КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
14/06/2012 първо гласуване
законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 202-01-28, внесен от Министерския съвет на 14 май 2012 г.
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
Д О К Л А Д
за първо гласуване
Относно: законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 202-01-28, внесен от Министерския съвет на 14 май 2012 г.
На свое редовно заседание, проведено на 31 май 2012 г., Комисията по здравеопазването разгледа и обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 202-01-28, внесен от Министерския съвет на 14 май 2012 година.
На заседанието присъстваха министърът на здравеопазването Десислава Атанасова, представители на Комисията за финансов надзор, на Асоциацията на българските застрахователи, на съсловните организации в сферата на здравеопазването, на пациентските организации и на Националното сдружение на общопрактикуващите лекари в България.
Законопроектът и мотивите към него бяха представени от министъра на здравеопазването. Тя посочи, че настоящият законопроект има за цел привеждане дейността по доброволното здравно осигуряване в съответствие с европейското законодателство в областта на застраховането, като за да продължат да осъществяват дейността си, съществуващите здравноосигурителни дружества следва да придобият статут на застрахователни дружества. Със законопроекта се предлага на дружествата за доброволно здравно осигуряване да бъде предоставен едногодишен срок, в който да приведат дейността си в съответствие с изискванията за застрахователните дружества.
Вносителите увериха присъстващите, че предложените в законопроекта изменения отстраняват посочените в мотивираното становище на Европейската комисия несъответствия на действащия закон с правото на Европейския съюз в областта на доброволното здравно осигуряване, като целта е да се избегне стартиране на съдебна процедура срещу България пред Съда на Европейския съюз и налагането на финансови санкции.
Г-жа Атанасова припомни на членовете на комисията, че през 2011 година са били излъчени представители от състава на Комисията по здравеопазване от всички парламентарни групи, които заедно с представители на изпълнителната власт да вземат участие при консултациите в Европейската комисия. Тя информира присъстващите, че позицията на българската делегация, че дружества за доброволно здравно осигуряване попаднат в изключенията на Директива 2009/138/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 25.11.2009 г. относно започването и упражняването на застрахователна и презастрахователна дейност (Платежоспособност ІІ), не е намерила необходимото одобрение от Европейската комисия.
Министърът на здравеопазването отбеляза, че с този законопроект се предвижда и отпадането на задължението за внасяне на здравноосигурителни вноски от задължително здравноосигурените лица - служители в институциите на Европейския съюз, за които се прилага схемата за здравно застраховане в Европейския съюз.
Тя информира членовете на комисията, че със законопроекта се премахва обвързването с минималната работна заплата на заплащането от здравноосигурените лица на суми за всяко посещение при лекаря или при лекаря по дентална медицина, както и за всеки ден болнично лечение. Предлага се също договарянето на отстъпки по отношение на лекарствени продукти, заплащани от НЗОК, да се извършва от стойността на опаковка, изчислена на база референтна стойност, като отстъпката се разпределя пропорционално между НЗОК и здравноосигуреното лице.
Г-жа Атанасова обърна внимание, че се предлагат промени в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, предвиждащи при прехвърлянето или учредяването на вещни права върху недвижими имоти и при прехвърлянето на собствеността върху моторни превозни средства прехвърлителят да представя и удостоверение от Националната агенция за приходите за липса на задължения за здравноосигурителни вноски.
В хода на дискусията бе обърнато внимание, че петте директиви, уреждащи дейността по застраховането, се отменят с Директива 2009/138/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 25.11.2009 г. относно започването и упражняването на застрахователна и презастрахователна дейност (Платежоспособност ІІ), считано от 1 ноември 2012 г., поради тяхното включване в нея. В Директива 2009/138/ЕО е предвидена възможност за изключване от приложното й поле на общозастрахователни предприятия поради недостигане на посочените в нея финансови размери. Вносителите обясниха на членовете на комисията, че за да попаднат дружествата за доброволно здравно осигуряване в изключенията на новата директива е необходимо те да придобият статут на застрахователи, както и че е твърде вероятно влизането в сила на директивата да бъде отложено и затова е необходимо транспорането на сега действащите директиви.
При обсъждането на законопроекта бе изразено становище, че българското законодателството следва да се променя в посока създаване на правни субекти, които да конкурират дейността на Националната здравноосигурителна каса и затова е необходимо внимателно да се обмисли възможността здравноосигурителните дружества да се развиват като конкурент на НЗОК или да станат част от законоустановената система за социална сигурност, аналогично на дружествата за задължително допълнително пенсионно осигуряване.
Членовете на Комисията по здравеопазването изразиха безпокойството си от обстоятелството, че Европейската комисия е изпратила мотивирано становище, както и от евентуалната санкция, която ще бъде наложена на България. Представителите на вносителя информираха народните представители, че първоначалната минимална санкция за България е определена на 777 000 евро и последваща подневна санкция за неизпълнение на изискванията на Европейската комисия.
По отношение на премахването на обвързването с минималната работна заплата на заплащането на потребителска такса бе изразено становище, че в условията на икономическа криза, таксата има важна съфинансираща функция и роля да ограничава свръхпотреблението. Също така бе отбелязано, че по-малкият й размер за определени групи социално слаби лица е социална функция, която следва да се осъществява от държавата, а не от изпълнителите на медицинска помощ.
Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при следните резултати „За” – 9, „Против”- 2, „Въздържал се”- 1, Комисията по здравеопазването предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване, № 202-01-28, внесен от Министерския съвет на 14 май 2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:
ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА