Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
15/02/2012
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването

    П Р О Т О К О Л
    № 72

    На 15.02.2012 г. се проведе извънредно заседание на Комисията по здравеопазването при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 102-01-88, внесен от Министерския съвет на 16.12.2011 г. – първо гласуване.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването


    П Р О Т О К О Л
    № 72

    На 15.02.2012 г. се проведе извънредно заседание на Комисията по здравеопазването при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 102-01-88, внесен от Министерския съвет на 16.12.2011 г. – първо гласуване.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по здравеопазването, и гости се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 16,05 ч. и ръководено от председателя на комисията госпожа Десислава Атанасова.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Уважаеми дами и господа, добър ден на всички! Вече имаме необходимия кворум за откриване на заседанието на Комисията по здравеопазването.
    С извинение към всички гости, че заседанието бе забавено поради причина, че пленарното заседание на Народното събрание беше с удължено време.
    Предлагам заседанието на Комисията по здравеопазването да премине при следния дневен ред:
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 102-01-88, внесен от Министерския съвет на 16.12.2011 г. – първо гласуване.

    Има ли допълнителни предложения за включване на точки в дневния ред? Не виждам.
    Подлагам на гласуване така предложения ви дневен ред.
    Моля, гласувайте:
    „За” – 11, “против” и “въздържали се” – няма.
    Дневният ред се приема.

    Преминаваме към първа точка от дневния ред:
    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 102-01-88, внесен от Министерския съвет на 16.12.2011 г. – първо гласуване.

    От името на вносителите – доктор Стефан Константинов, заповядайте, имате дума да представите законопроекта.

    МИНИСТЪР СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Добър ден, отново, на уважаемите народни представители и на всички гости на комисията!
    С този законопроект се целят няколко мерки. Първо – предвиждат се мерки за ограничаване употребата на енергийни напитки от деца. С разпоредбата на § 2 се регламентира продажбата на енергийни напитки на лица под 18-годишна възраст, на лица в пияно състояние, на територията на детски градини, училища, общежития на ученици, лечебни заведения, както и на спортни прояви и на обществени мероприятия, организирани за деца и ученици.
    С разпоредба на § 3 се предвижда забрана за реклама на енергийни напитки, която е насочена към лица под 18-годишна възраст. Причините за това нещо са, че след национално проучване на храненето при учениците от 2010 година е очертан проблем със свръх употребата на енергийни напитки от деца в България, което налага предприемането на регулаторни мерки.
    Децата са рискова група, при които се наблюдават неблагоприятни ефекти при повишен прием на кофеин и други вещества, които са в тези енергийни напитки.
    Другата част, която вероятно е доста по-важна в самия законопроект е в § 4 и в § 5, в които се въвежда забрана на тютюнопушенето в закрити обществени места, както и на изрично изброени открити обществени места, а именно – дворове на училища, детски ясли и градини, специализирани институции за предоставяне на социални услуги за деца и ученически общежития. По изключение се допуска тютюнопушене в обособени самостоятелни помещения единствено разположени в сградите на летищата.
    Предвижда се тази забрана да влезе в сила от 01 юни 2012 година. Целта на разпоредбата е осигуряване на среда без тютюнев дим и предпазване здравето на непушачите. Всъщност, аз бих казал, и предпазване здравето на пушачите, защото се надяваме, че с хода на времето те ще стават все по-малко.
    Темата е толкова дискутирана, че не бих искал да отнемам от изключително ценното време на народните представители. Едва ли някой ще има някакви възражения и няма да се съгласи с въпроса, че пушенето е вредно и, че доказаните мерки и в световен мащаб са увеличаване на цените, таксите, които се налагат на тютюневите изделия и мерки по ограничаване на пушенето. Това не трябва да се разглежда като борба с пушачите, а като борба за подобряване здравето на страната.
    Ясна е тенденцията в Европа, в света, последните 30 години този процес върви. Въпрос на избор на България е дали ще се нареди към челните страни или ще чакаме пак да сме последни.
    Искрено се надявам, че Здравната комисия, най-малкото заради името си ще подкрепи, въпреки всевъзможни всякакви доводи, които са известни, някои от които несъстоятелни, но самото име – Здравна комисия, предполага, че първостепенното нещо трябва да бъде здравето на хората. И доколкото тези мерки, доколкото пушенето оказва вредно въздействие, ясно и се надявам, искрено се надявам какво ще бъде вашето решение, уважаеми дами и господа народни избраници.
    Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря, господин министър! Откривам дебата. Има ли желаещи за изказвания? Госпожо Манолова, заповядайте.
    МАЯ МАНОЛОВА: Уважаеми колеги! Уважаеми господин министър!
    Наистина ми е приятно да кажа, че това е един от безспорните законопроекти, поне за Здравната комисия и тук съм убедена, че ще срещнете пълната подкрепа на всеки един от членовете на тази парламентарна комисия.
    Няма спор, че трябва да се регламентира начинът и да се ограничи изобщо употребата на енергийни напитки от деца и аз лично считам, че предложените в този законопроект мерки са подходящи.
    Няма спор, също така, че е необходимо да се направи следващата стъпка по отношение на мерките за ограничаване на тютюнопушенето. И аз ще се съглася с Вас, че в крайна сметка това са мерки, които са еднакво важни и за пушачите, и за непушачите. Това е една безспорна тенденция към която, в крайна сметка, и България, като страна-член на Европейския съюз няма как да не върви.
    Нямам основания да не подкрепя този законопроект, защото е и първи опит да бъде регламентирано тютюнопушенето на обществени места. Беше направено в края на мандата на предното правителство. По едни или други причини тези мерки бяха отложени, след това и от мнозинството в този парламент. Но аз лично считам, че двегодишен срок беше достатъчен и за адаптиране и на общественото мнение, и на специфичните интереси на собствениците на ресторанти, на други питейни и увеселителни заведения. Така че, наистина тази мярка вече да се въведе безболезнено от българските граждани. Така че, аз ще гласувам „за” и по време на заседанието на Правната комисия, и по време на обсъждането в парламента и ще направя всичко възможно да убедя и колегите от моята парламентарна група да подкрепят този законопроект.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря, госпожо Манолова! Не виждам желаещи за реплики. Други изказвания? Доктор Дариткова, заповядайте.

    ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаема госпожо председател! Дами и господа народни представители! Господин министър! Гости!
    Искам да потвърдя своята подкрепа за този законопроект и се надявам, че това ще е поводът да демонстрираме единодушие в Здравната комисия и единомислие със здравния министър, което е един добър знак за добър диалог.
    Смятам, че това е едно много сериозно постижение в областта на профилактиката и превенцията, а знаем, че инвестицията в профилактиката и превенцията е инвестиция с висок дивидент в бъдещето.
    В този законопроект има и тема, която смятам, че ще се окаже изключително полезна за детските експертни лекарски комисии, затова защото дефицитът на педиатри създаде затруднен достъп до такава услуга на децата, които се нуждаят от освидетелстване в много от регионите на страната. Този дефицит ни застрашава драматично. Тук се намира някакво облекчение, когато децата ще бъдат отново освидетелствани от експертните лекарски комисии, в които ще присъства специалист-педиатър, когато се касае за детски случаи. Но това е повод, наистина, да помислим и за бъдещето, защото смятам, че лимитиращо за бъдещето на здравеопазването ще бъде броят на здравните специалисти, било то висши медицински кадри, било специалисти по здравни грижи.
    Особено драматично е положението със специалистите по педиатрия, която са една изчезваща специалност и ще има затруднение не само при освидетелстване на децата в такива експертни лекарски комисии, но и при специализираните услуги за деца, от които безспорно се нуждаят малките граждани на България, предвид демографските проблеми на нашето общество.
    Така че, това също е много позитивно в този законопроект и предлагам всички единодушно да го подкрепим.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря, доктор Дариткова! Други желаещи? Не виждам.
    Аз бих искала да задам само един въпрос и към министъра на здравеопазването, и към госпожа Силвана Любенова, която е представител на Министерство на икономиката, енергетиката и туризма, и той е провокиран от писмо на австрийския посланик, относно първите параграфи на Закона за изменение и допълнение на Закона за здравето, а именно, забраната за продажба на енергийни напитки. Има текст, който приравнява забраната за продажба на енергийни напитки на забраната за продажба на алкохолни напитки.
    Писмото от австрийското посолство излага безпокойство, тъй като никъде на ниво Европейски съюз не е предвидена такава забрана, а единствено важи регламентът за информиране на потребителите 1169 от 2011 година за предоставяне на хранителна информация на потребителите. И по-конкретно е възприето обозначението за съдържанието на кофеин, определен от регламента, да информира потребителите по следният начин: високо съдържание на кофеин, не се препоръчва на деца, бременни и кърмещи жени.
    Та моят въпрос е, дали има необходимост Законът за здравето в тази му част да мине процес на нотификация, тъй като сме първата държава, която ще прилага такава забрана, ако се приеме от българския парламент, тъй като до момента няма становище на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, моля да изразите и вашето становище, госпожо Любенова.
    Кой ще вземе първи думата, господин министър Вие ли? Госпожо Любенова, заповядайте.
    СИЛВАНА ЛЮБЕНОВА: Доколкото знам колегите от здравеопазването са направили проучване. Има въведени ограничения за този род продукти в други държави-членки, но тъй като регламентът за предоставяне на хранителна информация на потребителите все още не се прилага, той ще започне да се прилага от 2014 година, на този етап предложените ограничения във връзка с енергийните напитки се считат за нехармонизирани изисквания и подлежат на съобщаване на Европейската комисия на другите държави-членки.
    Това е една процедура, която се налага, за да се осигури прозрачност на националните изисквания, които държавите-членки възнамеряват да въведат в националното си законодателство, за да бъдат те достъпни и да се даде възможност за реакция още преди приемането на изисквания, свързани с разпространението на продукти, изисквания, които не са хармонизирани на европейско ниво.
    Процедурата предвижда изчакване на 3 месеца реакция от Европейската комисия и другите държави-членки. В този срок може да се получи мотивирано становище от някои от държавите-членки или от Европейската комисия. В случай, че те счетат, че има необосновано препятстване или непропорционално изискване по отношение на достъпа до пазара. Така че, това е необходима процедура, но тя би могла да се извърши, предполагам и на този етап, стига да има възможност за изчакване на 3 месеца.
    Иначе смятам, че самите изисквания са оправдани и бихме могли спокойно да ги обосновем и защитим. Така че, проблемът е по-скоро формален и процедурен отколкото по същество.
    Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря, госпожо Любенова! Тъй като този регламент изменя регламенти, които са от 1987 година дори и по-нататък, ние направихме проучване на законодателството на всички европейски държави, законодателно проучване от Народното събрание. Бе възложено на дирекция „Европейско право” и аз моля представител на дирекция „Европейско право” да ни представи проучването дали в някоя държава има такава забрана и щом от Министерство на здравеопазването са направили проучване, може би те ще ни предоставят тази информация?
    ЙОАННА КАМЕНАРСКА: Благодаря, госпожо председател. Във връзка с възложената ни задача да направим проучване в страните-членки от Европейския съюз достигнахме до заключението, че единствено във Франция е важала такава забрана до 2008 година, след което вече тази забрана не съществува.
    Към момента имаме също предоставени становища от посолствата на Дания, Норвегия и Швеция – страни, в които е имало във времето такава забрана, но към момента няма закон или разпоредба, която категорично да забранява продажбата на енергийни напитки в тези страни.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря! И още един допълнителен въпрос искам да задам в тази връзка. Това мотивирано становище, за което Вие говорите, това е мотивираното становище по една наказателна процедура за България или становище, което изразява всяка страна-членка относно приемането на разпоредбите в законодателството на друга страна?
    СИЛВАНА ЛЮБЕНОВА: Благодаря Ви! Става дума за определен тип становище, което се получава в рамките на тази нотификационна процедура. Това не е мотивираното становище, което ни е известно от процедурата за нарушение. Но, този вид обаче мотивирано становище удължава срокът за изчакване за приемане на разпоредбите с още три месеца. Това е разликата.
    Иначе, другият вариант е просто да се получат коментари или въпроси, които нямат същият статут и тогава процедурата е значително по-кратка.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря! В такъв случай моля министърът на здравеопазването да вземе думата и да отговори дали България е започнала такава процедура за предоставяне на текстовете на държави-членки на Европейския съюз и дали в момента трае този тримесечен период по получаване на становища?
    МИНИСТЪР СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Да, благодаря. Аз ще припомня малко историята на този проблем. Всъщност, сигнал от Общински съвет по наркотични вещества в Благоевград през месец март, адресиран до Комисията по здравеопазването е инициирало подобен дебат. И на 8 март миналата година, всъщност Здравната комисия, от Министерство на здравеопазването е информирана за проблема.
    На 15 март, може би си спомняте, че имаше голяма дискусия в Народното събрание за енергийните напитки, където бяха отправени различни предложения. Аз се запознах със стенограмата, включително и предложение да се обмисли забрана, да се реши въпросът. Тоест, темата едва ли е нова за Народното събрание.
    В резултат на това, експертите – национален консултант по хранене, експерти от обществено здраве стигнаха до това предложение. Преди внасянето в Министерски съвет ние не сме получили от Министерството на икономиката съгласувателно писмо, което да ни казва, че трябва да бъде извървян този път за нотификация и съответно той не е извървяван и не е завършван.
    В тази връзка аз предлагам следното: тъй като този закон има две много ясни неща, които трябва да се случат – едното от тях е изключително важно и явно с удоволствие виждам, че има политически консенсус за него между различни партии, което не трябва да се пропуска, бих бил склонен във времето между, ако евентуално се стигне до приемане, което искрено се надявам да стане така, на първо четене, ако видим, че формалните процедури изискват продължителни консултации с другите страни-членки или просто процедурата не може да бъде спазена, да модифицираме текста, който касае енергийните напитки. И мисля, че това е възможно да стане, но просто ни е необходима допълнителна информация, тъй като пак ви казвам, ние сега разбираме от Министерството на икономиката, че подобни процедури трябва да текат.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря, господин министър! Госпожо Манолова, преди малко вдигнахте ръка, искате ли думата? Заповядайте.
    МАЯ МАНОЛОВА: Да, хубаво е, че този въпрос се поставя. Би следвало, естествено, Министерството на здравеопазването да предприеме необходимите действия, така че България да не влезе в нарушение с някои от изискванията на регламентите.
    От друга страна, става дума все пак, за забрана за продажба и за реклама на деца! Нали, това са продукти с доказано вредни съставки? И аз не съм специалист, но така или иначе мерките, които предлага министерството изглеждат адекватни и в интерес на подрастващото поколение, предвид и дискусиите, които предхождаха този законопроект.
    Препоръката ни е да си извървите процедурата, така че да не понесем допълнителни санкции.
    Но тъй като Вие обърнахте внимание на някои от становищата, които са приложени към този законопроект, исках, просто за по-голяма коректност да обърна внимание и на едно друго становище, което с приемането на този законопроект ние не уважаваме, а това е становището на Асоциацията на хотелиерите и ресторантьорите. Аз мисля, че наистина хората имат основания да са недоволни от факта, че са били подведени за това, че тотална забрана ще се въведе през 2014 година и са направили достатъчно разходи. Всеки от нас си дава сметка какво е за един ресторантьор да отговори на всички изисквания, които съществуваха до този момент – със стъклени прегради, с вентилационни системи.
    Твърди се, че са направили разходи в рамките на 50 милиона лева. Сигурно е така. Но даже и да не е такава цифрата, това е достатъчно сериозна цифра за всеки един представител, най-вече на средния и на дребния бизнес. Би следвало да имаме повече разбиране към тези хора, защото ясно е, че техния бизнес ще пострада от въвеждането на тази забрана. Сега дали с 30 %, дали с 50 %, дали ще закрият 2 000 или 5 000 малки кафенета и малки ресторанти, това е трудно да се предвиди. Но, поне трябва да признаем, че по отношение на тези хора е несправедливо и, че това е поредния удар в условията на криза за техния бизнес. Поне да го кажем, след като сме част от хората, които приемат едно решение, което да обезсмисли техните инвестиции и да ги приближи към фалит. Поне да бъдем честни и да го кажем.
    От друга страна, аз не искам тук да си хвърляме топката в една или в друга посока, да се обвиняваме взаимно опозиция-управляващи, но съгласете се, че не е било коректно от страна на правителството да поеме ангажимент пред тези хора, че тези инвестиции ще им вършат работа през следващите две или три години и след това да не си удържи на думата.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря, госпожо Манолова. Господин министър!
    МИНИСТЪР СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Само да обясня, че такъв ангажимент не е поеман от правителството.
    МАЯ МАНОЛОВА: Тогава от премиера.
    МИНИСТЪР СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: И от премиера не е поеман.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря! Други народни представители? Заповядайте, проф. Станилов.
    СТАНИСЛАВ СТАНИЛОВ: Значи, със самото приемане на миналите поправки в закона е поеман ангажимент. Той не е казан или не е изразен, господин министър, но като са приели такъв закон, то е ясно, че хората са го спазили закона и са направили тези инвестиции от 50 милиона, а може да са и повече, според мен. И ние не можем, значи това е много трудно и за мен да го реша да гласувам за подобно нещо, защото тези хора са направили инвестиции. И в момент на криза, ние оставяме, примерно, хайде да ги кажем 5 – 6 000 души без прехрана. Това няма как да им го обясним. Хлябът е преди всичко и останалото е знаете го как е, какво да говорим?
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря! Други народни представители желаят ли думата? Доктор Сахлим, заповядайте.
    НИГЯР САХЛИМ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми господин министър! Уважаеми гости! Уважаеми колеги!
    Лично аз убедено и категорично ще гласувам „за” забраната за тютюнопушене в закрити помещения. Не съм убедена и не твърдя, че това ще бъде позицията на моята парламентарна група, защото това са текстове, които през годините винаги са предизвиквали най-сериозни дебати.
    Убедена съм, че правото на пушача да пуши свършва там, където започва правото на непушачите да се борят за собствените си права. Обаче си задавам въпроси и мисля, че те витаят тук – дали това е най-важният проблем на здравеопазването ни в момента? Дали най-накрая ще доживеем онзи процент където законодателят разписва от акцизите на тютюневи изделия и алкохолни напитки да отива за здравеопазване, най-накрая ще отидат? Дали финансовият министър ще бъде така благосклонен да го направи? И въобще къде се срещат интересите на индустрията, на хотелиерите, на бизнеса с правата на непушачите? Пък и в края на краищата, с правата на пациентите, които в един момент трябва да се лекуват от здравната ни система.
    Това са моите съображения. Сигурна съм, че в нашата група ще имаме много сериозни дебати. И съм почти убедена, че групата ни ще гласува шарено както винаги е било.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря Ви, доктор Сахлим! И аз бих искала да задам един въпрос. Дали има статистика колко наказателни постановления са издадени от структурите на министерството за нарушения на забраната? Тоест, за неформирането на специални помещения по сега действащия закон или за тютюнопушене при абсолютна забрана в помещенията, които са по-малки от 50 квадрата?
    МИНИСТЪР СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: При извършените проверки за миналата година са издадени 4 305 предписания и общо 1 363 наказателни постановления на физически лица, собственици и работодатели на обща сума 276 120 лева. санкционирани са 951 физически лица и 412 собственици и работодатели.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Това са данни за цялата страна – 912? Благодаря. Други? Имаше въпрос на каква стойност са наказателните постановления, дали имате статистика? Бихте ли повторили, ако обичате?

    МИНИСТЪР СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ: Общата сума е 276 120 лева. Имам таблица по районни здравни инспекции. Мога да ви я дам в последствие.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря! Думата поиска председателят на производителите на безалкохолни напитки в България. Заповядайте.
    МИЛЧО БОШЕВ: Милчо Бошев се казвам, председател на производителите на безалкохолни напитки в България.
    Госпожо председател! Господин министър! Уважаеми членове на комисията! Благодаря за поканата да участваме в днешната дискусия.
    Вие, госпожо председател знаете, че ние в продължение на една година, още от първия дебат, който се проведе тук сме давали своите становища и мнения по проблема, който засяга консумацията на енергийни напитки от деца. Изразихме своето становище с наше писмо до Вас и до другите комисии, които имат отношение към разглежданият проблем. То много не се различава от това, което ние като позиция сме изразявали по-рано. Но тази позиция е съгласувана и е позиция на европейските правителства, организации в които ние членуваме.
    В хода на обсъждането на проекта ние правихме и допълнителни консултации с Министерството на здравеопазването и аз съм убеден, че може да се стигне до текстове, които са взаимно приемливи както към обществения интерес, така и за бизнеса.
    Благодаря Ви!

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Тоест, с министерството сте водили разговори за отпадане на някои от текстовете на така предложения законопроект ли?
    МИЛЧО БОШЕВ: Да, ставаше дума за отпадането на текстове, които са свързани със забраната за продажба на деца до 18-годишна възраст. Иначе по отношение на другите текстове, свързани със забраната за реклама, там бизнесът няма никакви претенции, там действат саморегулиращи принципи и считаме, че бизнесът е доказал във времето, че има отношение към тази проблематика. Така че, това са нашите становища.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря, господин Бошев. Други народни представители желаят ли думата? Доктор Цеков, заповядайте.
    ПЛАМЕН ЦЕКОВ: Благодаря, госпожо председател! Сега, искам само едно уточнение за тази 18-годишна възраст, не е ли твърде висока за енергийни напитки? Разбрали са се вече, да? Защото и на мен ми звучи малко некоректно, човек след 16 години може да напусне училище и да започне работа и да се жени, но не може да пие енергийна напитка. Малко е странно, нали?
    СТАНИСЛАВ СТАНИЛОВ: Не е странно, глупаво е!
    ПЛАМЕН ЦЕКОВ: Добре, щом има консенсус по темата, може да се намали възрастта.
    Само няколко думи за тютюнопушенето. Не мога да се въздържа понеже аз съм непушач и винаги съм бил категорично да не се пуши където и да било, с едно уточнение, че преди 2 години, когато приехме мярката за разделяне на пушачи от непушачи, ние тогава отменихме приетия от предходното правителство закон за тотална забрана, но тогава имаше огромно напрежение в обществото, просто не беше се състоял необходимия дебат по темата. И всички знаехме, че приемайки това разделение, това е един временен закон, който да даде възможност на обществото да дискутира темата и да се достигне до консенсус, евентуално.
    Аз смятам, че наистина е настъпил моментът. Винаги ще има несъгласни. Винаги ще има несъгласни, но в крайна сметка е въпрос на култура и на възпитание, а не толкова на оцеляване, защото много заведения, които въведоха тотална забрана, по собствено усмотрение, на тютюнопушенето, не им се затвориха вратите. Напротив, показват повишен приход и аз смятам, че ще покажем не само европейско развитие, а ще покажем едно израстване на нашето общество, че без да ни се налагат някакви норми отвън, ние можем сами да си залагаме норми и да ги спазваме.
    А що се отнася до това дали ще бъде приложен законът, ами то зависи в крайна сметка не само от нас, но и от контролните органи. Ако те са си на мястото, защото сега действащият закон, мен ме удовлетворява, но съм свидетел на много места, на които има едно условно разделение на пушещи от непушещи – няколко пепелника в единия ъгъл, казват: „Там са пушачите”, тоест имаме комуникация. Не знам контролните органи как не са го забелязали това нещо. Има много такива заведения. Сега ще им помогнем да не се притесняват. Но сега ще помогнем на всички, които се раздвояват между това как да спазват разделението – просто няма да има пушачи в обществените заведения.
    Благодаря Ви!

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА: Благодаря, доктор Цеков! Други народни представители желаят ли думата? Не виждам.
    Преминаваме към гласуване.
    Подлагам на гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 102-01-88, внесен от Министерски съвет на 16.12.2011 г. – първо гласуване.
    Моля, гласувайте
    „За” – 17, „против” и „въздържали се” – няма.
    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравето, № 102-01-88, внесен от Министерския съвет на 16.12.2011 г., се приема на първо гласуване.
    Благодаря! Поради изчерпване на дневния ред, закривам заседанието.
    (Закрито в 17,00 ч.)



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    (Десислава Атанасова)




    Стенограф:
    (Жулиета Георгиева)
    Форма за търсене
    Ключова дума