Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
01/09/2011 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване, № 102 - 01 - 52, внесен от Министерски съвет на 26. 07. 2011 г.
    На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 01. 09. 2011 г. бе обсъден законопроект за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване, № 102 - 01 - 52, внесен от Министерски съвет на 26. 07. 2011 г.
    На заседанието присъстваха г-н Първан Русинов – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, г-жа Красимира Стоянова – директор на Дирекция „Правна” в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, г-н Диян Динев - генерален директор на ДП „Ръководство на въздушното движение” и експерти от Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация”.
    Законопроектът беше представен от г-н Първан Русинов – заместник -министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
    Със законопроекта за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване се въвеждат изискванията на Директива 2009/12/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 11 март 2009 г. относно летищните такси.
    Основната цел на Директива е да уреди общите принципи за определяне на летищните такси на летищата в Европейския съюз, отворени за търговски трафик, чийто годишен трафик е над 5 милиона превозени пътници, както и за летището с най-голям брой пътнически превози във всяка държава – член на Европейския съюз.
    Директивата предвижда задължителна консултация между летищата и авиокомпаниите, преди да се въведе каквото и да било изменение в размера на летищните такси. В нея е посочено изискване всяка държава – член на Европейския съюз да определи независим национален надзорен орган, който ще посредничи при спорове между летищния оператор и ползвателите на летищата. Законопроектът определя Главната дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация” за независим национален надзорен орган.
    На посочените изисквания към момента отговаря само летище София.
    Предлаганият законопроект предвижда и изменения на разпоредбите, касаещи авиационната безопасност.
    Създава се ново правомощие на главния директор на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация” да прилага и развива Националната програма за безопасност в гражданското въздухоплаване, във връзка с актовете на Международната организация за гражданско въздухоплаване (ИКАО).
    Създават се разпоредби, свързани с въпросите по поддържането на летателната годност на въздухоплавателните средства.
    Въвежда се „удостоверение за преглед на летателната годност”, това е в изпълнение на изискванията на Регламент (ЕО) № 216/2008.
    С предлаганото изменение на Закона за гражданското въздухоплаване се въвежда и възможността за извършване на проверка или задържане на въздухоплавателни средства, регистрирани в друга държава и кацащи на летища на територията Република България.
    В законопроекта е предвидено създаването на глава ІХа „Полети с нетърговска цел.
    Предложената глава ІХ „А” от закона отразява необходимостта и от уреждане на нетърговските полети, включващи въздушните спортове.
    С предлагания законопроект се облекчава режима при кандидатстване за получаване на одобрение на организации за обучение, свидетелства за правоспособност на пилотите на свръхлеки въздухоплавателни средства, организациите за поддържане на летателната годност на леките въздухоплавателни средства. Същевременно се запазва и възможността за извършване на постоянен контрол от Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация”, състоящ се в осъществяване на периодични инспекционни проверки, като се запазва и предварителният контрол от въздухоплавателната администрация, изразяващ се в одобряване на цялостната техническа документация при кандидатстване.
    Предлага се влизането в сила на глава ІХ „А” да бъде отложено за период от 6 месеца. Това е срокът, в който се предвижда министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията да издаде наредба по прилагането на закона в тази му част.
    Със законопроекта се създават разпоредби, с които светотехническото осигуряване отпада от предмета на дейност на Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение”.
    Причините са преминаването на светотехническото осигуряване към летищните оператори са въвеждането на Директива 2009/12/ЕО относно летищните такси, както и изискванията на Регламент 1070/2009, който урежда начина на формиране на таксите, събирани от Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение” в зоните на летищата.
    Предвид нуждата от технологично време за предаване на активите и организиране на дейността от летищните оператори влизането в сила на разпоредбите, които имат за предмет посочените изменения и допълнения, е отложено с 6 месеца.
    Законопроектът предвижда и въвеждането на такса сигурност. То е свързано с всички разходи по сигурността, които досега бяха елемент от такса кацане, такса пътници, започващи пътуване от летището и такса паркинг.
    Изчисляването на такса сигурност ще бъде обвързана с разходите и дейността, която обхваща. Ще се изчислява въз основа на броя заминаващи пътници, в т.ч. трансферни и тегглото на въздухоплавателното средство.
    Светотехническото обслужване се включва като елемент от такса кацане. С оглед правилното прилагане на директивата, светототехническо обслужване следва да се извършва от летищните оператори, поради което се предвижда разходите за неговото осигуряване, както и съответните приходи от извършване на светотехническото обслужване да бъдат извършвани от летищните оператори, а не от Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение”, както е към момента.
    До настоящия момент разходите за светотехническите системи са били елемент от таксата за аеронавигационно обслужване на въздухоплавателните средства в зоната на летищата, събирана от Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение”, като след преминаването на свтотехниоческото обслужване към летищата, авиокомпаниите ще започнат да заплащат реалната стойност на ползваната услуга.
    Със законопроекта се въвежда основание за събиране на такси за изменение и допълнение на летателна и техническа документация. В допълнителните разпоредби на закона се определя понятието „летателна и техническа документация”.
    Към вносителите бяха зададени въпроси, относно правомощията, които се вменяват на главния директор на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация” да прилага и развива Националната програма за безопасност в гражданското въздухоплаване.
    В хода на дискусията от народните представители бяха обсъдени въпросите, касаещи измененията свързани общите принципи за определяне на летищните такси на летищата в Европейския съюз, отворени за търговски трафик, чийто годишен трафик е над 5 милиона превозени пътници, както и за летището с най-голям брой пътнически превози във всяка държава – член на Европейския съюз.
    По време на дебатите по законопроекта бе обсъден и въпроса с административния капацитет, с които разполага Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация”, с оглед на функциите, които и се вменяват като независим национален надзорен орган, който ще има правомощията по Директива 2009/12/ЕО.

    След проведената дискусия и изказаните мнения, Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, с 10 гласа “ЗА” и 1 глас „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване, № 102 - 01 - 52, внесен от Министерски съвет на 26. 07. 2011 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО
    ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ
    ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:
    ИВАН ВЪЛКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума