КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
21/10/2010
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронния документ и електронния подпис, № 002 - 01 - 91, внесен от Министерски съвет на 12. 10. 2010 г.
На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 21. 10. 2010 г. бе обсъден законопроекта за изменение и допълнение на Закона за електронния документ и електронния подпис, № 002 - 01 - 91, внесен от Министерски съвет на 12. 10. 2010 г.
На заседанието присъства г-н Първан Русинов – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, който представи законопроекта.
Със законопроекта за изменение и допълнение на Закона за електронния документ и електронния подпис се променя се режимът на необходимост от потвърждаване получаването на електронно изявление винаги, когато такова е изпратено по електронен път. Съществуващото към момента решение е обратно на предложения режим на Закона-модел на УНСИТРАЛ за електронните подписи. По този начин ще се постигне уеднаквяване с режима, установен от другите държави - членки на Европейския съюз, възприели основните положения на Закона-модел, и от друга – ще се спомогне за преодоляване на опасността от недобросъвестно непотвърждаване получаването на електронното изявление от страна на адресата, когато правните последици от неговото получаване са неблагоприятни за него.
Законопроектът предвижда промяна на режима на електронните подписи.
Съществуващият към момента правен режим не е в съответствие с Директива 1999/93/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 13 декември 1999 г. относно правната рамка на Общността за електронните подписи.
С предлаганите изменения и допълнения се запазва обикновеният и усъвършенстваният електронен подпис, но изискванията към тях са съобразени с въведения от директивата режим.
Със законопроекта се запазва възможността страните да договорят в отношенията помежду си признаването на правната стойност на обикновения и усъвършенствания електронен подпис като саморъчен.
Друго изменение заложено в законопроекта е промяна на правният режим на универсалния електронен подпис. Предвид факта, че за издаването на удостоверения за универсален подпис е необходима предварителна регистрация на доставчика на удостоверителни услуги, съществуващият към момента режим е в противоречие с чл. 3, ал. 1 от директивата. Към момента единствено на този подпис се придава значението на саморъчен в отношенията с държавните органи и с органите на местното самоуправление и местната администрация. Този режим въвежда неравнопоставеност предвид задължението за регистрация, както и поради липсата на признаване по силата на закон на удостоверения, издадени от чуждестранни доставчици на удостоверителни услуги в други държави - членки на Европейския съюз. Във връзка с това съществуващият към момента правен режим на универсалния електронен подпис противоречи на чл. 3, т. 7 от директивата, а липсата на признаването на правната стойност на удостоверенията за електронен подпис, издадени от доставчици, установени в други държави - членки на Европейския съюз, създава пречки за свободното движение на стоки и услуги.
Законопроектът предвижда отмяна на регистрационния режим на доставчиците, като режимът е заменен с уведомителен.
Комисията за регулиране на съобщенията запазва своите контролни правомощия над доставчиците на удостоверителни услуги относно надеждността и сигурността на удостоверителните услуги.
В законопроекта са залегнали разпоредби, с които се регламентира възможността за доброволна акредитация, осъществявана от Изпълнителна агенция „Българска служба за акредитация”. По този начин се спазва и изискването за единен национален орган по акредитация съгласно Регламент (ЕО) № 765/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 9 юли 2008 г. за определяне на изискванията за акредитация и надзор на пазара във връзка с предлагането на продукти и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 339/93. Със законопроекта се предлага универсалният електронен подпис да се приравни по режим на квалифицирания електронен подпис по смисъла на чл. 5, т. 1 от директивата. По този начин се установява симетрия с режима в другите държави - членки на Европейския съюз.
В законопроекта са предвидени текстове за увеличаване на размера на санкциите, с цел превенция и предвид особено важните обществени отношения, които законът урежда. След като законът приравнява квалифицирания подпис на саморъчен подпис, е необходимо санкциите да отговарят обективно на тежестта на извършените нарушения.
Предвижда се законът да влезе в сила от 1 януари 2011 г., за да има достатъчно време за практическото въвеждане на новите условия и ред за предоставяне на удостоверителни услуги и във връзка с изготвянето на подзаконовите нормативни актове и организацията на работа на Българската служба за акредитация.
Част от измененията и допълненията са продиктувани и от необходимостта за прецизиране на използваната в закона терминология.
След проведената дискусия и изказаните мнения, Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, единодушно с 15 гласа “ЗА” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за електронния документ и електронния подпис, № 002 - 01 - 91, внесен от Министерски съвет на 12. 10. 2010 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ
ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:
ИВАН ВЪЛКОВ