Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
09/06/2011 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пътищата, № 102-01-32, внесен от Министерския съвет на 27.05.2011 г.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я

    Ч Е Т И Р И Д Е С Е Т И П Ъ Р В О Н А Р О Д Н О С Ъ Б Р А Н И Е

    КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ

    Д О К Л А Д

    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пътищата, № 102-01-32, внесен от Министерския съвет на 27.05.2011 г.
    Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за пътищата бе разгледан на заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 9 юни 2011 г.
    Законопроектът бе представен от министъра на регионалното развитие и благоустройството – г-н Росен Плевнелиев.
    В изложението си по представянето на законопроекта и мотивите към него, министър Плевнелиев очерта три основни аспекта на необходимостта от приемането на законопроекта, респективно на създаването на ново държавно предприятие, на което да бъде възложено изграждането, поддържането и управлението важни за страната ни стратегически инфраструктурни проекти.
    Първият от тях е свързан с приоритетите, определени с новата стратегическа програма „Европа 2020”. Кохeзионната политика и така наречената базисна инфраструктура, включително изграждането на пътна инфраструктура, не са част от тези приоритети, така както е било през последните 25 – 30 години. По тази причина за България ще бъде много по-трудно да изгражда пътната си инфраструктура занапред чрез кохезионните фондове. Именно затова в националната ни програма 2020 са определени като приоритетни няколко стратегически инфраструктурни проекта – седем магистрали, седем скоростни пътя, един тунел минимум и още два моста над река Дунав, като минимум, който е необходим на държавата, за да може да открие своя потенциал на икономика, индустрия и т.н.
    Вторият аспект на необходимостта от приемането на законопроекта е свързан с това, че държавите членки и особено големите държави ще се опитат в рамките на съществуващия бюджетен период и подготовката през периода 2014 – 2020 г. включително да създадат нови фондове за финансиране на проекти. Има предложения за създаването на нов иновационен фонд.
    Ако се създаде този иновационен фонд, това означава, че ще се отнемат пари от кохезионния фонд, което отново обосновава необходимостта да предприемем бързи мерки, за да ускорим колкото е възможно усвояването на средствата, които са ни необходими за изграждането на пътните инфраструктурни проекти.
    Третият аспект, който трябва да бъде обсъден във връзка със създаването на новото държавно предприятие, е необходимостта от реформирането на Агенция „Пътна инфраструктура” и увеличаването на административния капацитет за изпълнението на инфраструктурни проекти, които трябва да бъдат успешно завършени в много кратък срок. От тази гледна точка създаването на Държавното предприятие „Стратегически инфраструктурни проекти” преди всичко има за цел спешно да се създаде допълнителен капацитет. Създаването на така наречените обектови дружества е масова практика по целия свят и те са доказали своята ефективност. По този начин ще се ускори работата по стратегическите за държавата ни проекти. Идеята да се създаде обектово дружество за изграждането на трите магистрали е, че те имат специфики, които ги отличават от останалите. Една от тях е, че за изграждането им ще се получи финансиране от Европейската инвестиционна банка. Това е банката, която дава най-изгодните кредити и която може да ни гарантира, че тези три стратегически проекти на България ще бъдат стратегически проекти за Европа.
    Съфинансирането при 20 %, ако оперативните програми покрият останалата разлика, това са около 600 млн. евро. Институцията, която ще осигури 600 млн. евро, иска да има яснота за начина, по който ще се усвояват и управляват тези средства и именно затова обектовото дружество е едно много добро решение, което е приветствано от Европейската комисия.
    Освен това, в по-глобален план партньорството ни с Европейската инвестиционна банка ще спомогне за изграждането на добър кредитен имидж, което ще изиграе положителна роля и ще подпомогне усилията на България в преговорите за финансовата рамка 2014 г. – 2020 г.
    Трите магистрали, за които се предлага да бъдат обект на изграждане, поддържане и управление от новото държавно предприятие, се характеризират и с други общи специфики, поради което са много сложни за изпълнение. Например 1/3 от територията на магистрала Черно море е изцяло в натура, което ще доведе до необходимостта от решаването на проблеми, свързани с опазването на околната среда. Във всички случаи ще бъде много важна предварителната комуникация със съответни експерти, за да бъде осъществено изграждането на пътищата при минимални вреди за околната среда.
    В заключение министърът на регионалното развитие и благоустройството подчерта, че със създаването на новото държавно предприятие няма да се отнема от капацитета на Агенция „Пътна инфраструктура”. В новото предприятие ще бъде назначен международен екип от специалисти с опит в изграждането на европейски инфраструктурни проекти.
    Предвижда се новото държавно предприятие да бъде бенефициент по Оперативна програма „Транспорт”, което според становището на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, управляващо програмата, е решение, което ще има положителен ефект, тъй като реално ще бъде дадена възможност за концентриране на експертиза за подготовка и изпълнение на проекти с голяма сложност в предприятие, чийто основен предмет ще бъде изграждането на три структурни проекта. От друга страна това ще разтовари основно Агенция „Пътна инфраструктура” и ще й даде възможност да се съсредоточи върху останали приоритетни проекти, което като цяло ще доведе до по-ефективното усвояване на средствата от оперативната програма.
    При обсъждането на законопроекта народните представители изразиха мнения, че съществува необходимост от предприемането на мерки, които да доведат до ускореното изграждане на стратегическите инфраструктурни проекти, въпреки че бяха изказани резерви от някои участници в дискусията относно това дали именно създаването на обектово дружество е най-правилният подход за това, както и дали не би трябвало предмет на дейността на това дружество да е не само изграждането и управлението на трите магистрали, а на всички значими пътни инфраструктурни проекти. Изказано бе и мнение, че при изграждането на магистралите би трябвало да бъде отчетено и бъдещото им използване, като бъдат създадени оптимални условия за това, за да има възвращаемост на средствата, вложени в тях. Това становище бе споделено и от страна на вносителя на законопроекта, който подчерта, че в по-общ икономически план изграждането на качествени пътища ще доведе до увеличаване на автомобилния трафик през страната ни, до увеличаване на превозите на пътници и товари, както и до увеличаване на инвестициите в бизнеса, тъй като придвижването на територията на страната и времето, за доставката на стоки и услуги ще бъде лесно прогнозируемо.
    Дискутирани бяха начините на финансиране на проектите и на дейността на новото държавно предприятие, както и функциите, които ще му бъдат възложени.
    Предвид изложеното Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения с 11 гласа „ЗА” и 1 глас „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за пътищата, № 102-01-32, внесен от Министерския съвет на 27.05.2011 г.






    Иван Вълков
    Председател на Комисията по транспорт,
    информационни технологии и съобщения
    Форма за търсене
    Ключова дума