Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
25/02/2010
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването

    П Р О Т О К О Л
    № 19


    На 25.02.2010 г. се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазването при следния дневен ред

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Годишна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз ( 2010 г. ), № 002-00-7, внесена от Министерския съвет на 05.02.2010 г.

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването





    П Р О Т О К О Л
    № 19



    На 25.02.2010 г. се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазването при следния дневен ред

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Годишна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз ( 2010 г. ), № 002-00-7, внесена от Министерския съвет на 05.02.2010 г.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по здравеопазване, и гости се прилага към протокола.

    Заседанието беше открито в 15,03 ч. и ръководено от председателя на комисията господин Лъчезар Иванов.

    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми колеги. Добър ден на всички! Имаме необходимия кворум.
    Откривам днешното редовно заседание на Комисията по здравеопазването.
    Предлагам дневният ред да бъде от една-единствена точка:
    1. Годишна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз ( 2010 г. ), № 002-00-7, внесена от Министерския съвет на 05.02.2010 г.
    Има ли други предложения за изменение или допълнение на така предложения дневен ред? Не виждам.
    Моля, уважаеми народни представители да гласувате така предложения дневен ред.
    “За” – 13, “против” и “въздържали се” – няма.
    Дневният ред се приема с пълно единодушие.
    1. Годишна програма за участието на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз ( 2010 г. ), № 002-00-7, внесена от Министерския съвет на 05.02.2010 г.

    Преминаваме към обсъждане на единствената точка от дневния ред.
    Най-напред давам думата на представителя на Министерството на здравеопазването доц. Стоян Александров.
    Заповядайте, доц. Александров. Имате думата.
    СТОЯН АЛЕКСАНДРОВ: Благодаря Ви, уважаеми господин председател! Уважаеми дами и господа народни представители, колеги! Становището на Министерството на здравеопазването е кратко и категорично по отношение на предложената програма.
    Подкрепяме частта за трансгранично здравно обслужване, в частта, предназначена за трансплантация, и частта, която касае като цяло здравеопазването.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Това е. Кратко и ясно.
    СТОЯН АЛЕКСАНДРОВ: Ако разрешите, само да добавя, че приложенията покриват стратегическите позиции на Министерството на здравеопазването и във връзка с предстоящата стратегия. Това нещо е заложено и там.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви, доц. Александров.
    Понеже уважаемите народни представители и специално тези от партия “ГЕРБ” не са запознати в подробности именно с този доклад…. (реплика, която не се разбира) А, запознати сте.
    Тогава, уважаеми народни представители, имате думата да се изкажете съответно по трите елемента на тази програма.
    Имате думата.
    Заповядайте, доктор Дариткова. Имате думата.
    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, господин председател! Аз искам да изразя своята подкрепа за тази програма и за това, че тя напълно съответства на намеренията за реформи, които ние сме заявили. Защото всички досегашни действия намират отражение в темата за трансграничното здравно обслужване.
    В Закона за здравното осигуряване ние заложихме идеята за задължителното присъствие на европейската здравна карта при напускането на страната на здравноосигурените граждани. Така че това има отношение за получаването на здравна помощ в европейските страни и дава едно право за реинбурсирането на тази помощ на здравноосигурените лица.
    Активното участие на България в системата за трансплантации и разпределяне на органи в рамките на Европейския съюз също е от значение за развитието на нашата трансплантационна програма и особено бихме заложили на бъдещото развитие на електронното здравеопазване като един важен елемент за вкарването на инвазите в системата на медицинската помощ и като един важен елемент, който ще помогне за концентриране на здравната информация, за облекчаване на преноса на тази информация и донякъде и за дисциплиниране на системата на здравеопазването.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Много благодаря и аз.
    Има ли желание за реплики? Реплики няма.
    Имате думата за изказване, колеги.
    Заповядайте, доцент Алексиева. Имате думата.
    ГЕНОВЕВА АЛЕКСИЕВА: Благодаря Ви, уважаеми господин председател! Уважаеми колеги-народни представители, уважаеми гости! Това, че ни е предоставена тази програма от Министерския съвет, е много похвално, много хубаво за нашата дейност. Този акт отговаря на чл. 103 от нашия Правилник за организацията и дейността на Народното събрание, който гласи, че Министерският съвет внася в Народното събрание приетата от него Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз в седемдневен срок от приемането й. Председателят на Народното събрание изпраща Годишната програма по ал. 1 на Комисията по европейски въпроси и до другите постоянни парламентарни комисии.
    Тази програма е изпратена до всички комисии. Ние в Комисията по труда и социалната политика я разглеждаме тази програма обстойно, коментирахме я. И по-нататък в алинеите на тази точка се казва, че ние трябва да предложим ресори, по които ще контролираме изпълнението на тази програма.
    В този дух аз предлагам ние, членовете на Народното събрание, да осъществим наблюдение и контрол върху проекта за директива за прилагане на правата на пациентите при трансграничното здравно обслужване. То сега вече е налице, ще става все по-интензивно и това трансгранично обслужване засяга много сфери в медицинската помощ на българите, които пътуват или отиват в други държави – членки на Европейския съюз. Това включва и качеството, и обхвата на здравната помощ, реинбурсирането на всички здравни услуги, сигурността на българските пациенти там и т.н.
    Така че аз предлагам този ресор да подлежи на наблюдение и контрол от страна на членовете на парламента.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Много Ви благодаря, доц. Алексиева.
    Има ли други желаещи за изказвания?
    Давам думата на представителя на Дирекцията по европейско право. Заповядайте, госпожо Цветанова.
    БОРЯНА ЦВЕТАНОВА: Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми дами и господа народни представители! Бих искала само да кажа, че върху проекта за директива за стандартите за качество и безопасност при използване на човешки органи, предназначени за трансплантация, под този проект за директива Народното събрание е упражнило наблюдение и контрол. Това предложение беше включено в Годишната програма за 2008 г. Ние вече сме го разглеждали веднъж, осъществили сме наблюдението и контрола и сега не виждам смисъл втори път отново да се разглежда.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Тоест, предлагате т. 2 да отпадне.
    Заповядайте, доктор Адемов. Имате думата.
    ХАСАН АДЕМОВ: Благодаря Ви, господин председател! Колеги, искам да кажа само няколко изречения в подкрепа на процедурата, за която говори доц. Алексиева преди малко.
    Министерският съвет изпраща програмата на Народното събрание. Водеща комисия в случая е Комисията по европейски въпроси. Останалите комисии правят предложение пред тази комисия, която комисия всъщност представя обобщения доклад, защото предложението е от другите комисии, на Народното събрание.
    Става въпрос за новата роля и новата функция на европейските парламенти след Лисабонския договор. Тоест, европейските парламенти да имат възможност да участват във вземането на решения. Министерският съвет предлага на Народното събрание, ние им връщаме документа, с който казваме: вие ще защитавате такива и такива позиции. След това – контролираме.
    Това е цялата процедура.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Има и още нещо важно, което пропуснахме, доктор Адемов. Това е, че именно след като програмата се разгледа от всички комисии, тя влиза в пленарната зала на Народното събрание и то гласува. Едва след като Народното събрание я гласува, тя става документ.
    Казвам всичко това за изчистване на процедурата.
    Има ли други желания за изказване? Не виждам.
    Уважаеми народни представители, преди да подложа на гласуване предложението по корекцията, която беше предложена от представителя на Дирекцията по европейско право, мога да кажа, че действително контролът е проведен, имаме такава процедура.
    Тоест, това, което сега ще подложа за гласуване, е по проекта на директивата за прилагане на правата на пациентите при трансграничното здравно обслужване. Това е едното, което се предлага.
    Второто е по въпроса за електронното здравеопазване. Това са всъщност двата елемента, двете теми, които именно ще подложа на гласуване.
    Моля, гласувайте така направеното предложение.
    “За” – 14, “против” и “въздържали се” – няма.
    Предложението се приема с пълно единодушие.
    Преди да закрия заседанието ще попитам има ли желание някой да вземе отношение и по други теми? Няма желаещи.
    Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.

    (Закрито в 15,15 ч.)





    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    ( Д-р Лъчезар Иванов)


    Стенограф:
    (Божидарка Бойчева)
    Форма за търсене
    Ключова дума