Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
21/10/2010

    ОТНОСНО: Първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 002-01-97, внесен от Министерски съвет на 22.10. 2010 г. .



    ДОКЛАД

    ОТНОСНО: Първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 002-01-97, внесен от Министерски съвет на 22.10. 2010 г. .

    На свое редовно заседание, проведено на 04.11. 2010 г., Комисията по околната среда и водите под ръководството на г-жа Искра Михайлова – Председател на Комисията, разгледа на първо четене Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 002-01-97, внесен от Министерски съвет на 22.10. 2010 г. и разпределен на водеща комисия – Комисията по правните въпроси.
    На заседанието присъстваха: от Министерството на правосъдието – г-жа Даниела Машева, заместник-министър; г-жа Юлия Меразова, държавен експерт в дирекция «Съвет по законодателство» и г-н Флориан Флоров, младши експерт в дирекция «Международно правно сътрудничество и европейски въпроси», а от Министерството на околната среда и водите – г-жа Даниела Панкова, началник отдел «Правен».
    Заседанието беше открито от председателя на Комисията по околната среда и водите, г-жа Искра Михайлова, която представи присъстващите гости и обяви дневния ред, който се прие от членовете на Комисията.
    От името на вносителите, законопроекта и мотивите за неговото внасяне бяха представени от зам.-министър Даниела Машева.
    С предложения проект на Закон за изменение и допълнение на Наказателния кодекс се транспонират няколко акта от вторичното право на Европейския съюз, чиито срокове за въвеждане изтичат до края на 2010 г. Независимо, че материята, която се урежда има разнороден характер, предложенията са обединени в един законопроект, за да не се предизвиква поредица от изменителни закони за един и същ акт в близки периоди от време. Съществено е да се отбележи, че с предлаганите изменения на действащи норми от Наказателния кодекс, се разширява приложното поле на нормите, поради което няма последица прекратяване на висящи наказателни производства.
    С Договора от Лисабон, влязъл в сила на 1 декември 2009 г., се създава нова институционална рамка, като се въвежда обща политика в областта на свободата, сигурността и правосъдието. Въпреки че този договор не предвижда рамкови решения като част от вторичното право на Съюза, държавите членки не са освободени от задължението да въведат в националното си законодателство правилата, съдържащи се във вече приети рамкови решения. Въведеният петгодишният гратисен период е само по отношение на препятстването на търсене на отговорност от държавите членки, ако не са изпълнили това задължение.
    Първата група предложения - § 1 и § 27 от законопроекта - са свързани с Рамково решение 2008/657/ПВР на Съвета от 24 юли 2008 г. за вземане предвид присъдите, постановени в държавите – членки на Европейския съюз, в хода на новообразувани наказателни производства.
    Втората група предложения са свързани с Рамково решение 2008/919/ПВР на Съвета от 28 ноември 2008 г. за изменение на Рамково решение 2002/475/ПВР относно борбата срещу тероризма, което следва да бъде въведено до 9 декември 2010 г.
    Третата група предложения са свързани с Рамково решение 2008/913/ПВР от 28 ноември 2008 г. на Съвета относно борбата с определени форми и прояви на расизъм и ксенофобия посредством наказателното право.
    На четвърто място, се предлага създаването на нова уредба, с която се създават условия за присъединяването на Република България към Шенгенското пространство.
    Със Законопроекта се правят и някои редакционни промени.
    Последната група изменения и допълнения в Наказателния кодекс, които всъщност касаят най-много дейността на Комисията по околната среда и водите, са с най-голям обем, и са свързани с Директива 2009/123/ЕО на Европейския парламент и на Съвета за изменение на Директива 2005/35/ЕО относно замърсяване от кораби и налагане на санкции при нарушения, която следва да бъде въведена до 16 ноември 2010 г., и Директива 2008/99/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно защитата на околната среда чрез наказателното право, която следва да бъде въведена до 26 декември 2010 г. Доколкото Директива 2005/35/ЕО относно замърсяване от кораби и налагане на санкции при нарушения вече е транспонирана, законопроектът урежда само допълненията, които се изискват от Директива 2009/123/ЕО на Европейския парламент и на Съвета. Във връзка с това се допълва чл. 352а от Наказателния кодекс.
    В чл. 3 от Директива 2008/99/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно защитата на околната среда чрез наказателното право се съдържа каталог от деяния, които държавите членки следва да предвидят в националното си наказателно законодателство като престъпления. Това е направено чрез създаването на нови състави на престъпления (§ 10, 13 и 22) и чрез изменения на съществуващи състави на престъпления, като се разширява приложното им поле (§ 12, 16, 18, 19, 20, 21, 23 и 24).
    Всички актове на Европейския съюз, които законопроектът въвежда, изискват предвиждане на отговорност и за юридическите лица, когато съответното поведение е извършено от физическите лица, които са овластени да ги представляват и управляват. Поради това с § 28 се предлага допълване на каталога от престъпления по чл. 83а, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания със съставите, които се предлагат с този Закон за изменение и допълнение на Наказателния кодекс.
    Предвид сериозността на законопроекта за изменение и допълнение на Наказателния кодекс и необходимостта от запознаването с него на действащите магистрати, се предлага законът да влезе в сила един месец след обнародването му в „Държавен вестник”.

    След откриването на дебата от председателя на Комисията, отношение взеха: н.п. Петър Курумбашев, който отправи питане относно съразмерността на наказанията, на което от страна на г-жа Машева беше даден отговор, че предложените наказания изцяло са съобразени със съществуващите в специализираните закони. Допълнителни пояснения бяха направени и от г-жа Меразова; н.п. Павел Димитров, според който не във всички групи наказанията са големи, а тези, свързани с тероризма са особено актуални. Някои от текстовете могат да бъдат допълнително прецизирани между двете гласувания в Комисията по правните въпроси и призова за подкрепа на законопроекта.; н.п. Йоана Кирова – относно размера на наказанията по §19, 23 и 24, като за съхранението на опасни токсични вещества те са по малки. Отговори бяха дадени от г-н Флоров и г-жа Меразова, с пояснения относно същността: причинено или разпространено замърсяване и места за съхранение на токсични вещества.; н.п. Искра Михайлова, която отправи въпрос относно съществуващите административни наказания и глоби в редица законодателни актове и доколко измененията в тях са във връзка с Наказателния кодекс, както и въпрос относно необходимостта от специализирани съдилища по въпросите на опазване на околната среда. Отговори дадоха г-жа Панкова – че измененията са съобразени и г-жа Машева, че със съдебната реформа се предвижда укрепване на капацитета от експерти по делата за околната среда, както и специализации на съдии в областта на околната среда.
    Председателят на Комисията отправи покана за други предложения по законопроекта, след което благодари на участниците и прекрати дискусията.
    След проведените разисквания, Комисията по околната среда и водите единодушно, без ”против” и ”въздържали се”, подкрепи законопроекта и изразява следното
    СТАНОВИЩЕ:
    Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 002-01-97, внесен от Министерски съвет на 22.10. 2010 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

    ИСКРА МИХАЙЛОВА

    Форма за търсене
    Ключова дума