Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
05/07/2012 второ гласуване

    Общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 253 - 19- 22, изготвен на основание чл. 71, ал. 2 от ПОДНС въз основа на приетите на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 202 – 01 – 3, внесен от Министерски съвет на 18. 01. 2012 г. и законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 254 – 01 – 18, внесен от Иван Вълков и група народни представители на 17. 02. 2012 г.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ

    ДОКЛАД
    II –ро гласуване

    Относно: Общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 253 - 19- 22, изготвен на основание чл. 71, ал. 2 от ПОДНС въз основа на приетите на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 202 – 01 – 3, внесен от Министерски съвет на 18. 01. 2012 г. и законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата, № 254 – 01 – 18, внесен от Иван Вълков и група народни представители на 17. 02. 2012 г.


    Проект

    Закон за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата

    (Обн., ДВ, бр. 20 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 1 от 2000 г., бр. 43 и 76 от 2002 г., бр. 16 и 22 от 2003 г., бр. 6, 70, 85 и 115 от 2004 г., бр. 79, 92, 99, 102, 103 и 105 от 2005 г., бр. 30, 34, 61, 64, 80, 82, 85 и 102 от 2006 г., бр. 22, 51, 53, 97 и 109 от 2007 г., бр. 36, 43, 69, 88 и 102 от 2008 г. и бр. 74, 75, 82 и 93 от 2009 г., бр. 54, 98 и 100 от 2010 г., бр. 10 и 19 от 2011 г.)
    Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на законa.

    § 1. В чл. 2, ал. 3 изречение второ се заличава.
    Комисията не подкрепя текста на вносителя за § 1 и предлага той да бъде отхвърлен.

    Предложение от народните представители Милена Христова и Янаки Стоилов
    Създава се нов § 1a:
    § 1a. В чл. 12 се създава ал. 6:
    „(6) На кръстовища и пешеходни пътеки, които са под видеонаблюдение, пътните светофари подават информация за времетраенето в секунди на съответния светлинен сигнал.”
    Комисията подкрепя предложението по принцип.


    Предложение от народните представители Румен Такоров, Петър Мутафчиев и Георги Петърнейчев
    Създава се нов § 1a:
    § 1a. В чл. 12 се създава ал. 6:
    „(6) На кръстовища, пешеходни пътеки, стеснени и други участъци на пътя, на които се използват светофарни уредби и са под видеонаблюдение, задължително се поставят устройства, които отчитат в секунди времето на съответния светлинен сигнал.”
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Комисията предлага да се създаде нов §1:
    §1. В чл. 12 се създава ал. 6:
    „(6) На кръстовища с интензивно движение се поставят устройства за отчитане на времетраенето на светлинния сигнал.”

    § 2. В чл. 63, в текста преди т. 1 след думата “При” се добавя “навлизане и”.

    Предложение от народните представители Румен Такоров, Петър Мутафчиев и Георги Петърнейчев
    В § 2 думата „При” се заменя с думата „Преди”.
    Предложението се оттегли.
    Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага следната редакция за §2:
    § 2. В чл. 63 т. 1 се отменя.

    § 3. В чл. 70 ал. 3 се изменя така:
    “(3) През деня моторните превозни средства се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 3.

    § 4. Член 80 се изменя така:
    „Чл. 80. Водачът на велосипед е длъжен:
    1. да ползва светлоотразителна жилетка при управление на превозното средство;
    2. да се движи възможно най-близо до дясната граница на платното за движение.”

    Предложение от народните представители Иван Вълков, Петър Петров, Валентин Микев, Зоя Георгиева, Димитър Атанасов и Цветомир Михов
    В §4 относно член 80 т. 1 се изменя така:
    „1. да ползва светлоотразителна жилетка при управлението му извън населените места, при намалена видимост и през тъмната част на денонощието;”.
    Комисията подкрепя предложението по принцип.

    Предложение от народните представители Румен Такоров, Петър Мутафчиев и Георги Петърнейчев
    В § 4, чл. 80, т. 1 в началото се добавят думите „при движение през нощта и при намалена видимост”.
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за §4 и предлага следната редакция:
    § 4. Член 80 се изменя така:
    „Чл. 80. Водачът на велосипед е длъжен:
    1. да ползва светлоотразителна жилетка при управлението му извън населените места, през тъмната част на денонощието и при намалена видимост;
    2. да се движи възможно най-близо до дясната граница на платното за движение.”

    § 5. В чл. 98, ал. 2, т. 4 думата „инвалиди” се заменя с „хора с трайни увреждания”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5.

    § 6. В чл. 99а се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думите „хора с” се добавя „трайни”.
    2. В ал. 2 след думите „хора с” се добавя „трайни”.
    3. В ал. 3 след думите „хора с” се добавя „трайни”, а думата „друга” се заличава.
    Предложение от народните представители Светлана Ангелова и Станислав Иванов
    В § 6 т. 1 се изменя така:
    „1. В ал. 1 след думите „хора с” се добавя „трайни”, а накрая се добавя „и е валидна на територията на Република България”.”
    Комисията подкрепя предложението по принцип.

    Предложение от народните представители Иван Вълков, Петър Петров, Валентин Микев, Зоя Георгиева, Димитър Атанасов и Цветомир Михов
    В § 6 относно чл. 99а се правят следните изменения и допълнения:
    1. Точка 1 се изменя така:
    “1. В ал. 1:
    а) след думите “хора с” се добавя “трайни”, а след думата “община” се добавя “по образец съгласно приложението към този закон”;
    б) създава се изречение второ: “Картата е валидна на територията на цялата страна.”
    2. Точка 3 се изменя така:
    “3. В ал. 3 след думите “хора с” се добавя “трайни”.”
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за §6 и предлага следната редакция:
    § 6. В чл. 99а се правят следните допълнения:
    1. В ал. 1:
    а) след думите “хора с” се добавя “трайни”, а след думата “община” се добавя “по образец съгласно приложението”;
    б) създава се изречение второ: “Картата е валидна на територията на цялата страна.”
    2. В ал. 2 след думите „хора с” се добавя „трайни”.
    3. В ал. 3 след думите “хора с” се добавя “трайни”.

    § 7. В чл. 107, т. 3 думата „инвалиди” се заменя с „които са с трайни увреждания и”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7.

    § 8. В чл. 109 думата „Инвалидите” се заменя с „Хората с трайни увреждания”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8.

    § 9. В чл. 116 думата „инвалидите” се заменя с „хората с трайни увреждания”, а след думата „бастун” се поставя запетая и се добавя „към слепо-глухите, които се движат с червено-бял бастун”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 9.

    § 10. В чл. 137а, ал. 2 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова т. 3:
    „3. лицата, които поради физически увреждания управляват моторни превозни средства, адаптирани съобразно техните нужди;”.
    2. Досегашните т. 3 и 4 стават съответно т. 4 и 5.
    Предложение от народните представители Светлана Ангелова и Станислав Иванов
    В § 10 т. 1 се изменя така:
    „1. Създава се нова т. 3:
    „3. лицата с трайни увреждания на горни крайници и/или опорно-двигателния апарат, които управляват моторни превозни средства, адаптирани съобразно техните нужди;”
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за §10 и предлага следната редакция:
    § 10. В чл. 137а, ал. 2 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова т. 3:
    „3. лицата с трайни увреждания на горни крайници и/или опорно-двигателния апарат, които управляват моторни превозни средства, адаптирани съобразно техните нужди;”.
    2. Досегашните т. 3 и 4 стават съответно т. 4 и 5.

    Предложение от н.п. Валентин Микев
    Създава се нов § 10а:
    § 10а. В чл. 152 ал. 3 след думите „Търговския закон” се добавя „Закона за юридическите лица с нестопанска цел”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага да се създаде нов § 11:
    § 11. В чл. 152, ал. 3 след думите „Търговския закон” се добавя „ или Закона за юридическите лица с нестопанска цел”.

    § 11. В чл. 153б се правят следните изменения:
    1. В ал. 1:
    а) в т. 1:
    аа) в б. „а” думите „многопрофилните транспортни болници към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията” се заменят с „лечебните заведения за болнична помощ по чл. 9 от Закона за лечебните заведения”;
    бб) в б. „б” думите „лечебни заведения по чл. 8, ал. 1, т. 2, буква “г” от Закона за лечебните заведения” се заменят с „медицински центрове или диагностично-консултативни центрове съгласно Закона за лечебните заведения”;
    б) точка 2 се изменя така:
    “2. третото психологическо изследване – в Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”.”
    2. Алинея 2 се изменя така:
    “(2) Методическото ръководство за извършване на психологическите изследвания се извършва от Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”.

    Предложение от народните представители Иван Вълков, Петър Петров, Валентин Микев, Зоя Георгиева, Димитър Атанасов и Цветомир Михов
    В §11, относно чл. 153б ал. 1, в буква “а”, буква “аа” се изменя така:
    “аа) в буква „а” думите „многопрофилните транспортни болници към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията” се заменят с „болници за активно лечение”;”
    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение от народните представители Румен Такоров, Петър Мутафчиев и Георги Петърнейчев
    В § 11, т. 1 буква „б”:
    „б) точка 2 се изменя така:
    2. третото психологическо изследване – в лечебните заведения за болнична помощ по чл. 9 от Закона лечебните заведения.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за §11, който става §12 и предлага следната редакция:
    § 12. В чл. 153б се правят следните изменения:
    1. В ал. 1:
    а) в т. 1, буква „а” думите „многопрофилните транспортни болници към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията” се заменят с „болници за активно лечение”;
    б) точка 2 се изменя така:
    “2. третото психологическо изследване – в Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”.”
    2. Алинея 2 се изменя така:
    “(2) Методическото ръководство за извършване на психологическите изследвания се извършва от Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”.

    § 12. В чл. 153в, ал. 4 думите “14-дневен” се заменят с “30-дневен”.

    Предложение от народните представители Румен Такоров, Петър Мутафчиев и Георги Петърнейчев
    Параграф 12 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.

    Предложение от народните представители Иван Вълков, Петър Петров, Валентин Микев, Зоя Георгиева, Димитър Атанасов и Цветомир Михов
    Параграф 12 се изменя така:
    “§12. В чл. 153в се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 4 думите “14-дневен” се заменят с “30-дневен”.
    2. В ал. 7 се създават нови т. 2, 3 и 4:
    “2. когато при извършване на дейността по организиране и провеждане на психологически изследвания от лице, работещо при притежателя на удостоверението за регистрация, е използван неистински документ или документ с невярно съдържание;
    3. когато при извършване на дейността по организиране и провеждане на психологически изследвания от лице, работещо при притежателя на удостоверението за регистрация, е издадено удостоверение за психологическа годност, без да е извършено психологическо изследване;
    4. при преотстъпване на правата, предоставени с удостоверението за регистрация за организиране и провеждане на психологически изследвания;”
    3. Досегашните т. 2, 3 и 4 стават съответно т. 5, 6 и 7.”
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за §12, който става § 13 и предлага следната редакция:
    §13. В чл. 153в се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 4 думата “14-дневен” се заменя с “30-дневен”.
    2. В ал. 7 се създават нови т. 2, 3 и 4:
    “2. когато при извършване на дейността по организиране и провеждане на психологически изследвания от лице, работещо при притежателя на удостоверението за регистрация, е използван неистински документ или документ с невярно съдържание;
    3. когато при извършване на дейността по организиране и провеждане на психологически изследвания от лице, работещо при притежателя на удостоверението за регистрация, е издадено удостоверение за психологическа годност, без да е извършено психологическо изследване;
    4. при преотстъпване на правата, предоставени с удостоверението за регистрация за организиране и провеждане на психологически изследвания;”.
    3. Досегашните т. 2, 3 и 4 стават съответно т. 5, 6 и 7.

    § 13. В чл. 154, ал. 2 след думите “категория С” се добавя “или категория Ттб”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 13, който става § 14.

    § 14. В чл. 166 ал. 3 се отменя.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 14, който става § 15.

    § 15. В чл. 171 се създава т. 7:
    “7. временно спиране на дейността на лицата, получили удостоверение за регистрация по реда на чл. 153в – до отстраняване на нарушенията.”

    Предложение от народните представители Иван Вълков, Петър Петров, Валентин Микев, Зоя Георгиева, Димитър Атанасов и Цветомир Михов
    В§ 15, относно чл. 171:
    1. създава се т. 1:
    „1. в т. 2 се създават букви „з” и „и”:
    „з) на собственик, който управлява моторно превозно средство без да притежава съответното свидетелство за управление, употребило е алкохол или друго упойващо вещество за срок от 15 дни до 1 месец;
    и) на собственик, който допуска или предоставя управлението на моторно превозно средство на лице, което не притежава съответното свидетелство за управление, употребило е алкохол или друго упойващо вещество за срок от 15 дни до 1 месец.”
    2. Досегашният текст става т. 2.
    Комисията подкрепя предложението по принцип.

    Предложение от н.п. Емил Димитров
    В § 15, чл. 171, т. 2 се създава буква „з”:
    „з) в случаите и сроковете по чл. 431 ал. 6 от ГПК.”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за §15, който става
    § 16 и предлага следната редакция:
    § 16. В чл. 171 се правят следните допълнения:
    1. В т. 2 се създават букви „з” и „и”:
    „з) на собственик, който управлява моторно превозно средство, без да притежава съответното свидетелство за управление и/или е употребил алкохол с концентрация в кръвта над 0,5 на хиляда или друго упойващо вещество - за срок до един месец;
    и) на собственик, който допуска или предоставя управлението на моторно превозно средство на лице, което не притежава съответното свидетелство за управление и/или е употребило алкохол с концентрация в кръвта над 0,5 на хиляда или друго упойващо вещество - за срок до един месец.”
    2. Създава се т. 7:
    “7. временно спиране на дейността на лицата, получили удостоверение за регистрация по реда на чл. 153в – до отстраняване на нарушенията.”

    Предложение от народните представители Иван Вълков, Петър Петров, Валентин Микев, Зоя Георгиева, Димитър Атанасов и Цветомир Михов
    Създава се нов § 15а:
    § 15а. В чл. 172 се правя следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думите “чл. 171, т. 1, 2, 4, т. 5, буква “а” и т. 6” се заменят с “чл. 171, т. 1, 2, 4, т. 5, буква “а”, т. 6 и 7”.
    2. Създава се нова ал. 4:
    „(4) В случаите по чл. 171, т. 2, букви „з” и „и” свидетелството за регистрация на моторното превозно средство се изземва със съставянето на акта за установяване на административното нарушение на лицето, управлявало моторното превозно средство.”
    2. Досегашните ал. 4 и 5, стават съответно ал. 5 и 6.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага да се създаде нов § 17:
    § 17. В чл. 172 се правя следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думите “чл. 171, т. 1, 2, 4, т. 5, буква “а” и т. 6” се заменят с “чл. 171, т. 1, 2, 4, т. 5, буква “а”, т. 6 и 7”.
    2. Създава се нова ал. 4:
    „(4) В случаите по чл. 171, т. 2, букви „з” и „и” свидетелството за регистрация на моторното превозно средство се изземва със съставянето на акта за установяване на административното нарушение на лицето, управлявало моторното превозно средство, и се връща на собственика на превозното средство по ред, определен от министъра на вътрешните работи.”
    2. Досегашните ал. 4 и 5 стават съответно ал. 5 и 6.


    § 16. В чл. 174 се правят следните изменения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    “(1) Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина за срок от 6 до 12 месеца и глоба от 500 до 1000 лв., който управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда до 1,2 на хиляда включително, установена с медицинско изследване и/или с техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишвания въздух.”
    2. В ал. 3 думите “12 до 18 месеца” се заменят с “2 до 3 години” и думите “от 500 до 1000 лв.” се заменят с “2000 лв.”.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за §16, който става § 18 и предлага следната редакция:
    § 18. В чл. 174 се правят следните изменения:
    1. Алинея 1 се изменя така:
    “(1) Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина за срок от 6 до 12 месеца и глоба от 500 до 1000 лв., който управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда до 1,2 на хиляда включително, установена с медицинско изследване и/или с техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишвания въздух.”
    2. В ал. 3 думите “12 до 18 месеца” се заменят с “2 години”, а думите “от 500 до 1000 лв.” се заменят с “2000 лв.”.

    Предложение от народните представители Иван Вълков, Петър Петров, Валентин Микев, Зоя Георгиева, Димитър Атанасов и Цветомир Михов
    Създава се нов § 16а:
    § 16а. В чл. 177 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 3 думите „1000 до 5000” се заменят с „500 до 3000”.
    2. В ал. 4 думите „150 до 1500” се заменят с „300 до 1500”, а думите „500 до 3000” се заменят с „1000 до 5000”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага да се създаде нов § 19:
    § 19. В чл. 177 се правят следните изменения:
    1. В ал. 3 думите „1000 до 5000” се заменят с „500 до 3000”.
    2. В ал. 4 думите „150 до 1500” се заменят с „300 до 1500”, а думите „500 до 3000” се заменят с „1000 до 5000”.

    § 17. В чл. 178б, ал. 4 се създава т. 7:
    “7. провежда или е провело обучение на кандидат за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство от категория С, D, Ттб, Ттм и подкатегория С1 и D1, без кандидатът да притежава валидно удостоверение за психологическа годност.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за §17, който става §20.

    § 18. Член 178в се изменя така:
    “Чл. 178в. (1) Наказва се с глоба или имуществена санкция 5000 лв. физическо или юридическо лице, което организира и провежда психологическо изследване по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 2 и ал. 2:
    1. без издадено удостоверение за регистрация за организиране и провеждане на психологически изследвания;
    2. след като регистрацията му за организиране и провеждане на психологически изследвания е била заличена;
    3. преотстъпва на друго лице правата, предоставени му с удостоверението;
    4. отказва достъп на служители на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, изпълняващи функции по извършване на методическо ръководство и контрол на психологическите изследвания до психологическата лаборатория по време на провеждането на психологическо изследване и водената за него документация.
    (2) Наказва се с глоба или имуществена санкция 3000 лв. физическо или юридическо лице, притежаващо удостоверение за регистрация за организиране и провеждане на психологически изследвания, което:
    1. не уведоми Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” за промяната на адреса, броя на помещенията, работните места и оборудването на психологическите лаборатории в списъка към удостоверението в срока, определен с наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 2;
    2. използва методиките, определени за провеждане на психологическо изследване за цели, различни от определените в наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 2;
    3. разгласява методиките, определени за провеждане на психологическо изследване;
    4. организира и извършва подготовка на лицата, подлежащи на психологическо изследване, преди провеждането му;
    5. разпореди допускането до психологическо изследване на лица извън списъка от графика за провеждане на психологическо изследване;
    6. разпореди издаването на удостоверение за психологическа годност без да е проведено психологическо изследване;
    7. разпореди издаването на удостоверение за психологическа годност въз основа на неверни и/или липсващи данни от психологическо изследване;
    8. не изпълни разпореждания и/или препоръки на органи за контрол и/или на служителите от Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, изпълняващи функции по методическо ръководство и контрол на психологическите изследвания.
    (3) Наказва се с глоба 500 лв. психолог, който при провеждане на психологическо изследване:
    1. допусне до изследване лице извън списъка от графика за провеждане на психологическо изследване;
    2. започне провеждането на психологическо изследване по-късно от часа, определен с наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 2;
    3. наруши последователността и/или броя на методиките за провеждане на психологическото изследване от утвърдените указания;
    4. издаде удостоверение за психологическа годност въз основата на неверни и/или липсващи данни от психологическо изследване;
    5. издаде удостоверение за психологическа годност без да е проведено психологическо изследване.
    (4) Наказанието по ал. 3 се налага и на лице, което не спази изискванията за водене на документацията във връзка с организирането и провеждането на психологическите изследвания.
    (5) Наказва се с глоба 500 лв. водач, който след навършване на 55-годишна възраст извършва таксиметрови или обществени превози на пътници или товари без валидно удостоверение за психологическа годност.
    (6) Когато нарушението по ал. 1 – 5 е повторно, наказанието е предвидената за съответното нарушение глоба или имуществена санкция в двоен размер.”

    Предложение от народните представители Иван Вълков, Петър Петров, Валентин Микев, Зоя Георгиева, Димитър Атанасов и Цветомир Михов
    В § 18 относно чл. 178в се правят следните изменения и допълнения:
    1. Ал. 1 се изменя така:
    “(1) Наказва се с глоба или имуществена санкция 5000 лв. физическо или юридическо лице, което:
    1. организира и провежда психологически изследвания по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 2 и ал. 2 без издадено удостоверение за регистрация за организиране и провеждане на психологически изследвания;
    2. организира и провежда психологически изследвания по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 2 и ал. 2 след като регистрацията му за организиране и провеждане на психологически изследвания е била заличена или след като му е приложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 7;
    3. отказва достъп на служители на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, изпълняващи функции по извършване на методическо ръководство и контрол на психологическите изследвания до психологическата лаборатория по време на провеждането на психологическо изследване и водената за него документация.”
    2. В ал. 2 се правят следните изменения и допълнения:
    а) т. 6 да отпадне.
    б) т. 7 става т. 6 и се изменя така:
    “6. разпореди или допусне издаването на удостоверение за психологическа годност въз основа на липсващи данни или въз основа на несъответстващи на определените с методиките резултати от психологическото изследване;”
    в) т. 8 става т. 7.
    3. В ал. 3 т. 4 се изменя така:
    “4. издаде удостоверение за психологическа годност въз основа на липсващи данни или въз основа на несъответстващи на определените с методиките резултати от психологическото изследване;”
    4. В ал. 5 думите “след навършване на 55-годишна възраст” се заличават.
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за §18, който става § 21 и предлага следната редакция:
    § 21. Член 178в се изменя така:
    “ Чл. 178в. (1) Наказва се с глоба или имуществена санкция в размер 3000 лв. физическо или юридическо лице, което:
    1. организира и провежда психологически изследвания по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 2 и ал. 2 без издадено удостоверение за регистрация за организиране и провеждане на психологически изследвания;
    2. организира и провежда психологически изследвания по реда на наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 2 и ал. 2, след като регистрацията му за организиране и провеждане на психологически изследвания е била заличена или след като му е приложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 7;
    3. отказва достъп на служители на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, изпълняващи функции по извършване на методическо ръководство и контрол на психологическите изследвания, до психологическата лаборатория по време на провеждането на психологическо изследване и водената за него документация.
    (2) Наказва се с глоба или имуществена санкция в размер 1500 лв. физическо или юридическо лице, притежаващо удостоверение за регистрация за организиране и провеждане на психологически изследвания, което:
    1. не уведоми Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” за промяната на адреса, броя на помещенията, работните места и оборудването на психологическите лаборатории в списъка към удостоверението в срока, определен с наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 2;
    2. използва методиките, определени за провеждане на психологическо изследване за цели, различни от определените в наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 2;
    3. разгласява методиките, определени за провеждане на психологическо изследване;
    4. организира и извършва подготовка на лицата, подлежащи на психологическо изследване, преди провеждането му;
    5. разпореди допускането до психологическо изследване на лица извън списъка от графика за провеждане на психологическо изследване;
    6. разпореди или допусне издаването на удостоверение за психологическа годност въз основа на липсващи данни или въз основа на несъответстващи на определените с методиките резултати от психологическото изследване;
    7. не изпълни разпореждания и/или препоръки на органи за контрол и/или на служителите от Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, изпълняващи функции по методическо ръководство и контрол на психологическите изследвания.
    (3) Наказва се с глоба в размер 500 лв. психолог, който при провеждане на психологическо изследване:
    1. допусне до изследване лице извън списъка от графика за провеждане на психологическо изследване;
    2. започне провеждането на психологическо изследване по-късно от часа, определен с наредбата по чл. 152, ал. 1, т. 2;
    3. наруши последователността и/или броя на методиките за провеждане на психологическото изследване от утвърдените указания;
    4. издаде удостоверение за психологическа годност въз основа на липсващи данни или въз основа на несъответстващи на определените с методиките резултати от психологическото изследване;
    5. издаде удостоверение за психологическа годност, без да е проведено психологическо изследване.
    (4) Наказанието по ал. 3 се налага и на лице, което не спази изискванията за водене на документацията във връзка с организирането и провеждането на психологическите изследвания.
    (5) Наказва се с глоба в размер 500 лв. водач, който извършва таксиметрови или обществени превози на пътници или товари без валидно удостоверение за психологическа годност.
    (6) Когато нарушението по ал. 1 – 5 е повторно, наказанието е предвидената за съответното нарушение глоба или имуществена санкция в двоен размер.”

    § 19. Създава се чл. 178д:
    „Чл. 178д. Наказва се с глоба в размер 500 лв. лице, което, без да има това право, паркира на място, определено за превозно средство, обслужващо хора с трайни увреждания, или за превозно средство, приспособено и управлявано от хора с трайни увреждания.”

    Предложение от народните представители Румен Такоров, Петър Мутафчиев и Георги Петърнейчев
    В § 19 числото „500” се заменя с „200”.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 19, който става §22 и предлага следната редакция:
    § 22. Създава се чл. 178д:
    „Чл. 178д. Наказва се с глоба в размер 200 лв. лице, което, без да има това право, паркира на място, определено за превозно средство, обслужващо хора с трайни увреждания, или за превозно средство, приспособено и управлявано от хора с трайни увреждания.”

    § 20. В чл. 179, ал. 1, т. 5 думите “сигналите на пътните светофари” и запетаята след тях се заличават.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 20, който става §23.

    § 21. В чл. 183 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 се създава т. 5:
    „5. който управлява велосипед без светлоотразителна жилетка.”
    2. В ал. 4:
    а) точка 1 се отменя;
    б) точка 3 се отменя.
    3. Създават се ал. 5 и 6:
    “(5) Наказва се с глоба 200 лв. и лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок 1 месеца водач, който:
    1. преминава при сигнал на светофара, който не разрешава преминаването;
    2. неправилно преминава през пешеходна пътека.
    (6) Когато нарушението по ал. 5 т. 1 или 2 е повторно, водачът се наказва с глоба 400 лв. и лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок 3 месеца.”

    Предложение от народните представители Иван Вълков, Петър Петров, Валентин Микев, Зоя Георгиева, Димитър Атанасов и Цветомир Михов
    В § 21 относно чл. 183 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1, т. 5 се изменя така:
    „5. който управлява велосипед без светлоотразителна жилетка в нарушение на чл. 80 т. 1. ”
    2. В ал. 5 т. 2 се изменя така:
    „2. не осигури предимство, когато преминава през пешеходна пътека.”
    Комисията подкрепя предложението.

    Предложение от народните представители Румен Такоров, Петър Мутафчиев и Георги Петърнейчев
    В § 21, относно чл. 183, ал. 1, т. 5 след думата „жилетка” се добавя „през нощта и при намалена видимост”.
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за §21, който става §24 и предлага следната редакция:
    § 24. В чл. 183 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 се създава т. 5:
    „5. управлява велосипед без светлоотразителна жилетка в нарушение на чл. 80, т. 1.”
    2. В ал. 4:
    а) точка 1 се отменя;
    б) точка 3 се отменя.
    3. Създават се ал. 5 и 6:
    „(5) Наказва се с глоба 100 лв. водач, който:
    1. преминава при сигнал на светофара, който не разрешава преминаването;
    2. не осигури предимство, когато преминава през пешеходна пътека.
    (6) Когато нарушението по ал. 5, т. 1 или 2 е повторно, водачът се наказва с глоба в размер 200 лв. и лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок един месец.”

    Предложение от народните представители Иван Вълков, Петър Петров, Валентин Микев, Зоя Георгиева, Димитър Атанасов и Цветомир Михов
    Създава се нов § 21а:
    § 21а. В чл. 184 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 т. 6 се отменя.
    2. Създава се нова ал. 2:
    „(2) С глоба 50 лв. се наказва пешеходец, който:
    1. преминава през огражденията от парапети или вериги;
    2. не спазва светлинните сигнали и сигналите на регулировчика. ”
    3. Досегашната ал. 2 става ал. 3 и в нея думите „до 10 лв.” се заменят с „20 лв.”, а накрая се добавя „извън случаите по ал. 2”.
    4. Досегашната ал. 3, става ал. 4.
    5. Досегашната ал. 4 става ал. 5 и в нея думите „по ал. 1 и 2” се заменят с „по ал. 1, 2 и 3”, а думите „от 10 до 50 лв.” с „от 20 до 50 лв.”
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага да се създаде нов § 25:
    § 25. В чл. 184 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 т. 6 се отменя.
    2. Създава се нова ал. 2:
    „(2) С глоба 50 лв. се наказва пешеходец, който:
    1. преминава през огражденията от парапети или вериги;
    2. не спазва светлинните сигнали на пътните светофари и сигналите на регулировчика.”
    3. Досегашната ал. 2 става ал. 3 и в нея думите „до 10 лв.” се заменят с „20 лв.”, а накрая се добавя „извън случаите по ал. 2”.
    4. Досегашната ал. 3 става ал. 4.
    5. Досегашната ал. 4 става ал. 5 и в нея думите „по ал. 1 и 2” се заменят с „по ал. 1, 2 и 3”, а думите „от 10 до 50 лв.” с „от 20 до 50 лв.”

    § 22. В § 6 от Допълнителните разпоредби се създава т. 63:
    „63. „Човек с трайно увреждане” е лице, което вследствие на анатомично, физиологично или психическо увреждане е с трайно намалени възможности да изпълнява дейности по начин и в степен, възможни за здравия човек, и за което органите на медицинската експертиза са установили степен на намалена работоспособност или са определили вид и степен на увреждане 50 и над 50 на сто.”
    Предложение от народните представители Светлана Ангелова и Станислав Иванов
    Параграф 22 се изменя така:
    § 22. В § 6 от Допълнителните разпоредби се създава т. 63:
    „63. „Човек с трайно увреждане” е лице, определено в § 1 т. 2 от Допълнителните разпоредби на Закона за интеграция на хората с увреждания.”
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за §22, който става § 26 и предлага следната редакция:
    § 26. В § 6 от допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашните т. 60, 61, 61 и 62 стават съответно т. 60, 61, 62 и 63.
    2. Създава се т. 64:
    „64. „Човек с трайно увреждане” е лице, определено в § 1 т. 2 от Допълнителните разпоредби на Закона за интеграция на хората с увреждания.”

    § 23. В § 39, ал. 2 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата (ДВ, бр. 54 от 2010 г.), след думата “запазват” текстът до края се заличава.
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за §23, който става § 27 и предлага следната редакция:
    § 27. В § 39 от преходните и заключителните разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата (обн., ДВ, бр. 54 от 2010 г.) се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 след думата “запазват” текстът до края се заличава.
    2. Създава се ал. 3:
    “(3) Лицата, които притежават правоспособност за управление на моторно превозно средство от категория Ттб, преминават обучение за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство от категория D до 19 януари 2013 г.”

    Предложение от народните представители Иван Вълков, Петър Петров, Валентин Микев, Зоя Георгиева, Димитър Атанасов и Цветомир Михов
    Създава се нов § 23а:
    “§ 23а. Създава се приложение към чл. 99а, ал. 1:

    “Приложение към чл. 99а, ал. 1



    1. Картата за преференциално паркиране на ППС, превозващи хора с трайни увреждания е с размери: височина 106 мм и широчина 148 мм.
    2. Цветът на картата за паркиране е светло син, с изключение на белия знак за „инвалид“, който е на тъмно син фон.
    3. Картите за преференциално паркиране задължително са ламинирани.
    4. Полетата на предната и задната част на картата Картата за преференциално паркиране са разделени вертикално на две части.
    Лявата част отпред съдържа:
    - символ на инвалидна количка в бяло на тъмно син фон;
    - дата на изтичане на картата за паркиране;
    - серийния номер на картата за паркиране;
    - името и печата на издаващия орган/организация.
    Дясната част отпред съдържа:
    - с главни букви думите „Карта за паркиране за хора с увреждания” на български език, а на подходящо отстояние с малък шрифт думите „Карта за паркиране” на други езици;
    - думите „Модел на европейските общности” на български език;
    - като фон отличителния код на Република България – BG, заобиколен от кръг от 12 звезди, символизиращи Европейския съюз.
    Лявата част на гърба съдържа:
    - фамилията на притежателя;
    - първото (първите) име (имена) на притежателя;
    - подписа на притежателя или друг идентифициращ знак;
    - снимка на притежателя;
    Дясната част на гърба съдържа:
    - твърдението, че тази карта дава право на притежателя й да ползва място за преференциално паркиране на ППС, превозващи хора с увреждания;
    - твърдението, че при употреба картата се поставя в предната част на превозното средство така, че лицевата и част да се вижда изцяло с цел проверка;
    Данните са на български език.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага да се създаде нов § 28:
    “§ 28. Създава се приложение към чл. 99а, ал. 1:

    “Приложение към чл. 99а, ал. 1


    1. Картата за преференциално паркиране на ППС, превозващи хора с трайни увреждания е с размери: височина 106 мм и широчина 148 мм.
    2. Цветът на картата за паркиране е светло син, с изключение на белия знак за „инвалид“, който е на тъмно син фон.
    3. Картите за преференциално паркиране задължително са ламинирани.
    4. Полетата на предната и задната част на картата Картата за преференциално паркиране са разделени вертикално на две части.
    Лявата част отпред съдържа:
    - символ на инвалидна количка в бяло на тъмно син фон;
    - дата на изтичане на картата за паркиране;
    - серийния номер на картата за паркиране;
    - името и печата на издаващия орган/организация.
    Дясната част отпред съдържа:
    - с главни букви думите „Карта за паркиране за хора с увреждания” на български език, а на подходящо отстояние с малък шрифт думите „Карта за паркиране” на други езици;
    - думите „Модел на европейските общности” на български език;
    - като фон отличителния код на Република България – BG, заобиколен от кръг от 12 звезди, символизиращи Европейския съюз.
    Лявата част на гърба съдържа:
    - фамилията на притежателя;
    - първото (първите) име (имена) на притежателя;
    - подписа на притежателя или друг идентифициращ знак;
    - снимка на притежателя;
    Дясната част на гърба съдържа:
    - твърдението, че тази карта дава право на притежателя й да ползва място за преференциално паркиране на ППС, превозващи хора с увреждания;
    - твърдението, че при употреба картата се поставя в предната част на превозното средство така, че лицевата и част да се вижда изцяло с цел проверка;
    Данните са на български език.”



    Заключителна разпоредба
    Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за наименованието на подразделението и предлага следната редакция:

    Заключителни разпоредби

    § 24. В Закона за автомобилните превози (обн., ДВ, бр. 82 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 11 и 45 от 2002 г., бр. 99 от 2003 г., бр. 70 от 2004 г., бр. 88, 92, 95, 102, 103 и 105 от 2005 г., бр. 30, 85, 92 и 102 от 2006 г., бр. 42, 80 и 109 от 2007 г., бр. 102 от 2008 г., бр. 93 от 2009 г. и бр. 41 от 2010 г., бр. 17 от 2011 г.), се създава чл. 96г:
    “Чл. 96г. Който назначи на работа водач на лек таксиметров автомобил или водач на автомобил, с който се извършва обществен превоз на пътници или товари, без водачът да притежава валидно удостоверение за психологическа годност, се наказва с глоба или имуществена санкция в размер 1000 лв.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за §24, който става § 29.

    Комисията предлага да се създаде §30:
    „§ 30. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник” с изключение на § 1, който влиза в сила една година след обнародването на закона в „Държавен вестник.”



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
    КОМИСИЯТА ПО
    ТРАНСПОРТ,ИНФОРМАЦИОННИ
    ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:


    ИВАН ВЪЛКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума