Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
17/09/2009
    ПРОТОКОЛ № 3

    На 17 септември 2009 г., четвъртък, се проведе заседание на Комисията по здравеопазването.

    Заседанието се проведе при следния дневен ред:

    1. Обсъждане на отчет за изпълнение на бюджета на Националната здравоосигурителна каса за периода 1 януари - 31 юли 2009 г. – по предложение на н.п. Нигяр Сахлим-Джафер.
    2. Разни

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването

    ПРОТОКОЛ

    № 3

    На 17 септември 2009 г., четвъртък, се проведе заседание на Комисията по здравеопазването.

    Заседанието се проведе при следния

    ДНЕВЕН РЕД:


    1. Обсъждане на отчет за изпълнение на бюджета на Националната здравоосигурителна каса за периода 1 януари - 31 юли 2009 г. – по предложение на н.п. Нигяр Сахлим-Джафер.
    2. Разни


    Заседание бе открито в 15.00 часа и ръководено от господин Лъчезар Иванов – председател на комисията.


    * * *

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Има ли предложения по дневния ред? Не виждам. Моля да гласуваме така предложения дневен ред. За – 14, против и въздържали се няма.
    По т.1 от дневния ред за Отчета за изпълнение на бюджета на НЗОК за периода 1 януари - 31 юли 2009 г давам думата на председателя на Управителния съвет на НЗОК д-р Евгени Душков.
    Д-Р ЕВГЕНИ ДУШКОВ: Уважаеми господин председател, Уважаеми народни представители, имате представен Отчета за касовото изпълнение на бюджета на Националната здравноосигурителна каса за периода 1 януари - 31 юли 2009 г. Ще представя основните цифри, след което ще дам възможност на финансистите на касата, за да направят по-подробни разяснения относно изпълнението на бюджета, за да можете да задавате по-конкретни въпроси.
    1. Изпълнение на бюджета на НЗОК по приходи и трансфери – всичко. Общия размер на приходите и трансферите – всичко, заложен със Закона за бюджета на НЗОК за 2009 година е 2 472 943 хил. лв. Към 31.07.2009 г. по план приходите и трансферите – всичко са в размер на 1 365 050 хил. лева.
    За месец юли на бюджетната 2009 г. приходите и трансферите – всичко са в размер на 131 867 хил. лева, което представлява 5,3 на сто от годишния план. Отчета се изпълнение от 49,7 на сто спрямо планираните 265 513 хил. лева за месец юли.
    Размерът на приходите и трансферите към 31.07.2009 г. е 1 148 222 хил. лева, което представлява изпълнение от 46,4 на сто спрямо годишния план и изпълнение от 84,1 на сто спрямо планираните 1 365 050 хил. лева към 31.07.2009 година. През месеца са получени трансфери от Министерството на здравеопазването за финансиране на разходите за акушерска помощ по чл. 82, ал.1, т.2 от Закона за здравето в размер на 159 хил. лева. Към 31.07.2009 г. тези трансфери възлизат на 824 хил. лева. Към 31.07.2009 г. получените трансфери от Министерството на здравеопазването за доплащане на потребителската такса по чл.37, ал. 5 от ЗЗО са в размер на 5 977 хил. лева.
    За месец юли на бюджетната 2009 г. приходите са в размер на 131 708 хил. лева, което представлява изпълнение от 5,4 на сто спрямо годишния план и изпълнение от 50,7 на сто спрямо планираните 259 979 хил. лева за месец юли.
    Отчетените приходи за месеца съставляват 99,9 на сто от приходите и трансферите – общо. Размерът на приходите към 31.07.2009 г. е 1 141 421 хил. лева, което представлява изпълнение от 46,8 на сто спрямо годишния план и изпълнение от 84,4 на сто спрямо планираните 1 352 874 хил. лева към 31.07.2009 година. Отчетените приходи в натрупване представляват 99,4 на сто в структурата на приходите и трансферите – общо.
    Тъй като Вие притежавате материалите, бих искал да дам думата на г-жа Начева да направи някои разяснения по тези параметри, за да можете да зададете вашите въпроси. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Преди да дам думата на г-жа Начева, бих искал за заостря вниманието на разликата от очакваното изпълнение спрямо годината и дали имаме дефицит в приходната част? Просто искам да акцентирате върху тези въпроси, след това ще имам няколко доуточняващи въпроса. Имате думата госпожо Начева.
    ЖЕНИ НАЧЕВА: Благодаря Ви господин председател. Уважаеми дами и господа, ще се опитам съвсем накратко по таблицата, която Ви представихме в обобщен вид да подчертаем както изпълнението на бюджета от експертна гледна точка, така и очакваното изпълнение на бюджета до края на годината. Тъй като данните, които бяха поискани са към 31.07.2009 г. и вече имаме представа за очаквания отчет за изпълнение на бюджета към края на месец декември, тенденции, които се очертават до края на годината и доплащанията за месец септември. Съгласно Закона за бюджета на касата са предвидени за 2009 година 2 472 943 066 лева приходи, които касата има като заложена приходна част, по които здравноосигурителни вноски имаме предвидени 1 664 000 000 лева; 738 492 566 лева за трансфери за здравно осигуряване. Тези 738 млн. лева се превеждат от Министерството на финансите и са здравоосигурителни вноски, които се плащат за сметка на Републиканския бюджет за пенсионери и социално-слаби лица.
    В бюджета през 2009 година има по-различна структура от тази, която е била до този момент на касата, а разликата е тази, че за първи път бюджета е балансиран изцяло приходи от здравноосигурителни вноски, т.е. не е предвидена субсидия от Републиканския бюджет, защото за първи път през 2009 година здравноосигурителната вноска беше увеличена на 8%. Обаче, специфичното в структурата на бюджета, така както беше, приет от Народното събрание, е че той не беше балансиран в разходната част, т.е. ние да имаме право да похарчим тези 2 472 943 066 лева предвидени приходи от здравоосигурителни вноски, а правото на разходи е дадено в размер на 2 071 182 256 лева, които са отразени в разходи и трансфери. Останалата част от 401 млн. лева до размера на приходната част е отразена като излишък по Закона за бюджета на касата, т.е. в структурата на бюджета за първи път се появява и този параметър излишък. Тук трябва да подчертаем, че тези 401 млн. лева в края на годината, така както е предвидено в Закона за бюджета се очаква да бъдат събрани като приходи от здравноосигурителни вноски. Предвидене са наличностите в началото на периода, които са 426 307 084 лева, това са средствата, които са в БНБ като депозит и на предишното заседание на Комисията по здравеопазването се опитахме да обясним, когато се разглеждаше отчета за 2008 г. как се стигна до тези 426 307 084 лева.
    Съгласно структурата на Закона за бюджета, така както е приет в края на 2009 г. трябва да се формират 828 067 895 лева по закон, наличности в БНБ, ако бъде събран пълния размер на приходите, които са предвидени 2 400 000 000, тъй като се предполага, че тези 426 307 084 лева вече налични плюс допълнителните 400 млн. лева, които трябва да съберем от ръста във вноската ще се акумулират в БНБ.
    Какво е състоянието на Отчета на изпълнение на бюджета към 31.07.2009 г. спрямо това, което е прието от Народното събрание. В приходната част, така както сме предвидили се отчитат 46% изпълнение на приходите към 31.07.2009 г. Тук трябва да отбележим, че не трансферите от Републиканския бюджет, по-скоро от Министерството на финансите, които се превеждат за месец юли бяха предвидени през месец август. Това са средномесечния размер на трансферите, които получаваме в размер на 55 млн. и понякога Министерството на финансите превежда тази сума на тримесечие акумулирано за предходните три месеца и съответно трансферите от Републиканския бюджет, които бяха преведени като трансфери са отразени в отчета за месец август, за това размера на приходите към 31.08.2009 г. е с трансферите и съответно процентът им е по-висок.
    В разходната част на бюджета имаме 57% изпълнение на разходите като към 31.07.09 г. отчитаме тревожни тенденции спрямо планираните средномесечни равнища на разходите в отделните направления на здравноосигурителните плащания.
    Какво е на базата на това, което знаем за месец август и това, което наблюдаваме като заявка през септември. Какво очакваме от изпълнението на бюджета към края на годината. От приходната част 2 472 943 066 лева категорично не очакваме, че ще бъдат събрани и в годишен план към днешна дата нашите допускания са за около 125 млн. лева по-нисък размер на приходите от тези, които са планирани от Закона за бюджета.
    Различни са обстоятелствата, на които се дължи този по-нисък размер на приходите. Очакваната събираемост на приходите са свързани, както със макроикономическите тенденции, така и с броя на лицата, които влизат в системата на задължителното здравно осигуряване. То е по-различно от този, който беше планиран в началото на годината и неосигурените лица също дават отражение върху размера на приходите, както и размера на осигурителния доход, върху който се заплащат здравноосигурителните вноски независимо от това, че има ръст на процента на здравноосигурителната вноска. В разходната част на бюджета очакваните тенденции са следните: Планираме спадане на бюджета в частта за първичната, специализираната и денталната помощ, така както са заложени параметрите по закон през 2008 година.
    В частта на медико-диагностичните средства предполагаме, че ще има недостиг на средства, които на този етап може да бъде компенсиран със средства от оперативния резерв в размер на 240 млн. лева , който е включен в структурата на разходите от 2 071 182 256 лева разходите и трансферите, извинявайте, на този етап касата има право да го разпредели. Това винаги става в края на годината и съгласно правилата определени за правене на бюджет и съгласуване с Министерство на финансите. Той се разпределя, когато се изчерпват средствата по съответните параграфи и направления на здравноосигурителни дейности с решение на УС на НЗОК. В края на тази година (2009) се планира средствата от този оперативен план от 240 млн. лева, а той се формира по силата на Закона за здравното осигуряване и 10% от общия размер на приходите и трансферите за здравно осигуряване. Тези 240 млн. лева планираме да бъдат разпределени частично, 10 000 000 лева за медико-диагностична дейност. Там, всички знаете, че се въвеждат известни подобрения в профилактичната дейност и се налага по-голям брой изследвания да се извършват. По този повод смятаме, че се налагат ограничения да се направят тези изследвания във връзка с програмата за профилактични наблюдения.
    Другата част от резерва е 140 000 000 лева, които сме предвидили и планираме да бъдат разпределени за болнична медицинска помощ, тъй като средномесечното равнище на разходите, което се наблюдава в болничната сфера достига до 100 000 000 лева средномесечно, което означава, че ако тази тенденция се запази, а от 2010 г се очакват и нови договорни партньори, нови лечебни заведения да сключат договор с касата, тези 140 млн. лева ще осигурят ритмичното заплащане на дейностите в болничната сфера до края на годината без да има напрежение в лечебните заведения за болнична помощ.
    Останалите 90 249 257 лева, които в момента съвсем условно сме предвидили за лекарствени средства, на този етап, разбира се няма да бъдат разпределени, тъй като тенденцията в разходите за лекарства не са ясни на годишна база и не се знае дали ще е необходимо тяхното разпределяне или те ще останат в резерва на касата неразпределени. На този етап ние отчитаме около 25-26 млн. лева средномесечно ниво на разходите и позитивния лекарствен списък дава своето отражение, обикновено септември, октомври и ноември месец. Освен това имаме и някои плащания, които са централизирани доставки от различните райони и фирмите ще ги заявяват за плащане. В резултат на което очакваното изпълнение на бюджета на годишна база се очаква да бъде в намаление, както на приходната част, което съответно дава отражение автоматично върху размера на планирания излишък по Закона за бюджета, който е 401 млн. лева, ако се запази този размер на по-ниско изпълнение на приходите ще достигне до 286 млн. лева, което означава, че ще се намали прогнозната наличност по сметка в БНБ до края на годината спрямо планираните по закон 828 млн. лева. Ако се увеличат тенденциите в несъбиране на приходната част, т.е. по-голям размер на здравноосигурителните вноски, които да не се съберат до края на годината, това ще даде отражение върху размера на излишъка, който е заложен в Закона за бюджета. Трябва да се отчете и едно друго много важно обстоятелство, което на този етап не дава отражение върху бюджета на касата, но предполага връзка с последните антикризисни мерки, които са приети от Правителството, че може да даде отражение върху бюджета на касата, а именно това е предвидената възможност както и в Закона за държавния бюджет чл.17 и чл.18, така и в Постановлението на Министерски съвет от месец август за финансовата дисциплина, касата да бъде повлияна от тази решения за ограничаване на разходите до 90 на сто, което ще се отрази върху намаляване размера на трансфера от Републиканския бюджет към бюджета на НЗОК и тъй като трансферите са в размер на 738 млн. лева, които Републиканския бюджет внася около 70 млн. лева по-малко могат да бъдат предвидени в бюджета на касата, което автоматично ще доведе до необходимост от свиване на разходите в разходната част на бюджета, с тази реструкция, която е подало Министерството на финансите.
    И последното, което бихме отбелязали, че бюджета на касата участва в консолидирания държавен бюджет и тази наличност по сметка в края на година, когато и трансферите, които се превеждат от и към Републиканския бюджет от страна на касата трябва по салдото по консолидирания държавен бюджет, което означава, че политиката крайната да е решението, рестрикцията бюджета за 2009 г. ще бъде взета и от Министерството на финансите в контекста на бюджетната процедура за 2010 година.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви. Думата ще дам на н.п. Нигяр Джафер, тъй като нейното предложение обсъждаме днес. Имате думата.
    НИГЯР ДЖАФЕР: Благодаря Ви господин председател. Благодаря Ви за това, че включихте предложението ми в дневния ред на заседанието на комисията. Според мен смисълът на разглеждането е в това те да водят до анализ на тенденциите, а не просто да ги разглеждаме година-две след като така или иначе парите за изхарчени, грубо казано. Но, това което прави впечатление е, мисля, че всички колеги отчитат това, което отчете и г-жа Начева е това, което е отразено в таблицата. При една тенденция на намаление на броя на здравноосигурените касата към седмия месец на 2009 г. отчита увеличени здравни вноски и това е разбираемо в следствие процеса на увеличение на тези здравни вноски. Интересното е, че действително здравноосигурителните вноски като част от здравоносигурителните приходи към отчетния период бележи една тенденция за нарастване. Това, което води въобще до намаление на приходите, така както са заложени в бюджета са перото, глоби, санкции и наказателни лихви, но икономиите очаквани по други две пера са от това, което се получава по чл.82, ат.1 от Закона за здравето, както и в последствие на плануваните 30 млн. съгласно трансфери, които трябва да получи касата за заплатите на хората работещи в бюджетната сфера вследствие на чл.37, ал.5 и за получаване на помощ на български граждани, когато са в чужбина. Въпреки всичко, в обобщен вид в тези справки и очаквания се предвижда намаление на здровноосигурителните вноски, които са в размер на 154 млн., които се очаква да има касата от своите доходни партньори са повече в размер на 240 млн. лева изобщо толкова, колкото предвидените т.е. въпреки всичко дефицита към този момент очакван от следващите 4 месеца, така или иначе независимо от оперативния резерв ще бъде в размер на 125 млн. и тук ми се струва, че има смисъл да коментираме това, какъв е правилния подход, ако само това е сумата.
    Чухме отговор на въпроса колко е резерва в БНБ към момента, защото онази сакрална цифра от 702 млн., колко е точно искаме да знаем, и от тук нататък използвайки двата буфера оперативния резерв и големия резерв дали може да се излезе с достойнство до края на годината и да няма неразплатени разходи, особено към договорни партньори. Обаче при 46% изпълнение на приходите към момента имаме 57% изпълнение на разходите, очакванията са 70 млн. от Министерството на финансите вследствие рестрикция. Мисля, че когато остават три месеца до края на годината наистина това изисква да обсъдим поведението по-нататък. Това, което е като виждане на здравната комисия и да разсъждаваме какви са законовото поведение като законодателен орган в това отношение. Дали актуализацията на бюджета, дали има други законови мерки, които могат да се предприемат, за да не се почувства проблем в здравната система. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Аз само ще припомня, това, че сега в момента се водят преговорите за НРД и това също зависи по какъв начин се водят преговорите, по някакъв начин аз съм почти убеден ще намери израз и в разходната част в оставащата част от годината. Така, че благодаря Ви за изказването. Други мнения има ли? Имате думата д-р Тодорова.
    Д-Р РУМЯНА ТОДОРОВА: Благодаря господин председател. Аз искам за кажа няколко думи във връзка с това, което д-р Джафер каза накрая. Значи, думата актуализация на този етап аз не виждам в бюджета. Значи ние много добре знаем кога се актуализира бюджета, когато се изчерпа цялата разходна част. И тук аз ще помоля още веднъж да се обърне внимание, че за пръв път тази година приходите и разходите не са равни. Сборът им е равен на нула. Значи, неизпълнението на приходната част не се отразява в разходната, но се отразява в резерва и ако ние ще говорим само за разходната част, не напразно госпожа Начева в края на изложението си каза, че ако приходната част се попълни като се стагнира разходната част, тогава вече ще има проблем с бюджета на касата в края на годината, защото тези 240 млн. лева, които вече са взети предвид няма да стигнат. Ако ми позволите, че съм взела думата, аз бих фиксирала вниманието на няколко риска, които се очертават. До миналата година ние говорихме пред Световната банка и пред всички наблюдаващи институции, че риск има в болничната помощ, тъй като там няма регулация и там е изключително либерален достъпа на пациентите. От тази година се очертават още два риска. Единия е таксата за това, че чл. 262, ал.5 за нас не е изпълнен т.е. реимбурсните проценти не са съобразени с бюджета на касата и вторият риск са плащанията на българските граждани, които отиват да се лекуват в чужбина. Там разхода е скочил с 160 % и той ще скача, тъй като има ясни правила там и касата изпълнявайки тези правила пуска все повече граждани за лечение в чужбина. Говорим за плановите лечения и отделно пък се увеличават онези плащания, които са спешна и неотложна помощ, които идват директно с платежните документи. Така че, по-скоро риска за 2010 година е доста по-голям отколкото риска, който се очертава към края на 2009 година, защото базата, която ще заложим за 2010 година е доста сериозна, като се има предвид и приходите. Благодаря Ви.
    ПРЕДС.ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Аз благодаря. Само ще припомня на колегите народни представители относно риска. Понеже вие набелязахте три пункта: болници, лекарства и българи в чужбина. Аз ще се спра на един от тях, а именно ще изостря вниманието за лекарствата, тъй като това перо е доста значително и тук виждаме, че за лекарства, където ни е представено имаме допълнително 90 000 000 лева. Ще споделя следното, че критериите за изготвянето на лекарствата, отсъстваха при съставянето им т.е. нямаше синхрон между касата, комисия по лекарствена политика и бюджет. Не мога да се съглася с това, че до момента е имало единна правилна политика, по-точно в лекарствената политика се създаде комисия за позитивния лекарствен списък. Начина на оформяне и реализацията на този списък. Алармирахме още в предното Народно събрание за това, че погрешно се изгражда цялата теория за лекарствената политика, но не беше обърнато никакво внимание. Така че, към днешна дата специално за лекарствената политика, парите за лекарства вие добре знаете, че по това перо парите няма да стигнат, ако не се въведат промените първо в комисията. Ще започна от там, комисията, защото тя не изгради критериите по които да бъдат включени медикаментите. След това вероятно с промени в Комисията, този фактически позитивен списък да се промени, да има промени, за да може всъщност да имаме една политика за запазване на средствата от една страна. Така че, тук тези критични бележки, които Вие отправихте за риска тук отговорността е изцяло Ваша. Така че, тук няма как да бъде прехвърлена за останалото шестмесечие отговорността към новото правителство и към министерството на здравеопазването и към новото ръководство на касата.
    Ще се отнася до болниците, Вие добре знаете състоянието на болниците и по-точно за това как парите са разходвани в болниците. Ще Ви дам пример. Един от най-фрапантните примери за разходване в болниците по клинични пътеки. Това е небезизвестната болница „Свети Георги” с видния наш икономически директор д-р Баташки, или вече професор Баташки, който остави дълг от 38 000 000 лева, от които 8 000 000 лева просрочени. Тук всички, които присъстват трябва да знаят каква добра политика е водена до сега от касата и как и по какъв начин е упражняван този контрол.
    Що се отнася до третата забележка, която беше направена за българските граждани, които се лекуват в чужбина, също бих искал да кажа, че критериите за изпращането също не бяха добре формулирани и затова там също можеше да има един контрол на разходваните средства. Благодаря Ви. Някакви други изказвания? Имате думата.

    АЛЕКСИЕВА: Уважаеми господин председател, Уважаемо ръководство на касата, Уважаеми колеги. Ясен е бюджета за първата половина. Приходи еди колко си, разходи по пера. Има една стара българска поговорка, че важно е какво получаваме, а не колко харчим. Вижда се, че получаването не е чак толкова намаляло, но се очаква, че ще намалее, защото хората които се осигуряват стават по-малко. Респективно ще се върна на думите на госпожа Тодорова, че риска за спешната и неотложно помощ расте и ще расте и точно за това ще расте, защото все повече стават неосигурените и за да получат медицинска помощ те отиват като спешни.
    Нещо, което ме впечатли и ще го споделя с вас това, ние свикнахме колко в болничната помощ растат разходите в касата. Гледайки стр. 14 от бюджета прави ми впечатление, че процентът за миналата година на нарастване в разходите с 14 % в денталната помощ, с 18 и нещо процента на медико-диагностичната дейност, лекарствата за лечение с 21% и 13% за болничните пътеки. Значи, не е чак толкова страшно, не е чак толкова тревожно. Тревожно е тези лекарствени средства за домашно лечение . Какво е Вашето впечатление или Новия позитивен списък е по-многоброен или по-скъпи лекарства, или къде е причината. Така, че доста 21% са се увеличили разходите на касата. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви доц. Алексиева. Думата има д-р Адемов.
    ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви господин председател. Уважаеми колеги от НЗОК, не виждам представител на Министерството на финансите, защото въпросът, който съм си подготвил е тъкмо към тях.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Има ли представител на Министерството на финансите. Аз нямам информация за присъстват. Можете да запазите въпроса ще го отправя лично до съответния ресорен зам.министър.
    ХАСАН АДЕМОВ: Сега искам за започна с бюджета за 2009 г.. Правилно колегите от касата отбелязаха, че са предвидени 2 400 000 приходи от здравноосигурителни вноски, разходи два милиарда тук означава, че законодателя е предвиждал, че има възможност осигурителните вноски за здраве да не постъпят в разчета, които се прилага и за това и са намалили разходите до два милиарда, а са увеличили тази разлика като са дали възможност като буфер към преходния остатък, т.е. има заложен предварително буфер. Годината е кризисна и трябваше Министерството на финансите да предвиди евентуално едно такова събиране в следващия момент, обаче искам да отбележа както каза доц. Алексиева преди малко, намалява броя на осигурените 20 000 са по-малко което означава по-малко осигурителните вноски в НЗОК, Национална агенция по приходите, НЗОК. И още нещо, което е много важно и което сме го изпуснали колеги, от 1 юли трябваше да бъдат по Закон за държавния бюджет увеличени над 400 000 заети в бюджетната сфера заплатите с 10%. Това не беше направено, което означава по-малко приходи респективно със съответната сума в НЗОК. Това са обективни критерии, както на практика водят до намаляване на приходите в НЗОК. Една част от тях са очаквани, друга не са толкова очаквани, но аз искам да спра Вашето внимание на т.нар. група на неосигурените. Броя на неосигурените, които са дали информация, че към месец юли 2009 година неосигурените 1 016 760 аз мога да предоставя една малко по-прясна информация. Знаете, че нашия закон е изключително либерален, това е при положение, че през последните 15 месеца имаше повече от три невнесени здравноосигурителни вноски отиваш в групата на здравнонеосигурените и при положение, че платиш тази сума еднократно се връщаш и си връщаш здравноосигурителните права.
    От друга страна, броя на здравнонеосигурените лица по месеци, които не се осигуряват н.р. 522 966 са тези, които за последните 15 месеца не са плащали нищо. Има и други и тази цифра е по отделните месеци. Какво имам предвид като казвам през последните месеци, ако не си плащал 4 месеца, а останалите месеци си плащал ти си здравнонеосигурен. Това са 157 000 човека, това са хора, които имат надежда да се върнат в системата или са загубили работата си, или имат някаква причина, т.е. тази дискусия е изключително сложна, изключително динамична е бройката на тези хора и трябва да направим в комисията този анализ. Трябва да направим и анализ и колко са самоосигуряващите се, колко са тези, които са в трудово-правно отношение, и т.н. Въпросът, който искам да задам е следния: тези 206 000 000 лева, които ги предвиждаме като 10% от приходите и трансферите, които са от бюджета не са 206 000 000, тъй като данните …. Да намалеят. Тези пари ще намалеят.
    Второ в Закона за държавния бюджет един от буферите е чл.28 и е казано „Деветдесет на сто от неизпълнението на приходите по бюджета на държавното обществено осигуряване и по бюджета на НЗОК за 2009 г.. може да се компенсира за сметка на централния бюджет, но не повече от одобрените разходи със съответните закони за 2009 г. Останалите 10% от неизпълнението на приходите може да се компенсират от централния бюджет, чл.17, ал.2, който казва, че останалите 10% може да се предоставят частично с акт на Министерски съвет”, но моя въпрос щеше да бъде. Този акт на министерски съвет ще го има ли или няма да го има, защото няма нищо по-нормално от това правителството и Министерството на финансите да се обърне към проблемите на една такава институция, каквато е НЗОК и да се опита да реши тези проблеми. Само че, тук има един друг документ, който казва нещо друго и затова си позволявам да задам този въпрос господин председателю, независимо от Вашата лаконична усмивка. Това, което последно искам да кажа е, че аз се надявам, че ако тази възможност по чл.28 на Закона за държавния бюджет не бъде предложени във вид, който е разписана, тогава няма да има нужда от тези 126 млн. в бюджета на касата до края на годината. Разбира се, че тези 400 000 към приходните остатъци няма да са толкова и всъщност бюджета за тази година ще бъде реализиран точно както е предвиден.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви д-р Адемов. Други изказвания? Заповядайте.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Уважаеми господин председател, това което ми прави впечатление най-вече е въпросът за новия разширен лекарствен списък. Моят въпрос е такъв: Ако остане този списък същия за 2010 година, от къде ще дойде компенсацията по другите пера. Нас ни притеснява, защото аз съм лекар по дентална медицина. Къде тогава са парите по компенсиране в позитивния лекарствен списък, защото моя пример е такъв. В здравната помощ съвсем нормално е да има леко увеличение на процента, който е даден сега 4,5% от целия бюджет на касата, но дали при това положение няма ние да сме ощетени?
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви.
    МИТХАТ ТАБАКОВ : Уважаеми господин председател, Уважаеми колеги. Здравоноосигурени, аз така ще ги наричам за по-простичко. Трябва да зададем въпросите, към колегите, които са от членовете на комисията по здравеопазване в миналото Народно събрание, уважаеми господин Адемов, абсолютно прав сте, че сега е време на криза и ще има хора, които няма да могат да си платят здравните осигуровки. Абсолютно съм съгласен, че това е един проблем, който между другото като човек, който е работил в спешна хирургия почти 20 години аз съм се сблъсквал всеки ден с този проблем. Въпросът е, че този проблем не е от два месеца, не е от една година. По какъв начин досега е било реагирано. Има хора, които досега не са си плащали здравните осигуровки, защото по някакъв начин не е направен механизъм тези здравни осигуровки за бъдат внесени. На какво се дължи подобна пасивност от страна на парламента и на комисията. Мисля, че отговора го знаем всички. Това са непопулярни мерки безспорно, които трябва да бъдат взети, от които всеки е бягал и в момента тези мерки трябва да бъдат взети от новото правителство. Истината е тази, защото вината е за това в момента да имаме 1 016 000 здравонеосигурени.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Моля за тишина. Д-р Адемов, поискайте думата.
    КРАСИМИР ПЕТРОВ: Това беше първият въпрос по който исках да взема отношение и втория въпрос е болниците, с които НЗОК работи. Мисля, че д-р Тодорова е на нашето мнение. Пределно ясно е, че трябва да има регулация в която НЗОК е задължена да сключва договор с всяка една болница, която се появи. Мисля, че какъвто и бюджет да има той няма да стигне. Всеки, който работи медицина знае много добре, че обикновено се откриват болници по дадени специалности. Можем да ги изредим веднага пет или шест. Пределно ясно е, че въз основа на новата здравна карта, която е направена и която действително е преценена реално, би трябвало да има регулации и за сключването на договори с болници. И между другото не знам дали не е уместно като една антикризисна мярка да се наложи временен мораториум за сключване на договор с нови болници. Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря. Аз ще си позволя да взема думата по отношение на така поставените проблеми. За информация на всички тук присъстващи броя на неосигурените в последните четири години се е движил винаги между 1 000 000 и 1 100 000 души, така че промени не е имало през последните четири години и това е в подкрепа на колегата, който взе отношение. Както всички знаете в тази зала, че движението на български граждани на страни извън ЕС е между 70 000 и 80 000 души. Това е което се прави на шестмесечие, така че няма никакви нови цифри и никакви нови обстоятелства, които да са се появили във връзка с кризата. Благодаря Ви. Имате думата.
    АНАТОЛИЙ ЙОРДАНОВ: Уважаеми господин председател, аз имам един въпрос точно към УС. Тук виждам направиха три минусчета, които даже ме и радват. Става дума да глоби, санкции и наказателни лихви и т.н. Това, като тенденция в края на годината се допълва, компенсира или си остава така?
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Давам думата на госпожа Начева.
    ЖЕНИ НАЧЕВА: Ще започна от последния въпрос. Така ще останат, защото в структурата на глобите около 5 000 000 лева са предвидени глоби, които касата налага на договорения партньор. Останалите се превеждат по бюджета на касата от Националната агенция по приходите за лица, които са нарушили закона по внасянето на здравоосигурителните вноски. Т.е. няма тенденция тези средства да бъдат събрани до края на годината. Ще останат, ще се запазят стойностите. На този план е залагано всяка година. Планът в частта за трансферите, приходите за здравноосигурителни вноски са планирани от Министерство на финансите, тъй като всички средства на касата трябва да са синхронизирани с Държавния бюджет, така че тогава са планирани и тези приходи от НАП, които трябва да се съберат.
    Във връзка с въпроса на д-р Адемов, на който ще се опитам да отговора. Ние провеждаме ежедневни, на този етап са експертни срещи, с Министерство на финансите по отношение на очакваното изпълнение на бюджета и на проекто-бюджета за следващата година. Все още окончателните параметри на това каква ще е политиката до края на годината и какъв ще е проекто-бюджета за следващата година, защото желанието е да се съберат всички функции на всички министерства и ведомства за да се прецени каква да бъде политиката и по отношение на здравната каса, за да можем след това на база на проекто-бюджета за следващата година в частта за здравноосигурителните плащания да бъдат проведени преговори със съответните партньори за тяхното разпределение.
    Моето допускане на базата на разговорите, които сме имали, че това което попита д-р Адемов няма да има възможност да се компенсира изпълнението в приходната част и ще се наложи, но не смятаме на този етап, да се свие разходната част по бюджета на касата, което би могло да бъде реалистично допускане във връзка с изпълнението на бюджета към днешна дата, стига тенденциите по лекарствените средства да не се променя спрямо отчетените такива към днешна дата.
    Само още един въпрос по отношение на денталната помош. За денталната помощ, както и за всички останали дейности ние смятаме да спазим Закона за бюджета така, както е предвидено до края на годината. За тази година говорим, тъй като за следващата не може все още да се коментира, но по отношение на денталната медицина ние не смятаме, че ще има тревожни тенденции или най-малкото тенденции въобще да не се спазят параметрите.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви. Само ще направя една вметка. По закон прехвърляне от една дейност на друга дейност няма право да се извършва. Д-р Тодорова, имате думата.
    РУМЯНА ТОДОРОВА: Благодаря господин председател. Аз бих искала да отговаря на другите поставени въпроси. Дали има полипрагмазия Полипрагмазия не може да има, защото в Касата има едно правило, че за една диагноза не могат да се изписват повече от три медикамента, но пък има полидиагнози вече имаме пациенти с по седем диагнози. Направете сметка – седем диагнози по три препарата на пациент, стават от порядъка на 15-20 препарата. Касата там нищо не може да направи. Няма механизъм, закона не позволява касата да се намесва в лечебния процес на лекаря.
    Друго, което забелязвам, тъй като вече започват да се очертават тенденции макар в една много слабо изразена степен резултатите от новия позитивен лекарствен списък. Само ще припомня, че вече няма програма. Програмите за скъпоструващото лечение вече не съществуват, което е добре. Това е нещо, за което се апелираше от няколко години. Няма листи на чакащите. Освобождаването обаче, на листите на чакащите само ще ви кажа две цифри – по скъпите програми за цялото полугодие до 1.06.2009 г. са изплатени 2 200 000 лева без първите 15 дни на януари. Само за юни са изплатени 1 700 000 лева. Това са само програми. В много от масовите заболявания се покачиха реинбурсните проценти, което от гледна точка на пациента е чудесно, но когато това се появява в средата на бюджетната година води до риск. Риск и за всички останали, които употребяват лекарства. В тази връзка ще кажа, че от януари месец, касата сигнализира всички. Пише писма до бившия премиер, до председателя на Позитивната комисия и бившия министър, с тревогата, че тези неща ще настъпят. Имаше и специални заседания в здравната комисия и за съжаление, тези неща започват да се случват. Всички тези писма, които са около 20 на брой съм изпратила и на д-р Нанев. Така че, ние като една обществена институция смятам, че сме казали това, което е в нашите права да бъде казано. В никакъв случай не бихме искали тежестта на бюджета по отношение на лекарствата, ако мога така да се изразя да изяде парите на лекарите. Това за което вие попитахте. Даже и в едно специално заседание с УС на Зъболекарския и Лекарския съюз уточнихме, че заедно ще апелираме да не се харчат за следващата година параграф лекарства с такъв голям процент, т.е. параграф лекарства да не следва позитивния лекарствен списък, защото в противен случай трябва да се намалят парите за дейности, а това неминуемо ще се отрази върху лечебния процес на пациентите. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви д-р Тодорова. Аз искам само да напомня, че тези 21 писма сте ги писали и лично съм се запознал с тях. Изпратени са до д-р Райнов, който представете си е шеф на здравната каса и зам.-министър, както и до председателя на УС лично от Вас. С други писма до Министерството на финансите и до господин министър-председателя Сергей Станишев, също съм имал възможност да се запозная. В резултат на това нищо не се е случило и затова в момента всички тези проблеми, които ги казвате се връщат като бумеранг, точно там от където са излезли. Проблемът, както всички тук формулирахме е това, че парите се харчеха без принцип и определени критерии и преди малко начертахме част от това, как са се харчили парите за лекарствена политика, аз не искам за коментирам. Затова всички тези слабости ще се опитаме да изправим в бъдещия законопроект, който в момента подготвяме. Защото не може да се планира да се правят лекарства, да се групират лекарства без да има критерии и да се знае какъв е бюджета за същите тези лекарства. Разбирате, че това е нон сенс, това упражнение, което правите последните години.
    Благодаря Ви. Имате думата. Бихте ли се представили.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Уважаеми господин председател, имам следния въпрос: Можете ли да цитирате сумата на преразхода, седеммесечния преразход спрямо планирания.
    ЕВГЕНИ ДУШКОВ: В момента не може да се каже точно, но имаме приблизително около 26 000 000 лева, но там има и стари плащания за предишни месеци. Това, което мога да кажа със сигурност от разговори с регионални директори на здравноосигурителни каси е какви заявки получават като последни данни. Те са точно двойно и това е тенденция, която върви.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви д-р Душков. Давам право на дуплика.
    ЦВЕТА ГЕОРГИЕВА: Вероятно имате анализ, който може да обясни, защо има такова двойно увеличение.
    ЕВГЕНИ ДУШКОВ: Обяснението е просто. Казвам Ви завишени реимбурсни нива, въвеждане на нови скъпоструващи медикаменти пак за платени рембурсирани 100% . Има продукти за домашно лечение, които не са за домашно лечение, а трябва да се прилагат в болнична обстановка в размер на 21 000 лева, без протокол и комисия и в същото време продукти за 5.00 лева, за които трябва протокол и комисия. Друго е, че програмите от 2 500 000, за месец и половина само 700 ….. И ще Ви дам един пример, на който комисията трябва да отговори. Когато имаме ……. Защо се избира 1 или 2 …., парите не се избират и какви са критериите.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви д-р Душков. Или това което казах преди малко, че по време на криза се прави популизъм най-добре. Харчи се за скъпо струващи лекарства, няма протоколи и за лекарствата, които струват 15 лева има протоколи. Мисля, че е ясно много добре политиката, която е водена до момента. Как е водена и защо в последните 6 месеца се случват тези неща, така че няма никакво учудване за повишение на лекарствата в средата на годината.
    Понеже тук имаше едно подхвърляне, в средата на годината ние актуализираме плащанията. Правим реинбурсите, които са примерно ……се с по-голяма част медикаментите. Всичко това без никаква финансова дисциплина в бюджета и без никаква последователна финансова политика в лекарствата. Така че, аз считам, че това което ние направихме днес, благодарение на д-р Джафер, която пожела, направихме анализ на този шестмесечен отчет на касата. Видяхме техните „позитивни” идеи, които до момента са развивали. Предлагам по точка първа да приключим дебата.
    (реплики)
    Няма гласуване, тъй като има само изслушване. По втора точка давам думата на д-р Шарков във връзка с неговото питане за отчета на здравната каса.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Благодаря Ви господин председател. Това е във връзка с информацията, която НЗОК ви предостави предния път за медийни договори. Първо, благодаря за тази информация, понеже всички колеги я имат и са се запознали с нея. Аз има само няколко уточняващи въпроса.
    1. Чие е решението за сключването на тези медийни договори, защото предния път д-р Душков от УС и Вие госпожо Тодорова не можехте да дадете информация и затова искам да знам, кой взе решението и кой одобри тези договори?
    2. Това ежегодна практика ли е? Предните години също ли е имало договори за медийно осигуряване. 500 000 лева да се похарчат, за да отразяваш дейността си при положение, че си монополист ли изглежда малко странно.
    3. как е проведена процедурата за тези медийни договори, след като Сметната палата казва, че процедурата е проведена в нарушение на Закона за обществените поръчки?
    4. Има ли, освен тези медийни договори правени социологически проучвания от самата аса? На кого са поръчани и на каква стойност са? Ако не можете да отговорите сега, бих желал да е за следващото заседание. Битуват разни слухове, за това нека да го изчистим този въпрос. Много странно е, аз разбирам, че са о.о2% от общите разходи, но все пак става дума за почти половин милион лева.
    5. Има ли и друга някоя от държавните институции, която си е осигурявала медиен комфорт или не зная как да го нарека, чрез наличието на такива медийни договори. Аз знам, че на БНР и БНТ ежегодно им гласуваме бюджет и им даваме пари, пък не ги виждам тук, нещо да е решено, че те ще водят вашата политика в областта на здравното осигуряване.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря д-р Шарков. Имате ли готовност д-р Тодорова да отговорите на петте въпроса?
    РУМЯНА ТОДОРОВА: Благодаря господин председател. Решението за сключване на договори се взимат по всички правила на закона. Има комисия.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Бихте ли уточнили под правила от кой закон. Има много закони.
    РУМЯНА ТОДОРОВА: Не за самия закон става дума, а за разходи. За това, че Касата ще направи някакви медийни договори.
    НАЧЕВА: Всеки един разход при подготвянето на проекто-бюджета на Касата за всяка една година, разпределението по основни компоненти в случая частта за административните разходи става с решение на УI. Става дума за дейностите, които трябва да се финансират.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Г-жа Начева, за нас е ясно как се прави бюджета. Тук всички, които присъстваме сме наясно. Имаше конкретен въпрос. Кой предложи един монополист за прави реклама в медиите и то не в БНР и БНТ, а един монополист. Имате думата.
    РУМЯНА ТОДОРОВА: Аз не смятам, че става въпрос за реклама.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Така е описано перото.
    РУМЯНА ТОДОРОВА: В чл. 48 на Закона за здравното осигурява е казано, че Касата е длъжна за информира здравоосигурените лица и ако се проследят предаванията и участията ще видите, че там участията са на наши експерти, които са говорили по проблемите на профилактиката, проблемите на диспансеризацията, по проблемите на предписване на лекарствени средства. Така че това не е реклама.
    Няма рекламна дейност. По закон касата няма право на рекламна дейност. Аз не мога да кажа, ако се съпоставят тези разходи с разходите за медийни изяви на други институции, така или иначе принципа на прозрачност, който е в чл.5 на закона и този чл. 48 задължават да провежда тази разяснителна кампания сред пациентите. Защото всичко, което касае лекарите се качва на сайта на Касата, но този сайт не е достъпен за пациентите в смисъл, не всеки умее да борави с интернет. Това е, което мога да кажа няма договори за такъв социологически проучвания.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря д-р Тодорова. Д-р Шарков имате думата за реплика.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Така, както някои пациенти не могат да стигнат до сайта на НЗОК, така могат и да не могат да стигнат до тази електронна медия, с която имате договор, т.е. разликата дали ще бъдеш в сайта на НЗОК или в сайта на тази електронна медия е почти никаква. В закона е записано, че НЗОК е длъжна да информира гражданите. Аз отново казвам има Национално радио има Национална телевизия, на която им плащаме бюджет и вие казвате, че не знаем какви средства са изразходвани от другите институции за тяхното участие в различни медии. Искате да кажете, че Вие си плащате на тези медии, за да участвате в техните предавания, така ли?
    РУМЯНА ТОДОРОВА: По договорите на Касата има време, в което тя иска да предостави информация на здравноосигурените лица и това е нормално, а защото са избрани тези медии, защото радио се слуша, второ...
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Нямате право да изброявате имената на медиите. Говорехме само за държавните. Що се отнася до държавните, лично аз ще припомня на уважаемите народни представители и присъстващите, че аз бях извадил списък на кои министерства в 40-то Народно събрание са разходвани пари за реклама. Коя точно фирма и на кое точно лице извършваше всички реклами в правителството на господин Сергей Станишев от едно парламентарно питане и там много добре се виждаше колко милиона са отделени за реклама и по повод едно събитие, точно милиони, едно и също лице усвояваше за PR и информационно разпространение на събитие, което всички знаем.
    Тук в случая Касата няма отношение, но всеки, който се интересува може да види какво милиони са отделени за PR.
    В заключение ще кажа, че в одита, който е направен ЗОП е бил нарушен при избора на съответно провеждане на конкурс. Имате думата.
    РУМЯНА ТОДОРОВА: Благодаря Ви отново, но ЗОП не е нарушен, а има препоръка от Сметната палата. Проведени са всички обществени поръчки за 2008 г. и Сметната палата няма забележки в доклада, а има препоръка. Тя е да се оформи един лот, който да е осигуряване на медийно пространство на институцията.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ:Благодаря д-р Тодорова. Д-р Шарков имате думата.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Благодаря господин председател. Уважаеми колеги, това последното не е вярно. В доклада на Сметната палата за извършения одит изрично пише, че в тези шест медийни договора има разпределяне на обществената поръчка на по-малки, което е нарушение на ЗОП. Буквално ви цитирам доклада на Сметната палата и когато се казва, че НЗОК няма право на реклама, аз съм съгласен, но след като вие нямата право на реклама защо сключвате договор с PR агенция?
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря ВИ. С това закривам днешното заседание.

    (закрито в 16,12 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    Лъчезар Иванов
    Форма за търсене
    Ключова дума