КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
15/04/2011 първо гласуване
Доклад за първо гласуване относно законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 102-01-6, внесен от Министерския съвет на 31 януари 2011 г.
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 102-01-6, внесен от Министерския съвет на 31 януари 2011 г.
На свое редовно заседание, проведено на 23 март 2011 г., Комисията по здравеопазването разгледа и обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 102-01-6, внесен от Министерския съвет на 31 януари 2011 г.
На заседанието присъстваха заместник-министърът на здравеопазването Гергана Павлова, представители на Министерството на финансите, на Комисията по финансов надзор, на Асоциацията на лицензираните дружества за доброволно здравноосигуряване, на Асоциацията на българските застрахователи, на съсловните организации в сферата на здравеопазването и на пациентските организации.
Законопроектът и мотивите към него бяха представени от г-жа Милена Бойкова - директор на Дирекция „Държавен дълг и финансови пазари” в Министерството на финансите. Тя посочи, че настоящият законопроект има за цел привеждане дейността по доброволното здравно осигуряване в съответствие с европейското законодателство в областта на застраховането, като за да продължат да осъществяват дейността си съществуващите здравноосигурителни дружества следва да придобият статут на застрахователни дружества. Предлага се на дружествата за доброволно здравно осигуряване да бъде предоставен едногодишен срок, в който да приведат дейността си в съответствие с изискванията за застрахователните дружества, включително и да увеличат размера на капитала си от 2 млн. лв. на 4,6 млн. лв. Г-жа Бойкова информира присъстващите, че законопроектът е във връзка с уведомително писмо на Европейската комисия за евентуално нарушение на правото на Европейския съюз, с което е поставено началото на досъдебна фаза.
При обсъждането на законопроекта членовете на Комисията по здравеопазването обърнаха внимание, че петте директиви, уреждащи дейността по застраховането, се отменят с Директива 2009/138/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 25.11.2009 г. относно започването и упражняването на застрахователна и презастрахователна дейност (Платежоспособност ІІ), считано от 01 януари 2012 г., поради тяхното включване в нея. В чл. 4 от Директива 2009/138/ЕО е предвидена възможност за изключване от приложното й поле на общозастрахователни предприятия поради недостигане на посочените в нея финансови размери. В хода на дискусията бе установено, че не е извършен анализ на финансовите показатели на съществуващите здравноосигурителни дружества, във връзка с дадената в чл. 4 от директивата възможност.
Народните представители се обединиха около мнението, че е налице съществена разлика между доброволното здравно осигуряване и здравното застраховане. Здравното осигуряване се основава на принципа на солидарността при ползване на набраните средства. При прилагането на този принцип всяко лице внася своята здравноосигурителна вноска, а набраните средства в солидарния фонд се ползват от лицата, които имат нужда от медицинска помощ, като обемът и качеството на получената помощ не зависят от размера на вноската, а от конкретната нужда на здравноосигуреното лице. Същевременно при здравноосигурителния модел се съблюдава и контролира качеството на предоставяната медицинска услуга и/или стока. При здравното застраховане обемът от предоставяната медицинска помощ е в пряка зависимост от размера на застрахователната вноска, като лицето се обезщетява до размера на застрахователната сума и след настъпване на застрахователното събитие, без да се контролира обема и качеството на медицинската помощ.
При обсъждането на законопроекта бе изразено становище, че българското законодателството следва да се променя в посока създаване на правни субекти, които да конкурират дейността на Националната здравноосигурителна каса. Необходимо е внимателно да се обмисли възможността здравноосигурителните дружества, които имат вече дългогодишен опит в здравното осигуряване, да се развиват като конкурент на НЗОК. Премахването на модела на допълнителното доброволно здравно осигуряване ще доведе до ощетяване на ползвателите на услугите, предоставяни от здравноосигурителните дружества, а така също и до съществено засягане на обществения интерес, който може да бъде защитен по реда на параграф 85 във връзка с параграф 84 от Преамбюла на Директива 2009/138/ЕО .
Членовете на Комисията по здравеопазването изразиха безпокойството си от обстоятелството, че Европейската комисия е изпратила уведомително писмо за евентуално нарушение на правото на ЕС, но същевременно се обединиха около становището, че възможността от евентуална санкция, не би следвало да е достатъчно основание за приравняване на дейността по допълнителното здравно осигуряване със дейността по здравното застраховане, преди провеждането на широка обществена дискусия по тази чувствителна за всеки български гражданин тема.
Към изразените становища от народните представители се присъединиха и представителите на Българския лекарски съюз и Конфедерация на независимите синдикати в България (КНСБ). Критични към разглеждания законопроект бяха и представените писмени становища от Асоциацията на лицензираните дружества за доброволно здравно осигуряване, Асоциацията на българските застрахователи и Националната здравноосигурителна каса.
Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при следните резултати „За” – 0, „Против”- 5, „Въздържал се”- 10, Комисията по здравеопазването предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 102-01-6, внесен от Министерския съвет на 31.01.2011 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:
ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА