Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
13/09/2012
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването


    П Р О Т О К О Л
    № 86

    На 13.09.2012 г. се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазването при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 202-01-40, внесен от Министерския съвет на 06.07.2012 г. – първо гласуване.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 254-01-57, внесен от н.п. Ваньо Шарков и група народни представители на 03.05. 2012 г. – първо гласуване.
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    Комисия по здравеопазването


    П Р О Т О К О Л
    № 86

    На 13.09.2012 г. се проведе редовно заседание на Комисията по здравеопазването при следния

    Д Н Е В Е Н Р Е Д:

    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 202-01-40, внесен от Министерския съвет на 06.07.2012 г. – първо гласуване.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 254-01-57, внесен от н.п. Ваньо Шарков и група народни представители на 03.05. 2012 г. – първо гласуване.

    Списък на присъствалите народни представители – членове на Комисията по здравеопазването, и гости се прилага към протокола.
    Заседанието беше открито в 15,00 ч. и ръководено от председателя на комисията доктор Даниела Дариткова.

    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Уважаеми дами и господа народни представители! Добър ден на всички! Имаме необходимия кворум.
    Откривам редовното заседание на Комисията по здравеопазването.
    Предлагам то да се проведе при следния дневен ред:
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 202-01-40, внесен от Министерския съвет на 06.07.2012 г. – първо гласуване.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 254-01-57, внесен от н.п. Ваньо Шарков и група народни представители на 03.05. 2012 г. – първо гласуване.
    Има ли други предложения за включване на точки в дневния ред? Не виждам.
    Подлагам на гласуване така предложения дневен ред.
    Моля, гласувайте.
    „За” – 14, „против” и „въздържали се” – няма.
    Дневният ред се приема.
    1. Законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 202-01-40, внесен от Министерския съвет на 06.07.2012 г. – първо гласуване.
    2. Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 254-01-57, внесен от н.п. Ваньо Шарков и група народни представители на 03.05. 2012 г. – първо гласуване.

    Преминаваме към първа точка от нашия дневен ред:
    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 202-01-40, внесен от Министерския съвет на 06.07.2012 г. – първо гласуване.

    По тази точка от дневния ред давам думата първо на вносителите. Има ли представители на Министерството на земеделието и храните, които да представят законопроекта.
    Заповядайте, госпожо Илиева, да представите законопроекта.
    АДЕЛИНА ИЛИЕВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Казвам се Аделина Илиева и съм държавен експерт към Дирекция „Растениевъдство”.
    Този законопроект се налага да се внесе поради въвеждането на Регламент № 1234/2007 г. на Съвета за установяване на обща организация на селскостопанските пазари.
    Въвеждането е необходимо, тъй като в чл. 157 е разписан текст, че когато се издава лицензия за внос, тя може да бъде издадена само на лица, които са получили лицензия като вносители на семена от коноп, които не са предназначени за посев. В чл. 29 от Закона за контрол върху наркотичните вещества има разписан текст, в който е указано как става вносът на семена от коноп, които са предназначени за посев и как точно се извършва контролът на тези семена. Но семената, които не са предназначени за посев, трябва да отговарят на съответните критерии и условия, за да може да се намали рискът за използването на тези семена за посев.
    Затова всъщност в регламента е разписан този текст, че трябва да се издаде лицензия. Тоест, за по-добър контрол на тези семена е необходимо да се въведе лицензиране на самите вносители, които след това представят тази лицензия, която им е издадена от Министерството на земеделието и храните. Представят я при издаването на лицензията за внос и тогава те освобождават тези партиди и съответно ги използват по предназначение.
    Досега в нашата практика има само една фирма, която внася семена от трети страни и тези семена се подготвят, внасят се в нашата страна и заминават за Гърция. Предполагам, че целта на този внос за Гърция е за фуражни смеси. Съответно в регламентите са разписани и условията, при които се извършва обработката, за да се получи съответната фуражна смес, определя се какъв би трябвало да бъде процентът на семената, които не са предназначени за посев.
    Също така в самия проект на закона е записан текст, в който се указва точно на какви условия трябва да отговарят конопените семена, непредназначени за посев, за да не могат те да бъдат използвани като семена за посев. Тоест, тяхната кълняемост трябва да бъде минимум 10 процента, за да може да не се допуска каквато и да е възможност те да бъдат използвани в практиката и да бъдат посети, за да се получи тетрахидроканабинол.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, госпожо Илиева.
    Имат думата народните представители за изказвания и въпроси към вносителите.
    Заповядайте, доктор Шарков. Имате думата.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Благодаря Ви, уважаема госпожо председател! Уважаеми колеги, имам само един въпрос към вносителите.
    Първоначално в чл. 296, в т. 6 пише, че „лицензията за вносителите на семена от коноп...” е за срок от една година от датата на издаване, като срокът за подаване на документите ежегодно е до 10 януари.
    По-нататък обаче има друг срок: „Лицензията за внос на коноп се издава за срок, не по-малко от един месец от датата....”, а на следващата страница пише: „Срокът за валидност на лицензията за внос на коноп, съответно на регламента на Европейската общност е до края на шестия месец, следващ месеца на издаването”.
    Единият път срокът е една година, а след това е до шест месеца след срока на издаването. Може и аз да бъркам нещо, не знам.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Заповядайте, госпожо Илиева, да отговорите на въпроса на доктор Шарков.
    АДЕЛИНА ИЛИЕВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Когато цитираме шестмесечния срок, това е за лицензията за самия внос за партидата. Тя е с шестмесечен срок и това е указано по регламента, докато другият срок, който се дава, това е за лицензирания вносител. Тоест, вносителят, който ще кандидатства и ще получи лицензия за внос на партидата, би трябвало да получи лицензия за това нещо. Неговата лицензия вече е със срок от една година от датата на издаването.
    Тъй като все пак тези семена се търгуват, те нямат обвързаност за стопанска година.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Извинявам се, госпожо председател. Може би на второ четене текстът трябва да се прецизира, защото в двата случая пише: „Лицензията за внос на коноп....”, „Лицензията за внос на коноп...” От текста не става ясно, че има разлика в лицензията – че едното е за конкретната партида, а другото е въобще за лицензия.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Колеги, ако позволите, и аз да направя коментар по законопроекта.
    Ние ще подкрепим този законопроект, защото разбираме намеренията на комисията. Ние сме съпътстваща комисия, не сме водеща и разбираме, че се налага прецизиране на това законодателство. Но от мотивите на законопроекта много трудно разбрахме наистина за какво точно става въпрос и за какво се внася този коноп, различен от конопа за семена за посев.
    Според нас текстовете също се нуждаят от малко прецизиране, защото става ясно, че се издават два вида лицензии. В един момент обаче не е ясно по втория вид лицензия кой упражнява контрола по новите разпоредби. При предишните разпоредби контролът е възложен на министъра на земеделието и храните.
    Освен това не са предвидени и административно-наказателни санкции в случаи на неизпълнение на някои от клаузите на закона.
    Наистина вие ще получите подкрепата ни, но нашата молба е наистина да се прецизират и правно-технически да се изчистят тестовете, защото неяснотата ще създаде затруднения и при прилагането на законовите разпоредби.
    Заповядайте, госпожо Илиева.
    АДЕЛИНА ИЛИЕВА: Искам само да попитам по отношение на коя от лицензиите е забележката – лицензията, която е за вноса на коноп или другата - лицензията за внос на семена от коноп, непредназначени за посев? Тя е лицензия, която е по регламентите и наистина контролът по нея – по всички лицензии, които се издават за внос – е възложен на министъра на земеделието и храните по отношение на конопа. Има три кода коноп.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Но новопредлаганите разпоредби по чл. 29а не са включени в ангажиментите на министъра да упражнява контрол. Поне ние това видяхме в законопроекта.
    Наистина детайлите касаят второто четене и водещата комисия – Комисията по земеделие и храните. На първо четене възприемаме най-общо намеренията и философията на закона. Така че наистина това е нашата препоръка. Възможно е и ние като Комисия по здравеопазването наистина да не разбираме всички детайли. Но законите според мен трябва да са написани така, че разпоредбите им да предвиждат и едно лесно прилагане.
    Има ли други желаещи за изказвания? Не виждам.
    Подлагам на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 202-01-40, внесен от Министерския съвет на 06.07.2012 г.
    Моля, гласувайте.
    "За" - 17, "против" и "въздържали се" - няма.
    Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите, № 202-01-40, внесен от Министерския съвет на 06.07.2012 г., се приема на първо четене.

    Преминаваме към точка втора от дневния ред:
    Законопроект за изменение и допълнение и допълнение на Наказателния кодекс, № 254-01-57, внесен от н.п. Ваньо Шарков и група народни представители на 03.05. 2012 г. – първо гласуване.

    Давам думата на вносителя доктор Шарков да ни представи законопроекта.
    Заповядайте, доктор Шарков.
    ВАНЬО ШАРКОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Уважаеми колеги, няма да правя дълго изказване. Няма да излагам мотивите към предложението, още повече че подобно предложение беше гледано веднъж в пленарна зала. Тогава отпадна с мнението, че медицинските лица, лекарите и медицинските специалисти били длъжностни лица. След това имаше решение на съда, че те не са длъжностни лица, така че попадат в обхвата на предвидените наказания.
    Затова предложението, което аз и колегите от различни парламентарни групи сме направили, е в чл. 131, ал. 2 – там, където са включени другите длъжностни лица, посегателството върху които подлежи на наказание при изпълнение на служебните им задължения, да бъдат включени и медицинските специалисти при или по повод изпълнение на медицински дейности.
    Безспорен факт е, че през последните години зачестяват случаите, при които има агресивно поведение и насилие над медицински специалисти при или по повод изпълнение на задълженията им за оказване на медицинска помощ. Имаше редица случаи и в Гоце Делчев, и в Плевен, и в Благоевград, в Свищов в спешната помощ. Не е необходимо да изброявам всички случаи.
    Но това са мотивите ни, за да направим съответното предложение, защото не може да остават незащитени българските лекари и медицинските специалисти при изпълнение на техните служебни задължения.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Шарков.
    Ако сте съгласни, колеги, първо да дадем думата за становища на гостите и на представителите на Министерството на правосъдието и после ще пристъпим към изказвания от народните представители.
    Заповядайте, господин Стефанов. Имате думата.
    АЛЕКСАНДЪР СТЕФАНОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Казвам се Александър Стефанов и съм държавен експерт в Дирекция „Съвет по законодателство” в Министерството на правосъдието.
    Уважаема госпожо председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Министерството на правосъдието е изложило своето становище по законопроекта и ние подкрепяме така инициираната защита, така направените предложения за максимална защита на обикновените или редовите лекари, които ежедневно се сблъскват с такива ситуации.
    В нашето становище сме посочили още, но може би това вие ще прецените вече дали ще бъде необходимо – да се стигне и малко по-далеч. Освен да се предложи защита при посегателствата спрямо неприкосновеността на лекарите, но и с оглед, ако има такива, с оглед опасностите, свързани с техния живот.
    По-специално предлагаме изменения в разпоредбата на чл. 116, ал. 2 от Наказателния кодекс.
    Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, господин Стефанов.
    От името на съсловните организации, доктор Райчинов, заповядайте. Имате думата.
    ЦВЕТАН РАЙЧИНОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Първо, благодаря на Министерството на правосъдието за положителното становище. Отдавна чакаме да се случи като факт защитата на медицинските служители при изпълнение на служебните им задължения. Надяваме се най-после това да стане факт и, ако не друго, поне да бъдат приравнени тези служители с бездомните кучета, защото там санкциите са много по-сериозни, отколкото за нападението над лекар, медицинска сестра, фелдшер, шофьор на линейка и т.н. Надяваме се най-после тази защита да се случи.
    Искам само да кажа, че има един куп предложения, които сме правили досега към най-различни инстанции, включително към парламента. Искрено се надявам този път Комисията по здравеопазването да успее да наложи такава промяна в закона.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Райчинов.
    Колеги, имате думата за становища по законопроекта.
    Да дадем първо думата на госпожа Шайлекова, още повече че днес има рожден ден и всички ние я поздравяваме.
    Заповядайте, доктор Шайлекова.
    СТАНКА ШАЙЛЕКОВА: Благодаря Ви, госпожо председател! Едва ли има член на нашата комисия, който да е против това предложение.
    Преди няколко месеца, по-точно в края на миналата година аз и още 18 колеги от различни парламентарни групи бяхме предложили почти същия текст. Тогава точно Министерството на правосъдието обясни, че в Наказателния кодекс ще има член, който ще подкрепи това предложение. Но, както и доктор Шарков каза, се спореше какви точно са медицинските специалисти. Аз смятам, че няма човек, който дори и да не е медицински специалист, да не подкрепя предложение, с което хората, които дават живот и се борят за живота, трябва да бъдат максимално защитени от закона по време на своята работа.
    Така че всички ще подкрепим това предложение.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Шайлекова.
    Има ли реплики на това изказване? Не.
    За изказване има думата доктор Лъчезар Иванов. Заповядайте, доктор Иванов.
    ЛЪЧЕЗАР ИВАНОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги!
    Аз мисля, че тук нашата колежка доктор Шайлекова изказа част от съображенията ни и мисля, че всички ние ще се обединим около нейното изказване.
    Искам да кажа, че е много важно в този тежък момент за здравеопазването да дадем един много ясен сигнал, че цялото общество застава зад лекарите, които денонощно се борят за здравето и живота на, да кажем, цялата нация.
    Мисля, че всички, които сме тук, трябва да направим така, също с пълно единодушие законопроектът да мине през пленарната зала. Мисля, че всеки един от нас е убеден в правотата на това предложение, тъй като вестниците, включително и миналата седмица, бяха изпълнени с много лоши примери за посегателство върху хора, които денонощно изпълняват своята професионална мисия.
    Така че мисля, че тук всички трябва да покажем една много ясна позиция на Комисията по здравеопазването за необходимостта и наложителността от този законопроект.
    Благодаря ви.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Иванов.
    Има ли други желаещи за изказвания.
    Заповядайте, господин Янаки Стоилов. Имате думата.
    ЯНАКИ СТОИЛОВ: Благодаря Ви, госпожо председател! Госпожо председател, госпожи и господа народни представители!
    Ние също ще подкрепим това предложение, както го подкрепихме и в предишния вариант, когато беше внесен от народни представители от управляващото мнозинство.
    Мотивите се ясни и при тази структура на специалната част на Наказателния кодекс, в която се дава квалифицирана защита на определени категории лица, най-често длъжностни лица, е необходимо да се добавят и лекарите.
    Аз съм съгласен с тълкувателната практика на Върховния съд, че лекарите в повечето случаи не попадат в категорията на длъжностните лица и затова се налага именно по този начин да бъде осигурена такава по-висока защита.
    Единствено трябва да преодолеем формалния проблем, защото и този законопроект като предишния, е малко недоправен, защото той дава тази защита при телесна повреда, но не я дава в случай на убийство, когато е още по-силен аргументът. Това вече е въпрос на Комисията по правни въпроси, за да се види как да се излезе от формалния обхват на законопроекта, защото би трябвало двете действия да вървят успоредно, защото става дума за различни деяния.
    Подходът е сходен и той трябва да присъства във всички тези телесни посегателства срещу медицински специалисти. Това липсва в законопроекта и затова е по-колебливо заключението на Министерството на правосъдието.
    Това е единственият въпрос, но той вече би трябвало да бъде обсъждан във водещата комисия – Комисията по правни въпроси – и да се излезе извън този формален обхват, защото за второ четене се изисква измененията да бъдат в рамките на предмета и формата на приетия на първо четене законопроект.
    Смятам, че макар и с известни затруднения има възможности тази празнота да бъде преодоляна.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, господин Стоилов.
    Има ли други желания за изказвания? Не виждам.
    Предлагам да пристъпим към гласуване.
    Подлагам на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 254-01-57, внесен от н.п. Ваньо Шарков и група народни представители на 03.05. 2012 г.
    Моля, гласувайте.
    "За" - 17, "против" и "въздържали се" - няма.
    Законопроектът за изменение и допълнение и допълнение на Наказателния кодекс, № 254-01-57, внесен от н.п. Ваньо Шарков и група народни представители на 03.05. 2012 г. се приема на първо гласуване.

    С това се изчерпа дневният ред на заседанието.
    Има думата доктор Нигяр Сахлим. А след това аз ще направя едно съобщение за народните представители.
    Заповядайте, доктор Сахлим.
    НИГЯР САХЛИМ: Благодаря Ви, госпожо председател. Правя формално предложение във връзка с разразилия се дебат относно методиката за финансиране на болниците и следващия рамков договор да поканим доктор Пламен Цеков, както и съсловните организации, разбира се, на едно от следващите заседания на комисията и за изслушаме каква точно е идеята във връзка с тази методика, защото така или иначе този дебат – поне в медиите – вече върви с всички „за” и „против”.
    Доктор Пламен Цеков още с избирането му на този пост беше изразил готовност важни теми, които вълнуват съсловието и пациентите, да бъдат разглеждани и обсъждани и в Комисията по здравеопазването.
    Така че правя това формално предложение за точка от дневния ред на някое от следващите заседания – изслушване на представители на Националната здравноосигурителна каса във връзка с методиката за финансиране на болничната помощ.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА: Благодаря Ви, доктор Сахлим.
    Аз мисля, че няма нужда да подлагам на гласуване това предложение, защото ние знаем, че има ангажимент от страна на Националната здравноосигурителна каса да ни представи методиката, по която се определят бюджетите на болниците, поет още преди много месеци и във връзка с напрежението, което създаде определянето на проектобюджетите за тази година.
    Така че в следващите заседания ще отправим покана към доктор Цеков и в удобно за него време ще включим тази точка в дневния ред на комисията.
    С това официалният дневен ред приключи.
    Обявявам заседанието за закрито.
    (Закрито в 15,30 ч.)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    (Даниела Дариткова)


    Стенограф:
    (Божидарка Бойчева)
    Форма за търсене
    Ключова дума