Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
12/07/2012 първо гласуване

    Доклад за първо гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за трансплантация на органи, тъкани и клетки, № 202-01-41, внесен от Министерски съвет на 6 юли 2012 г.
    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО


    Д О К Л А Д
    за първо гласуване

    Относно: законопроект за изменение и допълнение на Закона за трансплантация на органи, тъкани и клетки, № 202-01-41, внесен от Министерски съвет на 6 юли 2012 г.

    На свое редовно заседание, проведено на 12 юли 2012 г., Комисията по здравеопазването разгледа и обсъди законопроект за изменение и допълнение на Закона за трансплантация на органи, тъкани и клетки, № 202-01-41, внесен от Министерски съвет на 6 юли 2012 г.
    На заседанието присъстваха министърът на здравеопазването г-жа Десислава Атанасова, директорът на Изпълнителна агенция по трансплантация доц. д-р Силви Кирилов, представители на съсловните организации в сферата на здравеопазването и на пациентски организации.
    Законопроектът и мотивите към него бяха представени от вносителя в лицето на г-жа Десислава Атанасова. Тя посочи, че предлаганите изменения и допълнения имат за цел въвеждането на директива 2010/53/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 7 юли 2010 г. относно стандартите за качество и безопасност на човешките органи, предназначени за трансплантация, която е необходимо да бъде въведена в българското законодателство в срок до 27 август 2012 г. Основните положения на директивата, които са включени в настоящия проект са свързани с допълване функциите на Изпълнителната агенция по трансплантация, която е компетентният орган по управление, координация и контрол на трансплантацията в страната, като се регламентират допълнителни задължения в следните насоки:
    - предоставяне на регулярна информация на Европейската комисия, относно дейностите по трансплантация;
    - контрол върху обмена на органи с държави членки, както и върху вноса и износа от и за трети страни;
    - регистриране, съхраняване и анализиране на информацията, относно данните на донора, здравословното състояние на живия донор и реципиента по време на трансплантацията и следтрансплантационния период;
    - спазване на Закона за защита на личните данни при създаване и поддържане на регистри във връзка с трансплантацията;
    - координира на сътрудничеството с европейските организации за обмен на органи, компетентни органи на държави членки и на трети страни в областта на трансплантацията.
    Госпожа Атанасова информира народните представители, че се регламентира възможността донорите на органи да могат да получават компенсация за предоставяне на свои органи или части от органи само ако тя е строго ограничена до възстановяване на свързаните с донорството разходи и загуби на доходи; предвидено е и финансово обезпечаване на наблюдението на живите донори в следтрансплантационния период като част от цялостната грижа за проследяване на здравословното им състояние. Директивата урежда обмена на органи с други държави, като изрично се посочва, че обмена на органи с европейски организации за обмен на органи се извършва след сключване на споразумение между Изпълнителната агенция по трансплантация и съответната държава при спазване на изискванията за качество, безопасност, проследяемост, докладване на сериозни инциденти и сериозни нежелани реакции, както и предоставяне на информацията относно характеризиране на органите и донорите на органи, установени в закона и в делегираните актове по Директива 2010/53/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 7 юли 2010 г. относно стандартите за качество и безопасност на човешките органи, предназначени за трансплантация.
    Извън изискванията на директивата се предвижда разрешенията за внос и износ на органи, тъкани и клетки да се издават от изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по трансплантации. Към настоящия момент компетентен орган е министърът на здравеопазването, който следва да издава разрешение по предложение на изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по трансплантации. В заключение г-жа Атанасова посочи, че предложението кореспондира с общия принцип, въведен в чл. 11, ал. 4 от Закона за трансплантация на органи, тъкани и клетки, според който Изпълнителната агенция по трансплантации е компетентният орган за управление, координация и контрол на трансплантациите в Република България и чрез нея транспортирането на органи следва да се извършва в много кратки срокове.
    В хода на дискусията, членовете на Комисия по здравеопазването зададоха въпроси, отнасящи се до конкретни аспекти от законопроекта, като: характер на споразуменията, които се предвижда да бъдат сключвани между Изпълнителната агенция по трансплантация и съответната европейска организация за обмен на органи, какво представлява изразяването на почит и уважение към починалите донори и техните близки и финансиране на дейностите по насърчаване на донорството.
    В отговор на зададените въпроси министър Атанасова информира присъстващите, че тези договори имат характера на споразумения между Република България и държавите, с които има обмен на такава информация и нямат характера на международни договори, съгласно международното право. Тя добави, че финансирането на дейности по насърчаване на донорството ще се осъществява със средства на Изпълнителна агенция по трансплантация.

    Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при следните резултати „За” – 13, „Против”- 0, „Въздържал се”- 1, Комисията по здравеопазването предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за трансплантация на органи, тъкани и клетки, № 202-01-41, внесен от Министерски съвет на 6 юли 2012 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:
    Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума