Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
10/09/2009

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за преобразуване на Строителните войски, Войските на Министерството на транспорта и Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения в държавни предприятия, № 902 - 01 - 8, внесен от Министерски съвет на 04. 09. 2009 г.
    На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 10. 09. 2009 г. бе разгледан и обсъден законопроект за изменение и допълнение на Закона за преобразуване на Строителните войски, Войските на Министерството на транспорта и Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения в държавни предприятия, № 902 - 01 - 8, внесен от Министерски съвет на 04. 09. 2009 г.

    На заседанието присъстваха г-н Александър Цветков – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, г-н Камен Кичев – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, г-н Ивайло Московски - заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, г-н Първан Русинов - заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията и г-жа Красимира Стоянова – директор на Дирекция Правна в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
    Законопроектът беше представен от г-н Александър Цветков – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
    Законопроектът предвижда промяна в органите за управление и контрол на държавните предприятия.
    Съгласно чл. 62, ал. 3 от Търговския закон със закон могат да се образуват държавни предприятия, които не са търговски дружества.
    Държавно предприятие „Транспортно строителство и възстановяване”, Държавно предприятие „Съобщително строителство и възстановяване” и Държавно предприятие „Строителство и възстановяване” са държавни предприятия, създадени със специален закон – Закона за преобразуване на Строителните войски, Войските на Министерството на транспорта и Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения в държавни предприятия.
    Съгласно сега действащите разпоредби на чл. 12, ал. 1 от Закона за преобразуване на Строителните войски, Войските на Министерството на транспорта и Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения в държавни предприятия органи на управление на държавните предприятия са: 1. министърът по чл. 2; 2. управителният съвет; 3. главният директор. Според чл. 14, ал. 1 от закона управителният съвет се състои от петима членове (председател, заместник-председател, двама членове и главен директор), които се назначават от министъра по чл. 2.
    Съгласно чл. 12, ал. 2 от закона орган за контрол на държавните предприятия е контролният съвет.
    Законопроектът предвижда намаляване на числеността на управителния съвет на Държавно предприятие „Транспортно строителство и възстановяване”, на Държавно предприятие „Съобщително строителство и възстановяване” и на Държавно предприятие „Строителство и възстановяване” на трима членове, един от които, както и досега, ще бъде главният директор на компанията.
    Предвидено е и премахване на контролния съвет в държавните предприятия.
    С предлаганите изменения и допълнения се цели преодоляване на негативното влияние на финансовата криза и намаляване на разходите в държавните предприятия. По този начин в рамките на една календарна година ще бъдат спестени разходи от възнаграждения на членове на управителни и контролни органи на държавните предприятия от системата на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията общо в размер около 500 000 лв.
    Практиката от дейността на контролните съвети в държавните предприятия не подкрепя полезността от тяхното съществуване, независимо от функциите, които са им възложени.
    Раглеждайки законопроекта е необходимо да се има предвид и обстоятелството, че през последните години законодателството ни предвиди създаването на контролни органи, които вече са изградени в държавните предприятия и чието предназначение преди всичко е подобряване на финансовата дисциплина, засилване на контрола върху начина, по който се разходват средствата, създаване на ефективни и работещи системи за финансово управление и контрол не само в бюджетната сфера, но и за търговските дружества с държавно участие в капитала и държавните предприятия. Тези контролни органи са много по-ефективни, с ясно разписани функции и отговорности, и на практика контролните съвети дублират тези органи. Така съгласно чл. 15 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор „търговските дружества по чл. 61 от Търговския закон и държавните предприятия по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон могат да изграждат звено за вътрешен одит по решение на управителните им органи”.
    Всичко това е в подкрепа на разбирането, че съществуването на контролни органи в държавните предприятия не е необходимо. Напротив, то създава неправилната и погрешна представа за наличие на действащ и практически функциониращ контролен орган, какъвто всъщност на практика няма в лицето на контролния съвет. Дейността на подобни органи се изчерпва с формално изпълнение на възложените по закон функции или с участие в съвместни заседания с управителните съвети.

    След проведената дискусия и изказаните мнения, Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, единодушно с 18 гласа “ЗА“ предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за преобразуване на Строителните войски, Войските на Министерството на транспорта и Войските на Комитета по пощи и далекосъобщения в държавни предприятия, № 902 - 01 - 8, внесен от Министерски съвет на 04. 09. 2009 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума