КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
04/11/2010
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 054-01-84, внесен от Иван Вълков и група народни представители на 21.10.2010 г. - за първо гласуване.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
Ч Е Т И Р И Д Е С Е Т И П Ъ Р В О Н А Р О Д Н О С Ъ Б Р А Н И Е
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
Д О К Л А Д
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 054-01-84, внесен от Иван Вълков и група народни представители на 21.10.2010 г.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата бе разгледан на заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 4 ноември 2010 г.
Законопроектът бе представен от Иван Вълков – председател на комисията и един от вносителите му.
Със законопроекта се предлагат изменения и допълнения в няколко насоки.
По-голямата част от измененията и допълненията имат за цел повишаването на ефективността на контрола за спазване на правилата за движение по пътищата, което ще има пряко въздействие върху безопасността на движението и ще доведе до ограничаване на пътнотранспортните произшествия и до намаляване на броя на жертвите по пътищата. Тази група изменения и допълнения включват създаването на правила за налагане и събиране на глобите за нарушения, установени с технически средства и системи, както и измененията и допълненията в административнонаказателните разпоредби. Чрез установяването на нарушенията чрез технически средства, записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, освен че ще се повиши ефективността на контрола, ще отпадне възможността за субективно тълкуване и интерпретиране на обстоятелствата, при които е извършено нарушението.
Предлага се да бъдат променени общите правила за налагане на глоби с фиш, съдържащи се в Закона за административните нарушения и наказания, а в Закона за движението по пътищата да бъдат разписани специалните правила за установяването на нарушения чрез технически средства и системи за видеонаблюдение, записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство. В законопроекта подробно са разписани изискванията към електронния фиш – задължителните му реквизити и съдържанието му. Също така, разписани са подробно и административнопроцесуалните правила за издаването на електронния фиш, изпращането му на собственика на превозното средство, с което е извършено нарушението. Указани са начинът на уведомяване, сроковете за уведомяване, възможността да се правят възражения в предвидения за това срок. Посочени са основанията, на които може да бъде анулиран електронният фиш, както и срокът за неговото обжалване.
Предложените изменения и допълнения в административнонаказателните разпоредби предвиждат да бъде променен размерът на санкциите за водачи, управлявали моторно превозно средство с превишена скорост.
Анализите на пътнотранспортните произшествия сочат, че голяма част от тях са причинени от водачи, управлявали моторно превозно средство с превишена скорост. Административните наказания се налагат с цел да се предупреди и превъзпита нарушителят към спазване на установения правен ред и се въздейства възпитателно и предупредително върху останалите граждани. Както бе посочено по-горе, целта на предвидените изменения в административнонаказателните разпоредби на закона е повишаване на ефективността на санкциите за извършените нарушения, което ще доведе до намаляване и предотвратяване на нарушенията.
Друга част от измененията и допълненията на Закона за движението по пътищата предвижда прецизиране на уредбата на правилата за паркиране.
Предлага се да бъде направено изменение на текста на чл. 99, ал. 1 от Закона за движението по пътищата, който регламентира правата на собственика и на администрацията, управляваща пътя, да въвеждат особен режим за паркиране в определени зони на пътища, части от пътища или райони. В сегашния му вид текстът не е променян от 2002 г. Междувременно е налице развитие на обществените отношения, свързани с паркирането в населените места, които налагат разширяване на зоните за платено паркиране, създаване на нови възможности в начините на заплащане, промени във времетраенето на паркирането. Развитието на отношенията в тази област налага необходимост от обособяване на повече от една зона за платено паркиране, които да се различават по своите граници и обхват, по размер на цени за паркиране и по максимално допустимото време за престой. Необходимостта от тези различия и диференциации е продиктувана от промените, свързани с интензитета на трафика на моторните превозни средства и паркирането в различни части на градовете, възникването на вторични центрове около които се обособяват и развиват зони за бизнес, за забавления, жилищни зони или комбинирани зони. Настоящият текст на чл. 99, ал. 1 не позволява нормативното и практическо уреждане на тези обществени отношения и се явява ограничителен спрямо цитираните възможности.
С цел да се предотвратят нарушенията на водачи, които управляват моторно превозно средство по "ВUS"-лента и препятстват движението на превозните средства от градския транспорт, затрудняват изпълнението на графика за превоз на пътници и предизвикват задръствания по основни градски артерии, се предлага да се промени санкцията за този вид нарушения, за да има тя по-голямо превантивно действие по отношение на водачите.
Със законопроекта се предлага създаването на фонд за безопасност на движението. Предвидено е в този фонд да постъпват глобите от нарушения, установени с технически средства и системи, чрез което ще се осигури възможност за финансиране на проекти, за закупуване на нови технически средства и за подновяване и модернизиране на материалната база.
При обсъждането на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата в Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения състоялата се дискусия бе предимно по предложенията, с които се създават правила за налагане на глоби с електронен фиш и по някои конкретни предложения, извън тази група изменения и допълнения. Относно допълнението, предложено с § 5 от законопроекта, с който се създава точка 7 в чл. 175, мнението на народните представители е, че предложената санкция лишаване от право на управление за срок от 1 до 6 месеца за управление на моторно превозно средство в „BUS”-лента, не съответства на вида и тежестта на нарушението. В тази връзка предложеното допълнение следва да се преразгледа и прецизира. При проведената дискусия по-голямата част от народните представители – членове на комисията, се обединиха около становището, че съществува необходимост от приемането на предложените със законопроекта изменения и допълнения, като бъдат отчетени направените бележки и предложения.
Предвид изложеното Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения с 11 гласа „ЗА” и 1 глас „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 054-01-84, внесен от Иван Вълков и група народни представители на 21.10.2010 г.
Иван Вълков
Председател на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения