Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
24/06/2010
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването


    П Р О Т О К О Л
    № 31

    На 24.06. 2010 г. се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазването при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1.Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения, № 002-01-5, внесен от Министерски съвет на 11.01.2010 г. – второ гласуване – продължение.

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването


    П Р О Т О К О Л
    № 31

    На 24.06. 2010 г. се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазването при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1.Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения, № 002-01-5, внесен от Министерски съвет на 11.01.2010 г. – второ гласуване – продължение.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по здравеопазване, и гости се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 15,07 ч. и ръководено от председателя на комисията г-н Лъчезар Иванов.

    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Уважаеми народни представители, уважаеми гости!
    Откривам редовното заседание на Комисията по здравеопазване.
    Предлагам заседанието да протече при следния Дневен ред:
    1.Законопроект за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения, № 002-01-5, внесен от Министерски съвет на 11.01.2010 г. – второ гласуване – продължение.
    Има ли други предложения за изменение и допълнение на така предложения дневен ред.
    Предлагам да гласуваме предложения от мен дневен ред.
    Моля гласувайте: „за” - 14, „въздържали се” – няма, „против” – няма.
    Дневният ред се приема!
    Преди да започнем дебатите по отложените текстове, бих искал да поздравя присъстващите тук от Младежкия общински съвет по наркотични вещества Благоевград по повод 26 юни - Международният ден за борба с наркоманиите. Бих искал накратко да представя тяхното виждане по проблемите с разпространението и употребата на наркотични вещества сред подрастващото население. Нека един представител да заповяда тук.
    И още едно съобщение бих искал да направя: днес имат своя професионален празник фармацевтите. Днешният ден е Еньовден и днешният ден се ознаменува като Ден на фармацевта, така че да ги приветстваме и поздравим с професионалния празник. (Ръкопляскания)
    Давам думата на излъчения представител. Имате три минути, за да представите вашата програма.
    МАРИЯ СТОЯНОВА, председател на Младежки общински съвет по наркотични вещества Благоевград:
    Уважаеми господин председател, уважаеми членове на Комисията по здравеопазването, уважаема г-жо министър!
    Днес, ние, децата на България се изправяме пред вас, Комисията по здравеопазване, с надеждата да помогнем поне малко за разрешаването на проблема с наркотиците. Надявахме се да получим шанс за изказване в пленарна зала, защото подобни изключения от Правилника са правени дори от организация като ООН и Европейския парламент, и младежи са допускани за изказване пред членовете на толкова сериозни организации и институции. Като отговорни и загрижени за бъдещето си млади хора, отново настояваме да получим такава възможност, понеже вярваме, че народните представители имат какво да чуят и научат от нас.
    Ние нямаме намерение да представяме нашата дейност. Народните представители от нашата област могат, когато пожелаят и имат възможност, да се запознаят с конкретните ни дейности и отличията, които сме получили за тях.
    Поискахме право на глас в Народното събрание, за да покажем и разискваме проблемите на младите хора, които употребяват наркотични вещества и тези, които искат да се предпазят от дрогата и да помогнат на зависимите си връстници.
    Всеки ден ставаме свидетели на последиците от влиянието на дрогата върху съучениците ни.
    Знаете ли, че повечето от зависимите сред тях не се приемат като такива. Всички те твърдят, че тинейджърите имат достатъчно информация за наркотиците, но дали тя е вярната? Натъквали сме се на абсолютната дезинформираност сред децата относно дрогата.
    За съжаление, красивата лъжа, поднесена чрез авторитета на известни от медиите хора, оказва много по-силно влияние, от страшното лице на реалността. Информацията, която срещаме, най-вече в Интернет, е често пъти в контраст с истината или най-малко - доста противоречива. Едно дете или един тинейджър няма как да не се обърка и да се повлияе от тази информация, а ние не искаме нашите връстници да посягат към дрогата по каквато и да е причина. Ставали сме свидетели на ученици, които ходят на училище под въздействието на някакъв наркотик. Те са напълно неадекватни и понякога дори сприхави и опасни, защото не осъзнават къде се намират, нито с кого общуват, нито как общуват.
    Училището е мястото, където трябва да се подготвим за истинския живот, за нашето развитие, за нашето бъдеще. Недопустимо е да няма възможност да се приемат и изпълняват закони, които да защитават училищната среда от наркотиците и от насилието, а много често те са свързани, независимо, че не се правят изследвания в тези случаи.
    Какво е защита за нас. Лекари в училище, защото те са най-компетентни не само за нашето здраве, когато сме болни, но и за влиянието на наркотиците, за влиянието на алкохола и цигарите, за учениците, които се друсат, за родителите им. Та нали живеем в 2010 година с компютри и Интернет. Има ли нещо по-важно от опазването на собственото ни здраве?! Гледаме нашите съученици напушени или смъркащи амфитамини и се питаме къде могат да се лекуват не само за няколко седмици, а за няколко години, да променят живота си и да върнат здравето си. Не намираме отговор. Момче на 16 години вижда и чува нереални същества, нереални светове. Не се лекува в болница, изписват му лекарства за домашно лечение и съвет да не се оставя само. Близки, познати, съседи на наркомани са в Италия, Испания, нали това не са нашите родни места. Защото там им помагат, грижат се за тях и дори за болните от СПИН, зависими от хероин.
    Зависимоболните не могат да бъдат определяни като престъпници или като обикновено болни. Те са съвсем различна категория, за която според нас в България не се полагат достатъчно грижи. Нужни са много повече усилия в този аспект защото той пряко засяга младите хора, а те са бъдещето на нашата държава и бъдещето на света като цяло.
    В България няма адекватно лечение за наркозависимите. Те често са третирани като боклуци и като измета на обществото. Наркоманите са просто жертви на същото общество на липсата на информация или на недостоверността й, на корупцията и наглостта на наркодилърите. Когато един наркодилър бъде съден за действията си, никой съд не взима под внимание факта, че неговата зависимост е започнала в ранна детска възраст и поведението му е поведение на наркотика. Че се дължи на мозъчни клетки, плуващи в дрога. В крайна сметка така излиза, че зад подсъдимата скамейка застава едно дете, допуснало фатална грешка, едно грешно дете.
    Има ли безгрешни възрастни? Всичко това е в разрез с Конвенцията на ООН за правата на децата. Те не са виновни за това, че са любопитни и незащитени от законите на собствената си държава и общество. Те не са виновни, че възрастните понякога са лицемерни и неискрени, водени и мотивирани от финансови, а не от хуманни интереси. Всяко дете има право на живот, щастие и добро здравеопазване и образование. А наркозависимите в България нямат този шанс. Ясно е, че институциите не работят по най-добрия начин за тези млади хора.
    Бихме желали да имаме и специални часове, в които да получаваме и практически знания, не само теоретични, за най-сериозните проблеми на живота, за институциите, от които зависи тяхното разрешаване и специално за нашите задължения. Затова е необходимо в програмата ни да бъдат включени и часове по гражданско образование, в които да се излага вярната информация и за дрогата, и за вярата, и за обществото. Все пак според нас има много часове по различните предмети, от които не извличаме никаква полза. И даден брой от тях спокойно могат да бъдат предоставени за по-полезни занятия – като запознаване на тинейджърите с наркотиците, с тютюна, с алкохола, с насилието, с търпението, с правилата на живота и на държавата. Никакви физични закони, математични теореми, както и други теоретични знания не могат да спасят един млад човек от зависимостта и не могат да дадат пълно обяснение за нея.
    Ние искаме да бъдем заобиколени от здрави, щастливи, независими и свободни хора.
    Нашето предложение е за повишаване интереса на възрастните към знанията за влиянието на наркотиците, и да ни бъде оказана помощ, за да осъществим връзка с останалите младежки съвети към Общинските съвети по наркотични вещества в страната, и да създадем мрежа, в която да обменяме опит и да дискутираме проблемите си, да имаме постоянна връзка със специалисти като лекари, психолози и педагози .
    Да ни бъде оказана помощ, за да можем да организираме Национална младежка дискусия по проблемите с наркотичните вещества, тютюна и алкохола. Създаването на общ сайт с информация от младежките съвети от цялата страна и форум за дискусии, ще предизвика промяна сред нашите съученици в мнението им за безвредността на опиатите и на видовете нарковещества.
    Нашето мнение, както и мнението на повечето от нашите родители е, че ако известни и уважавани хора – министри, народни представители, политици, лекари, специалисти, артисти и други, при изяви в медии, участия в дискусии, семинари и срещи, особено с подрастващите, изразяват твърда позиция относно употребата на наркотици, тютюн и алкохол, желанието им за реални действия срещу разпространението на психоактивни вещества и необходимостта от съвременно лечение на зависимите, ще окаже въздействие и върху нагласите на учениците за намаляване на т.н. експериментиране с вещества.
    Ние знаем, че можем да променим нещата в положителна посока, но само, ако ни се обърне повече внимание и ако получим възможността гласът ни да бъде чут.
    Надяваме се , че днешната ни среща е била ползотворна и за двете страни. И вие, възрастните, ще насочите усилията си, заедно с нас, към това да направим обществото ни малко по-добро и с по-активна позиция относно наркотиците.
    Децата са богатството на България, нека го запазим!
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря! Има ли някои от народните представители, които биха искали да попитат нещо нашите гости?
    Няма! Благодаря!
    МИНИСТЪР АННА-МАРИЯ БОРИСОВА: Да ги поздравим. Това много рядко се среща днес сред младото поколение и едва ли не е изключение, и аз не мога да пропусна възможността искрено да ги поздравя. Браво! И дано да ги последват и други млади хора. Ние имаме нужда от такова нещо. Поздравления!(Ръкопляскания)
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: И така, преминаваме към нашата делова работа. Ако имате желание може да останете на нашето заседание. Ние разглеждаме Закона за лечебните заведения, финални параграфи имаме.
    Уважаеми народни представители, както предния път обещах, вие всички сте получили материалите във вашата поща за днешното заседание на Комисията по здравеопазване. Така че ще бъдете улеснени в текстовете.
    Започваме с отложения текст, а именно на § 8. По § 8 давам думата на представител на Министерство на здравеопазването:
    МИРЕЛА АТАНАСОВА: В § 8 чл. 19, ал. 2, в т. 3 думата „нормативно” да се заличи и след думата „определената” да се добави „в медицинските стандарти по чл. 6, ал. 1”.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Има ли някой мнение и становище по това предложение? Няма.
    Уважаеми народни представители, имате и текста. Подлагам го на гласуване като текст, излязъл като предложение на Комисията.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя по § 8 . Който е „за”, моля да гласува.
    „За” – 11, „против” – няма, „въздържали се” – 2.
    Уважаеми народни представители, ще прочета окончателната редакция на § 8, чл. 19
    В § 8, чл. 19 се правят следните изменения и допълнения:
    1.Досегашният текст става ал. 1 и в него се създава т. 4в „диспансеризация”
    2.Създава се ал. 2, 3 и 4:
    „(2) лечебните заведения за болнична помощ по ал. 1 извършват дейността си:
    1. в съответствие с утвърдените по реда на чл. 6 ал. 1 медицински стандарти и правилата за добра медицинска практика;
    2. при осигуреност на лечебното заведение за болнична помощ с медицински специалисти, на основен трудов договор;
    3. при наличие на определената в медицинските стандарти по чл. 6 ал. 1 и технически изправни медицинска апаратура и техника на територията на съответното лечебно заведение.
    (3) Лечебното заведение за болнична помощ по ал. 1 осигурява непрекъснато, 24-часово изпълнение на лечебната дейност по медицински специалности, съгласно разрешението по чл. 47, включително и на медицинска помощ при спешни състояния
    (4) Финансирането на медицинска помощ при спешни състояния по ал. 3 се извършва по ред и методика, определени от министъра на здравеопазването в рамките на средствата, предвидени в бюджета на Министерството на здравеопазването за съответната календарна година.”
    Има ли някакви предложения, изказвания и мнения? Няма.
    Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Да отпадне изречението в т. 1 на ал. 2 „и правилата за добра медицинска практика”, защото такива правила няма, както добре знаем.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Давам думата на д-р Цветан Райчинов. Д-р Райчинов, заповядайте.
    ЦВЕТАН РАЙЧИНОВ (БЛС): Благодаря г-н председател! Имаме поет ангажимент и смятам, че до края на годината ще бъдем готови с правилата за добра медицинска практика, за да могат да минат по процедурата.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Д-р Райчинов, законът влиза в сила след неговото обнародване.
    Д-р ХАСАН АДЕМОВ: ... ако това, което казва, го поеме като ангажимент, аз ...
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Не случайно, д-р Адемов, дадох думата на д-р Райчинов, за да може Вие да бъдете удовлетворен. Ако д-р Райчинов тук, в Комисията по здравеопазване, поема ангажимента като председател на Лекарския съюз, това да стане факт, уважаеми народни представители, мисля, че можем да се съобразим. Може ли да чуем Вашето мнение?
    ЦВЕТАН РАЙЧИНОВ: Да, потвърждавам! Имаме вече създадена комисия, имаме контакта с дружествата по специалности и работата започва още от началото на следващия месец.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви. Д-р Адемов, в такъв случай оттегляте Вашето предложение? Да. Благодаря Ви!
    Уважаеми народни представители, моля, който е за окончателната редакция на § 8, чл. 19 , да гласува.
    „за” – 12, „против” – няма, „въздържали се” – 2
    Отново давам думата на Министерство на здравеопазването.
    МИРЕЛА АТАНАСОВА(М-во на здравеопазването): Това е материалът, който е раздаден на всички депутати. Това са правно-техническите корекции, които следва да бъдат направени след окончателната редакция на текстовете, така както са приети.
    § 20а, да се измени така: „§ 20а. В чл. 39, ал. 3, думите „стоматологичният факултет” да се заменят с „медицинският факултет и факултетът по дентална медицина”. Това изменение е продиктувано от приетия нов §1а.
    Подлагам на гласуване това предложение. Който е за, моля да гласува.
    „за” – 14, против и въздържали се няма!
    МИРЕЛА АТАНАСОВА: В § 21, в чл. 40 да се направят следните изменения и допълнения. Тук се налагат наистина технически корекции, неправилно препращане към съответните алинеи, тъй като в т. 2 се отменя ал. 2 и от там става объркването на препращането.
    1.Точка 2 да се измени така : „2. Алинея 2 се отменя.”
    2.В точка 3, ал. 3 думите „и 2” да се заменят с „и 7”
    3.Точка 5 да се измени така:
    „5. Досегашната ал. 3 става ал. 7 и в нея се правят следните изменения:
    а) В т. 2 думите „лекарите-преподаватели по стоматология” да се заменят с „лекарите-преподаватели и лекарите-преподаватели по дентална медицина”
    б) Точка 3 се отменя.
    4. Точка 6 да се измени така:
    „6. Досегашната ал. 4 става ал.8 и се изменя така:
    „(8) При непълноти на представените документи по алинеи 1 и 7, в 14-дневен срок директорът на регионалния център по здравеопазване уведомява писмено лицето за това и определя срок за отстраняването им”.
    4.Точка 7 да се измени така:
    „7. Досегашната ал. 5 става ал. 9 и се изменя така:
    „(9) В 14-дневен срок от получаване на документите по ал. 4 и 6 или от отстраняване на непълнотите по ал. 8, директорът на Регионалния център по здравеопазване издава удостоверение за регистрация на лечебното заведение или удостоверение за извършване на лечебната дейност по чл.2а.”
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви! Тук аз искам да оттегля своите предложения по т. 2 и т. 3 във връзка с новата редакция, която ни представи Министерството на здравеопазването. Има ли желание за изказване? Няма.
    Подлагам на гласуване така предложения текст. Който е „за”, моля да гласува.
    „за” – 14, „против” – няма, „въздържали се” – няма.
    Продължете с §24.
    МИРЕЛА АТАНАСОВА: В § 24, в чл. 45 да се направят следните изменения и допълнения:
    1.Създава се точка 2:
    „2. В ал. 2 т. 2 думите „стоматологичния факултет” да се заменят с „медицинския факултет или факултета по дентална медицина”.
    2.Точка 2 да стане точка 3.
    Това е аналогично на § 20а. Изменението е необходимо във връзка с приетото вече предложение за § 20а.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Желание за изказване? Няма. Който е „за”, моля да гласува.
    „за” – 14, „против” – няма, „въздържали се” – няма
    МИРЕЛА АТАНАСОВА: В § 25, в чл. 46, в ал. 3 след думата „заведения” да се добави израза „както и условията и реда за откриване на структури по чл. 20, ал. 2”. След приемането на ал. 2 е необходимо да се допълни Наредбата за тези нови структури, които се създават с изменението на закона.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Точно така! Желание за изказване? Няма. Който е „за”, моля да гласува.
    „за” – 14, „против” – няма, „въздържали се” – няма.
    МИРЕЛА АТАНАСОВА: В §27, в чл. 48, в ал. 1, в т. 4, накрая да се добави израза „на съответните структури”. Това е във връзка с приетите изменения в параграф 28, чл. 49.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Желания за изказване? Няма. Който е „за”, моля да гласува.
    „за” – 14, „против” –няма, „въздържали се” – няма.
    МИРЕЛА АТАНАСОВА: В §50 да се създаде т. 2а
    „2а. В §1 от Допълнителната разпоредба се създава т. 24:
    „24. „Основен трудов договор” е основният трудов договор по смисъла на §1 т. 7 от Допълнителната разпоредба на Закона за лечебните заведения”. Това е необходимо, за да се уеднаквят определенията в Закона за здравното осигуряване и Закона за лечебните заведения.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Желания за изказване? Няма. Който е „за”, моля да гласува.
    „за” – 12, „против” – няма, „въздържали се” – 2
    По § 50, тук ще дам думата на моите сътрудници, тъй като имаше предложение на г-н Янаки Стоилов.
    Имате думата!
    МАРГАРИТА ЦОНЕВА: Преди две заседания, г-н Стоилов направи устно предложение за редакция на чл. 59 ал. 4 от Закона за здравното осигуряване, като той помоли юристите на Министерството на здравеопазването и на Народното събрание да оформят текста в окончателна редакция, в случай, че нещо е пропуснал. Тъй като той в момента е в чужбина, вчера се свързахме по телефона с него, за да одобри тази окончателна редакция и г-н Стоилов каза, че това е идеята, която той е имал предвид и съответно трябва комисията да гласува тази окончателна редакция за доклада.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря ви! Това е за пълнота. Исках тук, нарочно пред всички народни представители, да докладваме за това, че сме се свързали, че сме акуратно изпълнили молбата на народния представител Янаки Стоилов и сега ще прочетем всъщност окончателната редакция. Предложение за окончателна редакция на предложението на н. п. Янаки Стоилов, направено по реда на чл. 73, ал. 2, т. 2 от Правилника за организация на Народното събрание, по § 50 относно чл. 59 ал. 4 от Закона за здравното осигуряване. А именно:
    „(4) Със средства от републиканския бюджет или от бюджета на НЗОК се финансира само дейността на клиники и отделения в лечебни заведения за болнична помощ, за които е установено съответствие с критериите по чл. 59 в.”
    Желание за изказване? Няма. Който е „за”, моля да гласува.
    „за” – 14, „против” – няма, „въздържали се” – няма
    Преминаваме към §51в. Имате думата!
    МИРЕЛА АТАНАСОВА: В §51 в, да се добави:
    В чл. 222, ал. 4, т. 3 думата „диспансерите” да се замени с „центровете за психично здраве и комплексните онкологични центрове”.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Желание за изказване? Няма. Който е „за”, моля да гласува.
    „за” – 14, „против” – няма, „въздържали се” – няма.
    Преминаваме към следващия отложен текст. Това е по §52 от отложените от Кодекса за социално осигуряване.
    Тук, уважаеми народни представители, знаете, че на предишното заседание, ние дадохме дума, че ще направим среща между Министерството на здравеопазването, Министерството на труда и социалната политика и там, всъщност ние достигнахме до консенсус. Сега давам думата на Министерството на здравеопазването, което да прочете тяхното становище.
    МИРЕЛА АТАНАСОВА: Министерство на здравеопазването счита, че предложението на Министерски съвет следва да се приеме с оглед на обстоятелството, че промяната на експертното решение на ДЕЛК/ТЕЛК от НЕЛК само по себе си не следва да бъде основание, за налагане на ревизионен акт за начет. При отмяна на експертно решение на ДЕЛК и съответно ТЕЛК, най-често не е налице нарушаване на конкретни законови разпоредби, а различно експертно убеждение, обосновано на квалификацията, опита, професионалните качества на експертите, както и промяна в здравословното състояние на освидетелстваното лице. Отменените актове на медицинската експертиза следва да са основани на съставяне на ревизионни актове за начет на физическите или на юридическите лица, само когато отмяната е постановена поради неспазване на нормативните актове при издаването им. Министерство на здравеопазването счита, че следва да се приеме текста на вносителя на Министерски съвет.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Ще дам думата на Весела Караиванова, представител на НОИ.
    ВЕСЕЛА КАРАИВАНОВА(НОИ): Благодаря Ви, г-н председател.
    Ние подкрепяме текста на вносителя. В досега действащия текст на чл. 110 от Кодекса за социално осигуряване, където точно се предвиждаха функциите и административните санкции, които налагаха контролните органи на НОИ, съгласни сме и винаги, и досега, въпреки, че нямаше такъв изричен текст, ние сме се съобразявали и сме налагали санкции, когато имаме неспазване на нормативните актове, така че няма проблем и ще приемем след медицинската експертиза да се добави „поради неспазване на нормативните актове при издаването им”. Благодаря ви!
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Уважаеми народни представители, желаещи за изказване? Заповядайте д-р Дариткова.
    Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Аз се надявам, че това допълнение и разбирателството между двeте министерства ще разреши проблемите на експертните лекарски комисии, защото от много такива комисии се обърнаха към мен и към моите колеги с жалбите, че при издаване на документи, които се обжалват за пенсии, изплащането на сумите не се спира, а впоследствие, ако се установи разлика в степента на инвалидност при издаване на експертизата от НЕЛК, разликата се изплаща не от лицето, на което е начислена пенсията, а от лекарите в експертните лекарски комисии. И това изключително затруднява работата на експертните лекарски комисии. Знаем, че те са затрупани от работа и в същото време тази угроза от постоянни санкции според мен спира достатъчно ефективната функция и дейност на тези комисии. Затова, аз разчитам, че тази стъпка ще бъде наистина положителна в тази насока и от тук нататък ще се санкционират колегите само при умишлено доказано нарушение при оформянето на тези експертни лекарски решения с нарушения в нормативните актове при издаването им.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви! Други желания за изказвания? Няма. В такъв случай подлагам текста на гласуване.
    Най-напред предложението на народните представители Мая Манолова, Емилия Масларова и Янаки Стоилов. Който е „за”, моля да гласува.
    „за” – 1, „против – няма, „въздържали се” – 13.
    След това преминаваме към предложението на народния представител Юлиана Колева. То е абсолютно аналогично, но сме длъжни, уважаеми колеги, да го подложим на гласуване. Така че, който е „за”, моля да гласува.
    „за” – няма, „против” – няма, „въздържали се” - 14.
    Подлагам на гласуване текста на вносителя. Който е „за”, моля да гласува.
    „за” – 12, „против” – няма, „въздържали се” – 1.
    Минаваме към §54. Министерството на здравеопазването.
    МИРЕЛА АТАНАСОВА: В §54 предлагаме в ал. 1 думите „два месеца” да се заменят с „четири месеца”. Трябва да се уеднаквят сроковете, затова е това предложение, във вече приетите предишни параграфи. Това е съгласувано с НЗОК, в ал. 2 думите „в едномесечен срок след изтичане на срока по ал. 1” да се заменят „в срок до 23 декември 2010 г.”.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Желаещи за изказване? Няма.
    Сега ще обясня за какво става въпрос. Д-р Шарков беше помолил предния път дали ще може Министерството да се справи в рамките на 2 месеца и тогава всъщност имаше предложение да бъдат 4 месеца. Затова всъщност ние се съобразихме и всъщност адаптирахме да бъдат 4 месеца. С една дума, да има повече време за преобразуването на тези лечебни заведения. Има ли желание за изказвания?
    Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Притеснението идва от това, че аз много срокове съм приемал и много внимавам със сроковете. Ако е възможно да бъде удължен този срок максимално, за да не се налага след това да го отлагаме. Ако министерството сметне, че в този срок всичко ще се случи? Казвам го превантивно, да не се наложи да удължаваме срока.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Точно поради тази причина, която Вие изложихте, помолихме министерството, а Вие добре знаете, че те бяха твърде категорични. Ние помислихме, обмислихме и затова направихме срока 4 месеца, за да не се налага удължаване на срока.
    Който е „за”, моля да гласува.
    „за” – 15, „против „ – няма, „въздържали се” - няма.
    Следващият отложен текст е параграф 55. Министерството на здравеопазването, имате думата.
    МИРЕЛА АТАНАСОВА: В §55 , ал. 1 да се направят следните изменения:
    1. Думата „едногодишен” да се замени с „четиримесечен”. Това е пак във връзка с уеднаквяване на сроковете.
    2. Точка 3 и 4 да се заменят така:
    „3. Диспансерите за кожно-венерически заболявания – в медицински центрове”
    4. Диспансерите за онкологични заболявания – в „комплексни онкологични центрове или в специализирани болници за онкологични заболявания”.
    И тъй като в §54 а, е прието вече това изменение, ние предлагаме в ал. 1 след думата „се преобразуват” да се добавят „и, или пререгистрират” . Тъй като вече е приет този термин, трябва да се уеднаквят параграфите.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Д-р Шарков, преди да дам думата, аз само ще направя едно допълнение, че във всички текстове след „преобразуват” да бъде допълнено, за да бъдем коректни в цялостния доклад. Д-р Шарков, имате думата.
    Д-Р ВАНЬО ШАРКОВ: Само един въпрос, г-н председател. Уважаема госпожо министър, уважаеми колеги.
    Предложението „диспансерите за кожно-венерически заболявания” – в медицински центрове. Това означава ли, че някои от тези диспансери могат да не запазят дейността си, която са провеждали досега след тази пререгистрация. Защото „медицински център” не е медицински център за кожно-венерически заболявания, а е някакъв медицински център. Означава ли, че някои от тях, които може би и досега са имали желание, ще направят това нещо. Защото от това няма кой знае каква голяма полза.
    МИНИСТЪР АННА-МАРИЯ БОРИСОВА : Сега в момента точно ги разглеждаме, но не сме ги догледали до край. Във всеки случай, това, което ми попадна например днес, те нямат дейност, те нямат нужда от легло. Гледахме Шумен, ако не се лъжа. Няма нищо. Те имат стотина души за годината, 146, ако не се лъжа в диспансер с 20 легла. 146 души минали за една година. Мисля, че не греша точно в цифрите, но специално ще проверя. Биеше на очи. 40-ина процента използваемост. Във всички случаи това ще бъде оценено един, по един, по един. А там където има възможност, ние предлагаме да отидат 5 легла, 10 легла като отделение на голямата областна болница. Но като цяло това, което до момента съм срещнала, но ние сме разгледали около 8 области само, впечатлението е за ниска използваемост. Няма интерес. Говорим за легловия фонд, а не за преминали болни амбулаторно.
    Д-Р ВАНЬО ШАРКОВ: Извинявам се, наистина, защото целта не е да влизаме в диалог. Въпросът не е в тези диспансери за кожно-венерически заболявания, които, както казвате, в Шумен може би наистина не осъществяват дейност, но има апетитни такива, които са в София. Някои от тях, мисля, че всичките са на общинска издръжка, но през тях преминава политиката на Министерството на здравеопазването, за която има финансиране със средства от Европейския съюз за борба със СПИН.
    МИНИСТЪР АННА-МАРИЯ БОРИСОВА: Значи това е медицински център за кожно-венерически заболявания...
    Д-Р ВАНЬО ШАРКОВ: Нека да го запишем така тогава. Ако го запишем за кожно венерически заболявания, всякакви спорове отпадат и всякакви съмнения ще изчезнат.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Д-р Шарков, това го бях предложил аз, но това няма значение. Те си имат 10 легла, по закон имат право и пак си осъществяват дейност на базата на тези 10 легла. Какъв е проблемът?
    ДОЦ. ГЕНОВЕВА АЛЕКСИЕВА: Искам да взема думата във връзка с предложението на д-р Шарков. Ако ще бъде медицински център той отговаря на изисквания. Всеки медицински център трябва да има поне 3 специалности, различни, за да съществува. Така, както ще бъде предложено да бъде ”център по кожно-венерически заболявания”, няма такова нещо. Такава номенклатурна единица няма. Това е вече ново лечебно заведение. Няма го в Закона за лечебните заведения, не съществува като такъв. Благодаря ви.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Д-р Райчинов:
    Д-Р ЦВЕТАН РАЙЧИНОВ: Искам да допълня само, че дори да има 10 легла, те са за краткосрочно наблюдение, до 48 часа. Така е за медицински центрове, нямат право на по-дълъг престой и имат право на две очни и мисля една ушна пътека, нямат право центровете на кожни. Наистина е по-добре, ако ще е център да е със специално название и със специални функции, с легла за дългосрочно наблюдение и престой, иначе няма как да действат. Специфика трябва да влезе още в номенклатурата.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Министерство на здравеопазването, продължете.
    МИРЕЛА АТАНАСОВА: Ние считаме, че диспансерите, които са кожно-венерически могат да се преобразуват по общия ред като медицински центрове, като една от специалностите е кожно-венерически болести. Точно тази специалност ще запази дейността и тази част на медицинския център при преобразуването.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: А кой ги финансира?
    МИРЕЛА АТАНАСОВА: Общините, те и сега са към момента, към общините.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Значи медицинският център юридически няма как да бъде финансиран като медицински център от общината. Ето, ако аз не съм прав, има тук други колеги да кажат. Колеги, моля ви. Собствеността е едно, финансирането...
    МИНИСТЪР АННА-МАРИЯ БОРИСОВА: Ако разрешите, уважаеми д-р Иванов, колеги, медицинските центрове след като се образуват, сключват договори с касата. И за да сключат договор с касата и да бъдат регистрирани в районните здравни центрове те трябва да отговарят на това, това и това, и получават пари от касата. Кожно-венерическият диспансер ще се превърне в един център. Той ще има един кожен лекар, един очен, един ушен и ще станат трима. Ще бъдат три специалности. Така го разбрах аз по това, което слушах. И една от тези специалности ще е на кожен лекар. Те може да са двама, може да са трима. Но вече съвсем друго става. Не е вече нито кожен диспансер. Той там преглежда нови болни и въобще не отговаря вече на думата диспансер.
    Д-Р ВАНЬО ШАРКОВ: Кой тогава ще осъществява диспансеризацията на пациентите с кожно-венерически заболявания, след като това е обикновен медицински център. Вероятно и до момента, абсолютно съм сигурен, че си съществуват в България медицински центрове, в които работят специалисти по кожни болести. Правим нови медицински центрове.
    Д-Р РАЧЕВА: Уважаеми колеги,
    Аз съм представител на Сдружението на лечебните заведения по онкологични заболявания и понеже голяма част от нещата, които се пишат тук, са минали през нашата редакция и ние сме направили редакцията за комплексния онкологичен център. Искам да поясня и за кожния диспансер, който трябва да стане Център по кожно-венерически заболявания. Ако вие го направите медицински център и той работи само с касата, става нещо ужасно. Значи, може би, всички ще се сетите в момента, че голяма част от хората, които се лекуват в кожните диспансери - това са проститутки, цигани, хора, които нямат осигуровки. Тези хора нямат осигуровки, но има субсидия от държавата, която се дава за тези хора, за да се провежда това лечение в тези диспансери, в момента да се диспансеризират, да се наблюдават и да се проследяват, най-общо казано.
    Ако ние направим медицински центрове, които ще работят само с касата, значи тези хора нямат осигуровки, нямат с касата договор, не могат да вземат направление, не могат да влязат в този център, те не могат да влязат в системата. Кой ще ги лекува тези хора със СПИН, със сифилис, с кожно-венерически заболявания? Не съм кожен лекар, онколог съм, но аз работя в провинцията, в практиката и това не може да се случи. Не са ме оторизирали да ги защитавам, но същото важи и за онкологично болните, които са социално слаби. И за туберкулозно болните, които в момента на криза, какво ще ги правим.
    Затова ние сме написали комплексни онкологични центрове, за да може да се включи тази дейност, същата, която имат онкологичните диспансери, само че да се казват по друг начин, но това не значи медицински център. Това значи нов вид лечебно заведение. Същото ви го предлагам, ако вие искате да го обсъдите и тяхната гилдия да го обсъди, това да бъде център по кожно-венерически заболявания, който да приеме същата дейност и да има възможност държавата да субсидира тази дейност, защото в противен случай, тези хора ще се разхождат с тези болести навсякъде.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря ви! Д-р Дариткова, заповядайте.
    Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми колеги, уважаема г-жо министър! Аз имам въпрос: в Наредбата за диспансеризация, която се издава от министерството, лечебното заведение, което извършва диспансеризацията ли се посочва или лекарят, който извършва диспансеризацията? Защото това е от значение, кой извършва диспансеризацията.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Лечебното заведение.
    Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Само да доуточним. Тъй като в чл. 19 преди малко приехте: в болничните лечебни заведения ще се извършва диспансеризация. И така, както е дадено в параграф 55 за всичките тези преобразувани диспансери, за всичките форми, на които ще се преобразуват тези диспансери, финансирането ще важи еднакво за тях. Така че в Наредбата за диспансеризацията ще се окажат тези нови форми, които ще приемат всичките тези преобразувани диспансери и от там нататък ще произтече самото им финансиране.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви!
    Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Аз мисля, че доколкото си спомням в Наредбата за диспансеризация не е посочена специалността на лекаря, който извършва диспансеризацията по дадена диагноза и обема дейности, които трябва да извършва. А на лечебните заведения по друг начин е вменена, тези специалните в регистрацията. И доколкото ние обсъждахме първоначално вариантите за преобразуване на тубдиспансерите, стана ясно, че тяхната възможност за осъществяване на същата дейност и финансиране от глобалния фонд, допълнително, което получават, беше точно по тази форма, която сме заложили тук, в Закона за лечебните заведения. Надявам се, че по същия начин се е получило и стиковане на мненията и за кожните диспансери. За да може те да не губят финансирането. Защото е ясно, че Наредбата за диспансеризация, която ще върви по линия на здравната каса ще касае осигуреното население. Тук проблемът е с неосигурените, които също трябва да бъдат по някакъв начин наблюдавани при тези социално значими заболявания.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Да,благодаря! Д-р Дариткова е точна. Благодаря Ви. Аз искам да направя едно предложение как да излезем от ситуация.
    Уважаеми колеги, ще направя предложение действително да отворите вашите материали на 11 страница.
    Направо ви казвам § 11а, който го бях предложил аз, и който всъщност решава проблема. Веднага ще ви зачета материала. Това нещо разрешава проблема и тук се обръщам към д-р Адемов и към д-р Желев, това е начинът, по който ние да можем да излезем от ситуацията, защото както преди малко тук беше казано, утре ще ни напишат вестниците, че пускаме спинозните и сифилистици и всичко, което се сетите, ги пускаме на произвола.
    Обръщам се към вас, уважаеми народни представители, ще го прочета и ще ви кажа защо: това ще реши проблема. Въпросът е, че тогава под давление аз направих оттегляне, затова искам да бъда честен, бях откровен и честен пред вас, но мисля, че това ще реши проблема. Сега ще го зачета, и после от министерството да се изкажат. Чета, за да може всички да се досетите за материала:
    Създава се чл. 26а:
    „Чл. 26а. (1) Центърът за кожно-венерически заболявания е лечебно заведение , в което лекари, с помощта на друг персонал, извършват следните дейности:
    1. Диагностика, лечение и рехабилитация на лица с остри хронични, дерматологични заболявания.
    2. Периодично наблюдение на лица с кожно-венерически заболявания, включително животозастрашаващи булозни и дерматологични заболявания (форми на пемфигус )
    3. Диагностика, лечение, профилактика на лица със сексуално предавани инфекции.
    4. Периодично изготвяне на анализ, епидемиологичните показатели за сексуално предаваните инфекции и оценка на качеството на ефективността на провежданите диагностични, лечебни, профилактични и рехабилитационни дейности.
    5. Експертна дейност в областта на сексуалното здраве и кожно-венерическите заболявания.
    6. Промоция, превенция, подобряване на сексуалното здраве на населението и на кожно-венерическите заболявания.
    7. Информиране на обществеността по проблемите на сексуалното здраве и на кожно-венерическите заболявания.
    8. Научно-изследователската дейност в областта на сексуалното здраве и на кожно-венерическите заболявания.
    (2) Лечебната дейност в Центъра за кожно-венерически заболявания се ръководи от лекар с призната специалност по кожно-венерически болести.
    (3) Центърът за кожно-венерически заболявания се състои от специализирани диагностични консултативни кабинети и подпомагащи дейността им звена.
    (4) Към Центъра за кожно-венерически заболявания могат да се откриват легла за диагностичен и лечебен престой.
    (5) Устройството, дейността и вътрешният ред на Центъра за кожно-венерически заболявания се урежда с Правилник, утвърден от ръководителя по ал. 2.”
    Тук искам да направя едно допълнение за кой ръководи, тъй като за ръководството ние уточнихме, че е необходимо и медицински мениджмънт. Това не сме го забравили. Но за точност на текста, който аз зачетох, го зачетох буквално.
    Уважаеми колеги, обръщам се към Министерство на здравеопазването. Проф.Борисова, мисля че по този начин ние решаваме проблема.
    Вашето становище?
    МИНИСТЪР АННА-МАРИЯ БОРИСОВА: Не го решаваме съвсем, защото както подчертах, не са много използвани леглата им. Търсени са, но не и леглата им. И там има една администрация, която ние бихме искали..
    ПРЕДС.ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: 10 легла. Ние говорим за Център за кожно-венерически заболявания. И тук даваме формулировката с всички последващи ангажименти. Ако нямат използваемост , ние можем да ги намалим от 5 до 10. Изрично може да го запишем.
    Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Колеги, г-жо министър! Ако кожно-венерическият диспансер го преобразуваме в Център за кожно-венерически заболявания, той вече влиза в номенклатурата на лечебните заведения, наречени „медицински центрове”. Което означава, че няма изискване да има стационарна част, т.е. като всички останали центрове може да има не повече от 10 легла, т.е. отпада тази потребност да има леглова...
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Имате думата проф. Борисова.
    МИНИСТЪР АННА-МАРИЯ БОРИСОВА: Това, което най-много ме вълнува е неизползваните легла, които трябва да бъдат ликвидирани. Това е, което ме вълнува и нищо повече.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Проф. Борисова, ние намерихме решението. Аз затова Ви казах, имате го решението.
    Д-р Шарков, заповядайте.
    Д-Р ВАНЬО ШАРКОВ: Уважаеми г-н председател, уважаема г-жо министър!
    В ал. 4 към това, което предлага председателят на комисията, където е записано, че към Центъра за кожно-венерически заболявания „могат”, което означава, че може и да не се откриват, просто да се допълни „до 10 легла за диагностичен и лечебен престой”.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Проф. Борисова, специално за министерството. Мисля, че с тази редакция, която направи д-р Шарков, „до 10 легла”, проблемът се решава. До 10 легла и така проблемът с леглата го решаваме.
    МИНИСТЪР АННА-МАРИЯ БОРИСОВА: Това с леглата се решава, да. Но тук ми подсказват за § 6, бихте ли погледнали.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Да, зная за, § 6 погледнал съм, но нека да довършим. Има желание за изказване на д-р Сахлим и на д-р Желев след това.
    Д-Р НИГЯР САХЛИМ: Уважаеми г-н председател, г-жо министър, колеги!
    Аз искам, приемам текста, който Вие предложихте д-р Иванов, и смятам, че това ще реши проблемите във формулировката. Обаче да размишляваме върху срока, който се предлага и предложението е от едногодишен този срок за преобразуване и пререгистрация да се замени с 4 месечен. Бихме искали да чуем представителите на сегашните диспансери дали е изпълним този срок, защото става въпрос за сериозни процеси на преобразуване, които ще текат.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Няма проблем, ето тук казват...
    Заповядайте кратко да формулирате и да кажете къде се крие този сериозен проблем.
    Д-Р РАЧЕВА: Уважаеми колеги, уважаеми г-н председател! Понеже тези лечебни заведения са преобразувани през 7 месец 1999 година и тогава срокът беше също кратък и трябваше да се преобразуват до края на август месец, защото до 1 септември, които не бяха преобразувани, влизаха в процедура на ликвидация.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Тук говорите за един месец.
    Д-Р РАЧЕВА: Не, не, не говоря за един месец. Отваряте стария Закон за лечебните заведения. Аз понеже съм директор 19 години и понеже съм с 10 правителства работила, почти всички ги зная вече наизуст..
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Четири месеца реален срок ли е, или не е?
    Д-Р РАЧЕВА: Четири месеца не е реален срок, още повече, че август месец юристите почиват. Връщат се и докато започнат да работят... Освен това, ние правим нов вид лечебни заведения. Трябва да се напишат нови устройствени правилници, нови правила, нови заповеди. Това нещо не може да стане за 4 месеца.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря Ви за мнението. Министерството на здравеопазването.Това, че август месец юристите излизат в отпуск, това не е аргумент. Благодаря Ви. Моля за ред в залата. Д-р Желев имаше думата.
    Д-Р ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: Благодаря Ви, г-н председател, г-жо министър, действително този текст, който тук се предлага е добър и той решава проблема. Според мен обаче, за да изчистим другия проблем с това кой и как ще диспансеризира, може би в ал. 1 т. 2, където се казва дейността, не „периодично наблюдение”, да се пише „ диспансеризация” и т.н.. Все пак да се уточни защото периодичното наблюдение...
    ПРЕДС.ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: ..периодично наблюдение е същото
    Д-Р ЕВГЕНИЙ ЖЕЛЕВ: ... ами не е едно и също...
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Добре, аз да попитам министерството „периодично наблюдение” и „диспансеризация” . Според мен е едно и също, но искам вашето становище.
    МИРЕЛА АТАНАСОВА: Ние смятаме, че трябва да остане „периодично”, а в болниците да остане „диспансеризация”, както сме го вменили вече. Ние сме го вменили вече, не забравяйте, че сме го вменили.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Няма как да го вкараме.
    Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми г-н председател, уважаема г-жо министър!
    Аз приемам това решение, само че в резултат на нашето намерение да преобразуваме диспансерите, се оказаха в дискриминационно положение тубдиспансерите , които ние просто превърнахме в медицински центрове. На всички други им сменихме имената като им запазихме дейността, а тубдиспансерите ги превръщаме в медицински центрове. Тук логиката на нещата е същата, че те трябва да извършват и могат да се преобразуват в специализирани болници или медицински центрове, така сме записали.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Не съм съгласен. Д-р Дариткова...
    Д-Р ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА:. Не всички могат да станат специализирани болници.
    По какъв начин те ще си изпълняват, по същата логика дейността за диспансеризация и наблюдение на пациентите, тъй като туберкулозата е не по-малко съществен проблем от СПИН и другите кожно-венерически заболявания. Така че, ако ще реформираме диспансерната дейност, принципите трябва да са едни и същи за всички настоящи и функциониращи диспансери.
    ПРЕДС.ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Различна е формулировката. Не може да се направи аналогия. Ще дам думата, заповядайте г-н Османлиев.
    ДЕНЧО ОСМАНЛИЕВ: Напълно подкрепям това, което каза д-р Дариткова, защото наистина проблемът с диспансеризацията на болните с туберкулоза, той не може да бъде осъществяван в някакви центрове. Ние имаме най-много проблеми в областите, където нямаме диспансери понастоящем, имаме прехвърляне на тази дейност в кабинети към многопрофилните болници. Така че, ако ще се създава център за кожно-венерически заболявания с така добре формулираната дейност, която Вие описахте, логично е същото да се отнася и за центровете по пневмофтизиатрични заболявания. Защото специализираните болници имат възможност да диспансеризират. Въпросът е кой ще финансира тази дейност? Защото дейността на една специализирана болница, тя не е само за белодробна туберкулоза.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря. Желание за други изказвания? Заповядайте сега, д-р Адемов.
    Д-Р ХАСАН АДЕМОВ: Г-н председател, г-жо министър,
    Имам един такъв въпрос, за да уточним това, което Ви притесняваше, то всъщност ме притеснява и мен. Тези нови структури наречени Център за кожно-венерически заболявания, според Вас не трябва да извършват диспансеризация, а нея трябва да я извършват кожните отделения към болниците. Това ли имахте предвид? Ако това имате предвид нека да го разпишем по съответния начин.
    МИНИСТЪР АННА-МАРИЯ БОРИСОВА: Ние вече сме казали, че ще се диспансеризира и е гласувано, аз това подсказах, за лечебните заведения. Ние сме го гласували вече, да бъде там.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря!
    Уважаеми народни представители, подлагам на гласуване предложението, което преди малко направих с допълненията, а именно „до 10 легла” и съответно предложенията за ръководството, в ал. 2 „и с квалификация по здравен мениджмънт”.
    Който е „за” моля да гласува.
    „за” – 14, „против” – няма, „въздържали се” – 1
    За протокола, навсякъде, където е оттеглено всъщност това предложение, тъй като сега го гласувахме, нека за пълнота да бъде вписано и добавено в текстовете.
    МАРГАРИТА ЙОРДАНОВА: Искам да обърна внимание на § 6. Д-р Иванов предлага в параграф 6 да се включи като вид лечебно заведение, във връзка с извършеното вече гласуване. Център за кожно-венерически заболявания следва да се включи като вид лечебно заведение в § 6, т. е. като друго лечебно заведение по смисъла на чл. 10 от ЗЛЗ и във връзка с това да се направят съответните редакционни промени в параграфите, които следват.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Държите да се гласува. Подлагам на гласуване!
    Гласуваме още веднъж: Центърът за кожно-венерически болести да се включи като вид лечебно заведение в параграф 6, чл. 10 и от там да се направят съответните корекции в следващите текстовете. Който е „за”, моля да гласува.
    „за” – 14, „против” – няма, „въздържали се” – няма.
    ДОЦ. ДЕНЧО ОСМАНЛИЕВ: Д-р Иванов, бих ли могъл тогава само да попитам комисията защо не се включи като вид лечебно заведение, подобно на лечебно заведение за кожно-венерически заболявания и това за пневмофтизиатрични заболявания. Защото тяхната дейност може да бъде записана аналогично с всичко онова, което бяхте представили като предложение и, което впоследствие или преди това оттеглихте. Ние имаме същата дейност и т.е., туберкулозата не е по-малко значимо заболяване от кожно-венерическото заболяване...
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Доцент Османлиев, на Вашия въпрос ще отговоря с въпрос. Значи, заместник-министър Митрев беше направил среща с Вас и ми представи това, че има Вашето съгласие на среща с Вас. И Вие бяхте потвърдили Вашето съгласие за тези текстове, сега в момента Вие казвате нещо различно.
    ДОЦ. ДЕНЧО ОСМАНЛИЕВ: Едно уточнение. Когато аз имах среща с д-р Митрев през декември месец, ние нямахме избор. По тази причина и в структурата за управление на програмата за туберкулоза, финансирана от глобалния фонд, във връзка с проблеми, които щяха да възникнат поради закриването на диспансерите, ние обсъждахме този въпрос и тогава ни беше казано, че единственото възможно решение е, тези диспансери, които имат стационар да бъдат преобразувани в специализирани болници за лечение на пневмофтизиатрични заболявания, които имат и диспансерната дейност. Но това беше месец декември. И от месец декември досега, при положение, че се запазва структурата, само се преименуват онкологичните диспансери и кожно-венерическите заболявания, каква е логиката да не се преименуват по същия начин и диспансерите за пневмофтизиатричните заболявания.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Особено опасни заболявания!
    ДОЦ. ОСМАНЛИЕВ: А туберкулозата не е?!
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Не съм казал, момент. Говорим за СПИН, сифилис, като формулировка става въпрос. Има ли заболяване в областта на медицината, което в един определен момент да не е особено опасно за дадения човек. Аз мисля, че преобразуването е..., д-р Шарков, бихте ли го казали на микрофона.
    Д-Р ВАНЬО ШАРКОВ: Моят въпрос е следният: възможността за преобразуване на тубдиспансера в специализирана болница решава ли или не решава въпроса, защото на другите диспансери не даваме тази възможност за преобразуване в специализирана болница.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Д-р Османлиев, имате думата.
    ДОЦ. ДЕНЧО ОСМАНЛИЕВ: Значи, това може да реши въпроса, защото и сега имаме специализирани болници, които извършват и диспансерна дейност. Единственият проблем е с диспансера в София, който няма стационар, градският диспансер, който обслужва изключително голямо население.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Ами, той ще се преобразува в център. Правите стационар, ако трябва до десет легла. Нека да не гледаме само от собствената си камбанария. Ние правим закон за цялата страна.
    ДОЦ. ДЕНЧО ОСМАНЛИЕВ: Напълно съм съгласен с Вас и подкрепям, че правим закон за цялата страна. Само искам да бъда сигурен доколкото това е възможно, че няма да се променят условията за работа в тези преименувани лечебни заведения и че ще има осигурено адекватно финансиране.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: С това определение, което аз прочетох и което го прогласувахме, няма да се промени по никакъв начин. Мисля, че доста подробно е разписано.
    ДОЦ. ОСМАНЛИЕВ: Ако това бъде записано и за пневмофтизиатричните заведения, напълно съм съгласен с Вас, това което Вие казахте за кожно-венерическите заболявания.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Благодаря!
    Връщаме се към § 55 ал. 1
    Министерство на здравеопазването - § 55 ал. 1 където думата „едногодишен” се заменя с „четиримесечен”. Не сме го гласували, затова подлагам на гласуване § 55 ал. 1 т. 1. Който е „за”, моля да гласува. Това е срока.
    „за” – 12, „против” – 2, „въздържали се” – няма
    Гласуваме точка 4, както е записано. Който е „за”, моля да гласува
    „за” – 14,
    „3. Диспансерите за кожно-венерически заболявания –в центрове за кожно-венерически заболявания”, приехме го в чл. 10.
    Който е „за”, моля да гласува.
    „за” – 13, „против” – няма, „въздържали се” –

    Преминаваме към отложения § 55. Първо предложението на Янаки Стоилов и Мая Манолова, параграф 55 да отпадне. Който е „за”, моля да гласува.
    „за” – 1, „против”- няма, „въздържали се” – 13
    Предложение от народния представител Цвета Георгиева. Който е „за”, моля да гласува.
    За ориентация, в работния ви материал за второ гласуване стр. 65, параграф 55.
    Който е „за” , моля да гласува.
    „за” – 1, „против”- няма, „въздържали се” – 13
    Предложението на народния представител Евгений Желев.
    По т. 1 думата „преобразуват” се заменя с думата „пререгистрират”.
    Който е „за”, моля да гласува.
    „за” – 1, „против” – няма, „въздържали се – 13
    В точка 2 текстът след тирето се заменя с израза „специализирани болници за онкозаболявания” – по принцип се подкрепя.
    Който е „за” по принцип, моля да гласува.
    „за” – 14, против – няма, въздържали се – няма
    Предложенията на Лъчезар Иванов заедно с направените корекции, които предния път аз изчетох, да не го чета пак.
    Който е „за”, моля да гласува.
    Това е на следващата страница 66.
    „за” – 14, „против”-няма, „въздържали се” – няма
    Сега текстът на вносителя с всичките предложения, които направихме.
    Който е „за”, моля да гласува.
    „за” – 14, „против” – няма, „въздържали се” – няма

    Преминаваме към § 56. Министерство на здравеопазването, имате предложение.
    МИРЕЛА АТАНАСОВА: В параграф 56, ал. 1 думите „срок една година” да се заменят с „четиримесечен срок”.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Мисля, че това го обсъдихме. Длъжни сме да го гласуваме.
    Който е „за” , моля да гласува.
    „за” – 11, „против” –няма, „въздържали се” – 2.
    Текстът на вносителя, плюс предложението, което току-що гласувахме, който е „за”, моля да гласува.
    „за” – 11 „против” – няма, „въздържали се” – 2
    Министерство на здравеопазването, пак имате думата.
    МИРЕЛА АТАНАСОВА: Във връзка с Преходните и заключителни разпоредби, тъй като остават неуредени въпросите за акредитацията и заварените случаи в акредитацията, както и във връзка с новите разрешения за преобразуване на съществуващите лечебни заведения, които следва да бъдат преобразувани. Във връзка с това някои от тях имат аптеки, други трябва да получат разрешение за съответната дейност, затова се дължат държавни такси, затова ние предлагаме следните параграфи: §56а, ал. 1
    Ал. 1 Лечебните заведения или структури, които до влизането в сила на този закон са осъществявали дейност повече от една година, съответно от шест месеца, без да са акредитирани, подлежат само на последваща акредитация.
    Ал. 2 Започналите до влизането в сила на този закон процедури по акредитация се довършват по досегашния ред, освен ако в 14-дневен срок лечебното заведение оттегли заявлението си за акредитация. Заявлението за акредитация не може да бъде оттеглено, ако към деня на влизане в сила на този закон експертната комисия е внесла в акредитационния съвет доклада за външна оценка на лечебното заведение и проекта за решение.
    Параграф 56б: ал.1 За издаване или промяна на разрешенията за лечебна дейност от министъра на здравеопазването или за издаване, или промяна на удостоверенията за регистрация в Регионалния център по здравеопазване в срока по §54 , §55 и §56, свързани с привеждане на дейността на лечебните заведения в съответствие с изискванията на този закон, лечебните заведения не дължат държавна такса.
    ал. 2 Лечебните заведения, които имат открити аптеки и са подали в срока по ал.1 документи за промяна на разрешението за търговия на дребно с лекарствени продукти, свързани с промяна на наименование, вид на търговеца, седалище и адрес на управление, не дължат държавна такса.
    Параграф 56в. ал. 1 Министерството на здравеопазването, регионалните центрове по здравеопазване, регионалните инспекции по опазване и контрол на общественото здраве и Изпълнителната агенция по трансплантация, осигуряват възможност за приемане на заявления и документи, свързани с регистрацията на лечебните заведения, издаването на разрешение за лечебна дейност и предоставянето на информация за извършваната медицинска дейност от лечебните заведения и по електронен път при условията и по реда на Закона за електронния документ и електронния подпис и Закона за електронното управление.
    ал. 2. Приемането на заявления и документи по електронен път се извършва след осигуряване на съответните технически и организационни условия, както и на съответните програмни продукти.
    §56 г. ал. 1 В срок до два месеца от влизането в сила на този закон, министърът на здравеопазването издава наредбата по чл. 87, ал. 1 .
    ал. 2 Министерският съвет одобрява тарифата по чл. 88, ал. 5 в срок до три месеца от влизането в сила на този закон.”
    Последният параграф е във връзка с изискването и плана за действие §56в, който се предлага задължение на цялата администрация да приема заявления по електронен път. Това задължение на администрацията следва да бъде осъществено до септември 2011 година.
    Затова го предлагаме за въвеждане.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Има ли желание за изказване? Няма. Подлагам на гласуване така предложените текстове със създаването на параграф 56а, 56б, 56в и 56г. Заповядайте д-р Шарков.
    Д-Р ВАНЬО ШАРКОВ: Много се извинявам, разбирам, че сме накрая, но разписвайки така параграф 56б за издаване или промяна на разрешенията и т.н., лечебните заведения не дължат държавна такса. Ако сега някой създаде лечебно заведение?
    МИРЕЛА АТАНАСОВА : говорим само за заварените случаи. Ако някой създава ново лечебно заведение, това е нова дейност.
    Д-Р ВАНЬО ШАРКОВ: Ясно ли е от текста, че само за заварено положение, да не стане така, че да се облагодетелства човек, който да мине под текста със създадено утре ново лечебно заведение?
    МИРЕЛА АТАНАСОВА: те са свързани. Вижте параграф 56...
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Според мен слагаме думата „заварено” и по този начин изчистваме. Да се запише „заварено”. Правим го като предложение.
    МИРЕЛА АТАНАСОВА: „заварените до влизането в сила на този закон лечебни заведения”.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Добре! Подлагам на гласуване новосъздадените параграфи 56а, 56б и 56в и 56г с направеното от д-р Шарков допълнение.
    Който е” за”, моля да гласува.
    „за” – 13, „против” – няма, „въздържали се” – няма.
    Министерство на здравеопазването имате думата за параграф 57
    МИРЕЛА АТАНАСОВА: § 57.Ние предлагаме § 57 да се измени така:
    Параграф 57: Законът влиза в сила от деня на обнародването му в Държавен вестник с изключение на:
    1.Параграф 8 (относно член 19, ал. 4), § 46, § 51 и § 52 (относно чл. 98, ал. 5 и 6), които влизат в сила от 1 януари 2011 г.
    2.Параграф 56в, който влиза в сила от 30 септември 2011 г.
    ПРЕДС. ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Желание за изказване. Няма. В такъв случай подлагам на гласуване параграф 57, който е „за”, моля да гласува.
    „за” – 13, „против” – няма, „въздържали се” – няма
    И сега, текста на вносителя на параграф 57 с гласуваното току що предложение. Който е „за” , моля да гласува.
    „за” – 13, „против”- няма, „ въздържали се” - няма.
    Имаме предложение на народните представители Емилия Масларова, Мая Манолова и Янаки Стоилов да се създаде параграф 58 със следната редакция:
    Параграф 52, т. 3, чл. 110, ал. 1, т. 1 от Преходните и заключителни разпоредби, влиза в сила от 29 декември 2005 година. Не е грешка, не се смейте, това е официално внесен документ. Искат да влезе със задна сила.
    Има смисъл това, което съм прочел и затова ще ви помоля , който е ”за” да гласува.
    Подлагам на гласуване!
    „за” – няма , „против” -2, „въздържали се” – 12.
    Уважаеми народни представители!
    Преди да закрия заседанието, моля да подложим на гласуване, че при изготвянето на доклада на Комисията за второ гласуване при необходимост препратките и правно-техническото оформяне на текстовете, ще бъде направено по съответния ред, съгласно разпоредбите на Закона за нормативните актове и Указа, което се възлага на експертите от Правната дирекция на Народното събрание и Министерство на здравеопазването и експертите на комисия. Не смятайте, че искаме да променяме текстове, говоря за препратки и правно-техническо оформяне на текстовете и много точно го зачетох. Ние не можем да направим редакции.
    Който е „за”, моля да гласува.
    „за” – 12, „против” - няма, „въздържали се” – няма. Приема се!
    Уважаеми народни представители,
    искам да ви благодаря за търпението и това, че днес всъщност ние завършихме законопроекта.
    Закривам заседанието!

    Закрито в 16.28 ч.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    /д-р Л.Иванов, д.м.н./





    Форма за търсене
    Ключова дума