Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
16/01/2013 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 202-01-81, внесен от Министерски съвет на 27.11.2012 г.
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ПЪРВО НАРОДНО СЪБРАНИЕ

    КОМИСИЯ ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ


    ДОКЛАД

    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 202-01-81, внесен от Министерски съвет на 27.11.2012 г.

    На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 16. 01. 2013 г. бе обсъден законопроект за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 202-01-81, внесен от Министерски съвет на 27.11.2012 г.
    На заседанието присъстваха г-н Валери Борисов – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, г-н Петър Киров – заместник-изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Морска администрация”, г-н Владимир Тодоров – заместник-председател на Управителния съвет на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура”, представители на Министерството на отбраната, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, както и представители на браншовите организации.
    Законопроектът беше представен от г-н Валери Борисов – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
    Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България отразява необходимостта от запълване на установената празнота в действащата нормативна уредба по отношение на изграждането на различните видове пристанища, пристанищните съоръжения, както и на подводните линейни енергийни обекти и подводните линейни обекти на техническата инфраструктура в териториалното море, вътрешните морски води и вътрешните водни пътища – дъното на българския участък и крайбрежната заливаема ивица на река Дунав.
    С предложените изменения и допълнения се създават разпоредби, отнасящи се до условията и реда за строителство на различните видове пристанища, чиято територия и инфраструктура може да принадлежи на общини и на физически или юридически лица. Предлага се изграждането на нови и разширението на съществуващи пристанища за обществен транспорт да се извършва въз основа на учредено с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията право на строеж върху морското дъно в границите на вътрешните морски води и в териториалното море и върху дъното в българския участък и крайбрежната заливаема ивица на река Дунав.
    Предлага се право на строеж за разширение на съществуващо пристанище да се учредява без търг или конкурс в полза собственика на пристанището, а за изграждане на ново – без търг или конкурс в полза на лице, което има инвестиционна инициатива.
    Предвижда се ограниченото вещно право да се учредява възмездно в съответствие с оценка, изготвена от определен от министъра на регионалното развитие и благоустройството независим оценител. Изключение от това правило е предвидено при учредяване право на строеж в полза на община за изграждане или разширение на рибарско пристанище, на пристанище за обществен транспорт за предоставяне на пътнически услуги или на специализиран пристанищен обект.
    Законопроектът урежда и материята, свързана с изграждането върху морското дъно или в неговите недра в границите на вътрешните морски води и териториалното море, както и върху дъното или в неговите недра в българския участък и крайбрежната заливаема ивица на река Дунав на всякакви подводни линейни обекти на техническата инфраструктура – проводи или мрежи на транспорта (в т. ч. нефтопроводи и продуктопроводи), топлоснабдяването, газоснабдяването, водоснабдяването и канализацията, електроснабдяването, електронните съобщения или управлението на отпадъци.
    Друга група разпоредби, включени в предлагания проект на закон, имат за цел да се постигне намаляване на административната тежест върху бизнеса чрез опростяване на процедурите за разглеждане на инвестиционни инициативи за изграждане на нови или разширяване и модернизиране на съществуващи пристанища, преди всичко на пристанищата за обществен транспорт.
    Най-съществената промяна е свързана с премахване на установената в момента двустепенна система на устройствено планиране на територията на пристанищата за обществен транспорт: изработване на генерален план на пристанището като опорен план по смисъла на Закона за устройство на територията, който подлежи на разглеждане от междуведомствен експертен съвет и на одобряване от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и министъра на регионалното развитие и благоустройството, и въз основа на одобрения опорен план – изработване на подробен устройствен план за територията на пристанището, който подлежи на съгласуване, разглеждане и одобряване по общия ред на Закона за устройство на територията.
    Със законопроекта се предлага да се премине към едностепенна система на устройствено планиране, като на генералния план на пристанището се предоставя статут не на опорен план, а на подробен устройствен план, който се изработва като план за регулация и застрояване за пристанищната територия и като парцеларен план за пристанищната акватория.
    Отделни разпоредби от законопроекта предвиждат Министерския съвет да приема списъците на пристанищата за обществен транспорт, които в момента представляват съответно приложение № 1 към чл. 103а, ал. 1, т. 1 от ЗМПВВППРБ (за тези с национално значение) и приложение № 2 към чл. 103а, ал. 1, т. 2 от ЗМПВВППРБ (за тези с регионално значение).
    В тази посока се премахва и изискването за съобразяване на инвестиционните инициативи за изграждане на нови и разширение на съществуващи пристанища за обществен транспорт с предвижданията на един несъществуващ и към момента стратегически документ Национална програма за развитие на пристанищата за обществен транспорт.
    Друга част от предлаганите изменения на закона са свързани със статута на т. нар. „пристани”. Към настоящия момент в действащото законодателство не ги третира като пристанищни съоръжения и не позволява те да бъдат използвани по предназначение, но на практика те функционират.
    С цел разрешаване на тези проблеми със законопроекта се предлага създаването на разпоредби, с които се създава правна възможност този род съоръжения да бъдат използвани съобразно предназначението им от кораби за сезонен превоз на пътници, както и от други добиващи кораби, кораби, използвани за научни, учебни, културни и спортни цели, за пилотаж, за упражняване на контрол и надзор, за противопожарни, съобщителни, митнически и санитарни цели, за разбиване на ледове, за спасяване на човешки живот и имущество) и от кораби, предназначени за спомагателни дейности.
    Със законопроекта се въвеждат текстове, с които се отразява необходимостта от усъвършенстване регламентацията на:
    - пристанищните дейности и услуги;
    - дейността по регистрация на пристанищата и на пристанищните оператори, и
    - дейностите по постигане сигурност на пристанищата.
    В подкрепа на законопроекта се изказаха представителите на Министерството на отбраната, като направиха конкретни бележки за усъвършенстване на законопроекта, свързани със сигурността на корабоплаването.
    Представителите на Министерството на регионалното развитие и благоустройството подкрепиха представените промени, като отбелязаха, че е необходимо уреждане на въпросите, отнасящи се до условията и реда за разширяването и изграждането на нови брегоукрепителни и брегозащитни съоръжения.
    Обърнато бе внимание, че в съществуващата законодателна уредба е възприето за линейните обекти да се учредяват сервитутни права. За усъвършенстването на законопроекта е целесъобразно и допълнението, че с парцеларните планове ще се определя не само трасето на съответните линейни обекти, но и сервитутните зони за безопасност на корабоплаването.
    В хода на дискусията по законопроекта се изказаха представителите на браншовите организации. От тяхна страна беше направено предложение за допълването на законопроекта, като се даде легална дефиниция на понятието „лодкоубежище”. Това би спомогнало за безпрепятственото усвояване на средствата по оперативната програма за развитие на сектор „Рибарство”.

    След проведената дискусия и изказаните мнения, Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, единодушно с 15 гласа “ЗА” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 202-01-81, внесен от Министерски съвет на 27.11.2012 г.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО
    ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ
    ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ:

    ИВАН ВЪЛКОВ
    Форма за търсене
    Ключова дума