Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
19/01/2012 първо гласуване

    Законопроект за хазарта, № 102 - 01 - 65, внесен от Министерски съвет на 19. 10. 2011 г.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ


    КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ

    ДОКЛАД

    Относно: Законопроект за хазарта, № 102 - 01 - 65, внесен от Министерски съвет на 19. 10. 2011 г.

    На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 19. 01. 2012 г. бе обсъден законопроект за хазарта, № 102 - 01 - 65, внесен от Министерски съвет на 19. 10. 2011 г.
    На заседанието присъстваха г-н Валери Борисов – заместник – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, г-н Калоян Кръстев - председател на Държавната комисия по хазарта и експерти от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Държавната комисия по хазарта.
    Законопроектът беше представен от г-н Калоян Кръстев - председател на Държавната комисия по хазарта.
    Със законопроекта за хазарта се регламентират реда и начина за организиране на хазартните игри и дейностите по производство, внос, разпространение и сервиз на игрално и комуникационно оборудване.
    Предлаганият законопроект въвежда възможността държавата да осъществява контрол върху хазартните игри, с цел да се защитят потребителите на такива услуги и да се осигури опазването на обществения ред.
    Законопроектът регламентира и държавният надзор върху хазарта. Запазена е структурата на Държавната комисия по хазарта. Основните правомощия по издаване и отнемане на лицензи за дейностите по закона и по приемане и утвърждаване на различни правила и документи е предвидено да са в компетентността на комисията като колегиален орган. Правомощията на председателя са подробно изброени. Предвид спецификата на хазартната дейност и необходимостта от превенция е предвидено задължително включване в състава на комисията на представител на Министерството на вътрешните работи.
    Важен нов момент в законопроекта е предложената нормативна уредба, отнасяща се до организирането на игрите от разстояние.
    Законопроектът допуска възможността всички видове хазартни игри, с изключение на томболите и моментните лотарийни игри, да се осъществяват чрез този способ – от разстояние. Това налага при регулирането им да се предвидят и завишени изисквания във връзка с увеличения риск за обществения ред и защита на потребителите. Предвидени са изисквания, насочени към осигуряване на възможността за осъществяване на ефективен надзор и регулиране на пазара на хазартни игри от разстояние. Уредбата се основава на разбирането, че организаторите на хазартни игри от разстояние, независимо дали са със седалище в Република България или в друга държава от Европейското икономическо пространство, трябва да спазват българското законодателство при предлагане на услугите си на българска територия и на български потребители.
    Предлагането на хазартните игри чрез интернет или други електронни съобщителни средства предполага завишено ниво на риск за потребителите. Това обстоятелство, както и необходимостта да се предприемат мерки за опазване на обществения ред (предотвратяване на измами и престъпления, злоупотреба с лични данни, пране на пари) е наложило включване на текстове в законопроекта, с които да се дефинират конкретни обективни и технически изисквания и условия за издаване на лиценз за организиране на хазартни игри от разстояние. Такива са изискванията за физическото разположение на комуникационното оборудване и на централния пункт, в който се намира централната компютърна система на организатора на територията на България или на територията на друга държава от Европейското икономическо пространство; открита сметка за депозиране на залози и изплащане на печалби в банка, която има право да извършва дейност на територията на Република България съгласно Закона за кредитните институци; централната компютърна система на организатора да има система за регистрация и идентификация на участниците в игрите, както и автоматизирана система за съхраняване и подаване на необходимата информация до органите на Националната агенция за приходите, включително за подаване на информация в реално време за направените залози и изплатените печалби. Освен това игралният софтуер, както и всяка нова версия на софтуера трябва да е утвърдена от Държавната комисия по хазарта.
    Изпълнението на тези изисквания ще позволи ефективно да се защити общественият интерес, като не се допуска възможността организатори на хазартни игри от разстояние да злоупотребяват с лични данни и кредитни карти на потребителите. Ще се създаде ефективен механизъм за защита на последните от некоректност при изплащане на печалби. Това е и най-сигурният начин, по който държавният контролен орган може да следи за спазване на забраната непълнолетни и малолетни лица да участват в хазартни игри, което може да доведе до пристрастяването им.
    В законопроекта са включени и текстове, установяващи изисквания за минимално необходимото съдържание на интернет страницата на организатора, начина на участие, приемане на залози, осчетоводяване и изплащане на печалби и други технически изисквания към игралното оборудване.
    По време на дискусията по законопроекта към вносителите бяха задавани въпроси за необходимостта от изготвянето на нов законопроект за хазарта, както и за специалните изисквания към организирането на хазартните игри от разстояние.
    Към вносителите бяха задавани и въпроси относно регулирането и осъществяването на контрола на игрите от разстояние, които се реализират чрез електронни съобщителни средства, и по точно тези, които се извършват чрез мобилни или стационарни телефонни апарати, радио, телевизия и сателити.
    Сериозен дебат предизвикаха и текстовете от законопроекта, отнасящи се до филтрирането на интернет сайтовете по отношение на лица, които не са получили лиценз по този закон, както и да ограничаването достъпа до интернет.
    Изразиха се различни становища по изискването за наличие на опит на искателя или на негови съдружници или акционери за получаване на лиценз за осъществяване на хазартните игри от разстояние да е не по-малък от 5 години преди датата на подаване на искането.
    Друг дискутиран текст бе за разположението на комуникационното оборудване и централният пункт, в който се намира централната компютърна система на организатора, да са на територията на Република България или на територията на друга държава от Европейското икономическо пространство.

    След проведената дискусия и изказаните мнения за подобрение на определени текстове от законопроекта, Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, с 8 гласа “ЗА” и 3 гласа „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за хазарта, № 102 - 01 - 65, внесен от Министерски съвет на 19. 10. 2011 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО ТРАНСПОРТ,
    ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:
    ИВАН ВЪЛКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума