КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
23/02/2012 първо гласуване
Законопроект за допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 254 – 01 – 14, внесен от Иван Вълков и група народни представители на 15. 02. 2012 г.
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
ДОКЛАД
Относно: Законопроект за допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 254 – 01 – 14, внесен от Иван Вълков и група народни представители на 15. 02. 2012 г.
На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 23. 02. 2012 г. бе обсъден законопроект за допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 254 – 01 – 14, внесен от Иван Вълков и група народни представители на 15. 02. 2012 г.
На заседанието присъстваха г-жа Таня Милева – началник на кабинета на министъра на регионалното развитие и благоустройството, г-жа Красимира Стоянова – директор на Дирекция „Правна” в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, г-н Петър Киров – заместник – изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация” и експерти от Министерството на земеделието и храните и Министерството на околната среда и водите.
Целта на предлагания законопроект е предоставянето на възможност на общините, разположени на Черноморското крайбрежие и крайбрежието на р. Дунав да извършват дейности по изграждане на нови и реконструкция и модернизация на съществуващи рибарски пристанища и специализирани обекти за обслужване на риболовните дейности, както и на свързаните с тях брегозащитни съоръжения за предпазване от вредното въздействие на водите.
От вносителите на законопроекта бе споменато, че с приемането на разпоредбите на чл. 112е и 112ж ще се преодолеят съществуващите до сега законови ограничения за общините да извършват строителството на описаните обекти. Ще се създадат условия за законосъобразно усвояване на финансови средства по Оперативна програма за развитие на сектор „Рибарство“, финансирана от Европейския фонд за рибарство за програмния период 2007-2013 г., мярка 3.3 „Инвестиции за реконструкция и модернизация на рибарски пристанища, места за разтоварване и закрити лодкостоянки“.
Предложението за учредяване право на строеж в полза на община върху морското дъно и дъното на българския участък и крайбрежната заливаема ивица на р. Дунав е в съответствие със смисъла и съдържанието на разпоредбата на чл. 7, ал. 5 от Закона за държавната собственост – учредяването на право на строеж върху имоти публична държавна собственост да се извършва само в случаите и при условията определени със закон.
Предвиденото в законопроекта условие за учредяване право на строеж, само за изграждане или разширение на национален обект по смисъла на Закона за държавната собственост или за трайно задоволяване на обществени потребности е доразвитие на установените в закона принципи, че имотите публична собственост са предназначени за задоволяване на обществените потребности от национално и местно значение.
С предлаганите допълнения в Закона за устройство на територията и приемането на разпоредбата на чл. 189а общините ще могат да изграждат брегоукрепителни и брегозащитни съоръжения за предпазване на крайбрежната територия от вредното въздействие на водите. Общините, в качеството им на публично-правни субекти ще имат възможност да извършват фактическа преценка за необходимостта от изграждане на такива съоръжения и да предприемат съответните действия за защита на населението от природни бедствия. Ще се създадат условия за оперативност и бързина на строителството на тези обекти и законосъобразно разходване на бюджетни средства на общините за изграждане и поддържане на обекти държавна собственост.
В подкрепа на внесения законопроект за допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България в Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения бяха получени становища от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на земеделието и храните, Министерството на околната среда и водите, Националното сдружение на общините в Република България, както и от кметовете на морските и Дунавските общини.
В хода на дебатите по законопроекта от представителите на Министерството на околната среда и водите бе споменато, че от предлаганите нови текстове не става ясно, че при изграждането на ново или разширението на съществуващо рибарско пристанище или специализиран обект за обслужване на риболовните дейности и свързаните с тях брегозащитни съоръжения се прилагат правилата на чл. 46, ал. 1, т. 1, букви „г” и „д” от Закона за водите, както и разпоредбите на Закона за опазване на околната среда.
От страна на вносителите бе отговорено, че целта на предлаганите нови чл. 112е и 112ж е да бъде изпълнено изискването на чл. 7, ал. 5 Закона за държавната собственост, а именно: със специалния закон да се регламентират условията и реда за учредяване на право на строеж върху имоти – публична държавна собственост (морското дъно, дъното в българския участък и заливаемата ивица на река Дунав).
Предлаганите текстове по никакъв начин не изключват приложимостта на други действащи правни норми, в това число и на екологичното законодателство (Закона за водите и Закона за опазване на околната среда). След като текстовете на чл. 46, ал. 1, т. 1, б. „г” и „д” от Закона за водите и изискванията за извършване на задължителна оценка или преценка за Екологична оценка или ОВОС са част от действащото право, то те са задължителни за всички правни субекти и повторното им възпроизвеждане в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България не е необходимо.
С предлаганите текстове одобряването на подробните устройствени планове и инвестиционните проекти, както и издаването на разрешенията за строеж за изграждане на нови или за разширение на съществуващи рибарски пристанища и специализирани обекти по чл. 111а от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България и свързаните с тях брегозащитни съоръжения е възложено на министъра на регионалното развитие и благоустройството.
В изказването си по законопроекта представителите на Министерсвото на регионалното развитие и благоустройството изразиха мнение, че създаването на чл. 112е и 112ж в Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, както и създаването на чл. 189а в Закона за устройство на територията следва да бъдат прецизирани.
В отговор, на което от вносителите бе отбелязано, че в предложените текстове много точно и ясно е казано, че правото на строеж се учредява в полза на общината. В покрепа на предложените текстове е и специалната разпоредба на чл. 112ж, която предвижда, че тези обекти (по чл. 112е, ал. 1) са публична общинска собственост, която не може да бъде променяна в частна, а предназначението на самия обект също не може да се променя.
Според вносителите на законопроекта от изключителна важност е и обстоятелството, че посочените обекти ще бъдат изграждани със средства по Оперативна програма. Те подчертаха и факта, че изграждането от страна на общината на пристанище, което след това става собственост на друг (независимо, че това е държава) крие сериозния риск от приемане на разходите за недопустими по съответната оперативна програма.
В хода на дебатаите възникнаха и въпроси относно целесъобразността от включването на рибарските пристанища в Програмата за развитието на пристанищата.
От предствителитте на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията бе отговороно, че Закона за морските пространства, вътрешните пътища и пристанищата на Република България изисква и съдържа списък само и единствено за пристанищата за обществен транспорт. В закона има две приложения – за пристанища за обществен транспорт с национално значение и за пристанища за обществен транспорт с регионално значение. Рибарските, яхтените и другите специализирани пристанища не се вписват в тези приложения, които е предвидил закона.
Националната програма за развитие на пристанищата би следвало да предвиди условията и реда за развитие и изграждане на пристанища за обществен транспорт, но не и за рибарски, яхтени и пристанища със специално предназначение, така че те няма как да намерят отражение нито в приложенията към закона, нито в съответната програма.
След проведената дискусия и изказаните мнения, Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения с 11 гласа „ЗА” и 1 глас „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 254 – 01 – 14, внесен от Иван Вълков и група народни представители на 15. 02. 2012 г.
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ПО
ТРАНСПОРТ,ИНФОРМАЦИОННИ
ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:
ИВАН ВЪЛКОВ