КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
01/04/2010
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 002-01-20, внесен от Министерския съвет на 26 март 2010 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
Ч Е Т И Р И Д Е С Е Т И П Ъ Р В О Н А Р О Д Н О С Ъ Б Р А Н И Е
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
Д О К Л А Д
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 002-01-20, внесен от Министерския съвет на 26 март 2010 г.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда бе разгледан и обсъден от Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения на заседание, проведено на 1 април 2010 г.
Законопроектът бе представен от г-н Калин Илиев – директор на дирекция „Международна дейност” в Министерството на околната среда и водите. Становище по законопроекта изрази г-жа Красимира Стоянова – директор на дирекция „Правна” в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Със законопроекта се въвеждат изискванията на Директива 2008/101/ЕО на Европейския парламент и на Съвета.
В директивата, съответно и в Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, е предвидено авиационните дейности да бъдат включени в обхвата на схемата за търговия с квоти за емисии на парникови газове.
Чрез включването на авиационните дейности в тази схема се цели ограничаване на емисиите на парниковите газове от въздухоплаването.
Със законопроекта е определен размерът на квотите, които се разпределят между авиационните оператори.
В съответствие с чл. 3г, параграфи 1 и 2 от директивата в законопроекта е предвидено 15 % от квотите за въздухоплаване за съответните периоди да се разпределят чрез провеждането на търг. Този търг ще се провежда по регламент, приет от Европейската комисия.
Приходите от продажбата на квотите чрез търг ще се използват за финансиране на дейностите по изменение на климата. Тези дейности са изброени в предложението на вносителя за чл. 131б, ал. 9, т. 1 до 5. Предвидено е приходите от продажбата на квоти чрез търг да се разходват чрез Национален доверителен екофонд.
Създава се задължение за авиационните оператори, включени в специален списък на операторите, приет с регламент на Европейската комисия, да представят на министъра на околната среда и водите план за мониторинг на емисиите.
В законопроекта е предвидена възможност авиационните оператори да подават заявление до министъра на околната среда и водите за безплатно разпределение на квоти.
Предвидено е и създаването на специален резерв от квоти, който ще се формира през всеки от периодите посочени по-горе, в размер 3 % от общото количество квоти. Неразпределените квоти от специалния резерв се продават на търг.
Законопроектът предвижда възможност министърът на околната среда и водите да поиска от Европейската комисия да вземе решение за налагане на забрана за експлоатация на оператор, който не изпълни задълженията си за изготвяне на план за мониторинг, за предаване на недостигащото количество квоти, както и при неизпълнение на изискването за изготвяне на годишен доклад с данни за емисиите.
Директивата изисква всяка държава-членка да определи компетентен орган, отговарящ за участието на авиационните дейности в схемата за търговия с квоти за емисии на парникови газове. Със Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда се предлага този орган за България да бъде министърът на околната среда и водите.
При обсъждането на законопроекта на заседанието на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения бе проведена дискусия по така направеното от вносителя предложение за определяне на компетентен орган по прилагане на схемата за търговия с квоти за емисии на парникови газове. Народните представители от комисията, присъствали на заседанието, се обединиха около становището, че компетентният орган, отговорен за участието на авиационните дейности в схемата за търговия с квоти за емисии на парникови газове, би следвало да е министърът на околната среда и водите. Предвид компетентностите на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията относно провеждането на цялостната политиката в областта на всички видове транспорт, обаче, би трябвало той също да участва в процесите на определяне на правилата и разпределяне на квотите с емисии на парникови газове по отношение на авиационните дейности.
Предлага се да бъде обсъдена възможността за въвеждане на конкретни текстове в Закона за опазване на околната среда, които ясно и точно да регламентират функциите на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, като му бъдат възложени определени задължения и правомощия във връзка с осъществяването на процесите на определяне на правилата и разпределяне на квотите с емисии на парникови газове от авиационните дейности.
Предвид изложеното Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, единодушно, с 14 гласа „ЗА” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 002-01-20, внесен от Министерския съвет на 26 март 2010 г.
Иван Вълков
Председател на Комисията по транспорт,
информационни технологии и съобщения