КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
16/09/2010
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 002-01-75, внесен от Министерския съвет на 13.08.2010 г.
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 002-01-75, внесен от Министерския съвет на 13.08.2010 г.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози бе разгледан и обсъден от Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения на две последователни заседания, проведени съответно на 9 и 16 септември 2010 г.
Законопроектът бе представен от г-н Александър Цветков – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията и г-н Камен Кичев – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията. На заседанията на комисията присъстваха експерти от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”, както и представители на браншови организации в областта на автомобилните превози.
Най-общо измененията и допълненията, предложени със законопроекта, са в два аспекта: предприемане на мерки за ограничаване на „сивия сектор” в областта на автомобилните превози и подобряване на реда и условията за извършване на автобусни превози и на таксиметрови превози, което от своя страна ще доведе до повишаване на безопасността на движението и подобряване на транспортното обслужване.
Основните предложения, чрез които се предлагат мерки за борба със “сивия сектор” са следните:
Въвежда се ново изискване за упражняване на професията автомобилен превозвач. Предприятията, които са автомобилни превозвачи, трябва да са действително и трайно установени на територията на страната, в която са получили лиценз за извършване на превози на пътници или товари.
Предлага се предприятията, които изввършват превози на товари за собствена сметка с превозни средства, чиято допустима максимална маса е над 12 тона, да притежават лиценз.
Предложенията, които имат за цел подобряване на реда и условията за извършване на автобусни превози и на таксиметрови превози, са в следните насоки:
Законопроектът предвижда общинските съвети да определят максималния размер на цените за предоставянето на таксиметрови услуги на територията на съответната община.
Създава се задължение за кметовете на общини да определят маршрута на движение на пътните превозни средства, с които се извършват превози с атракционна цел, като се съобразяват с условията за безопасност и сигурност на пътниците.
Предвижда се специализирани и случайни превози на деца и/или ученици да се извършват от водачи, чиято възраст е не по-малка от 25 години и не по-голяма от 60 години. Предлага се специализираните и случайните превози на деца и ученици да се извършват с автобуси, от датата на първата регистрация на които не са изтекли повече от 10 години.
Предлага се промяна на републиканската транспортна схема като се определя по нов начин нейният обхват.
Към посочените по-горе две групи изменения и допълнения се отнасят предложенията, които имат за цел повишаване на ефективността на контрола. Предлагат се редица изменения и допълнения в административнонаказателните разпоредби и в уредбата на принудителните административни мерки. Предлага се за преустановяване на административните нарушения да се прилагат нови принудителни мерки, като спиране от движение за срок 6 месеца на моторно превозно средство, с което се извършва обществен превоз на пътници или товари, без за него да има издадено копие от лиценз на Общността или удостоверение за обществен превоз на пътници или товари.
Във връзка с повишаването на ефективността на контрола е и изменението на разпоредбата на чл. 91, ал. 5 и създаването на нова ал. 6, които имат за цел подобряване на материално-техническата база и определяне на конкретните възможности за допълнително материално стимулиране на служителите от Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”.
При обсъждането на законопроекта бяха изразени становища по предложените промени от голяма част от народните представители – членове на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, както и от представителите на браншовите организации. Изказванията на членовете на комисията съдържаха становища основно в подкрепа на предложените изменения и допълнения, коментари по конкретни текстове и предложения.
Предмет на дискусия в комисията бяха няколко основни изменения, предложени със законопроекта, а именно:
Създаването на задължение за лицата, които извършват превози на товари за собствена сметка с превозни средства с допустима максимална маса над 12 тона да притежават лиценз за извършване на обществен превоз. Това предложение има за цел приемането на допълнителна мярка срещу т.нар. „сив сектор” в областта на товарните превози. Към настоящия момент има регистрирани над 14 000 превозни средства, които са собственост на физически лица и с които системно се извършват превози на товари. Задължението за притежаване на лиценз за обществен превоз, когато превозите се извършват с превозни средства с посочената допустима максимална маса, освен че ще създаде условия за равнопоставеност между предприятията, извършващи превози на товари, ще позволи и осъществяването на надежден контрол за спазването на правилата, установени с нормативните актове.
Вторият въпрос, който предизвика дискусия и в обществото и който беше широко дискутиран и в комисията, е предложението за промяна на концепцията на републиканската транспортна схема. Сегашната уредба на републиканската транспорта схема, съдържаща се в Закона за автомобилните превози и в подзаконови нормативни актове по прилагането му, определя три вида транспортни схеми – общински, областни и републиканска, като критерият, който е приложен за дефинирането на схемите и определянето на техния обхват, се свежда до това къде се намират крайните и междинните спирки по маршрута на съответната линия.
С обсъждания законопроект се предлага да се извърши промяна на републиканската транспортна схема, като бъде приложен нов принцип при утвърждаването й. Предлага се тя да включва само линиите, крайните спирки по които са в населени места с определен брой на населението, а всички останали линии – да са част от областните транспортни схеми. Предлага се също приемането на нов подход при възлагането на тези линии – по единни правила и критерии, утвърдени от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Промяната на републиканската транспортна схема се налага по следните съображения:
Към настоящия момент съществуват над 2700 разписания по републиканската транспортна схема. Тези разписания не съответстват на действителните потребности на населението от транспортно обслужване и поради твърде големия брой на възложените линии и недостатъчния за рентабилна превозна дейност пътникопоток се проявява тенденция за неспазване на разписанията, нелоялна конкуренция между превозвачите по линиите от едно и също направление, последицата от което е влошаване на транспортното обслужване и възникване на рискове за безопасността на движението по пътищата. С предложените изменения се цели да се създадат условия за постигане на координация на транспортната схема с железопътния транспорт, която да отговори на реалната потребност от пътувания по дадено направление. Това може да бъде постигнато като се обвърже критерият за определяне на вида на транспортната схема с броя на населението в населените места, в които са спирките по маршрута на автобусните линии, тъй като броя на населението е свързан с потребностите му от транспортно обслужване и съответно от пътнокопотока по определено направление.
Друг въпрос, по който бе проведена дискусия при обсъждането на законопроекта в Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, е предложението за създаване на правомощие на общинските съвети да определят максималния размер на цените за предоставянето на таксиметрови услуги на територията на съответната община. Задължението за обявяване на тарифите за извършване на превозите на подходящо място в автомобила не е достатъчно, за да бъдат защитени интересите на потребителите. Потребителите не винаги са способни да преценят в конкретния момент качеството и цената на предлаганата услуга и да направят своя избор.
Регулацията на цените за предоставянето на таксиметрови услуги чрез определянето на максималните им размери е оправдана с оглед защитата на икономическите интереси на потребителите и предпазването им от необосновано високи цени. Същият подход се прилага във Великобритания, Дания, Унгария, Холандия, Финландия, Ирландия, Чехия и Белгия, а в Италия, Франция, Германия и Испания се прилагат фиксирани тарифи за километър и времетраене на пътуването. В Румъния местните власти определят минималния и максималния размер на цените на таксиметровите услуги.
Извършването на таксиметров превоз на пътници е услуга, която се предоставя предимно в границите на общината, в която превозвачът извършва дейността, поради което органите на местната власт най-точно биха могли да определят максималната цена за извършване на таксиметров превоз съобразно условията на територията на самата община.
Освен посочените по-горе предложения за изменения и допълнения, разисквания предизвикаха и текстовете от законопроекта, с които се предвижда специализираните и случайните превози на деца и/или ученици да се извършват с автобуси, от датата на първата регистрация на които не са изтекли повече от 10 години. Бяха изказани мнения, че водещ критерий при определянето на годността на автобусите за превоз на деца и ученици би трябвало да бъде не броят на годините, през които са били в употреба, а техническата им изправност. Според изказалите се по този въпрос народни представители, “възрастта” на автобусите не е пряко обвързана с техническата им изправност и с годността им да превозват деца и ученици.
В процеса на обсъжданията по-голямата част от народните представители – членове на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, подкрепиха по принцип законопроекта, отчитайки необходимостта от приемането му, като отбелязаха, че следва да бъдат отчетени и изразените становища, бележки и предложения с цел подобряването на някои от дискутираните текстове.
Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения с 8 гласа „ЗА”, 2 гласа „ПРОТИВ” и 2 гласа „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 002-01-75, внесен от Министерския съвет на 13.08.2010 г.
Иван Вълков
Председател на Комисията по транспорт,
информационни технологии и съобщения