Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
08/09/2011 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, № 102 - 01 - 57, внесен от Министерски съвет на 02. 08. 2011 г.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ


    КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ


    ДОКЛАД

    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, № 102 - 01 - 57, внесен от Министерски съвет на 02. 08. 2011 г.

    На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 08. 09. 2011 г. бе обсъден законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, № 102 - 01 - 57, внесен от Министерски съвет на 02. 08. 2011 г.

    На заседанието присъстваха г-н Камен Кичев – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, г-жа Красимира Стоянова – директор на Дирекция „Правна” в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, г-н Сергей Църнаклийски – изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация”, г-н Петър Киров – заместник – изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация” и представители на Българската асоциация на корабопритежателите.
    Законопроектът беше представен от г-н Камен Кичев – заместник -министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
    Проектът на Закон за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване има за основна цел хармонизиране на българското право с европейското законодателство в областта на морския транспорт.
    С предлагания законопроект се въвеждат изискванията на Директива 2009/15/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23 април 2009 г. относно общите правила и стандарти за организациите за проверка и преглед на кораби и за съответните дейности на морските администрации.
    Директива 2009/15/ЕО установява мерките, които трябва да следват държавите членки във взаимоотношенията си с организациите, отговарящи за проверката, прегледа и освидетелстването на корабите за съответствието им с международните конвенции за морска безопасност и предотвратяване на морското замърсяване.
    Във връзка с това Изпълнителна агенция „Морска администрация” може да оправомощава признати организации, които да удостоверяват това съответствие, както и да им делегира правомощието по издаване на съответните свидетелства за безопасност и предотвратяване на замърсяването. Организациите за проверка и преглед на кораби следва да бъдат в състояние да предлагат услугите си на цялата територия на Европейския съюз и да се конкурират помежду си, като същевременно осигуряват еднакво ниво на безопасност и опазване на околната среда.
    Със законопроекта се въвеждат изискванията и на Директива 2009/18/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23 април 2009 г. за определяне на основните принципи, които уреждат разследването на произшествия в областта на морския транспорт, и за изменение на Директива 1999/35/ЕО на Съвета и на Директива 2002/59/ЕО на Европейския парламент и на Съвета.
    Целта на Директива 2009/18/ЕО е подобряване на морската безопасност в Европейския съюз и предотвратяване на замърсяването от кораби и по този начин намаляване на риска от бъдещи морски произшествия.
    Директивата се прилага за морски произшествия и инциденти, които засягат кораби, плаващи под знамето на държава членка, както и такива, които възникват в териториалните морета и във вътрешните води на държавите членки, определени в Конвенцията на Организацията на обединените нации по морско право от 10 декември 1982 г.
    Друга директива, която се въвежда със законопроекта е Директива 2009/20/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23 април 2009 г. относно застраховката на корабособствениците за морски искове. Тя установява правила във връзка със задълженията на корабопритежателите по отношение на тяхната застраховка за морски искове. Задължението за наличие на застраховка цели осигуряване по-добра закрила на жертвите и следва да е от полза за отстраняване на корабите, които не отговарят на стандартите.
    Съществуването на застраховката се доказва чрез едно или няколко удостоверения, издадени от застрахователя и намиращи се на борда на кораба.
    Директивата се прилага за кораби с бруто тонаж 300 тона или повече. Директивата не се прилага за военни кораби, спомагателни военни кораби или други кораби — държавна собственост, или експлоатирани от дадена държава, използвани за публични нетърговски цели.
    Част от предлаганите изменения на Кодекса на търговското корабоплаване предвиждат въвеждането на Директива 2009/21/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 23 април 2009 г. относно спазването на изискванията за държавата на знамето. Директивата има за цел да гарантира, че държавите членки ефективно и последователно изпълняват задълженията си като държави на знамето и да повиши безопасността и предотврати замърсяването от кораби, плаващи под знамето на държава членка. Директивата се прилага спрямо администрацията на държавата, под чието знаме плава корабът.
    Законопроектът е съобразен и с изискванията на Международна конвенция относно гражданската отговорност за щети, причинени от замърсявания с корабно гориво.
    Международната конвенция относно гражданската отговорност за щети, причинени от замърсявания с корабно гориво цели заплащане на адекватно, бързо и ефективно обезщетение за вреди, причинени от замърсяване вследствие на изпускане или изхвърляне на корабно гориво. Конвенцията регламентира международни правила и процедури, които да определят въпросите на гражданската отговорност и осигуряват адекватно обезщетяване в такива случаи, установяването на обективна гражданска отговорност за всички видове замърсяване с нефтопродукти, която е свързана с подходящо ограничаване на нивата на тази отговорност.
    Приемането на предложения проект на Закон за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване няма да окаже въздействие върху държавния бюджет.
    По време на дискусията по законопроекта бе изтъкнато, че в законопроекта е предвидено премахването на лицензионния режим, което е във връзка с улесняване извършването на превоза на товари по вътрешни водни пътища. Премахването на лицензионния режим бе определено от членовете на комисията като положителна законодателна промяна, тъй като по този начин ще се осигури по-бързото навлизане на нови компании на пазара на транспортни услуги по вътрешни водни пътища, като в същото време ще бъдат редуцирани и редица административни процедури.
    Дискусия предизвика и създаването на разпоредби, с които се засилва контрола за предотвратяване на замърсяването от кораби.
    Предвидено е Изпълнителна агенция „Морска администрация” да упражнява държавен екологичен контрол на корабоплаването за предотвратяване замърсяването от кораби.
    Допълнението цели запълване на празнината във връзка с липсата на текстове в Кодекса на търговското корабоплаване пряко свързани с предотвратяването на замърсяването от кораби и за отговорността на Изпълнителна агенция „Морска администрация” в тази насока.
    Като положителна законодателна промяна бе отчетено и изменението на чл. 375, което е във връзка с приетите на 25 юни 2010г. изменения на Международната конвенция за вахтената служба и нормите за подготовка и освидетелстване на моряците, 1978 г. и Кодекса към нея. Според тези разпоредби нивото на алкохол в кръвта за капитани, лица от командния състав и други моряци при изпълнение на определените задължения по безопасност, сигурност и околната среда не трябва да бъде повече от 0,05%, или 0,25 мг/л алкохол в дъха или количество алкохол, което води до концентрация на алкохол. От страна на вносителите бе отбелязано, че Изпълнителна агенция „Морска администрация” вече разполага с дрегери за измерване съдържанието на алкохол в дъха, които са сертифицирани съгласно изискванията на българското законодателство.


    След проведената дискусия и изказаните мнения, Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, с 11 гласа “ЗА” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, № 102 - 01 - 57, внесен от Министерски съвет на 02. 08. 2011 г.


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО
    ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ
    ТЕХНОЛОГИИ И
    СЪОБЩЕНИЯ:

    ИВАН ВЪЛКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума