КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
14/01/2010
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 902-01-62, внесен от Министерски съвет на 28. 12. 2009 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
ДОКЛАД
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 902-01-62, внесен от Министерски съвет на 28. 12. 2009 г.
На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 14. 01. 2010 г. бе обсъден законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 902-01-62, внесен от Министерски съвет на 28. 12. 2009 г.
На заседанието присъстваха г-н Първан Русинов - заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, г-н Веселин Божков – председател на Комисията за регулиране на съобщенията и представители на неправителствени организации.
Законопроектът беше представен от Русинов - заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения е изготвен в изпълнение на ангажиментите на Република България като пълноправен член на Европейския съюз в съответствие с изискванията на чл. 9 от приетия от Европейския парламент и Съвета на 27 юни 2007 г. Регламент (ЕО) № 717/2007 относно роуминга в обществени мобилни телефонни мрежи в рамките на Общността и за изменение на Директива 2002/21/ЕО относно общата регулаторна рамка за електронните съобщителни мрежи и услуги, изменен с Регламент (ЕО) № 544/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юни 2009 г., както и изменение, свързано с въвеждането на обективен и прозрачен критерий за определяне наличието на несправедлива тежест при предоставяне на универсална услуга или на част от нея.
Регламентът създава задължение в срок до 30 март 2010 г. държавите членки да въведат промени в националното си законодателство. С него се установяват правила за цените, които мобилните оператори могат да определят за предоставянето в цялата Общност на услуги за гласови повиквания и за SMS съобщения при роуминг, които се генерират или терминират в рамките на Общността.
В законопроекта се въвеждат санкции, които имат за цел превенция на некоректно поведение на предприятията, предоставящи услугата „роуминг”, по отношение на определяне цените на едро за роуминг услуги в рамките на Общността, прилагане на определената в регламента „Евротарифа” за цените на дребно и информирането на потребителите за техните права при ползването на тези услуги.
Законопроектът предвижда отмяната на разпоредбата на чл. 200, ал. 2, т. 2 от Закона за електронните съобщения, въвеждаща ограничение за предприятията със значително въздействие на пазара да кандидатстват за компенсиране на загуби от предоставяне на универсална услуга по задължение.
С предлаганото изменение на чл. 206, ал. 1 в съответствие с възможността, предвидена в чл. 13, параграф 3 от Директива 2002/22/ЕО, се освобождават от заплащане на вноски във Фонда за компенсиране на универсална услуга предприятията, които предоставят обществени телефонни услуги и имат годишни брутни приходи под 100 000 лв.
В законопроекта е предвидено Комисията за регулиране на съобщенията да се състои от петима членове, включително председател и заместник-председател. Предлага се мандатът на членовете на комисията да бъде 5 години. Предложението е в изпълнение на Решение № 870 на Министерския съвет от 10 ноември 2009 г. за одобряване на доклада на заместник министър-председателя и министър на финансите и на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията за оптимизиране на състава и мандата на независимите регулаторни органи.
Предлаганите изменения в Закона за електронните съобщения напълно гарантират независимостта на Комисията за регулиране на съобщенията.
Законопроектът цели да гарантира и принципа за приемственост в работата на комисията. Във връзка с това се предвижда различен срок за изтичане на мандатите на новите членове на Комисията за регулиране на съобщенията.
Принципът за приемственост практически се постига чрез „разминаване” на началото на мандата на членовете на комисията.
След проведената дискусия и изказаните мнения, Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, с 13 гласа “ЗА”, 2 гласа “ПРОТИВ” и 3 гласа “ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронните съобщения, № 902-01-62, внесен от Министерски съвет на 28. 12. 2009 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:
ИВАН ВЪЛКОВ