Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
02/11/2012 първо гласуване

    Доклад за първо гласуване на законопроект за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2013 г., № 202-01-67, внесен от Министерски съвет на 23 октомври 2012 г.
    Д О К Л А Д
    за първо гласуване

    Относно: Законопроект за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2013 г., № 202-01-67, внесен от Министерски съвет на 23 октомври 2012 г.

    На свое извънредно заседание, проведено на 31 октомври 2012 г., Комисията по здравеопазването разгледа и обсъди законопроект за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2013 г., № 202-01-67, внесен от Министерски съвет на 23 октомври 2012 г.

    На заседанието присъстваха министърът на здравеопазването, г-жа Десислава Атанасова, заместник - министърът на финансите, г-н Владислав Горанов, управителят на Националната здравноосигурителна каса, д-р Пламен Цеков, представители на синдикатите, съсловните организации в сферата на здравеопазването и на пациентските организации.

    Законопроектът и мотивите към него бяха представени от министъра на здравеопазването г-жа Десислава Атанасова. Тя запозна народните представители с основните финансови параметри, заложени в проектобюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за 2013 г.

    Предвидените приходи и трансфери са в размер на 2 710 276 хил. лв. Разчетените средства са при допускане на здравноосигурителна вноска в размер на 8 на сто, като прогнозният брой на здравноосигуреното население за страната е 6.2 млн. души. Съотношението на заплащане от страна на работодателя и здравноосигуреното лице за 2013 г. е 60:40. Минималният размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица през календарната 2013 г. е 420 лв.

    Предвидените разходи и трансфери са в размер на 2 710 276 хил. лв., от които 2 383 511 хил. лв. са за здравноосигурителни плащания. Основен дял в увеличението от 100 млн. лв. представляват новите дейности, включени от 2013 г. в обхвата на медицинската помощ заплащана от НЗОК, а именно ваксини за задължителни имунизации и реимунизации, амбулаторно проследяване на болни с психични заболявания и с кожно-венерически заболявания, интензивно лечение, асистирана репродукция, високоспециализирана диагностика за РЕТ/СТ апаратура и роботизирана лапароскопска хирургия.

    Резервът, включително и за непредвидени и неотложни разходи, съгласно разпоредбата на чл. 26, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване е десет на сто от събраните приходи от здравноосигурителни вноски и трансферите за здравно осигуряване от други бюджети и е в размер на 269 033 хил. лв.

    Проектобюджетът на Националната здравноосигурителна каса за 2013 г. е съставен при запазване на условието за балансирано бюджетно салдо.

    Представителите на Българския лекарски съюз изразиха несъгласие със заложените в проекта на бюджет на НЗОК за 2013 г. средства и отбелязаха, че реално увеличение на средствата в бюджета на НЗОК не се наблюдава. Те уточниха, че предвиденото увеличение от близо 176 млн. лв. за здравноосигурителни плащания се дължи на прехвърлянето на функции и отговорности, които са предмет на държавна политика, от Министерството на здравеопазването (МЗ) към Националната здравноосигурителна каса, с което се разширява основният пакет от дейности, заплащани от бюджета на НЗОК. Размерът на трансферите за здравно осигуряване е запазен същият спрямо 2012 г. без да е отчетено предвиденото увеличение на пенсиите от 1 април 2013 г. и влизането в сила от 1 януари 2013 г. на разпоредбата на чл. 40, ал. 4 от Закона за здравното осигуряване.

    Председателят на Българския зъболекарски съюз, д-р Борислав Миланов, информира народните представители, че въпреки увеличението от 5, 5 млн. лв., предвидените средства за дентална помощ в бюджета на НЗОК за 2013 г. са крайно недостатъчни за изпълнението на дейностите и не дават възможност да бъде разширен основният пакет, особено за лицата над 18-годишна възраст, които нямат възможност да получат допълнителна дейност за лечение по Националния рамков договор. Той допълни, че хроничното недофинансиране от страна на НЗОК и ограничената възможност на гражданите да заплащат денталните услуги със собствени средства влошават показателите по отношение на денталното здраве на българските граждани с всяка изминала година.

    В хода на дискусията, членовете на Комисията по здравеопазването обсъдиха предлаганите в законопроекта финансови параметри и отправиха конкретни въпроси във връзка с предвидения размер на трансферите за здравно осигуряване, методиката при изчисляване на резерва за непредвидени и неотложни разходи, липсата на реално увеличение на средствата за здравноосигурителни плащания с оглед, прехвърлянето на дейности, отговорност на държавата, от Министерството на здравеопазването в НЗОК, механизмът, по който ще се заплащат тези дейности за здравно неосигурените лица и начинът, по който ще бъде уреден въпросът с неосъществения през 2012 г. трансфер към МЗ, поради решението на Конституционния съд, в размер на 50 млн. лв.

    Въз основа на проведеното обсъждане и извършеното гласуване при следните резултати „За” – 10, „Против”- 6, „Въздържал се”- 1, Комисията по здравеопазването предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2013 г., № 202-01-67, внесен от Министерски съвет на 23 октомври 2012 г.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО:

    Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА
    Форма за търсене
    Ключова дума