Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
11/02/2010

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 002-01-15, внесен от Министерския съвет на 27.01.2010 г.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я

    Ч Е Т И Р И Д Е С Е Т И П Ъ Р В О Н А Р О Д Н О С Ъ Б Р А Н И Е

    КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ

    Д О К Л А Д

    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 002-01-15, внесен от Министерския съвет на 27.01.2010 г.
    Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата бе разгледан и обсъден от Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения на две последователни заседания, проведени съответно на 4 и 11 февруари 2010 г.
    Законопроектът бе представен от г-н Камен Кичев – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Господин Павлин Димитров – заместник-министър на вътрешните работи, изрази становище в подкрепа на законопроекта. На заседанията на комисията присъстваха експерти от двете министерства и представители на браншови организации в областта на периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, в областта на обучението на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство, както и представители на техническа лаборатория, извършваща техническите изпитвания на превозните средства.

    Предложените изменения и допълнения са в няколко аспекта:

    Въвеждат се основните изисквания на Директива 2007/46/ЕО, Директива 2002/24/ЕО и Директива 2006/126/ЕО.
    Към настоящия момент в голямата си част изискванията на Директива 2007/46/ЕО, и на Директива 2002/24/ЕО са въведени с наредба на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, предвид влизането в сила на директивата на 29 април 2009 г. Регламентирането на законово ниво на предложените текстове е от изключително важно значение с оглед определянето на административнонаказателни разпоредби, а така също и предвид необходимостта от регламентиране със закон на условията и реда за одобряване на техническите служби, които ще извършват изпитвания и проверки като част от процедурите за типово одобряване на превозните средства и във връзка с индивидуалното одобряване.

    Въвеждат се основни изисквания от Директива 2006/126/ЕО:
    С разглеждания Закон за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата се въвеждат изискванията на Директива 2006/126/ЕО, които определят видовете категории на превозните средства във връзка с правоспособността за управление на водачите, както и разпоредбите, свързани с изискванията за минимална възраст на водачите за управление на различните видове превозни средства.
    Предлага се въвеждането на категориите на превозните средства така, както са определени в директивата. Въвеждат се някои нови категории и съответно обозначаването им с латински букви по нов начин.
    Законопроектът предвижда въвеждането на ефективни мерки срещу лицата, които извършват прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства и срещу лицата, които извършват обучение на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство в нарушение на изискванията, предвидени в закона. Предложените мерки са следните:
    1. Персонализиране на отговорността на техническите специалисти, които извършват техническите прегледи.
    2. Въвеждане на информационна система за електронно регистриране на резултатите от извършваните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства в реално време във всички пунктове за извършване на прегледи.
    3. Въвеждане на основание за отнемане на разрешението за извършване на периодични прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства на лица, които са издали документ, удостоверяващ техническата изправност, без да бъде извършен преглед за проверка на техническата изправност на пътното превозно средство.
    4. Изчерпателно и ясно дефиниране на административнонаказателните разпоредби и определяне на санкциите съобразно вида и тежестта на нарушенията и отговорността на отделните участници при осъществяване на дейността по извършването на периодични технически прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства.

    Със законопроекта се предлага дейността по извършване на психологическите изследвания да бъде изведена от държавната администрация, като бъде създадено основание занапред психологическите изследвания да бъдат извършвани от регистрирани при условията и по реда на закона и притежаващи удостоверение за регистрация: групови практики за медицинска помощ, в които работи поне един психолог; лечебни заведения по чл. 8, ал. 1, т. 2, б. “г” от Закона за лечебните заведения, в които работи поне един психолог, както и в диспансери за психични заболявания, в които работи поне един психолог. Предлага се второто и третото психологически изследвания да се извършват от областни експертни психологически комисии, организирани в многопрофилните транспорти болници към Министерството на транспорта.
    Извеждането на дейността по извършване на психологическите изследвания от държавната администрация се налага, поради характера и спецификата на този вид дейност, която е неприсъща за администрацията и не представлява държавна функция.
    Предлага се методическото ръководство за извършването на психологически изследвания и контролните функции по извършването на изследванията да се осъществяват съвместно от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” и централната експертна психологическа комисия, организирана в Националната многопрофилна транспортна болница „Цар Борис III” гр. София, тъй като поради естеството на работата, е необходимо при извършването на контрола да участват и експерти психолози.

    При обсъждането на законопроекта бяха изразени становища по предложените промени от голяма част от народните представители – членове на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, както и от представителите на браншовите организации. Изказванията на членовете на комисията съдържаха освен становища в подкрепа на предложените изменения и допълнения по принцип, и коментари по конкретни текстове. Мнението на всички народни представители, които направиха изказвания, е, че предложенията за създаване на нови текстове за административнонаказателни разпоредби в закона следва много внимателно да се разглеждат при евентуално обсъждане на законопроекта на второ гласуване, тъй като са предложени твърде високи размери на глобите и имуществените санкции за извършени нарушения. Предлага се текстовете, с които са определени санкции, да бъдат преразгледани като размерът на санкциите бъде определен така, че санкциите да са съобразени с вида и тежестта на съответното нарушение и същевременно да имат възпиращ и дисциплиниращ ефект.
    По повод предложеното със законопроекта основание за отказ за издаване на разрешение за извършване на периодични прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства на лице, чието разрешение е било отнето за извършени нарушения, бе изказано мнение, че тази мярка е твърде рестриктивна и следва да бъде преразгледана.
    Предлага се също от законопроекта да отпаднат текстовете, които указват, че оспорването на заповедите, с които се прекратяват правата, произтичащи от разрешения за извършване на периодични технически прегледи, и тези, с които се заличават технически специалисти от регистъра, не спира тяхното изпълнение. Предлага се тези текстове да отпаднат, тъй като не е оправдано посочените заповеди да влизат в сила веднага – от датата на съобщаването им на заинтересованите лица, а впоследствие при евентуалното им оспорване и отменяне – да настъпи основание лицата, които са претърпели вреди, поради незаконосъобразния административен акт, да претендират за обезщетения по предвидения за това законов ред.
    С цел постигане на по-голяма ефективност при извършването на контрола за спазване на правилата за извършване на периодични прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, се предлага да бъде обмислена възможността за създаване на условия за окрупняване на лицата, на които се издават разрешенията за извършването на тази дейност и които са ползватели на правата по разрешенията.
    В процеса на обсъжданията бяха поставени въпроси относно необходимостта от разписването на подробни текстове от законопроекта, с които се въвежда изискване за представяне на конкретни документи за издаването на разрешение за извършване на обучение на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство. Предлага се тези документи да бъдат посочени само в подзаконов нормативен акт.

    Извън предмета и обхвата на разглеждания законопроект, бе предложено да бъде обсъдена възможността за извеждане от държавната администрация на дейността по организирането и провеждането на изпитите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство, като бъдат разгледани и внимателно преценени с оглед тяхната целесъобразност и ефективност като мярка за борба с корупцията, различни варианти и начини за възлагането на тази дейност на лица или организации, извън държавната администрация.

    След проведената дискусия народните представители – членове на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, и представителите на браншовите организации се обединиха около становището, че съществува необходимост от приемането на ефективни мерки срещу лицата, които извършват прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства и срещу лицата, които извършват обучение на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство в нарушение на изискванията, предвидени в закона, и поради тази причина законопроектът следва да бъде подкрепен като бъдат отчетени изразените становища, бележки и предложения.

    Предвид изложеното Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, единодушно, с 14 гласа „ЗА” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 002-01-15, внесен от Министерския съвет на 27.01.2010 г.


    Иван Вълков
    Председател на Комисията по транспорт,
    информационни технологии и съобщения
    Форма за търсене
    Ключова дума