КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
24/11/2010
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги, № 002 - 01 - 100, внесен от Министерски съвет на 09. 11. 2010 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
ДОКЛАД
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги, № 002 - 01 - 100, внесен от Министерски съвет на 09. 11. 2010 г.
На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 24. 11. 2010 г. бе разгледан и обсъден законопроект за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги, № 002 - 01 - 100, внесен от Министерски съвет на 09. 11. 2010 г.
На заседанието присъстваха г-н Първан Русинов - заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията и г-н Деян Дънешки – главен изпълнителен директор на „Български пощи” ЕАД.
Законопроектът беше представен от г-н Първан Русинов - заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Основните изменения и допълнения в законопроекта са свързани с необходимостта от пълно въвеждане на изискванията на Директива 2008/6/ЕО в пощенското законодателство на Република България по отношение на:
● определяне на пощенски оператор със задължение за извършване на универсалната пощенска услуга;
● финансиране на универсалната пощенска услуга.
Законопроектът предвижда задължението за извършване на универсалната пощенска услуга да се възлага на „Български пощи” ЕАД, като единствен пощенски оператор, който има изградена пощенска мрежа и разполага с ресурс да осигури изпълнението на услугата на територията на цялата страна, включително в труднодостъпните райони, с определено качество и на достъпни цени. Предвиденият срок на задължението е 15 години, считано от 1 януари 2011 г.
Въвежда се механизъм, допустим от законодателството на Европейския съюз и отговарящ на съществуващите национални условия за компенсиране на нетните разходи от държавния бюджет, когато задължението за извършване на универсалната пощенска услуга, като услуга от общ икономически интерес, представлява несправедлива финансова тежест за пощенския оператор, на когото е възложено задължение за извършване на тази услуга.
Регламентират се правомощията на регулаторния орган в съответствие с изискванията, свързани с прилагането на компенсационния механизъм, реда и начина за изчисляване и доказване на нетните разходи от извършването на универсалната пощенска услуга и системата за разпределение на разходите на пощенския оператор със задължение за извършване на тази услуга.
В законопроекта са включени и изменения, свързани с:
- прецизиране на текстове, заложени в действащия Закон за пощенските услуги, с оглед по-ефективното осъществяване на функциите и правомощията на регулаторния орган;
- въвеждане на изискване към всички пощенски оператори да ползват пощенски отпечатъци, които задължително съдържат информация, идентифицираща съответния оператор;
- промени в административнонаказателните разпоредби, съобразени с вида и тежестта на нарушенията и отговорността на отделните пощенски оператори;
- сигурността на пощенските пратки.
В хода на дебатите от членовете на комисията бяха зададени въпроси относно либерализацията на пазара на пощенските услуги в страните от Европейския съюз и готовността на страната ни напълно да въведе изискванията на Директива 2008/6/ЕО.
След проведената дискусия и изказаните мнения, Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, с 12 гласа “За” и 1 глас “Въздържал се ” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за пощенските услуги, № 002 - 01 - 100, внесен от Министерски съвет на 09. 11. 2010 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО ТРАНСПОРТ,
ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И
СЪОБЩЕНИЯ:
ИВАН ВЪЛКОВ