КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО, НАУКАТА И ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА
П Р О Т О К О Л
На 28 ноември 2012 година се проведе заседание на Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта при следния
ДНЕВЕН РЕД:
1. Разглеждане на Проект за решение за налагане на мораториум върху всички сделки с разпореждане и строителна дейност в имоти на територията на Водна учебна спортна база на Националната спортна академия „Васил Левски” – гр. Несебър, № 254-02-134, внесен от народния представител Огнян Стоичков на 23.10.2012 г.
2. Разглеждане за второ гласуване на законопроект за предучилищното и училищното образование № 202-01-20, внесен от Министерския съвет на 05.04.2012 г.
3. Разни.
На заседанието присъстваха: Свилен Нейков – министър на физическото възпитание и спорта, Горяна Тодева - съветник в Министерството на физическото възпитание и спорта, Милена Дамянова – заместник-министър на образованието, младежта и науката.
Заседанието беше открито и ръководено от Огнян Стоичков – председател на Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Добър ден, колеги. Откривам заседанието на Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта при следния проектодневен ред:
1. Разглеждане на Проект за решение за налагане на мораториум върху всички сделки с разпореждане и строителна дейност в имоти на територията на Водна учебна спортна база на Националната спортна академия „Васил Левски” – гр. Несебър, № 254-02-134, внесен от народния представител Огнян Стоичков на 23.10.2012 г.
2. Разглеждане за второ гласуване на законопроект за предучилищното и училищното образование № 202-01-20, внесен от Министерския съвет на 05.04.2012 г.
3. Разни.
Изказвания? Заповядайте, колега Богданова.
ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА: Благодаря Ви, господин председател. Дали бихте позволили, господин председателю, колеги, да направя своето предложение още в началото, подкрепяйки проекта за дневен ред?
Искам да предложа на колегите да подкрепят моето предложение на следващото заседание на Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта, а това означава следващата сряда, да бъде изслушан от комисията министърът на образованието, младежта и науката по проблемите на фонд „Научни изследвания”. Тези проблеми са публични, коментират ги медиите, върви подписка между учените, които оспорват начина, по който се разпределят средствата във фонд „Научни изследвания”. Аз мисля, че на нас не ни отива да бъдем читатели, слушатели и странични наблюдатели на този проблем. и си мисля, че с министър Игнатов ние следва да разговаряме в комисията и този разговор да се случи тук, вместо да твърдим и да коментираме, че той самият има очевидни правомощия и по контрола на работата на фонда, и ангажименти по правилника, по който фондът работи за утвърждаване на неговите решения.
Така че предлагам наистина сериозно с искането на всички ни той да бъде тук в сряда. Затова и не съм се опитвала да искам изслушване по друг ред, който правилникът предполага, защото мисля, че подобно поведение е важно за всички.
Така че аз предлагам, господин председателю, да подложите на гласуване моето предложение следващата сряда в рамките на регулярното заседание на Комисията по образованието да бъде изслушан министър Сергей Игнатов по добилите публичност проблеми по управлението на фонд „Научни изследвания”. Благодаря.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Обратно предложение? Румен Стоилов, заповядайте.
РУМЕН СТОИЛОВ: Господин председател, уважаеми гости! С цялото си уважение към колегата Богданова, смятам, че има парламентарен контрол. Наистина има полемики в обществото, аз също ги следя. Но предполагам, че още този петък ще има въпроси, също и следващия.
Така че смятам, че за момента изслушването не е наложително.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Веселин Методиев, заповядайте.
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Аз не възразявам да изслушаме министъра. Смятам, че колегата Богданова има аргументи. Обаче другата сряда не може, защото ръководството на нашата парламентарна група каза, че на председателски съвет сутринта е съобщено ,че другата седмица ще се гледа бюджетът. Гледането на бюджета означава, че комисиите в сряда и четвъртък няма да заседават. Така че това е невъзможно и няма смисъл да се гласува, просто защото не е възможно да се случи в другата седмица.
ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА: Все пак благодаря на господин Методиев, че ме подсети. Ще променя предложението си – министърът да бъде изслушан на следващото заседание на комисията, когато ние сме в състояние да го проведем.
А на колегата Стоилов искам да кажа, приемайки неговите аргументи, че изслушването на министър на заседание на комисията също е форма на парламентарен контрол. И аз мисля, че ние има какво да си изговорим, коментирайки това, което се случва. То е въпрос на действие на законови норми, които ние сме приели, на текстове в действащия правилник на закона, на правилника, по който работи фонд „Научни изследвания”. И мисля, че едно по-широко, по-спокойно обсъждане е важно.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. За процедура – Снежана Дукова.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Господин председателю, уважаеми колеги! Аз също ще подкрепя дневния ред. Но мисля, че в това, което госпожа Богданова каза, има логика от гледна точка не само на това, че се експонират вече нещата в медиите, а и проблемът доби наистина една широка гласност. Всъщност ние трябва да бъдем добре информирани.
Аз наистина ще гласувам за това предложение и предлагам да бъде записано като точка „Информация на министъра на образованието по дейностите, които се извършват във фонд „Научни изследвания”. Ако се съгласите с такава формулировка, аз смятам, че не е проблем по никакъв начин. Ще гласувам „за”.
ВАЛЕНТИНА БОГДАНОВА: Аз благодаря на колегата Дукова. Но понеже формата по правилник е „изслушване”, аз това предлагам. А в рамките на това изслушване министърът наистина да ни информира по начина, по който колегата Дукова поиска.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Подлагам на гласуване предложението на Валентина Богданова за изслушване на министъра на образованието, младежта и науката на следващото заседание по темата така, както беше формулирана от госпожа Богданова.
Гласували: за 11, против няма, въздържали се 2.
Подкрепя се това предложение.
Ако няма други изказвания, моля да гласуваме така предложения дневен ред.
Гласували: за 10, против 1, въздържали се 2.
Приема се.
Колеги, преминаваме към първа точка от дневния ред:
РАЗГЛЕЖДАНЕ НА ПРОЕКТ ЗА РЕШЕНИЕ ЗА НАЛАГАНЕ НА МОРАТОРИУМ ВЪРХУ ВСИЧКИ СДЕЛКИ С РАЗПОРЕЖДАНЕ И СТРОИТЕЛНА ДЕЙНОСТ В ИМОТИ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ВОДНА УЧЕБНА СПОРТНА БАЗА НА НАЦИОНАЛНАТА СПОРТНА АКАДЕМИЯ „ВАСИЛ ЛЕВСКИ” – ГР. НЕСЕБЪР, № 254-02-134, ВНЕСЕН ОТ НАРОДНИЯ ПРЕДСТАВИТЕЛ ОГНЯН СТОИЧКОВ НА 23.10.2012 Г.
Гости на комисията са:
Свилен Нейков – министър на физическото възпитание и спорта;
Николай Нанков – заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството;
Доц. Пенчо Гешев – ректор на НСА „Васил Левски”;
Красимир Вълчев – главен секретар на Министерството на образованието, младежта и науката;
Албена Михайлова – главен секретар на МРРБ;
Горяна Тодева – съветник на министъра на физическото възпитание и спорта;
Ангел Георгиев – председател на Националното представителство на студентските съвети.
Колеги, беше отложено разглеждането на проекторешението за налагане на мораториум. Нови становища не са постъпвали, освен тези, които са представени на вашето внимание. Аз като вносител представих мотивите и аргументите към това проекторешение. Имате думата за изказвания. Заповядайте, Ивелин Николов.
ИВЕЛИН НИКОЛОВ: Господин председател, господин министър, господин заместник-министър, уважаеми колеги, уважаеми гости! Аз чисто процедурно, за да работим по-ефективно, бих предложил да си спомним, че тази точка вече два пъти е обсъждана, дискусии са водени и да има изказвания само ако има променени становища или има страни, които не са взели своите изказвания. Защото ако трябва да повтаряме цялата дискусия още веднъж, мисля, че е безсмислено. Благодаря.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Абсолютно приемливо е според мене. Затова казах, дискусията вече е проведена веднъж. Ако има нови факти и обстоятелства, нови становища по вече обсъдената тема, имате думата. Ако някой от нашите гости желае да вземе думата? – Не виждам.
В такъв случай прекратявам дискусията. Обявявам гласуване на проект за решение за налагане на мораториум върху всички сделки с разпореждане и строителни дейности в имоти на територията на Водна учебна спортна база на Националната спортна академия „Васил Левски” – гр. Несебър. Който е „за”, моля да гласува.
Гласували: за 14, против и въздържали се няма.
Приема се.
Благодаря ви, колеги, за подкрепата. Благодаря и на нашите гости за участието им в точка първа от дневния ред.
Преминаваме към втора точка от дневния ред:
РАЗГЛЕЖДАНЕ ЗА ВТОРО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНО ОБРАЗОВАНИЕ № 202-01-20, ВНЕСЕН ОТ МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ НА 05.04.2012 Г.
На заседанието присъства и заместник-министърът на образованието, младежта и науката Милена Дамянова.
Редица текстове, колеги, бяха отложени за разискване и гласуване, както и приетите впоследствие текстове налагат връщане в началото и прегласуване на текстове, които веднъж вече са гласувани.
В тази връзка правя процедурно предложение по последователността на разпоредбите в закона да бъдат прегласувани, а тези, които са отложени, да бъдат обсъдени, разисквани и гласувани.
Който е съгласен с това мое процедурно предложение, моля да гласува.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се.
Първият текст по разпоредбите е чл. 10, ал. 3. Заповядайте, Стефани Михайлова.
СТЕФАНИ МИХАЙЛОВА: Редакционно предложение, за да се избегне двусмислие. В текста на вносителя се използва терминът „такса”, а е широко разпространено разбирането на този термин като за публично-правно задължение, тоест заплащане, което се дължи на държавата или на общините за извършени от тях услуги. И тъй като това не е случаят с частните училища, за да избегнем възможности за неправилна интерпретация, предлагам следната редакция на ал. 3:
„Ал. 3. Когато частните детски градини и частните училища получават държавна субсидия по ал. 1, те могат да извършват дейности срещу заплащане само извън финансираните от държавата.”
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Становище от Министерството на образованието?
КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: Подкрепяме така направеното предложение.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Изказвания? – Не виждам.
Колеги, първоначалният текст беше формулиран с термина „такси за дейности”, а сега са „дейности срещу заплащане”, с редакцията, която беше посочена. Заповядайте, колега Методиев.
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Това нещо е вид редакционна промяна. И тъй като виждам, че това обхваща няколко текста, господин председателю, а не само един, с оглед както спазване на правилника, така и разумен разход на време, моля Ви да подложите на гласуване принципното редактиране на текста. То засяга освен чл. 10, ал. 3, още чл. 282, ал. 2, чл. 301, ал. 1. Да вземем решение по принцип и да се отрази в конкретните текстове, а не за всеки член да гласуваме едно и също нещо и някои от колегите да го изчитат, защото това е в някакъв степен липса на здрав разум. Благодаря.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Приемливо е Вашето предложение, разбира се.
Ако няма други изказвания, подлагам на гласуване редакцията на чл. 10, ал. 3, която ни представи Стефани Михайлова.
Ще повторя. „Ал. 3. Когато частните детски градини и частните училища получават държавна субсидия по ал. 1, те могат да извършват дейности срещу заплащане само извън финансираните от държавата.”
СТЕФАНИ МИХАЙЛОВА: Тъй като не е чисто замяна на един термин с други думи и изрази, мисля, че трябва да се прочетат конкретните редакции. Ако не възразявате, да ги прочета.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Подлагам на гласуване прочетения текст на ал. 3 на чл. 10.
Гласували: за 11, против и въздържали се няма.
Подкрепя се единодушно.
Член 24, ал. 4. Има предложение за редакция от Галина Банковска.
ГАЛИНА БАНКОВСКА: Уважаеми колеги, уважаема госпожо заместник-министър! Правя предложение в ал. 4 да се направи една препратка към Закона за здравето, тъй като посочваме вида на акта, за да не се издават два акта. И предлагам ал. 4 да звучи по следния начин:
„Ал. 4. Децата, постъпили в яслени групи в детските градини, се отглеждат при условия и по ред, определени в наредбата по чл. 118, ал. 4 от Закона за здравето.”
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Становище от министерството?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Подкрепяме така направеното предложение.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Изказвания? – Не виждам.
Подлагам на гласуване прочетения от Галина Банковска текст на чл. 24, ал. 4.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Член 30. Има редакция в ал. 5. Снежана Дукова, заповядайте.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Уважаеми господин председател, госпожо заместник-министър! Правя предложение за нова ал. 5, която да има връзка с предложенията по чл. 37 и то да звучи така:
„Ал. 4. Наименованието на училище, обявено за училище с национално значение по реда на чл. 37, ал. 5, може да включва и означението „национално” и „национална”.”
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Становище от министерството?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Господин председател, направеното предложение е във връзка с гласувания вече чл. 37. Така че редно е, когато сме въвели статут на училища с национално значение, все пак те да могат да съдържат тази дума в наименованието си.
В този смисъл подкрепяме това предложение.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Изказвания? – Не виждам.
Подлагам на гласуване предложението за нова ал. 5 на чл. 30.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Подкрепя се единодушно.
Член 51, ал. 3. Във връзка с подкрепеното по принцип предложение на колегите Богданова и Георги Пирински към чл. 291, относно транспорта, се предлага да отпадне текстът „до 16-годишна възраст”, тоест за всички ученици по ал. 1 да се осигурява транспорт. Това е предложението, което аз току-що направих – да отпадне текстът „до 16-годишна възраст”.
Изказвания? Заповядайте.
ЛИЛИЯ ХРИСТОВА: Уважаеми господин председател, уважаема госпожо заместник-министър! Аз подкрепям тази промяна, тъй като това коригира една несправедливост – да не се извозват децата от средищните училища над 16-годишна възраст.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Становище от министерството?
КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители. подкрепяме визираното предложение, тъй като има и бюджетен ефект. Длъжни сме да кажем няколко думи. Това няма да доведе до значителни допълнителни бюджетни средства, тъй като в повечето случаи извозването ще става по съществуващи вече транспортни схеми. Запазва се принципът на най-близкото училище, а не до което и да е училище. Според нас е обосновано, още повече, че задължението до 16-годишна възраст не кореспондира с определен клас. Понякога това право приключва на средата на девети клас примерно, в което няма логика.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Колеги, подлагам на гласуване чл. 51, ал. 3 със следния текст:
„Ал. 3. За учениците по ал. 1 се осигурява транспорт.”
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Подкрепя се единодушно.
Член 282. За редакция има думата Стефани Михайлова.
СТЕФАНИ МИХАЙЛОВА: Редакция на ал. 2 е в същия смисъл – по отношение на термина „такси”. Предлагам следната редакция:
„Ал. 2. С приходите от дейностите срещу заплащане по чл. 10, ал. 3 на частните детски градини и в частните училища се финансират разходи, които се извършват извън осигурените със субсидията от държавния бюджет.”
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Изказвания? – Няма. Становище на министерството?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Това е във връзка с редакцията, която гласувахте в чл. 10. Подкрепяме я.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Подлагам на гласуване така прочетения редактиран текст от Стефани Михайлова за чл. 282, ал. 2.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Член 301. Заповядайте, Стефани Михайлова.
СТЕФАНИ МИХАЙЛОВА: Предлагам следната редакция:
„Чл. 301, ал. 1. Дейностите по чл. 10, ал. 3, които се извършват срещу заплащане от частните детски градини или училища, се определят с правилника на съответното частно училище или частна детска градина.
Ал. 2. Условията и редът за заплащане на дейностите по ал. 1 и размерът на плащането се определят с договор между частната детска градина или частното училище и родителя на детето или ученика.”
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Становище от министерството?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Това отново е във връзка с предходните членове и предложения. Министерството подкрепя така направената редакция.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Изказвания? – Не виждам.
Подлагам на гласуване редакцията на чл. 301, прочетена от Стефани Михайлова.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Член 302. Заповядайте, Галина Банковска.
ГАЛИНА БАНКОВСКА: Господин председателю, предлагам в чл. 302 да се създадат алинеи 2, 3, 4 и 5. Ще ги прочета.
„Ал. 2. От датата на влизане в сила на акта за обявяване на държавно училище за общинско, имотите – публична държавна собственост, предоставени на училището преди обявяването му за общинско, преминават в собственост на общината, на територията на която се намират имотите, и стават публична общинска собственост, а вещите – държавна собственост, стават собственост на общината, финансираща училището.
Ал. 3. Имотите и вещите по ал. 2 се предоставят за управление на училището, което ги е управлявало до обявяването му за общинско, и се ползват за целите на образователния процес, без да променят предназначението си.
Ал. 4. Когато седалището на училището, управляващо имотите по ал. 2, е извън територията на общината, която ги придобива, след влизане в сила на акта за обявяване на училището за общинско общината преобретател предоставя имотите за управление на финансирани от нея училища.
Ал. 5. От датата на влизане в сила на акта за обявяване на общинско училище за държавно имотите и вещите, предоставени на училището преди обявяването му за държавно преминават в собственост на държавата, управляват се от училището и се ползват само за целите на образователния процес, без да променят предназначението си.”
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Становище от министерството?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Уважаеми господин председател, госпожи и господа народни представители! Така направеното предложение кореспондира с прието с текста на чл. 37, така че Министерството на образованието го подкрепя напълно.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Изказвания, колеги? – Не виждам.
Подлагам на гласуване прочетените нови алинеи 2, 3, 4 и 5 към чл. 302 от колегата Галина Банковска. Който е „за”, моля да гласува.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приемат се единодушно.
Член 310. Отложени са разискванията и текстът не е гласуван до момента. Румен Стоилов, заповядайте.
РУМЕН СТОИЛОВ: Господин председател, уважаеми гости! Във връзка с новата редакция по чл. 37 и възможността неспециализираните училища да бъдат както общински, така и държавни, предлагам следния текст:
„Чл. 301, ал. 1. Държавните и общинските институции в системата на предучилищното и училищното образование се преобразуват чрез вливане, сливане, отделяне или разделяне. Неспециализираните училища се преобразуват и чрез промяна на вида по чл. 37, ал. 1 и 2.
Ал. 2. В държавните и общинските детски градини и училища може да се извършват промени, свързани с:
1. наименованието;
2. официалния адрес;
3. адреса на сградите, в които се провежда обучението.
Ал. 3. В професионалните гимназии и в спортните училища може да се извършва и промяна на финансиращия орган.
Ал. 4. В специализираните обслужващи звена и в центровете за подкрепа за личностно развитие освен промените по ал. 2, т. 1 и 2, и в центровете за подкрепа за личностно развитие – и по ал. 2, т. 3, може да се извършват и промени, свързани с предмета на дейност съответно по чл. 48 или по чл. 49.” Благодаря ви.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Становище от МОМН.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Уважаеми господин председател, госпожи и господа народни представители! Всъщност промените са само от гледна точка на ал. 1 – „общинските” се заменя с „неспециализираните”. Господин Стоилов пропусна да прочете, че се преобразуват „и чрез промяна”. Това „и” е важно, защото това е една допълнителна форма на преобразуване.
И в ал. 3 се добавят професионалните гимназии.
В този смисъл министерството подкрепя така направената редакция.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Изказвания? – Няма.
Подлагам на гласуване прочетения текст от колегата Румен Стоилов в ал.1, второто изречение е така: „Неспециализираните училища се преобразуват и чрез промяна на вида по чл. 37, ал. 1 и 2.”
В ал. 3 пълният текст е: „В професионалните гимназии и спортните училища може да се извършва и промяна на финансиращия орган”.
Който е съгласен, моля да гласува.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Подкрепя се единодушно.
Гласуваме по принцип предложението на Катя Чалъкова по ал. 1 на чл. 310 в изречение второ думите „общинските училища” се заместят с думите „неспециализираните училища”.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се.
Член 328. Има думата Стефани Михайлова.
СТЕФАНИ МИХАЙЛОВА: Предлагам една редакционна корекция в чл. 328, ал. 1 и 4 и аналогично в чл. 338, ал. 1 и 4 – думите „новият директор” да се заменят с „директора”.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Становище на министерството.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Подкрепяме това редакционна предложение.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Колеги, подлагам на гласуване редакцията на чл. 328 и чл. 338.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Член 335. Веселин Методиев, заповядайте.
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ: Аз имам предложение, колеги, което е свързано с възможността в частните детски градини и в частната училищна мрежа методиката на преподаване да бъде избор на хората, които организират тези институции. В разговорите на изнесеното заседание и след това министерството ме убеди, че мястото на такава промяна е тук, в този текст на чл. 335 с една нова точка 5, която има следния вид:
„5. авторски учебни програми за предучилищно образование, съответно авторски учебни програми по професионална подготовка;”.
Тоест това е свободата, която се дава и фактически се ограничава, за да бъда съвсем точен. Тъй като авторската учебна програма за предучилищното образование е добре, но авторска учебна програма по професионална подготовка означава вид специализация вътре и липса на свобода в това, което наричаме общо образование, тоест в някаква степен това е отстъпление от Закона за учебния план, който ще престане да действа с този закон, който беше дал свобода 60 на 40 процента в полза на гимназията в държавното училище, не говоря за частното. Тук се задържа засега в по-висока степен дисциплината по общообразователната подготовка.
Наистина предлагам да приемем този текст като някаква стъпка. Явно е, че ще трябва да се направят следващи стъпки във времето. Може би се нуждаем и от известно време, за да повярваме, че тези стотина учебни центрове, повече от 100 – включвам и детските градини в училищата, трябва да се докажат още малко, за да могат да получат тази свобода.
Бях пределно изчерпателен. Моля да го подложите на гласуване.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Становище от министерството?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Уважаеми господин председател, тук всъщност господин Методиев предлага да се добавят само авторски учебни програми за предучилищно образование. Това е запазване де факто на съществуващото в момента състояние. И в момента разпоредбите на Закона за народната просвета са такива. Така че ние подкрепяме това предложение.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Предложената от колегата Методиев редакция на чл. 335, ал. 1, т. 5 е: „авторски учебни програми за предучилищно образование, съответно авторски учебни програми по професионална подготовка.”. Това е текстът. Който е „за”, моля да гласува.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Предложението на колегата Веселин Методиев по чл. 329 трябва да се прегласува в този смисъл във връзка с приетата редакция на т. 1, ал. 1 на чл. 335.
Подлагам на гласуване по принцип неговото предложение към чл. 329 за нова ал. 4.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Подкрепя се единодушно.
Параграф 31. Заповядайте, колега Христова.
ЛИЛИЯ ХРИСТОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми гости! Предлагам § 31 да стане § 4 със следната редакция:
„§ 4. Законът отменя:
1. Закона за народната просвета (обн., ДВ, бр. 86 от 1991 г.);
2. Закона за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план (обн., ДВ, бр. 67 от 1999 г.).”
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Становище на министерството?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Това е само промяна на мястото на параграфа, така че не възразяваме тя да бъде направена.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Подлагам на гласуване редакцията § 31 да стане § 4 с прочетения от колегата Христова текст. Който е „за”, моля да гласува.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Подкрепя се единодушно.
Ще разгледаме отложения текст на § 7. Заповядайте, колега Банковска.
ГАЛИНА БАНКОВСКА: Колеги, предлагам окончателна редакция на § 7. Понеже той е изключително важен за нашия законопроект, ще го прочета целия. Надявам се да имате търпение.
„§ 7, ал. 1. Заварените към влизането в сила на закона държавни и общински професионални гимназии продължават да осъществяват дейността си като държавни, съответно като общински училища по смисъла на този закон.
Ал. 2. В срок до 1 ноември 2013 г. Министерският съвет по предложение на министъра на образованието, младежта и науката с решение обявява заварените към влизането в сила на закона държавни и общински училища по чл. 26, ал.1 , т. 1 – 7 от отменения Закон за народната просвета, които са с национално значение по смисъла на чл. 37, ал. 5 от този закон. Решението се обнародва в „Държавен вестник”.
Ал. 3. С решението по ал. 2 общинските училища се обявяват за държавни.
Ал. 4. Считано от 1 януари 2014 г., заварените към влизането в сила на закона държавни училища, с изключение на държавните училища по ал. 1 и 2, помощните училища, училищата по чл. 42, училищата по изкуствата, училищата по култура и държавните спортни училища стават общински училища и се финансират от бюджетите на съответните общини.
Ал. 5. Трудовите правоотношения на работниците и служителите в училищата по ал. 2 и 4 се уреждат съгласно чл. 123 от Кодекса на труда.
Ал. 6. Предоставените преди влизането в сила на закона на училищата по ал. 4 имоти – публична държавна собственост, от датата на влизане в сила на закона преминават в собственост на общината, на територията на която се намират, и стават публична общинска собственост, а вещите – държавна собственост, стават собственост на общината, финансираща училището.
Ал. 7. Имотите и вещите по ал. 6 се предоставят за управление на училището, което ги е управлявало до влизането в сила на закона, и се използват само за целите на образователния процес, без да променят предназначението си.
Ал. 8. Когато седалището на училището, управляващо имотите по ал. 6 към влизането в сила на закона, е извън територията на общината, която ги придобива след влизането му в сила, общината преобретател предоставя имотите за управление на финансирани от нея училища.”
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Становище от министерството?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Министерството на образованието, младежта и науката подкрепя така направените редакции. Те отново са във връзка с чл. 37. Мисля, че в този смисъл трябва да подкрепим и по принцип предложението на госпожа Искра Фидосова, защото то кореспондира изцяло с така направените редакции на всички параграфи по отношение на видовете институции.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Колеги, изказвания? – Няма.
Подлагам на гласуване по принцип предложението от народния представител Искра Фидосова.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Подлагам на гласуване предложението от народния представител Катя Чалъкова и група народни представители.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Емил Димитров.
Гласували: за няма, против няма, въздържали се 12.
Не се подкрепя.
Подлагам на гласуване предложението на Ивелин Николов и Валентина Богданова.
Гласували: за няма, против няма, въздържали се 12.
Не се подкрепя.
Подлагам на гласуване редакцията на § 7 по вносител, заедно с прочетения текст от колегата Галина Банковска.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Подкрепя се единодушно.
Параграф 16. Има думата Стефани Михайлова.
СТЕФАНИ МИХАЙЛОВА: Аналогична редакционна корекция, свързана с термина „такси”. Предлагам следния текст за ал. 2:
„Ал. 2. Дейностите по чл. 48, ал. 1, т. 1, които не се финансират от държавния бюджет, се извършват срещу заплащане от Националния дворец на децата в размер и при условия и по ред, определени със заповед на министъра на образованието, младежта и науката.”
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. МОМН вече подкрепи тази редакция, подкрепя я и сега. Изказвания? – Не виждам.
Подлагам на гласуване редакцията на § 16, ал. 2.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Подкрепя се единодушно.
Параграф 19. Заповядайте, колега Христова.
ЛИЛИЯ ХРИСТОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми гости! Предлагам § 19 да отпадне поради това, че тази материя във връзка с „национално” и „национална” вече е уредена и в чл. 30. Просто е безсмислен този параграф и предлагаме да отпадне.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Становище на министерството?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Подкрепяме отпадането на § 19.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Гласуваме отпадането на § 19.
Гласували: За 12, против и въздържали се няма.
Подкрепя се единодушно.
Редакция на § 20. Заповядайте, колега Банковска.
ГАЛИНА БАНКОВСКА: Благодаря, господин председателю. Предлагам една чисто редакционна поправка. Ще прочета текста:
„§ 20, ал. 1. С влизането в сила на закона регионалните инспекторати по образованието продължават да осъществяват дейността си като регионални управления на образованието по смисъла на този закон.
Ал. 2. Трудовите и служебните правоотношения на служителите по ал. 1 се запазват.”
Благодаря. Становище от МОМН?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Министерството на образованието, младежта и науката не възразява. Това е редакционна поправка.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Изказвания? – Няма.
Подлагам на гласуване редакцията на § 20.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Подкрепя се единодушно.
Редакция на § 21. Снежана Дукова, заповядайте.
СНЕЖАНА ДУКОВА: Ще зачета промените, които сме направили, и предложенията, които правим по § 21. Имаме една нова ал. 3. Но тъй като имаме промяна в годините, ще си позволя да зачета целия текст, за да няма спекулации, с оглед започването на децата в задължително предучилищно образование от 4 години. Затова държа това да бъде вписано в протокола така, както е редакцията на § 21.
„§ 21, ал. 1. Задължителното предучилищно образование по чл. 8, ал. 1 за децата, навършили 4 години, влиза в сила от учебната 2016 – 2017 г.
Ал. 2. До учебната 2016 – 2017 г. предучилищното образование е задължително от учебната година, която е с начало годината на навършване 5-годишна възраст на детето.
Ал. 3. За изпълнение на разпоредбата на чл. 8, ал. 1 Министерският съвет по предложение на министъра на образованието, младежта и науката приема Национална програма за периода 2014 – 2017 г. за увеличаване на броя на местата за деца от задължителна предучилищна възраст в детските градини и училищата.”
Искам да кажа, че това е свързано с § 53 и общо взето хармонира с предложението на господин Местан, за да има една такава политика, свързана в това отношение. Благодаря.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Становище от МОМН?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Уважаеми господин председател, госпожи и господа народни представители! Министерството подкрепя тази редакция. Действително това е една теза, която беше изразил господин Местан, още когато коментирахме въвеждането на задължителната детска градина за 4-годишните деца. Още повече, че това не е нещо ново. В рамките на двете години преходен период за въвеждането на задължителната детска градина за 5-годишните Министерството на образованието, младежта и науката е предоставило над 10 млн. лв. за изграждане на нови детски градини и за разкриване на нови места. А в Закона за бюджета за 2013 г. има направени предложения, които ще гласувате в пленарната зала, за допълнителни 30 млн. лв., които да бъдат предоставени на общините за нови детски градини.
Така че считаме, че по този начин, особено когато въвеждаме едно такова задължение, трябва да гарантираме, че това отношение на държавата по отношение на разкриването на нови градини и нови места ще продължи да съществува. Благодаря.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Колеги, във връзка с обсъжданите текстове, както каза и колегата Дукова, са и предложенията на народния представител Лютви Местан в Преходните и заключителни разпоредби да се създаде нов § 53 със следния текст:
„ § 53. За изпълнение на разпоредбата на чл. 51, ал. 1 Министерският съвет съвместно с общините разработва и финансира Национална програма за изграждане на детски градини в населените места, където такива няма или техният капацитет е недостатъчен”.
Становище на министерството?
КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: По същество предложенията са еднакви. Считаме, че тази редакция, която е предложена в § 21, е по-прецизна.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Подлагам на гласуване по принцип предложението на колегата Лютви Местан за нов чл. 53, което систематично е отразено в редакцията на § 21, ал. 3.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Подлагам на гласуване редакцията, предложена от госпожа Дукова, за нова ал. 3 и за целия § 21.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Подлагам на гласуване § 21 по вносител, заедно с редакцията на госпожа Дукова.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Предложение на народния представител Лютви Местан за създаване на нов чл. 54. Отложено е за гласуване, със забележката, че ще бъде гласувано в систематичното му място – раздел „Финансиране” – „Финансиране и имущество”. Становище на Министерството?
КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ: Уважаеми дами и господа народни представители, коментираме направеното предложение в чл. 53. Предварително се извинявам, че ще бъда по-многословен. Но наистина ни притеснява това предложение от гледна точка на последствията, до които ще доведе по отношение разпределението в системата, не толкова, че ще изиска над 20 млн. лв. допълнителни средства, а фактически предложението е да се раздели механизмът, моделът на финансиране в системата на две – две трети от училищата да продължат да се финансират така, както е предложено в главата Финансиране” и една трета да се финансират на брой паралелки.
Още повече сме притеснени от това, че няма аргументи това да се направи, в смисъл, че средищните училища не се отличават от другите училища, освен по това, че до тях има пътуващи ученици. Но това, че до тях има пътуващи ученици не е фактор, който определя различия в разходите на един ученик и който да предполага коренно различен подход във финансирането на тези училища.
Допълнителните дейности, които извършват средищните училища, като транспорт, като целодневна организация, са обезпечени с допълнителни средства.
Ще ви дам само няколко примера за това защо няма такива различия. Най-голямото средищно училище е с над 1500 ученика. Най-малкото е с 29 ученика. В същото време имаме над 30 училища, които са с по-малко от 29 ученика. Ако условно разделим училищата на малки и големи, примерно до 130 и над 130 деца, средищните училища, които са малки, са 41 процента, а несредищните – 36 процента. Това показва, че няма припокриване между множествата на малките училища и на средищните училища. Ако има някакви различия в средните стойности, те се дължат на това, че по-голяма част от средищните училища се намират в селски райони.
От тази гледна точка е необосновано според нас, още повече, когато става въпрос за големи градове, където общината може да реши дали да има едно или повече средищни училища. Като пример мога да ви дам Стара Загора, където има определени 11 средищни училища.
За общините при един такъв двоен подход на разпределение на средствата в системата ще бъде много трудно да направят формули. Има общини, където само едно от училищата не е средищно и тогава не е ясно по какъв начин точно ще направят формулата.
Другото, до което ще доведе едно такова предложение, е до свръхфинансиране на много малки училища. Тези училища, които ви казах – с 29-30 ученика, ще получат три пъти и половина повече средства и ще могат да достигнат заплати от 1700-1800 лв., което ще наруши принципа на хоризонтална справедливост в системата, тоест създаване на относително равни финансови условия за обезпечаване на учебния процес.
Можем да изтъкнем още множество аргументи, но тези според нас сами по себе си са недостатъчни – фактът, че няма различия в разходите, които да предполагат изцяло разделение на финансовия модел в системата. Благодаря.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря, господин Вълчев. Други изказвания? – Няма.
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Лютви Местан за създаване на нов чл. 53.
Гласували: за няма, против няма, въздържали се 12.
Не се подкрепя.
Продължаваме с редакцията на § 22. Заповядайте, колега Христова.
ЛИЛИЯ ХРИСТОВА: Уважаеми господин председател, уважаеми гости! Предлагам към § 22 да се добави нова ал. 6, която да има следния текст:
„Ал. 6. Учениците по ал. 2, които се обучават за придобиване на професионално образование, по тяхно желание може да не полагат втория държавен зрелостен изпит по чл. 24, ал. 3 от отменения Закон за народната просвета, а вместо него в дипломата за средно образование в графата за положен втори държавен зрелостен изпит се вписва средноаритметичната оценка от оценките от държавните изпити за придобиване на професионална квалификация.”
Мислим, че това е стимулиращ момент за професионалните училища.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря, колега Христова. Становище от министерството?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Министерството на образованието, младежта и науката подкрепя това предложение. Още повече, то е залегнало като философия и в основната част на текста. Но там трябваше да изчакаме да минат няколко випуска, докато учениците от професионалните гимназии получат тази възможност. Считаме, че това ще се отрази изключително положително върху реализацията на тези ученици на пазара на труда и ще допринесе за по-добри резултати от гледна точка на това, че в крайна сметка професията е нещо, което учениците са избрали мотивирано. Докато много често сега предметът, по който те трябва да положат втори държавен зрелостен изпит, се избира изключително хаотично, без целенасоченост. Още повече, че и в момента може да се впише в дипломите на учениците като трети държавен зрелостен изпит изпитът по професия. Не се предлага нищо по-различно.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Други изказвания? – Не виждам.
Подлагам на гласуване прочетения текст по ал. 6 на § 22.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Гласуваме § 22 по вносител с приетия текст по ал. 6.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Параграф 29. Има предложение на колегата Галина Банковска. Заповядайте.
ГАЛИНА БАНКОВСКА: Благодаря, господин председателю. Колеги, предлагам § 29 и § 30 в своята ал. 1 да отпаднат, тъй като така, както са разписани текстовете, няма как да влязат в действие.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Становище на министерството?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Министерството на образованието, младежта и науката подкрепя така направените редакции – да отпаднат § 29 и ал. 1 на § 30.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Подлагам на гласуване предложението за отпадане на § 29.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Гласуваме предложението за отпадане на ал. 1 на § 30.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Подлагам на гласуване § 30 с единствена алинея: „До влизането в сила на подзаконовите актове, предвидени в този закон, се прилагат действащите в системата на народната просвета подзаконови нормативни актове, доколкото не противоречат на този закон”.
Това е текстът на § 30. Моля да гласувате.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Параграф 31. Заповядайте, колега Банковска.
ГАЛИНА БАНКОВСКА: Правя предложение, господин председателю, § 31 да отпадне, тъй като го преместихме в § 4.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Становище на министерството?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Приемаме предложението.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Подлагам на гласуване отпадането на § 31.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Подкрепя се единодушно.
Параграф 32. Заповядайте, колега Банковска.
ГАЛИНА БАНКОВСКА: Колеги, правя една редакция на § 32 и ви предлагам следния текст:
„§ 32. В срок до 1 май 2013 г. Министерският съвет внася в Народното събрание законопроект за изменение и допълнение на Закона за професионалното образование и обучение за привеждането му в съответствие с този закон.”
Това е предложението за новата редакция. Тъй като промените в Закона за професионалното образование и обучение ще бъдат концептуални, се изисква повече време и предлагаме тази редакция в този срок.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Становище на министерството?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Министерството на образованието подкрепя така направената редакция.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Подлагам на гласуване редакцията на § 32, прочетена от колегата Галина Банковска.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Параграф 45. Заповядайте, Галина Банковска.
ГАЛИНА БАНКОВСКА: Ще прочета текста:
„§ 45. В Закона за корпоративното подоходно облагане (обн., ДВ, бр. 105 от 2006 г.) се правят следните изменения:
1. В чл. 31, ал. 1, т. 3 думите „съгласно Закона за народната просвета” се заличават.
2. В чл. 251, ал. 1 думите „системата на народната просвета” се заменят със „системата на предучилищното и училищното образование”.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Становище на Министерството на образованието?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Министерството подкрепя направеното предложение. Всъщност нова е само т. 1.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Изказвания? – Няма.
Подлагам на гласуване редакцията на § 45.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: 46. Заповядайте, колега Банковска.
ГАЛИНА БАНКОВСКА: Господин председателю, позволявам си да направя и едно предложение за редакция на § 36 по молба на колегите от Министерството на физическото възпитание и спорта в § 36 да се създаде нова т. 8 със следния текст:
„8. в чл. 64 от Закона за физическото възпитание и спорта да отпаднат думите „министъра на финансите”.”
Това е наш пропуск, който не сме предвидили, когато сме коментирали този текст.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Изказвания? – Няма.
Подлагам на гласуване предложението на Галина Банковска.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Подкрепя се единодушно.
Има думата колегата Банковска за редакция на § 46.
ГАЛИНА БАНКОВСКА: В § 46 правим едно допълнение в т. 2 и текстът става така:
„2. В чл. 236, ал. 5 думите „Закона за народната просвета, Закона за професионалното образование и обучение и Закона за степента на образование, общообразователният минимум и учебният план” се заменят със Закона за предучилищното и училищното образование, Закона за професионалното образование и обучение”.”
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Становище на Министерството на образованието?
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР МИЛЕНА ДАМЯНОВА: Подкрепяме така направеното предложение.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Подлагам на гласуване редакцията, прочетена от колегата Банковска. Който е „за”, моля да гласува.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Подлагам на гласуване текста на § 46 по вносител заедно с приетата вече редакция.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приема се единодушно.
Заповядайте, колега Банковска.
ГАЛИНА БАНКОВСКА: Колеги, предлагаме да се създадат нови § 55, 56, 57, 58, 59 и 60.
„§ 55. В Закона за закрила на детето (обн., ДВ, бр. 48 от 2000 г.) се правят следните изменения:
1.В чл. 5б, ал. 1 думите „регионалните инспекторати по образованието” се заменят с „регионалните управления на образованието”.
В чл. 6а, ал. 4 се правят следните изменения:
а) В т. 3, б „а” думите „училища, детски градини и обслужващи звена в системата на народната просвета” се заменят с „училища и детски градини в системата на предучилищното и училищното образование”.
б) в т. 3, б. „б” думите „регионалните инспекторати по образованието” се заменят с „регионалните управления на образованието”;
в) В т. 8, б. „б” думите „обслужващи звена” се заменят с „центровете за подкрепа на личностното развитие”;
3.В чл. 17а, ал. 1, т. 14 думите „обслужващи звена” се заменят с „центровете за подкрепа на личностното развитие”;
4. В чл. 20а, ал- 1 думите „регионалният инспекторат по образованието” се заменят с „Регионалното управление на образованието”.
§ 56. В чл. 44, ал. 1 от Закона за хазарта (Обн., ДВ, бр. 26 от 2012 г.) думите „глава четвърта от Закона за народната просвета” се заменят със „Закона за предучилищното и училищното образование”.
§ 57. В чл. 22, ал. 1, т. 1, б „г” от Закона за данъците върху доходите на физическите лица (обн., ДВ, бр. 95 от 2006 г.) думите „съгласно Закона за народната просвета” се заличават.
§ 58. Дейностите в детските градини, училищата и обслужващите звена от системата на народната просвета до края на учебната 2012-2013 г. се организират, осъществяват и контролират при спазване на отменения Закон за народната просвета и актовете по неговото прилагане.
§ 59. До влизане в сила на глава шестнадесета за финансирането в системата на предучилищното и училищното образование се прилагат съответно разпоредбите на отменения Закон за народната просвета.
§ 60, ал. 1. Законът влиза в сила от учебната 2013 – 2014 г., с изключение на:
1. глава шеста, раздел І, ІІ и ІІІ със съответните членове, които влизат в сила три месеца след обнародването на закона в „Държавен вестник”;
2. глава шестнадесета, която влиза в сила от 1 януари 2014 г.”.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Становище от министерството?
АНЕЛИЯ СЕМКОВА: Подкрепяме така направените редакции с едно единствено предложение. Считаме, че систематичното място на § 58 и 59 е след § 60, тъй като те имат логически смисъл именно във връзка с по-ранното влизане на двете глави – шеста и шестнадесета. Целта е да ни кажат какво се случва в системата на народната просвета преди влизането на разпоредбите за финансирането и независимо от това, че някои от разделите влизат преди новата учебна година. Благодаря.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря и аз. Изказвания. Заповядайте, Маргарита Йорданова.
МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Благодаря, господин председател. Параграф 60 е последният параграф от Заключителните разпоредби и той посочва кога законът влиза в сила. Правната техника изисква винаги последният параграф да посочва кога законът влиза в сила. Всичко друго, което урежда заварените случаи, е предмет на Преходните и заключителни разпоредби.
Затова моля да бъде гласувано с редакцията, която прочете госпожа Банковска.
ПРЕДС. ОГНЯН СТОИЧКОВ: Благодаря. Други изказвания? – Не виждам.
Подлагам на гласуване ан блок § 55, § 56, § 57, § 58, § 59 и § 60, така, както бяха прочетени от госпожа Банковска. Който е „за”, моля да гласува.
Гласували: за 12, против и въздържали се няма.
Приемат се единодушно.
Благодаря ви. Колеги, с това Законът за предучилищното и училищното образование е приет. (Ръкопляскания).
С това нашата работа за днес завърши. Закривам заседанието на комисията.
(Закрито в 16,15 часа)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ОБРАЗОВАНИЕТО, НАУКАТА И ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА,МЛАДЕЖТА И СПОРТА:
(Огнян Стоичков)