги, добър ден!
Има необходимия кворум.
Откривам заседанието на Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта на третия ден от нашата извънредна работа, изнесено заседание.
На нашето заседание присъства министър Сергей Игнатов, зам.-министър Милена Дамянова и екип от Министерството на образованието, младежта и науката.
Първо ще Ви предложа следния
ДНЕВЕН РЕД:
Обсъждане на Законопроект за предучилищното и училищното образование.
Ако нямате други предложения, предлагам да гласуваме дневния ред.
Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
Гласували 13 народни представители: за – 13, против и въздържали се – няма.
Дневният ред е приет.
Ще започнем по реда на текстовете, на това, което вчера сме установили като несъответствия и редакциите, които сме направили, и прецизирали съответните текстове.
Започваме от Глава трета – “Държавни образователни стандарти”.
Тъй като установихме вчера различно звучене на държавния образователен стандарт, по точно т. 12, която в сегашния си вид, който сме гласували, е: “Учебниците, познавателните книжки и учебните помагала”.
За да имаме уеднаквяване на понятията и на терминологията, правя предложение този държавен образователен стандарт да звучи по следния начин:
“Познавателните книжки, учебниците и учебните помагала”.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Учебните комплекти.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Грешка, поправям се. Това е чл. 22, ал. 21 т. 12 – “държавен образователен стандарт”, който трябва да има следното звучене: “Познавателните книжки, учебниците и учебните комплекти”.
Госпожо Дамянова, правилно ли, коректно ли е това, което предлагам?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Нека да използваме първата Ваша редакция. Действително “учебен комплект” тук юристите ме коригират, всъщност е съчетание от учебник плюс учебно помагало, така че коректна беше Вашата първоначална редакция: “Държавен образователен стандарт” – за познавателните книжки, учебниците и учебните помагала”.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Още веднъж, колеги, чл. 22, ал. 2, т. 12 – държавен образователен стандарт, който да има следното звучене: “познавателните книжки, учебниците и учебните помагала”.
Който е съгласен с така направената редакция, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Преминаваме към чл. 37. Там имаше редица промени и редакции.
Давам думата на госпожа Катя Чалъкова, която да предложи окончателната редакция.
КАТЯ ЧАЛЪКОВА: Господин министър, колеги! Окончателната редакция, след обсъждане и разглеждане по принцип на предложенията и на останалите колеги народни представители, е следната:
Чл. 37. (1) Според етапа или степента на образование неспециализираните училища са:
1. начални;
2. основни;
3. гимназии;
4. обединени;
5. средни.
(2) Според съдържанието на подготовката гимназиите по ал. 1, т. 3 са:
1. профилирани гимназии;
2. професионални гимназии.
(3) Неспециализираните училища са общински с изключение на професионалните гимназии по ал. 2, т. 2, които са държавни.
(4) При условията и по реда на Глава осемнадесета по предложение на кмета на общината, след решение на общинския съвет, професионалните гимназии могат да бъдат и общински, когато осъществяват обучение по професии, значими за устойчивото развитие на общината.
(5) Неспециализирани училища по предложение на министъра на образованието, младежта и науката могат да бъдат обявени за училища с национално значение с решение на Министерския съвет.
(6) С решението по ал. 5 общинските неспециализирани училища се обявяват за държавни.
(7) При отпадане на обстоятелствата за обявяване на неспециализирано училище за национално с изключение на професионалните гимназии то придобива статут на общинско с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на образованието, младежта и науката след решение на съответния общински съвет.
(8) Решенията на Министерския съвет по ал. 5 и 7 се обнародват в “Държавен вестник”.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Благодаря, госпожо Чалъкова.
Колеги, откривам дискусията.
Имате ли коментари?
Заповядайте, господин Методиев.
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Първо, госпожо Чалъкова, трябва да уточним от направените предложения на колегите кое предлагате да приемем по принцип, кое се отхвърля, за да може при гласуване госпожа Банковска да го санкционира и ние с гласа си.
По същество питам за новия текст на ал. 4, която започва “при условията на Глава...” и така нататък, моят въпрос е кой утвърждава? Каква е ролята на министъра или на правителството? Защото има решение на общинския съвет и всички общинари смятат, че техните неща са си уникални – и това е нормално, хората са местни патриоти – и те казват, че това е за устойчивото развитие на общината, аргументират се по текста на това, което предлагате, няма ли да има санкция и на централната власт или ще ги оставим да си взимат самички решение?
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Госпожо Чалъкова?
КАТЯ ЧАЛЪКОВА: Господин Методиев, много точно зададохте казуса, но той се състои в следното. По хипотеза при така разписаните условия, професионалните гимназии са държавни. За да станат те общински, имаме две условия. Едното е свързано със собствеността, другото – с финансирането. Затова тук задължително условие е самата община, тоест общинският съвет да каже, че професията, която те ще развиват е важна за общината и затова искат тази гимназия да стане общинска и заради това, че финансирането и собствеността се сменят е задължително да има и акт на министъра, както и съответните след това документи, които трябва да бъдат разписани.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Заповядайте, госпожо Семкова.
АНЕЛИЯ СЕМКОВА: Отговорът на въпроса на господин Методиев – Глава осемнадесета разписва процедурите по откриване, преобразуване и закриване на училища. Всъщност отговорът на Вашия въпрос се съдържа в препратката към Глава осемнадесета.
Алинея 4 съдържа две големи групи от случаи. Първият случай е, когато министърът изначално открива ново училище в хипотезата на ал. 4. Той би могъл да открие неспециализирано училище, което по закон е обявено за общинско, да го открие като държавно. Би могъл общинско училище, което е работило като общинско известно време, ако са налице обстоятелствата по ал. 4, да го преобразува в държавно. Разбира се, ал. 4 изисква да се включат текстове в процедурите по преобразуване, свързани с промяна на финансиращия орган. Но това всъщност предстои да го направим в Глава осемнадесета.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ГАЛИНА БАНКОВСКА: Благодаря.
Други колеги?
Господин Методиев, заповядайте.
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Това, което искате да ми кажете, ми го казвате със страшно много думи, а ние като тълкуваме тук, си представям какво става след това.
Вие казвате така: В чл. 309 е категорично записано – в ал. 1, че министърът със заповед открива, преобразува променя и закрива “държавните” училища, “общинските” училища. Тоест цялата мрежа е в ръцете на министъра и неговата писалка. Тогава всички тези други условия защо ги пишем, а не пишем направо както е тук – по предложение на кмета на общината “и при условията на чл. 309”. Тоест да се знае, че има санкция на министъра накрая. Или накрая да завършва текста “при условията на чл. 309”.
Защото другото е едно усложняване, което, първо, ще усложни разговорът и дебатът в пленарна зала, ще отиде в медиите, а в медиите кой какво ще разбере е много сложно да предвидим. А тук е ясно – има воля на общинския съвет, има на кмета, обаче чл. 309, ал. 1 – окончателното решение е в химикалката на министъра.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ГАЛИНА БАНКОВСКА: Благодаря, господин Методиев.
Какво е становището на министерството по предложението на господин Методиев?
АНЕЛИЯ СЕМКОВА: Бих могла да кажа, че не само чл. 309 е относим към цялостната процедура. Ние затова сме препратили към условията и реда, тоест към материалноправните изисквания и реда.
Но си мисля дали все пак в ал. 4 не бихме могли да включим, че се случва със заповед на министъра, издадена при условията и реда на Глава осемнадесета и тогава ще е ясно, че министъра на образованието е органът, който решава този въпрос.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ГАЛИНА БАНКОВСКА: Приемаме ли предложението на господин Методиев?
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Аз съм съгласен да стане така. В смисъл ако се появи “по реда и при условията на Глава осемнадесета”, по предложение на кмета и т.н. Трябва да е след Глава осемнадесета. Тоест текстът да звучи: “При реда и условията на Глава осемнадесета и със заповед на министъра на образованието, младежта и науката, след решение на общинския съвет”.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Госпожо Семкова, моля дайте окончателна редакция.
АНЕЛИЯ СЕМКОВА: Общинският съвет, а да не може кметът еднолично да реши този въпрос. Защото ако оставим само общинския съвет, излиза, че той трябва да разпише цялото предложение. Тоест председателят на общинския съвет да изяви волята пред министъра, а тук...
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Катя Чалъкова има думата за изказване.
КАТЯ ЧАЛЪКОВА: Благодаря.
Искам само да уточним следната процедура. Общинският съвет взима решение. В това решение има първа, втора, трета точка. И последната точка е: “Задължава кмета на общината да напише мотивирано становище до...” Това се съдържа в решението на един общински съвет. Самό по своята същност решение – “приема решение училището да стане общинско”, няма. Няма такова решение на общинския съвет. Винаги има точка: “Задължава кмета”.
Затова аз казвам, че текстът – по предложение на кмета на общината след решение на общинския съвет, е вид тавтология, едно и също действие.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Маргарита Йорданова, заповядайте.
МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Благодаря, госпожо председател.
И сега в действащия Закон за народната просвета от 1991 г. е така. Това са два различни акта и това са два елемента на фактическия състав или юридически казано – по издаване на заповедта или отказ. Задължително трябва да има и предложение на кмета и той се брои като отделен документ.
В това предложение се пишат и мотивите. Даже в досегашния текст е „мотивирано предложение” и се казва защо е необходимо на общината това да стане.
Така че предлагам да остане текстът.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Очакваме окончателна редакция от министерството.
КАТЯ ЧАЛЪКОВА: Госпожо Банковска, едно допълнение, докато министерството уточнят окончателната редакция на текста, за да бъде пълна редакцията на чл. 37, пропуснах при представянето на училищата по ал. 1 да кажа кои класове включват:
Началните училища са от І до ІV клас включително; основни училища – от І до VІІ клас включително; гимназии – от VІІІ до ХІІ клас включително; обединени – от І до Х клас включително; и средни – от І до ХІІ клас включително.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Благодаря за допълнението, госпожо Чалъкова.
Заповядайте, госпожо Семкова.
АНЕЛИЯ СЕМКОВА: Предлагаме следната редакция: „При условията и по реда на Глава осемнадесета, със заповед на министъра на образованието, младежта и науката, по предложение на кмета на общината, след решение на общинския съвет професионалните гимназии могат да бъдат и общински, когато осъществяват обучения по професии, значими за устойчивото развитие на общината”.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Колеги, обединяваме ли се около тази окончателна редакция? Да.
Преминаваме към гласуване.
По чл. 37 има предложение на народния представител Емил Димитров, което не се подкрепя от комисията.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – няма, против – няма, въздържали се – 13.
Не се приема предложението на народния представител Емил Димитров.
Предложение на народните представители Валентина Богданова, Янаки Стоилов и Ивелин Николов. Предложението се приема по принцип, колеги.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Предложение от народния представител Искра Фидосова. Комисията го подкрепя.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Предложение от народните представители Катя Чалъкова и група народни представители. Това предложение трябва да приемем по принцип и да гласуваме новата редакция, която ни предложи току-що колегата Катя Чалъкова.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Подлагам на гласуване чл. 37 по вносител по принцип с направената редакция в предложението на народния представител Катя Чалъкова и група народни представители.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Преминаваме към чл. 141.
Раздел ІХ – „План-прием. Постъпване и преместване на ученици”.
Член 141.
Давам думата на госпожа Катя Чалъкова, която да предложи редакцията, която вчера уточнихме.
КАТЯ ЧАЛЪКОВА: Благодаря, госпожо Банковска.
Аз искам само да кажа, че редакцията, която вчера подробно обсъдихме и разглеждахме съдържа в себе си част от предложението на Богданова и Николов, защото тяхното предложение: „училищата по математика и технологии да имат държавен план-прием в V и VІІІ клас”.
Това, което ние предлагаме в момента с нова точка към ал. 3, обхваща част от тяхното предложение.
Член 141:
„В ал. 2 се правят следните промени: След „на прогимназиалния етап” се добавя текстът: „с изключение на случаите по ал. 3, т. 5”.
В ал. 3 се допълва нова т. 5 със следното съдържание:
„5. в V клас в неспециализираните средни училища, които не осъществяват обучение в началния етап на основната степен”.
Това са промените в чл. 141.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Благодаря.
Становището на министерството – заповядайте, госпожо Дамянова.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Уважаема госпожо председател, госпожи и господа народни представители! Всъщност това е една по-прецизна редакция на идеята, която беше залегнала и в текстовете на вносителя, но тук много по-ясно е представена. С това още веднъж казваме, че ние не закриваме математическите гимназии и те продължават да съществуват. Да, вярно е, че една гимназия обаче, която в момента извършва прием от V клас, ако иска да продължи да го прави, тя ще трябва да се преобразува в средно училище. Така че тук всъщност новата т. 5 съдържа точно тази идея. Казва се, че те могат да извършват прием, но вече през държавния план-прием от V клас, за да има все пак някакво регулиране освен всичко останало.
Разликата между текста на вносителя и този, който се предлага от народния представител Катя Чалъкова е, че все пак тук даваме възможност на началника на регионалното управление по образованието да определи броя на паралелките, за да не се получават, както в момента, понякога имаме училища, които реализират по 4-5 паралелки, което на практика обезлюдява всички останали училища. А това е бих казала дори една рестрикция, но която ще считаме, че е правилна от гледна точка на развитието на цялостната училищна система.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Благодаря.
Има ли други изказвания или въпроси към новата редакция, колеги?
Заповядайте, господин Методиев.
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Госпожо Чалъкова, само един кратък аргумент. Защо не и VІІІ клас? Просто един аргумент, ако може, за протокола.
КАТЯ ЧАЛЪКОВА: При сега съществуващата ситуация в т. 1 по ал. 3, на практика в VІІІ клас е регулиран държавният план-прием. Точка 1 казва: „в профилираните и професионалните гимназии, в паралелките за профилирана подготовка в средните училища”. Ако сегашните математически гимназии се преобразуват в средни математически училища, те ще имат профилирана подготовка, ще имат паралелки с профилирана подготовка. Затова в VІІІ клас те попадат в хипотезата на т. 1, ал. 3.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Благодаря.
Колеги, ако няма други изказвания, да преминем към гласуване.
Трябва да прегласуваме чл. 141. Към него има предложение на народните представители Валентина Богданова и Ивелин Николов и нова редакция на народния представител Катя Чалъкова.
Подлагам на гласуване предложението на Валентина Богданова и Ивелин Николов в чл. 141, по принцип.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Сега подлагам на гласуване редакцията, която направи народният представител Катя Чалъкова.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Подлагам на гласуване целия текст на чл. 141 по вносител с направената редакция от госпожа Катя Чалъкова. Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Член 142.
Кой ще докладва?
Заповядайте, госпожо Чалъкова.
КАТЯ ЧАЛЪКОВА: Благодаря, госпожо председател. В чл. 142 се добавя към ал. 2, т. 1 – в края на изречението, след т. 1, се добавя „ и т. 5”. Това е предложената промяна – новата точка от чл. 141.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Благодаря.
Има ли изказвания, мнения, становища, въпроси, колеги? Не виждам.
Министерството приема ли тази редакция на госпожа Чалъкова?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Да, министерството приема така направената редакция.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Благодаря, госпожо Дамянова.
Преминаваме към гласуване на чл. 142 с направеното писмено предложение от госпожа Катя Чалъкова и нейното допълнение от днес.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Член 144.
Ще докладва госпожа Катя Чалъкова.
КАТЯ ЧАЛЪКОВА: Колеги, в чл. 144 добавяме нова ал. 2 и тя е със следното съдържание:
(2) Приемането на учениците в V клас в училищата по чл. 141, ал. 3, т. 5 се извършва при условия и по ред, определени с държавния образователен стандарт за организация на дейностите в училищата”.
Следващата ал. 2 става ал. 3 и всички алинеи надолу се преномерират съответно в ал. 3, 4, 5, 6 и 7.
В ал. 3 се прави следната редакция:
„(3) Приемането на ученици в VІІІ клас в училищата по чл. 141, ал. 3, т. 1 и на учениците от обединените училища в ХІ клас в училищата по чл. 141, ал. 4 се извършва въз основа на резултатите от националното външно оценяване.”
Алинея 2 се замества с ал. 3.
В новата ал. 5 отново ал. 2 се замества с ал. 3 и останалите ал. 6 и 7 остават старите редакции на ал. 5 и 6 по вносител.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Благодаря, госпожо Чалъкова.
Колеги, имате ли становища по така предложената редакция? Не виждам желаещи.
Имате ли въпроси?
Госпожо Дамянова, заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Така направените редакции са във връзка с редакциите на чл. 141, така че министерството ги подкрепя.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Колеги, прегласуваме чл. 144 с направената редакция от народния представител Катя Чалъкова.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Член 216.
Колеги, тъй като по чл. 216 сме отложили гласуването на предложенията на народния представител Емил Димитров и на народния представител Катя Чалъкова, се налага да гласуваме само тези предложения и съответно целия текст на чл. 216 по вносител.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Емил Димитров по чл. 216.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – няма, против – няма, въздържали се – 13.
Не се приема предложението.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Катя Чалъкова и други народни представители.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Подлагам на гласуване целия текст на чл. 216 по вносител по принцип с приетите предложения на народния представител Светослав Тончев и Катя Чалъкова и група народни представители.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Член 256а.
Тук имаме предложение на народния представител Емил Димитров, което е във връзка с чл. 37, който ние вече гласувахме.
Народният представител Емил Димитров предлага да се създаде нов чл. 256а.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Емил Димитров.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – няма, против – 1, въздържали се – 12.
Не се приема предложението на народния представител Емил Димитров.
Госпожо Дукова, предложение ли имате? Заповядайте.
СНЕЖАНА ДУКОВА: То е просто количествена промяна вследствие на качествени промени, които направихме в чл. 37 и трябва да допълним в чл. 257, ал. 2: „Кметовете на общините съгласуват държавния план-прием за училищата по чл. 141, ал. 3, т. 1” и добавяме „и т. 5”.
Това е новата точка, която приехме.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Благодаря, госпожо Дукова.
Предлагам да гласуваме допълнението, което направи госпожа Снежана Дукова, в чл. 257, ал. 2 – да се добави „и т. 5”.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Сега подлагам на гласуване целия текст по вносител на чл. 257 с така направеното допълнение.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Член 260.
Има предложение от народния представител Емил Димитров, предложение от народния представител Искра Фидосова и предложение от народния представител Катя Чалъкова и група народни представители.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Емил Димитров.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – няма, против – няма, въздържали се – 13.
Не се приема предложението.
Предложение от народния представител Искра Фидосова, предложението се приема по принцип.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Предложение на народния представител Катя Чалъкова и група народни представители, което също се приема по принцип.
Моля да гласуваме
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Подлагам на гласуване чл. 260 с направените редакционни поправки.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Член 291.
В чл. 291, който се налага да прегласуваме – има предложение от народните представители Валентина Богданова, Янаки Стоилов и Ивелин Николов; предложение от Валентина Богданова и Георги Пирински; предложение от Галина Банковска, Катя Чалъкова и Снежана Дукова; предложение от народния представител Станислав Станилов.
Моля за Вашето становище, колеги, и редакционни поправки, които се налага да направим.
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Може ли да предложа редакция?
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Да, заповядайте.
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Преди 20-тина минути в държавните образователни изисквания сменихме текст. Тук в чл. 291, ал. 2, т. 3 пише „познавателни книжки, учебници и учебни комплекти”, да стане „учебни помагала”, като е в стандарта. Или да вземем принципно решение, че навсякъде, където е „учебни комплекти” да се замени „с учебни помагала”? Защото обяснението, което ми дадохте преди малко...
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Госпожо Дамянова, какво е Вашето становище?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Тук не става въпрос за наименованието на стандарта, а за субсидията, която покрива безплатните учебници. В този смисъл ние тук имаме познавателни книжки, учебници и учебни комплекти. В учебния комплект всъщност – това, което се предоставя безплатно, е дефакто комплекта с прилежащите към него учебни помагала. Затова тук записът е коректен от гледна точка на комплектите.
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Тоест има две хипотези. В едната им се дава само учебник, а в другата – учебник плюс помагало?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Точно така, да.
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Оттеглям предложението си, госпожо председател.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Благодаря, господин Методиев.
Има ли становище на министерството по така направените предложения? Моля да коментирате!
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Уважаема госпожо председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Вчера коментирахме това предложение. Става въпрос за транспорта на учениците, които са в ХІ и ХІІ клас. В момента, знаете, че средствата за транспорт на тези ученици не се поемат. Дори има изключително недобри практики. Знаете, че в много от общините са осигурени автобусчета за транспорт на учениците, но имаме случаи, в които в автобусчето има места, но учениците, които са в ХІ и в ХІІ клас не могат да се качат в автобуса и съответно не са допускани. Защото в закона пишело, че държавата не осигурява транспорт, което не считаме, че е уместно.
В този смисъл считаме, че е добре да се приеме по принцип предложението на госпожа Богданова и господин Пирински, като ние от министерството бихме Ви предложили една редакция на ал. 3 по вносител, която да звучи по следния начин:
„(3) За децата в задължителна предучилищна възраст и за учениците от населени места, в които няма детска градина или училище, задължително се осигуряват средства за транспорт до най-близката детска градина или училище, което провежда обучение в съответната група или в съответния клас.”
Тоест това е редакцията на вносителя със съответните изменения.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: От името на вносителя правя предложение за редакция в ал. 3 текстът да звучи по следния начин:
„(3) За децата в задължителна предучилищна възраст и за учениците от населени места, в които няма детска градина или училище, задължително се осигуряват средства за транспорт до най-близката детска градина или училище, което провежда обучение в съответната група или в съответния клас.”
Имате ли коментари или въпроси, колеги, по тази редакция? Не виждам.
Тогава се налага да прегласуваме предложението на народните представители Валентина Богданова и Георги Пирински. Предлагам да го приемем по принцип с окончателната редакция, която преди малко Ви прочетох.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Подлагам на гласуване текста на ал. 3, така както беше прочетен.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Подлагам на гласуване целия текст на чл. 291 по вносител с така направената редакция.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Член 302.
Този текст е във връзка с чл. 37, който вече гласувахме.
Ще докладва народният представител Катя Чалъкова.
КАТЯ ЧАЛЪКОВА: Член 302 има следната редакция, която е с допълнение и изменение. Досегашният текст става ал. 1.
Създават се ал. 2, 3 и 4 със следното съдържание:
„(2) Предоставените за ползване имоти и вещи преди обявяването на неспециализираните училища за държавни от датата на обнародване на решението по чл. 37, ал. 5 преминават собственост на държавата и се управляват от училището.
(3) Предоставените преди придобиване на статут на общинско училище имоти – публична държавна собственост, от датата на обнародване на заповедта по чл. 37, ал. 4 или решението по чл. 37, ал. 6, стават публична общинска собственост на общината, на територията на която се намират имотите, а вещите – държавна собственост, стават собственост на общината, финансираща училището.
(4) Имотите и вещите по ал. 3 се предоставят на училището, което ги е управлявало до влизане в сила на заповедта по чл. 37, ал. 4 или решението по чл. 37, ал. 6 и се използват за целите на образователния процес без да променят предназначението си.”
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Благодаря, госпожо Чалъкова.
Колеги, откривам дискусията.
Имате ли бележки, въпроси и становища по така предложената редакция на чл. 302? Не виждам.
Министерството приема ли тази редакция?
АНЕЛИЯ СЕМКОВА: Да, приемаме така направената редакция.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Преминаваме към гласуване.
Първо ще подложа на гласуване редакцията, предложена от народния представител Катя Чалъкова в чл. 302.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Подлагам на гласуване писменото предложение на народния представител Катя Чалъкова и чл. 302 по вносител по принцип.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Член 310.
Отново имаме редакция във връзка с чл. 37.
Госпожо Чалъкова, моля да предложите редакцията по чл. 310.
КАТЯ ЧАЛЪКОВА: Редакцията в чл. 310, ал. 1, изречение второ, след думите „общинските училища” се добавя „ и държавните неспециализирани училища”.
Нека само отбележа, че текстът „общинските училища се преобразуват и чрез промяна на вида по чл. 37, ал. 1 и 2”. Това си остава, защото ние с промяната, която направихме в чл. 37, ал. 1 и 2 останаха същите. Така че просто правим това допълнение.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Благодаря Ви, госпожо Чалъкова. Доколкото разбирам, текстът не е доизчистен окончателно, така че ще го отложим за допълнително гласуване.
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Може ли да попитам може би госпожа Дамянова или Вас, госпожо Банковска – в чл. 329 предложението, което е отхвърлено – за различни педагогически форми в частните училища, какъв е аргументът, за да знам?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Вчера го коментирах, защото предположих, че ще ни се зададе този въпрос.
Първо, тук става въпрос за процедури за откриване и преобразуване и не им е тук мястото на тези педагогически форми.
Второ, ние в закона не казваме какви. Училищата са свободни да използват всякакви педагогически форми. Със самата система, която въведохме по принцип за всички детски градини, ние обхващаме тази свобода, която в момента имат частните детски градини. В този смисъл, включително и общинските детски градини, ще могат да работят например по системата на Монтесори. А за училищата – при тях нямаме система, но имаме педагогически форми и всяко едно от тях е свободно да използва каквито ние не сме фиксирали в закона какви да бъдат педагогическите форми, методи на преподаване и така нататък. С този аргумент.
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Как ще се борим бюрокрацията, защото ние, политиците си отиваме, но бюрокрацията остава?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Ние вече го прегласувахме – в главата за педагогическите специалисти, изрично е казано, че учителят е свободен да използва различни методи и форми на преподаване и т.н., от една страна. От друга страна, е възможно и в стандарта отново да бъде преповторено. Но въпросът, който поставяте, поставяйки го в този член, няма да ни реши проблемът. Защото в момента това се гледа, когато се подадат документите за откриване на частно училище или частна детска градина и след това никой това не го наблюдава. Никой не следи в момента какви педагогически форми, никой не санкционира учителите. Така че не мисля, че би било проблем.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Господин Методиев?
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Само за завършек на темата.
Това че има негласни неща вътре в системата, е ясно. Въпросът е, че според мен при получаването на документа, с който министерството казва – да, можеш да имаш такова училище, трябва да е ясно дали то в някаква степен има традиционни педагогически форми или работи по някакви нови. Затова съм го сложила систематично тук. Иначе другите отговори, които ми давате, ме задоволяват, защото реалността показва наистина това, което казва госпожа Дамянова.
От гледна точка на времето напред, тези хора, които, първо инициират такива неща – частната инициатива в образованието все повече и повече замира, а не е хубаво това явление, тя ще бъде подкрепяна, когато бъде подкрепена от някакъв наднационален кръг. Този наднационален кръг има своите изисквания в областта на педагогическите форми. Те не са толкова много – ние ги знаем, те са 4-5 в Европа. Заради това този регистрационен режим, този лиценз, който се получава, е като за един бизнес. По същия начин е – ти определяш вътре в лиценза, като регулатор държавата, как се работи в тази институция. В случая това е частно училище.
Просто си защитавам систематиката. Не правя нищо повече.
Щом сте решили да отпадне, нека да отпадне.
Това, за което аз се притеснявам, е, че добрата воля на либерални правителства може да се пресрещне от лошата воля на други правителства, които не са толкова либерални. Понеже самата администрация не е либерализирала до степен да откликва на тези неща, тя стои в известна традиционна, консервативна форма, в лошия смисъл на думата. Затова съм го направил.
С това прекратявам дебата. В смисъл, не искам да Ви убеждавам повече. Исках систематично да кажа защо това предложение е направено от моя гледна точка, тъй като съм отсъствал, когато е отхвърлено вчера.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Ако може само да добавя нещо. Тук юристите ми подсказаха. Така записано тук означава, че ние трябва да им направим един вид разрешителен режим, на който министерството да преценява тези педагогически форми дали са добри, дали не са добри. Аз не мисля, че това е Вашата идея, защото това и в момента го няма. Защото това означава при откриването на едно частно училище, да се гледат и съответните педагогически форми и някой в министерството да каже...
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Нека да спрем дотук.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Министерството ще коментира ли, ще имаме различно становище от това, което вчера сме гласували.
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Аз не искам прегласуване, оттеглям предложението си. Не искам да се коментира повече.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Преминаваме към Допълнителни разпоредби, § 1, който вчера не беше гласуван.
В § 1, колеги, имаме предложения от народните представители Алиосман Имамов и Хамид Хамид и народния представител Лютви Местан.
Първо ще подложа на гласуване двете предложения, след това ще Ви дам думата за предложения, дискусия и нови редакции.
Подлагам на гласуване предложението на народните представители Алиосман Имамов и Хамид Хамид.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – няма, против – няма, въздържали се – 13.
Не се приема предложението.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Лютви Местан.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – няма, против – няма, въздържали се – 13.
Не се приема предложението.
Моля, ако имате някакви предложения за нова редакция на § 1 от Допълнителните разпоредби, заповядайте.
Госпожо Соколова, заповядайте да докладвате.
ИРЕНА СОКОЛОВА: Редакцията е във връзка и с това, което коментирахме вчера – да заменим думата „малцинство” с „малцинствени групи”,
В т. 8 на § 1 – Майчиният език е език, на който говорят в семейството си:
„а) децата и учениците от етническите малцинствени групи, които традиционно или в значителна степен населяват територията на Република България.”
Като заменим „малцинства” с „малцинствени групи”, които „традиционно или в значителна степен населяват територията на Република България”.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Благодаря, госпожо Соколова.
Вашето предложение е по § 1, в т. 8, б. „а”:
„а) децата и учениците от етническите малцинствени групи, които традиционно или в значителна степен населяват територията на Република България.”
Колеги, имате ли коментари по това предложение на колегата Соколова? Не виждам коментари.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Ирена Соколова.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Подлагам на гласуване целия § 1 от Допълнителните разпоредби с редакцията, която направи госпожа Ирена Соколова.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Колеги, имаме ли готовност да вървим напред?
Преходните и заключителни разпоредби.
Параграф 6.
Ще докладва Катя Чалъкова – заповядайте.
КАТЯ ЧАЛЪКОВА: Колеги, промените в § 6 се налагат с промените, които направихме преди това в хода на закона.
В ал. 1 – ще прочета текста, който сега предлагаме:
„(1) Заварените към влизането в сила на този закон прогимназии, гимназии и средни общообразователни училища и професионални гимназии по чл. 26, ал. 1, т. 2, 4, 6 и 8 от отменения Закон за народната просвета продължават да осъществяват дейността си по този закон, съответно като основни училища, профилирани гимназии, средни училища и професионални гимназии.
(2) Заварените към влизането в сила на този закон оздравителни училища продължават да осъществяват дейността си като средни училища.
В ал. 3 – „31 май 2013 г.” става „31 май 2014 г.”
Прави се смяна на годината с една година напред.
В ал. 5 се правят същите поправки – през учебната „2012-2013 г.” се заменят с „2013-2014 г.”
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Благодаря, госпожо Чалъкова.
Колеги, откривам дискусията.
Имате ли въпроси, бележки и становища по така направената редакция?
Какво е становището на министерството?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Министерството подкрепя така предложената редакция.
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Колеги, § 4 от Преходните и заключителни разпоредби се отлага за допълнително разглеждане и гласуване.
Параграф 5 – сме гласували вчера.
Преминаваме към § 6, към който колегата Катя Чалъкова направи редакционни поправки.
Към § 6 има предложение от народния представител Огнян Стоичков, вчера проведохме дискусията и ще го подложа на гласуване.
Който е съгласен с това предложение, моля да гласува.
За – няма, против – няма, въздържали се – 13.
Не се приема предложението на народния представител Огнян Стоичков по § 6.
Подлагам на гласуване редакционните поправки, които направи народния представител Катя Чалъкова.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приемат се редакционните поправки единодушно.
Подлагам на гласуване § 6 по вносител с така направените редакционни поправки от Катя Чалъкова.
Който е съгласен, моля да гласува.
За – 13, против и въздържали се – няма.
Приема се единодушно.
Колеги, каква е готовността ни – на кой параграф да се спрем?
Колеги, 5 минути почивка.
(След почивката.)
ПРЕДС. ГАЛИНА БАНКОВСКА: Колеги, по информация на експертите оказа се, че нямаме готовност за окончателни текстове по-нататък по законопроект. Материята е доста сложна и изисква време, за да се прецизират текстовете. Това е свързано с влизането в сила на законопроекта и на годините, посочени сега. Всичко трябва да се промени. Тъй като минава като червен лъч през много тестове – финанси, бюджет и т.н., всичко това изисква внимателна работа и допълнително време, за да добият окончателен вид.
С това, колеги, аз искам да благодаря на министър Сергей Игнатов, на зам.-министър Милена Дамянова, на целия екип на Министерство на образованието, младежта и науката и на Вас за упоритата работа, за отговорното отношение, за това, което свършихме през тези няколко дни. Доказахме, че когато човек е мотивиран, когато има защо и когато има отговорно отношение, нещата се случват. Благодаря и на стенографите за тяхната работа.
Закривам заседанието.
(Закрито в 11,15 ч.)
Стенографи:
Нина Иванова
Катя Бешева